vissza a cimoldalra
2018-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60949)
Momus társalgó (6347)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4306)
Palcsó Sándor (220)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1441)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2603)
Élő közvetítések (7302)
Jonas Kaufmann (2260)
Erkel Színház (9421)
Erkel Ferenc (1048)
Franz Schmidt (3154)
Kimernya? (2722)
Balett-, és Táncművészet (5527)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (742)
Lehár Ferenc (636)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (583)
Operett, mint színpadi műfaj (3630)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

444   Sipi • előzmény443 2014-05-25 20:46:51
Én nem a hangokról beszéltem, hanem emberekről, közösségi élményről meg az adott eseményről.
443   zalbarna • előzmény441 2014-05-25 20:44:03
Igen csak ott meg a hangok nem valódiak... Csupa elektromos műhang...
441   Sipi • előzmény439 2014-05-25 20:35:47
Ez viszont egy rockkoncerten is ugyanúgy ott van, mint egy hangversenyen.
439   zalbarna • előzmény436 2014-05-25 20:22:24
Ugyanarról beszélünk. az időt így kell érteni. Együtt. Egyszerre.
436   Sipi • előzmény429 2014-05-25 20:19:33
Szerintem egy nagyon nagy plusz van ez élőben, amit a felvétel nem pótol: a közösségi élmény. A metakommunikáció, hallgatóság és előadók között, valamint a megismételhetetlenség varázsa. Ennek viszont nem sok köze van sem az akusztikához sem az időhöz. Az emberekhez van köze. Egyébként én a több zenész interjújában is ezt hallottam, mint nagyon fontos dolog. Teljesen más már nekik egy felvétel is, ahol üres a terem. A zene (amit Pernye elméletéből is szerintem látható) zene marad a felvételen is. Az emberek nem lesznek ott, meg az esemény varázsa. (Más viszont ott lesz: például hogy ideális lelkiállapotban tudok meghallgatni műveket, meg nincs, aki folyamatosan az emeleti erkély negyedik sorában köhécsel...)
429   Haandel • előzmény418 2014-05-25 20:09:36
Valami feltétlen plusz van benne

OK. Próbáljuk meg közösen megalapítani, hogy mi az.

Pl.
CD / DVD / élő közvetítés - Ami átjön:
A hangmagasság *****
A hangszín *****
Az abszolút hangerő -----
A relatív hangerő **
A a színészi képesség *****
A terem akusztikájá -----(/*)




Élő előadás - Ami átjön:
A hangmagasság *****
A hangszín *****
Az abszolút hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember)
A relatív hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember ül az ember)
A a színészi képesség (mimika) ** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember)
A terem akusztikájá ****
418   zalbarna • előzmény417 2014-05-25 19:07:11
De,de, nemcsak hogy lehet, de kell is az élő adást idealizálni! Valami feltétlen plusz van benne, amit elég csak egyszer hallani, utána már hallgathatsz felvételt és hozzáképzeled, de aki soha nem hallott élő zenét, annak játszhatsz te annyi felvételt, amennyit csak akarsz, a zene élvezeti értékénél nem jut messzebb. Aki soha nem hall élő zenét, annak fogalma sincs arról, hogy a zene transzcendens is, egyszerűen csak élvezik az érzékei..
Élő zenénél valahogy érzékeljük, hogy a harmónia rendezi a valóságot, míg a felvétel hallgatásánál ezt a tudat modellezi hozzá, de csak annál, aki már hallott élő zenét és kőzvetlenül TAPASZTALTA a zenének ezt a hatását a valóságra.
417   Haandel • előzmény415 2014-05-25 18:50:38
Rendben, szerintem csak arról van szó, hogy nem lehet az élő előadást idealizálni, mert ma még nem tudunk eleget az akusztikáról.

Az élő előadásoknál is vannak akusztikai problémák, nem beszélve a lemezfelvételekről / élő közvetítésekről :(
415   zalbarna • előzmény412 2014-05-25 18:16:10
Hát, kedves " témagazda " Úr, nézetem szerint a Sipi által említett helyeken akusztikai közhelyek figyelmen kívül hagyása forog fenn. Ha akusztikailag tudatos a helyszínhez való alkalmazkodás, akkor egy teret igenis lehet " rendezni " vagyis egy előadást. A legtöbb esetben nem kell, de vannak kivételek. Az egri bazilika mindenképpen az, és a bátyám eleget átkoz egynémely nagyobb templomot is.( énekes)

Amit külföldön látok a kérdéssel kapcsolatban az, hogy RENDEZIK a nagyobb akusztikai tereket. Leggyakrabban az előbb említett téglatest alakot hozzák létre vászonszerűen kifeszített félkemény térelválasztó elemekkel. ezek nem zavaróak, mert nem egy zárt teret hoznak létre belőlük, hanem szellősen alkalmazzák, mintegy " terelik vele a hangot. Fontos, hogy ne legyen teljesen merev sem, ( csörgővisszhang miatt ) és puha sem ( az elnyelés miatt. ) Biztos láttatok már ilyet, csak nem tűnik fel, annyira " hevenyészett " a felrakás, mindenki dekorációnak tartja. Bármilyen nagy térből ki lehet keríteni egy akusztikailag értelmes teret. A legfontosabb, hogy a hallgatók és az előadók egy térben ( egy akusztikai térben legyenek. ( a zegzugos nagytemplomokban pont ez hiányzik, az egységes akusztikai tér )
412   Haandel • előzmény409 2014-05-25 17:54:18
Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten.

Hát éppen erről van szó!
Nagyon leegyszerűsítve, az élő közvetítéseknél/lemezfelvételeknél nem jön át a koncertterem akusztikája, de ezek szerint ez néha inkább előny, mint hátrány ;-)

Persze, előbb-utóbb képesek leszünk a koncerttermek akusztikáját is imitálni, illetve közvetíteni (legalábbis egy bizonyos mértékig).
409   Sipi 2014-05-25 17:17:58
Lehetséges, hogy annak, hogy ennyire ellentétes vélemények vannak a müpával kapcsolatban az lehet az oka, hogy az a terem ezek szerint jellegzetes hangzással rendelkezik aztán van, akinek ez bejön, van akinek meg nagyon nem...

Kocsis egy korai interjúban azt nyilatkozta, hogy szerinte a hangversenyteremnek jó hangzása van. Amikor a Bartók maraton volt, meghallgattam a Fesztiválszínházban a Győri Leánykar előadását, hónapokkal később alkalmam volt Szabó Dénessel dedikáltatni is a BÚS CD-jüket és akkor mondtam neki, hogy fantasztikus élmény volt nekem az a koncert. Azt mondta, hogy jó volt, csak az akusztika csapnivaló...

De a BFZ is ott készíti (szerintem egészen elképesztő hangminőségű) felvételeit. Van több ilyen videó a Channel Classics oldalán, egyiken Jared Sacks azt kifogásolja, hogy az építésnél nem gondotak arra, hogy hol fogják a hangmérnökök elhelyezni a kábeleiket. :-)

Nekem rossz élményeim a debreceni Bartók teremmel vannak, főiskolás koromban alkalmam volt ott részt venni koncerteken, de mindig olyan volt, mintha a zene valami árokból jönne felfelé (az emeleten egyszer ültem, ott jobb volt a helyzet). A konzervatórium sokkal jobban tetszett.
A legrosszabb pedig az egri Bazilika. Valamelyik évadnyitó koncerten az egriek a Kilencediket adták ott elő. Előtte egy lány felolvasta, hogy most milyen óriási jelentőségű művet fog a közönség hallani. A koncert alatt aztán azt, gondoltam, ha most valaki itt még először hallja, az aztán csodálkozhat, hogy mi ebben az óriási, mert a ködös, iszonyatosan visszhangos és összefolyó masszából aztán jóformán semmi épkézláb dolgot nem lehetett kihámozni (mondjuk a zenekart sem kedveltem annyira). Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten. (Korábban Mendelssohn Paulus-át hallottam ott, az jobb volt.) De többször voltam ott orgonakoncerten (nyaranta minden délben van), az is eléggé kiábrándító volt. A fortisszimókban hatalmasat szól persze, csak se füle se farka a gomolygó masszának.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)