vissza a cimoldalra
2020-08-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2717)
Régizene (3733)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (165)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4893)
Bánk bán (2978)
Kedvenc magyar operaelőadók (1187)
Operett, mint színpadi műfaj (4530)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4039)
Franz Schmidt (3663)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2023)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1443)
Média, zene, ízlés (99)
A MET felvételei (1029)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7366)
Erkel Színház (10623)
Társművészetek (1834)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2440   Edmond Dantes • előzmény2436 2019-10-22 09:05:31

Köszönöm, biztos voltam benne, hogy jó helyen kopogtatok :-) A tévésugárzás már csak hab lenne a tortán ... na de hol van a torta? Hol vannak a nagy-neves operaelőadások? Mint pl. Schrott Don Giovannija, nagy szerencsémre bejutottam, de azt hiszem, az egy beugrás volt, másvalakit hirdettek ... soha rosszabb cserét. MüPa még csak-csak rendez félig szcenírozott előadásokat 1-1 nagy névvel. Arra nem emlékszem már, mekkora sajtóesemény volt a két tenor anno, de az egy másik világ volt, egy (másfél) tévécsatornával, internet nélkül, vasfüggönnyel, hírszegényebb, pontosabban "hírmegszűrt" közegben. Kaufmann (vagy Netrebko) neve is szerintem ismerős az ínyencek szűkebb körén kívül, de mivel szétkapkodák a jegyeket, nyilván nem szükséges hónapokkal korábban beharangozni az előadást.

2436   IVA • előzmény2427 2019-10-22 03:47:45

Ama Aida időpontjaira egyfelől azért emlékszem jobban, mert van feljegyzésem, amely szerint az előadás 1987. április 20-án, húsvét hétfőjén volt, a tv-felvételt 25-én, szombaton adták le a TV2-n, amely akkor a köztelevízió 2-es csatornájának (később lenyúlt) neve volt. Másfelől az előadást és a közvetítést is láttam, ami egyidőbn nem történhetett volna. (Harmadik „érvem”, hogy ezeket az alkalmakat életem legfontosabb személyes eseményéhez kötötte a sors.)
Biztos, hogy ma egy vendégfellépéssel fémjelzett teljes operaelőadás felvételét csak éjszakába hajló időpontban adnák le egy kulturális csatornán, míg a Müpa-beli operettgálának talán olyan kedvező sávot biztosítanának, mint a Budavári Palotakoncertnek.
Ugyanakkor, tapasztalatom szerint, Pavarotti és Domingo látogatásának eseménye azt megelőzően, hetekig általános téma volt különböző lapokban, rádióban, tévében, míg manapság, Kaufmann estjéről mintha csak ilyen helyeken esnék szó, mint pl. a Café Momus.

2427   Edmond Dantes • előzmény2422 2019-10-21 10:05:58

Arra a Bohéméletre sikerült jegyet vennem, arra az Aidára meg nem sikerült, tévében néztem meg, de mintha az utóbbi élő közvetítés lett volna, nem? Te biztosan jobban emlékszel vagy talán feljegyzésed is van róla, nekem sajnos nincs. Amiben nem értek egyet, az az, hogy szerintem egy Mein Wien-szerű produkcióra, az egyszerűség kedvéért nevezzük operettgálának, tehát ilyesmire sokkal, de sokkal szélesebb tévés közönségérdeklődés van/lenne mint egy komplett operaelőadásra, lett légyen akár az Aida vagy a Bohémélet. Amiben meg messzemenően egyetértek: vendégművészek teljes operaelőadásokra történő szerződtetését, meghallgatásukat "szerepben" magam is sokkal többre becsülök mint egy operett- sőt operagálát, ezt már többször leírtam bejegyzéseimben. Pontosabban becsülnék: nálunk szinte már csak A fehér holló című operára :-) szerződtetnek rangos külföldi énekest...

2422   IVA • előzmény2418 2019-10-21 02:44:57

A tv-felvételről és a demokráciáról jut eszembe.
1986. február 24-én (Erkel Színház, Bohémélet, Pavarotti) és 1987. április 20-án (Erkel Színház, Aida, Domingo) az egyetlen Magyar Televízió felvette az előadásokat. Ha jól emlékszem, a Bohémélet I. felvonását, némi spéttel, még aznap este sugározta, később az egészet; az Aidát egy héttel az előadás után. Kicsit azért is, hogy azok a zeneszeretők is részesülhessenek az élményből, akik nem tudták megfizetni az 5-6-szoros helyárakat, azok is, akik nem jutnak el könnyen a fővárosba, és főleg azért, hogy az a kétezren túli tábor, akinek nem jutott hely az Erkelben, ugyancsak ne maradjon ki egészen az eseményekből. Bárkik döntöttek is erről, bármennyivel többet áldozott is ezért a kulturális költségvetés, szavak nélkül is tudtuk, hogy ez demokratikus intézkedés, a demokrácia gesztusa. Ma ezt tagadni illenék, noha az akkori demokráciának még nyomatékosító jelzője is volt: népi. Feltétlen megkülönböztetésül az ókori görög demokráciától abban, hogy áldásai nemcsak a szabadokra (ma értsd: gazdagok) terjedtek ki, hanem a rabszolgákra is.
Eszmefuttatásom mellett megjegyzem (és nem azért, mert Pavarotti és Domingo inkább voltak az eseteim, mint Kaufmann; mert egy teljes operaelőadást többre becsülök, mint egy operettegyveleget), hogy szerintem a Müpa Mein Wien című estje nem olyan színháztörténeti esemény, amelynek ürügyén egy televíziónak latba kellene vetnie a demokrácia iránti érzékenységét.

2418   Klára • előzmény2415 2019-10-20 16:39:40

" Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre." Ezért is tartom sajnálatosnak, hogy nem készül felvétel és a TV sem közvetíti, éppen azok miatt, akik nem jutnak el a koncertre.

Egyébként bizonyos szegmenseket, mint kultúra, egyészségügy, oktatás, stb. nem lehet teljesen piaci alapra helyezni. Bár a hálapénz, és az  egyes oktatási intézményekben bevezetett tandíj erősen er re hajaz. Hála Istennek még nem értük el aztaz állapotot, ami az USÁ-ban, a demokrácia hezájéban már megjelent, hogy ember ek halnak meg a kórház küszöbén, mert nincs, vagy nem mindenre kiterjedő az eészségbiztosításuk!

2415   joska141 • előzmény2414 2019-10-19 07:10:59

A kérdés összetettebb, mint hogy leszűkítsük a jegyvásárlás témájára. Nálunk a kultúra egyes szegmensei sajnos még mindig nem teljes egészében árucikként funkcionálnak.

Jonas Kaufmann ezzel a Wien produkcióval most és a következő hónapokban végig haknizza gyakorlatilag egész Európát Bécstől Hamburgon és Budapesten át Brüsszelig. Budapest kivételével valamennyi városban 250 EUR a jegyek felső határa (sok helyen már el is kelt). Nincs semmi okunk feltételezni, hogy a stáb fellépti díja nálunk alacsonyabb legyen, mint a környező városokban. Ott valószínűleg azért állapítottak meg ilyen összegű jegyárakat, hogy kifizessék a fellépőket és valami haszon legyen a rendező cégnek.

Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre.

Ezért írom, hogy a kultúra egyes részei még mindig nem árucikkek, hanem valamilyen mesterségesen kialakított áron kelnek el.

Pedig bátran lehetne ilyen produkcióknál a valós piaci árakat alkalmazni. Lásd Andrea Bocelli Aréna-beli koncertjeit, ahol a befogadóképesség sokszorosa a Müpának, de a jegyárak még magasabbak, 40 e Ft-ot is elérnek. A viszonylag magas jegyár ellenére is minden jegy elkelt.

Szubjektív megjegyzés: Domingo 2002-ben adta ki Wien my Dream című CD-jét, megközelítőleg azonos tartalommal, mint a mostani Kaufmann Wien CD. (Nem is lehetett volna más számokat, ha a téma azonos). Kaufmann felvétele fényévekre van lefelé Domingótól mind stílusában, mind előadásmódjában.

2414   Edmond Dantes 2019-10-18 10:45:29

Kaufmann koncertjét -persze nem a MüPa- bátran szervezhették volna az Arénába, feltéve, hogy vállalja az ottani fellépést. Ha operaénekesre megtelik megtelt volna az Aréna, az éppen ő (és Netrebko). És a műsor -mondjuk így: könnyed-  karaktere is bőven "belefért" volna a közegbe. Talán legközelebb.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1901 • Franz Konwitschny, karmester († 1962)
1924 • Georges Pretre, karmester († 2017)
1951 • Kovács János, karmester
elhunyt:
1981 • Karl Böhm, karmester (sz. 1894)
1996 • Sergiu Celibidache, karmester (sz. 1912)