vissza a cimoldalra
2020-08-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4498)
Nicolai Gedda-az univerzális tenor (286)
A MET felvételei (1020)
Régizene (3696)
Opernglas, avagy operai távcső... (20617)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4035)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2022)
Franz Schmidt (3661)
Társművészetek (1830)
Erkel Színház (10610)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4892)
Kodály Zoltán (388)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2812)
Kocsis Zoltán (672)
Pantheon (2714)
A nap képe (2229)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2431   Búbánat • előzmény2430 2019-10-21 22:48:34

Fischer Ádám valóban "nem ebben a műfajban szokokott mozogni", de van affinitása hozzá. Igazolja ezt egy több mint negyven éves operettfelvétele a rádióban:

,Jacques Offenbach – magyar szöveg Fischer Sándor: A férj kopogtat (1977. április 9, Kossuth Rádió 20.45 – 21.34) 

Fischer Ádám – Csengery Adrienn, Lehoczky Éva, Gregor József, Rozsos István, az MRT Szimfonikus Zenekara.

Zenei rendező: Erkel Tibor. Rendező: Varga Géza

2430   Edmond Dantes • előzmény2429 2019-10-21 14:42:41

1. Nem tudtam, hogy ez a lemez létezik. Turnéhoz időzítve és Fischer Ádám a karmester, ő nem ebben a műfajban szokott mozogni. 1/1 énekes-produkció, a turné műsora zenekari számokkal "kevert". Lemezhallgatás/letöltés nem azonos élmény egy élő adással még tévén át sem, pláne a helyszínen.

2. A világon -és talán azon túl is- minden áru, beleértve magát az embert, az emberi munkaerőt és mindennek, ami áru, annak ára van, bár a létező szocializmus idején mást vertek a vétlen áldozatok -értsd: tanulók, hallgatók- fejébe.A kultúra ráadásul meglehetősen szubjektív -ismét közgazdasági kifejezéssel élve- termék, következésképp nehéz (lehetetlen?) esetről-esetre objektív mércével eldönteni, mi "érdemel" támogatást, mi tartsa el magát. Ebből szinte egyenes út vezet -nálunk legalábbis- a kultúra erős átpolitizáltságához, ami mindig is megvolt, meglesz. Ékes példa erre, teszem azt, a nemrég elhunyt egykori színigazgató, rendező elhíresült mondása: "Eddig ti voltatok, most mi jövünk!" Visszatérve Kaufmannra: ha szavazni lehetne arról, mit támogasson inkább az állam: egy Aréna- netán Népstadion Puskás Ferenc-stadionbeli Kaufmann-operettgálát vagy egy akárhol előadandó Parsifalt, nagy tétben fogadok, hogy a döntő többség az operettgálára szavazna. Más kérdés, hogy MÁO-nak eszébe sem jut igazán rangos operaénekest szerepre fölkérni, mondjuk Kaufmannt a Parsifalra ... de MüPa sem a saját -és éppen Fischer Ádám- európai színvonalú Parsifaljára kérte fel a művészt, hanem a "Mein Wien" hakni-turné többi helyszínéhez csatlakozott. Biztosra mentek.

2429   joska141 • előzmény2428 2019-10-21 11:10:05
  1. Kaufmann „könnyűzenei” felvételeit a Sony különféle hordozókon folyamatosan megjelentette. Így a 2014-es „You mean the World to Me” című Richard Tauber emlékének szánt lemezét, a 2016-os „Dolce Vita” olasz dalok lemezét, majd most a 2019-es „Wien” című lemezét is. A „Wien” lemez nagyjából megegyezik a majd előadandó programjával. Egyébként bármelyiket le lehet tölteni, csekély regisztrálási díjért. A „Wien” letöltési helye:

https://www.isrbx.net/3137746087-jonas-kaufmann-wien-2019-hi-res.html

  1. Anélkül, hogy bármilyen oktatás-egészségügy finanszírozási témákban elmerülnénk, le kell szögezni, hogy a kultúra igenis áru. Egyik fórumtársunk a nagyon találó „méricskélés” szót használta. Igenis kell „méricskélés”, hogy melyik az a produkció, amelyik eltartja magát és még hasznot is hajt, és melyik az amelyiket támogatni kell, relatív kedvezményes jegyárakkal. Csak a mostani kínálatból: A Celtic Woman, Lindsay Stirling, Andrea Bocelli, Il Divo produkciók el kell, hogy tartsák magukat, ezekhez állami támogatás egy fillér sem kell, sem nálunk, sem máshol Európában. Bármennyire is különös, de ide kellene, hogy tartozzon Jonas Kaufmann mostani előadása. Azt már komoly összeggel szükséges lenne támogatni, ha vállalna egy jövő húsvéti Parsifal-t, Kovácsházi Istvánnal felváltva. (naptára szerint a 2020.04.13-a szabad!!!)
2428   Edmond Dantes • előzmény2424 2019-10-21 10:16:21

2425-höz: szerintem -engedéllyel- rögzítik több helyen, ha másért nem, "archiválási céllal", ahogyan teszi azt szokásosan MüPa is. Nem tudom, ebben az esetben kaptak-e ilyen címen engedélyt rögzítésre. A fotók közt nyilván azért kívánnak szemezgetni, hogy a nekik tetszők lehessenek publikálhatók. Az említett kereskedelmi tényezőn túl hasonló oka lehet a felvételi-előadói jogok korlátozásának, elkerülendő, hogy kevésbé sikerült számokat is felvegyenek, le- ill.kiadjanak. A saját gyártásban kiadott DVD-ket szerkesztik és csak a kifogástalanul sikerült számok kerülhetnek be a válogatásba.

2424   -zéta- • előzmény2423 2019-10-21 08:13:29

Nem akarom megakasztani a vitát, de szerintem ez szimplán előadói jog kérdése és borítékolom, hogy Kaufmann menedzsmentje - ahogy máskor is - az egész turné során csak kivételes esetekben engedélyezi a rögzítést.

Analóg példa: amikor pár éve Damrauval járták Európát, a koncertről szóló tudósításban is csak az általuk jóváhagyott fotókat lehetett publikálni. (Persze voltak, akik már akkor is nyakaskodtak...) 

2423   Klára • előzmény2422 2019-10-21 08:02:43

1.Lehet, hogy a Mein Wien c. est "nem egy színháztörténeti esemény", de egy olyan művész koncertje, aki joggal kelti fel a közönség egy elég nagy részének érdeklődést, tehát megérné leadni, - függetlenül a demokrácia iránti érzékenységtől.

2. Nem kívánok példákat felsorakoztatni, de nem egy sőt nem két olyan műsor (?) adás fut különféle csatornákon, ami szintén nem színháztörténetu esemény, és a TV nyilván nem ingyen jutott hozzá, mégis fut. Egyébként akár a közszolgálati, akár az M5 programjába beleférhetne.

2422   IVA • előzmény2418 2019-10-21 02:44:57

A tv-felvételről és a demokráciáról jut eszembe.
1986. február 24-én (Erkel Színház, Bohémélet, Pavarotti) és 1987. április 20-án (Erkel Színház, Aida, Domingo) az egyetlen Magyar Televízió felvette az előadásokat. Ha jól emlékszem, a Bohémélet I. felvonását, némi spéttel, még aznap este sugározta, később az egészet; az Aidát egy héttel az előadás után. Kicsit azért is, hogy azok a zeneszeretők is részesülhessenek az élményből, akik nem tudták megfizetni az 5-6-szoros helyárakat, azok is, akik nem jutnak el könnyen a fővárosba, és főleg azért, hogy az a kétezren túli tábor, akinek nem jutott hely az Erkelben, ugyancsak ne maradjon ki egészen az eseményekből. Bárkik döntöttek is erről, bármennyivel többet áldozott is ezért a kulturális költségvetés, szavak nélkül is tudtuk, hogy ez demokratikus intézkedés, a demokrácia gesztusa. Ma ezt tagadni illenék, noha az akkori demokráciának még nyomatékosító jelzője is volt: népi. Feltétlen megkülönböztetésül az ókori görög demokráciától abban, hogy áldásai nemcsak a szabadokra (ma értsd: gazdagok) terjedtek ki, hanem a rabszolgákra is.
Eszmefuttatásom mellett megjegyzem (és nem azért, mert Pavarotti és Domingo inkább voltak az eseteim, mint Kaufmann; mert egy teljes operaelőadást többre becsülök, mint egy operettegyveleget), hogy szerintem a Müpa Mein Wien című estje nem olyan színháztörténeti esemény, amelynek ürügyén egy televíziónak latba kellene vetnie a demokrácia iránti érzékenységét.

2418   Klára • előzmény2415 2019-10-20 16:39:40

" Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre." Ezért is tartom sajnálatosnak, hogy nem készül felvétel és a TV sem közvetíti, éppen azok miatt, akik nem jutnak el a koncertre.

Egyébként bizonyos szegmenseket, mint kultúra, egyészségügy, oktatás, stb. nem lehet teljesen piaci alapra helyezni. Bár a hálapénz, és az  egyes oktatási intézményekben bevezetett tandíj erősen er re hajaz. Hála Istennek még nem értük el aztaz állapotot, ami az USÁ-ban, a demokrácia hezájéban már megjelent, hogy ember ek halnak meg a kórház küszöbén, mert nincs, vagy nem mindenre kiterjedő az eészségbiztosításuk!

2415   joska141 • előzmény2414 2019-10-19 07:10:59

A kérdés összetettebb, mint hogy leszűkítsük a jegyvásárlás témájára. Nálunk a kultúra egyes szegmensei sajnos még mindig nem teljes egészében árucikként funkcionálnak.

Jonas Kaufmann ezzel a Wien produkcióval most és a következő hónapokban végig haknizza gyakorlatilag egész Európát Bécstől Hamburgon és Budapesten át Brüsszelig. Budapest kivételével valamennyi városban 250 EUR a jegyek felső határa (sok helyen már el is kelt). Nincs semmi okunk feltételezni, hogy a stáb fellépti díja nálunk alacsonyabb legyen, mint a környező városokban. Ott valószínűleg azért állapítottak meg ilyen összegű jegyárakat, hogy kifizessék a fellépőket és valami haszon legyen a rendező cégnek.

Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre.

Ezért írom, hogy a kultúra egyes részei még mindig nem árucikkek, hanem valamilyen mesterségesen kialakított áron kelnek el.

Pedig bátran lehetne ilyen produkcióknál a valós piaci árakat alkalmazni. Lásd Andrea Bocelli Aréna-beli koncertjeit, ahol a befogadóképesség sokszorosa a Müpának, de a jegyárak még magasabbak, 40 e Ft-ot is elérnek. A viszonylag magas jegyár ellenére is minden jegy elkelt.

Szubjektív megjegyzés: Domingo 2002-ben adta ki Wien my Dream című CD-jét, megközelítőleg azonos tartalommal, mint a mostani Kaufmann Wien CD. (Nem is lehetett volna más számokat, ha a téma azonos). Kaufmann felvétele fényévekre van lefelé Domingótól mind stílusában, mind előadásmódjában.

2414   Edmond Dantes 2019-10-18 10:45:29

Kaufmann koncertjét -persze nem a MüPa- bátran szervezhették volna az Arénába, feltéve, hogy vállalja az ottani fellépést. Ha operaénekesre megtelik megtelt volna az Aréna, az éppen ő (és Netrebko). És a műsor -mondjuk így: könnyed-  karaktere is bőven "belefért" volna a közegbe. Talán legközelebb.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
elhunyt:
1912 • Jules Massenet, zeneszerző (sz. 1842)