vissza a cimoldalra
2020-06-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3638)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62168)
Társművészetek (1717)
Operett, mint színpadi műfaj (4313)
A MET felvételei (450)
Momus-játék (5847)
Opernglas, avagy operai távcső... (20488)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7357)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3895)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4809)
Franz Schmidt (3609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1951)
Don Giovanni (264)
Pantheon (2639)
Charles Gounod (233)
Ilosfalvy Róbert (931)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

91   Búbánat • előzmény89 2018-11-09 12:23:52

Legyen meg itt is a Café Momus Magazin főtéma írása:

Kelemen 25 év, 70 szerep – Hangok, amelyekhez nem lehet hozzászokni

- operatikus -, 2018-10-16 [ Főtéma ]

 

89   Búbánat 2018-10-04 22:16:16

A Korzó Zeneházban köszöntötte tegnap a Szegedi Operabarátok Egyesülete nevében Gyémánt Csilla elnök, a Szegedi Nemzeti Színház nevében pedig Barnák László főigazgató és Pál Tamás első karmester pályafutásának 25 éves jubileuma alkalmából Kelemen Zoltán magánénekest.

A jeles baritonista a civil szervezettől idén elnyerte Az évad énekese díjat, pályafutása során 70 szerepet énekelt idehaza és külföldön. Olyan emlékezetes alakítások fűződnek a nevéhez, mint például a José Cura főszereplésével bemutatott szegedi Otello-produkció Jagója, Rigoletto, Luna gróf A trubadúrból, Don Carlos A végzet hatalmából és az Ernaniból, Boito Mefistofele címszerepe,  Scarpia a Toscából, Lord Ashton a Lammermoori Luciából, Gérard az André Chénier-ből,  Erkel-operák szerepei,  Wolf-Ferrari: Sly – Westmoreland gróf, Salamon király a Sába királynőjében, George Germont a Traviatában, a Simon Boccanegra és a Macbeth címszerepe. 

Abban a kivételes szerencsében részesültem, hogy tegnap este Szegeden személyesen jelen lehettem Kelemen Zoltán jubileumi estjén, és tanúja voltam annak, hogy a kitüntetett művészt milyen nagy szeretettel zárja szívébe a Korzó Zeneház publikuma, az ott jelenlévő művésztársak, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, az operatagozat részéről Pál Tamás és Gyüdi Sándor és nem utolsósorban a Szegedi Operabarátok Egyesületének tagjai.

Kelemen Zoltán nemcsak operarészleteket adott elő, hanem az énekszámok között – "pihenésként" – Gyémánt Csilla kérdéseire válaszolva gyakorlatilag felvázolta a jelenlevőknek a teljes élet- és pályaútját, részletesen kitérve a kezdetekre: gyermekkori zenei érdeklődése; ének-zenei általános iskolában folytatott hangszeres tanulmányai; már a gimnáziumi évek alatt a színészi vénájának kibontakozása  s ezzel párhuzamosan egyre inkább érlelődő felismerése: a hivatása mégis az operaénekesi pálya; önismerete, az ének-zenei tehetsége/fogékonysága ráébresztette, hogy őt a „végzete” ide szólitja, erre a művészi megmérettetésre predesztinálja. Komolyabb lehetőséget képességei kibontakoztatásához először a Debreceni Csokonai Színház énekkarában kapott, de hamar megkapta beugrásként az első komolyabb szerepet (Alfio a Parasztbecsületben), mint magánénekese a színháznak szép fokozatosan énekművészete tovább érett, fejlődött; jött a lehetőség Budapesten, az Erkel Színházban a Szerelmi bájital szerepeire kiírt belcanto énekversenyen részt venni (1995); a Dulcamara-szerep megformálásával a maga kategóriájában első helyezést ért el (a zsűriben Joan Sutherland elnökölt Richard Bonyge és Melis György társaságában!)  Kelemen Zoltán aztán hamarosan a Szegedi Nemzeti Színház Operatagozatához szerződött, ahol sorra kapta a nagy lírai és drámai (hős) bariton (fő)szerepeket, máshonnan is érkeztek és érkeznek itthonról (tbk. a Magyar Állami Operaház, a Müpa, Zeneakadéma, vagy Pécs és más művészeti központok stb)  és külföldről is a szerep- és koncertfelkérések.  

Kelemen Zoltán megbecsült tagja a szegedi teátrum mellett az Operának - sokat utazik a társulatával is.  Megkapta a Vaszy Viktor-dííjat; a Szegedi Operabarátok Egyesülete az Évad énekese-díjával tüntette ki; Dömötör-díj (2013, 2015).

Szinte hihetetlen, a tavasszal bemutatott Ernani Don Carlosa repertoárjának már  70. operaszerepe az énekesi pályán!!!  (És ott vannak még az abszolvált oratórium-feladatok is: János passió, Faust elkárhozása,  Messa di Gloria, Carmina Burana…)  A hozzá legközelebb álló nagy Verdi-baritonszerepek mellett újabban más kihívások is várták: érkeztek (beugrással)/ érkeznek a Wagner-zenedrámák bariton szerepeire (pl. Parsifal-Amfortas; Operaházi koncerten óriási sikere volt ezzel, és egy másik Wagner-gálán a Walkűrből Wotan  búcsúja a Tűzvarázzsal) való felkérések, és közben turnék világszerte: Japán, Észtország, Kárpát-medence, következik hamarosan Amerika –New York (Sába királynője, Bánk bán gála-koncert: Kodály-dalok is).

Minderről szó esett ezen a jubileumi esten, melyen nemcsak az ünnepelt, de Pál Tamás és Gyüdi Sándor is többször szót kért és kapott, hogy Kelemen Zoltán operáról, szerepekről, hangfajokról, énektechnikáról, operaelőadásokról, karmesterekről, operaénekes-pályatársakról, a jövőbeni lehetőségeiről kifejtett gondolataira, nézeteire „ráerősítsen” avagy hozzátegyen.

Természetesen a köszöntések mellé ajándékok is járultak az intézmények vezetői részéről, de nekünk, a közönségnek a legnagyobb ajándék az volt, amikor énekelni hallottuk a művészt, aki hatalmas repertoárjából erre az alkalomra kiválasztott szépséges operaáriák eléneklésével ízelítőt adott művészetének tudásából, értékeiből: bemutatva az énekhang hol olvadékony, behízelgő hol nagy volumenű, erőteljes, drámai színezetét, orgánumának minden regiszterében - lent, fent, középen - egyaránt üzembiztosan szóló vocéját! 

A következő operákból hallottunk egy-egy áriát Kelemen Zoltántól – Zalánki Rita zongoraművész kíséretével:

Mozart: Don Giovanni – Leporello („regiszterária”) jelenete, I. felv.: "Madamina, il catalogo è questo

Verdi: Macbeth - Macbeth áriája, IV. felv. „Perfidi!... Pietà, rispetto, amore…”

Verdi: Ernani – Don Carlos áriája, III. felv. „Gran' Dio! costor sui sepolcrali marmi… Oh, de'verd'anni miei”

Wagner: Tannhäuser – Wolfram dala az Esthajnalcsillaghoz, III. felv. „…O du, mein holder Abendstern”

Giordano André: André Chénier - Gérard monológja, III. felv. "Nemico della patria" 

Egy kuriózum a végére: Elvad Aav észt zeneszerző A vikingek című operájából is elhangzott egy ária – észt nyelven!  Kelemen Zoltán ezt az áriát elénekelte idén nyáron Észtországban, a Saaremaai Operafesztiválon, a Magyar Állami Operaház vendégszereplése alkalmával adott gálakoncerten!;  A vikingek volt  az első észt nyelvű opera. A nemzeti érzelmek mellett, az emberi sors és a drámaiság jelenik meg a történetben. A mű az olasz romantikus operák - de kissé Puccini-beütés is - hatását tükrözi.

A közönség nagy lelkesedéssel, vastapssal fogadta minden egyes ária eléneklését Kelemen Zoltántól – úgy gondolom, az operaénekes számára minden ajándéknál jobban esik ha a jól sikerült produkcióját ilyen forró szeretettel fűtött reakcióval hálálják meg – amilyen hőfokkal jutalmaztuk meg most mi is a jubiláns ünnepeltet!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1937 • A Lulu bemutatója (Zürich)
született:
1857 • Edward Elgar, zeneszerző († 1934)
1863 • Felix Weingartner, karmester († 1942)
elhunyt:
1987 • Andrés Segovia, gitáros (sz. 1893)