vissza a cimoldalra
2018-12-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61398)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Erkel Színház (9491)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3021)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1190)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2635)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1255   smaragd • előzmény1254 2018-01-08 15:36:05

 

Most röviden csak annyit jegyzek meg 1254 -1250 írásokhoz, hogy azok az Ábrahám művek váltak világhírűvé,  amelyek megalkotásában - zenei munkatársként szerződtettve - Kemény Egon zeneszerző is részt vett, 1930-1933.

Azt, hogy ebben az esetben milyen tevékenységi kört fedett a zenei munkatárs státusz, azt az 1000 számú bejegyzésben is röviden olvashatjuk. Erre a témára majd meg visszatérek.

 

1254 előzménye 1253, azon feljön a 269 számú, benne a "32-es baka vagyok én" c induló. Ez továbbra is talány...bár hivatalosan elfogadott zeneszerzője Ábrahám Pál. Ez volt Kemény Egon első hangszerelése, amellyel Ábrahám Pál megbízta. 

Lehet, hogy a szeptemberi revüben  is elhangzott már, tudásom szerint először "Az utolsó Verebély-lány" bemutatóján adták elő, 1928. október 13-án (Kemény Egon 23. születésnapján...)

Ezen a felvételen valószínűleg az eredeti hangszerelést halljuk, de nem a színpadit, hanem a gramofonhangszerelést.

Fentiek értelmében ismét jelzem, hogy téves az előzményben feljövő, 272-ben olvasható állítás, ugyanis a "Melodie des Herzens" bemutatója 1929-ben volt, ennek megfelelően nem a filmen, hanem a magyar operettszínpadról indult (1928) a világsiker felé.

A 1146 számú bejegyzésbe behelyeztem az "Az utolsó Verebély-lány" kottakiadványát, ahol a betétdalok között a "32-es baka vagyok én" is látható.

 

1254   zenebaratmonika • előzmény1253 2018-01-08 13:35:47

Én is ezt akartam neked mondani, oda való. Próbálok utánanézni a Fehér hattyú és más operettnek újságokban....

Valójában inkább fordítv volt ez, mert Ábrahám zenéjét lopták el mások, amikor Berlinből elmenekült kiadatlan dalait a fiókban hagyta és a söfőrje eladta pénzért ezeket másoknak, és utána no name zeneszerzők adták ki ezeket a Náci Németországban.

A Kis Komáron, nagy Komáromban, van egy népdalrészlet, ez egy több dallamból összerakott dal, mint halljuk, a Szeretnék szántani, tehát nem biztos, hogy valót állít ez a férfi, bárki mármit mondhat azért, sok ellensége is volt Ábrahámnak és másoknak. Márkus Alfrédról is mindenféle pletyka keringett, de őt nem kedvelték sokan...

Ábrahám 1937 után névtelenül is írt osztrák filmzenét, mert már nem szerepeltethette nevét.

1253   Ardelao • előzmény1250 2018-01-08 13:33:45

Elnézést kérek e topik megnyitójától. Valójában Kemény Egon érintettsége miatt írtam be ide előző bejegyzésemet. Nem kívántam Ábrahám fórummá alakítani Kemény Egon gondosan felépített topikját. Zenebaratmonikát is kérem, legyen kedves az Operettek topikjába beírni az Ábrahám Pállal kapcsolatos további bejegyzéseit. 

Köszönöm.

A.

1250   Ardelao • előzmény272 2018-01-08 12:59:46

Hogy ki írta pl. a "Kis Komárom, nagy Komárom dalt?" Kemény Egon, Ábrahám Pál?

Egy bizonyos  Kleinberger György (Amerikában - Los Angelesben - George Kleba) zongoraművész és zeneszerző - akiről a Californiai magyarok lapjában lehet néhány szót olvasni, de neve néhol itthoni újságokban is megtalálható  - a következőket meséli: 

"Szenes Andorral, Iván édesapjával is van néhány közös szerzeményem. Sőt Ábrahám Palinak is eladtam a "Kis Komárom, nagy Komárom" című dalomat, amit aztán beletett a Fehér hattyú című operettjébe. Kétszáz pengőt kerestem az üzleten."

(Idézet Sugár Róbert "Ugye, hogy nem felejtesz el" c. könyvéből)

Az alábbi linken megtaláltam az Ábrahám Pál által megvásárolt dalt, de az egyik kommentelő azt a"Júlia"c. operett részeként említi. Most már csak "három a" kérdés:

1) Szerepel-e e dal a "Fehér hattyú"-ban is?

2) A "32-es baka vagyok én" előtörténete hasonlatos-e a "Kisomárom, Nagykomároméhoz"?

3) Az előzmények ismeretében lesz-e valaha valaki, aki fényt tud deríteni arra, ki vált valójában világhírűvé - Ábrahám Pál? Kemény Egon vagy valaki más? :)

Kiskomárom, Nagykomárom

272   zenebaratmonika • előzmény269 2016-10-14 22:14:35
32-es baka

A 32-es baka vagyok én eredetileg egy német filmbe íródott, amit Budapesten forgattak és eredetileg némafilmnek készült, de Berlinből telefonáltak, hogy hangosfilmre váltanak, és ekkor kellett egy zeneszerző és valaki megtalálta Ábrahám Pált. Állítólag 1-2 nap alatt elkészült a dal, gondolom a hangszerelésben segített itt is Egon, de a dalt Ábrahám írta, a dal alatt is az ő neve van feltüntetve, de lehet Kemény Egon is írt a revübe dalt, Ábrahám nevét talán lefelejtette az újságíró. A dal ritmusa alapján nem tünik Kemény Egon dalnak, ez jellegzetesen Ábrahám ritmusú dal lásd Honvéd Banda, Kis Komárom, nagy Komárom.
269   Ardelao 2016-10-14 10:51:06

Újabb talány ....

Színházi Élet, 1929., XIX. évf., 34. szám (1929. augusztus 18-24.)

32-es baka vagyok én

„10 zeneszerző
20 kép
30 görl –

A Nyári Operettszínház uj revüjének, melynek Harmath Imre irta a szövegét, tiz zeneszerzője van. Névszerinti Eisemann Mihály, Brodszky Miklós, Kemény Egon, Bochmann Károly, Garai Ilmre, Erdősi László, Kondor Lipót, Bekéssy Lajos, Fényes Szabolcs és Szekeres Ferenc. A főszerepeket Szokolay Olly, Szilágyi Marcsa, Kabos Gyula, Sarkadi Aladár, Peti Sándor, Rott Ferenc, Ujváry, Vendrey és Bubinyi játsszák. Külön érdekességnek szánják a szinház kitűnően betanított 30 görljét is.

A revü váza: egy amerikai pénzember és egy pesti ripacs elhatározzák, hogy beszélőfilmet csinálnak. Husz képen keresztül bonyolódik a cselekmény, Kairótól Bethlen miniszterelnök előszobájáig, sőt a Színházi Élet szerkesztőségéig, ahol megtartják a Mister Európa választást.

Többet igazán nem lehet kivánni egy revütől és — tizenegy szerzőtől.”

Jó lenne tudni, hogy e revü keretében Kemény Egonnak mely dala hangzott el. A revü címe ugyanis megegyezik Ábrahám Pálnak az 1928. október 13-án bemutatott, „Az utolsó Verebély lány” c. operettjében szereplő egyik dal címével. ( Ki írta a 32-es bakák dalát ). Ábrahám Pál neve ugyanis nem szerepel a fenti 10 zeneszerzőé között. Ki kölcsönzött kitől és mit?
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Csalog Gábor tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Zeneakadémia Kortárs Ensemble
Közreműködnek: a Zeneakadémia hallgatói
Mark Simpson szerzői estje
MARK SIMPSON: Septet
MARK SIMPSON: Un regalo
MARK SIMPSON: Echoes and Embers
MARK SIMPSON: Lethe
MARK SIMPSON: Barkham Fantasy
MARK SIMPSON: Darkness Moves
MARK SIMPSON: Straw Dogs

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Piotr Anderszewski (zongora)
J.S. BACH: Das wohltemperierte Klavier (II. kötet), BWV 870-893
WEBERN: Zongoravariációk, op. 27
BEETHOVEN: Diabelli-variációk, op. 120
A mai nap
született:
1803 • Hector Berlioz, zeneszerző († 1869)
1908 • Elliott Carter, zeneszerző († 2012)