vissza a cimoldalra
2020-08-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2717)
Régizene (3733)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (165)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4893)
Bánk bán (2978)
Kedvenc magyar operaelőadók (1187)
Operett, mint színpadi műfaj (4530)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4039)
Franz Schmidt (3663)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2023)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1443)
Média, zene, ízlés (99)
A MET felvételei (1029)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7366)
Erkel Színház (10623)
Társművészetek (1834)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2423   Klára • előzmény2422 2019-10-21 08:02:43

1.Lehet, hogy a Mein Wien c. est "nem egy színháztörténeti esemény", de egy olyan művész koncertje, aki joggal kelti fel a közönség egy elég nagy részének érdeklődést, tehát megérné leadni, - függetlenül a demokrácia iránti érzékenységtől.

2. Nem kívánok példákat felsorakoztatni, de nem egy sőt nem két olyan műsor (?) adás fut különféle csatornákon, ami szintén nem színháztörténetu esemény, és a TV nyilván nem ingyen jutott hozzá, mégis fut. Egyébként akár a közszolgálati, akár az M5 programjába beleférhetne.

2422   IVA • előzmény2418 2019-10-21 02:44:57

A tv-felvételről és a demokráciáról jut eszembe.
1986. február 24-én (Erkel Színház, Bohémélet, Pavarotti) és 1987. április 20-án (Erkel Színház, Aida, Domingo) az egyetlen Magyar Televízió felvette az előadásokat. Ha jól emlékszem, a Bohémélet I. felvonását, némi spéttel, még aznap este sugározta, később az egészet; az Aidát egy héttel az előadás után. Kicsit azért is, hogy azok a zeneszeretők is részesülhessenek az élményből, akik nem tudták megfizetni az 5-6-szoros helyárakat, azok is, akik nem jutnak el könnyen a fővárosba, és főleg azért, hogy az a kétezren túli tábor, akinek nem jutott hely az Erkelben, ugyancsak ne maradjon ki egészen az eseményekből. Bárkik döntöttek is erről, bármennyivel többet áldozott is ezért a kulturális költségvetés, szavak nélkül is tudtuk, hogy ez demokratikus intézkedés, a demokrácia gesztusa. Ma ezt tagadni illenék, noha az akkori demokráciának még nyomatékosító jelzője is volt: népi. Feltétlen megkülönböztetésül az ókori görög demokráciától abban, hogy áldásai nemcsak a szabadokra (ma értsd: gazdagok) terjedtek ki, hanem a rabszolgákra is.
Eszmefuttatásom mellett megjegyzem (és nem azért, mert Pavarotti és Domingo inkább voltak az eseteim, mint Kaufmann; mert egy teljes operaelőadást többre becsülök, mint egy operettegyveleget), hogy szerintem a Müpa Mein Wien című estje nem olyan színháztörténeti esemény, amelynek ürügyén egy televíziónak latba kellene vetnie a demokrácia iránti érzékenységét.

2418   Klára • előzmény2415 2019-10-20 16:39:40

" Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre." Ezért is tartom sajnálatosnak, hogy nem készül felvétel és a TV sem közvetíti, éppen azok miatt, akik nem jutnak el a koncertre.

Egyébként bizonyos szegmenseket, mint kultúra, egyészségügy, oktatás, stb. nem lehet teljesen piaci alapra helyezni. Bár a hálapénz, és az  egyes oktatási intézményekben bevezetett tandíj erősen er re hajaz. Hála Istennek még nem értük el aztaz állapotot, ami az USÁ-ban, a demokrácia hezájéban már megjelent, hogy ember ek halnak meg a kórház küszöbén, mert nincs, vagy nem mindenre kiterjedő az eészségbiztosításuk!

2415   joska141 • előzmény2414 2019-10-19 07:10:59

A kérdés összetettebb, mint hogy leszűkítsük a jegyvásárlás témájára. Nálunk a kultúra egyes szegmensei sajnos még mindig nem teljes egészében árucikként funkcionálnak.

Jonas Kaufmann ezzel a Wien produkcióval most és a következő hónapokban végig haknizza gyakorlatilag egész Európát Bécstől Hamburgon és Budapesten át Brüsszelig. Budapest kivételével valamennyi városban 250 EUR a jegyek felső határa (sok helyen már el is kelt). Nincs semmi okunk feltételezni, hogy a stáb fellépti díja nálunk alacsonyabb legyen, mint a környező városokban. Ott valószínűleg azért állapítottak meg ilyen összegű jegyárakat, hogy kifizessék a fellépőket és valami haszon legyen a rendező cégnek.

Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre.

Ezért írom, hogy a kultúra egyes részei még mindig nem árucikkek, hanem valamilyen mesterségesen kialakított áron kelnek el.

Pedig bátran lehetne ilyen produkcióknál a valós piaci árakat alkalmazni. Lásd Andrea Bocelli Aréna-beli koncertjeit, ahol a befogadóképesség sokszorosa a Müpának, de a jegyárak még magasabbak, 40 e Ft-ot is elérnek. A viszonylag magas jegyár ellenére is minden jegy elkelt.

Szubjektív megjegyzés: Domingo 2002-ben adta ki Wien my Dream című CD-jét, megközelítőleg azonos tartalommal, mint a mostani Kaufmann Wien CD. (Nem is lehetett volna más számokat, ha a téma azonos). Kaufmann felvétele fényévekre van lefelé Domingótól mind stílusában, mind előadásmódjában.

2414   Edmond Dantes 2019-10-18 10:45:29

Kaufmann koncertjét -persze nem a MüPa- bátran szervezhették volna az Arénába, feltéve, hogy vállalja az ottani fellépést. Ha operaénekesre megtelik megtelt volna az Aréna, az éppen ő (és Netrebko). És a műsor -mondjuk így: könnyed-  karaktere is bőven "belefért" volna a közegbe. Talán legközelebb.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1901 • Franz Konwitschny, karmester († 1962)
1924 • Georges Pretre, karmester († 2017)
1951 • Kovács János, karmester
elhunyt:
1981 • Karl Böhm, karmester (sz. 1894)
1996 • Sergiu Celibidache, karmester (sz. 1912)