Bejelentkezés Regisztráció

Franz Schmidt


3362 smaragd 2019-07-03 07:21:18 [Válasz erre: 3361 smaragd 2019-06-30 18:45:31]

 

13.

Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Schmidt hat auch nie eine Anfechtung gesagt gegen Schönberg oder Berg, von Webern war noch keine Rede, auch gegen Hindemith nicht, im Gegenteil, für Hindemith hat er sich einmal sehr Hochachtung streuend geäußert. Er hat sich nie über einen von ihnen ausgelassen. Sehen Sie, ich kenne einige Schönberg-Schüler, und einer von ihnen hat mir einmal gesagt, Schönberg sei in seinen letzten Jahren bekümmert darüber gewesen, daß er mit dieser Zwölftontechnik angefangen habe. Er hat sich sogar geäußert, da er sich damit auf einem Irrweg befunden habe. Es ist eben so, wie ich vorhin gesagt habe, daß man vor allem mit der Dodekaphonie die tollsten intellektuellen Gebäude machen kann, aber es ist keine Musik ’von innen’. Gut, der  Schönberg hat’s überlebt…”


3361 smaragd 2019-06-30 18:45:31 [Válasz erre: 3357 smaragd 2019-06-28 17:35:49]

12.

 

Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Schmidt hat Brahms sehr bewundert. Den Bruckner fand er auch einen sehr beglückenden Komponisten, aber den Brahms hat er noch mehr bewundert. Brahms ist ja eh’ in Bezug auf kompositorische Virtualisität der größte aller Komponisten, zumindest in europäischen Orbit,”


3360 smaragd 2019-06-28 18:43:04 [Válasz erre: 3359 Búbánat 2019-06-28 18:30:43]

 

Talán megajándékoz majd engem Főigazgató Úr egy tiszteletpéldánnyal... :-)


3359 Búbánat 2019-06-28 18:30:43

A Magyar Állami Operaház 2019/2020 Műsorkalendáriumában olvasom:

Az OperaTrezor lemezkiadványai között tervezi az Operaház megjelentetni Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) Notre Dame című operájának élő előadáson készülő felvételét (2 CD-n). 

Erről többet olvashatunk az alábbi interjúban:

2019 „Az örök élet zenéi” - Ókovács Szilveszter az Operaház (következő) keresztény évadáról

szerző: Pallós Tamás

Új Ember Hetilap  2019.06.23.

Idézek az interjúból:

„- Nagy gondot fordít a ritkán játszott, méltatlanul elfeledett vagy elhallgatott magyar szerzők operáinak feltámasztására is. A következő évadban Hubay Jenő és Dohnányi Ernő egy-egy remeke is előkerül.

– Azzal is kezdhetném, hogy még közel sem teljes a hazai operajátszás két évszázadából szemezgető MagyarOpera200 CD-sorozatunk. Nyolc éve indult a program, mint a prioritáslistám egyik további eleme. Ahogy a mélyen alulreprezentált francia operairodalmat is szeretném jobban fölfedeztetni a magyar közönséggel, vagy ahogy a – számunkra nagy erőforrást jelentő – magyar klasszikus balett-társulatnak igyekszem több lehetőséget adni, úgy a sikeres régi magyar operák lemezen történő megjelentetése és közülük néhány fontosabbnak a színpadi megújítása is a céljaim közé tartozik. Dohnányi például: amikor A tenorral elkezdtük ezt a sorozatot, öröm volt látni, hallani, megsejteni, hogy még mi minden lehet hátra az ismeretlenből. Ide akartuk hoz­ni Kodálytól a Czinka Pannát is, de eredeti példánya végül nem került elő, viszont a megtalált főbb részleteit csak eljátszottuk egy hangverseny keretében, így föl is vehettük, ki is adhattuk. Jött Kenesseytől Az arany meg az asszony, a következő évadban érke­zik Dohnányi Simona nénije, Hubaytól A cremonai hegedűs. Tervben van Poldini Ede Farsangi lakodalma, Farkas Ferenc A bűvös szekrényét már egyszer kinyitottuk, Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalányát színpadra vittük, de Ránki György sincs elfelejtve, sőt, talán Kadosa Huszti kalandjának is nekifutunk, nagyon kortárs szemlélettel. Nem lehet véletlen, hogy eleink értékelték e darabokat. Azon kívül, hogy mindegyik a magyar kultúrhistória része, s így tisztességes hangfelvétel is maradjon belőle, kiderülhet, hogy ma is hallgatható, szerethető némelyik.

 - Úgy érzem, az is dolgunk, hogy az eredendően magyar szerzőket visszaszerezzük magunknak. Ne hagyjuk, hogy mond­juk Gold­mark vagy Lehár egyszerűen csak besorolódjon „a bécsiek” közé. Ilyen Franz Schmidt, vagyis a magyar anya­nyel­vű Schmidt Ferenc is, aki Pozsonyban született magyar anya és félig magyar apa gyermekeként. Április közepén leégett a párizsi Notre-Dame tetőszerkezete. De az összefüggéseket Ön mondja el…

- Schmidt Ferenc Victor Hugo regényét feldolgozó, Notre Dame című operájának sorsa, recepciója hasonló például Goldmark Sába királynőjéhez. Többen nyúltak e témához, még musicalszerzők is, de az operák közül Schmidt műve lett a legjobb, a legmaradandóbb. És illik az előbb említett sorba: magát magyarnak valló szerző ritkán játszott, elfeledett műve ez. Schmidt 4. szimfóniája sokfelé megszólal, nagy karmesterek dirigálják, néhány éve a mi muzsikusaink is játszották egy operaházi hangversenyen. Kaptam levelet, amelyben kérték: adakozzunk mi is a Notre-Dame számára. Csakhogy az Opera vala­mennyiünk adóforintjaiból működik, a pénzadomány így tilos. Megjegyzem: nem is tartanám helyesnek. Adják össze a franciák, akik meg is tették: eddig bő egymilliárd euró gyűlt össze, ami fedezi a költségeket – és a Notre-Dame közvetve hatalmas bevételt generál. Jobb, amit mi kínáltunk: létrehozunk egy előadást, és a felvételét 2019 példányban kiküldjük Párizsba. A Notre-Dame-plébánia pedig eladja vagy árverezi a CD-ket: hátha valamilyen magyar vonatkozású, a tűzben elenyészett vagy megsérült műtárgy restaurálására tudják fordítani a befolyt összeget!”


3358 Ardelao 2019-06-28 17:37:20

Magyar szerző a nemzetközi műsorban
 

Azok között, akik hétfőn este a nagyon érdekesnek ígérkező bécsi műsor meghallgatására készülnek, csak kevesen tudják, hogy a Bécsi Filharmonikusok műsorában szereplő-szerzők közül az egyik - magyar ember. Schmidt Ferenc, akinek a „Notre Dame” című sok, sikert aratott operájából, két részletet ad elő a bécsi-zenekar, magyar földről került idegenbe, és mint sok nagy zenész-honfitársa, Joachim, Goldmark, Nikisch, Hans Richter, kora ifjúságában hagyta el hazáját.
 

Pozsony közelében, «színmagyar» Csallóközben ringott Schmidt Ferenc bölcsője és a bécsivé lett zeneszerző csak Pozsonyban végzett középiskolai tanulmányai után került a császárvárosba, ahol a híres zeneakadémián Hellmesberger növendéke lett. Mint egzekutív zenész, ritkítja párját a komponisták között: a zeneszerzés mellett kettős művészi oklevelet is szerzett, gordonka- és zongoraművész egy személyben.

Hosszú ideig a bécsi állami operaház zenekarának volt tagja, mint gordonkás és ezt a hangszert tanította a bécsi zeneakadémián is. 1914-ben átvette az intézetben az egyik zongora-tanszak vezetését is és ekkor megvált az operaháztól. 1925-ben pedig, mint Marx József utóda, a bécsi állami Zeneakadémia igazgatója lett.

Schmidt Ferenc ma is kitűnően beszél magyarul és régebben, mikor gyakran megfordult Budapesten, szívesen érintkezett a magyar zenei körökkel. Művei sokszor szerepeltek a Filharmóniai Társaság műsorában. Notre-Dame című operáját pedig, amelynek szövege Hugó Viktor regényéből készült. 1916. december 14-én bemutatta a budapesti Operaház is. Azt a két részletet, amelyet hétfőn Bécsben játszanak belőle, gyakran adták már elő Budapesten is úgy filharmonikusaink, mint a nálunk vendégszereplő bécsi zenekarok.

 

MAGYARORSZÁG, 1929.VI.23.


3357 smaragd 2019-06-28 17:35:49 [Válasz erre: 3356 smaragd 2019-06-26 17:18:07]

 

11.

Gespräch mit  THEODOR BERGER

 

„Ein ähnlich unmögliches Wort ist die Bezeichnung ’Avantgarde’! Man hätte es besser im Wortschatz des Militärvokabulars gelassen. Aber ebenso, wie der Wortschatz verkommt, gibt es auch eine gesellschaftliche Verwahrlosung, auch in der Kunst…

Bei Schmidt war das anders, ich hätte ihm ruhig Zwölftonarbeiten bringen können, er hätte sie in Ruhe durchgelesen und hätte sie toleriert. Höchstens hätte er versucht herauszubekommen, warum ich das so geschrieben habe, ob es eine Neigung bei mir war oder ob ich einer Pression gefolgt bin. So gab es damals auch von mir einige Werke, die ich heute klanglich abscheulich finde, die ich nicht mag, die waren gegen meine eigene Musikalität geschrieben, da hat das Intellektuelle dominiert. Es gibt ja auch heute noch eine ganze Reihe von Komponisten, die sehr bemüht sind, die sich ganz auf den intellektuellen Orbit verlegt haben und ihrer musikalischen Neigung nicht mehr gehorchen. Namentlich will ich niemanden nennen.”


3356 smaragd 2019-06-26 17:18:07 [Válasz erre: 3350 smaragd 2019-06-19 05:49:25]

 

10.

Gespräch mit  THEODOR BERGER

 

„Schmidt ist im gleichen Jahr geboren wie Arnold Schönberg: 1874.

Beide haben sich aber in verschiedenen musikalischen Richtungen entwickelt. Würden Sie Schmidt unter diesen Gesichtspunkt als ’Konservativisten’ bezeichnen?

Dazu müßte man das Wort ’konservativ’ erst einmal in seiner Bedeutung artikulieren und auf seine Definition festlegen. Atonale Musik, Zwölftontechnik ist nicht konservativ, eine Kompositionsweise, die sich an dem Tonalitätsgebrauch früherer Zeiten orientiert, ist konservativ, so die übliche Meinung.

Nun finde ich, die Allerkonservativsten sind doch zur Zeit die Atonalisten und Zwölftontechniker: Die ganze Welt schreibt in diesem Stil doch gleich, der Zwanzigjährige gleich wie die Vierzigjährige, so wie es der Schönberg katapultiert hat.”

 


3355 smaragd 2019-06-24 18:47:36 [Válasz erre: 3354 smaragd 2019-06-24 18:47:14]

 

Az előző bejegyzésben említett műsorokban Rajter Lajos és Kemény Egon, ezen az oldalon:

1936.02.08


3354 smaragd 2019-06-24 18:47:14 [Válasz erre: 3345 smaragd 2019-06-06 19:01:58]

 

Amellett, hogy a két Franz Schmidt-tanítvány ismételten egy rádióműsorban szerepel, már 1936-ban…még egy érdekesség van ezen az oldalon, ami igen gyakran előfordult: alig fejeződött be az egyik programon egy Kemény Egon-mű, máris kezdődött a másikon a következő!

1936. február 8. szombat (ez a naptári nap szinte egybeesik az ez évi KEMÉNY EGON CD-bemutatóval …www.kemenyegon.hu)

22.40 Budapest I. Budapesti Hangverseny Zenekar Vezényel Rajter Lajos.

Vaszy Viktor, Kazacsay Tibor, Farkas Ferenc, Pongrácz Géza, Paksy József, Clement Károly és

6. Kemény Egon: Magyar szvit

Budapest II. 17.20 – 18.30 Közvetítés a Dunakorzó-kávéházból

Reisz Pál szalonötösének műsora

Kéler, Dohnányi, Ábrahám, Kiss-Angyal Ernő, Sattler, Poldini, Adler és

7. Kemény Egon: Ritka madár a szerelem

 

(archivum. mtva.hu - részletesen a következő bejegyzésben)

 


3353 Ardelao 2019-06-22 12:49:53 [Válasz erre: 3352 smaragd 2019-06-20 17:45:19]

5. Oktober 1931. WIEN:

20.45: Sinfonie-konzert.

Dirigent: Prof. Oswald Kabasta. Ausführende: Prof. Franz Schmidt (Klavier).

Wiener Sinfonie-Orchester.

 

Beethoven: Fantasie für Pianoforte, Orchester und Chor, op. 80.

Es-Dur (Eroica), op. 55.

 

PESTER LLOYD, 1931.


3352 smaragd 2019-06-20 17:45:19 [Válasz erre: 3351 Ardelao 2019-06-19 17:37:13]

 

Kiváló! 

Úgy látom, hogy – szerencsére – kiapadhatatlan forrással rendelkezel, (nem csak) Oswald Kabasta művészetét illetően!

Olvasóink figyelmébe ajánlom ebben a témában is korábbi bejegyzéseidet.

 


3351 Ardelao 2019-06-19 17:37:13 [Válasz erre: 3350 smaragd 2019-06-19 05:49:25]

FORRÁS, 1943.VI.1.
 

[…] Zenekari hangversenyeink közt a müncheni filharmonikusok két estjét kell először megemlítenünk. Oswald Kabasta vezényelte a kitűnő zenekart, amely, ha nem is éri el a bécsiek tökéletességét, még mindig példaképe lehetne a magyar együtteseknek. Kabasta egyénisége az ismert nagy karmesterek közül Mengelberghez áll legközelebb. Termete is, mozgása is sokban hasonlít a holland mesteréhez; nem annyira méltóságteljes és nagyvonalú, viszont több derű, a bajorokra jellemző egészséges testi-lelki életöröm ömlik szét mozdulatain.[…]

Oswald Kabasta sikereihez számos Franz Schmidt zenemű bemutatása és előadása is köthető!


3350 smaragd 2019-06-19 05:49:25 [Válasz erre: 3348 smaragd 2019-06-13 14:08:12]

 

9.

Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Wie charachterisieren Sie Oswald Kabasta?

Er war ein sehr musikalischer Mensch, und sehr gescheit. Er hatte eine sehr rundliche Figur uns sah eigentlich sehr gesund aus, war es aber nicht. Er litt ziemlich an Depressionen, und er hat sich ja auch durch Selbsmord das Leben genommen.  …

Sie haben mich nach Wanderer gefragt: ich kannte ihn, aber ich mochte ihn nicht, ich hatte kein Vertrauen zu ihm.

Ich weiß nicht, ob ich Ihnen in den Details eine Hilfe war, ich hoffe auch, daß meine Erinnerungen nichts verfälscht hat. Ich konnte Ihnen wahrscheinlich nur helfen, Ihr Bild, das Sie von Schmidt haben, zu vervollständigen.”

 


3349 smaragd 2019-06-15 19:18:18 [Válasz erre: 3323 smaragd 2019-05-08 23:20:46]

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

A koncertsorozat előzménye fórumunkon: 3286, 3285,3228 számú bejegyzések

 

Konzert anläßlich des 80. Todestages des Komponisten Franz Schmidt 

23. Juni 2019

11:00 Großer Saal, Musikverein

Orchesterverein der GdM in Wien

Alois J. Hochstrasser | Franz Schmidt

Orchesterverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien 

Interpreten

Orchesterverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien

Internationaler Franz Schmidt Chor

Alois J. Hochstrasser Dirigent

Robert HollBass (Stimme des Herrn)

Johannes ChumTenor (Johannes)

Nicola Proksch Sopran

Barbara Hölzl Alt

Jan Petryka Tenor

Thomas Tatzl Bass

Robert Kovács Orgel

Programm

Franz Schmidt: Das Buch mit sieben Siegeln.

Aus der Offenbarung des Johannes - Oratorium für Solisten, Chor, Orchester und Orgel

musikverein.at


3348 smaragd 2019-06-13 14:08:12 [Válasz erre: 3344 smaragd 2019-06-04 15:15:37]

 

8.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Schmidt hatte ein absolutes Gehör wie ich auch. Er sagte mir einmal, daß er seit einigen Jahren alles höher höre als es tatsächlich sei. Und bei mir war es vor zehn oder fünfzehn Jahren ebenso, da ich alles um einen halben Ton höher gehört habe, so war die Eroica für mich eine E-Dur-Symphonie. Die furchbarste Ungnade, die ein Mensch erfahren kann, ist die, wenn er ein absolutes Gehör hat! Schmidt sagte mir, daß ihn dieses ungenaue Hören ziemlich quäle.”


3347 smaragd 2019-06-09 17:33:18

 

PIROS PÜNKÖSD NAPJÁN

Franz Schmidt - Das Buch mit sieben Siegeln - Hallelujah - Dimitri Mitropoulos (Salzburg, 1959)

 

YT / https://www.youtube.com/watch?v=RT4M8tKgtVc


3346 smaragd 2019-06-07 17:31:42 [Válasz erre: 3341 smaragd 2019-06-02 11:38:07]

 


3345 smaragd 2019-06-06 19:01:58

 

1356   Ardelao

 

2018-03-29 17:36:34

     

Amikor Schmidt-tanítvány vezényelte Schmidt-tanítvány szerzeményét:

 Kis Ujság, 1934.01.29.:

Február 4., 9:20 h: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  4. Kemény Egon: Magyar szvit.

Pesti Napló, 1935.11.22.:

November 24., Budapest I., 22:10 h: Az Operaház tagjaiból alakult zenekar. Vezényel: Rajter Lajos. ….. 2. Kemény Egon: Magyar szvit                                  

Kis Ujság, 1936.01.31.:

Február 8., 19.40: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  d) Kemény Egon: Magyar szvit.

Pesti Napló, 1937.09.29.:

Február 4., 21:20 h: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  4. Kemény Egon: Magyar szvit.

Népszava, 1941.04.11.:

Április 13., Budapest I., 12:30 h: Székesfővárosi Zenekar. Vezényel: Polgár Tibor. … 4. Kemény Egon: Magyar szvit.

 

Voltak olyan rádióműsorok is, ahol Rajter Lajos és Kemény Egon, mindketten Franz Schmidt-tanítványok voltak, egy-egy műve A RÁDIÓ ugyanazon műsorában hangzott fel, például:

1940.12.30 / 52 / 017

15:30  Szalonötösök

2. Rajter Lajos: Régi emlékek

3. Kemény Egon: Tündértánc

https://archivum.mtva.hu/news_archive/item/NEWS-Ry9TZzU3TU5IaEE4bU1MWlI4ZldUN1hLTnZCVFdHcEx1SWQ4dUZXb2FuND0


3344 smaragd 2019-06-04 15:15:37 [Válasz erre: 3343 smaragd 2019-06-04 15:15:24]

 

7.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„…Zwei Werke, die ich besonders gut kenne sind die zweite und die vierte Symphonie, die erste und die dritte kenne ich weniger. Ich erinnere mich, ich habe mit ihm einmal über die Vierte gesprochen, die ja mit einer Trompete allein anfängt. Da sagte mir Schmidt, da es eines seiner ersten musikalischen Jugenderlebnisse gewesen sei, wie er von weit weg über eine Wiese gehört habe, da jemand Trompete spielt oder übt. Und als er einmal sehr krank daniederlag hab er von diesem frühen musikalischen Erlebnis, dem Trompetensolo, geträumt. Und er nehme an, da ß es wieder diese Töne sein werden, die er höre, wenn es ans Sterben ginge, die ersten und letzten Töne auf dieser Welt. Und jener tiefer Eindruck, hat ihn dann zu diesem Symphonienanfang genötigt. Darauf sagte ich ihm, da wenn diese Jugenderlebnis tatsächlich der Anlaß zu diesem Trompetenanfang gewesen sei, die Trompete im Saal auf Podium  zu brutal sei, und da es doch besser wäre, so wie in der Leonoren-Ouvertüre, das Solo von drauen spielen zu lassen, als Ferntrompete. Da hat er aber mir ziemlich barsch geantwortet, da sei nur eine Außerlichkeit. Er wollte es also nicht. Eigentlich ist es fast ein impressionistischer Zug, daß er einen erlebnishaften Anlaß zu dieser Symponie hatte, eber die Theatralik des Geschehens, nähmlich das weit entfernte Klingen, durfte nicht enthalten sein..”

 


3343 smaragd 2019-06-04 15:15:24 [Válasz erre: 3342 smaragd 2019-06-03 17:04:54]

 

6.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„…Wie charakterisieren Sie Schmidt als Menschen?

 

Ich habe ihn sehr gemocht, er war warmherzig, überaus freundlich. Auch das Urteil, was er über den Schütz gesagt hat, war nicht bös gemeint. Er war einer von den Menschen, die den Spielregeln der abendländischen Gesittung sehr untertan waren.”

 


3342 smaragd 2019-06-03 17:04:54 [Válasz erre: 3340 smaragd 2019-05-31 08:00:15]

 

5.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Kannten Sie den Organisten Franz Schütz?

Ja, sicher, aber ich habe zu ihm keine näheren Beziehungen entwickelt. Er war dem Schmidt ja sehr zugetan und fast alles von ihm für Orgel aufgeführt. Weil der Schütz oft ein bißchen grobpratzig sein konnte, hat der Schmidt in seinem deftigen Humor einmal gesagt, der „Schütz sei eine Mischung aus einem Apollo und einer Fleischerhündin”. Nichts desto trotz, die beiden haben sich gut verstanden. Schütz war musikalisch eben sehr feinfühlig, konnte aber im Umgang oft etwas grob sein.”

 


3341 smaragd 2019-06-02 11:38:07 [Válasz erre: 3306 smaragd 2019-04-11 12:59:26]

 

Franz Schmidt: Drei kleine Phantasiestücke nach ungarischen Nationalmelodien (1892)

Heinrich Schiff - Violincello
Samuel Sanders - Klavier


3 kleine Fantasiestücke nach ungarischen Nationalmelodien: Nr. 1 G-dur

Sajnos most már nem hallható mind a három darab az eddigi linken, de a 3335 számú bejegyzésben megszólal ennek  a műnek rövid részlete.


3340 smaragd 2019-05-31 08:00:15 [Válasz erre: 3339 smaragd 2019-05-29 17:57:34]

 

4.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Man spricht häufig von einem „österreichischen Kolorit”. Könnten Sie einem solchen Begriff zustimmen?

Ich könnte eine solche Difinition nicht wagen. Natürlich spricht man oft in naiver Weise  von einem „Austrianismus” oder sogar von einem „Viennismus”. Auch beim Brahms spricht man davon, an was ich aber oft bei ihm denken muß, ist Schleswig-Holstein, gerade in der Dritten, ich denke da immer an eine Heide-Landschaft. Aber bitte, das ist subjektiv. Nur wenn man schon von Kolorit spricht, dann darf man das nicht übersehen. Brahms war natürlich auch von der ungarischen Musik sehr fasziniert, und selbst da ist in seinen „Ungarischen Tänzen” seine norddeutsche Abstammung erhalten. Aber ich finde, eine Bezeichnung „österreichisches Kolorit” geht zu weit, vor allem, wenn man es bei manchen Leuten zum ausschließlichen Kennzeichen macht. Mozart? Er hat eine Weltkolorit, eine magische Schönheit, die es überall gibt. Ich habe z.B. beim Betrachten eines Albums mit chinesischer Malerei nebenher aus dem Radio eine Mozart-Symphonie gehört. Und Sie werden es nicht glauben, ich fand, daß diese feine Schönheiten ungeheuer zusammenpassen.”

 


3339 smaragd 2019-05-29 17:57:34 [Válasz erre: 3338 smaragd 2019-05-27 19:34:50]

 

3.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Sie würden Schmidts Musik also nicht als „wienerisch” bezeichnen?

Wienerisch? Da sind ja die „Ungarische Tänze“ von Brahms noch wienerischer. Aber bei Schmidt niemals. Johann Strauß – seine Walzer – oder Lanner usw. die sind meinetwegen wienerisch, aber Schmidt nicht.“

 


3338 smaragd 2019-05-27 19:34:50 [Válasz erre: 3337 smaragd 2019-05-25 08:16:51]

 

2.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Hat Schmidt im Unterricht über eigene Werke gesprochen?

Nie, ich kann mich nicht daran erinnern, daß er jemals auch nur mit einer Silbe sein eigenes Schaffen erwähnt hat.

Würden Sie ihn eher einen „Pianisten“ oder einenen „Cellisten“ nennen?

Ich habe nur sein Klavierspiel gehört, und das war sehr aufschlußreich. Allein, wie er das Klavier angetastet hat, welches Stück es auch immer war, man hat sofort bemerkt, das ist ein Mensch mit einer ungeheuren musikalischen Feinfühligkeit.”

 


3337 smaragd 2019-05-25 08:16:51 [Válasz erre: 3309 smaragd 2019-04-15 09:49:52]

 

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

In welchem Jahr sind Sie in die Klasse von Franz Schmidt eingetreten?

Das weiß ich auswendig gar nicht  genau, es muß das Jahr 1926 oder 1927 gewesen sein, denn im Jahre 1931 habe ich dann die sogenannte Reifeprüfung gemacht, ausgetreten bin ich im Mai 1932.

Damals hieß es das Haus noch Musikakademie, kurz darauf wurde es dann umgetauft in Musikhochschule, es war halt ein anderer Titel, aber das Wesen und die Unterrichtsmethoden sind gleich geblieben.“


3336 Ardelao 2019-05-23 12:44:09

Egy Schmidt hangversenyről:
 

A NEGYEDIK FILHARMONIAI HANGVERSENY

1922.XI.20.

Filharmonikusaink hétfői hangversenyüket egy nagytehetségű magyar szerző művével nyitották meg.

Schmidt Ferenc, akinek második szimfóniája került előadásra, 1874-ben Pozsonyban született. Mint a „Notre Dame“ című opera szerzője lépett az európai nyilvánosság elé. Dalművét 1914-ben adták Bécsben s rá két évvel nálunk is szép sikert aratott az Operában. Második (Esz-dúr) szimfóniáját is játszották már a filharmonikusok egyik rendkívüli hangversenyükön 1918-ban.

Schmidt műve a bruckneri minta szerint tágított formára készült. Több mint egy órát vesz igénybe. Az ilyen „tágítás“ nem válik egy műnek sem előnyére. Első tétele a tematikus felépítésben és kidolgozásában a szonátaforma egyik változatának tekinthető. Meleg témák csillannak fel az Orchester színtengerében. Rövid, inkább motivikus jellegűek.

A kidolgozásban a komoly tudás egész kincsesháza tárul a hallgató elé. Sokszólamú szövése mesteri, témáinak szembeállításában mindig természetes marad, egyébként sincs az egész műben semmi erőltetettség. Zenekara gigantikus méretei mellett kitűnően egyensúlyozott, kihasználása elsőrendű. A második tételben a mű a „téma con variazioni“ formáját követi végig. A finálét hosszabb lassú bevezetés készíti elő, amelyet a szintén komoly jellegű allegro záró-rész követ kiszélesített témáival, így festenek a mű kontúrjai madártávlatból.

Sajnos, a szerzőt is csak madártávlatból ismerjük. Annyit tudunk róla, hogy először a bécsi udvari Operában volt gordonkás, aztán hangszert cserélt és a bécsi konzervatóriumban vállalta el egyik zongoraszaknak a vezetését. Muzikális képzettségéről már ez a tény is eleget mond. Ma zongorát és zeneszerzést tanít ugyanott. A rajz nem teljes. A hiányzó vonalakat azonban a tegnapi szimfónia hangjaiból megszerkeszthetjük. Fogékony lelkű, gazdag kedélyű, vérbeli muzsikust ismerünk meg belőle, aki Bruckner és Mahler művein át szívta magába az „abszolút“ zenei stílust. A hatszorosan osztott vonósok briliáns kezelése, a hatásos fúvóregisztrálás, zenekarának drámai ereje rögtön elárulja a kitűnő operaházi gordonkást. Strauss Richard vezérkönyveinek minden keresztmetszete úgyszólván: a kisujjában van. Modern, igazi idegéletet élő intellektuális agy. Játszi könnyűséggel tette magáévá mindazt a készséget, amely a zenetörténet nagyjait jellemezte.

Mesteri tudásának csillogó eszközei mögött az alkotó egyéni vonásai elmosódnak. A technikai elemektől megtisztított motívummagon vissza- visszatükröződik a Rózsalovag szerzőjének ellenállhatatlan hatása. Pedig Schmidt Ferencben vannak egyéni jellegzetességek. Határozott, komoly erőt sugároz a zenéje. Azonban formális készsége nagyobb, virtuózabb, semhogy állandóan előtérbe kerüljön az ő Igazi „énje.”

...

 […] Schmidt Ferenc szimfóniája leköti figyelmünket, érdekel mindvégig, fantáziánkat is állandóan foglalkoztatja.

Mélyebb összhatást talán nem tesz (természetesen azt a bizonyos negyediket értve!).

Alkotó „énjét” nem érezzük ki belőle teljes pontossággal, azonban művének komoly értéke kétségtelen. A közönség nem azért fogadta meleg tapsokkal, mert a mesteri munkát honorálta benne. Nem. Sokkal inkább azért, mert bőven találkoznak a szimfóniában olyan részletek, amelyekre mégis csak a legegyszerűbb jelző a legtalálóbb ítélet, hogy tudniillik: szép.[…]

... 

[…] Schmidt szimfóniája a fúvósok és vonósok számára egyaránt félelmetes nehézségeket tartalmaz. Rengeteg dolgot adhatott a betanulása. Szépen, diszkrét ízléssel kísérték a zongoraversenyt is.

Az imént azt mondtuk, nem volt az egész műsorban semmi különösebb egyéni vonás. Mégis volt. De azt a karmester Dohnányi Ernő nagy és erős egyénisége adta hozzá. Az önzetlen jó barát, aki az iskolapadbeli pajtásért minden energiáját latba vetette, hogy a sikert kivívja számára. El is érte. A jeles komponista, Schmidt Ferenc büszke lehet egykori iskolatársára, Dohnányi Ernőre. Sikerének hatalmas részét köszönheti neki. Friedmann mester sem találhatott volna avatottabb kezet a kísérő zenekar vezetésére.[…]
 

Dr.Spur Endre

SZÓZAT, 1922.XI.22.

(Spur Endre (Barcs, Somogy vm., 1886. máj. 11. - Pittsburgh, Penn., USA, 1963. okt. 6.): ügyvéd, törvényszéki bíró, zenetörténész.)

*


3335 smaragd 2019-05-22 19:45:54 [Válasz erre: 3334 smaragd 2019-05-21 18:53:06]

 

A HÉT ZENESZERZŐJE: FRANZ SCHMIDT

Zenei részletekkel dúsan illusztrált rádióműsor, új internetes design..., a régi, nagyszerű tartalommal. Ismét bejegyzem, meghallgatásra, új és régi olvasóink figyelmébe ajánlom, ez sajnos még mindig nem a Bartók Rádió műsora...

https://www.radionz.co.nz/concert/programmes/composeroftheweek/audio/2537414/franz-schmidt-1874-1939


3334 smaragd 2019-05-21 18:53:06 [Válasz erre: 3333 smaragd 2019-05-20 13:56:07]

 

Nemrég került fel

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldalára

az alábbi link, amely fórumunkon eddig még nem szerepelt, ezúton is köszönöm:

https://imslp.org/wiki/Category:Schmidt,_Franz


3333 smaragd 2019-05-20 13:56:07 [Válasz erre: 3332 smaragd 2019-05-20 13:55:55]

 

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldala megnyitása után, halálának 80. évfordulóján...lehetőségek nyíltak meg,  szerkeszthető vált, más oldalakra is átvihető, így jelent meg a

Zenetörténet oldalon is: 

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Zenet%C3%B6rt%C3%A9net . :-)

(Neve talán eddig is szerepelt, most már életműve, tartalom is van alatta, az oldal újabb szerkesztésekkel gyarapszik.)


3332 smaragd 2019-05-20 13:55:55 [Válasz erre: 3331 Ardelao 2019-05-20 12:03:55]

 

Nagyszerű! Jó lenne rendszerezni az előadasokat,  pl. a magyarországi ősbemutatókat összeírni...  talán majd felkerül Franz Schmidt Wikipédiaoldalára. 

(Bár ez a zenei szakma feladata lenne...azt hiszem. Amennyiben megvan valahol, annak nagyon örülnék!) 


3331 Ardelao 2019-05-20 12:03:55 [Válasz erre: 3330 smaragd 2019-05-19 18:40:09]

A két háború közötti években Franz Schmidt és művei gyakran szerepeltek a Magyar Rádió és a hangversenyek műsorán:

 

„Franz Schmidt-est.“

Műsor:

Symphonie Nr. 1. E-dúr

Zwischenspiel aus der Oper „Notre Dame“

Sehlusszene aus der Oper „Fredigundis“

(Sopransolo: Louise Helletsgruber (Staatsoper)

Magyar Rádió

1928.III.15.

 

Pozsony magyar estét közvetít, amelynek műsorában Jarnó József Jókai Mórról tart előadást magyar nyelven, dr. László felolvas, Erdélyi zongoraművész pedig Liszt, Kodály, Dohnányi és Bartók műveit adja elő. Magyar szereplője van Bécs kétzongorás hangversenyének is, amelyben Franz Schmidt, a bécsi Zeneakadémia magyar születésű tanára és Edgar Schiffmann működik közre.

AZ EST, 1930.VI.13.

 

A modern osztrák irodalom bemutatkozása Budapesten.

[…] Az irodalmi estély a modern osztrák zene néhány kimagasló alkotásával is gazdagodott: a műsor első számaként az Új Magyar Vonósnégyes szép tolmácsolásában Franz Schmidt mély költészettől átszőtt vonósnégyesét hallottuk, majd az egyik legnagyobb élő osztrák zeneszerző, Joseph Marx zongorakísérete mellett Báthy Anna, az Operaház művésznője énekelte el a mester néhány remek dalát. A közönség az összes szereplőket lelkesen ünnepelte és ez a tetszés az osztrák és magyar kapcsolatok újabb megpecsételését jelenti.[…]

PESTI HÍRLAP, 1936.XII.8.

*


3330 smaragd 2019-05-19 18:40:09 [Válasz erre: 3329 Ardelao 2019-05-17 17:42:35]

 

Igen.

Körültekintő zenei előkészítéssel, és magas színvonalon előadva biztosan megtelne közönséggel a koncertterem.

Franz Schmidt életművét szinte a Schmidt Ferenc-korabeli évtizedekből kell visszahozni a már idős generációk számára, bár ők Franz Schmidt néven ugyanígy ismerik, amint a IV. Szimfonia bemutatóján is tapasztaltuk.

Művei közül magyarországi ősbemutatók is szép számmal váratnak magukra...új közönséggenerációk részére is kíváló zenei programok lehetnek.

Kézenfekvő és természetes lenne, ha a fenti nemes feladatkört mint egykori bemutatóit a magyar rádió, most a Bartók Rádió tűzné ki célul.

A "Notre Dame" budapesti ősbemutatója az Operaházban volt (lsd korábbi írásaink).


3329 Ardelao 2019-05-17 17:42:35 [Válasz erre: 3328 smaragd 2019-05-16 18:46:05]

Egy hazai Schmidt koncert már régóta esedékes lenne!

Műveiből bőven lehetne válogatni.


3328 smaragd 2019-05-16 18:46:05

 

Franz Schmidt neve és zeneművészete egyre kevésbé elfeledett, ahogyan még néhány évvel ezelőtt is sajnálatosan megállapítható volt.

Jelenleg a világ számos koncerttermében, templomokban játszák műveit, rádióadók sugározzák...talán eljut hozzánk is!

http://www.wqxr.org/music/musicians/franz-schmidt/

Franz Schmidt

Last played Wednesday, May 01 2019 at 02:53 PM

Franz Schmidt

Notre Dame: Intermezzo

Berlin Philharmonic Orchestra

Herbert von Karajan, conductor

Album: Overtures and Intermezzi

Buy Track

6:13

Last played Saturday, March 23 2019 at 12:16 PM

Franz Schmidt

Notre Dame, Op. 2: Introduction, Intermezzo, and Carnival Music

Netherlands Philharmonic Orchestra

Yakov Kreizberg, conductor

Album: Schmidt | Orchestral Works

Buy Track

14:31

Last played Tuesday, March 05 2019 at 04:21 AM

Franz Schmidt

Symphony No. 2 in E-flat Major

Vienna Philharmonic Orchestra

Semyon Bychkov, conductor

Album: Schmidt: Symphony No. 2 | Strauss: Dreaming by the Fireside

 


3327 smaragd 2019-05-15 12:32:24 [Válasz erre: 3326 Ardelao 2019-05-12 21:40:08]

 

:-) Repül az idő...négy évvel ezelőtt indult Franz Schmidt fóruma, ezúton mondok a lehetőségért ismét köszönetet a Szerkesztőségnek és értékes bejegyzéseikért fórumtársaimnak is. 


3326 Ardelao 2019-05-12 21:40:08 [Válasz erre: 3325 smaragd 2019-05-12 13:57:30]

:-)


3325 smaragd 2019-05-12 13:57:30 [Válasz erre: 3324 smaragd 2019-05-11 06:46:56]

 

Kedves fórumtársunk korábbi bejegyzését idézem fel, és hozzáteszem, hogy azóta a YT-on megjelent egy új felvétel, itt meghallgatható:

https://youtu.be/8oXmb0yZW58

Jörg Demusról magyar nyelvű Wikipédiaoldal is van már:

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rg_Demus

ezt is ki lehet egészíteni Franz Schmidt zeneszerző művészetéhez kapcsolódó tényekkel és adatokkal.

1381   Ardelao

 

2016-02-12 11:46:25


Österreichische Musikzeitschrift, 
Volume 15, Issue (JG) (Dec 1960) 

Franz Schmidt ismeretlen szerzeménye 
(Az A-dúr Románc rövid története)

Jörg Demus (sz.: Sankt Pölten) 1928.12.02., osztrák zongorista, a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem egykori növendéke) erről a következőket írja:

(Kivonatos fordítás)

A „Három évszázad osztrák zongorazenéje“ c. zongoraestem keretében, amelyet október 7-én Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Bruckner, Berg és Marx műveiből adok a Zeneegylet Nagytermében, abban a megtiszteltetésben lesz részem, hogy első alkalommal mutathatom be Franz Schmidt eddig ismeretlen szerzeményét. Egy A-dúr románcról van szó, amelyet Alfred Jirasek professzor úrtól kaptam ajándékba. E mű sorsáról Jirasek professzor alábbi levele tájékoztat, aki tudvalevően Franz Schmidt sógora. ………..”

A levél:

„Igen tisztelt Demus úr!

Birtokomban van Franz Schmidtnek egy kis zongoraműve, amelyet 1922-ben írt, mégpedig egy bizonyos Geoffrey Sephton úr számára. Ezt a Mr. Sephtont nagyon jól ismertem, kedves barátom volt. Az alábbiakban el akarom mesélni Önnek, hogy Franz Schmidt hogyan jött össze vele, és miként alakul e kis szerzemény története. Elvégre Önnek bizonyára érdekében áll, hogy ezt megismerje, mert Önnek e levél kézhezvételével egy nagy ember kezéből származó kis kézirat tulajdonosává kell válnia. Ugyanis az a szándékom, hogy odaajándékozom Önnek Franz Schmidt “Romanze” c. zongoradarabjának a kéziratát.

Mr. Geoffrey Sephton angol volt. Családjával a felesége, Molly iránt érzett szerelme miatt szakított, elhagyta hazáját, és életét nyelvtanárként és fordítóként Berlinben tengette éveken át, meglehetősen nyomorúságosan. Majd Berlitz nyelviskolájának a bécsi fióküzletébe küldte őt. Nővérem, Grete, 1917-ben ott ismerte meg a Sephton házaspárt, és röviddel azután engem is megismertetett velük. Az első világháború elején Stephtonékat rövid időre internálták. Befolyásos barátok és növendékek azonban elintézték, hogy szabadon engedjék őket, úgy, hogy ismét gyakorolhatták hivatásukat. Mindketten finom érzésű és művészethez értő emberek voltak; Geoffreyt megáldotta a sors azzal a tipikus angol humorral, amelyet Dickens, Jerome és mások műveiből ismerünk és értékelünk, figyelemre méltó költői tehetség volt (verseinek egyik kötete megjelent az Almathea-Verlage kiadásában, Marquis de Bayros illusztrációival), Mollynak pedig kifejezett tehetsége volt a táncművészethez.

Franz Schmidt és a nővérem egy ideig órákat vett Sephtonéknál. Feltételezhető, hogy ez 1921/22-ben történt, ahogyan arra a „Romanze” kéziratán szereplő ajánlásból következtetni lehet. ….”

Ford. megj.:

E zongoradarabot Franz Schmidt Geoffrey Sephtonnak ajánlotta, aki nemcsak Schmidt angoltanára volt, hanem házasságkötési tanúja is, amikor a zeneszerző másodszor (1923-ban) Alfred Jirasek testvérét, Margarethe Jiraseket vette nőül.
E művet sokáig elveszettnek tartották. Kottája így csak 1950-ben jelent meg, a Doblinger Musikverlag kiadásában.
A youtube-on ez a kis mű, sajnos, nem lelhető fel. 
CD-n azonban megtalálható: „SCHMIDT: Clarinet Quintet in B-Flat Major / Romance” (Naxos/Marco Polo)


3324 smaragd 2019-05-11 06:46:56

 

Jörg Demus zongoraművészre emlékezve

Franz Schmidt ‎– Drei Kammermusikwerke

Label: Preiser Records ‎– SPR 3246/47

Format: 2 × Vinyl, LP, Repress 

Country: Austria

Released: 1964

Genre: Classical

Style: Neo-Romantic

Tracklist

 

Quintett Für Klarinette, Klavier, Violine, Viola und Violoncello B-dur

 

A1

1. Andante Tranquillo

 

A2

Lento, Allegro - Vivace

 

B1

3. Allegro Ma Non Troppo

 
 

Streichquartett G-Dur

 

B2

1. Molto Tranquillo

 

B3

2. Adagio

 

C1

3. Scherzo

 

C2

4. Allegro

 
 

Quintett Für Klavier, 2 Violinen, Viola und Violoncell G-Dur

 

C3

1. Lebhaft, Doch Nicht Schnell

 

D1

2. Adagio

 

D2

3. Sehr Ruhig. Lebhaft

 

D3

4. Sehr Lebhaft

 

 


3323 smaragd 2019-05-08 23:20:46 [Válasz erre: 3322 smaragd 2019-05-08 04:51:35]

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Werke von Franz Schmidt und Hans Pfitzner

https://www.kulturzueri.ch/kulturdatenbank-zurich/veranstaltungen/1104-68913-zwischen_nostalgie_und_abgrund/


3322 smaragd 2019-05-08 04:51:35 [Válasz erre: 3320 smaragd 2019-05-04 16:25:32]

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Between Nostalgia and the Abyss

Opernhaus: Spiegelsaal Opernhaus

Falkenstrasse 1, Zürich, 8008, Switzerland

2019 

December 01 11:15,

December 02 12:00

PROGRAMME

Works by Schmidt, Franz (1874-1939)

Works by Pfitzner, Hans (1869-1949)

PERFORMERS

Rita Karin Meier Clarinet

Karl-Andreas Kolly Piano

Bartlomiej Niziol Violin

Rumjana Naydenova Viola

Lev Sivkov Cello

Ruslan Lutsyk Double Bass

This season, a wide variety of ensembles consisting of members of the Philharmonia Zurich will also be presenting works of chamber music in our informal, intimate Brunch and Lunch Concerts. Join the musicians in discovering little-known gems as well as unusual arrangements of familiar pieces, and embark on unusual auditory adventures.

Brunch Concerts begin at 11.15 a.m. on Sundays and are followed by brunch in the Restaurant Belcanto. The concert and brunch cost CHF 60, including a welcome glass of champagne served at the Belcanto (students: CHF 52 / children up to the age of 16: CHF 32).

 


3321 smaragd 2019-05-06 16:08:56 [Válasz erre: 3240 smaragd 2018-12-08 11:53:56]

 

MANFRED  HONECK BUDAPESTEN VEZÉNYELT!

Midnight Music Várkert Bazár  2019. április 28. 23:30

https://www.bfz.hu/bfo-cares/midnight-music-1

Zeneakadémia  2019. április 29.

https://zeneakademia.hu/mindenprogram/2019-04-29-budapesti-fesztivalzenekar-8326


3320 smaragd 2019-05-04 16:25:32 [Válasz erre: 3302 smaragd 2019-04-04 08:45:22]

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Sinfonieorchester Basel 

 

Bruckner+ Schmidt und Mahler

 

MITTWOCH, 22. MAI 2019 19:30

DONNERSTAG, 23. MAI 2019

Basler Münster

 

Wiebke Lehmkuhl, Alt

Andreas Liebig, Orgel

Ivor Bolton, Leitung

 

Franz Schmidt: Fuga Solemnis 

Gustav Mahler: Kindertotenlieder

Anton Bruckner: Sinfonie Nr. 6 A-Dur,

WAB 106

 

Mit der 6. Sinfonie begab sich Anton Bruckner auf neue Wege: Seine «Keckste», wie er sie selbst nannte ist geprägt durch die Verwendung der Kirchentonarten und ihren szenisch bildhaften Charakter. Als «seltsam, befremdlich und urzeitlich roh» beschrieb der Kritiker Ludwig Benedikt Hahn das Werk nach seiner Uraufführung 1883 in Wien, bei der lediglich die beiden Mittelsätze gespielt wurden. Dennoch war diese Aufführung eine Besonderheit, denn nie zuvor hatten die Wiener Philharmoniker eine Brucknersche Sinfonie in ein reguläres Konzertprogramm aufgenommen. Bis heute gilt die Sechste zu den am wenigsten verstandenen und am seltensten gespielten Werken Bruckners. Und doch war es kein anderer als Gustav Mahler, der das Werk 1899 erstmals vollständig aufführte. Für seineKindertotenlieder hatte auch Mahler seinerzeit viel Kritik einstecken müssen, allen voran die seiner Frau Alma: «Ich kann es nicht verstehen, dass man den Tod von Kindern besingen kann, wenn man sie eine halbe Stunde vorher, heiter und gesund, geherzt und geküsst hat». Die deutsche Altistin Wiebke Lehmkuhl wird die Lieder um Qual, Trauer und Trost interpretieren. Das zweite + des Abends bildet das letzte grosse Fugenwerk des österreichischen Komponisten Franz Schmidt. Die Fuga Solemnis für Solo-Orgel, 16 Blechbläser, Pauken und Tamtam verspricht im Basler Münster zum monumentalen Hörerlebnis zu werden.

https://www.sinfonieorchesterbasel.ch/de/konzerte.html?bruckner--schmidt-und-mahler-&cdf=69379114-1504-4101-98a6-5a1eb92b862b


3319 smaragd 2019-05-01 17:56:37 [Válasz erre: 3318 smaragd 2019-04-30 14:59:11]

Ókovács Szilveszter főigazgató úr a linken megtekinthető videó 

https://youtu.be/viO0SNWMnig 40:16 időponttól kezdődően

eleveníti fel röviden Franz Schmidt azaz Schmidt Ferenc életének és zenei munkásságának néhány részletét és bemutatja a 2021-es hangfelvétel és felajánlása tervét.


3318 smaragd 2019-04-30 14:59:11 [Válasz erre: 3317 Ardelao 2019-04-30 12:41:40]

:-) ez pedig Neked: :-)!


3317 Ardelao 2019-04-30 12:41:40 [Válasz erre: 3316 smaragd 2019-04-28 19:29:16]

:-)))


3316 smaragd 2019-04-28 19:29:16 [Válasz erre: 3306 smaragd 2019-04-11 12:59:26]

 

Schmidt Ferenc Notre-Dame című dalművét játssza el és rögzíti lemezre a társulat.

Az intézmény igazgatója a Hír TV Bayer Show című műsorában elmondta: bár állami intézményként pénzt nem ajánlhatnak fel a katedrális újjáépítéséhez, jótékonysági előadást azonban szervezhetnek. Ezzel pedig hozzájárulnak majd a helyreállítás költségeihez.

„Arra gondoltunk, hogy 2021-ben, amikor egyébként a francia múzsának szentelt évad lesz, április 15-én, tehát a tűzeset második évfordulóján eljátsszuk Franz Schmidt, vagyis Schmidt Ferenc Notre-Dame című operáját, fölvesszük lemezre, ebből 2021 példányt legyártatunk, elküldjük a Notre-Dame plébániájára, és rájuk bízzuk, hogy mennyiért értékesítik. Az lesz a kérésünk feléjük csak, hogy ha volt a templomban magyar eredetű, vagy magyar vonásokkal bíró emlék, műtárgy, akkor esetleg a befolyt összeget fordítsák annak a helyrehozatalára” – mondta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója.

Forrás: https://www.feol.hu/kultura/hazai-kultura/okovacs-a-magyar-allami-operahaz-is-felajanlast-tett-a-notre-dame-ert-2987506/

Nagy érdeklődéssel várom a további híreket a felvétellel kapcsolatban.


3315 smaragd 2019-04-26 15:42:20 [Válasz erre: 3303 smaragd 2019-04-07 07:54:29]

 

Franz Schmidtről Schmidt Ferencként:

Műsor

1933.12.10 / 49 / 022

NEWS-REL19331210022

1933. év, 49. hét

1933. december 10. - 1933. december 17

archivum.mtva.hu


3314 smaragd 2019-04-24 13:41:23 [Válasz erre: 3312 smaragd 2019-04-19 11:38:26]

 

Aki Franz Schmidt életének évfordulóiról egyik legszebb (és igen nehéz) orgonaműve videofelvételeivel újra és újra megemlékezik:  Szeles Péter!

Péter Szeles spielt an der Dreifaltigkeitsorgel (Klais) der Abteikirche in Schweiklberg  https://youtu.be/g6OUJORLYVY

Zum Gedenkjahr des großen österreichischen Spätromantikers. Péter Szeles spielt an der Orgel der Pfarrkirche St. Konrad in Burghausen https://youtu.be/0DUOz7uX6f0


3313 smaragd 2019-04-21 03:46:11

 

Áldott Húsvétot kívánok olvasóinknak!






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.