vissza a cimoldalra
2020-01-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4208)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1385)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4666)
Kimernya? (3430)
Erkel Színház (10442)
Miklósa Erika (1241)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1854)
Franz Schmidt (3513)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3649)
Jonas Kaufmann (2476)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7244)
Pitti Katalin (836)
Ilosfalvy Róbert (878)
Élő közvetítések (8357)
Opernglas, avagy operai távcső... (20386)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (837)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2489   Búbánat • előzmény2486 2015-11-25 21:24:03
Egyes operettek rádiós sugárzása is kapott korhatáros karikát - anno az ötvenes-hatvanas években. Írtam erről itt. a fórumon.
Például Donizetti Csengője mellett Suppé: Boccaccio; Fall: Elvált asszony; Behár György: Melibea és Calista szerelme; Sullivan: Az esküdtszéki tárgyalás, Offenbach: Szép Heléna; Johann Strauss: Egy éj Velencében; Fall: Pompadour – mind-mind sikamlós témájú szövegkönyveknek a megzenésítése. Az idő tájt szokás volt a műsorújságban feltüntetni a korhatárt, és az adás előtt a bemondó is felhívta erre a figyelmet: (csak 16 vagy 18 éven felülieknek!)

Ezzel kapcsolatos egy másik érdekesség is. Anno mennyire vigyázták a rádióhallgatók erkölcseit.

Offenbach Fortunió dala című operett francia librettóját magyar nyelvre Innocent Vincze Ernő ültette át az ötvenes évek végén, amikor a Rádió Dalszínháza részére elkészítették a dalmű új, nagy sikerű stúdiófelvételét. A kor „szocialista etikájára”, ugye, ügyelni kellett, ezért nem maradhatott meg a darabbeli cselekményben az eredeti családi állapot: hogy is nézne ki, hogy felszarvazza a férjet a csalfa szépasszony?! Az átdolgozók azt találták ki, hogy megöregbítik Fortuniót, és a kikapós feleség, Marie helyett legyen neki egy lánya, a már felserdült szép ifjú hajadon, Lauretta, kibe szerelmes lesz Valentin; így már nincs felszarvazott férj, és már nem a csalfa asszony kegyeit keresi, hanem a széltől is óvott lánykának fogja csapni a szelet Fortunió egyik írnoka, Valentin. Látjuk, egész más ez a felállás, így más a szituáció is. És sem a rádión belül, sem a rádión kívül senki nem köthetett bele ebbe a történetszálba.
Én már így ismertem meg ezt az Offenbach-darabot. (E szerepeket az említett rádiófelvételen Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert és Maleczky Oszkár énekelték.)

Különben a címben szereplő „bűvös dal” segítségével hódít, éri el célját Valentin, Fortunio egyik szép reményű írnoka, aki tudomást szerzett erről a titkos dalról - mellyel egykor az ügyvéd gazdája fiatal korában sikereket aratott a szebbik nem körében -, és mivel szerelmes Laurettába, társaival kieszeli, hogy az öreg távollétében megkeresik és ellopják a dal kottáját az irattárból, hogy ő is ezzel a bűvös dallal bűvölje el imádottját, aki egyelőre nem akar az ostromnak engedni, akinek szűzies tartózkodása elkeseredetté tette az ifjút. Az elhatározást tett követi. Sikerül rábukkanniuk a kottára, és este Valentin máris szerenádot ad Lauretta ablaka alatt. Egyikük sem sejti, hogy időközben Fortunió visszatért a házba, sőt később észreveszi a kerti virágok közt a letaposott ágyást lánya szobája ablaka alatt... és kitör a patália… persze aztán a kimagyarázkodás után minden akadály elhárul: immár semmi és senki nem állhat a fiatalok boldogságának útjába.
2486   Edmond Dantes 2015-11-25 16:38:43
Nálunk pl Rheingold és Parsifal (meg a Dohnányi-vígopera!) 14-es karikát kap...akkor a Trisztán minimum 16, de inkább 18-as karikát érdemel.

Tényleg, volt-e már erről szó a fórumon: ki és milyen elvek szerint árazta be korhatárilag a darabokat MÁO-ban? A köpeny vagy pl a Macbeth, Pikovaja Dama c. rémmesék (és még egyebek) korhatár nélkül mennek, A tenor vagy a Cosi (!) 14-es karikával..hogy is van ez?
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráth Emőke, Balogh Eszter, Zachary Wilder, Kovács István
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
Mozart, Werner, Albrechtsberger
MOZART: Sancta Maria, mater Dei, K. 273
ALBRECHTSBERGER: Domine, secundum actum meum (első előadás a 18. század óta)
WERNER: c-moll Requiem, 1763 (első előadás a 18. század óta)
MOZART: Ave verum corpus, K. 618
MOZART: Requiem, K. 626
19:00 : Tatabánya
Jászai Mari Színház

Baross Loretta, Mórocz Virág, Derzsi György és Ollé Erik
Tatabánya Város szimfonikus zenekara
vez.: Román Géza
PETŐ ZOLTÁN: Ady Endre válogatott versei megzenésítve, szimfonikus zenekar kíséretével
A mai nap
történt:
1844 • A Hunyadi László bemutatója (Pest)
1921 • Az Allegro Barbaro bemutatója (Bp.)
született:
1756 • Wolfgang Amadeus Mozart, zeneszerző († 1791)
1806 • Juan Crisóstomo Arriaga, zeneszerző († 1826)
1823 • Edouard Lalo, zeneszerző († 1892)
1948 • Mihail Barisnyikov, táncos
1970 • Emmanuel Pahud, fuvolista
1976 • Renaud Capuçon, hegedűs
elhunyt:
1629 • Hieronymus Praetorius, zeneszerző (sz. 1560)
1901 • Giuseppe Verdi, zeneszerző (sz. 1813)
1956 • Erich Kleiber, karmester (sz. 1890)
2000 • Friedrich Gulda, zongorista (sz. 1930)