vissza a cimoldalra
2018-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60949)
Momus társalgó (6347)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4306)
Palcsó Sándor (220)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1441)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2603)
Élő közvetítések (7302)
Jonas Kaufmann (2260)
Erkel Színház (9421)
Erkel Ferenc (1048)
Franz Schmidt (3154)
Kimernya? (2722)
Balett-, és Táncművészet (5527)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (742)
Lehár Ferenc (636)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (583)
Operett, mint színpadi műfaj (3630)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

488   zalbarna • előzmény487 2014-06-14 11:05:54
OLvass figyelmesebben! :) Másodszor mondom külön, hogy inkább a kistermekről beszéltem a hozzászólásomban, nézd meg..: )

A " drapériákat " pedig az egységes akusztikai tér létrehozásával kapcsolatban említettem és éppen a " cipősdoboz " forma létrehozása a cél...Nagy síkokkal cipősdoboz forma..Sztem a falakat "hangolni" elfordítható (kisebb, sok kicsi) síkokkal, az egészen más művelet, ne keverjük össze.

Állandóan emlegetem a kompromisszumot ( ott zenélünk, ahol lehet ) meg az OPTIMUMOT .
Utóbbi miatt viszont tartom, hogy mondjuk az Óbudai Társaskör (cipősdoboz alakú) termét nem adnám oda a MŰPA egyetlen terméért sem, de hát oda Mahler nem fér be...

Továbbá tartom, hogy a MŰPA-ban az oldalfalakról nincs vagy nagyon csekély a visszaverődés. ( Ami a nagyteremnél természetes, de a kicsiknél kívánatos lenne azért.

Olvasd át sztem mégegyszer a témát, jutottunk valamire, egész jó olvasmány, én élveztem...:)
487   Sipi • előzmény471 2014-06-14 08:53:16
Erre meg nem is válaszoltam. :-(
Nyilván azért csinálták hangolhatóra a termet (egy korábbi hozzászólásodban te is írtál a termek hangolásáról drapériákkal), mert többféle előadási típust szerettek volna megvalósíthatónak tenni benne. Operától kezdve a kiszenekarkotól a mahleri, straussi nagyzenekarokig (amikre korábban Budapesten nem is volt igazán jó helyszín).

De persze még többször kell majd a Zeneakadémiára is elmennem, hogy mondjuk azzal össze tudjam hasonlítani.

"Ja: és ezeket TANULTAM , nem kitaláltam."
Én hiszek neked, de hát gondolom akik a termet tervezték meg csinálták, azok is tanulták. Kocsis meg például azt mondja, jó a terem. Aztán egy ilyet valószínűleg nem csak egyféle szempont szerint kell megítélni. (Az viszont egy másik dolog, hogy szerintem az üzemeltetők nem mindig állnak a helyzet magaslatán.)
471   zalbarna • előzmény470 2014-06-04 15:28:17
Az igaz, de a visszavert felhang mennyiség nagyon szegényes és légüres, súlytalan.. Nem természetes a visszaverődés, és hogy miért , azt Rost Andrea szövegéből lehet tudni. ( mozgatható elemek elforgatása, " hangolása " )
A cipősdoboz elvhez ez nagyon nem illik. A cipősdoboznak nincsenek ilyen elemei. Az akusztikai optimum a cipősdoboz, ami a természetes hangzást illeti.. Csak a káros hatásokat kell kiszűrni: tökéletesen sima falsíkok ( lámpákat kell rá akasztani) stb.

Nem véletlen a cipősdoboz. Az a jó. A MÜPA falai elnyelnek. Felhangilag töksovány a hang, bár nagyon jól hallható. Vagy én vok töksüket. Manipulálva vannak a falsíkok. ( túl )

Az araboknál van egy 30-300? méter hosszú fal, amiben van egy nagyon gyenge homorulat végig. Ha a falra suttogsz az egyik végén, a belső felére, csak úgy mellette, a 300 méterre lévő másik végén a falnak tökéletesen hallani, amit suttogsz. Persze, jó trükkök ezek, meg minden. De a zenehallgatáshoz a cipősdoboz forma a legoptimálisabb. Téglából, mozgatható, forgatható, dönthető és hangolható falsíkok nélkül. SZTEM.

Ja: és ezeket TANULTAM , nem kitaláltam. ( a téglát, mint falanyagot is beleértve !! )

No, de nem ez a lényeg. Csak most erről van szó. A lényeg, hogy a rendelkezésre álló akusztikai térhez tudatosan vagy tudattalanul, de alkalmazkodjon az előadás. Van, ahol ez lehetetlen. Ott változtatni kell..
470   Sipi • előzmény468 2014-06-04 14:57:20
Zoboki Gábor ezen a videón is azt mondja, hogy a MÜPA alap-formája a klasszikus cipősdoboz-forma.
468   Haandel • előzmény391 2014-06-03 18:05:13
Greater music dynamics in shoebox-shaped concert halls

…From a shoebox hall's sidewalls, strong reflected sound arrives to listeners' ears from directions where human directional hearing sensitivity is the highest. Sound reflected from the sidewalls strengthens the especially strong higher overtones that players produce during a whole orchestra fortissimo, but not during pianissimo passages. …

(Phys.org Mar 04, 2014)
391   zalbarna • előzmény390 2014-05-24 19:03:33
Az általánosan elfogadott ( bár számos méréssel is alátámasztott) ÉRDEKMENTES vélemények azt mondják, a legjobb egy egyszerű téglalap formájú terem, ami soha nem lehet párszáz székesnél nagyobb.... ( ZAK nagyterem az etalon és a maximális nagyság. )

Vannak az ún "sikeresen tervezett" akusztikai terek nagyobb létszámra ( az Opera, Erkel stb ( tölcsér) forma, aminek az eredete az ókorba nyúlik vissza.

A főbb fontos tényzők egy nem tervezett ( téglalap ) alakú térben: 1. Csörgővisszhang kiküszöbölése ( párhuzamos nagy felületű ÜRES síkok között jön létre. Ez elkerülhetö a sima sík nem túl gyakori megtörésével ( domborminták, 2 méterenként falilámpák, kiszögellések stb.

Ami fontos: Kerülendő a visszaverődés teljes csillapítása ! Az emberi hallás 80 százalékban a visszavert hangokat hallgatja. Ez adja meg a természetes akusztikai közeg érzetét és ami ebből következik: akusztikai szempontbóé a leghatékonyabb zenei megjelenést. ( Pörszi nem mindegyí, h milyen az a zene...:)

390   Haandel • előzmény380 2014-05-24 17:42:39
Hát az élő !!! :)) (380)

Jó, akkor én is kérdezek valamit: (376 ;-)
Mennyire fontos a termek akusztikája az élő előadásoknál?
380   zalbarna • előzmény379 2014-05-16 08:41:24
Hát az élő !!! :))

Kösz, hogy beírtad, jó volt elolvasni.
379   Sipi 2014-05-16 08:32:14
A szép emlékű Hifi Magazin 1980-as számában feltettek kérdéseket ismert, zenével foglalkozó embereknek. Nagyon érdekesek a válaszok, de nagyon ide illik Pernye András válasza a következő kérdésre: "Véleménye szerint több információt is nyújtanak-e a hanglemezprodukcióról (a karmester képességeiről, a zenészek játékáról, a hangszerek számáról és minőségéről) a mind tökéletesebb készülékek?"
Pernye válasza: "A hanghűség gépi visszaadása nézetem szerint végtelen folyamat, amely a hangrögzítés feltalálása óta vitathatatlanul folyvást közelebb kerül a zene áttételmentes, hangzó valóságához. De figyelmeztetni szeretném az olvasót: végtelen folyamatról van szó! Ebben az összefüggésben szinte mindegy, hogy a végtelen távolságban fekvő célpont (=az eredeti hangzáskép) közelebb került-e néhány kilométerrel vagy akár néhány ezer kilométerrel."
Innentől kezdve számomra nem az a kérdés, hogy analóg vagy digitális, kvadrofon vagy 7.1, binaurális vagy monaurális :-), hanem hogy énhozzám melyik áll közelebb.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)