vissza a cimoldalra
2018-10-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61183)
Kedvenc felvételek (149)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4071)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Kiss B. Atilla (191)
Operett, mint színpadi műfaj (3734)
Lisztről emelkedetten (931)
Kimernya? (2773)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2936)
Kolonits Klára (1078)
Élő közvetítések (7462)
Zenetörténet (243)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1124)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1507)
Franz Schmidt (3200)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (289)
A hangszerek csodálatos világa (183)
Giacomo Meyerbeer (653)
Jonas Kaufmann (2276)
Opernglas, avagy operai távcső... (20149)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

20003   nizajemon • előzmény20001 2018-04-03 19:16:50

Szerintem nem lehet összehasonlítani a két magyar kiválóságot.Adok 2 db almát.az egyik jonagold,a másik húsvéti rozmaring.Melyik a finomabb?? :) Az egyik énekesnő "nőbb" a színpadon,a másiknak klassz a magas regisztere.Melyik a fontosabb?? Énekelni nagyon tudnak.

20001   ladislav kozlok • előzmény19996 2018-04-03 18:52:19

Tudom, hogy Fogašová nem olyan kaliber mint Lukács Gy. de biztos jobb mint Rálik vagy Sumegi.

19996   Beatrice 2018-04-03 12:39:58

Dvořák: Rusalka, Prágai Nemzeti Színház, 2018. március 28.
Egy ideje már szerettem volna megnézni ezt a gyönyörű zenéjű és érdekes, szimbolikusan is értelmezhető operát. A 2014-es Müpa-beli koncertszerű előadást sajnálatos módon kihagytam. Most, életemben először, megnéztem a darabot színpadi előadásban. Heiner Lajos fórumtársunk már többször beszámolt prágai Rusalkákról. Én nem vagyok olyan szakavatott, mint ő, csak az első megtekintésről szerzett benyomásaimat tudom leírni.
A rendezés viszonylag tradicionális, legalábbis nem valami eszement átértelmezés. Érdekesség, hogy minden felvonás megszólalása előtt hangszóróból bejátszott zajokat hallunk, az elején vízcsobogást, ez segít minket belehelyezkedni a vízi világba, ami Rusalka otthona. (Egyébként csak most, az előadásra való nézői felkészülésem során döbbentem rá, hogy a Rusalka nem igazi keresztnév, hanem beszélő név: vízitündért jelent.) A rendezésben jelentős szerepet kapott a koreográfia, nemcsak a sok jelenetben szereplő táncosok, hanem az énekesek számára is. Minden mozgás nagyon profi módon be is lett próbálva.
A címszerepben Dana Burešová becsülettel helytállt, valószínűleg mindent megcsinált, amit kellett, de nem nagyon találtam egyéniségnek, nem annyira sugárzott belőle a karakter szeretni akarása és szenvedése. A Holdhoz intézett híres ária se szólt akkorát, mint vártam. A hang egyébként a drámai kitörésekre is alkalmas, kicsit nazális. A végén már csöppet untam.
Érdeklődésem középpontjában a kettős szerepet (Boszorkány ill. Idegen hercegnő) éneklő Jolana Fogašová állt, mivel Ladislav Kozlok fórumtársunk ajánlotta. Fogašová szépen énekelt, de az első felvonásban kicsit kevésnek tartottam a volument. Egyébként is az Idegen hercegnő (aki csak a 2. felvonásban szerepel) szerepe hangilag jobban illik hozzá, mint a Boszorkányé, utóbbi szerepbe én talán inkább egy jó magas hangokkal rendelkező alt énekesnőt képzelnék (Fogašová meg szerintem egy extra nagy hangterjedelmű szoprán, aki időnként mezzo szerepeket is énekel). A harmadik felvonásban (ahol megint a Boszorkányt alakította), úgy vettem észre, több volt a volumen, mint az elsőben. Azt hiszem, az elsőben "biztonsági kűrt futott", ugyanis előző este Carment énekelt ugyanitt. Szóval, alig több mint 24 óra alatt három, igencsak különböző szerepet énekelt el! Úgy sejtem, nem ő akart a Rekordok Könyvébe bekerülni, hanem Prágában is olyan tapintatos és zseniális egyedek készítik az énekesek beosztását, mint nálunk. Fogašová hangja tetszett, van benne valami megnyerő melegség. Színpadi jelenléte és színészi kvalitásai kiemelkedőek, megjelenése fejedelmi. Ebben a produkcióban egyébként a Boszorkány dögös, bár némileg megkeseredett nőként jelenik meg, alaposan felsliccelt szoknyából kivillanó lábakkal.
A Herceget alakító tenor viszont teljesen jelentéktelen volt. Az elején volt egy gikszeresen indult hangja, de korrigálni tudta. Nem ismerem eléggé ezt az operát ahhoz, hogy megítéljem, mindent korrektül teljesített-e, időnként furcsának tűnt az éneklése. Nem kapott valami nagy tapsot.
A Vízimanó, Jiří Sulženko hangja szépen zengett, és figurában is nagyon jelen volt.
A Kukta kis nadrágszerepét Kateřina Jalovcovára osztani igazi luxusszereposztás volt. Mikor meghallottam szép, meleg mezzo hangját, rögtön az ugrott be, hogy a Boszorkányt is simán elénekelné (azóta utánanéztem: tényleg szerepel a repertoárján). Jelentős színészi tehetséggel is rendelkezik, és százszázalékosan bedobja magát a szerepbe. Örülnék, ha másban, nagyobb szerepekben is hallhatnám.
Külföldi vendégkarmester debütált a színházban: Keri-Lynn Wilson. Tisztességgel ütötte a taktust, beintett, ahol kellett, de különösebb inspirációt nem fedeztem fel benne.

Dana Burešová – Rusalka (azaz Vízitündér)
Richard Samek – Herceg
Jolana Fogašová – Boszorkány, Idegen hercegnő
Jiří Sulženko – Vízimanó
Yukiko Kinjo – 1. sellő
Lucie Hájková – 2. sellő
Stanislava Jirků – 3. sellő
Kateřina Jalovcová – Kukta
Ivan Kusnjer – Vadász, Erdőőr
Vez. Keri-Lynn Wilson
Rendezte Jiří Heřman

A fotón balról jobbra: Jalovcová, Kusnjer, Fogašová, Burešová, Wilson, Samek

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1890 • Az Igor herceg bemutatója (Szentpétervár)
született:
1801 • Albert Lortzing, zeneszerző († 1851)
1891 • Palló Imre, énekes († 1978)
elhunyt:
2004 • Robert Merrill, énekes (sz. 1919)
2008 • Sándor Judit, énekes (sz. 1923)