vissza a cimoldalra
2018-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9496)
Jonas Kaufmann (2316)
Gioacchino Rossini (1023)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1194)
MET-es operaelőadások moziban (623)
Diana Damrau (428)
Juan Diego Flórez (725)
Élő közvetítések (7602)
Edita Gruberova (3065)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4393)
Zenei események (995)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1548)
modern eszement rendezesek (215)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3026)
Callas (443)
Franz Schmidt (3242)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1464   smaragd • előzmény1462 2018-08-14 14:32:58

 

Karády Katalin dalok ●  YT-ra készített videó: itt

KEMÉNY EGON - Halász Rudolf: "Bocsánatot kérek" francia-keringő a "Fekete liliom" című nagyoperettből (1946)  

1462   smaragd • előzmény1461 2018-08-07 14:47:42

 

Így igaz, Kemény Egon: "Ma éjjel" című tangója több helyen is elérhető a YT-on, de eddig sajnos a szerzők neve és egyéb műadatok nélkül jelentek meg a videók.

Ezért is köszönöm a híres szerzőtársak "fotoalbumát", amit elkészítettél és természetesen bejegyzésedet.

Ezen az új Kemény Egon - videón az eredeti Durium gramofonfelvétel hallható (1947), amelyet később a Hungaroton is megjelentett.

1461   Ardelao • előzmény1442 2018-08-07 07:05:49

Örvendetes hír:

Két nappal ezelőtt újabb zenei videó került fel a You Tube-ra, amelyen részletet hallhatunk Kemény Egon „Fekete liliom“ c. nagyoperettjéből:

Kemény Egon – Halász Rudolf: Ma éjjel (tangódal, 1946) Karády Katalin énekel.

E tangódal már korábban is szerepelt a neten, de az újabban feltett videó az operettre vonatkozóan bővebb információt, ill. képanyagot is nyújt.

Az operettet „Irták: Nóti Károly és Földes Imre. Zenéjét Halász Rudolf verseire szerzette: Kemény Egon.“ Íme a szövegíró triumvirátus:

Képtalálat a következőre: „Nóti Károly”

Nóti Károly

https://www.hangosfilm.hu/image/739660635w250.jpg

Földes Imre

https://www.hangosfilm.hu/image/858327707w250.jpg

Halász Rudolf

 

1442   smaragd • előzmény1441 2018-07-17 21:11:13

 

 

KEMÉNY EGON - Nóti Károly - Földes Imre - Halász Rudolf: "Fekete liliom " (1946)

Nagyoperett 3 felvonásban

Korabeli kritikákból:

"Fekete liliom

Bemutató az Operettszínházban

Nóti Károly és Földes Imre fordulatokban bővelkedő darabjával operettszínházunk letért a családi operettek hagyományos útjáról.

Az első felvonás egyik része ugyanis egy bordélyházban játszódik le, és ez, hogy úgy mondjuk mind a három felvonásra rányomja a bélyegét.

A zenéje csupa ritmus és kitűnően hangszerelt. Szerző: Kemény Egon.

Az előadás előtt bejelentették, hogy Latabár Kálmán meghűlt, de azért eljátsza szerepét. A népszerű Latyi ez alkalommal mint suttogó humorista mutatkozott be.

-  Karády -  Karády! Száz színben pompázik búgó hangja. Nagy István, Gozmány György, a kitűnő humorú Gombaszögi Ella, a temperamentumos Fejes Teri, a mindig kitűnő Somogyi Nusi, a pikáns Németh Marica, Partos Gusztáv, Zentay Ferenc, Vándory Gusztáv játszák a főszerepeket."

1441   smaragd • előzmény1192 2018-07-15 19:19:05

 

A hagyományos naptár szerint - német nyelvterületen még most is -  ma, július 15-én Egon névnap van.

EGON - Wikipédia: itt

Ezen a napom, azaz ma bővült Kemény Egon Wikipédia oldala a "Fekete liliom" c. romantikus nagyoperettje (1946) újabb képeivel. Főszerepben KARÁDY KATALIN, Zia spanyol hercegkisasszony:

 

          

1192   smaragd • előzmény471 2017-11-30 10:26:50

KEMÉNY EGON-Halász Rudolf: "Bocsánatot kérek" (1946)

A "Fekete liliom" franciakeringője Karády Katalin könyvében, ezen az oldalon meghallgatható.

Közvetlen előzmények 1183, 1144 és 471 számú alatt bejegyzessorozat a romantikus nagyopererettről.

471   smaragd • előzmény464 2016-11-15 07:47:40

NYOMTATOTT KOTTAKIADVÁNY, 1946:


"BÁRD FERENC ÉS FIA ÉS VIOLIN ZENEMŰKIADÓK KÖZÖS KIADÁSA

Fekete liliom
OPERETT

Írták:
NÓTI KÁROLY ÉS FÖLDES IMRE
Zenéjét
HALÁSZ RUDOLF
verseire szerzette
KEMÉNY EGON

BOCSÁNATOT KÉREK...francia keringő
MA ÉJJEL...tango dal
DISZKRÉT LEGÉNYLAKÁS...slowflox
ÁDÁMNAK ÉVA KELL...foxtrot"

Benne:

a "Ma éjjel" ajánlással:

"Karády Katalinnak igaz nagyrabecsüléssel, őszinte szeretettel    KEMÉNY EGON"





464   Ardelao • előzmény459 2016-11-14 01:16:11

MOZI ÉLET, SZÍNHÁZ-RÁDIÓ, FILM, SZíNHAZ ÉS RÁDIÓ HETILAP - I. évfolyam, 14. szám, 1046. december 27.

(Kivonat)

A címlapon:
„KARÁDY KATALIN - Fővárosi Operettszínház: FEKETE LILIOM (Foto: Fekete)”

„Tartalom
………………….
[b] Képtávirat a Nemzetiből és a Karády
premierről [/b]
………………………….”

„Mozgalmas mese a spanyol polgárháborúból: Földes Imre színpadismeretével, Nóti Károly humorával – ezt egy új komponista, az operett kereteiből kilépő muzsikája kíséri -, ragyogó díszletek, jelmezek. – Primadonna: Karády Katalin, ennek a szerepkörnek vitathatatlanul rangelsője. – Főmulattató: Latabár Kálmán. Egy jókiállású új színész: Zentay Ferenc, - Fejes Teri, Somogyi Nusi, Nagy István, Gozmány.”

„Mit játszanak a színházak
December 27 – 1947. január 2-ig.
……………………….
Fővárosi Operett: egész héten (7 előadás) Fekete liliom
……………………….”

[i] Nem szabad, hogy elkerülje figyelmünket a „képtávirat” kísérőszövegében közölt rövid, de Kemény Egon zenéjét jellemző, lényeges megállapítás: „az operett kereteiből kilépő muzsika”. [/url]
459   smaragd • előzmény446 2016-11-11 17:47:29

KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom" (1946)
nagyoperett 3 felvonásban


Rátonyi Róbert jól ismert "Operett" ( Zeneműkiadó, 1984)  könyve részletesen foglakozik a "Fekete liliom" bemutatójával, a zenére vonatkozó részt emelem ki:

"Különösen tetszett Kemény Egon szép és ragyogóan hangszerelt muzsikája.
Ábrahám Pál legjobb barátja és állandó hangszerelője eddig csak egy saját művel jelentkezett a zenés színpadon, az 1928-ban bemutatott  "Kikelet utca 3" című darabjával.
A "Fekete liliom" 18 évi szünet után született, és mindenki megállapította, milyen sajnálatos volt ez a nagy kimaradás, hiszen Kemény Egon  muzsikája lehári és kálmáni nívót képviselt, ugyanakkor magán viselte a modernebb zenei irányzatok stílusjegyeit."


446   smaragd • előzmény431 2016-11-09 14:57:42

KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom " (1946)
Nagyoperett 3 felvonásban

Korabeli kritikákból:

"Fekete liliom
Bemutató az Operettszínházban

Nóti Károly és Földes Imre fordulatokban bővelkedő darabjával operettszínházunk letért a családi operettek hagyományos útjáról.
Az első felvonás egyik része ugyanis egy bordélyházban játszódik le, és ez, hogy úgy mondjuk mind a három felvonásra rányomja a bélyegét.
A zenéje csupa ritmus és kitűnően hangszerelt. Szerző: Kemény Egon.
Az előadás előtt bejelentették, hogy Latabár Kálmán meghűlt, de azért eljátsza szerepét. A népszerű Latyi ez alkalommal mint suttogó humorista mutatkozott be.
-  Karády -  Karády! Száz színben pompázik búgó hangja. Nagy István, Gozmány György, a kitűnő humorú Gombaszögi Ella, a temperamentumos Fejes Teri, a mindig kitűnő Somogyi Nusi, a pikáns Németh Marica, Partos Gusztáv, Zentay Ferenc, Vándory Gusztáv játszák a főszerepeket.
...
Végül megjegyezzük: Budapest egyetlen operettszínháza felkészültebben hozhatta volna ki téli operettjét!
A díszleteket Bercsényi Tibor tervezte, a zenekart jól összefogta és vezényelte Endre Emil."


"Liliominvázió! Az Operettszínház "Fekete liliom" című darabot mutatott be. A Magyar Színház a "Janika" után egy "Fehér liliom" című vígjáték előadását  tervezi. A Józsefvárosi Színház felújította a "Sárga liliom"-ot. Virággal el leszünk látva."


" Fekete liliom

A kritikusok addig panaszkodtak, hogy a magyar szerzők nem dolgozzák fel a korszak aktuális problémáit, amíg Nóti Károly és Földes Imre színpadra vitte a spanyol polgárháború egyik epizódját. Igaz, hogy egyelőre csak az éjszakai találkahelyre menekült és éjjeli pillangónak maszkírozott demokratikus grófnő szívhezszóló történetéről van szó.
Egyébként a két szerző nagyoperettje keveset különbözik a többi nagy operettől, éppen úgy van nyitánya, bonyodalma és fináléja.
Kemény Egon néhány pompásan felépített zeneszámmal tarkította  a nemzetközi brigád hősies harcainak és még hősiesebb nősüléseinek technikolor storyját.
....  "


"A spanyol polgárháború során egy városkához érkezik a nemzetközi brigád. Zia grófkisasszony őszinte híve a szabadság eszméjének. Úgy véli hát, nincs mitől tartania és nem menekül a köztársaságiak elől. Egy francia hadnagy, André vet szemet rá, és Zia a "Fekete liliom" nevű, kétes hírű mulató szeparéjában  egyetlen estére "hadizsákmánya" lesz. Már egy francia építész menyasszonya, amikor Párizsban összetalálkozik Andréval. Ez a találkozás aztán izgalmas bonyodalmakra vezet, akkorákra, hogy a szerzők továbbutaztatják a társaságot és csak a Riviéra kék ege és aranyló napja alatt  vélik megtalálni a nagy kibékülés méltó színhelyét.
Szemrevaló mese. Vér van benne és olyan hőmérséklet, mely talán még az operettnél magasabb műfaj hőfokát is eléri.
Nóti Károly és Földes Imre, a próza szerzői ügyesen dolgozzák fel a jó anyagot.
Halász Rudolf versei sikerültek.
Kemény Egon munkája szívről és készségről tanuskodik.

"Fekete liliom" Karády Katalin énekel  
....
Hogy a bemutató mégsem volt egyenletes, arról a próbák hiánya és a balszerencse tehet. Tihanyi Vilmos a bemutató előtt egy héttel tüdőgyulladást kapott. Latabár Kálmán pedig úgy berekedt, hogy a harmadik sorban sem hallottuk beszédét.
....Meglepetést kelt Zentay Ferenc szereplése. Biztos, könnyed, sima, úri és határozott egyéniségű színész. A Rudas tánccsoport revűje valóságos látványosság..."


"Hosszú idő óta a "Fekete liliom" az első  darabja az Operettszínháznak, amit nem közvetít a rádió.
Ok: a "Fekete liliom" tartalma nem alkalmas arra, hogy a rádió serdületlen korú közönsége is meghallgassa. Azt hisszük viszont, hogy ez a körülmény az Operettszínház serdültebb korú közönsége előtt nem válik a darab hátrányává..."


"Szilveszteri tipp
Fővárosi Operettszínház

A pesti színházlátogató közönséget bizonyára érdekli a hír, hogy Latabár Kálmán, népszerű komikus meggyógyult és ma estétől kezdve ismét fellép az Operettszínházban. Az operettről sokat beszélnek, zsúfolt nézőtér előtt adják."


426. bejegyzésből:
Latabár Kálmán és Fejes Teri a "Fekete liliom"-ban



431   smaragd • előzmény430 2016-11-07 07:31:54

"Fekete liliom"bemutató, színlap
(lsd 427.bejegyzés)
430   smaragd • előzmény429 2016-11-07 07:28:39


INTÉZMÉNYTÖRTÉNET A Fővárosi Operettszínház

A fenti weboldalon, a "Fekete liliom" című nagyoperett ismertetése felülvizsgálatra szorul, elsősorban bővítésre.

A mintegy 75  előadásban játszott "Fekete liliom" sikere mellett ugyanis a színháznak, a Fővárosi Operettszínháznak az akkori szűkös időkben a csőd elkerüléséhez nélkülözhetetlen bevételt is hozott, amit az igazgató, Fényes Szabolcs reményként fűzött a bemutatóhoz, erről a  407. bejegyzésben olvashatunk.

A fenti weboldalon  -  érthetetlen ok miatt - a szereplőknek és a közönségnek kitűnő előadásokat adó "Fekete liliom" c.  nagyoperett csak adatfelsorolásként szerepel,  ami nagy  hiányossága az oldalnak!
(Ugyanakkor ugyanitt  a "Florentin Kalap",  amely megbukott -  lsd. szintén  a 407.bejegyzésében Fényes Szabolcs igazgató csalódott szavait - részletezve van.)

"Fekete liliom" Színlap, bemutató, 1946
429   smaragd • előzmény425 2016-11-06 17:35:26
Javítandó pontatlanságok és hiányosságok Színészkönyvtár weboldalon:

Óriási hiba a Színészkönyvtár/ Karády Katalin weboldalon,  - amelynek, mint az ott olvasható, írója és összeállítója Takács István, korrektora Dévényi Ildikó - az a pontatlanság , ahol a "Fekete liliom" szerzőjének egyedül  Halász Rudolfot, a versek íróját jelölik meg.
Ez a hiányos szerzői adat van feltüntetve  a "Főbb szerepei" és a "Életútja/Színpadi pályacsúcsa" fejezetekben.

A másik javítandó témáról az Előzmény 259 - ben írtam fórumunkon, a weboldalon hibásan megjelent állítást törölni kell, és a tényeknek megfelelően javítani.

A Színészkönyvtár oldalon a Hozzászólások oldalon sem, máshol sem lehet a szövegek íróival kapcsolatba lépni.


A Karády Katalin  oldalon a "Fekete liliom"--ra vonatkozó korrekt rész:

"a "Fekete liliom" című nagyoperettjében Zia szerepében tündököl, az 1946. december 20-án megtartott első előadást még sok szép estén át, kevés számú, háborút követő premierje során."

Mint ismeretes a fenti nagyoperett szerzői és címe:
KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom "




425   smaragd • előzmény424 2016-11-06 01:22:15

KEMÉNY EGON: "Fekete liliom" című nagyoperettjét (1946) nagy várakozás előzte meg - Fényes Szabolcs igazgató színházi tájékoztatóját alább olvashatjuk - a premiert követően a szövegkönyvet illetően egymásnak ellentmondó kritikák jelentek meg, a zenét egyöntetűen méltatták.
Egy összeállítást ezekből majd még be fogok ide írni.
424   smaragd • előzmény423 2016-11-06 01:12:06

Sajnálatos elütés került az előző bejegyzés elejére, a "Fekete liliom" bemutatója, ahogy előző bejegyzésekben is szerepel, 1946-ban volt.
423   smaragd • előzmény412 2016-11-06 01:06:33

szj ( részlet)

Fővárosi Operettszínház
KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: FEKETE LILIOM
Bemutató:1947.december 20.


Régi színházi babona, hogy a legnagyobb  sikerek a balszerencsével induló előadássorozatokból keletkeznek.Ha ez igaz, akkor a "Fekete liliom "igen nagy siker lesz, mert már régen nem láttunk pechesebb bemutatót, mint amilyen ez volt. A rendező megbetegedett, a mikrofon a legkritikusabb felvonásvégi pillanatban elromlott, a táncoskomikus egészen a némaságig berekedt, egy díszlet beszakadt...
Pedig kár, mert a darabnak és az előadásnak igen sok tényezője van, amely nagy sikerre tarthat igényt.Földes Imre és Nóti Károly szövege például merészen eltér a szokványos operettlibrettóktól. Ki mert volna eddig egy operettet úgy kezdni, ahogy a két vakmerő szerző teszi? A cselekmény ugyanis nem kisebb bonyodalommal kezdődik, mint azzal, hogy egy ártatlan, szende spanyol grófkisasszony és egy daliás francia tiszt egy bordélyházban találkoznak egymással, s bár a tiszt nem riad vissza attól, hogy a hölggyel szemben a helyhez és alkalomhoz méltóan viselkedjék, mégis egymásba szeretnek.
A szokványosnak nem éppen nevezhető meséhez Kemény Egon nagyon mutatós muzsikát komponált.A zenekar pompásan szólt, Ábrahám Pál óta  nem hallottunk ilyen szellemesen hangszerelt operettzenét.
...Karády Katalin jobb és szebb, mint valaha. Klasszikus és modern értelemben egyaránt tökéletes primadonna. Sokat fejlődött játékban és mozgásban. Komoly táncaiban finomság és báj, vidám táncaiban ötlet és humor.(Ez utóbbiban egészen új oldaláról mutatkozik be.) Olyan szépen beszél, mint kevesen a prózai színészek közül.Játéka egyszerűbb lett, közvetlenebb.Három bonvivánpartnere közül Gozmány illett hozzá legjobban megnyerő külsejével  és jó mozgásával.
Humort az operetthez két pompás színésznő, Gombaszögi Ella és Fejes Teri, továbbá a  rekedtsége miatt csak félig élvezhető Latabár Kálmán szolgáltattak.Jó volt Somogyi Nusi és Pártos Gusztáv, Sugár Baba akrobatatánca lélegzetelállító mutatvány.Rengeteget tud, külföldi világszámtól sem várnánk többet.
Meg kell meg emlékezni a színpadi ruhákról, melyek egytől egyig kitűnőek.
Ennyit az operett sikertényezőiről. A többi remélhetőleg alkalmazkodik majd az előadássorozat folyamán a felsoroltakhoz.
Ami a sikerprognózist illeti: bízni kell a babona mindenható erejében.




412   smaragd • előzmény408 2016-11-04 09:35:14

Örültem a fotónak, eddig még nem láttam, mintha  a fórum részére bukkant volna fel...!



KEMÉNY EGON: "Fekete liliom"

Részlet, 1946

"Faragó Baba ujévi divatlevele 

Elbúcsúzván az Ó-évtől a divatrovat is megfogadja, hogy "másképp lesz", új ötletekkel, új rovatokkal lepi meg az olvasót. De először búcsúzzunk el 1946-tól: utolsó színpadi ruhái között szenzációsak Bajor Gizi "Cleopatra " ruhái...
...

A modern színpadi ruháktól a "Fekete liliom" toalettjével búcsúzunk. Karády Katalin az első felvonásban fehér kabátban jelenik meg, mely alatt remek szabású csau színű angol ruhát visel. A ruha bubigallérját két nagy aranyrózsaklipsz díszíti, azt hisszük, nem csalódunk abban, hogy Karády új divatot teremtett a klipszekkel díszített bubigallérral. Zöld kesztyűt, zöld sapkát és vajszínű pántos szandált hord a ruhához. A fehér kabátot a ruha színével egyező csau színnel bélelték.
Két estélyi ruhája közül a barackvirágszínű tüll tetszett jobban, hosszú újjal, különleges kivágással és rózsaszínű gyöngyökkel hímzett fehér mattselyem felsőrésszel. A második felvonás Párizsban játszódik, és ez a ruha tényleg olyan, mintha Párizsban készült volna.
Másik estélyi ruhája fekete tüllel borított lila szoknya, payettel hímzett türkiszzöld-fekete összeállítású derékkal.
Karády kedvenc ruhája a "Fekete liliom"-ban - saját bevallása szerint a harmadik felvonásbeli fehér burberry-nadrág, tengerkék blúzzal és kénsárga ővvel."

408   Ardelao • előzmény407 2016-11-04 05:06:16

Fotó Kemény Egon: Fekete liliom c. operettjének a bemutatójáról (1946. december 20.):

Zentay Ferenc (Lucien), Karády Katalin (Zia), Nagy István (André)
407   smaragd • előzmény404 2016-11-03 11:15:51

KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom " (1946)

A nagyoperett sikere többszörösen  túlszárnyalta Fényes Szabolcs igazgató reményeit, aki a színház érdekében már 25 előadással is megelégedett volna...

K.N. részlet, 1946, a bemutató előtt:

A FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZRÓL, melyet talán nem tesznek tönkre a sztárok

Az emberek szabadulni akarnak  súlyos problémáiktól és egy kis időre jókedvet, zenét, táncot, illúziót keresnek. Beülnek a színház nézőterére, így hallgatják a pattogó muzsikát s elszórakoztatja őket a dal és a színpadi vidámság. Bámulják a sztár pazar kosztümjeit és nem is sejtik, milyen megfeszített küzdelem folyik a kulisszák mögött a napi bevételért, a publikum kegyeiért, a legalább hatvan százalékos házért. Minden megtartott előadás a mai színházi dekonjunktúrában felér egy megnyert csatával, melyet a színház naponta újból és újból megvív, hogy kenyeret tudjon adni a maga ötszáz emberének.
A közönség csak a plakáton látja a lázas reklámot, mely az új operettet beharangozza, de mi van mögötte?
Fényes Szabolcs, a Fővárosi Operettszínház igazgatója  elmondja: mit jelentett például a "Fekete liliom" előadássorozat anyagilag és erkölcsileg a színház számára.
Honnan veszi a mai nehéz színházi válságban a pénzt a díszletekhez, a kosztümökhöz, a darab egész kiállításához?
- A kiadások oly aránytalanul nagyok, hogy a színház ma nem üzlet...- mondja Fényes Szabolcs. - Szuggerálni kell a sikert, mert egyetlen bukás már megrendíti egész gazdasági struktúránkat. Én tudom, mit kellene hozni! Megcsinálnám a "Szép Heléná"-t  új rendezésben. Hoznám a "Planquette"-et , jó muzsikát, nagyszerű hangokat, remek táncosokat, mert ez az operett igazi terréniuma. Ilyen tökéletesen kiállított operetthez egymillió forint kellene! Ha megbukik a darab, mindennek vége és 500 ember elveszti a kenyerét!
- Tehát sikerre vagyunk ítélve! Mi nem kísérletezhetünk, nekünk nincs pénzemberünk. Bennünket a közönség finanszíroz, nálunk mindenki pontosan megkapja a fizetését, fizetjük a közterheket.
-A  színház eltartja magát. Ez a legtöbb, amit ma magánszínház igazgatója elmondhat.Persze óvatosnak kell lennünk. Csak biztosra mehetünk. Tartalék tőkénk nincs.
- Miből fedezik akkor az újdonság előkészítéséhez szükséges kiadásokat? - kérdezzük az igazgatót.
- Hitelünk van - mondja Fényes Szabolcs. - Ha nem bukik meg a darab, 25 házra való törzsközönséggel elszámolhatunk. Az előadások jövedelméből azonnal törlesztünk, hogy a legközelebbi alkalommal ismét igénybe vehessük a hitelt.
Fényes Szabolcs igazgató megmutatja kis noteszét, a "Fekete liliom" bejegyzést. Íme, egy esti kiadásunk. Nem  mondhatok mást, "kasszasikert" kell hozni. Már próbálkoztam mással is. Hoztam a "Florentin kalap"-ot, ezt a furcsa, franciás műfajú operettet. Megbuktunk.
A "Csicsóné " százszor ment. Még ma is abból élünk. Most itt az "Okos mama"; szombat, vasárnap három táblás ház, pótszékekkel. Ha kísérletezem, 500 ember nem kapja meg a gázsiját. Én nem vehetem a kalapomat, itthagyva az adósságaimat, azzal, hogy utazom Romániába, ahogyan egyesek megtették.
- Háromszázhúsz forintot kap Honthy és kétszázötven forintot Ajtay az "Okos mama" két főszereplője.
- Én nem tartom méltánytalannak ezeket az összegeket. A publikum szempontjából ezek a nevek döntő súllyal esnek latba. Majd ha kialakul az egybehangolt ensemble játék, talán majd másképp lesz.
Szerintem az operett jövőjét a zeneszerző, a muzsika fogja eldönteni.
De egyelőre felszínen kell tartani magunkat: 50-60 előadás mellett megél  a darab és a színház.
-A mai helyzetben a százezer forintos díszletek helyett kopott díszleteinket alakítgatjuk, 10-15 000 forintos költséggel. Üzemi tőkénk nincsen, a tető, a kazán kijavítása, új reflektor...csak álom. Egyetlen szerencsés befektetést tudtunk tavaly eszközölni.
Még júniusban megvettük a fűtőanyagot...


(A "Fekete liliom" 25- 50 előadás plakátja a 370 bejegyzés linkjén látható,  50-75 előadásé interneten még nem elérhető.)

404   smaragd • előzmény403 2016-11-02 17:24:53

Relle Pál: Színházi őrjárat
1947, részlet, 2.

A Fővárosi Operettszínház mindenesetre gondos rendezéssel, jó előadással, gazdag díszletekkel támogatja a magyar szerzők munkáját. A legnehezebb szerep Karády Kataliné.A szerzők őrá hárítják a   "közeledés" kétes értékű feladatát, amit a népszerű és egyre komolyabb irányba fejlődő művésznő finom tapintattal tud operetti mértékre  - leszállítani. Sajnos Latabár Kálmán annyira berekedt a bemutatón, - róla, mint néma szereplőről a kritika is csak hallgatással számolhat be. A többiek viszont: Fejes Teri, Gombaszögi Emma, Somogyi Nusi, Nagy István és Gozmány György , valamint a kitűnő táncegyüttes mindent megadnak az operettnek, ami az operetté és a szórakozásra vágyó közönségnek kell.
403   smaragd • előzmény402 2016-11-02 17:23:56

Relle Pál: Színházi őrjárat
1947, részlet, 1.

A magyar darabok meddő sürgetése közben azonban már az is holmi elégtétel érzését kelti, hogy pesti színpadon, legalább  az operettben szóhoz jutnak magyar szerzők is. ...A "Fekete liliom" szerzői: Nóti Károly és Földes Imre a szövegírók és Kemény Egon, a zeneszerző is, mintha jószándékkal akarnák elkerülni a kitaposott utakat és szövegben, zenében is keresnek valamit, ami közelebb férkőzhet az új közönség új érdeklődéséhez. A közeledés egyelőre még nagyon is egyoldalú, önkényes és frivol találkozás a demokráciával, dehát  -  valljuk be, - a komoly irodalmi találkozást korunk és a színház között elsősorban mégsem az operettől várjuk.
402   smaragd • előzmény401 2016-11-02 17:22:59

Rádióműsor, 1947

"20.20: Zenés részletek Kemény Egon - Nóti Károly - Földes Imre: "Fekete liliom" c. operettjéből. Közreműködik: Karády Katalin, Fejes Teri, Nagy István, Latabár Kálmán és Zentai Ferenc.
Karnagy: Endre Emil. Az összekötőszöveget írta és elmondja: Kovách Aladár."
401   smaragd • előzmény400 2016-11-02 12:18:12

"Heti színházi tipp

"Fekete liliom"
Fővárosi Operettszínház

Kemény-Földes-Nóti operettje az első előadásokon  nem talált túlságosan kedvező fogadtatásra, mert a főszereplő Latabár Kálmán beteg volt. Most, hogy a 75 előadása felé fut a darab, zsúfolt házak előtt, (Latabár fellép, Karádyval,  Gombaszögi Ellával, Fejes Terivel együtt) kiderült: siker van, mégpedig komoly, nagy operettsiker."
400   smaragd • előzmény399 2016-11-02 07:23:37

KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom "(1946)
Nagyoperett 3  felvonásban

KEMÉNY EGON zeneszerző gondolatai az operettről, 1947-ben, a "Fekete liliom" bemutatója után, idézet a sajtóban megjelent cikkből:

"A Fővárosi Operettszínház új operettjét, a "Fekete liliom "-ot a kritika kedvezőtlen fogadtatásban részesítette. Elhangzott olyan vélemény is, amely a darab azonnali betiltását követelte. Maga a rádió is csak zenés részleteket közvetített a darabból, s ezzel szintén kritikát gyakorolt a szövegkönyv fölött.
Egyben azonban a kritikusok egyetértettek, a muzsika, Kemény Egon munkája, sokkal különb szövegkönyvet igényelt volna.

Kemény Egonnak elsősorban azt a kérdést tesszük fel, hogy jó operettnek tartja-e a "Fekete liliom "-ot?

- Nekem, mint zeneszerzőnek hálás és jó téma volt. A miliő számtalanszor változik, úgyhogy zeneileg kitűnően ki lehetett használni. A spanyol kisváros mulatójának , az előkelő párizsi estélynek vagy a tengerparti üdülőnek színhelyei a keringőtől a tangóig a könnyűzene minden változatára inspirált.Olyan melódiákat szereztem, amelyek nemcsak a közönség fülét bizsergetik meg, hanem a szívét és érzéseit is.
- Jól tudjuk, hogy librettószegénység van és nemigen lehet válogatni. Nem gondolja, hogy ez a műfaj haldoklik?
- Az operettet sokan bántják. Alkalmi Cassandrák naponta megjósolják halálát, pedig nincs igazuk. Ahányszor jó operett kerül a színpadra, a műfaj mindig feltámad. Hogy mi a jó operett? Erre könnyű válaszolni. Fordulat, változatosság, humor és szív vegyüléke. Ehhez adjunk hozzá egy kitűnő primadonnát, egy népszerű táncoskomikust, néhány szép görlt, öntsük le jó muzsikával és íme máris kész a jó operett. Hozzá kell fűznöm azonban, hogy az operett sohasem kíván irodalmi ízlést kielégíteni. Pusztán és kizárólag csak azt, hogy szórakoztasson. Aki tehát beül egy operettelőadás nézőterére, hagyja kint a ruhatárban minden magasabb rendű igényét és főleg higyjen annak a kedves, semmitmondó történetnek és könnyű muzsikának, amelyben a szerzők, akik az operett múzsájának parfümös oltárán áldoznak, szintén hisznek."


399   smaragd • előzmény398 2016-11-02 07:22:03

KEMÉNY EGON-Halász Rudolf: "Ma éjjel"
Tangodal, 1946

Kemény Egon- Földes Imre-Nóti Károly-Halász Rudolf: "Fekete liliom " című nagyoperettjének duettjét Kemény Egon 1946-ban 10 tagú zenekarra hangszerelte, Durium gramofonfelvételhez:

Karády Katalin énekel:"Ma éjjel"
398   smaragd • előzmény397 2016-11-02 07:20:42

KEMÉNY EGON: " Fekete liliom " (1946)
Nagyoperett 3 felvonásban
Fővárosi Operettszínház
Bemutató:1946. december 20.

Korabeli újságcikk, 4.

Miről szól a "Fekete liliom", az új Karády operett?

Karády Katalin szerepe körül - érdekes újszerűség az operettirodalomban - három bonvivánszerep is van. Ezt a három szerepet Nagy István, a meglepetést ígérő Szakáll Ferenc és Gozmány György játsza. Latabár Kálmán amerikai riportert alakít, aki őrmesterként harcol a nemzetközi brigádban. A nők közül Fejes Terinek és Gombaszögi Ellának van hálás szerepe.

397   smaragd • előzmény396 2016-11-02 07:19:56

KEMÉNY EGON: "Fekete liliom" (1946)
Nagyoperett 3 felvonásban
Fővárosi Operettszínház
Bemutató: 1946. december 20.

Korabeli újságcikk, 3.

Miről szól a "Fekete liliom", az új Karády operett?

Miről szól az új Karády operett, mit jelent a "Fekete liliom",  amely az operett címét viseli?
A darab a spanyol polgárháború legforróbb napjaiban játszódik. Az első felvonás színhelye egy kis városka, a spanyol-francia határ közelében. A harc javában dúl.A lakosság menekül a polgárháború vihara elől. A nemzetközi brigád, amelynek sorában angolok, amerikaiak, oroszok, franciák harcolnak a szabadságért elfoglalja a kis várost. Itt élt egy grófi család, amely az elsők között menekült el, hogy mentse a bőrét, a gyámleányuk azonban a városkában rekedt. Reggel akar átbújni a franci határon, éjszakára a városka zenés lebujában rejtik el.Itt talál rá az egyik katona. Egyetlen forró éjszakára találkoznak, reggel a katonák mind továbbmennek, de hadnagy elviszi magával az ismeretlen lány édes emlékét...
A második felvonás Párizsban játszódik. Már vége a polgárháborúnak. A kis spanyol városka ismeretlen leánya itt van  és - az eljegyzését ünneplik.Várják a vőlegény legjobb barátját is, aki ott harcolt Spanyolországban a szabadságért. És amikor betoppan  - felvillan előttük a régi éjszaka emléke...A hadnagy tért vissza. Itt következik a daljáték nagy drámai fordulata, amely azután a harmadik felvonásban  - amely egy kis francia fürdőhelyen játszódik - jut el a megnyugtató megoldásig...


396   smaragd • előzmény395 2016-11-02 07:19:00

KEMÉNY EGON:" Fekete liliom " (1946)
Nagyoperett 3 felvonásban
Fővárosi Operettszinház
Bemutató, 1946. december 20.

Korabeli újságcikk, 2.

Miről szól a "Fekete liliom", az új Karády operett?

Az új operett zenéjét Kemény Egon szerezte. Volt már néhány operettsikere, de tulajdonképpen ez az első, igazi nagy munkája.A daljáték kiemelkedő száma a "Madonnám" kezdetű fandangó, amelyet Karády Katalin énekel, a "Ma éjjel " kezdetű tangó, amelyet Karády és Nagy István ad elő, s végül Latabár, Gombaszögi Ella és Fejes Teri tercettje, az Őrmester úr...kezdetű vidám dal. Van az operettben egy nagyszabású, látványos balett is...
A próbák már igen előrehaladott tempóban folynak és  - sikerszag úszik a levegőben...

395   smaragd • előzmény382 2016-11-02 07:18:04

KEMÉNY EGON: "Fekete liliom" (1946)
Nagyoperett 3 felvonásban
Fővárosi Operettszínház
Bemutató: 1946. december 20. közel 70 évvel ezelőtt...

Korabeli újságcikk, 1.

Miről szól a "Fekete liliom ", az új Karády  operett?

Kivételes érdeklődés előzi meg a Fővárosi Operettszínház soron következő operettjét, amelynek főszerepét Karády Katalin, a magyar színházi és moziközönség régen becsült színésznője játsza. Az Operettszínház nagy gonddal készül a bemutatóra, amely ezúttal nem felszínes operettecskét, hanem komoly, drámai hatásokkal teli daljátékot jelent.Két szerzője Földes Imre és Nóri Károly sok sikerre tekinthet vissza. Földes Imre egyike a színpadi hatások legjobb ismerőjének, kitűnő meseszövő-készsége van, s ezt nemcsak számos drámai és vígjátéki sikerével bizonyította be, hanem operettlibrettóival is. Mert Földes Imrének nem ez az első kirándulása az operett területére, Ábrahám Pál két világsikerének  Hawai rózsájának és a Viktóriának is ő volt a szerzője. Nóti Károlyt is jól ismeri és becsüli a közönség, egyike a legjobb mulattatóknak, humora szívből jövő és mindig ízléses. Földes Imre drámai ereje és Nóti Károly vidámsága ízes egyveleggé keveredik az új magyar operettben, amelynek az első címe: Casa Rosella, a második: A vörös angyal, a harmadik végleges pedig Fekete liliom volt, illetve - maradt!




382   smaragd • előzmény370 2016-10-29 16:33:30

KEMÉNY EGON-Nóti Károly-Földes Imre-Halász Rudolf: "Fekete liliom"(1946)
Romantikus nagyoperett 3 felvonásban

Szereposztás a bemutató plakátján:

Zia - KARÁDY KATALIN
Inez - FEJES TERI
Saint-Pauly grófnő - SOMOGYI NUSI
André -  NAGY ISTVÁN
Roger  - GOZMÁNY GYÖRGY
Lucien - ZENTAY FERENC
Jim - LATABÁR KÁLMÁN
Dubois - BALÁZS ISTVÁN
Violetta - GOMBASZÖGI ELLA
Mateo, főkomornyik - PÁRTOS GUSZTÁV
Lisabetta, kulcsárnő - PAPP MARGIT
Rosina, komorna - TEMESSY HÉDY
Francisko -  BOZSÓ FERENC
Alonso - HORVÁTH PÁL
Titkár - SZODORAY JÓZSEF
Polgármester - id. LATABÁR ÁRPÁD
Charlotte, szobalány - MEZEI IRÉN
Conchita, énekesnő - NÉMETH MARICA
Sanchez, káplár - RASSY TIBOR
Portás - DÉRY HUGÓ
Anette -  MÁTYÁS JOLÁN
Katrine - TIHANYI MÁRTA
Ninone - HÁMORY ERZSÉBET
Risette - KALOCSAY KLÁRA
Paulette - ZSOLNAY HÉDI
Gaby - FORGÁCS BORISKA
Elly - DEÁK KLÁRA
José, polgárőr - VÁNDORY GUSZTÁV
Pedro, öreg paraszt - KŐSZEGI GÉZA
Vadász - BÓDY LÁSZLÓ
Egy vendég - SEBESTYÉN JENŐ
Egy úr - SZEGŐ TAMÁS
Annina, szobalány - SCHILLING BABA
Pincér  - PÉTER ISTVÁN
Első katona - RUSZKAY JÁNOS
Második katona - VARGA JÓZSEF
Judita - PETRESS ZSUZSA
Carmen - CSIKÓS ELLA
Nemzetközi brigád katonái. Polgárőrök, katonák, lányok a lokálban. Cselédség. Vendégek.
Történik a spanyol polgárháború idején. Az I.felvonás 1. kép egy grófi kastélyban, a 2. kép a Fekete liliom szalónjában, a 3. kép a Fekete liliom egyik szobájában, a 4. kép a szalónban. A II. felvonás Párizsban, Saint-Pauly grófnő palotájában, a III. felvonás egy tengerparti hotelben.

Díszlet: BERCSÉNYI TIBOR                            Táncok: HORVÁTH MARGIT -  RUDAS FIVÉREK
A darabban előforduló táncbetéteket táncolja: RUDAS TÁNCCSOPORT, SUGÁR BABA- RUDAS IKREK, Csikós Eszter, Ireghy Ica, Ákos Klári, Téry Tibor, Mikola Pál, Barsi Imre, Papp Cornél.
Revü koreográfia: RUDAS FIVÉREK
Karády Katalin, Fejes Teri és Gombaszögi Ella ruháit szállította a SZITANÁGAY-szalón.
Nagy István ruháit szállította KOMLÓS SÁNDOR (Andrássy-út 5.) cég.

370   smaragd 2016-10-26 19:29:12
KEMÉNY EGON:"Fekete liliom"

FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ
VI., Nagymező-utca 17.
1946. december 20-án,pénteken este 7 órakor BEMUTATÓ ELŐADÁS
és minden este 7 órakor, vasár és ünnepnapokon du.1/2 4 órakor is
          KARÁDY KATALIN
GOMBASZÖGI ELLA     FEJES TERI
          LATABÁR KÁLMÁN
NAGY ISTVÁN                 SOMOGYI NUSI
GOZMÁNY GYÖRGY      ZENTAY FERENC
BALÁZS ISTVÁN, ID. LATABÁR ÁRPÁD, NÉMETH MARICA,PÁRTOS GUSZTÁV,VÁNDORY GUSZTÁV, PAPP MARGIT
felléptével

FEKETE LILIOM
Nagyoperett 3 felvonásban, 6 képben. Írták: NÓTI KÁROLY ÉS FÖLDES IMRE.
Zenéjét HALÁSZ RUDOLF  verseire szerzette: KEMÉNY EGON.

Rendező:TIHANYI VILMOS         Karnagy: ENDRE EMIL






Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Liszt-kukacok Akadémiája

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Asztalos Bence (hegedű), Gábos Judit (zongora), Kertész György (cselló)
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, op. 37b (átirat zongoratrióra)

11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Csajkovszkij: A diótörő - szvit

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Vámosi Katalin, Simon Krisztina, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt
Bajor Filharmonikusok Ifjúsági Zenekarának fúvósai
Vezényel: Mark Mast
J.S. BACH: Karácsonyi Oratórium BWV 248 I., II., III. kantáta

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Karvezetés vizsgakoncert
Sweelinck: Angelus ad pastores ait – motetta
Bruckner: Pange lingua – himnusz
Vezényel: Varga Áron
Croce: Triaca musicale – Mascheratta de' gratiani
Rheinberger: Waldblumen, op. 124 – 1. Abend am Meer
Kodály: Adventi ének
M. Haydn: Missa Tempore Quadragesimae – 2. Credo
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Gerály Anna Borbála
Hauptmann: Du bist ja doch der Herr, op. 42/4
Liszt: Ave Maria
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Schnell Máté
Willaert: Vecchie letrose non valete niente – canzona
Haydn: Abendlied zu Gott, Hob. XXVc:9
Stanford: O living Will, that shalt endure
Kodály: Szép könyörgés
Közreműködik: Magyar Valentin (zongora)
Vezényel: Zsíros Levente
A koncerten közreműködik a Zeneakadémia hallgatóiból alakult kórus.

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - balett

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok
vezényel: Kovács Zoltán
koncertmester: Soltész Ágnes
művészeti vezető: Botvay Károly
Karácsonyi koncert a Weiner Konzervatórium ifjú szólistáival
J.S. BACH: IV. Brandenburgi verseny I. tétel
Seres Barbara, Boros Adrienn (fuvola)
ALBINONI: d-moll Concerto II-I. tétel
Pávási Nikolett (oboa)
HAYDN: C-dúr gordonka verseny III. tétel
Bognár Domonkos (gordonka)
MOZART: Don Ottavio „Dalla sua pace” áriája (Don Giovanni)
Papp Viktor (ének)
VIVALDI: C-dúr concerto-t (RV444) II. I. tétel
Lajkó Ivett (blockflöte)
QUANTZ: G-dúr fuvolaverseny I. tétel
Kurcsák Viktória (fuvola)
LALO: Spanyol szimfónia I. tétel
Mákszem Fanni (hegedű)
TELEMANN: e-moll Concerto I-II. tétel
Drahos Balázs (trombita)

18:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Csala Éva (gordonka), Vimláti Judit (fuvola), Tarnai Dávid (ének)
Ad Libitum Gitáregyüttes
konferál: Bárkányi Judit
Klasszikus gitárzene a reneszánsztól a XXI. század zenéjéig.

18:55 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Metropolitan-operaközvetítések a Müpában
VERDI: Traviata

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:00 : Budapest
Pozsonyi úti Református Templom

Sümegi Eszter, Pataki Adorján , Fellegi Balázs
Haydn Filharmónia
A. Vivaldi, G.F. Händel, J. S. Bach, J, Haydn , W. A. Mozart , R. Strauss művei

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Bódi Zsófia, Wittinger Gertrúd, Megyesi-Schwartz Lúcia, Horváth István, Sándor Csaba
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Bizják Dóra, József Ács, Zentai Károly (zongora)
Vezényel: Janos Acs
ROSSINI: Korinthosz ostroma – Pamira áriája
ROSSINI: Mózes – jelenet az I. felvonásból, Mózes imája
SCHUBERT: Mirjam győzelmi dala
ROSSINI: Kis ünnepi mise

19:45 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Yeree Suh (szoprán), Fulvio Bettini (bariton)
Budapesti Fesztiválzenekar
Művészeti vezető és koncertmester: Midori Seiler
Barokk gesztika: Sigrid T’Hooft
GEMINIANI: 12. (d-moll) concerto grosso („La Follia”)
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (1. rész)
TORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 8/6
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (2. rész)
VIVALDI: Esz-dúr triószonáta, RV 65 – 2. Allemanda, 3. Sarabanda
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (3. rész)
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Kuti László (klarinét)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Gilbert Varga
HAYDN: C-dúr szimfónia No. 9, Hob. I:9
MOZART: A-dúr klarinétverseny, KV 622
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)