vissza a cimoldalra
2019-06-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1680)
Franz Schmidt (3350)
Ilosfalvy Róbert (846)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4505)
Simándy József - az örök tenor (606)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3271)
Opernglas, avagy operai távcső... (20232)
Jacques Offenbach (476)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61813)
Élő közvetítések (7916)
Társművészetek (1305)
Erkel Színház (10237)
Komlóssy Erzsébet (42)
Operett, mint színpadi műfaj (3938)
Erkel Ferenc (1058)
Momus-játék (5689)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

160   zalbarna • előzmény152 2010-12-10 15:46:18
Sokba lenne az, testvér.. :)))
152   Momo • előzmény148 2010-12-10 15:30:55
ingyenkoncert... a szilveszteri Padödö.
148   zalbarna • előzmény140 2010-12-10 15:26:42
Nem találkozom elég portás zeneművel, ez egészen biztos...de mostanra már nem is nagyon erőltetem. (Megjegyzem ingyen koncertre bármilyenre elmegyek a szabadidőmben..vén potyaleső...)
De azért figyelek,és ha zörög a haraszt....
140   Darer • előzmény113 2010-12-10 13:56:59
OK, ha ez a transzcendens (de milyen jó kis felvetésem volt itten vitaindittónak).
Bizonyos vagy-e abban, hogy kellő nyitottsággal és spektrumban találkozol a kortárszenei alkotásokkal?
Nem hiszem, hogy helyesen ítélné meg a barokkot, aki egy-két darab (még csak nem is szerző) alapján extrapolálná a véleményét az egész korstílusra. Ha azt állítod, hogy Bachnál megtaláltad a transzcendens vonatkozást, ez nem jeleti azt, hogy akármely kortársánál is megtalálnád, mint ahogy -ebben egyetértek veled- nem található meg sok tucat XXI. századi kortárs sok tucat szerzeményében. Ezeket ún. izgalmas kisérletnél magam sem tartom többre. De van, akinek sikerült. Penderecki Requiemje semmivel sem kevésbbé ihletett és nagyszerű, mint mondjuk --kit is írjak? Verdi, Brahms?

-Nos, épp ez állított a dilemma elé. És mi is az eredeti kérdés, muzikológus urak: van-e irányzatbeli különbségtétel egyes kortárs művek között? -mint ahogy sikerült elkülöníteni annak idején a forradalmi romantikust a konzervatív romantikustól és a nemzeti romantikustól.
113   zalbarna • előzmény112 2010-12-09 12:34:25

Az közhely, hogy a művészet a transzcendensről szól, az emberről is annyiban, amennyiben viszonyban van ezzel a számunkra ismeretlen transzcendenssel...
Az ember a maga egyedülvalóságában tökéletesen ismert millió éve, és nem is érdekes magában.
A művészet történetét úgy értelmezem, hogy ennek az ismeretlen transzcendensnek a különböző aspektusokból való feltárása és annak története.
Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy, nemcsak a zenében, hanem általában a kortárs művészetekben. A kortárs műalkotásoknak , mint erre való törekvésnek megadom a tiszteletet, de eredményt azt (én legalábbis ) nem nagyon látok...
Az idő múlásával nyilván ez egyre nehezebb, új HELYES utakat találni...de nem reménytelen ))
112   daunerni • előzmény111 2010-12-09 12:30:40
Mehetni mehet, de legalább annyira nem értem.
Lehetséges, hogy Eötvös vagy Kurtág kizárólag a fióknak komponál? (És a Kobzossal mégis rendszeresen futunk össze a szünetben véletlenül! :-)
111   zalbarna • előzmény110 2010-12-09 12:19:37
Hát... Induljunk ki abból, hogy a zeneművek művészi alkotások, s mint ilyeneknek , a gyökerükben szocialitás van.( más emberek, a többi ember számára készülnek.)
mehet tovább?
110   daunerni • előzmény107 2010-12-09 12:06:42
Nekem ez nem ilyen magától értetődő. Kifejtenéd egy kicsit?
107   zalbarna • előzmény105 2010-12-09 11:50:29
Arra akartam volna kanyarodni, hogy a kortárs zenének ( a mainak ) nincsenek transzcendens vonatkozásai, míg ellenben a barokk, klasszikus-kori "kortárs" zenének a megjelenése pillanatában is voltak...
105   zalbarna • előzmény104 2010-12-09 11:46:25
Abban már van némi praxisunk :)))

104   Sipi • előzmény102 2010-12-09 11:37:05
Szerintem két külön dologról beszélünk.
102   zalbarna • előzmény101 2010-12-09 11:26:36
Nézd, a művelt ember számára Arisztotelész óta nyilvánvaló ( úgyértem tudományosan is feltárt) tény a műalkotások önértéke és az érték örökkévalósága...
Az már csak elég régen volt... :)))
101   Sipi • előzmény100 2010-12-09 11:11:27
Hát lehet, hogy így van, én még nem beszélgettem erről Bachal meg Mozarttal, a könyvekben meg mást olvastam.
100   zalbarna • előzmény99 2010-12-09 10:22:38
A tömeg jött rá utólag....
Akik csinálták, meg játszották, azok ősidők óta tudják..
99   Sipi • előzmény98 2010-12-09 10:02:34
"Legtöbbjük a mának készül és a máról szól"

A romantika előtt minden zene így íródott. Csak utólag jöttek rá, hogy valami időtlen értéket is tartalmaznak.
98   zalbarna • előzmény97 2010-12-08 22:57:16
Kedves Darer!
A barokk zene a maga korában kortárs zene volt, nem barokk. Szükséges, hogy egy kis idő elteljen, míg bizonyos stílusjegyek a távlatból kiszűrhetők. A zene nem képzőművészet, minden alkotás sokkal egyedibb, már ami a stílusjegyek kategóriáját illeti. A kortárs zene sajna sztem nem is azon az úton jár, hogy 100 év múlva is emlékezni fogunk rá.
Legtöbbjük a mának készül és a máról szól... A holnap pedig érdeklődés hiányában elmarad...
97   Darer 2010-12-08 18:19:03
Induljunk ki abból a paradigmából, hogy mondjuk a Messiás ún. barokk zene, a Tenger meg ún. impresszionista zene.
Akkor most, segítsetek ki: példáúl, a Truszova üzenetei, az micsoda? Mert az, hogy kortárs zene, az mondjuk eléggé pongyola vagy inkább elnagyolt (illetve szakmaiatlannak tűnő) közelítés, hogyha kortárs zenének sorolom Kocsár Stabat Materét, vagy Vajda Pater Nosterét is. Van esetleg a kortárs zenén belül valamiféle megkülönböztetés? Például: neoavantgard? vagy neoromantikus? hogy csak a két műre kérdezzek rá.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Demeter Áron (zongora)
Rippert Péter (zongora), Hencz Kornél, Láposi Dániel (ütőhangszerek)
Demeter Áron zongora diplomakoncertje
BEETHOVEN: 32. (c-moll) zongoraszonáta, op. 111
RAVEL: Gaspard de la nuit
BARTÓK: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Javorková Ildikó (ének)
Közreműködnek: Kaffehr Zsuzsanna, Szenthelyi Krisztián, Katona Lóránt, Ilyés Zsanett, Híves Boglárka, Csölley Martin, Fenyvesi Gabriella Rea, Mráz Nikolett, Erdős Róbert (ének), Kiss Enikő (hegedű), Bárkányi-Horváth Éva (zongora)
Javorková Ildikó ének diplomakoncertje
MOZART: „L’amerò sarò costante” – Aminta áriája A pásztorkirály második felvonásából
MENDELSSOHN: „Zion streckt ihre Hände aus” – duett és kórusrészlet az Éliás oratóriumból
MENDELSSOHN: „Höre, Israel, höre des Herrn Stimme!” – ária az Éliás oratóriumból
BRAHMS: Dalok – Wie Melodien zieht es mir leise durch den Sinn, op. 105/1; Dein blaues Auge, op. 59/8; Mein wundes Herz, op. 59/7; Junge Lieder I., op. 63/5; Lerchengesang, op. 70/2
PUCCINI: Dalok – Sole e amore; Terra e mare; Storiella d’amore; Casa mia, casa mia; Canto d’anime
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál
A mai nap
született:
1913 • Gyurkovics Mária, énekes († 1973)