Bejelentkezés Regisztráció

Egy lelkes kezdő kérdései


153 zalbarna 2010-12-10 15:36:54 [Válasz erre: 140 Darer 2010-12-10 13:56:59]
Ez az egész amit írtam az én véleményem, meg meglátásaim a témáról. Semmi mást nem állítottam, hogy ez csak a tuti, meg ilyenek.... Mitől ellenkeztek ennyire? Egyáltalán nem biztos, hogy a portás zenében megtalálnám, így van. De azért lehet,, nem? Hátha....Én adok esélyt mindenkinek...

152 Momo 2010-12-10 15:30:55 [Válasz erre: 148 zalbarna 2010-12-10 15:26:42]
ingyenkoncert... a szilveszteri Padödö.

151 Momo 2010-12-10 15:29:49 [Válasz erre: 150 zalbarna 2010-12-10 15:28:49]
á, az reménytelen... kőbunkók vagyunk...

150 zalbarna 2010-12-10 15:28:49 [Válasz erre: 146 Momo 2010-12-10 15:24:07]
és most titeket akarlak elitté képezni??? :)))

149 Momo 2010-12-10 15:26:50
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Penderecki;Krzysztof Penderecki[/url]

148 zalbarna 2010-12-10 15:26:42 [Válasz erre: 140 Darer 2010-12-10 13:56:59]
Nem találkozom elég portás zeneművel, ez egészen biztos...de mostanra már nem is nagyon erőltetem. (Megjegyzem ingyen koncertre bármilyenre elmegyek a szabadidőmben..vén potyaleső...) De azért figyelek,és ha zörög a haraszt....

147 Momo 2010-12-10 15:24:34 [Válasz erre: 145 zalbarna 2010-12-10 15:22:55]
namost lengyelesen Penderecki... :-))))

146 Momo 2010-12-10 15:24:07 [Válasz erre: 144 zalbarna 2010-12-10 15:22:12]
szerintem te valami elitképzőbe jártál... :-) (úgy értem, ahol azt tanítják, hogyan képezzünk elitet... :-)

145 zalbarna 2010-12-10 15:22:55 [Válasz erre: 143 Momo 2010-12-10 15:19:56]
Lengyelesen írtam...:) kösz

144 zalbarna 2010-12-10 15:22:12 [Válasz erre: 137 Sipi 2010-12-10 09:24:12]
Az újdonságokkal nincs baj ( meztelen Bánk az aluljáróban ) de ezek leggyakrabban nem EGYETEMESEK, HANEM PARTIKULÁRISAK. A valódi műalkotás meg egyetemes. (Bartók, pl)

143 Momo 2010-12-10 15:19:56
Penderecki

142 zalbarna 2010-12-10 15:18:46 [Válasz erre: 139 Darer 2010-12-10 13:39:34]
Én tendenciáról beszélek, Te egyes szerzőkkel vitatod ezt. Ez nem OK. Nem mondtam, hogy nincs. Én is szeretem Pendereczkyt, Bartókról nem is beszélve ( ŐŐ meg nem portás szerző, de Berg sem.) Portás szerző, aki él mostan...Egyszerre csak egy kérdésre tudok válaszolni ( de a téma jó ! :)))

141 Momo 2010-12-10 14:49:55
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Arvo_P%C3%A4rt;Arvo Pärt[/url]

140 Darer 2010-12-10 13:56:59 [Válasz erre: 113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25]
OK, ha ez a transzcendens (de milyen jó kis felvetésem volt itten vitaindittónak). Bizonyos vagy-e abban, hogy kellő nyitottsággal és spektrumban találkozol a kortárszenei alkotásokkal? Nem hiszem, hogy helyesen ítélné meg a barokkot, aki egy-két darab (még csak nem is szerző) alapján extrapolálná a véleményét az egész korstílusra. Ha azt állítod, hogy Bachnál megtaláltad a transzcendens vonatkozást, ez nem jeleti azt, hogy akármely kortársánál is megtalálnád, mint ahogy -ebben egyetértek veled- nem található meg sok tucat XXI. századi kortárs sok tucat szerzeményében. Ezeket ún. izgalmas kisérletnél magam sem tartom többre. De van, akinek sikerült. Penderecki Requiemje semmivel sem kevésbbé ihletett és nagyszerű, mint mondjuk --kit is írjak? Verdi, Brahms? -Nos, épp ez állított a dilemma elé. És mi is az eredeti kérdés, muzikológus urak: van-e irányzatbeli különbségtétel egyes kortárs művek között? -mint ahogy sikerült elkülöníteni annak idején a forradalmi romantikust a konzervatív romantikustól és a nemzeti romantikustól.

139 Darer 2010-12-10 13:39:34 [Válasz erre: 107 zalbarna 2010-12-09 11:50:29]
Még hogy nincsenek transzcendens vonatkozásai??? Ez kevéssé érthető számomra. Úgy érted, Bachnak maga az Atyaúristen diktált? Vagy ihletettség hiányára gondolnál? (Épp Arvo Paert egyházi kórusokat hallgatok) Bartóknak mik voltak a transzcendens vonásai? Vagy Alban Bergnek? A Salome kortárs zene inkább, vagy a Négy Utolsó Ének? És melyik a kettő közül a traszcendensebb? Egyáltalán: mi is az a transzcendens vonatkozás? Ha elmondod, esküszöm, elhiszem Neked.

138 Darer 2010-12-10 13:33:25 [Válasz erre: 98 zalbarna 2010-12-08 22:57:16]
Ahogy a barokk zene is annak idején, ahogy azt írtad.

137 Sipi 2010-12-10 09:24:12 [Válasz erre: 113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25]
"Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy, nemcsak a zenében, hanem általában a kortárs művészetekben." Hát nem tudom, nekem a kortárs művekben elég sok újdonság van, amiknek a klasszikus-barokk korban még híre-hamva sem volt.

136 Sipi 2010-12-10 09:20:29 [Válasz erre: 119 Momo 2010-12-09 15:31:15]
Különben a példa nem is rossz. Elvis a rock and roll műfajában még ma is abszolút vonatkozási pontnak számít.

135 nizajemon 2010-12-09 18:29:00 [Válasz erre: 134 zalbarna 2010-12-09 18:04:54]
Hol van fehér homlokod liljom virága...Ilosfalvy-val énekel.Nagyon szép.

134 zalbarna 2010-12-09 18:04:54 [Válasz erre: 133 nizajemon 2010-12-09 17:51:10]
melyik felvételen 2.26-nál?

133 nizajemon 2010-12-09 17:51:10 [Válasz erre: 132 zalbarna 2010-12-09 17:29:56]
A szavakat külön értem,az egész nem "állott"még össze...:)))de a bornak is kell kifutási idő! Nem még az én lefáradt agyamnak.Mostan nagy munkában vagyok:arra szeretnék rájönni,hogy miképpen nyílik ki egy hang olyan csodásan,mint Szűcs Mártánál a Bánk duettben 2'26-nál. Agyad kapacitásához gratula!(Őszintén)

132 zalbarna 2010-12-09 17:29:56 [Válasz erre: 131 zalbarna 2010-12-09 17:23:53]
Azért megpróbálod lefordítani magadnak?

131 zalbarna 2010-12-09 17:23:53 [Válasz erre: 130 nizajemon 2010-12-09 17:05:47]
Ez csak szövegelés, nem ez a meccs... :)))

130 nizajemon 2010-12-09 17:05:47 [Válasz erre: 113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25]
ilyen magaslatokban csak a hattyúk repülnek...meg Te. nem a nyugdíjfolyósító küldött?? népességet ritkítandó...:))

129 zalbarna 2010-12-09 15:50:53 [Válasz erre: 128 Momo 2010-12-09 15:45:38]
ok, whiskis rabló, (nem attila)

128 Momo 2010-12-09 15:45:38 [Válasz erre: 125 Momo 2010-12-09 15:37:30]
na, jó... wiszkis vagyok (csak ne szólítsatok Attilának). Azt tudtátok, hogy az első whiskyk, amiket Amerikában gyártottak, ilyen vodkaszerű, színtelen izék voltak, lévén hogy az éghajlat miatt eleinte csak annyit sikerült kihozni a mindenféle alapanyagokból...? (Csak később kezdték el következetesen whiskey-nek hívatni az amerikai cuccokat.)

127 zalbarna 2010-12-09 15:42:10 [Válasz erre: 125 Momo 2010-12-09 15:37:30]
az abszolút vodkát?

126 zalbarna 2010-12-09 15:41:33 [Válasz erre: 123 Momo 2010-12-09 15:36:23]
na, ez igazán ütős ... :)))

125 Momo 2010-12-09 15:37:30 [Válasz erre: 124 zalbarna 2010-12-09 15:36:23]
oké... én is szeretem a vodkát.

123 Momo 2010-12-09 15:36:23
[url]http://hansgutknecht.com/blog/wp-content/uploads/2010/10/DN17-DOG-COSTUMES7HG.jpg;elvis[/url]

124 zalbarna 2010-12-09 15:36:23 [Válasz erre: 121 zalbarna 2010-12-09 15:33:41]
De van aki utálja a cseresznyét, az abszolútot azonban nem lehet..

122 Momo 2010-12-09 15:35:02
na kérem... így jön a cseresznye a kortárs zenéhez. :-)

121 zalbarna 2010-12-09 15:33:41 [Válasz erre: 120 zalbarna 2010-12-09 15:32:59]
Más is vonzó ! pl egy tál cseresznye..

120 zalbarna 2010-12-09 15:32:59 [Válasz erre: 119 Momo 2010-12-09 15:31:15]
na ne,ne fordíts az irányon...!

119 Momo 2010-12-09 15:31:15 [Válasz erre: 118 zalbarna 2010-12-09 15:29:29]
"az abszolút vonatkozás mindenki számára kikerülhetetlenül érdekes és vonzó" Hát, akkor ezen a gondolatmeneten tovább haladva, az a transzcendens, ami népszerű... ott van például Elvis. :-))

118 zalbarna 2010-12-09 15:29:29 [Válasz erre: 117 Momo 2010-12-09 15:21:16]
De, az lehet. Mindazonáltal ( érzed ) azt gondolom, hogy az abszolút vonatkozás mindenki számára kikerülhetetlenül érdekes és vonzó, ha aktuális ( mint Mozart a saját korában ) és ennek semmi jelét nem látom a portás zenével kapcsolatban...

117 Momo 2010-12-09 15:21:16 [Válasz erre: 113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25]
"A művészet történetét úgy értelmezem, hogy ennek az ismeretlen transzcendensnek a különböző aspektusokból való feltárása és annak története. Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy..." Nem lehet, hogy a te készülékedben van a hiba, és csak nem látod, amit hiányolsz...? :-)))

116 zalbarna 2010-12-09 13:10:24 [Válasz erre: 115 zalbarna 2010-12-09 13:07:23]
És télleg, egy vonás a hegedűn az egész szövegnél többet ér...:)))

115 zalbarna 2010-12-09 13:07:23 [Válasz erre: 114 Sipi 2010-12-09 12:57:02]
Nem hiszek ennek a "szintkülönbségnek", ha nem vagy rest, a fogalmak mögött tartalom is van...:)) és Neked erről éppúgy vannak gondolataid, mint nekem.. (Különben egy kicsit télleg hókuszpókusznak láccik..) De fel a fejjel, ez az én megközelítésem, senkit nem kötelez semmire...

114 Sipi 2010-12-09 12:57:02 [Válasz erre: 113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25]
Minden tiszteletem a tiéd, zalbarna, de nekem úgy tűnik, ez csak játék a szavakkal. Úgy érzem, sajnos nem vagyok veled azonos szinten a filozófiai fejtegetések terén és mindig - most is - olyan egyértelműnek, abszolútnak tűnő ítéleteket fogalmazol meg, amelyeknek én nem találom a gyökerét.

113 zalbarna 2010-12-09 12:34:25 [Válasz erre: 112 daunerni 2010-12-09 12:30:40]
Az közhely, hogy a művészet a transzcendensről szól, az emberről is annyiban, amennyiben viszonyban van ezzel a számunkra ismeretlen transzcendenssel... Az ember a maga egyedülvalóságában tökéletesen ismert millió éve, és nem is érdekes magában. A művészet történetét úgy értelmezem, hogy ennek az ismeretlen transzcendensnek a különböző aspektusokból való feltárása és annak története. Ebből az következik, hogy egy új műalkotásnak erről a transzcendensről egy újat ( nóvumot ) kell mutatnia. Ez az, ami nézetem szerint most nem nagyon megy, nemcsak a zenében, hanem általában a kortárs művészetekben. A kortárs műalkotásoknak , mint erre való törekvésnek megadom a tiszteletet, de eredményt azt (én legalábbis ) nem nagyon látok... Az idő múlásával nyilván ez egyre nehezebb, új HELYES utakat találni...de nem reménytelen ))

112 daunerni 2010-12-09 12:30:40 [Válasz erre: 111 zalbarna 2010-12-09 12:19:37]
Mehetni mehet, de legalább annyira nem értem. Lehetséges, hogy Eötvös vagy Kurtág kizárólag a fióknak komponál? (És a Kobzossal mégis rendszeresen futunk össze a szünetben véletlenül! :-)

111 zalbarna 2010-12-09 12:19:37 [Válasz erre: 110 daunerni 2010-12-09 12:06:42]
Hát... Induljunk ki abból, hogy a zeneművek művészi alkotások, s mint ilyeneknek , a gyökerükben szocialitás van.( más emberek, a többi ember számára készülnek.) mehet tovább?

110 daunerni 2010-12-09 12:06:42 [Válasz erre: 107 zalbarna 2010-12-09 11:50:29]
Nekem ez nem ilyen magától értetődő. Kifejtenéd egy kicsit?

109 zalbarna 2010-12-09 12:00:09 [Válasz erre: 108 Sipi 2010-12-09 11:54:41]
Jó, ez egy tendencia, nyilván vannak kivételek.. (csak azokat én sose hallom, what a pity..)

108 Sipi 2010-12-09 11:54:41 [Válasz erre: 107 zalbarna 2010-12-09 11:50:29]
Igen, most már felfogtam. :-) De - a változatosság kedvéért - ezzel sem értek teljesen egyet. :-) Mert általánosítasz.

107 zalbarna 2010-12-09 11:50:29 [Válasz erre: 105 zalbarna 2010-12-09 11:46:25]
Arra akartam volna kanyarodni, hogy a kortárs zenének ( a mainak ) nincsenek transzcendens vonatkozásai, míg ellenben a barokk, klasszikus-kori "kortárs" zenének a megjelenése pillanatában is voltak...

106 Sipi 2010-12-09 11:48:03 [Válasz erre: 105 zalbarna 2010-12-09 11:46:25]
Hajjaj! :-)

105 zalbarna 2010-12-09 11:46:25 [Válasz erre: 104 Sipi 2010-12-09 11:37:05]
Abban már van némi praxisunk :)))

104 Sipi 2010-12-09 11:37:05 [Válasz erre: 102 zalbarna 2010-12-09 11:26:36]
Szerintem két külön dologról beszélünk.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.