vissza a cimoldalra
2019-07-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4007)
Élő közvetítések (8032)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3317)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7004)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1324)
Opernglas, avagy operai távcső... (20269)
Kedvenc magyar operaelőadók (1125)
Pantheon (2371)
Kimernya? (3179)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1697)
Franz Schmidt (3375)
Haspók (1259)
Fischer Ádám (512)
Balett-, és Táncművészet (5842)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

154   Momo • előzmény153 2010-12-10 15:38:30
"Mitől ellenkeztek ennyire?"


Te figyi... ha egyetértenénk, nem lenne miről beszélgetni... :-)
153   zalbarna • előzmény140 2010-12-10 15:36:54
Ez az egész amit írtam az én véleményem, meg meglátásaim a témáról. Semmi mást nem állítottam, hogy ez csak a tuti, meg ilyenek.... Mitől ellenkeztek ennyire? Egyáltalán nem biztos, hogy a portás zenében megtalálnám, így van. De azért lehet,, nem? Hátha....Én adok esélyt mindenkinek...
140   Darer • előzmény113 2010-12-10 13:56:59
OK, ha ez a transzcendens (de milyen jó kis felvetésem volt itten vitaindittónak).
Bizonyos vagy-e abban, hogy kellő nyitottsággal és spektrumban találkozol a kortárszenei alkotásokkal?
Nem hiszem, hogy helyesen ítélné meg a barokkot, aki egy-két darab (még csak nem is szerző) alapján extrapolálná a véleményét az egész korstílusra. Ha azt állítod, hogy Bachnál megtaláltad a transzcendens vonatkozást, ez nem jeleti azt, hogy akármely kortársánál is megtalálnád, mint ahogy -ebben egyetértek veled- nem található meg sok tucat XXI. századi kortárs sok tucat szerzeményében. Ezeket ún. izgalmas kisérletnél magam sem tartom többre. De van, akinek sikerült. Penderecki Requiemje semmivel sem kevésbbé ihletett és nagyszerű, mint mondjuk --kit is írjak? Verdi, Brahms?

-Nos, épp ez állított a dilemma elé. És mi is az eredeti kérdés, muzikológus urak: van-e irányzatbeli különbségtétel egyes kortárs művek között? -mint ahogy sikerült elkülöníteni annak idején a forradalmi romantikust a konzervatív romantikustól és a nemzeti romantikustól.
113   zalbarna • előzmény112 2010-12-09 12:34:25

Az közhely, hogy a művészet a transzcendensről szól, az emberről is annyiban, amennyiben viszonyban van ezzel a számunkra ismeretlen transzcendenssel...
Az ember a maga egyedülvalóságában tökéletesen ismert millió éve, és nem is érdekes magában.
A művészet történetét úgy értelmezem, hogy ennek az ismeretlen transzcendensnek a különböző aspektusokból való feltárása és annak története.
Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy, nemcsak a zenében, hanem általában a kortárs művészetekben. A kortárs műalkotásoknak , mint erre való törekvésnek megadom a tiszteletet, de eredményt azt (én legalábbis ) nem nagyon látok...
Az idő múlásával nyilván ez egyre nehezebb, új HELYES utakat találni...de nem reménytelen ))
112   daunerni • előzmény111 2010-12-09 12:30:40
Mehetni mehet, de legalább annyira nem értem.
Lehetséges, hogy Eötvös vagy Kurtág kizárólag a fióknak komponál? (És a Kobzossal mégis rendszeresen futunk össze a szünetben véletlenül! :-)
111   zalbarna • előzmény110 2010-12-09 12:19:37
Hát... Induljunk ki abból, hogy a zeneművek művészi alkotások, s mint ilyeneknek , a gyökerükben szocialitás van.( más emberek, a többi ember számára készülnek.)
mehet tovább?
110   daunerni • előzmény107 2010-12-09 12:06:42
Nekem ez nem ilyen magától értetődő. Kifejtenéd egy kicsit?
107   zalbarna • előzmény105 2010-12-09 11:50:29
Arra akartam volna kanyarodni, hogy a kortárs zenének ( a mainak ) nincsenek transzcendens vonatkozásai, míg ellenben a barokk, klasszikus-kori "kortárs" zenének a megjelenése pillanatában is voltak...
105   zalbarna • előzmény104 2010-12-09 11:46:25
Abban már van némi praxisunk :)))

104   Sipi • előzmény102 2010-12-09 11:37:05
Szerintem két külön dologról beszélünk.
102   zalbarna • előzmény101 2010-12-09 11:26:36
Nézd, a művelt ember számára Arisztotelész óta nyilvánvaló ( úgyértem tudományosan is feltárt) tény a műalkotások önértéke és az érték örökkévalósága...
Az már csak elég régen volt... :)))
101   Sipi • előzmény100 2010-12-09 11:11:27
Hát lehet, hogy így van, én még nem beszélgettem erről Bachal meg Mozarttal, a könyvekben meg mást olvastam.
100   zalbarna • előzmény99 2010-12-09 10:22:38
A tömeg jött rá utólag....
Akik csinálták, meg játszották, azok ősidők óta tudják..
99   Sipi • előzmény98 2010-12-09 10:02:34
"Legtöbbjük a mának készül és a máról szól"

A romantika előtt minden zene így íródott. Csak utólag jöttek rá, hogy valami időtlen értéket is tartalmaznak.
98   zalbarna • előzmény97 2010-12-08 22:57:16
Kedves Darer!
A barokk zene a maga korában kortárs zene volt, nem barokk. Szükséges, hogy egy kis idő elteljen, míg bizonyos stílusjegyek a távlatból kiszűrhetők. A zene nem képzőművészet, minden alkotás sokkal egyedibb, már ami a stílusjegyek kategóriáját illeti. A kortárs zene sajna sztem nem is azon az úton jár, hogy 100 év múlva is emlékezni fogunk rá.
Legtöbbjük a mának készül és a máról szól... A holnap pedig érdeklődés hiányában elmarad...
97   Darer 2010-12-08 18:19:03
Induljunk ki abból a paradigmából, hogy mondjuk a Messiás ún. barokk zene, a Tenger meg ún. impresszionista zene.
Akkor most, segítsetek ki: példáúl, a Truszova üzenetei, az micsoda? Mert az, hogy kortárs zene, az mondjuk eléggé pongyola vagy inkább elnagyolt (illetve szakmaiatlannak tűnő) közelítés, hogyha kortárs zenének sorolom Kocsár Stabat Materét, vagy Vajda Pater Nosterét is. Van esetleg a kortárs zenén belül valamiféle megkülönböztetés? Például: neoavantgard? vagy neoromantikus? hogy csak a két műre kérdezzek rá.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny - Középdöntő

18:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Metropolitan Operaközvetítések
ROSSINI: A sevillai borbély

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Tóth Marianna (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: a karmesterkurzus tíz résztvevője
Dohnányi Akadémia Gálakoncert - Egy hangverseny, tíz karmester
BARTÓK: Divertimento
BEETHOVEN: G-dúr zongoraverseny No. 4
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Fesztiválakadémia"
BALOGH MÁTÉ: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
BRAHMS: a-moll trió, op. 114
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Közös éneklés
MOZART: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, K. 493
Dmitry Smirnov (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Dejan Lazić (zongora)
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló" - Fuvolavarázs

17:00 : Kapolcs
Művészetek völgye (Muflon Jazz Udvar)

Rohmann Ditta, Trio Squelini
A mai nap
született:
1920 • Isaac Stern, hegedűs († 2001)