vissza a cimoldalra
2019-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1765)
Franz Schmidt (3423)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2676)
Balett-, és Táncművészet (5888)
Pantheon (2388)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4564)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61897)
Élő közvetítések (8144)
Juan Diego Flórez (739)
Társművészetek (1412)
A díjakról általában (1069)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
A nap képe (2157)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1187   smaragd • előzmény1186 2017-11-26 08:32:19

 

KEMÉNY EGON- Bródy István-Harmath Imre: "Kikelet ucca 3." (1929)

Pesti-operette 3 felvonásban

Fővárosi Operettszínház

KERTÉSZ DEZSŐ                    SOMOGYI ERZSI

Annuska....Somogyi Erzsi 

 

Laci gróf.....Kertész Dezső

 

A 366 számú előzményt megnyitva a Színházi Élet beszámolóját olvashatjuk Kemény Egon operettjéről.

Tréfás megjegyzést is találunk az írásban: 

"A házmester bizonyára Ábrahám Pál, mert úgy láttuk, ebben a házban ő dirigál."

 

Kemény Egon zeneszerzői pályája 90 évvel ezelőtt indult, Ábrahám Pál 125 évvel ezelőtt született, kettőjük hat és fél éven át tartó szoros zenei kapcsolata Ábrahám Pál ez idő alatt született műveiben is 1927-ben, a Fővárosi Operettszínházban kezdődött. 

Szándékom szerint bejegyzéseinkkel mindkettőjüknek emléket állítunk fórumainkon.

 

 

 

1186   smaragd • előzmény1185 2017-11-25 07:24:19

A 1185 számú bejegyzéshez:

 

"A magasabb színházi politika...."

"Az operett zenéjének hangszerelését Ábrahám Pál vállalta." Ezek a megjegyzések elgondolkodtatóak, ha egyáltalán igaz az utóbbi, amit továbbra is kétségbe vonok.

(Bejegyzéssorozat Ábrahám Pálról  Klaus Waller könyve alapján a 3348 számú bejegyzéstől az "Operett, mint színpadi műfaj" fórumon, benne Kemény Egon zeneszerző hozzáfűződő baráti és zenei munkatársi témakörökkel is.) 

Ismétlem:  tényszerűen ezt zenetudományi kutatással lehetne megállapítani, nem olvasói fórumon bejegyzett korabeli napilapok, lsd még "8 órai újság" (még csak nem is színházi szaklapok!) egymásközti hírcseréje alapján.  

 

A "Kikelet ucca 3." Kemény Egon kompozíciója, első, nagysikerű 3 felvonásos nagyoperettje.

Somogyi Erzsi szerepét néhány előadás után Eggerth Márta vette át.

 

 

1185   zenebaratmonika 2017-11-25 04:08:53

Prágai Magyar Hírlap 1929. április 12.


(*) Egy budapesti lap Kemény Egon operettjéről. Budapestről írják: A budapesti Fővárosi
Operettszinház másodkarmesterének, a kassai származású Kemény Egonnak április 27-én mutatják be operettjét. A „Mai Nap“ ezt írja az uj darabról: „Kikelet-ucca 3. Ezt a jóhangjásu utcanevet kedves olvasóim, akárhogy is fogják keresni Budapest térképén egyelőre sehogy sem fogják megtalálni. Ezen utcanév egy soron következő operett cime, melynek az írója Harmath Imre, a diadalmas Verebély-leányok librettistája, a zeneszerzője pedig egy egészen fiatal, alig kuszonkétéves gyerekember: Kemény Egon. Ennek a fiatal zeneszerzőnek a nevével még nem igen találkozott eddig a pesti közönség (egy-egy sikerült dal után nem igen szokták megjegyezni a szerző nevét), ez az első operettje és ami talán eddig még példa nélkül áll a színházak világában, a szereplők, már a próbák kiírása előtt, tudták a dalokat. De nemcsak a szereplők, hanem a szinház összes alkalmazottjainak is kedves melódiái lettek a fiatal Kemény Egon zeneszámai és igen sokszor megtörtént (most már elárulhatom ezt a titkot), hogy a Riviéra Express próbáinak szüneteiben a Kikelet-ucca zenéjére táncoltak a görlicék. Az operettnek a Fővárosi Opereltszinházban már a Riviéra Express előtt kellett volna szinre- kerülnie, de a magasabb színházi politika a Riviéra Expresst indította útnak előbb, hogy az hozza meg a kikeletet — a Kikelet-uccának. De most már megindultak a próbák is Szabolcs Ernő vezetése mellett és Kemény Egon vidám zenéjétől, — mely meglepetés lesz a szakértőknek is — hangos a szinház. Az operett zenéjének a hangszerelését Ábrahám Pál vállalta, ő is fogja dirigálni a darabot, a főszerepeket pedig Fejes Teri, Szokollay Olly, Kertész Dezső, Kabos Gyula, Szirmay, Sarkadi Aladár, Halmai Tibor fogják játszani, a táncokat Rótt Panci tanítja.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Orion Trió:
Lachegyi Róza (hegedű), Márkus Ágnes (cselló), Kovács Gergely (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior"
Az oroszlán ereje
BEETHOVEN: C-dúr szonáta csellóra és zongorára, op. 102/1

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Lugosi Veronika (hegedű), Fodor Ildikó (ének), Granik Anna (zongora)
FAURÉ: A-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 13
MENDELSSOHN: Romanze, op. 8, No. 10, Hexenlied, op. 8, No. 8, Auf Flügeln des Gesanges, op. 34, No. 2, Im Grünen, op. 8, No. 11
FAURÉ: Románc, op. 28, Aurore, op. 39, No. 1, Le papillon et la fleur, op. 37, No. 1, Chanson d'amour, op. 27, No. 1, Apres un reve, op. 7, No. 1
MENDELSSOHN: F-dúr hegedű-zongora szonáta

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Fülöp (zongora)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: Prométheusz, op. 43 – Nyitány
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
19:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Győri Filharmonikus Zenekar
vez.: Medveczky Ádám
DUBROVAY LÁSZLÓ: Ünnepi zene
BARTÓK: A fából faragott királyfi - szvit, BB 74
RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Seherezade, op. 35
A mai nap
született:
1922 • Cornell MacNeil, énekes
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)