Bejelentkezés Regisztráció

Miért jó kórusban énekelni?


709 Búbánat 2022-05-07 22:31:41

AZ ÖTVENÉVES JUBILEUMÁT ÜNNEPLŐ BUDAPESTI MONTEVERDI KÓRUS BEJÁRTA FÉL EURÓPÁT

„Lelki-szellemi többletet ad a közös éneklés”

MNO.HU – Pintár Balázs – 2022.05.07.

„– Egy kórusban mindig jelen van a szeretet és a szolgálat, anélkül ez nem megy. Minden hosszabb ideig működő amatőr kórusnak megvan ez a jó tulajdonsága – vallja Kollár Éva, a Magyarországon és Európában is az egyik legismertebb félhivatásos együttesnek számító Budapesti Monteverdi Kórus alapító karnagya. A jubileumi fellépésére készülő, idén ötvenéves, Magyar Örökség díjas kórus művészeti vezetőjével a zenei élet és a nagycsalád összeegyeztethetőségéről, a rendszerváltozás előtti utazások bonyodalmairól és a világszínvonalú magyar kóruséletről beszélgettünk.”


708 Búbánat 2022-01-03 16:45:39

„Keresem a miseszerű esszenciákat” – Orbán György zeneszerző egy kivételes mesterségről

– 2021. december 26., vasárnap | 14:48

/magyarkurir.hu –  Szerző: Pallós Tamás/

„Nemcsak a karácsony és a fő téma, a zene, illetve a zene születése adott ünnepi tónust az Orbán Györggyel folytatott beszélgetésnek, hanem az is, hogy közeledik nemzetközi hírű komponistánk 75. születésnapja. A jövő esztendő kimondva-kimondatlanul részben Orbán-év lesz/lehet az ars sacra terén. Amúgy háromnegyed évszázadnyi világtapasztalás egy gazdag életmű tükrében már önmagában ünnepelni való.”

[...] 

„– A kórusok eleve fontos szerepet kapnak az életművében, ugyanis a nemzetközi, de mondhatjuk, világhírneve éppen a kórusművekhez kötődik. Miért és hogyan indult el ebbe az irányba?   

– Az iskolai vagy iskolán kívüli kóruséneklés világszerte hatalmas buli. Egy ügy, aminek mostanra az üzlet is utánament. A Távol-Keleten különösen komolyan veszik, ugyanis szerves része a közösségi nevelésnek.

Aki kórusban énekel, nemcsak zenét tanul, hanem megtanulja a másikra való odafigyelést is.

A kórusénekléssel kapcsolatban a túlzott optimizmusnak, de a pesszimizmusnak sincs helye. Immár világszerte működik, persze ez nem azt jelenti, hogy ne lennének nehézségek. Hangsúlyozom: ez nem mozgalom. A kórusmozgalom kifejezést pejoratív megbélyegzésnek tartom olyanoktól, akik igazából nem szeretik ezt a műfajt. Sokkal jobban fedi az igazságot, ha közösségi tevékenységnek nevezzük. Néhány év elteltével, egy színvonalon túl pedig már művészetről beszélhetünk. A világversenyek, tévéközvetítések mutatják, hogy milyen nagyszabású, sokakat érintő üggyé tud válni a kórusban éneklés. Számos együttes musicalrészletekkel próbálkozik, könnyűzenei slágerekkel is kísérleteznek, sokan szeretnének például Beatles-számokat énekelni. Magam is rajongok értük, de kórusra nem lehet átírni a dalaikat, egyszerűen nem működnek ebben a formában. Tehát folyamatosan szükség van a kifejezetten kórusoknak szánt darabokra. Ez pedig óriási piac lehet egy zeneszerzőnek, nekem is az volt. Kocsár Miklós kórusművészete például első osztályú anyag a világ számára, de nem tudott megfelelő kiadóval társulni. Pedig Kocsár ott van az első tízben. De említhetem egykori növendékemet, Gyöngyösi Leventét is, aki szerintem: világszám. Ismerik is, tudják ki ő; egyetlen hibája, hogy a nevét külföldön sehol nem tudják rendesen kimondani.

A kiadónak vállalnia kell a népszerűsítést. Valamennyire ismerem ezt a területet is, ugyanis tizenegy évig szerkesztőként dolgoztam a Budapest Zeneműkiadóban. Szerencsém volt, mert én időben váltottam, kifogtam egy kicsi, szerény kiadót, egy erős országban: Amerikában. Exkluzív szerződést kötöttünk, miután a vezetője, aki egy remek muzsikus volt, fantáziát látott a rövid, latin nyelvű motettáimban. A Hinshaw Musicnak köszönhetően kerülhettem be a nemzetközi zenei vérkeringésbe. A vonatkozó műveim krémjét vitték el, tíz darabomat világszerte elterjesztették, és harminc szerepelt a katalógusukban. Zárójelben jegyzem meg, hogy ez csupán töredéke a repertoárnak, ugyanis eddig száznegyven kórusművet írtam. De egyik darab vitte a másikat, így a sikernek és a megszerzett hírnévnek köszönhetően később én képviselhettem a céget Ausztráliában. Az egyik kollégám, jóbarátom, Ko Matsushita, aki időközben zeneszerzőként és karmesterként világnagyság lett, háromszor hívott meg Japánba, úgyhogy kicsit ott is megismertek. Már látom, milyen fontos a menedzsment, az, hogy egy fiatal zeneszerző kinek és milyen feltételekkel adja oda a műveit, mert ezen nagyon sok múlik. Egy biztos: a kóruskultúra, a kórusirodalom kimeríthetetlen kincsesbánya, amely a nevelési szempontoktól az idegenforgalmi megfontolásokig ma már az egész világra, minden nemzetre hatással van. Olyan közösségi élmény ez, amibe bárki bekapcsolódhat, éneklőként és hallgatóként egyaránt. „ 

/Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2021. december 19–26-i ünnepi számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg./


707 Búbánat 2021-08-13 21:40:20

Megjegyzem, az alábbi cikkben foglalt dátum nem pontos: a NEK zárómiséjére és előtte az egyesített kórusok programjára szeptember 12-én kerül sor Budapesten, a Hősök terén.

2100 fős kórus vezeti fel Ferenc pápa budapesti szentmiséjét

Fidelio.hu - 2021.08.11. 11:25

 https://www.fidelio.hu/plusz/2100-fos-korus-vezeti-fel-ferenc-papa-budapesti-szentmisejet-165145.html

"A hazai zenei élet jeles képviselői adnak koncertet a Hősök terén a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus záróeseményén Ferenc pápa szentmiséje előtt.

A szeptember 5-i eseményen egy 82 énekkarból szerveződő, 2100 fős kórus énekel majd Sapszon Ferenc Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karnagy vezényletével, de olyan zenészek is fellépnek, mint Sena Dagadu, az Irie Maffia énekesnője, vagy épp Tóth Gabi és a Jazzation acappella együttes.

A Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara Kodály Zoltán gyönyörű művével, a Budavári Te Deummal lép színpadra Kocsár Balázs főzeneigazgató dirigálásával.

Szólót énekel Miklósa Erika, Megyesi Schwartz Lúcia, Boncsér Gergely és Palerdi András operaénekesek."


706 Búbánat 2018-08-04 22:44:23

Walter Judit lesz a Magyar Rádió Gyermekkórusának új vezető karnagya

Írta

Papageno - 2018. augusztus 3

Matos László fél évtizedes munkássága után Walter Judit veszi át a Magyar Rádió Gyermekkórusának vezetését.

A kórus erdélyi-partiumi hangversenykörútja koronázta meg a gyermekkar és vezető karnagyuk, Matos László fél évtizedes együttműködését. A nemzetközi hírű karnagy most megválik a Gyermekkórustól, tudományos és pedagógiai tevékenységét más területen folytatja.

A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek vezetősége a vezető karnagyi és művészeti vezetői feladatokkal a kórus eddigi betanító karnagyát, Walter Juditot bízta meg, akit munkájában továbbra is segít a “Picurkák” és a “Palánták” karnagya, Vargáné Körber Katalin.

Walter Judit

Walter Judit a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán 1998-ban szerezte középiskolai énektanár- és karvezető diplomáját – Szesztay Zsolt, Sárosiné Szabó Márta, Török Ágnes és Berkesi Sándor növendékeként.

Ezt követően egykori iskoláiban, a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában valamint a Debrececeni Egyetemen tanított szolfézs, zeneelmélet, népzene és modern zene tantárgyakat.

Gyermekei születését követően családjával együtt Budapestre költözött, ahol a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény szolfézs-zeneelmélet tanára lett.

2016 áprilisa óta a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola  rádiós osztályainak énektanáraként, 2016 szeptembere óta pedig a Magyar Rádió Gyermekkórusának betanító karnagyaként dolgozott.

Walter Judit kinevezését a Gyermekkarnak otthont adó Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola vezetősége és tantestülete is támogatja, egyúttal pedig köszönetét fejezi ki dr. Matos László karnagynak az elmúlt évek harmonikus és magas színvonalú szakmai együttmüködéséért.


705 smaragd 2018-07-01 12:56:40

 

FLASH MOB a Gregor József Általános Iskolában 

Szabó Ágnes karnagy, zenepedagógus köszöntése 

Az Évzáró Hangversenyt 2018. május 25-én rendezték meg, a nagy érdeklődésre való tekintettel ezúttal a megfelelő méretű iskolai tornacsarnokban. Ez évben szeretve tisztelt Ági néni első évfolyamának egykori tanulói is felejthetetlenné kívánták tenni a gondosan összeállított, szép műsort. Már hónapokkal korábban elkezdődött a szervezés, először abban állapodtak meg, hogy egykori kedvenc énekkari darabjukkal, Kemény Egon – Soltész Erzsébet: „Köszöntsük jó tanítónkat!” című pedagógusnapi énekkari dalával fognak fellépni, a legnagyobb titoktartás mellett felelevenítve és az iskola valamennyi kórusával betanulva. Megtalálták a kottát és az örökösök hozzájárulását is megkapták az előadáshoz. Végül eljött a hetek óta feszülten várt pillanat – pisszenés nélkül figyeltek a nézőtéren a beavatott szülők is – amikor a színpadon a bekonferált, program szerinti műsorszám helyett váratlanul a régi és mai tanítványok együtt énekeltek és egy szál virággal a kezükben búcsúztak meglepődött tanárnőjüktől, aki az iskolában eltöltött negyven éves értékes és elismert pedagógiai munkája végeztével nyugdíjba vonul. 

Iskolaigazgató: Bella Tibor 

Vezényelt: Dávid Krisztina 

Zongorán kísért: Bolyosné Pethő Ildikó 

Az igényes és szép iskolai "performance" videója itt tekinthető  meg / YT


704 Búbánat 2018-01-09 10:16:03 [Válasz erre: 703 ladislav kozlok 2018-01-09 09:23:49]

Bölcs döntés.


703 ladislav kozlok 2018-01-09 09:23:49

A francia oktatásugyi minister betiltotta az iskolákban a mobilhasználatott,  ahelyett  minden francia iskolában kotelezové teszik a korus/ban/ éneklést.

Kovetendo példa,     www.operaplus.cz


702 Búbánat 2014-07-17 10:05:31 [Válasz erre: 701 Búbánat 2014-07-17 10:04:22]
"III. Muzsika Hídja Nemzetközi Kórusfesztivál"

701 Búbánat 2014-07-17 10:04:22
2014. július 18 és 21. között rendezik meg a III. Muzsika Hídja Nemzetközi Fesztivált Budapesten a Klebelsberg Kultúrkúriában és Balatonon (Tihanyban). A megmérettetésre és baráti találkozóra a világ legjobb egyházzenei és civil amatőr kórusai kaptak meghívást. A kórusfesztivál középpontjában Kodály Zoltán, Bartók Béla művei, egyházzenei kórusművek állnak, és az európai és Távol-keleti művek párbeszéde és találkozása szerepel. A verseny és a rendezvény lehetőséget kíván biztosítani a civil és egyházzenei műveknek közönséggel való megismertetésére is. A nonprofit rendezvény fő célja az európai és kínai kultúra találkozása, megismerkedése. A zene, az éneklés tölti be a közvetítő híd szerepét, amelyen keresztül a különböző vallású és kultúrájú emberek megismerhetik egymásban a különbözőség szépségét, méltóságát – az emberi méltóságot, ezáltal mindazt, ami a másságon túl közös bennük. A nemzetközi kórusfesztivál nyitottsága, magas művészeti színvonala és sikere érdekében a III. Muzsika Hídja Nemzetközi Fesztivál Szervezőbizottság a zsűribe kimagasló nemzetközi szakembereket kért fel. Valamennyien neves művészek, karnagyok, karmesterek Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Görögországból, Spanyolországból, Ukrajnából, Lengyelországból, Romániából, Szlovéniából, Kínából és Magyarországról. Forrás: Fidelio.hu

700 oicka 2014-04-22 10:01:23
Száz kórustag énekelt a földvári fúvószenekarral 04.17. 15:12 Fónai Imre, Czene Attila Carmina Burana fúvószenekarra és százfős kórusra: ez volt a fénypontja a jubileumát névadóval is ünneplő negyven éves balatonföldvári vegyeskar koncertjének. Az első külföldi út Csehszlovákiába vezetett (1982), nyugaton az NSZK-ban énekeltek először (1986), a második tíz év alatt három karnagy is váltotta egymást – ez is kiderült az ünnepi esten elhangzott visszaemlékezésekből. S az is, hogy a jelenlegi kórusvezető, Kapusné Dojcsák Edit a csúcstartó: még 1990-ben vállalta el, a földvári zeneiskola újdonsült tanáraként. Férje, Kapus János pedig a fúvószenekart vezeti, mely különleges produkcióra vállalkozott az erre az alkalomra összeállt egyesített, száz fős kórussal: a Carmina Burana előadására. Az ünnepelt, mostantól Sonoro vegyeskar mellett a balatonszárszói Soli Deo Gloria Kórus, a Zamárdi Nőikar, valamint a földvári és szemesi gyermekkar tagjai is színpadra álltak.

699 Búbánat 2012-04-29 20:08:05
Énekesek százai varázsolnak el a MüPában PR MNO/MTI 2012. április 29., 17:29 Ismét több mint 400 énekes áll pódiumra május elsején este a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, ahol Vajda János Változatok című műve és Andrew Lloyd Webber Requiemje hangzik el. Közreműködik Cecilia Lloyd és László Boldizsár, az Országos Egyesített Kórust Hollerung Gábor vezényli.z Interkultur Hungária által 26 évvel ezelőtt létrehozott esemény előbb fővárosi, hét éve pedig országos énekkari találkozóvá vált, a hangversenyteremben megnyitása óta énekelünk” – mondta el a karmester az MTI-nek. Szombatra és vasárnapra szervezték meg a dunaújvárosi kórustábort – ez most rövidebb periódus, korábban egyhetes, családos táborokban próbáltak az énekesek, akik hétfőn már a fővárosban, a budapesti olasz intézetben veszik át a két darabot. Az egyesített énekkar hétfőn este pódiumra is lép. A hangversenyen közreműködő több száz fős kórus az ország több tucat városából áll össze évről évre a Művészetek Palotájában rendezett nagyszabású koncertre. A résztvevők fele, kétharmada visszatér a táborba, és erényük – jegyezte meg a karmester –, hogy sosem jönnek készületlenül, a találkozás előtt alaposan megismerik a kottát. Az immáron több mint két évtizedes hagyománnyal bíró monumentális oratorikus hangversenyen két különleges alkotás hangzik el. „Igyekszem évről-évre más alkotói körből meríteni” – emelte ki Hollerung Gábor. „Volt olyan – szinte – slágermű, mint Verdi Requiemje. Máskor barokk kompozíciót szólaltattunk meg, például Händeltől az Izrael Egyiptomban címűt. Az utóbbi időben – mert egyre gyarapszik az irodalom – kortárs magyar zeneszerzők darabjait is műsorra tűzzük, idén Vajda János Változatok című, Szilágyi Domonkos többrétegű, briliáns verseire készült művét választottuk” – részletezte. A játékos hangulatú, virtuóz alkotás egyszerű gyermekdalokból építkezik, a Bújj, bújj zöldág, a Kiskacsa fürdik, A Száraz tónak nedves partján alaptémájából kerekíti ki a költeménynek szövegéhez illő, egyszerre szürreális és tréfálkozó darabot – taglalta a karmester. „Nem mondhatni, hogy Webber Requiemje nagyon ritkán hallható Magyarországon, de egyáltalán nem hétköznapi alkotás, főleg azért, mert nehéz énekelni” – fűzte hozzá Hollerung Gábor. „A szerzőnek zseniális a dramaturgiai érzéke, de az énekkarral nem bánik nagyon kedvesen. A mű viszont nagyon hatásos” – vélekedett.

698 Cilike 2012-03-26 12:21:45
Jó volt látni, milyen öröm volt az arcukon, ahogy énekeltek. Ilyen programokat kéne szervezni többször, több helyen. Ilyen remek zenékkel, remek MAGYAR zenékkel.

697 waldvogel 2012-03-26 11:38:17
Tényleg jó volt tegnap az Énekel a város, főleg hogy ilyen jó fej közönség volt, aki vette a lapot. :-)

696 zalbarna 2012-03-26 01:01:31 [Válasz erre: 694 Cilike 2012-03-25 23:18:55]
Képzeld el, hogy a gyerekem mesélte, hogy számára mekkora reveláció volt, hogy több ellenséget is felfedezett, amint egyszerre ugyanazt énekelték, egy nagy csapatban.

695 Héterő 2012-03-26 00:32:04 [Válasz erre: 694 Cilike 2012-03-25 23:18:55]
Egy jó formában lévő cilicica a hároméves szünet alatt 24-et is fialhatott volna...

694 Cilike 2012-03-25 23:18:55
Eszembe jutott ma ez a topic az Erzsébet téren. Jó volt kórusban énekelni. :-)

693 Énekkaros 2009-03-14 18:12:19
Kedves Énekkarosok! Szeretnék tőletek kérni hangszépítő gyakorlatokat a beénekléshez. Amire gondolok, pl.: d-r-m-f-sz-f-m-r d-m-sz-m-d. Miamama miamama mámémímómú. Stb. Nehezebb is lehet, amit pl. jobb énekkarokban szoktak használni a beénekléshez. Köszönöm, ha küldtök ilyeneket!

692 Apika 2009-02-04 22:06:50 [Válasz erre: 680 virius 2009-01-04 22:21:13]
Igazad van - úgy tünik. De a helyzet azért nem kéne, hogy ilyen reménytelen legyen. Ahhoz, hogy egy énekkar - vagy bármilyen más, öntevékeny testület - hosszú távon jól működő csoport legyen, közösséggé kell, hogy váljon! A régi rendszerben működhettek még énekkarok ilyen-olyan érdekközösségek mentén - említettétek a nyugati utazások, egyáltalán: utazások lehetőségét, jogosan. Nyilván volt más összetartó erő is, de ezen most ne rágódjunk. Mára ez nyilvánvalóan megszünt. Manapság csak az az együttes (kórus, zenekar, népitáncegyüttes, bármi) tud talpon maradni, amely élén vagy egy olyan nagy formátumú, karizmatikus tehetségű egyéniség áll, aki jóformán vállain tudja cipelni kórusát, vagy egy olyan "kemény mag", quasi "Vezetőség", aki(k) ugyanezt a kohéziós szerepet el tudják játszani. Ez(ek) a tehetség(ek) javarészt nem zenei természetű kell, hogy legyen(ek) (persze az sem árt...:-)), sokkal inkább pedagógiai és szociális érzékenységre, intuícióra, sok-sok toleranciára, humánumra, továbbá kiváló szervezőkészségre és kommunikációs képességekre van szükség. Ezeket a képességeket pedig - mint tudjuk - sem a Zeneakadémián, sem más egyetemeken, főiskolákon nemigen fejleszttik, de még csak nem is igen ejtenek egyetlen szót sem fontosságukról...

691 virius 2009-02-03 15:41:15
Egy biztos: szvsz Such Gy. és Cseh G. nem énekeltek kórusban, még az iskolában sem...

690 Kúp Flóris 2009-02-03 01:11:21 [Válasz erre: 675 Búbánat 2009-01-03 13:50:40]
Bezony kiveszett a tűz Nekemis hiányzik innen pl a sphinx-singers fire :(

689 eccerű 2009-01-11 00:49:46 [Válasz erre: 687 virius 2009-01-10 20:39:30]
Ezt én sem hiszem, de ő legalább szokta énekelni a Himnuszt nemzeti ünnepeken. Államelnökünk erre még soha nem vetemedett. Biztos rangon alulinak tartja.

688 virius 2009-01-10 20:41:46 [Válasz erre: 682 álmodó 2009-01-10 15:55:38]
Hagyd csak, ezernevű (Krafft, Indymedia stb.) barátunkból csak az irigység beszél. Különben őbelőle sem nézem ki beírásai alapján, hogy valaha is énekelt kórusban.

687 virius 2009-01-10 20:39:30 [Válasz erre: 684 eccerű 2009-01-10 16:08:03]
No pl. én amatőr és profi társulattal is voltam külföldön... Az, hogy a kóruséneklés sorvad, még szorosan összefügg a "Magyar politikusok zenei ízlése" c. topik témájával is, sajnos... (Noha ez nem a homokozó, de azért megkockáztatom: pl. Fletóból nem nézem ki, hogy bármikor énekelt volna kórusban. Még iskolaiban sem...)

686 álmodó 2009-01-10 16:10:52 [Válasz erre: 685 álmodó 2009-01-10 16:10:24]
Hm? ;-)

685 álmodó 2009-01-10 16:10:24 [Válasz erre: 684 eccerű 2009-01-10 16:08:03]
De figyelj, most is mehetsz! Énekeljél,add ide a pénzt, és elengedlek.Még integetek is neked.

684 eccerű 2009-01-10 16:08:03 [Válasz erre: 681 virius 2009-01-10 13:17:45]
Bocs, de én az amatőr kórusokról beszéltem, ott szó nem volt mellékesről, és nagyon is kellett érte fizetni, de mehettél!!!

683 álmodó 2009-01-10 15:59:16 [Válasz erre: 681 virius 2009-01-10 13:17:45]
past time

682 álmodó 2009-01-10 15:55:38 [Válasz erre: 679 legszebb 2009-01-04 21:07:14]
Ez a "legszebb", igen. :-) "Külföldre is utaznak". Meg belföldre is. Továbbá bérletük is lehet. Ellátogathatnak a Ferihegyre időnként, megnézik hová utaznak mások (akik ugye nem énekelnek a kórusban, csak utaznak, mert úgy is lehet de úgy nem olyan jó), aztán elutazhatnak valamelyik pályaudvarra, és megcsaphatja őket a mozdony szele is...Ja nem, az nem jó. Akkor azt nem lehet csinálni a kórusban. Csak utazni,és utazni, mert aki kórusban énekel, az külföldre is utazik, evidens.

681 virius 2009-01-10 13:17:45 [Válasz erre: 676 eccerű 2009-01-03 14:12:36]
"kórussal el lehetett jutni külföldre, különösen a nyugatra jutásnak volt nagy vonzereje." Ráadásul ezért nem kellett fizetni, sőt kaptál egy kis mellékest a hakni jóvoltából. Az is igaz, hogy ma már oda utazhatsz, ahová akarsz, és akkor, amikor akarsz - feltéve, ha van miből!!!

680 virius 2009-01-04 22:21:13 [Válasz erre: 678 eccerű 2009-01-04 15:06:34]
És még egy: akik évtizedek alatt összeszoktak, nehezen tűrik meg maguk között a fiatalokat, belterjes, összezáró közösséggé válnak, jómagam ezt két templomi kórusnál is tapasztalom, ahová járok. Persze egyik nemzedéket sem mentem fel a felelősség alól. Az idősek felelőssége: a türelem, a befogadókészség, hogy legyen kiknek átadni a lantot, hogy legyen utánpótlás. A fiataloké: az alkalmazkodni tudás, az idősektől a szakmai fortélyok elsajátítása, a kórusba-közösségbe belilleszkedni tudás. Hát ez az, ami a két társulatnál egyik korosztály részéről sem jön össze és már a kihalás, ezáltal a megszűnés Damoklész-kardja lebeg mindkettő felett, amely végzet - ha nem változnak meg a dolgok - 5-6 éven belül bekövetkezik.

679 legszebb 2009-01-04 21:07:14
Azért jó, mert külföldre is utaznak.

678 eccerű 2009-01-04 15:06:34 [Válasz erre: 677 virius 2009-01-03 18:13:31]
Ezt a társaság címszó alá gondoltam érteni.

677 virius 2009-01-03 18:13:31 [Válasz erre: 676 eccerű 2009-01-03 14:12:36]
- és a legfontosabbat kihagytad, de a fentiekből is következik: olyan mocskos lett mára a világ, hogy az egyén fontosabb lett a közösségnél.

676 eccerű 2009-01-03 14:12:36 [Válasz erre: 674 virius 2009-01-02 20:41:47]
Sok oka van annak, hogy miért csökken drasztikusan a kóruséneklési kedv . Tk. eccerűbb, ha megvizsgáljuk, anno miért jártak annyian. - utazás. Nézzünk magunkba, bizony nagy vonzerő volt, hogy kórussal el lehetett jutni külföldre, különösen a nyugatra jutásnak volt nagy vonzereje. (Ráadásul ezeket szolgálati útnak vették, ezért nem számítottak be a 3 évenként egyszer járó turista utakba. Ma oda mész, ahova akarsz, és akkor, amikor akarod. - társaság. Ma már nem ilyenformában keresik az emberek a társaságot, ha egyáltalán keresik. - szórakozás, kultúra. Anno hétfőn nem volt tévé, a többi napra is jutott vagy másfél tévécsatorna. Ma egy nadrágüzletből is zene szól - az más dolog, hogy milyen, de szól - nincs már szükség ennyi kultúrára. - szabadidő eltöltése. Egyrészt ebből is kevesebb van, akinek van állása, örül neki, és inkább ledolgozza a napi 10-12 órát is 8 áráért, csakhogy ne rúgják ki, nem ez lesz a legfőbb dolga a maradék idejében. Pláne, hogy még a közlekedés is olyan, amilyen, a próbákról haza is kell jutni. stb.

675 Búbánat 2009-01-03 13:50:40 [Válasz erre: 674 virius 2009-01-02 20:41:47]
Akkor mit szóljunk „Az énekkar mint közösség” c. topichoz, melybe utoljára 2005. 12.11-én írt be a fórum létrehozója, Csizella. És ott van még a „Kórusok, kórusművek, karéneklés” és a „Meg kell újítani az ének-zene oktatást!” c. fórumokba írás lehetősége is…

674 virius 2009-01-02 20:41:47 [Válasz erre: 673 Alvaro 2008-01-14 12:48:59]
Pontosan erről van szó, mai világunkban (Kodály országában!!!) ez látszik végleg kiveszni, a megfelelő lelkesedés. Persze más a szólóéneklés és más a kóruséneklés, ebben igazad van. (Hihetetlen, hogy ide egy évig senki sem írt be! Ennyire nem jó már pl. amatőr kórusban énekelni???)

673 Alvaro 2008-01-14 12:48:59
Ha megfelelő lelkesedésű társakkal vagy körülvéve, akkor jó kórusban énekelni, de ha olyanokal, akik keresztbetett lábbal énekelnek és ének szakosként nem ismerik fel Pavarotti hangját, akkor nem annyira. Én inkább a szólóéneklésre szavaznék.

672 Alvaro 2008-01-14 12:48:57
Ha megfelelő lelkesedésű társakkal vagy körülvéve, akkor jó kórusban énekelni, de ha olyanokal, akik keresztbetett lábbal énekelnek és ének szakosként nem ismerik fel Pavarotti hangját, akkor nem annyira. Én inkább a szólóéneklésre szavaznék.

671 sigrai 2008-01-13 20:13:24
Sok-sok új kóruskotta itt: [url]http://www.emb.hu/?new;www.emb.hu[/url]

670 Sol 2008-01-13 17:45:13 [Válasz erre: 656 eccerű 2007-04-13 00:13:01]
28 éves vagyok, Szebellédi Vali néninél, és az Opera gyermekkarban nőttem fel. Már nem zenével foglalkozom, de soha egyetlen percet sem sajnáltam a velük töltött időből. A nívó pedig attól csökken igazán, ha képtelenek vagyunk megfeledkezni az érdekeinkről azokban az időkben, amikor megadatik, hogy alkossunk valamit.

669 virius 2007-11-06 22:24:11 [Válasz erre: 664 tomás 2007-10-01 20:40:19]
Van egy amatór kórus, ahol a többség óhajára tavalyelőtt tették a heti próbát péntek estéről szerda estére, ezt onnan tudom, mert magam is járogattam oda, csak az utóbbi időben nincs rájuk időm. Templomi baráti közösségről van ugyanakkor szó, reneszánsz művek pedig ritkán hangoznak el...

668 tomás 2007-10-10 20:51:20 [Válasz erre: 667 tomás 2007-10-10 20:50:33]
:) azért ez belső élvezkedés, a nadrágom nem lesz koszos tőle, ha lehetek obszcén egy kicsit.... :)

667 tomás 2007-10-10 20:50:33 [Válasz erre: 666 sphynx 2007-10-10 19:51:41]
Mér\' ez baj? Ki nem? :)

666 sphynx 2007-10-10 19:51:41 [Válasz erre: 665 tomás 2007-10-10 19:50:36]
Persze... \"io moro\"... élvezkedni akarsz.

665 tomás 2007-10-10 19:50:36 [Válasz erre: 664 tomás 2007-10-01 20:40:19]
???

664 tomás 2007-10-01 20:40:19
Ismer valaki egy amatőr kórust, ahol lehetne reneszánsz kórusműveket énekelni és ahol péntek délutánonként, vagy hétvégenként van próba? Aszondják jó basszushangom van... :)

663 Ritachan 2007-10-01 00:32:41
MEGHÍVÓ A Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége – KÓTA, Cegléd Város Önkormányzata, a Kossuth Lajos Gimnázium Igazgatósága, a Református Általános Iskola Igazgatósága, és a Református Egyházközség szeretettel meghívja Önt és kedves családját a Ceglédi Református Nagytemplomba 2007. október 6-án, szombaton 16 órára Kodály Zoltán emlékére rendezett ünnepi hangversenyre Köszöntőt mond: Kollár Éva a KÓTA elnöke Közreműködnek a nemzetközi versenyeken díjat nyert kórusok Kós Károly Ének-zene Emeltszintű Általános Iskola Harmónia Gyermekkara – Budapest Karnagy: Hraschek Katalin Musica Nostra Énekegyüttes – Budapest Karnagy: Mindszenty Zsuzsanna Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának Sandate Vegyeskara – Pécs Karnagy: Nagy Ernő Kossuth Lajos Gimnázium Leánykara – Cegléd Karnagy: Soltészné Lédeczi Judit Minden érdeklődőt szeretettel várunk! Belépés díjtalan!

662 Ritachan 2007-04-21 18:51:21
KARDOS PÁL EMLÉKNAP NAGYKŐRÖS, 2007. ÁPRILIS 26. A Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara az emléknapon zenetermét az egykor Nagykőrösön kántor-tanítóként végzett Kardos Pál Liszt-díjas karnagyról nevezi el. A Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara és a Kardos Pál Alapítvány 2007. április 26-án este 6 órakor hangversenyt rendez a Nagykőrösi Református Templomban KARDOS PÁL EMLÉKÉRE születésének 80. évfordulója alkalmából. Bevezetőt mond DR. SZŐNYI ERZSÉBET Kossuth-díjas zeneszerző, a Kardos Pál Alapítvány kuratóriumának elnöke. A hangversenyen elhangzó műsor: KODÁLY Zoltán: Praeludium MÉHES BALÁZS orgonál DR. SZŐNYI ERZSÉBET bevezetője Bartók Béla Nőikar – Szeged Vezényel: ORDASI PÉTER SZŐNYI Erzsébet – PILINSZKY János: Zsolozsma BACH, J. S.: Den Tod – duett a 4. kantátából Orgonán közreműködik: Méhes Balázs KODÁLY Zoltán: Harmatozzatok! BYRD, William: Memento salutis auctor Kossuth Lajos Gimnázium Leánykara – Cegléd Vezényel: SOLTÉSZNÉ LÉDECZI JUDIT BARTÓK Béla: Levél az otthoniakhoz KARAI József – NÁDAS Katalin: A madarak éneke KODÁLY Zoltán: Esti dal PALESTRINA, G. P.: Jesu rex admirabilis Bajai Gregorián Schola Vezényel: PAJOR MÁRTA Qui vult venire – communio Benedic anima mea – offertorium Da pacem Domine – introitus Ave Maria – offertorium BACH, J. S.: Ich ruf’ zu dir-korálelőjáték DÁVID ISTVÁN orgonál Dunaújvárosi Főiskola Nőikara Vezényel: KÖNYVES ÁGNES CSOMASZ TÓTH Kálmán: Dicsérjétek az Urat! TILLAI Aurél: Ave Maria KODÁLY Zoltán: Árva vagyok KOCSÁR Miklós: Salve Regina Kardos Pál Pedagógus Kórus – Cegléd Vezényel: SOLTÉSZNÉ LÉDECZI JUDIT SZOKOLAY Sándor: Ima rontás ellen (Fohász Erdély faluiért) UDVARDY László – JÓZSEF Attila: Tél KODÁLY Zoltán – BALASSI Bálint: Szép könyörgés SZTE JGYPK Kardos Pál Nőikara – Szeged Vezényel: ORDASI PÉTER KODÁLY Zoltán: A 150. genfi zsoltár KODÁLY Zoltán: Semmit ne bánkódjál EBEN, Petr: De angelis Összkar: KODÁLY Zoltán – BERZSENYI Dániel: A magyarokhoz – kánon Vezényel: ROZGONYI ÉVA Liszt-díjas karnagy

661 Ritachan 2007-04-13 14:39:08 [Válasz erre: 653 eccerű 2007-04-12 23:43:26]
Én nem mondtam, hogy csaló. Sőt ott ahol szinte mindenki él valamilyen \"kórusjavító\" eszközzel, azok között az ő pici csalása a \"túlkorosokkal\" szinte semmi. És az energiája tiszteletre méltó.

660 Ritachan 2007-04-13 14:35:24 [Válasz erre: 659 Búbánat 2007-04-13 13:51:28]
A versenyzés és szereplés szerintem igen sokat kivehet az emberből, főleg, hogy azokra maximálisan fel kell készülni, baromi fárasztó a rengeteg előadás, én tudom, mert én is tag vagyok egy leány- illetve nőikarban immár lassan 10. éve. Nagyon szeretem, élvezem, imádom ha szereplünk, mert óriási zenei élményt kapunk és adunk... de van mikor már a 20. fellépés alkalmával azt mondom, hogy nem, ezt már nem élvezem, nem tudom élvezni, mert elegem van az egészből, kiakasztó és fárasztó... Szerintem gyerekeknél is így lehet. Nyilván meg kell ragadni minden lehetőséget, de vannak pontok, amikor a szereplés már csak egy elcseszett valami lehet, de mégis úgy kell odaállni, hogy élvezzük és jó legyen... Csak ennyit, hogy ez is ott van a háttérben. Nem tudom ők mennyit szerepelnek, de biztos nem 3 fellépésük van évente... Másrészt meg ami már korábban is elhangzott, hogy olyan versenyre elmenni 36odszor, melyet előtte 35x megnyertek, valljuk be, van benne könnyebbbség... Persze azért Szebellédi munkájától függ és a gyerekekétől is függ, hogy jól szerepeljenek. (Most mit is akartam kihozni a dologból?...)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.