vissza a cimoldalra
2019-09-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (1400)
Opernglas, avagy operai távcső... (20309)
Élő közvetítések (8125)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1753)
Franz Schmidt (3421)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
A nap képe (2153)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61894)
Kedvenc előadók (2840)
Operett, mint színpadi műfaj (4058)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

160   zalbarna • előzmény152 2010-12-10 15:46:18
Sokba lenne az, testvér.. :)))
152   Momo • előzmény148 2010-12-10 15:30:55
ingyenkoncert... a szilveszteri Padödö.
148   zalbarna • előzmény140 2010-12-10 15:26:42
Nem találkozom elég portás zeneművel, ez egészen biztos...de mostanra már nem is nagyon erőltetem. (Megjegyzem ingyen koncertre bármilyenre elmegyek a szabadidőmben..vén potyaleső...)
De azért figyelek,és ha zörög a haraszt....
140   Darer • előzmény113 2010-12-10 13:56:59
OK, ha ez a transzcendens (de milyen jó kis felvetésem volt itten vitaindittónak).
Bizonyos vagy-e abban, hogy kellő nyitottsággal és spektrumban találkozol a kortárszenei alkotásokkal?
Nem hiszem, hogy helyesen ítélné meg a barokkot, aki egy-két darab (még csak nem is szerző) alapján extrapolálná a véleményét az egész korstílusra. Ha azt állítod, hogy Bachnál megtaláltad a transzcendens vonatkozást, ez nem jeleti azt, hogy akármely kortársánál is megtalálnád, mint ahogy -ebben egyetértek veled- nem található meg sok tucat XXI. századi kortárs sok tucat szerzeményében. Ezeket ún. izgalmas kisérletnél magam sem tartom többre. De van, akinek sikerült. Penderecki Requiemje semmivel sem kevésbbé ihletett és nagyszerű, mint mondjuk --kit is írjak? Verdi, Brahms?

-Nos, épp ez állított a dilemma elé. És mi is az eredeti kérdés, muzikológus urak: van-e irányzatbeli különbségtétel egyes kortárs művek között? -mint ahogy sikerült elkülöníteni annak idején a forradalmi romantikust a konzervatív romantikustól és a nemzeti romantikustól.
113   zalbarna • előzmény112 2010-12-09 12:34:25

Az közhely, hogy a művészet a transzcendensről szól, az emberről is annyiban, amennyiben viszonyban van ezzel a számunkra ismeretlen transzcendenssel...
Az ember a maga egyedülvalóságában tökéletesen ismert millió éve, és nem is érdekes magában.
A művészet történetét úgy értelmezem, hogy ennek az ismeretlen transzcendensnek a különböző aspektusokból való feltárása és annak története.
Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy, nemcsak a zenében, hanem általában a kortárs művészetekben. A kortárs műalkotásoknak , mint erre való törekvésnek megadom a tiszteletet, de eredményt azt (én legalábbis ) nem nagyon látok...
Az idő múlásával nyilván ez egyre nehezebb, új HELYES utakat találni...de nem reménytelen ))
112   daunerni • előzmény111 2010-12-09 12:30:40
Mehetni mehet, de legalább annyira nem értem.
Lehetséges, hogy Eötvös vagy Kurtág kizárólag a fióknak komponál? (És a Kobzossal mégis rendszeresen futunk össze a szünetben véletlenül! :-)
111   zalbarna • előzmény110 2010-12-09 12:19:37
Hát... Induljunk ki abból, hogy a zeneművek művészi alkotások, s mint ilyeneknek , a gyökerükben szocialitás van.( más emberek, a többi ember számára készülnek.)
mehet tovább?
110   daunerni • előzmény107 2010-12-09 12:06:42
Nekem ez nem ilyen magától értetődő. Kifejtenéd egy kicsit?
107   zalbarna • előzmény105 2010-12-09 11:50:29
Arra akartam volna kanyarodni, hogy a kortárs zenének ( a mainak ) nincsenek transzcendens vonatkozásai, míg ellenben a barokk, klasszikus-kori "kortárs" zenének a megjelenése pillanatában is voltak...
105   zalbarna • előzmény104 2010-12-09 11:46:25
Abban már van némi praxisunk :)))

104   Sipi • előzmény102 2010-12-09 11:37:05
Szerintem két külön dologról beszélünk.
102   zalbarna • előzmény101 2010-12-09 11:26:36
Nézd, a művelt ember számára Arisztotelész óta nyilvánvaló ( úgyértem tudományosan is feltárt) tény a műalkotások önértéke és az érték örökkévalósága...
Az már csak elég régen volt... :)))
101   Sipi • előzmény100 2010-12-09 11:11:27
Hát lehet, hogy így van, én még nem beszélgettem erről Bachal meg Mozarttal, a könyvekben meg mást olvastam.
100   zalbarna • előzmény99 2010-12-09 10:22:38
A tömeg jött rá utólag....
Akik csinálták, meg játszották, azok ősidők óta tudják..
99   Sipi • előzmény98 2010-12-09 10:02:34
"Legtöbbjük a mának készül és a máról szól"

A romantika előtt minden zene így íródott. Csak utólag jöttek rá, hogy valami időtlen értéket is tartalmaznak.
98   zalbarna • előzmény97 2010-12-08 22:57:16
Kedves Darer!
A barokk zene a maga korában kortárs zene volt, nem barokk. Szükséges, hogy egy kis idő elteljen, míg bizonyos stílusjegyek a távlatból kiszűrhetők. A zene nem képzőművészet, minden alkotás sokkal egyedibb, már ami a stílusjegyek kategóriáját illeti. A kortárs zene sajna sztem nem is azon az úton jár, hogy 100 év múlva is emlékezni fogunk rá.
Legtöbbjük a mának készül és a máról szól... A holnap pedig érdeklődés hiányában elmarad...
97   Darer 2010-12-08 18:19:03
Induljunk ki abból a paradigmából, hogy mondjuk a Messiás ún. barokk zene, a Tenger meg ún. impresszionista zene.
Akkor most, segítsetek ki: példáúl, a Truszova üzenetei, az micsoda? Mert az, hogy kortárs zene, az mondjuk eléggé pongyola vagy inkább elnagyolt (illetve szakmaiatlannak tűnő) közelítés, hogyha kortárs zenének sorolom Kocsár Stabat Materét, vagy Vajda Pater Nosterét is. Van esetleg a kortárs zenén belül valamiféle megkülönböztetés? Például: neoavantgard? vagy neoromantikus? hogy csak a két műre kérdezzek rá.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

1ST STEPS
Balett-est három részben

19:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Szent Efrém Férfikar
"Visegrádi Imák"
Cseh, lengyel, szlovák és magyar motetták, himnuszok.

19:30 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Peter Veale (oboa)
Ryoko Aoki (narrátor)
Musikfabrik Köln
Vezényel:
Eötvös Péter
ALEX NANTE: Las noches de las piedras - magyarországi bemutató
EÖTVÖS PÉTER: Secret Kiss - melodráma narrátorra és öt hangszerre; magyarországi bemutató. Japán nyelven, magyar felirattal. A szöveget Alessandro Baricco Selyem című regényéből Mezei Mari állította össze
MALIK KISHINO: Naki Ryu, Flutter echo oboaszólóra - magyarországi bemutató
EÖTVÖS PÉTER: Sonata per sei - három zongorára és három ütőre
A mai nap
elhunyt:
1179 • Hildegard von Bingen (sz. 1098)
1762 • Francesco Geminiani, hegedűs és zeneszerző (sz. 1687)
1803 • Franz Xaver Süssmayr, zeneszerző (sz. 1766)
1966 • Fritz Wunderlich, énekes (sz. 1930)
1986 • Kórodi András, karmester (sz.1922)
2011 • Kurt Sanderling, karmester (sz. 1912)