Yusif Eyvazov : « Si tu crois en ta voix, n'abandonne jamais
Il se murmure que vous allez chanter ensemble Siegfried.
Siegfried ? Anna et moi envisageons de chanter ensemble Tristan und Isolde mais pas Siegfried. Ce n’est pas pour maintenant, juste un projet…Un projet énorme.
(ForumOpera.com)
A link ismét működik.
Még ki kell találnom, hogyan lehet erre a site-ra regisztrálni, de örültem volna, ha a MET-es Kékszakállút bevezető Haj regő rejtem-re NYC-ben sikerült volna magyar anyanyelvű előadót keríteni.
Persze szoktunk nyafogni, ha a faló nam fából van, de a koherencia, zene és látvány egysége, oltárán nem szívesen áldozunk.
Der Ansatz war vielleicht interessant, aber die Inszenierung meist nur störend und – bis auf zwei Arien – total unmusikalisch und stümperhaft. Auch die besten Sänger/Darsteller hätten diese Regie nicht retten können.
Online Merker | 28.01.2019
Opéra National de Paris LES TROYENS von Hector Berlioz
... Dafür bekamen er, das Orchester, der Chor und alle Sänger viel Applaus – bis ein zehnminütiger Buh-Orkan folgte als das Regieteam auf die Bühne kam. ...
Das Wiener Staatsopernmagazin
27.01.2019 | 15:05 | Ö1
Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und ein Gespräch mit dem Dirigenten Axel Kober, der gerade erst mit großem Erfolg Wagners "Ring" in Wien musikalisch geleitet hat.
Q & A: Maestro Henrik Nánási on Met Opera’s ‘Iolanta’ & ‘Bluebeard’s Castle’
(OperaWire)
Oper aus Österreich
13.01.2019 | 15:05 | Ö1
Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.
Szombaton élvezetes Olasz nő Algírbant láttam Barcelónában! Egy alapvetően hagyományos megközelítés (rendező: Vittorio Borrelli) volt feldúsítva kitűnő rendezői ötletekkel (pl. a pappataci avató egyfajta olasz konyhai ceremóniaként tálalva vagy Lindorót második felvonásbeli áriája közben háremhölgyek próbálják kényeztetni, ami remekül átadta az Isabella után való érzéki vágyakozás hangulatát, az éneket jól kiegészítve). Az emlékezetes előadáshoz persze jó művészek is kellettek. A legnagyobb név kétségtelenül a Musztafaként fellépő Luca Pisaroni volt. Bár hangját kissé száraznak tartom és dúsabban zengő basszus jobb lenne a szerepre a basszbaritonja helyett, személyében tényleg Musztafa állt a színpadon és kiválóan hozta a bej figuráját. Lindorót Maxim Mironov keltette életre: szép hangú igazi Rossini-tenor, végtelen magasságokkal, aki ezen az estén nem hangzott zavaróan nazálisnak, mint több youtube-os felvételén – sajnos azonban eléggé kis volumen birtokosa. Az előadásra sikerült a második sorba last minute jegyet szereznem, így ez nem volt probléma, de a Liceu felsőbb emeletein nem tudom mit lehetett belőle hallani… Mindazonáltal én élveztem előadását, kiváló színész is az orosz tenor. Isabella szerepében Varduhi Abrahamyan lépett színpadra: előadása a mű előrehaladtával folyamatosan javult, az est legnagyobb tapsát ő aratta Pensa alla patria áriája után. Az örmény-francia mezzoszoprán igazi mélységeket is szépen szólaltatott meg, azonban a volumen néha kicsinek tűnt és elveszett az együttesekben. Külön ki szeretném emelni, hogy a Liceu Elvira és Taddeo szerepére milyen remek fiatal énekeseket castingolt! Elvirát a mindössze 29 éves Sara Blanch keltette életre – vívóerős, homogén szopránja nagyon szépen csengett, és az is látszott, hogy az énekesnő színpadra termett. Ha nem teszi tönkre hangját rossz szerepválasztással, szerintem hallunk még róla! Taddeo ziccer szerepében az olasz Giorgio Caoduro nyújtott emlékezeteset – hangilag és alakításban egyaránt.
Bár néhány idejétmúlt klisét mellőzhetett volna a rendező, örültem, hogy a lehető legteljesebben hagyta (parádésan) játszani énekeseit és ötleteivel csak hozzátett a ma is különösen aktuális mondanivalójú műhöz. Az előadást Riccardo Frizza vezényelte, a művészeket jól helyzetbe hozva. Összességében egy, a mai felhozatalban jó nemzetközi színvonalú előadást láttam. Ha minden igaz, a 18.-i előadást felveszik és közvetíti a spanyol tévé. Remélem itt is meg tudom majd osztani – jó kis kikapcsolódás lehet a karácsonyi napokban.
Állatkínzással és blaszfémiával is vádolják a La Scala szezonnyitó előadását
Fidelio/MTI 2018.12.06. 15:00
Állatvédők tüntettek Milánóban, mert Giuseppe Verdi Attila című darabjában élő állatokat is szerepeltetnek, másoknál a bordélyházban játszódó jelenet verte ki a biztosítékot.
Sokan talán már el sem kezdik a pályafutásukat itthon. Ez is egyfajta "jó" menedzselés..tessék megnézni, hogy általában a fiatalok hány %-a képzeli el külföldön a jövőjét! Ugyan miért lenne ez másként pont olyan szakmá(k)ban (zene, tánc), ahol a nyelvi és képzettségi, elhelyezkedési korlátok a legkisebbek? Itthon: autóösszeszerelők előnyben!
Tisztelt „Haandel”
Elnézést, hogy csak most köszönöm a 2019.évi Salzburg programot.
A Salome szereposztása 2019.évben is hasonló az ideihez, mely szerint:
Musikalische Leitung Franz Welser-Möst
Besetzung John Daszak, Anna Maria Chiuri, Asmik Grigorian, Gábor Bretz, (Jochanaan) Wiener Philharmoniker
Bretz Gáboron kívül az operai részben egyetlen egy magyar sincs, pedig minden előadás eléggé nemzetközi szereplőgárdát tartalmaz.
Hol vannak – különösen az elmúlt hetek izzó sikerű New York-i vendégjáték fényében – a magyar világsztárok?
Azt hiszem – egyesek kétségbe vonhatatlan tehetsége mellett – (nem akarok neveket említeni, nem szeretnék senki kimaradt művészt megsérteni) valamilyen menedzselési hiányosságok tapasztalhatók. Ebben és kizárólag ebben Ókovács Szilveszternek „elévülhetetlen érdemei” vannak. Sajnos…
Die Mailänder Scala gestern und heute
06.12.2018 | 19:05 bis 20:00 Uhr | BR-KLASSIK
Das Wiener Staatsopernmagazin
25.11.2018 | 15:05 | Ö1
Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.
Das Programm der Salzburger Festspiele 2019 ist online.
The programme of the Salzburg Festival 2019 is online.
Hungarian State Opera New York Tour 2018
Review: Bánk Bán
By David Salazar (OperaWire | Nov 7, 2018)
Hungarian State Opera New York Tour 2018
Review: Gala
By Logan Martell (OperaWire | Nov 12, 2018)
Why Hungary's far-right populist government is supporting the Hungarian State Opera
'New York Times arts reporter Michael Cooper joins Tom Power to tell us why this ambitious event may be about more than just the culture.'
CBC Radio · November 7, 2018 (→ Listen 10:26)
Hungarian State Opera New York Tour 2018
Review: The Queen of Sheba
By Logan Martell (OperaWire | Nov 7, 2018)
Hungarian State Opera | Koch Theater at Lincoln Center
The Queen of Sheba
Fred Cohn | Opera News | Nov. 2, 2018
Hungarian State Opera 2018 Tour Review:
Mario and the Magician & Bluebeard’s Castle
By Logan Martell (OperaWire | Nov 6, 2018)
Shadow, and Support, of Government Follows Hungarian Opera
By Anthony Tommasini
(The New York Times | Nov. 4, 2018)
A múlt héten operaelőadáson jártam a dél-olaszországi Puglia tartomány székhelyén, Bariban lévő Petruzzelli Színházban. Miután Budapestről Bariba közvetlen fapados repülőjárat közlekedik, Dél-Olaszország sincs térben, időben messzebb, mint Európa nyugati fele. A páratlan építészeti emlékek és az általában csalódást nem okozó mediterrán konyha mellett újabb érv a momus operarajongó olvasói számára, hogy ezt a várost is vegyék be úti céljaik közé. https://www.fondazionepetruzzelli.com
Rossini Tancredi c. operája a rendező, Pier Luigi Pizzi 1999-ben a ROF-ra készült görögös díszleteivel, jelmezeivel került színre. A Teatro Petruzzelli zenekarát és kórusát José Miguel PÉREZ-SIERRA vezényelte.
Szereplők:
Tancredi - Cecilia Molinari, Amenaide - Valentica Farcas, Argirio - Michele Angelini, Orbazzano -Pietro Spagnoli, Isaura - Alessia Nadin, Roggiero - Nozomi Kato.
Michele Angelinit szerettem volna élőben hallani. Nem okozott csalódást.
An impressive performance of Bank Ban at the David H. Koch Theater, New York
(Financial Times | Nov 1, 2018)
Hungarian State Opera U.S. Debut To Include Appearances By Longtime Supporters Éva Marton And Plácido Domingo
(Broadway World | Oct. 30, 2018)
Journée Roberto Alagna et Aleksandra Kurzak
30 octobre 2018 | 07:05 - 23:00 | France Musique (+ Hangtár)
Hungary Turned Far Right. That’s Meant Millions for Its Opera.
(The New York Times, Oct. 26, 2018)
Bécsben nagy sikerrel játszák Berlioz Trojaiak/Les Troyens/ cimu nagyoperáját. Eneas szerepében Brandon Jovanovich és Dido szerepében Joyce DiDonato remekel. Magyarországot Voros Szilvia, Csehországot Adam Plachetka és Szlovákiát Peter Kellner és a Szlovák Filharmonia Enekkara képvselii.
Még nov. 1. és 4.-kén játszák - az utobbi internetes kozvetítés.
Ami az F-et illeti, én úgy mentem, hogy nem lesz. Se a METben nem énekelte, se a madridi felvételen az utóbbi időben (ha jól tudom, itt Barcelónában egyik előadáson sem). Amit erről találtam az interneten tavalyról: "While it is true that Bellini’s score calls for this note, the tenor has stated various times in interviews that he deliberately does not sing the note. For him it does not add anything to the music." Forrás
Élőben Yende valahogyan jobban hatott, mint felvételről nézve. Teljes unalomnak semmiképp sem mondanám :)
Köszönöm a tippet! ;)
Camarena jelenleg ebben a fachban a legjobb.Emellett nagyon szép a hangja is.Valószínű az "F"-et valamiért nem énekelte meg,pedig nem szokta kihagyni.Hiányzott.Nem csupán nekem ,hanem a közönség reagálásából ítélve a közönségnek is.P. Yende Elvirája maga volt az unalom.Sajnos Gruberova, Kolonits Klára nagyon magasra tette a mércét.(most hagyjuk a már meghalt énekesnőket)
Kwieczien csalódás volt,Mimica nem olasz basszus-( eleve basszus?)
A karmester helyenként mérhetetlen lassú tempókat vett..Sok nagy név és egy közepes Puritánok.
Ha ajánlatot elfogad.javaslom Camarena és Nadine Sierra kettősét a Purtiánokból.A YT-on fellelhető.(R. Tucker gála)
Bellini: I Puritani – Gran Teatre del Liceu (2018. október 11.)
Megható pillanattal indult október 11.-én is, akár csak az összes Puritani előadás idén, Barcelónában. Az egész előadássorozatot Montserrat Caballé emlékének szentelték, aki itt a „hazai pályán” számtalanszor ajándékozta meg művészetével a katalánokat. Az előadás kezdete előtt egy rövid beszéd után Casta Divája töltötte be a teret még egyszer utoljára, majd a közönség zúgó álló tapssal emlékezett a múlt század egyik legnagyobb operaénekesére. Emlékéhez az elődás többé-kevésbé méltó volt.
Annilese Miskimmon rendezése (koprodukció 2 másik operaházzal) Elvira azon elejtett megjegyzésén alapul, hogy 300 évnek tűnt neki Arturo hiánya. Így a rendezés elején és végén a 20. század második felének északír katolikus-protestáns konfliktusában járunk – ez fogja közre Elvira őrült periódusát, ami a cromwelli polgárháború időszakába repít. A mű végén Arturo torkát elvágják, Elvira újra megőrül. A lecke érthető: semmit sem változunk. Sajnos ezen a kiinduló ponton túl sok ötlete nem támadt a rendezőnőnek: a színpad javarészt üres, Giorgio és Riccardo sokszor csak bóklászik a színpadon, statikusak a szereplők a javarészt szürkeségbe boruló színpadon. Azt viszont nem hallgatnám el, hogy néha különböző vizuális elemekkel (pl. fényjáték) jól sikerül éreztetnie az őrület mezsgyéjén lévő Elvira lelki állapotának kivetülését.
Az általam látott nagy alakítások közé került Javier Camarena Arturója. Nehezen tudok nála megfelelőbb énekest napjainkban a szerepre. Esetében pazar belcanto technika párosul kellő volumennel és minden szót értelmező énekléssel. Már megjelenésekor (A te o cara) elhalt a leghalkabb pisszenés is a nézőtéren, mindenki lélegzetvisszafojtva hallgatta a párját ritkítóan elegáns előadásban (igen, talán az elegancia az a szó, ami legjobban leírja ezt az élményt) megszólaló Bellini sorokat. Camarena minden megszólalása remekül sikerült az estén, és még a videófelvételeken többször tapasztalható statikusságát is jobbára levetette, együtt lehetett vele lélegezni az estén. Számomra a legmaradandóbb pillanatok a Vieni fra queste braccia duett kezdő hangjai: a tenor hangjában lévő féltő szeretet kifejezését tanítani kellene, azok a „vieni”-k örökre megmaradnak. Hasonlóan ihletett volt a Credeasi misera is, bár az embertelen F nélkül.
Pretty Yende fiatal kora ellenére már most is egészen remek Elvira. A főhősnő drámája az ő (/rendező?) interpretációjában sokkal inkább egy belső folyamat, finom depresszív jelekkel operál látványos őrülési kitörések helyett – saját ízlésemnek néha tán túl visszafogottan is. Énekesi szempontból is élmény volt előadása (hosszan kitartott hangok, virtuóz variációk), bár néhány magas hang fátyolosra sikerült, illetve az együttesekben többször eltűnt, amire mindenképp figyelni kellene (földszint 14. sorból hallgattam). Camarenával szép párost alkottak, utólag fedeztem fel, hogy e szezonban Münchenben, Párizsban és New Yorkban is együtt énekelnek majd.
A basszus és bariton szerepek alakítóival részben mostohán bánt a rendezés, részben nem felelnek meg a szerep követelményeinek teljességében. Mariusz Kwiecien hangja végig túlságosan száraznak hangzott, néhány hangadás a kelleténél durvábban is sikerült. Ezen az estén sajnos nem sikerült meggyőznie, hogy miért ő napjaink egyik legkeresettebb baritonja (bár színészi képességeit elismerem). Marko Mimica, a horvát basszbariton énekelte Giorgio szerepét – egy szerepet, amiben én az övénél kormosabb basszust képzelnék el, akinél a mélységek zengőn szólalnak meg és nem elhalnak a zenekarban. A híres kettős volt számomra a rendezés mélypontja: semmi "kémia" a két szereplő között, sőt – a rendező leülteti Giorgiót egy könyvet/naplót lapozgatni Riccardo sorai alatt, akinek végig kardját kell szorongatnia anakronisztikus módon. A mellékszereplők jobbára megfeleltek a követelményeknek.
Christopher Franklin vezénylése megfelelő volt, különösen az előadás második felében. Néha tán az örömteli pillanatokat vehette volna az érzést jobban átadó dinamikával.
Végezetül, az egész előadás felvétele megtalálható még pár hétig itt: I Puritani - teljes rádiófelvétel
Néhány kedvenc részletem YouTubeon fellelhető kalózfelvételen:
Es okt.23.-kán Kocán és Jenis egyutt énekelnek, Erzsébet - Andrea Danková, jeles szlovák soprán.
www.snd.sk
Kedves Forumtársaim, a pozsonyi opera Don Carlos premierre készul, okt. 19 és 20.kán. Mind két szereposztás nagyon jo. Rendezo - Diego de Brea, karmester- Martin Leginus.
www.snd.sk
p.s. 1. este Fulop Király - Stefan Kocán, 2.este Posa márki - Dalibor Jenis. Az említett muvészek ezeket a szerepeket a milánoi Scálában is énekelték.
Oper aus Österreich
14.10.2018 | 15:05 | Ö1
Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.
Leonard Bernstein, aki nagyobb volt az életnél - a 444.hu mai cikke a zeneszerző-karmester életéről i t t.
Holnap a BHS fesztivál keretében R.Wagner Valkurjébol az 1. felvonaást fogják eloadni, koncertszeruen. A Szlovák Filharmoniát Juraj Valčuha vezényli, énekel Manuela Uhl, Magnus Vigilius és Peter Mikuláš
www.bhsfestival.sk
Mi a véleményetek Kristian Benediktrol. En jo hostenornak tartom.
Krisitan Benedikt Makes Met Opera Debut In Act 3 of ‘Samson Et Dalila’
Tenor Kristian Benedikt made his Metropolitan Opera debut during Monday night’s performance of “Samson et Dalila,” stepping in for an ailing Roberto Alagna in the third act of the opera.
Tegnap megkezdodott a Pozsonyi Zenei Fesztivál - BHS/szept.28-okt.14/
www.bhsfestival.sk
A brit Királyi Operaház szerint három szó taszítja a nézőiket: a „Királyi”, az „Opera” és a „Ház”
Fidelio.hu, 2018.09.20. 10:55
https://m.mupa.hu/programok/metropolitan-kozvetitesek/metropolitan-kozvetitesek-2018-19
Metropolitan-operaközvetítések a Müpában 2018/19
Metropolitan Opera and Unions Reach Agreement to Present Sunday Matinee Performances Beginning in 2019
Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)
Opera is lesz a pécsi Zeneszüret Fesztiválon
Opera-vilag.net 2018. augusztus 23.
Méghozzá Verista operagála
Több tucat komolyzenei és ahhoz kapcsolódó kulturális programot kínál a 8. Zeneszüret Fesztivál, amelynek idei központi témája a billentyű lesz. A rendezvényt szeptember 6. és 9. között rendezik meg Pécsett. Szamosi Szabolcs orgonaművész, a szervező Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. ügyvezetője az esemény szerdai sajtótájékoztatóján a fesztivál és a Filharmónia szlogenjére utalva kiemelte: legfontosabb hivatásuk, hogy közel vigyék a komolyzenét az emberekhez.
Idén 17 helyszínen, több mint 250 előadó közreműködésével több tucat programot tartanak – közölte. A részletekre térve hangsúlyozta, hogy az operairodalom gyöngyszemeit a Magyar Állami Operaház művészei keltik életre szeptember 7-én a Kodály Központban a Verista operagála elnevezésű esten. A koncerten verista szerzők – köztük Catalani, Giordano, Leoncavallo, Mascagni és Ponchielli műveinek részleteit hallgathatja meg a közönség Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével.
Podlasie Opera and Philharmonic - A European example of extreme green urban design
Wirtualny Spacer
(Apropó: ld. Élő közvetítések 7358)