vissza a cimoldalra
2018-11-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61323)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4099)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (786)
Élő közvetítések (7529)
Operett, mint színpadi műfaj (3765)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2996)
Kurtág György Szeretete (55)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1161)
Berlioz újratemetése (150)
Belcanto (914)
Kimernya? (2843)
Balett-, és Táncművészet (5581)
Jonas Kaufmann (2278)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2626)
Franz Schmidt (3226)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1530)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Nagy koncertek emlékezete (35)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

564   Ardelao • előzmény561 2018-02-08 09:13:26

Az 561. számú bejegyzésben említett, eklektikusan összeválogatott szerzemények  az alábbi hanglemezen találhatók meg. Kivételt képez Mussorgskij Bolhadala, mert itt (Faust) „Mephisto bolhadala“ szerepel, amelyet Beethoven komponált:

Művészportré: Koréh Endre (Hungaroton Classics)

Képtalálat a következőre: „Koréh Endre”

 

Mussorgskij Bolhadalát az 561. sz. bejegyzésben említettekkel együtt – és (Faust) „Mephisto bolhadala” kivételével – viszont az alábbi CD tartalmazza:

Képtalálat a következőre: „Koréh Endre”

561   Ardelao • előzmény560 2018-02-07 08:16:11

CHICAGO ÉS KÖRNYÉKE: 1986.09.27.

Nagyítóüveggel.

Írja: Polgár Tibor

Akikkel találkoztam …

(Kóréh Endre)

         Hosszú életem folyamán bőven volt alkalmam találkozni kiváló egyéniségekkel, magyarokkal, külföldiekkel egyaránt s ezek között sok-sok kiváló művészszel, íróval, akik meszsze az átlag fölé emelkedtek. Rengeteg benyomást szereztem, tapasztalatot gyűjtöttem a hosszú évek alatt. Nem is szólva Magyarország „világítótornyában”, a Magyar Rádiónál eltöltött 35 évemről, amelynek emlékeit, ha le akarnám írni, — két emberélet is kevés lenne hozzá...
          Elhatároztam, hogy amíg erőm engedi, ezek közül az érdekesebb élményeket papírra vetem az utókor számára. Hadd osszam meg a találkozásaim élményeit olvasóimmal. A fiatalabbak esetleg már nem ismernek mindenkit akiről itt szó lesz, de biztos vagyok benne, hogy hallottak róluk s ők, művészei egy eltűnt kornak, feltétlenül megérdemlik, hogy ezalkalommal is szó essék róluk.
          Hadd kezdjem hát sorozatomat egy egészen kiváló magyar énekművésszel, Koréh Endrével, a nagyszerű magyar basszistával, mégpedig abból az alkalomból, hogy felfedeztem a magyar könyvek, újságok, lemezek Mekkájában, Tüske Pál Bloor Street-i „Európa” könyvesboltjában egy nemrég Magyarországról érkezett hosszanjátszó (longplay) lemezét, amely Budapesten jelent meg a Qualiton hanglemezgyárban. A lemez, — még a mai stereo hangtól elkényeztetett fülek számára is meglepően jól hangzik s itt is megállapíthatjuk, hogy Koréh Endre nemcsak korának egyik kiemelkedő operaénekese volt, hanem — Fischer-Dieskauhoz, a kiváló német énekművészhez hasonlóan, a világ egyik legjobb dalénekese is. Ez ugyanis bizonyos mértékben nehezebb, mint az operaéneklés, ahol operaszerepeket kell interpretálni a művek szerepeinek karakterében s ez, azok előadóit gyakran modorosságra is csábítja. (Különösen a tenoristákat!) A dalok előadásánál az operaműfaj hömpölygő áradata megszűnik, a dal intim hangulatában az énekes saját egyénisége lép előtérbe, — persze a dalok stílusát betartva, de ugyanakkor a dalok egyszerűségét, közvetlenségét is.
          Koréh Endre erdélyi születésű, sepsiszentgyörgyi, ha élne, most 80 éves lenne. Sajnos, túl korán, 1960-ban halt meg Bécsben. 1935-ben, 25 éves korában, még ösztöndíjasként lépett fel a pesti Operában, mégpedig két jelentős szerepben, a Rigoletto Sparafucile-jében és mint Titurel, a Parsifal- ban. 1946-ig volt a magyar operaház tagja s ezalatt több, mint 80 szerepet énekelt. Egy vendégfellépése után a bécsi Staatsoper 1936- ban szerződtette s e nagyhírű intézménynek haláláig tagja volt. Közben 1948-ban a salzburgi Ünnepi Játékokon lépett fel, majd a glyndebournei Ünnepi Játékokon, utána a firenzei Maggio Musicale-n, s végül a newyorki Metro- politanban.
          Amióta nem élt Magyarországon, ott bizony elég mostohán kezelték, elhallgatták úgy, hogy ez a nemrég megjelent lemeze valamiféle „jóvátétel”-nek látszik. Sajnos, csak ez az egy lemeze tanúskodik nagy művészetéről, bársonyos hangjáról, kiváló előadói képességéről. Mi magyarok mindenesetre büszkék lehetünk rá s éppúgy a többi kultúrnemzet is, amely megismerte és élvezte művészetét.
          Jómagam a 30-as évek elején ismertem meg, mint gyönyörű hangú fiatal basszistát. A lemezborítókon Szomolányi Gy. István dr. egy epizódot említ meg, amely szerint a rádióban való próbaéneklése nem sikerült volna, sőt, a Rádió „egyik akkori vezetője” szerint „hangja korántsem olyan érték, amelylyel különösképpen foglalkozni érdemes lenne.” Bevallom őszintén, — (akkoriban a rádió minden próbajelentkezésén nemcsak hogy jelen voltam, de ezeken én kísértem zongorán minden szólistát), — én nem tudok erről a fiaskóról.
          Ha mégis, távollétemben megtörtént volna, — szégyellheti magát az a bizonyos „akkori vezető!”...
          Koréh Bandi impozáns termetű, mackószerű férfi volt, akinek kedvessége, udvarias modora és behízelgő, lélekből jövő lágy hangja ugyancsak ellentétben állott tekintélyes termetével. Művészete azonnal elragadott, s amikor megkért, hogy komponáljak számára valamit, nemsokára előállottam valami valóban „nekivalóval". Dalt írtam a hatalmastestű nagybőgőről, amely reménytelenül szerelmes a karcsú hegedűbe. Példámat rövidesen követte egy zeneszerző kollégám, Zakál Dénes, aki viszont egy medvebocsról írt dalt számára. Ez a két dal aztán valóságos „védjegye” lett Koréh Bandinak. Minden műsorában szinte megkövetelték tőle, hogy ezeket előadja. S ezek rajta vannak az említett lemezén is.
          A lemez különben érdekes, különös és szórakoztató keveréke a nagy művész különféle műfajokban való jártasságának. Találunk rajta magyarnótát, népdalt, mű- dalt, szent éneket és operaáriát is. Valamennyit nagy stílusérzékkel adja elő gyönyörű bársonyos hangján. A lemez első oldalán a fentebb említett kettőn kívül „Zúg az erdő”, „Gyere velem akáclombos falumba”, vagy a „Feketeszárú cseresznye” sokak kedvencei, Oláh Kálmán és Szegedi Farkas Jóska cigánybandájának kitűnő kíséretével. Clement Károly két dalát hallhatjuk még Koréh megható interpretálásában, majd az „Istennek szent angyala” karácsonyi éneket, harmóniumkísérettel. A másik oldalon a basszisták „bravúrszáma” található, Ludwig Fischer híres német operaénekesnek, Mozart barátjának „A pince mélyén” című bordala, amelyet óriási hangterjedelmével, önmaga számára írt. Nem hinném, hogy az egykori híres német énekes jobban adta volna elő, mint Koréh Bandi ! Aztán Musszorgszkij népszerű szatirikus „Bolhadala”, egy Schubert-dal, Bartolo áriája a „Figaro házassága” című Mozart operából, majd befejezésül Strauss Richárd „Rózsalovag”-jából a második felvonás fináléja, — egytől egyig Koréh ragyogó előadásában. Külön élvezet hallgatni Erdély kiváló szülöttjének gyönyörű hangját a „Rózsalovag" Ochs bárójának szerepében, amelynek szövegét kiváló németséggel, kedves magyaros akcentussal adja elő. S hogy milyen magyar maradt életében ez a nagy énekes, azt azzal is bizonyította, hogy 1956-ban, amikor már a Staatsoper tagja volt Bécsben, minden pénzét a magyar menekültekre költötte, szállást adva nekik és pénzzel és egyéb javakkal ellátva őket.
          És magyarságát érezhetjük lemezén is, hol szinte vallomásként hangzik, hogy

Elindultam szép hazámból

Híres kis Magyarországból.

Visszanéztem félutambul,

Szememből a könny kicsordult...

          S aki ezt meghallgatja és csak egy kis érzés van benne, biztos vagyok, hogy annak is kicsordul a könnye..."

Elindultam szép hazámból – Énekli: Koréh Endre

560   Ardelao 2018-02-06 23:33:29

Képtalálat a következőre: Kóréh Endre

Koréh Endre, operaénekes (basszus)

(Sepsiszentgyörgy, 1906. 04. 13. — Bécs, 1960. 09. 20.)

MAGYAR ÉLETRAJZI LEXIKON:

 „ Noseda Károly, Molnár Imre, Palotay Árpád tanítványa. 1927—28-ban elvégezte a debreceni gazdasági akadémiát. 1929-től a budapesti Operaház tagja. 1943-ban a bécsi Operaház vendége, majd 1946-tól haláláig tagja. Számos színpadon vendégszerepelt (a milánói Scalában, 1953-ban a New York-i Metropolitanban stb.), valamint 1948-ban zeneünnepségeken is részt vett (a salzburgi ünnepi játékokon, Firenzében a Maggio Musicalén stb.). Mint oratórium- és hangversenyénekes is elismert nevet szerzett (Verdi: Requiem basszusszóló, Mozart: Requiem basszusszóló stb.). — F. sz. Sarastro (Mozart: Varázsfuvola); Osmin (Mozart: Szöktetés a szerájból); Komtur és Leporello (Mozart: Don Juan); Rocco és miniszter (Beethoven: Fidelio); Daland (Wagner: Bolygó hollandi), őrgróf (Wagner: Tannhäuser), Fafner, Hunding, Hagen (Wagner: A Nibelungok gyűrűje); Marke (Wagner: Trisztán és Izolda); Gurnemanz (Wagner: Parsifal); Fülöp (Verdi: Don Carlos); Fiesco (Verdi: Simone Boccanegra); Ramphis (Verdi: Aida); Collin (Puccini: Bohémélet); Timur (Puccini: Turandot); Ochs (R. Strauss: Rózsalovag); Pimen és Varlam (Muszorgszkij: Borisz Godunov); Doszifej (Muszorgszkij: Hovanscsina).

Mozart: Die Entführung aus dem Serail - Ha! Wie will ich triumphieren - Endre Koréh

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Zászlótér

Ratty Jazz Band:
Kurucz Levente (klarinét), Sári Szabolcs (trombita), Sápi Viktor (harsona), Iványi Álmos (tuba), Somogyi Márton (zongora), Dóra László (dob)
Hangulatkoncert

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Hegedűs Endre, Hegedűs Katalin (zongora)
CHOPIN: D-dúr variációk négy kézre egy Thomas Moore-témára, op. posth.
CHOPIN: 1. (cisz-moll) polonéz, op. 26/1
CHOPIN: 3. (A-dúr) polonéz, op. 40/1
CHOPIN: cisz-moll impromptu, op. 66 („Fantaisie-impromptu”)
CHOPIN: 7. (cisz-moll) keringő, op. 64/2
CHOPIN: 6. (Desz-dúr) keringő, op. 64/1 („Perc”)
CHOPIN: 2. (b-moll) scherzo, op. 31
CHOPIN: C-dúr rondó két zongorára, op. 73
CHOPIN: 1. (b-moll) noktürn, op. 9/1
CHOPIN: 2. (Esz-dúr) noktürn, op. 9/2
CHOPIN: 3. (cisz-moll) scherzo, op. 39
CHOPIN: Három mazurka, op. 59
CHOPIN: f-moll fantázia, op. 49

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fejérvári Zoltán (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: cisz-moll legenda, op. 59/6
DVOŘÁK: V. szláv tánc, op. 46/5
DVOŘÁK: Elhagyatva - kórus vegyes karra, op. 29/4
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
DVOŘÁK: VI. (D-dúr) szimfónia, op. 60
14:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel és a műsort vezeti: Horváth Gábor
A zene titkai című ifjúsági hangversenybérlet 2. előadása.
DUKAS: A bűvészinas – „Scherzo egy Goethe-ballada nyomán”

19:00 : Salgótarján
Zenthe Ferenc Színház

Operát az Operáaból - Belföldi Turné
Szimfonikus est

19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Horti Lilla, Megyesi Schwartz Lúcia, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell (ének)
Egri-Pertis Duó (Egri Mónika és Pertis Attila)
Ernyei László (akkordeon)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
ROSSINI: Petite Messe Solennelle
A mai nap
történt:
1805 • A Fidelio bemutatója (Bécs)
született:
1937 • René Kollo, énekes
1948 • Barbara Hendricks, énekes
elhunyt:
1894 • Anton Rubinstein, zeneszerző, zongorista (sz. 1829)
1950 • Francesco Cilea, zeneszerző (sz. 1866)