vissza a cimoldalra
2020-08-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20622)
Wagner-felvételek (303)
Régizene (3721)
Operett, mint színpadi műfaj (4525)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4038)
Erkel Színház (10614)
A MET felvételei (1027)
Társművészetek (1831)
Pantheon (2715)
ifj. Johann Strauss (168)
Cecilia Bartoli (883)
Nicolai Gedda-az univerzális tenor (286)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2022)
Franz Schmidt (3661)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4892)
Kodály Zoltán (388)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

4386   Búbánat • előzmény4385 2020-07-18 14:44:34

Piotr Beczala és Rost Andrea - gálakoncert

 Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2020. július 17.  20:00

Jól mondta Rost Andrea egy korábbi nyilatkozatában, hogy bátorság is kellett szezonnyitóként ekkora programot kitűzni; pionírnak lenni szép, de nem könnyű feladat úttörő szerepet vállalni… Határtalan öröm számára, hogy végre újra a színpadra állhat, ahová már nagyon vágyakozott.

Erre célzott a tegnap esti opera-operett gálakoncert kezdete előtt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Bán Teodóra, az intézmény vezetője is, amikor bevezető-köszöntő, érzelmekkel átitatott beszédében utalt egy hosszú időszak  „bezártsága” utáni (újra)nyitásra,  aki  nagy szeretettel köszönte meg mindenkinek, hogy újra együtt lehetünk, örüljünk egymásnak, a fellépő művészeknek, az Opera zenekarának, vezénylő karmesterének, akik a kényszerszünet alatt-után  ugyancsak örülnek, hogy újra van munkájuk-feladatuk. Közel egyéves szervezés-egyeztetés előzte meg a gála programjának összeállítását, az arra való felkészülést; a szubjektív, közvetlen hangú, derűt, optimizmust kisugárzó beszédét azzal fejezte be, hogy bár az időjárás esőre álló, de reméli, hogy az égiek kegyesek lesznek hozzánk és maradéktalan ének-zenei élvezetben lesz részünk.  Kívánja, hogy továbbra is maradjunk felelősek egymásért, ebben a pangó időszakban tartsuk be az egymás között a szükséges előírásokat, és adjuk most át magunkat hangulatban a következő két órára Verdi, Puccini, Lehár és Kálmán műveiből összeállított gálakoncert műsorának és fogadjuk nagy örömmel a várva várt  nemzetközi hírű, kiváló, sztárművészek előadásában a beígért produkciót.

Valóban, nem fogadott csillagfényes éjszaka bennünket, eső után voltunk, kissé várakozni kellett, míg a személyzet szárazra törölte a színpad elejét; mikor megnyitották a nézőteret, minden belépőnek két kis csomagot nyújtottak át, amikben összehajtogatott könnyű, csuklyás esőkabát volt; egyik üléshuzathoz, a másik eső esetére;  utóbbi célra használtuk is , mert ugyan nem esett, de a második rész alatt olykor permetcseppek formájában, nem zavaróan, ért bennünket.

Nagy várakozással tekintettem a világhírű lengyel tenorista, Piotr Beczala fellépése elé, mert  tudtam, hogy nagy élményben részesít - két évvel ezelőtt a Müpában   Annette Dasch és Thomas Hampson partnereként már egy nagysikerű operett-esten („Bécsi, bécsibb – operett”) megörvendeztetett nemes tenorjának zengő, csengő, bársonyosan behízelgő hangján előadott énekszerepeivel, melyhez járul derűs, csibészes-mosolygós lénye, kisugárzó charme-ja, vonzó, elegáns megjelenése. És persze a voce meg kiváló koncentrálóképessége – az is, ahogy könnyedén, szinte minden átmenet nélkül átlényegül operai tenorhősből a klasszikus operett bonvivánjává… Nem csalódtam benne most sem, hozta ismert - „elvárt” -  kvalitásait: forrón tapsoltuk a felvértezett művészi tudással felépített-előadott  igényes énekszámokat, így Az álarcosbál , az André Chénier vagy a Tosca áriáiban, kettősben, nem különben az operai igényeket támasztó Lehár-operettek, vagy Kálmán Imre Marica grófnőjének jelenetében, amelyekben keringőzni-tudását is felvillanthatta nagyszerű partnernője, Rost Andrea oldalán.

Rost Andrea. Fogalom az ő neve is. Nem kell bemutatni: több évtizede ragyog az opera egén! Szopránjával meghódította a nemzetközi operaszínpadokat, a világ vezető teátrumaiban lépett fel a legnagyobb tenorsztárokkal, Beczalával is régi ismerősök, többször énekeltek együtt. Megjegyzem, Rost Andreán „nem fog az idő” – a Puccini-szerepei közül most a Bohémélet Mimijével, de különösen a Toscából énekelt szerelmi kettősben most is magasra tette a mércét, művészi kifejezőkészsége pályája legszebb időszakát idézte, és a „komoly” operaszerepei után mint operettprimadonna énekhangja ugyanolyan örömmel szárnyalt a halhatatlan melódiák hullámhosszán, mint tenorpartneréé. A közös kettőseikben, különösen a Tosca első felvonásából énekelt „Mario! Mario!” jelenetében izzott a levegő körülötte...  énekművészete, az előadott áriák tanúsítják,  nem hiába dolgozott meg értük, visszavonultan a karantén magányában, az eredmény bámulatos; ahogy A mosoly országa, A víg özvegy vagy a Csárdáskirálynő szerelmi kettőseiben is, a tenor partnerével, magával ragadják az érzelmei, a biztos énektechnikával, szép lírai, ha kell erőteljes, varázslatos szopránjával, bájával, nagy sikere volt. (Az operettrészletek is eredeti nyelven szólaltak meg; Rost egy-két dalt magyarul énekelte.)  Amúgy nagyon összeillő, összeszokott párost alkottak Beczalával, fokozott várakozásunknak mindketten eleget tettek és nagyszerű énekélményekkel ajándékoztak meg bennünket.

De mindehhez - a teljes élményhez - kellett a ragyogóan játszó zenekar játéka is! A Magyar Állami Operaház  zenei együttese a kiválóan dirigáló Halász Péter irányításával csodálatos hangzatokat produkált az önálló zenekari számokban is: A szicíliai vecsernye  és A denevér nyitányának minden szépségét beszippantottuk, csak úgy mint Puccini Preludio sinfonico” zenekari kompozícióját,   rám azonban a legnagyobb hatást Lehár Ferenc Arany és ezüst keringőjének pazar előadása gyakorolt, ebben a hatalmas ívű több szakaszos keringőben minden benne van, ami a komponistánkat a klasszikus operett ezüstkora királyának teszi és megkoronázza.

Persze a ráadások sem maradtak el, Lehár és Kálmán között Giordano Fedora és Loewe My Fair Lady egy-egy karakteres áriája is belefért! 

Köszönet értük, az esten közreműködő énekművészekért, a zenekarért, karmesterért, a gálaest élményéért, annak létrejöttében minden dicséretet megérdemlő szervezők erőfeszítéséért, munkájáért.  Hogy minden ilyen jól sikerült, remekül klappolt. Még a kiváró égi áldást is ideértve!

A két művész mikroportot használt, a hangzás kitűnő volt, ezzel a technikai megoldással a néző csak jól járhatott!

Műsorfüzetet nem kaptunk, csak a szabadtéri színház idei nyári programjának kiadványát vehettük magunkhoz, ám a színpad két oldalán elhelyezett kivetítőkön szöveges tájékoztató ismertette a soron következő előadásszám szerzőjét, műve címét, a felhangzó részlet magyar és eredeti nyelvű, kezdő verssorainak megnevezését. A távolabb ülők számára nagy segítséget jelent a színpad középén, a zenekar mögött elhelyezett hatalmas kivetítő, amely közel hozza a nézőhöz a szereplőket, karmestert... A kamerák felvették a teljes produkciót.

Emlékeimre támaszkodva és otthon utánakeresve, összeállítottam az opera-operett gála teljes műsortartalmát:

I. rész

  1. Giuseppe Verdi: A szicíliai vecsernye – Nyitány
  2. Giuseppe Verdi: Az álarcosbál – Riccardo tengerészballadája, I. felv.: „Di’ tu se fedele” (Piotr Beczala)
  3. Giacomo Puccini: Bohémélet – Mimi áriája, I. felv.: „Si. Mi chiamano Mimi” (Rost Andrea)
  4. Umberto Giodano: André Chénier Chénier áriája, IV. felv.:Come un bel dì di maggio” (Piotr Beczala)
  5. Giacomo Puccini: Preludio sinfonico
  6. Giacomo Puccini: Tosca Tosca imája, II. felv.: „Vissi d’arte” (Rost Andrea)
  7. Giacomo Puccini: Tosca  Cavaradossi „képáriája”, I. felv.: Recondita armonia” (Piotr Beczala)
  8. Giacomo Puccini: Tosca  – Tosca és Cavaradossi szerelmi kettőse, I. felv.: „Mario! Mario! – Son qui”  (Rost Andrea, Piotr Beczala)

II. rész  (az operettdalok is - két kivétellel - eredeti nyelven hangzottak el, itt magyar szöveg kezdősorát ismertetem)

  1. ifj. Johann Strauss: A denevér – Nyitány
  2. Lehár Ferenc: A víg özvegy – Vilja-dal „Az otthon hangja visszatér, hadd mondjak el egy szép mesét. Egy tündérlányról szól ekképp, Viljának hívja őt a nép.” (Rost Andrea)
  3. Lehár Ferenc: Giuditta: Octavio dala, I. felv.:”Barátaim, élni jó! /O signora, o signorina” (Piotr Beczala)
  4. Lehár Ferenc: A mosoly országa - Szu-Csong és Liza Szív-kettőse, II. felv. „Lótuszvirág! Érted élek csupán! /Szív, hogyan tudsz így tele lenni, mondd!” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
  5. Lehár Ferenc: Arany és ezüst – Keringő
  6. Kálmán Imre: Marica grófnő – Taszilo dala, I. felv. „Hej, cigány…” (Piotr Beczala)
  7. Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia belépője, I. felv.: „Hejja, hejja.../A hegyek között van az én hazám” (Rost Andrea)
  8. Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia és Edvin kettőse, II. felv.: „Táncolnék a boldogságtól…/Álom, álom, édes álom…” (Rost Andrea, Piotr Beczala)

Ráadások:

  1. Lehár Ferenc: Giuditta – Giuditta belépője, I. felv.: „Olyan forró ajkamról a csók” (Rost Andrea)
  2. Lehár Ferenc: A mosoly országa – Szu-Csong dala, II. felv.: "Vágyom egy nő után” (Piotr Beczala)
  3. Frederick Loewe: My Fair Lady – Eliza dala: „Ma este táncolnék” (Rost Andrea)
  4. Umberto Giordano: Fedora – Loris Ipanoff gróf áriája, II. felv. „Amor, ti vieta”  (Piotr Beczala)
  5. Lehár Ferenc: A víg özvegy – Danilo és Hanna szerelmi kettőse, III. felv.: „Ajk az ajkon, nem sóhajtom, jöjj, szeress /Minden vágyam súgom lágyan, csak szeress” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
4385   Búbánat 2020-07-17 17:52:46

https://hu-hu.facebook.com/bnyfesztival/videos/199280068179862/

Piotr Beczala és Rost Andrea gálakoncert

operaáriák, duettek és operett dalok 

2020. július 17. (péntek) 20.00
(esőnap: július 18., szombat)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Piotr Beczala korunk egyik legkeresettebb és legjelentősebb lírai tenorja, és legizgalmasabb férfiénekese, aki állandó vendég a világ vezető operaházaiban. A lengyel születésű művészt nemcsak hangja szépségéért, de minden ábrázolt karakter iránti lelkes elkötelezettségéért is tisztelik szerte a világon.

Beczala margitszigeti gálakoncertje előtt a londoni Királyi Operaházban Rodolfo szerepét énekli, tavasszal pedig a New York-i MET-ben Werther szerepét ölti magára. Budapesten partnere a kiváló magyar szoprán, a Kossuth- és Liszt-díjas Rost Andrea lesz, akivel Puccini, Verdi, Strauss, Lehár és Kálmán Imre leghíresebb és legszívhezszólóbb operaáriáit, duettejeit és operett dalait adják elő, felejthetetlen élményekkel ajándékozva meg a közönséget, amely első alkalommal láthatja őket együtt a Margitsziget nagyszínpadán.

Közreműködik: Magyar Állami Operaház Zenekara

Karmester: Halász Péter

Közreműködik: Rost Andrea

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1901 • Franz Konwitschny, karmester († 1962)
1924 • Georges Pretre, karmester († 2017)
1951 • Kovács János, karmester
elhunyt:
1981 • Karl Böhm, karmester (sz. 1894)
1996 • Sergiu Celibidache, karmester (sz. 1912)