vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Opernglas, avagy operai távcső... (20350)
Erkel Színház (10359)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Élő közvetítések (8240)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

72   IVA • előzmény18 2019-06-19 07:08:12

Jelentem, a konténeres örökzöld fácskák visszatértek az Eiffel Műhelyház csarnokában teljesített kéthónapos vendégszereplésükről az Erkel Színház főbejrata elé.

18   IVA 2019-04-23 04:23:20

Máté-passió – 2019. április 22.

Igazán nem szeretnék élcelődni az Eiffel Műhelyház félkész állapotán, mert senkinek a baját sem illik humorforrásnak tekinteni, és azért sem, mert köszönetet érdemlő gesztus az Operaháztól, hogy az eredetileg műsorba ígért néhány produkciójának amolyan kísérleti adását ingyenes belépővel tekinthetjük meg. Hogy az előcsarnokba lépve mégis az 1973-as Riadó a Pitypang Szállóban című kabaréfilmecske (https://www.youtube.com/watch?v=SqvLUUkMQSk) jutott eszembe („ózondús zöldövezeti kilátás” illúziója a szobákban), annak az az előzménye, hogy kb. két hete hiányolom az Erkel Színház főbejárata előtt díszlő konténeres, télálló fácskák legszebb példányait. (Kérdeztem is a szerényebb fejlődésűek melletti kihelyezett büfépult mögött dolgozó fiatalembertől, tudja-e, hová tűntek a növények, nem tudta.) Örülök, hogy nem rabolták el őket: a Műhelyházban emelik a pompát. Remélem, hogy az Eiffel-csarnok óriási ablakai és üvegtetőzete biztosította fényár az édenkert megidézésére inspirálja majd a berendezőket, és a kis babérfák ismét az Erkel Színház bejáratát tehetik kiesebbé.
Kritizálni sem szeretnék olyasmit, ami még nincs készen, aminek hatása még változtathat az összképen, összhatáson. Azt viszont már nem képzelem, hogy a Bánffy-terem (ebben voltunk? a honlap és műsorlap nem pontosítja) jellege alapvetően változhat. Sajnos erősen szorongatott a Trafó- és vívótermi (Bárka) feeling, amelyet azért sem szerettem, mert praktikuma (variálható, mobilizálható színpad és nézőtér) mellett olyan, mintha egy jókora ravatalozóban lennénk. Csak azzal ne érveljen senki se, hogy ma ez a „modern”, „korszerű” színház, hiszen a Trafó Kortárs Művészetek Házát több, mint 20, a Bárka Színházat csaknem 20 esztendeje létesítették, az utóbbi viharos története alatt nem tudott olyan művészeti tekintélyt építeni, amely kiállhatta volna, hogy a hatalom lesöpörje a színházkultúra térképéről.
Hasonlatomat nyomban pontosítom azzal, hogy az új operai játszóhelyen természetesen zenekari árok is van.
A Máté-passió megszólaltatása, Csiki Gábor karigazgatói munkájával és vezényletével, nagyon szép volt. Valamennyi szólista kifogástalanul énekelt, közülük a rendkívüli élményt nekem Schöck Atala érzéki szépségű, telt és kiegyenlített hangja adta az alt szólamban, valamint Kovács István basszusa és stílusos alakítása Jézus szólamában. A kottából éneklő szólisták és kórusművészek teljesítményének elismerése mellett is különösen hitelessé tette Kovács István előadását a kotta mellőzése, nyilván nem hivalkodásból, hanem mert nagyon sajátja a szólam.
A látvány azonban korántsem keltett ilyen jó hatást! Már-már kellemesnek tűnt az élet attól, hogy Ring három előadásának végigszenvedése óta húzódik-halasztódik az Istenek alkonya M. Tóth Géza rendezésében és animációjával (hátha megússzuk), sajnos a német szövegfoszlány-feliratok ténye és módja zavaróvá és unalmassá tette a látványt. Sőt, szemrontóvá, mert a szövegjátékot mindvégig a kórus elé eresztett hálóra vetítették. Homályos látásból két és negyed óra túl sok – de sajnos van ennél rosszabb hírem is.
Talán méltatnom kellene a terem akusztikáját is, ám annak milyenségét nem tudhatom. Legjobban a Thália Színházban szokott zavarni (az 1990-es évek második felében történt felújítása óta) egy gépezet szüntelen zúgása, mely gépezet feltehetően a levegőt kondicionálja. A Máté-passió teljes ideje alatt olyan gépezet működött, amely a Thália színházinál kb. tízszer erősebb zajt csapott. Ismeretek híján arra tippelek, hogy ezért a különben is utálatos animáció vetítése felelős. Nagyon nem érte meg!
Vajon volt-e valamilyen művészi szándék abban, hogy a hat szólista közül a (nézői) bal félen állókra kevesebb fény esett, legesetlegesebben Kovács Istvánt világították, holott Jézus az oratórium főalakja? Szándékos-e, hogy a taps alatt a kórus előtt álló szólisták egyáltalán nem kaptak világítást?
Folytatnám még néhány észrevétellel, kérdéssel, de inkább türelmesen megvárom a játszóhelyen várható további tapasztalataimat.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)