vissza a cimoldalra
2018-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61137)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (236)
Élő közvetítések (7453)
Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2931)
Opernglas, avagy operai távcső... (20145)
Simándy József - az örök tenor (552)
Operett, mint színpadi műfaj (3714)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1115)
Pantheon (2264)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

471   zalbarna • előzmény470 2014-06-04 15:28:17
Az igaz, de a visszavert felhang mennyiség nagyon szegényes és légüres, súlytalan.. Nem természetes a visszaverődés, és hogy miért , azt Rost Andrea szövegéből lehet tudni. ( mozgatható elemek elforgatása, " hangolása " )
A cipősdoboz elvhez ez nagyon nem illik. A cipősdoboznak nincsenek ilyen elemei. Az akusztikai optimum a cipősdoboz, ami a természetes hangzást illeti.. Csak a káros hatásokat kell kiszűrni: tökéletesen sima falsíkok ( lámpákat kell rá akasztani) stb.

Nem véletlen a cipősdoboz. Az a jó. A MÜPA falai elnyelnek. Felhangilag töksovány a hang, bár nagyon jól hallható. Vagy én vok töksüket. Manipulálva vannak a falsíkok. ( túl )

Az araboknál van egy 30-300? méter hosszú fal, amiben van egy nagyon gyenge homorulat végig. Ha a falra suttogsz az egyik végén, a belső felére, csak úgy mellette, a 300 méterre lévő másik végén a falnak tökéletesen hallani, amit suttogsz. Persze, jó trükkök ezek, meg minden. De a zenehallgatáshoz a cipősdoboz forma a legoptimálisabb. Téglából, mozgatható, forgatható, dönthető és hangolható falsíkok nélkül. SZTEM.

Ja: és ezeket TANULTAM , nem kitaláltam. ( a téglát, mint falanyagot is beleértve !! )

No, de nem ez a lényeg. Csak most erről van szó. A lényeg, hogy a rendelkezésre álló akusztikai térhez tudatosan vagy tudattalanul, de alkalmazkodjon az előadás. Van, ahol ez lehetetlen. Ott változtatni kell..
470   Sipi • előzmény468 2014-06-04 14:57:20
Zoboki Gábor ezen a videón is azt mondja, hogy a MÜPA alap-formája a klasszikus cipősdoboz-forma.
468   Haandel • előzmény391 2014-06-03 18:05:13
Greater music dynamics in shoebox-shaped concert halls

…From a shoebox hall's sidewalls, strong reflected sound arrives to listeners' ears from directions where human directional hearing sensitivity is the highest. Sound reflected from the sidewalls strengthens the especially strong higher overtones that players produce during a whole orchestra fortissimo, but not during pianissimo passages. …

(Phys.org Mar 04, 2014)
391   zalbarna • előzmény390 2014-05-24 19:03:33
Az általánosan elfogadott ( bár számos méréssel is alátámasztott) ÉRDEKMENTES vélemények azt mondják, a legjobb egy egyszerű téglalap formájú terem, ami soha nem lehet párszáz székesnél nagyobb.... ( ZAK nagyterem az etalon és a maximális nagyság. )

Vannak az ún "sikeresen tervezett" akusztikai terek nagyobb létszámra ( az Opera, Erkel stb ( tölcsér) forma, aminek az eredete az ókorba nyúlik vissza.

A főbb fontos tényzők egy nem tervezett ( téglalap ) alakú térben: 1. Csörgővisszhang kiküszöbölése ( párhuzamos nagy felületű ÜRES síkok között jön létre. Ez elkerülhetö a sima sík nem túl gyakori megtörésével ( domborminták, 2 méterenként falilámpák, kiszögellések stb.

Ami fontos: Kerülendő a visszaverődés teljes csillapítása ! Az emberi hallás 80 százalékban a visszavert hangokat hallgatja. Ez adja meg a természetes akusztikai közeg érzetét és ami ebből következik: akusztikai szempontbóé a leghatékonyabb zenei megjelenést. ( Pörszi nem mindegyí, h milyen az a zene...:)

390   Haandel • előzmény380 2014-05-24 17:42:39
Hát az élő !!! :)) (380)

Jó, akkor én is kérdezek valamit: (376 ;-)
Mennyire fontos a termek akusztikája az élő előadásoknál?
380   zalbarna • előzmény379 2014-05-16 08:41:24
Hát az élő !!! :))

Kösz, hogy beírtad, jó volt elolvasni.
379   Sipi 2014-05-16 08:32:14
A szép emlékű Hifi Magazin 1980-as számában feltettek kérdéseket ismert, zenével foglalkozó embereknek. Nagyon érdekesek a válaszok, de nagyon ide illik Pernye András válasza a következő kérdésre: "Véleménye szerint több információt is nyújtanak-e a hanglemezprodukcióról (a karmester képességeiről, a zenészek játékáról, a hangszerek számáról és minőségéről) a mind tökéletesebb készülékek?"
Pernye válasza: "A hanghűség gépi visszaadása nézetem szerint végtelen folyamat, amely a hangrögzítés feltalálása óta vitathatatlanul folyvást közelebb kerül a zene áttételmentes, hangzó valóságához. De figyelmeztetni szeretném az olvasót: végtelen folyamatról van szó! Ebben az összefüggésben szinte mindegy, hogy a végtelen távolságban fekvő célpont (=az eredeti hangzáskép) közelebb került-e néhány kilométerrel vagy akár néhány ezer kilométerrel."
Innentől kezdve számomra nem az a kérdés, hogy analóg vagy digitális, kvadrofon vagy 7.1, binaurális vagy monaurális :-), hanem hogy énhozzám melyik áll közelebb.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
00:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Ernst Reijseger (cselló), Harmen Fraanje (zongora, orgona), Mola Sylla (ének, afrikai hangszerek)
Vezényel: Wolfgang Kläsener
CAFe 2018
ERNST REIJSEGER - WERNER HERZOG: Cave of Forgotten Dreams – filmkoncert

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fassang László (orgona)
OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye
jegyek nem válthatók

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Juhász Attila (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Azis Sadikovic
CAGE: 4'33”
IVES: A megválaszolatlan kérdés
COPLAND: The Tender Land – szvit: 3. The Promise of Living (Az élet ígérete)
ELMER BERNSTEIN: A hét mesterlövész
ELLINGTON: New World A-Comin' (Új világ jő)
DVOŘÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Szemere Zita, Bakos Kornélia, Szappanos Tibor, Bakonyi Marcell (ének)
Lisztes László (narrátor)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Somos Csaba
HAYDN: Nelson-mise
ORBÁN GYÖRGY: Ricercare
Pászti-bérlet 1.
19:00 : Miskolc
Művészetek Háza Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Horváth István, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Kórus, művészeti vezető: Szabó Soma
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vez.: Antal Mátyás
Hangforrás bérlet 2018/2019
ROSSINI: Tell Vilmos – nyitány
LISZT: Tasso – szimfonikus költemény
ROSSINI: Stabat Mater
Hangforrás bérlet 2018/2019
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)