Tökéletesen arra reagáltam, az más kérdés, hogy neked nem tetszik. Én a közönség vagyok. Jogom van kritizálni, főleg ha fizetek egy-egy előadásért, de ingyen is. Aki kiáll a színpadra, vagy közzéteszi a művét, az vállalja a kritikát. Ha nem bírja, ne tegye közzé vagy csak olyan közönségnek, akitől tudja, hogy csak pozitívat kap. Kivételesen tudom, milyen színpadon állni és tudom, milyen rossz kapni érte a kritikát. Többek között ezért nem űztem sokáig. :)
Nem a beírásomra reagáltál.
És megint vagdalkozol.
Sajnálom!
Csak a Bohemelet es a bel canto letezik tan? :D Rengeteg operat szeretek.Mozarttol kezdve, nyilvan a nagy es legnagyobb kedvenc Wagner, de Strauss, Berg, Glass es meg szamtalan 20. szazadi szerzo muvei kedvencek, legalabb 40-et fel tudnek sorolni. Az olasz zene nem feltetlen az en vilagom, de Verdinek is van operaja, amit kedvelek, sot Puccininek is, nem is egy. De nem a Bohemelet. Fuj.
Aha, szoval barmi mas modernebb mure lehet azt mondani, hogy szemet, de a kozonsegkedvenc operai vurstlizenere nem. Nekem a Bohemelet minden izeben az, amit a muveszetben utalok, tokeletesen megtestesiti a legellenszenvesebb dolgokat, amit ezekben az alkotasokban csak megtalalhatok, ez van. A kritikahoz pedig joga van mindenkinek, aki hall es lat. Pont.
Amugy meg ugyanugy dicserek is, ha eppen ugy gondolom, hogy az kell. Mivel meg csak Fay Miklos sem vagyok, ugy erzem buntetlenul megtehetem. Itthon mindenre is tapsolni er csak, en nem allok be ebbe a birkasorba (sem).
Ebben egyetértünk, Netrebko nem Elza, nem is lesz az, de véleményem az egész előadás összképe alapján alakult ki. Egy baki, amit elkövettem, a transzformátoros Lohengrin Bayreuthban volt. Bocs!
Azért volt még egy jelentős különbség a két előadás között, de az épp a salzburgi előadás javára: Netrebko és Harteros ebben a szerepben nem egy kategória. Bárhogy is hallgattam, nekem Netrebko sosem lesz Elza.
Most mar csak az a nagy kerdes, az orok, nagy es eldonthetetlen kerdes, kinek melyik rendezes, szinpadkep, szereposztas a "megfelelo" .. Nem mondom, nekem pl. megfelelne (maradva Puccininal) pl. egy Tosca Callas-szal, Gobbival, di Stefanoval ... ugy 1957 korul. Foleg a Scalaban (csucs)ulve. Vagy Turandot Nilssonnal, Corellivel a 60-as evekben a regi vagy uj MET-ben. Megoldhato? Csupan egy idogepet keresek kedvezo berleti dijjal.
Itt jön "képbe" az amiről már sokszor írtunk, hogy egy megfelelő rendezés, szinpadkép, színvonalas szereposztás mennyit dob a darabon, és a hm... ezeknek a feltételeknek nem egészen megfelelő előadás hogyan teszi tönkre a legjobb műveket. Ma estig itt megtekinthető a Drezdai Semperoper Lohengrin2016. évi előadása https://www.semperoper.de/unser-haus/semperoper-zuhause/wochenend-streams.html Netrebko, Beczala, Zeppenfeld, Konieczny, Herlitzius előadásában. Remek díszletek, jelmezek, emlékezetes előadás.
Párhuzam a 2018-as salzburgi, Lohengrin, ahol Harteros, Beczala és a többi szereplő transzformátorházban adták elő ugyanazt a művet. Ég és Föld. Aki egy ehhez hasonlót csíp ki, annak egy időre elmegy a kedve az operába járástól!
Ez a felvétel maga a fiatalság /Kincses Verát idéztem/, és nagyon igaza van. És aki a Bohémelet utálja, akor nekem nagyon ....... nem írok már semmit, mert megint durva leszek.
A magyar vonaktozású felvételek közül még ezt is szívesen hallgatom:
Giacomo Puccini - La Boheme
Rudolph - Peter Dvorsky
Schaunard - Baláz Póka
Benoit - Stanislav Benacka
Mimi - Veronika Kincses
Marcello - Ivan Konsulov
Colline - Dariusz Niemirowics
Bratislava Childrens Choir
Choir of the Slovak National Theatre in Bratislava
Bratislava Radio Symphony Orchestra
Ondrej Lenárd
A Bohémélet nekem se a kedvencem, de mondjuk ezt bárhol, bármikor szívesen hallgatom.
Tosca se a kedvencem, de pár éve a Fekete-Agache-Lukács hármas olyan döbbenetes erejű Tosca előadást produkált, hogy ne győztem tapsolni és bravózni.
A nyugat lánya meg nagy kedvencem, de tavaly decemberben olyan gyatrának éreztem az Erkel Színház előadását zeneileg, hogy az első felvonás után haza mentem.
Edmond, hála Istennek, hogy vannak még ´=gége akrobaták´=
Edmomdom, énekeltél valaha, kozonség elott ?
Dávid, melyik opera a Te kedvenced, egyáltalán van ilyen ?
En ezt ugy ertelmezem, hogy gegeakrobatak elvezetesse teszik, tehetik a bel canto operakat, nelkuluk meg nem azok. Es ezzel nagyjabol egyet is ertek. Velemenyem szerint tobbseguket maguk a szerzok is sajat koruknak, sajat koruk sztarjainak es az o hangjukra, kedvukert irtak... napi hasznalatra, futoszalagon, nem pedig az orokkevalosagnak (par kivetellel) ... aztan bo 100 ev mulva (Callas ota) valasztekbovites celjabol az operak egyre tobbet elovettek es egyre tobbet jatsszak a mai gegeakrobatak es kozonseguk kedveert.
Fol kell noni a Bohemelethez, ugy bizony. Sajat tapasztalatom. En sem szerettem szuletesemtol fogva. Harmincas eveimben kezdtem folfigyelni ra jobban. Negyven korul "technikai okokbol" alkalmam volt bo egy hetig majdnem naponta megnezni, elmerulni apro finomsagaiban. Gyongyszem "ekszergyujtemenyemben" azaz specialis -ha nem is abszolut- kedvenc operam ... bar nem vagyok Puccini-fan.
PS Ha vitainditonak szanta kisse (?) polgarpukkaszto bejegyzeset, am tegye. En megirtam, amit akartam, pont.
Boldogok a lelki szegények . - Rosszat írnak azok, akik sohasem fogják elérni nagyreményű vágyaikat. Pl. az egyszeri - (- ű ) kritikus, hogy ráfigyeljenek. A “12000 egy tucat “ emberek... De nem figyelnek rájuk..., megkeseredett emberek lesznek... - Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna ! Talán...
Kedves david28, beleolvastam a beírásaidba.
"hiteltelen, olcsó förmedvény"ek tömkelegét találtam.
Némi tiszteletet adhatnál a zeneszerzőknek, művészeknek. Hidd el, nekik nehezebb dolguk van, mint például neked a nyikhaj beírásaiddal.
Tudod egyáltalán, milyen érzés arra várni, hogy szólistaként belépj a színpadra, vagy hogy bemutassák egy művedet? Temérdek ember vár arra, hogy végre kritizálhasson. Erre is gondolj!
És még egy dolog: akiket nevesítve kritizálsz, azok már kivívták az őket megillető helyet.
macskás
Szenvedélyesen lehet szeretni műveket. Vicces a vége, az utolsó mondatod :-)
Én sem utálom... :-) Pavarotti az elmúlt hetekben a MET-en nagyon tetszett!
Megvallom kedves Dávid, hogy én is - amíg volt Operaház - minden évben, karácsony táján eltipegtem az operába, felkúsztam a harmadik emeletre, és megnéztem a Bohéméletet. És bizony, amikor a harmadik felvonásban elkezdett nagy pelyhekben hullani a hó, tapsra fakadtam, pedig nem érhetett ez meglepetésként, mert hányszor és hányszor láttam már, és pontosan tudtam, hogy mikor, mi fog következni. És, ha már itt tartunk, megvásároltam DVD-n is, egy olyat vettem, amin a Netrebko és a Villazon énekel. És még magyar feliratot is írtam hozzá, hogy pontosan tudjam, hogy hol tartok, és mikor, mi történik. És amikor az a Villazon gyerek énekelte az áriáját, és közben a tetőablakon át megjelent a felhők között a hold (Zeffirelli után szabadon), hát akkor -bármennyiszer is láttam - mindig kipottyant egy könnycsepp a szemem sarkából. Nyálazni ugyan nem nyálaztam, de egyebekben a találó leírásod pontosan rám illik.
Így igaz.
Pl. ez a bécsi Alvajáró fantasztikus volt, remélem mások is élvezték. Azt, hogy mennyire varázslatos az emberi hang, a bel canto szerzőknél senki sem tudja jobban megmutatni.
234
Hátrább az agYarakkal, kedves david 28!
Bel canto operákhoz jó énekesek kellene nagyon. Akár közepes énekesekkel is dögunalmasak, vagy olyanokkal, akik csak korrektül helytállnak, de igazán jó énekesekkel csodálatosak. Nem a külső történések a lényeg, inkább a szereplőkben, elsősorban a főszereplőkben, végbe menő lelki folyamatok. Láthattam és hallhattam egy-két igazán nagy énekesnőt bel canto operákban - engem ők győztek meg arról, hogy ezekben a darabok is több figyelmet érdemelnek.
Bohémélet, Bohémélet és Bohémélet. Számomra elképzelhetetlen, hogyan bírja ezt a hazug, nyálas, hiteltelen, olcsó förmedvényt bárki is végigülni évente legalább egyszer.... :D
Ezen kívül csak olyan van, amit unalmasnak tartok (bel canto operák nagy része) vagy aminek több részét nem szeretem (pl. A végzet hatalma, Pillangó), de megfelelő előadásban és pl. a bel cantot általam nagyon kedvelt énekesekkel bármikor élvezni tudom. A Bohémet senkivel se, bűncselekmény.
Nem. Wolfram von Eschenbach költötte.
Ez a te szakterületed, Neked jobban kell tudnod!
Ez a Conwiramur, valami mostanában divatos betegség, ugye? :)
Övön aluli volt mrx.
TITOK, kire gondoltam:)
Természetesen elmentem volna a Danae előadására. :O)))
Parsifal hitvesének nagyon szép neve van: Conwiramur. RW persze nem említi.
Bing mögé bújok, aki -1/1 a topik címében lévő szót használja- utálta az Adriana Lecouvreurt és csak Tebaldi kedvéért vette elő, előtte összesen háromszor (!) játszották a MET-ben még 1907/08-ban. Élőben csak egyszer láttam, Kincses Veronika remek volt, de nem ígérem, hogy ismét megnézem. 2-3 ária jó, ennyi.
Ki a titokzatos Mr X? vö. Cirkuszhercegnő ... ugye nem Brahms? Schumann még csak-csak :-)
Szóval az a helyzet, hogy válaszoltam, erre az első mondatot látom csak a fórumon.
Sajnos nem tudom kezelni ezt úgy tűnik.
:-)))
De jót mosolyogtam, kösziiii
Nem ez az egyetlen reménytelen sztori. De amikor a magyarok fenyegették a brabantokat, talán akkoriban még nem voltak szigorúan vett házassági okmányok. Egyébként amikor Parsifal visszaszerezte a lándzsát, Kundry megátkozta őt, hogy ne találjon vissza Monsalvat várába. Ezután sok évig bolyongott, mindenféle kalandjai voltak, többek között gyereket is nemzett.
Bár nem utálom, de a Lohengrin nem tud lekötni, pedig úgy általában szeretem Wagnert. De a sztori reménytelen. Hogyan lehet úgy házasságot kötni, hogy a pasas semmilyen nevet nem ad meg? Valamit csak be kell írni a papnak a nyilvántartásba? "Névtelen Lovag mai napon elvevé Brabanti Elzát?"
Mondjuk ha már következetlenség, az is érdekelne, hogy Lohengrinnek ki volt az anyja, és Parsifalnak miért szabad gyereket csinálni, bezzeg szegény Amfortas egyszer szexelt életében és évekig szenvedett miatta. (Mellesleg ő is csak megszületett valahogy, persze lehet, hogy Titurel már apa volt, mikor rábízták a Grált.) Ez az egész Grál-lovag cölibátus kissé olyan, mint a Jedik... Lucas megint csak lopott egy kissé :D
Én biztosan elájultam volna:)
X szerzőt nagyon nem bírom, de mikor Kocsis elvezényelte mind a 4 szimfóniát, hát az olyan volt, hogy csak na! A Danaé legjobb oldalát mutatta volna.
A lehető legnagyobb bánatot. :O((((
Az úrhatnám polgár szvitet koncertszerűen valóban előadta; személyesen ott voltam. A Helénát még a szerző életében bemutatták, vagyis kiesett a Mo.-on sohasem előadott Strauss-operák közül. Megvalósítására már nem került sor. Ugyanakkor az 1944-ben Bp.-en játszott, csodálatos Daphnét Kocsis 2010-ben Miskolcon és 2015-ben a MüPában is elvezényelte (utóbbi alkalommal a Friedenstaggal együtt). A Danae esetében feltehetően arra a következtetésre jutott, hogy ez a darab előadóművészetének talán még olyan rettenthetetlen hívei körében sem aratna sikert, mint Macskás vagy szerénységem.
:-D hihihi, köszönöm szépen. :-)
Régen nem néztem be ide, igen. :-)
Most ezt a topicot láttam meg a sok között elsőre és a hozzászólások között furcsa volt ez amire reagáltam.
Abszolút szubjektív kinek milyen zene tetszik, csak az volt a furcsa, hogy negatívumként "vásárinak meg harsánynak" ítéli azt, ami akkor vásári és harsány, amikor pont olyannak kell lennie, amúgy meg sok egyéb is (ami nem tűnt fel a hozzászólónak)... Ez érdekes volt nekem.
:-)
Igen, pont ilyennek kell lennie! Ha valaki látott vidéken búcsukor megérkező körhintást, cirkuszost, stb, az mindig így vonult be. Lehet, hogy manapság már nincs ilyen, vagy nem annyira ismert, de akkor is. Simándy József nagy énekes volt rengeteg szerepben láttam, láttuk, de Canio soha nem volt "az ő szerepe"!
Az bizonyos, hogy a választ nem sietted el, 12 év alatt alaposan megálmodtad... :-)
Jó ismét újra látni, nagyon hiányoztál az elmúlt másfél évben.
Ez tényleg a "te véleményed".
Szerintem pont ilyennek kell lennie, milyen legyen? Komédiások, bohócok.
Ahol kell vásári, ahol kell harsány.
És ahol kell intim, romantikus, szenvedélyes...
Nagyszerű zene.
Téves az értesülésed, az alábbi művek mindegyike szerepelt a tervei közt:
Guntram, Feuersnot, Le bourgeois gentilhomme (incidental) – halála előtt közvetlenül –, Intermezzo, Die ägyptische Helena, Die Liebe der Danae
Nem volt elege.
Minden zenei tevékenysége előtt meg kell hajolnunk, minden nap.
Bánatot, mert nyilvánvalóan fontolgatta, hogy a Pelléashoz hasonlóan előadja (és mert elege volt Richard Straussból, azaz belátta, hogy a Danae szerelme nem különösebben vonzó).
A zárójeles rész tripla "mosoly"-t ér; vagy inkább bánatot: [:-(]³
Mind a bécsi, mind a MET előadást láttam, sőt pár éve a Mezzo tv jóvoltából a londoni benutatót is. A bécsi közvetítés után az alábbiakat írtam az Élő közvetitések topicba (8496)
"Nem semmi ez az opera! Sem terjedelmében - ha együtt adják az egészet - sem, zenéjében és az énekszólamokban sem! Igazán lenyűgözött. Pár éve a MEZZO TV jóvoltából láttam a londoni előadást, de azt ugye csak egyszer adták le! Ezt viszont kétszer néztem végig, a jobb megértés - bocs! - a jobbélvezet kedvvért. Akár énektechnikailag, akár a szintén kiemelkedő színészi alakítás alapján kiemelkedő. A szereplők közül nem egy (Cassandra, Dido, stb) prózai színpadon is remekelne! Persze, annyival szegényebb lenne az operaszínpad, tehát csak énekeljenek tovább! "
A MET beli előadás közvetítése csak megerősítette ezt a véleményemet. Persze, nem könnyű és nem is rövid - de hát Istenem, nem ez az egyetlen hosszú opera.
Sokért nem adtam volna, ha a MET közvetítését le tudtam volna tölteni.
Csakis Wagnerhez és/vagy a Boriszhoz mérhető. (Kocsis Zoltán, miért távoztál el ilyen korán?)