vissza a cimoldalra
2020-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schmidt (3691)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2060)
Régizene (4409)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2841)
A nap képe (2234)
Opernglas, avagy operai távcső... (20659)
Lisztről emelkedetten (1013)
Eiffel Műhelyház (288)
Társművészetek (2079)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7378)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4933)
Bizet és a Carmen (290)
Edita Gruberova (3114)
Pantheon (2729)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4107)
Momus-játék (5890)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2489   Búbánat • előzmény2486 2015-11-25 21:24:03
Egyes operettek rádiós sugárzása is kapott korhatáros karikát - anno az ötvenes-hatvanas években. Írtam erről itt. a fórumon.
Például Donizetti Csengője mellett Suppé: Boccaccio; Fall: Elvált asszony; Behár György: Melibea és Calista szerelme; Sullivan: Az esküdtszéki tárgyalás, Offenbach: Szép Heléna; Johann Strauss: Egy éj Velencében; Fall: Pompadour – mind-mind sikamlós témájú szövegkönyveknek a megzenésítése. Az idő tájt szokás volt a műsorújságban feltüntetni a korhatárt, és az adás előtt a bemondó is felhívta erre a figyelmet: (csak 16 vagy 18 éven felülieknek!)

Ezzel kapcsolatos egy másik érdekesség is. Anno mennyire vigyázták a rádióhallgatók erkölcseit.

Offenbach Fortunió dala című operett francia librettóját magyar nyelvre Innocent Vincze Ernő ültette át az ötvenes évek végén, amikor a Rádió Dalszínháza részére elkészítették a dalmű új, nagy sikerű stúdiófelvételét. A kor „szocialista etikájára”, ugye, ügyelni kellett, ezért nem maradhatott meg a darabbeli cselekményben az eredeti családi állapot: hogy is nézne ki, hogy felszarvazza a férjet a csalfa szépasszony?! Az átdolgozók azt találták ki, hogy megöregbítik Fortuniót, és a kikapós feleség, Marie helyett legyen neki egy lánya, a már felserdült szép ifjú hajadon, Lauretta, kibe szerelmes lesz Valentin; így már nincs felszarvazott férj, és már nem a csalfa asszony kegyeit keresi, hanem a széltől is óvott lánykának fogja csapni a szelet Fortunió egyik írnoka, Valentin. Látjuk, egész más ez a felállás, így más a szituáció is. És sem a rádión belül, sem a rádión kívül senki nem köthetett bele ebbe a történetszálba.
Én már így ismertem meg ezt az Offenbach-darabot. (E szerepeket az említett rádiófelvételen Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert és Maleczky Oszkár énekelték.)

Különben a címben szereplő „bűvös dal” segítségével hódít, éri el célját Valentin, Fortunio egyik szép reményű írnoka, aki tudomást szerzett erről a titkos dalról - mellyel egykor az ügyvéd gazdája fiatal korában sikereket aratott a szebbik nem körében -, és mivel szerelmes Laurettába, társaival kieszeli, hogy az öreg távollétében megkeresik és ellopják a dal kottáját az irattárból, hogy ő is ezzel a bűvös dallal bűvölje el imádottját, aki egyelőre nem akar az ostromnak engedni, akinek szűzies tartózkodása elkeseredetté tette az ifjút. Az elhatározást tett követi. Sikerül rábukkanniuk a kottára, és este Valentin máris szerenádot ad Lauretta ablaka alatt. Egyikük sem sejti, hogy időközben Fortunió visszatért a házba, sőt később észreveszi a kerti virágok közt a letaposott ágyást lánya szobája ablaka alatt... és kitör a patália… persze aztán a kimagyarázkodás után minden akadály elhárul: immár semmi és senki nem állhat a fiatalok boldogságának útjába.
2486   Edmond Dantes 2015-11-25 16:38:43
Nálunk pl Rheingold és Parsifal (meg a Dohnányi-vígopera!) 14-es karikát kap...akkor a Trisztán minimum 16, de inkább 18-as karikát érdemel.

Tényleg, volt-e már erről szó a fórumon: ki és milyen elvek szerint árazta be korhatárilag a darabokat MÁO-ban? A köpeny vagy pl a Macbeth, Pikovaja Dama c. rémmesék (és még egyebek) korhatár nélkül mennek, A tenor vagy a Cosi (!) 14-es karikával..hogy is van ez?
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Alszászy Gábor (zongora)
A kiállítást megnyitja: Eckhardt Mária
"Vendégségben Liszt Sugár úti otthonában"
Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó koncert
Gobbi: Hat magyar modorú kis jellemrajz, op. 19 – 1. A sétányon, 5. Az erdőben, 4. A horgászatnál, 3. Éji hangok
Gobbi: 7. keringő, op. 10
Gobbi: 8. keringő, op. 22
Zichy–Liszt: Valse D’Adèle
Ábrányi: 3. ábránd – részletek
Liszt: 16. magyar rapszódia
Liszt: 18. magyar rapszódia
Liszt: 19. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kirill Troussov (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Daniel Boico
Barber: A rágalom iskolája – nyitány, op. 5
Bruch: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
Holst: Planéták, op. 32

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1922 • Cornell MacNeil, énekes († 2011)
született:
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)