Bejelentkezés Regisztráció

High Fidelity - beállt a jégkorszak?


445 Sipi 2014-05-25 20:47:46 [Válasz erre: 442 zalbarna 2014-05-25 20:40:25]
A valóságot te hozod létre saját magadnak. :-)

444 Sipi 2014-05-25 20:46:51 [Válasz erre: 443 zalbarna 2014-05-25 20:44:03]
Én nem a hangokról beszéltem, hanem emberekről, közösségi élményről meg az adott eseményről.

443 zalbarna 2014-05-25 20:44:03 [Válasz erre: 441 Sipi 2014-05-25 20:35:47]
Igen csak ott meg a hangok nem valódiak... Csupa elektromos műhang...

442 zalbarna 2014-05-25 20:40:25
Sipi, arról, hogy mi a valóság: Egy ember arra jutott egyszer, hogy nem tudja mi is az a valóság...Ismerte az elmélyülés módszereit, elment egy magányos házba távol mindenkitől és napokig, hetekig azon gondolkozott, hogy mi is az... Hol ráfeszítette a tudatát, teljes szellemi erejét, hol utána olvasott, hol padig napokig meditált... Hónapok műltak, eljött a tél, fűteni is kellett már. Egy napon már nagyon elkeseredett az eredménytelenségtől, mert nem jutott semmire, nem értette a valőságot. Nagyon hideg volt, aznap mínusz 22 fokban vágta a fát a fűtéshez, az arca jól megfagyott már, mikor egy nagy fadarab tőkéről felpattant és a fagyott orrát telibe találta. Iszonyú fájdalmat érzett, de egyszerre az egész belsője felkiáltott a felismeréstől: "...Ez a valóság ! Már tudom, mi a valóság ! .."

441 Sipi 2014-05-25 20:35:47 [Válasz erre: 439 zalbarna 2014-05-25 20:22:24]
Ez viszont egy rockkoncerten is ugyanúgy ott van, mint egy hangversenyen.

440 Haandel 2014-05-25 20:28:08 [Válasz erre: 436 Sipi 2014-05-25 20:19:33]
Igen, valami ilyesmit észleltem a Met-moziban is: pl. Lucia / Netrebko.

439 zalbarna 2014-05-25 20:22:24 [Válasz erre: 436 Sipi 2014-05-25 20:19:33]
Ugyanarról beszélünk. az időt így kell érteni. Együtt. Egyszerre.

438 Sipi 2014-05-25 20:20:37 [Válasz erre: 435 zalbarna 2014-05-25 20:13:33]
Ja, hát innentől kezdve akkor szvsz nincs is miről vitázni. :-D

437 zalbarna 2014-05-25 20:19:57 [Válasz erre: 434 Sipi 2014-05-25 20:12:15]
Nekem az olvasással régebben napokra sikerült elérnem... hú, mit kaptam néha miatta...:)

436 Sipi 2014-05-25 20:19:33 [Válasz erre: 429 Haandel 2014-05-25 20:09:36]
Szerintem egy nagyon nagy plusz van ez élőben, amit a felvétel nem pótol: a közösségi élmény. A metakommunikáció, hallgatóság és előadók között, valamint a megismételhetetlenség varázsa. Ennek viszont nem sok köze van sem az akusztikához sem az időhöz. Az emberekhez van köze. Egyébként én a több zenész interjújában is ezt hallottam, mint nagyon fontos dolog. Teljesen más már nekik egy felvétel is, ahol üres a terem. A zene (amit Pernye elméletéből is szerintem látható) zene marad a felvételen is. Az emberek nem lesznek ott, meg az esemény varázsa. (Más viszont ott lesz: például hogy ideális lelkiállapotban tudok meghallgatni műveket, meg nincs, aki folyamatosan az emeleti erkély negyedik sorában köhécsel...)

435 zalbarna 2014-05-25 20:13:33 [Válasz erre: 431 Sipi 2014-05-25 20:11:14]
És a valóság, az élő valóság... Ebben a mondatában nyilvánvalóan bennefoglaltatik, csak nem kimondatik.

434 Sipi 2014-05-25 20:12:15 [Válasz erre: 430 zalbarna 2014-05-25 20:10:32]
Olyan is volt, hogy szerettem volna, hogy ne legyen idő otthoni zenehallgatás közben, mert egy óra múlva jött a busz, de még ezt sem sikerült elérnem. :-(

433 zalbarna 2014-05-25 20:12:08 [Válasz erre: 432 zalbarna 2014-05-25 20:11:51]
ez a ...

432 zalbarna 2014-05-25 20:11:51 [Válasz erre: 430 zalbarna 2014-05-25 20:10:32]
Egyszerre történtek !!!! ez na plusz.

431 Sipi 2014-05-25 20:11:14 [Válasz erre: 429 Haandel 2014-05-25 20:09:36]
Szerintem ismét Pernyét érdemes idézni (HFM): "Felfogásom szerint a zene három alkotórésze a dallam, a ritmus és a harmónia. Ami ezen felül van, lehet igen szép és gyönyörködtető, de nem tartozik szorosan a lényeghez."

430 zalbarna 2014-05-25 20:10:32 [Válasz erre: 427 Sipi 2014-05-25 20:07:29]
De az élőben egy az IDŐ !! amiben te vagy és a zene. A másodikban nem !!! Naná, hogy modellezel...

429 Haandel 2014-05-25 20:09:36 [Válasz erre: 418 zalbarna 2014-05-25 19:07:11]
Valami feltétlen plusz van benne OK. Próbáljuk meg közösen megalapítani, hogy mi az. Pl. CD / DVD / élő közvetítés - Ami átjön: A hangmagasság ***** A hangszín ***** Az abszolút hangerő ----- A relatív hangerő ** A a színészi képesség ***** A terem akusztikájá -----(/*) … Élő előadás - Ami átjön: A hangmagasság ***** A hangszín ***** Az abszolút hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember) A relatív hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember ül az ember) A a színészi képesség (mimika) ** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember) A terem akusztikájá **** …

428 zalbarna 2014-05-25 20:07:57 [Válasz erre: 420 Haandel 2014-05-25 19:34:39]
Szal mind a kettő jó és fontos. De. A valódi zenei esemény az első opció... ( Kérdés, hogy a valódi az kell-e? )

427 Sipi 2014-05-25 20:07:29 [Válasz erre: 425 zalbarna 2014-05-25 20:03:14]
Hát volt már, hogy zenehallgatás közben otthon elrévültem, de azért olyan még nem, hogy a testem kiszállt volna a szobából és csak az intellektusom marad bent. :-) (Az az ideológia, hogy én még sehol semmi bizonyítékot nem láttam erre az agy-modellezés elképzelésre. Sőt mindenhol a zene misztikumát hangsúlyozták, hogy nem lehet magyarázni.)

426 zalbarna 2014-05-25 20:04:38 [Válasz erre: 425 zalbarna 2014-05-25 20:03:14]
.. a másodikban az intellektusod modellez...

425 zalbarna 2014-05-25 20:03:14 [Válasz erre: 423 Sipi 2014-05-25 19:54:56]
Hát nemtom mi ebben az ideológia... Ezt mondja az élőzene: hú, de jó ez, ami most megtörténik... Ezt mondja a felvétel: hú, de jó is az, amikor ez megtörténik. Az elsőben a tested és az intellektusod vesz részt valóságosan, a másodikban az intellektusod.

424 Haandel 2014-05-25 19:57:54 [Válasz erre: 422 zalbarna 2014-05-25 19:54:52]
Igen, élőzene.

423 Sipi 2014-05-25 19:54:56 [Válasz erre: 418 zalbarna 2014-05-25 19:07:11]
Ezzel az elmélettel én korábban sem értettem egyet és most sem. Nagyon nem. Persze, hogy van valami az élő zenében, de ez az ideológia szerintem nagyon rossz irányból közelíti meg az egészet.

422 zalbarna 2014-05-25 19:54:52 [Válasz erre: 420 Haandel 2014-05-25 19:34:39]
Az első opció élőzene?

421 Sipi 2014-05-25 19:52:59 [Válasz erre: 412 Haandel 2014-05-25 17:54:18]
Épp ma hallgattam két BFZ-lemezt, az egyiket még az Olasz Intézetben rögzítették, a másikat a MÜPÁban és az jutott eszembe, hogy a felvételeken is hallatszik egy picit a helyszín akusztikája. Persze lehet, hogy csak beképzeltem magamnak.

420 Haandel 2014-05-25 19:34:39 [Válasz erre: 418 zalbarna 2014-05-25 19:07:11]
Pl. Kevésbbé ismert előadók egy kevésbé jó akusztikai termemben/operaházban vagy ismert előadók egy élő HD-mozi opera közvetítéseben? + (381 • Sipi)

419 zalbarna 2014-05-25 19:08:06 [Válasz erre: 418 zalbarna 2014-05-25 19:07:11]
Ja élő zenére gondolok, nem élő adásra, huh...

418 zalbarna 2014-05-25 19:07:11 [Válasz erre: 417 Haandel 2014-05-25 18:50:38]
De,de, nemcsak hogy lehet, de kell is az élő adást idealizálni! Valami feltétlen plusz van benne, amit elég csak egyszer hallani, utána már hallgathatsz felvételt és hozzáképzeled, de aki soha nem hallott élő zenét, annak játszhatsz te annyi felvételt, amennyit csak akarsz, a zene élvezeti értékénél nem jut messzebb. Aki soha nem hall élő zenét, annak fogalma sincs arról, hogy a zene transzcendens is, egyszerűen csak élvezik az érzékei.. Élő zenénél valahogy érzékeljük, hogy a harmónia rendezi a valóságot, míg a felvétel hallgatásánál ezt a tudat modellezi hozzá, de csak annál, aki már hallott élő zenét és kőzvetlenül TAPASZTALTA a zenének ezt a hatását a valóságra.

417 Haandel 2014-05-25 18:50:38 [Válasz erre: 415 zalbarna 2014-05-25 18:16:10]
Rendben, szerintem csak arról van szó, hogy nem lehet az élő előadást idealizálni, mert ma még nem tudunk eleget az akusztikáról. Az élő előadásoknál is vannak akusztikai problémák, nem beszélve a lemezfelvételekről / élő közvetítésekről :(

416 zalbarna 2014-05-25 18:26:01 [Válasz erre: 415 zalbarna 2014-05-25 18:16:10]
Szóval, ha koncert lesz, előtte be kell menni, és meghallgatni, hogy szól. Ha jól, ok. Ha nem : 1. El kell menni máshova. 2. Rendezni kell a teret. 3. nincs. ( nálunk van...előadják és élvezhetetlen, mindenki szenved, :)

415 zalbarna 2014-05-25 18:16:10 [Válasz erre: 412 Haandel 2014-05-25 17:54:18]
Hát, kedves " témagazda " Úr, nézetem szerint a Sipi által említett helyeken akusztikai közhelyek figyelmen kívül hagyása forog fenn. Ha akusztikailag tudatos a helyszínhez való alkalmazkodás, akkor egy teret igenis lehet " rendezni " vagyis egy előadást. A legtöbb esetben nem kell, de vannak kivételek. Az egri bazilika mindenképpen az, és a bátyám eleget átkoz egynémely nagyobb templomot is.( énekes) Amit külföldön látok a kérdéssel kapcsolatban az, hogy RENDEZIK a nagyobb akusztikai tereket. Leggyakrabban az előbb említett téglatest alakot hozzák létre vászonszerűen kifeszített félkemény térelválasztó elemekkel. ezek nem zavaróak, mert nem egy zárt teret hoznak létre belőlük, hanem szellősen alkalmazzák, mintegy " terelik vele a hangot. Fontos, hogy ne legyen teljesen merev sem, ( csörgővisszhang miatt ) és puha sem ( az elnyelés miatt. ) Biztos láttatok már ilyet, csak nem tűnik fel, annyira " hevenyészett " a felrakás, mindenki dekorációnak tartja. Bármilyen nagy térből ki lehet keríteni egy akusztikailag értelmes teret. A legfontosabb, hogy a hallgatók és az előadók egy térben ( egy akusztikai térben legyenek. ( a zegzugos nagytemplomokban pont ez hiányzik, az egységes akusztikai tér )

414 Sipi 2014-05-25 18:07:30 [Válasz erre: 411 zalbarna 2014-05-25 17:21:38]
Hát minden teremnek kell, hogy legyen valamilyen hangzása, nem? Különben tényleg a világűrben kéne játszani, annak nincs hangzása. Hacsak nem a szférák zenéje. :-)

413 Haandel 2014-05-25 18:06:37 [Válasz erre: 412 Haandel 2014-05-25 17:54:18]
Pontosabban, a koncertterem akusztikája ‘át jön’, de a hangfalak egy más, sokkal kisebb ‘koncertteremben’ vannak elhelyezve, ahhol új visszaverődések keletkeznek.

412 Haandel 2014-05-25 17:54:18 [Válasz erre: 409 Sipi 2014-05-25 17:17:58]
Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten. Hát éppen erről van szó! Nagyon leegyszerűsítve, az élő közvetítéseknél/lemezfelvételeknél nem jön át a koncertterem akusztikája, de ezek szerint ez néha inkább előny, mint hátrány ;-) Persze, előbb-utóbb képesek leszünk a koncerttermek akusztikáját is imitálni, illetve közvetíteni (legalábbis egy bizonyos mértékig).

411 zalbarna 2014-05-25 17:21:38 [Válasz erre: 409 Sipi 2014-05-25 17:17:58]
Ebben a " terem jellegzetes hangzása " - ban van valami....

410 zalbarna 2014-05-25 17:18:03 [Válasz erre: 408 zalbarna 2014-05-25 17:11:28]
De Gruberova a nagyteremben énekelt...:) émmeg inkább a kicsikről beszéltem... ott éppenhogy még jobban kellene visszaverődni.. de sztem süket termek a kicsik...

409 Sipi 2014-05-25 17:17:58
Lehetséges, hogy annak, hogy ennyire ellentétes vélemények vannak a müpával kapcsolatban az lehet az oka, hogy az a terem ezek szerint jellegzetes hangzással rendelkezik aztán van, akinek ez bejön, van akinek meg nagyon nem... Kocsis egy korai interjúban azt nyilatkozta, hogy szerinte a hangversenyteremnek jó hangzása van. Amikor a Bartók maraton volt, meghallgattam a Fesztiválszínházban a Győri Leánykar előadását, hónapokkal később alkalmam volt Szabó Dénessel dedikáltatni is a BÚS CD-jüket és akkor mondtam neki, hogy fantasztikus élmény volt nekem az a koncert. Azt mondta, hogy jó volt, csak az akusztika csapnivaló... De a BFZ is ott készíti (szerintem egészen elképesztő hangminőségű) felvételeit. Van több ilyen videó a Channel Classics oldalán, egyiken Jared Sacks azt kifogásolja, hogy az építésnél nem gondotak arra, hogy hol fogják a hangmérnökök elhelyezni a kábeleiket. :-) Nekem rossz élményeim a debreceni Bartók teremmel vannak, főiskolás koromban alkalmam volt ott részt venni koncerteken, de mindig olyan volt, mintha a zene valami árokból jönne felfelé (az emeleten egyszer ültem, ott jobb volt a helyzet). A konzervatórium sokkal jobban tetszett. A legrosszabb pedig az egri Bazilika. Valamelyik évadnyitó koncerten az egriek a Kilencediket adták ott elő. Előtte egy lány felolvasta, hogy most milyen óriási jelentőségű művet fog a közönség hallani. A koncert alatt aztán azt, gondoltam, ha most valaki itt még először hallja, az aztán csodálkozhat, hogy mi ebben az óriási, mert a ködös, iszonyatosan visszhangos és összefolyó masszából aztán jóformán semmi épkézláb dolgot nem lehetett kihámozni (mondjuk a zenekart sem kedveltem annyira). Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten. (Korábban Mendelssohn Paulus-át hallottam ott, az jobb volt.) De többször voltam ott orgonakoncerten (nyaranta minden délben van), az is eléggé kiábrándító volt. A fortisszimókban hatalmasat szól persze, csak se füle se farka a gomolygó masszának.

408 zalbarna 2014-05-25 17:11:28 [Válasz erre: 407 parampampoli 2014-05-25 16:43:18]
Nem rossz ezt így kitárgyalni... Mindjárt beugrik (Gruberováról ), hogy pl mennyire fontos, hogy az énekes hallja magát visszaverődni !!!! Nade miért is fontos ez ? Mert csak akkor tudja biztosan, hogy MIT HALL A KÖZÖNSÉG ! Ami egy előadó számára egy hihetetlenül fontos információ. Óriási érv ez a max 300 fős termek mellett !! Mármint amellett, hogy tisztán akusztikai szempontból mi az ideális. És azt mondom, hogy bár nyilvánvalóan egyéb ( legtöbbször nem tisztán zenei szempontból) dominánsabb összetevők határozzák meg az előadás helyszínét, azért ezt nem jó figyelmen kívül hagyni...

407 parampampoli 2014-05-25 16:43:18 [Válasz erre: 406 zalbarna 2014-05-25 15:43:47]
Na, így hallunk mi ! -:) Én a Müpában pontosan az ellenkezőjét érzékeltem, nagyon is erős visszaverődést. Ebben erősített meg Gruberova véleménye, aki azt mondta, hogy még azt is érzékeli és visszahallja, mikor a hangja a III. emelet legtetejébe ér, és egy ilyen teremben élvezet énekelni. Lehet, hogy függ attól is, a terem melyik részében ül az ember, mert pl. a földszint utolsó soraiban, ahol az erkély lefedi a helyeket, egészen másnak hallottam mindent, milnt előbbről. Igaz, az nem énekes produkció volt, hanem zenekari koncert. Az Operáról meg énekesek mondták, hogy olyan süket a terem, hogy semmit nem hallanak vissza magukból, és aki nincs hozzászokva, könnyen lereked, mert megijed, hogy nem hallja magát, és elkezd nyomni, mint egy gőzgép. Szóval: nem tudom...

406 zalbarna 2014-05-25 15:43:47 [Válasz erre: 405 parampampoli 2014-05-25 13:56:27]
Ez érdekes, nekem személy szerint a MŰPA borzasztóan, természetellenesen csillapítottnak hallatszik, nincs visszaverődés, engem nagyon zavar, bár ez a kisebb termeknél inkább van így, mint a nagyteremnél... Az Operában ( a nézőtéren ) pl soha nincs ez a " világűr " érzetem, a nézőtéren sztem a hangzásélmény szuper szinten természetes, a mérethez képest . ( a színpadon sosem voltam még )

405 parampampoli 2014-05-25 13:56:27 [Válasz erre: 403 zalbarna 2014-05-25 13:42:00]
Az Opera akusztikája borzasztóan rossz, ez közismert. Nem a hallgatónak, hanem az énekeseknek. Akik tudnak énekelni, persze ott is jól hallatszanak. Nekem a Müpában mindig jó hangzásélményeim voltak, ezért nem tudtam hova tenni az ellenvéleményeket, érdekeltek és érdekelnek a hozzáértők véleményei.

404 zalbarna 2014-05-25 13:51:29 [Válasz erre: 403 zalbarna 2014-05-25 13:42:00]
Itt most a MÚPA akusztikai ( és nem egyéb) tervezéséről beszélek, aminek több kötetnyi irodalma volt már a MÚPA építési konceptiojában

403 zalbarna 2014-05-25 13:42:00 [Válasz erre: 399 parampampoli 2014-05-25 12:06:44]
Én már beszéltem akusztikai csúcsszakemberrel a MŰPA-val kapcsolatban, és az volt az álláspontja, hogy már a tervezet konceptiojában is ( amit tanulmányozott ) elég sok kellően meg nem indokolt (jó drága ! ) mozzanat volt . ( Ö a " rengeteg sületlenség " kifejezést használta, és a véleményének a summája határozottan az volt, hogy " az egész a pénzről szól " . Viszont kifejezetten megkért bennünket, pár érdeklődőt, hogy a nevét ezzel a véleményével együtt soha ne említsük. ) De hasonlítsd össze az Operáéval ! Szted? ( csak azt ne mondd, hogy " más "....)

402 Haandel 2014-05-25 12:50:06
[url]http://www.rte.ie/ten/news/2014/0523/619295-binaural-drama-spinstren-for-rte-radio-1/;Binaural drama Spinstren for RTÉ Radio 1[/url] May 25, 2014 | 21:00-22:00 | on [url] http://www.rte.ie/radio/utils/radioplayer/rteradioweb.html#!0;RTÉ Radio 1[/url] (Ireland) This Sunday’s RTÉ Radio 1 Drama on One is Spinstren - the first binaural drama produced by RTÉ Radio in 30 years. The aim of the binaural recording method is to create the sensation of ‘immersive audio’ so that the listener feels that they are part of the action. Listeners will need to use headphones in order to get the sense of clarity, depth of perception and the full effect of the binaural microphone.

401 Haandel 2014-05-25 12:48:11 [Válasz erre: 400 Haandel 2014-05-25 12:43:44]
[url]http://www.leoberanek.com/pages/papers.html;Selected Papers by Leo L. Beranek[/url] [url]http://www.leoberanek.com/pages/twentythreehouses.pdf;Objective and subjective evaluations of twenty-three opera houses in Europe, Japan, and the Americas[/url]

400 Haandel 2014-05-25 12:43:44 [Válasz erre: 398 Sipi 2014-05-25 12:04:46]
[url]http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/377033.stm;Sydney’s opera rebellion[/url] According to the musicians who play here, the opera house may look great but it sounds dreadful. They say the building is so badly designed that at least 40% of their music is lost to the audience, muffled by a series of rumbles and echoes. … --- [url]http://www.wqxr.org/#!/story/253953-avery-fisher-hall-rehab-project-begin-2017/;Avery Fisher Hall Rehab Project to Begin in 2017[/url] The building – which has been criticized for its poor acoustics and increasingly outdated facilities – will be nearly gutted, forcing the Philharmonic to relocate for two seasons while construction takes place. --- [url]http://www.leoberanek.com/pages/concerthalldesign.pdf;Concert Hall Deign: Some Considerations by Leo L. Beranek[/url] The highest rated halls acoustically were built before 1901... --- Beállt a jégkorszak? ;-) --- [url]http://www.leoberanek.com/pages/papers.html;Selected Papers by Leo L. Beranek;Objective and subjective evaluations of twenty-three opera houses in Europe, Japan, and the Americas[/url] [url]http://www.leoberanek.com/pages/papers.html;Selected Papers by Leo L. Beranek[/url]

399 parampampoli 2014-05-25 12:06:44 [Válasz erre: 396 Sipi 2014-05-25 08:33:01]
Jó lenne, ha valaki, aki ért hozzá, meg tapasztalatai is vannak vele kapcsolatban, elmondaná, hogy akkor a MÜPA nagyterme akusztikailag milyen? Jó vagy nem? Általam nagyra becsült zenészek mondtak teljesen ellnkező véleményeket, igaz, lehet, hogy mások voltak a szempontjaik. Gruberova szerint csodálatos a terem, Kobayashi szerint rossz. Kinek higgyek?

398 Sipi 2014-05-25 12:04:46 [Válasz erre: 397 Sipi 2014-05-25 12:03:44]
Persze van olyan tér, amihez nem lehet...

397 Sipi 2014-05-25 12:03:44 [Válasz erre: 394 zalbarna 2014-05-24 19:35:18]
Ezzel többé-kevésbé én is egyetértek, úgy gondolom, az előadónak (vagy a karmesternek) az is dolga, hogy az adott térhez alkalmazkodjon.

396 Sipi 2014-05-25 08:33:01
Hát az én hallásommal biztos baj van, de nekem még sosem tűnt úgy, hogy a MÜPA hangversenytermével probléma lenne... Persze én a színpadon még nem ültem. :-) Igaz, néha tudni kellene üzemeltetni is... A pénteki Mahler 2. zenekarát például elég botorság lenne a Zeneakadémiába bepasszírozni... (Ugyanúgy egy historikus zenekart fortepianóval a MÜPÁ-ba is.)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.