Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


20229 joska141 2019-06-18 15:49:00

Nem tudtam, pontosan melyik fórumba illik, szerintem legjobban ide:

Amire büszkék lehetünk:

https://index.hu/kultur/2019/06/18/marton_eva_kurtag_gyorgy_fischer_adam_fischer_ivan_kennedy_center_muveszeti_arany_medal/

Az pedig, hogy melyik internetes honlap melyik művész kitüntetését emeli ki az egyenrangú, egyforma négy közül, az már politika is, sajnos…amire nem lehetünk büszkék


20228 Haandel 2019-06-16 15:05:51

Oper aus Österreich
16.06.2019 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländer-Bühnen. 


20227 ladislav kozlok 2019-06-05 10:15:31

Sorry,  jav.  - szept. 9 és okt.  13 kozott.


20226 ladislav kozlok 2019-06-05 10:09:35

 

Kedves forumtársaim,

az idén ismét megrendezik,immár 55.-kik alkalommal ,a Pozsonyi Zenei Unnepeket Bratislavské hudobné slávnosti - BHS.  Szeptember 27 és oktober 10.-ke kozott.

www.bhsfestival.sk     / a program ismét pazar a Szlovák filharmonián kívul képviselteti magát Bécs, Munchen, London - kétszer, Pétervár, Prága./ Az operabarátoknak nagy oromot fog szerezni Elina Garanča áriaestje.

 

 


20225 ladislav kozlok 2019-06-04 14:28:04

Dalibor Jenis legkozelebb junius 11.-kén a pozsonyi operában Macbeth-et énekel.


20224 Heiner Lajos 2019-06-02 20:00:34

Tegnap kétharmad Traviatat láttam Pozsonyban - a II. felvonás után elmenekültem a minősíthetetlen tenor és a bugyuta rendezés miatt. Viszont számomra nagy felfedezés volt Dalibor Jenis, akit korábban nem hallottam. Magvas, erős, szép színű bariton, kulturált éneklés. Szeretném látni mint Boccanegra, Macbeth, Rigoletto, Nabucco.


20223 Haandel 2019-05-29 18:12:58

It is reported in Italy that Dominique Meyer, outgoing head of the Vienna State Opera, is on the shortlist to succeed Alexander Pereira as Sovrintendente of La Scala.

Slipped Disc


20222 Haandel 2019-05-27 15:09:53

Teatro alla Scala
Scopri la nuova Stagione 2019 - 2020
Live streaming Presentazione


20221 Haandel 2019-05-26 14:32:17

Das Wiener Staatsopernmagazin
26.05.2019 | 15:05 |  Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.


20220 Klára 2019-05-26 12:03:15 [Válasz erre: 20219 Edmond Dantes 2019-05-25 23:41:43]

Arrafelé nem divat a szobrok áthelyezése!

Egyébként ki tudja, hogy ennek az Osloi Operaháznak elődjét - persze a város akkor éppen Christiania névre hallgatott - egy magyar származású Alexander Varnay nevű operaénekes alapította és működtette két-három évig? Akinek az  ottani tevékenységéről és a tőle kapott segítségről, támogatásról  Kirsten Flagstad nem egyszer megemlékezett. Az az Alexander Varnay, aki nem mellesleg a szintén nem kis karriert befutott Astrid Varnay édesapja.


20219 Edmond Dantes 2019-05-25 23:41:43 [Válasz erre: 20218 Heiner Lajos 2019-05-25 22:33:49]

Hja kérem, ott Flagstad őrzi a Házat...hacsak el nem vitték valahová a szobrát :-)


20218 Heiner Lajos 2019-05-25 22:33:49

Ma a Cenerentolat láttam az Oslói Operahazban. Lassan fél évszázada járok operába,  kevés ehhez fogható élményem volt. Nézzék meg,  lesz még pár előadás.


20217 maris 2019-05-22 15:41:54

Áthoztam a Kékszakállú herceg vára előadási nyelvét érintő témát: szerintem inkább ide való, mint az Erkel Színház topikjába.

Az ottani 10064-es hozzászólásban látható az alábbi kérdés: „Ön szerint mikor, hol játszották legutóbb német -vagy bármilyen más nem-magyar- nyelven a Kékszakállút?“ Erre válaszoltam: tudomásom szerint a mannheimi az utolsó. Nem volt szó mennyiségről, illetve hogy számítana, hogy nem zenekarral adták elő, de ha ebbe az irányba indult ez ez a diskurzus, akkor íme:

Bréma, 2012: https://www.youtube.com/watch?v=7pg_pzIGJZU

Halle, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=1iEGsY4NGuQ

Mindkettő nagyszínházi, zenekaros produkció, német nyelven. Nem állítottam, hogy az anyanyelvi előadások lennének többségben, de azért igenis vannak még ilyenek.

Érdekesség, hogy Mannheimban jópár éve a nagyszínházban is ment a darab (természetesen zenekarral), magyarul.

(Egyébként az 5. ajtónál a zongora "feldübörgése" tényleg nem tartozik az előadás auditív erényei közé, de a látvány kárpótolt)


20216 Haandel 2019-05-14 18:06:20

Royal Opera House 2019/20 Season announced

Explore


20215 ladislav kozlok 2019-05-05 11:04:08

Megjelent a muncheni opera 2019/20 programja. Kaufmann a Halott városban énekel, Nina Stemme Juditott/A Kékszakállú/ és Netrebko Eyvazovval egyutt januárban Turandotot énekel.

 


20214 zenebaratmonika 2019-05-04 20:32:38

Természetesen gratulálok Kurtág Györgynek.

És még egy magyar siker

https://folksoperetta.org/

A Chicagoi Folksoperetta színház a tavalyi Kálmán Imre Csárdáskirálynő után 2019. nyarán Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. operettjét tűzi műsorára, mely egyben a darab amerikai premierje. (2014-ben már játszottak egy Ábrahám darabot, a Bál a Savoybant)

Bár nem hiszem, hogy bárki is eljut Chicago-ba, de linkelem a jegyvásárlást:

https://tickets.vendini.com/ticket-software.html?t=tix&e=4ffea426e507eb8778b16fdfe8412b14&vqitq=a7092dde-e73d-4784-b2c1-cd8934e35ce4&vqitp=28897fa9-9897-4348-a9c0-6997b5938d3e&vqitts=1556994547&vqitc=vendini&vqite=itl&vqitrt=Safetynet&vqith=caaf268d30506b398b4756400ccfea9d

 

 


20213 joska141 2019-05-01 22:23:44

Mai hír, amihez minden fenntartás nélkül csak gratulálni lehet:

Operaművészeti Oscar-díjat nyert Kurtág György első, Fin de Partie című operájának milánói ősbemutatója a legjobb világpremier kategóriában.


20212 Haandel 2019-04-28 07:24:18

Das Wiener Staatsopernmagazin
28.04.2019 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper. 


20211 otello 2019-04-16 13:52:05

Három remek Gioconda és a többiek – Ponchielli: La Gioconda (Gran Teatre del Liceu, 2019. április 2.,10.,11. és 15.)

Az utóbbi hetekben életem első élő Giocondáira készültem, és bár eredetileg csak kétszer láttam volna a művet, végül Irene Theorin betegsége és a szereposztások összekavarodása miatt kétszer hallgathattam Saioa Hernándezt (első és második szereposztással is énekelt), egyszer Anna Pirozzit (második szereposztással), illetve magát a meggyógyult Theorint az első szereposztással.

A rendezés egy korábbi, hagyományos jellegű előadás felújítása (Pier Luigi Pizzi); ugyanaz, mint ami a YouTube-on fellehető Deborah Voigttal a Liceuból. Itt semmilyen rész nincs eltávolítva a darabból (az előadás este 8-tól éjfélig tart!), a balett egészen magával ragadó többszöri megnézésre is. Azonban a negatívumok között meg kell említenem a színész/énekesvezetés látható hiányát, illetve az előadás jelentős részeit uraló hatalmas, nyitott teret, ami érezhetően megnehezíti a hátulról éneklők dolgát.

Az énekesekről – mindenek előtt a három címszereplő. Saioa Hernández első előadását (április 2.) megelőzően, ha jól tudom, egyetlen nappal érkezett Barcelonába megmenteni a második szereposztás premierjét és mindössze egyetlen díszletjárást kapott. Mindezek ellenére már első fellépése (végül összesen háromszor kellett beugrania) is formátumos alakítás volt, alig volt érezhető a próbák elmaradása. Az ő Giocondája színészileg egy naiv énekes lány alakja, amely még a Suicidiójában is drámai túlzásoktól mentes - egy befelé forduló sorstragédia. Hangilag pedig megkerülhetetlen a (mai felhozatalban) elképesztően kidolgozott mellhangja. Ennek hibátlan alkalmazása miatt Laurával való összetűzése alatt „felszántották a színpadot”, számomra ez volt alakításának csúcspontja. Negatívumként (ezek eltörpülnek erényei mellett) azt jegyezném meg, hogy Hernández pianói eléggé vibrátósak, valamint hangadása – a másik 2 énekesnőhöz viszonyítva – monoton, ő járja be a legkevésbé széles skálát. Anna Pirozzi vokális interpretációja általam eddig fel nem fedezett színeket tárt fel Gioconda szólamából. A megvalósítás az éteri piánóktól (azt hiszem, jó ideig nem fogom elfelejteni az ’Enzo adorato, ah, come t’amo’ borzongató szépségét) a székbe szegező csúcshangokig terjedt, korrektül énekelt mellhangokkal. Ez a széles skála Suicidiójára is igaz, ami az általam látott előadás legemlékezetesebb pillanata volt. A „hármasból” nekem hangilag ő Gioconda, van valami egészen szép szín, különösen a felső regiszterben, ami szerintem nagyon passzol ehhez a szerephez. A címszerep megformálása még valószínűleg érni fog (Pirozzi most debütált), színészileg néhol kicsit több kellene. Végül Irene Theorin. Nem tudom milyen lett volna, ha nem betegségből felépülve énekel (a Laurával való duettben volt néhány furcsa megoldása), de amit az előadás második felében bemutatott, az maga a nagybetűs alakítás. Mind színészi, mind hangi teljesítménye izzásba hozta a negyedik felvonást, nem tudtam róla levenni a szemem. Minden mozdulatában benne volt a mély érzelmi vívódás, hangjában pedig Gioconda tragédiája vibrált a térben. Egyedül azt sajnálom, hogy talán kissé későn találta meg ez a szerep. 

Az előadás erős pontjai kétségtelenül a női szólamok éneklői voltak. Talán meglepő, de még csak most debütált Laura szerepében a legendás Dolora Zajick. Ha eltekintünk attól, hogy a közel ülők számára illúzióromboló lehet Enzo vonzódása lényegében a „nagyanyja” felé, sok szépet felfedezhetünk alakításában. Hangja még 67 éves korában is gond nélkül megtölti a Liceut (azért középfekvés projekciójában és néhány kissé nyersebb hangadásban már látszik az idő múlása), a forték remekül szólnak és a mélységek is stabilan megvannak. Nagyon örülök, hogy még sikerült élőben elcsípnem vele 2 előadást! Laura második szereposztásbeli megformálója a fiatal grúz mezzo, Ketevan Kemoklidze volt. Az énekesnő alapvetően kellemes, a csúcson nekem túl vibrátós hang birtokosa, aki alakításban természetesen sokkal jobban hozta Laurát. A technika viszont nem túl acélos még – a Gioconda-Laura duett énekest próbáló részeiben például zongorázni lehetett közte és Zajick között a különbséget. A vak asszony szerepéből Maria José Montiel, egy vérbeli alt hang, csinált gyakorlatilag főszerepet. Áriája minden alkalommal az est egyik legnagyobb tapsát kapta.

Enzo szerepét az első szereposztásban a Met-ben jövőre debütáló fiatal amerikai tenor, Brian Jagde énekelte. Hangban érezhetően nem erőlködik, megvan neki Enzo. Viszont többször éreztem, hogy túl egysíkúan énekel, nem visz elég színt az énekébe, ami egy Cielo e mar igazán jó megvalósításához elengedhetetlen lenne. Színészileg, bár eszközei néha korlátozottnak tűnnek, viszonylag együtt lehetett vele „menni” a zenedráma folyamán, különösen szépen vezette a harmadik felvonás fináléját. Korábban nem gondoltam volna, hogy létezik Jorge de Leónnál jelentősen hangosabb tenor – ma már tudom, hogy őt Stefano La Collának hívják. És azt is tudom, hogy a közeljövőben nem szeretném újra hallani. La Colla Enzója lényegében abból áll, hogy bejön a színpadra, megáll és elharsogja szólamát – legjobban talán az angol park-and-bark kifejezés írja le tapasztalatom. Előadásában hemzsegnek a stílusidegen megvalósítások és konstans érzelemmentes forte hangadásával minden intim pillanatot (pl. Laura-Enzo búcsúja Giocondától vagy szerelmi duettje Laurával) hazavág. Értetlenül állok az előtt, hogy hogyan énekelhet Berlinben, Münchenben vagy a Scalában…

Barnaba első szereposztásbeli alakítója Gabriele Viviani volt. Az énekes egy nem túl szép, de jó volumenű matéria, valamint remek színészi képességek birtokosa. Így összességében korrekt alakítást hozott. Váltótársa, Luis Cansino haloványabb teljesítményt nyújtott, hangban erejét a szerep csúcspontjaira tartalékolta. Alvise basszus szerep, így Carlo Colombara megvalósítását hitelesebbnek találtam, mint Ildebrando d’Arcangeloét. Mindkettőjüknél kicsit több volumen nem jött volna rosszul. A kisebb szerepek alakítói mind megfelelőek voltak.

Az összes előadást Guillermo Garcia Calvo tartotta kézben, inkább az énekeseiből az adott estén a maximumot kihozva, mint egy saját interpretációt megvalósítva.

OFF: Saioa Hernándezről csak most tudtam meg, hogy madridi születésű spanyol létére még sosem énekelt a Teatro Realban, a Liceuban most debütált beugrással, és egyik házban sincs még jövőre se kiírva semmire. Úgy tűnik, nem csak nálunk nem lehet otthon próféta az ember…



 


20210 Haandel 2019-04-14 16:33:32

Die Pläne der Osterfestspiele Salzburg für 2020:
"Don Carlo" mit einem neu komponierten Vorspiel


20209 Haandel 2019-04-14 12:27:03

Oper aus Österreich
14.04.2019 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländer-Bühnen. 


20208 Haandel 2019-04-07 09:05:48

Opernhaus Zürich
2019/20 Season


20207 Edmond Dantes 2019-04-05 16:32:35 [Válasz erre: 20206 telramund 2019-04-05 13:41:48]

Nem új produkció, de ha nem lennék rest, szívesen megnézném a négy szeptemberi Hoffmannból valamelyiket. Peretyatko énekli a "három-a-kislányt", akit nemrég láttam mezzon ugyanebben, Yosep Kang (Hoffmann) nevét se hallottam eddig, ahogy a karmesterét (Chaslin) sem. Pisaroni énekli a rosszfiúkat. Itthon nem reménykedem benne, hogy kihozzák, pedig minden szerep jól kiosztható és talán egy érdekes rendezés is összejönne. Bécsben Serban csinálta, aki nálunk színházi rendezésekkel trendi.


20206 telramund 2019-04-05 13:41:48 [Válasz erre: 20205 Haandel 2019-04-03 17:01:30]

Mint a tavaszi harmat olyan gyenge a műsor. kb 3 előadás ,ami érdekelne.

 



20204 Haandel 2019-03-31 08:51:47

Das Wiener Staatsopernmagazin
31.03.2019 | 15:05 | Ö1

 Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.


20203 Haandel 2019-03-17 12:03:39

Auf zu neuen Ufern und zu neuen Partien: Elina Garanca
17.03.2019  | 12:07 | Ö1 (7 Tage Ö1) 


20202 Haandel 2019-03-17 12:02:34 [Válasz erre: 20201 Haandel 2019-03-17 08:47:17]

Spielzeit 2019/20


20201 Haandel 2019-03-17 08:47:17

Bayerische Staatsoper
Spielzeit-Präsentation 2019/20
17. März 2019 | 10:30 | www.staatsoper.tv


20200 lujza 2019-03-10 01:24:43

Láttatok már ilyen tolongást?

http://revopera.com/11-candidats-pour-la-direction-de-lopera-national-de-paris/

 



20198 Edmond Dantes 2019-03-07 09:49:23

Mikor meghallottam, mi volt Krénusz József munkája, beosztása a MET-ben, így reagáltam elsőre: ez nekem való állás lett volna. Aludtam rá kettőt+olvasom: másodszorra is így reagálok.


20197 Klára 2019-03-07 07:34:15 [Válasz erre: 20195 -zéta- 2019-03-06 15:53:11]

Igen,, ez a helyzet. Mindkét könyv érdekes, humoros olvasmány, kellő forráskritikával kezelendő. Én akaratlanul bár, de párhuzamot vontam R. Bing, Birgit Nilsson és Astrid Varnay kb. azonos éveket lefedő önéletírásaival, érdekes dolgok jöttek elő, mind pozitív mind negatív értelemben. Egy dolgot nem szabad elfelejteni: minden tisztelet megilleti Krénusz urat, ha másért nem hát többévtizedes MET beli munkásságáért bizonyára! Ennyi időt egy heleyn eltölteni nem semmi, és nyilván jó munkavégzésről tanúskodik. De nem ő volt az intézmény vezetője, bármennyire is ezt sugallja a sorok között...


20196 Edmond Dantes 2019-03-06 15:59:19 [Válasz erre: 20195 -zéta- 2019-03-06 15:53:11]

Köszönöm. Azért elolvasom...adatbázis-vonalon pedig maradok a "csak tiszta forrásnál" :-)


20195 -zéta- 2019-03-06 15:53:11 [Válasz erre: 20194 Edmond Dantes 2019-03-06 14:09:01]

Jó könyv, érdekes, de találtam több zavaró tárgyi hibát, amik a MET pompás adatbázisával nem egyeznek (nem ő, nem ott, nem akkor, nem azt énekelte... stb.)... Kár érte, mert (nálam) ezek a hibák aláássák a többi információ hitelességét is...


20194 Edmond Dantes 2019-03-06 14:09:01

Érdekes könyvet olvasok, Csermák Zoltán: Metropolitan Opera - kulisszatitkok, Krénusz József emlékei címmel, amit 2018-ban adtak ki. A bevezetőből tudtam meg, hogy 2011-ben megjelent egy könyv, Negyven év a Metropolitan Operában címmel. Ha már így alakult, először az újdonságot olvasom el és beszerzem a 2011-es elsőt is. Krénusz József 40 évig volt a MET vezető nézőtéri felügyelője, mindenkit ismert, aki számított a Házban,szinte mindenki ismerte őt.


20193 Haandel 2019-03-05 18:11:35

Watch LIVE: 
Insights into The Royal Opera's La forza del destino 
5 March 2019 | 8.30 pm CET | Livestream 

As The Royal Opera prepare for the opening night of Christof Loy's new production of La forza del destino, the cast and creative team will take part in a livestreamed Insight session from 8.30 pm CET on 5 March 2019.

You can watch the livestream via our YouTube channel or this page.


20192 Haandel 2019-02-24 10:36:12

Das Wiener Staatsopernmagazin
24.02.2019 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.


20191 Haandel 2019-02-24 10:35:43 [Válasz erre: 20190 Edmond Dantes 2019-02-22 09:49:47]

:-)


20190 Edmond Dantes 2019-02-22 09:49:47 [Válasz erre: 20187 Haandel 2019-02-20 19:10:38]

Köszönet! Néhány illusztráció a szezonról itt.


20189 nizajemon 2019-02-22 06:50:42 [Válasz erre: 20187 Haandel 2019-02-20 19:10:38]

Damrau,S.Mária....

Jól van,fülekkel nincs gond :)


20188 joska141 2019-02-21 21:54:35

"A legmélyebb érzéseket kelti fel a világhírű magyar énekes"

Ezekkel a szavakkal kezdődik az www.Origo.hu terjedelmes cikke / interjúja Molnár Leventéről. Az alkalmat az adta, hogy megjelent nevezett világhírű magyar énekes első szólólemeze Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címmel. A világhírű magyar énekes szólólemezét (ez a reklám helye) a kizárólagosan a Rózsavölgyi Zeneműboltban lehet megvásárolni, vagy egy adott internet helyen megrendelni. A cikk szerint azonban a világhírű magyar énekes lemezének számai felkerülnek a különféle zenemegosztó oldalakra.is.


20187 Haandel 2019-02-20 19:10:38

The Metropolitan Opera
2019-20 Season Announced


20186 Edmond Dantes 2019-02-16 10:36:02

Mezzon most adtak Amszterdamból egy 2017-es Salomét, Daniele Gatti vezényelt. Malin Byström, akinek a nevét nem hallottam eddig, olyan komplex, döbbenetes Salomét hozott énekben, mozgásban-táncban, játékban, mimikában, hogy csak bámultam. Gratula! Lance Ryan (Herodes), Doris Soffel (Herodias) és Jevgenij Nyikityin (Jochanaan) is jó volt.


20185 Haandel 2019-02-10 09:45:15

Oper aus Österreich
10.02.2019 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen. 


20184 Klára 2019-02-08 11:11:39 [Válasz erre: 20183 gézamalac 2019-02-07 23:35:34]

Mindenkinek igaza van, ez így valóban rémesen hangzik! De műsoron van, bemutatják, mert méltónak tartják rá! De - csak a hasonlat kedvvért -  hallotta már valaki egy Wagner opera előadását angol nyelvterületről? Esetleg Amerikából? Na, én igen! Pedig a német ugye világnyelv, és Wagner évtizedek óta ott van a világ színpadain. Vagy  a "Dein ist mein ganzes Herz" áriát az "isteni" Domingo előadásában? Mert ez se semmi!

 


20183 gézamalac 2019-02-07 23:35:34 [Válasz erre: 20181 Héterő 2019-02-07 20:38:53]

Ez persze nagyjából a folytatásra is igaz, de ha a Kékszakállút többre tartjuk, minthogy eldugott provinciális kisopera legyen, akkor le kell nyelnünk ezt. Kékszakállú forrester terepjárója négy fényszórójának ellenfénye talán elvonja a figyelmünket ettől valamelyest.


20182 Klára 2019-02-07 20:47:17 [Válasz erre: 20179 Haandel 2019-02-07 15:03:26]

Hát, a szerénység nem a legerősebb oldala!


20181 Héterő 2019-02-07 20:38:53 [Válasz erre: 20177 gézamalac 2019-02-06 22:36:22]

Már három éve is így csinálták. Akkor is ijesztő volt, de mára sokat romlott.

Regivar,    regimar,   azmesekíí   rolajár.
Urrrrrak-aszony   ságok. Tikis   halgosátok.

Prologue


20180 Edmond Dantes 2019-02-07 17:34:36 [Válasz erre: 20179 Haandel 2019-02-07 15:03:26]

Eddig rendben...már csak az kell, hogy más is higgyen Yusif hangjában...és Trisztánjukban.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.