vissza a cimoldalra
2020-02-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (7303)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (608)
Kolonits Klára (1159)
A díjakról általában (1085)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3687)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1872)
Franz Schmidt (3537)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1393)
Kedvenc magyar operaelőadók (1159)
Joseph Haydn (468)
Belcanto (941)
Diana Damrau (439)
Momus-játék (5788)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4689)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1009)
Erkel Ferenc (1075)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2318   lujza • előzmény2316 2018-12-16 01:06:16

Mintha nemrég pont nálunk, a MÁO vezetősége hányt volna fittyet a szerző és az örökösök kifejezett előírásának, a Porgy színesbőrű énekesek által való előadásáról!

Mintha akkora tragédia lenne, ha egy rendezés nem tekinthető hagyományosnak, vagyis nem felel meg a szokásos elvárásoknak! Ha a rendezőnek van mondanivalója, amit el tud fogadtatni és el is tud játszatni az énekesekkel, akkor miért ne lehetne új gondolatokat is színpadra vinni? A topic névadójánál maradva, ha ő elvállalta, és kitűnően megvalósította a ráosztott, igazán nem előnyös figurát, akkor talán érdemes lenne elgondolkodni a rendező mondanivalóján is. Ez nem egy Callixto Bieito féle borzalom volt, mint amin Haandel fórumtársunk nemrég kikészült.

2316   Klára • előzmény2315 2018-12-15 12:39:25

Féligazság, ezért nehéz egyértelműen állást foglalni! Aki szerődött társulati tag, arra kiosztják a szerepet, és punktum. Arra hivatottak tudnának erről mesélni!

Aki meg nem társulati tag, "csak" felkérik a szerepre, az egyet kockáztat: ráhúzzák a címkét,hogy nehezen kezelhető, nem tud haladni a korral, stb - ez manapság kb. olyan, mintha valakit rasszistának  minősítenek, és legközelebb nem szerződtetik. És tényleg azért kapjék a pénzüket, hogy énekeljenek. Ez többszereplős játék, ami az intendánssal, igazgatóval kezdődik, és sokan vannak még benne, persze, az énekes is. És a hülye kritikusok, akik arra vevők, hogy romboljunk le mindent, ami régi és jöjjön az új!

Pesze, a zeneszerzők többsége már régen nem él - próbálna meg valaki egy olyan művet átírni, melynek a szerzője vagy az örökösök még élnek!

 

2315   Edmond Dantes • előzmény2282 2018-12-15 11:21:33

Van egy alapvető különbség: az énekesek pénzt, szándékuk szerint sok pénzt kapnak többek közt azért, hogy "megértsék és elfogadják a rendező koncepcióját" meg persze azért, hogy el is énekeljék-játsszák tisztességgel a szerepüket: ezért fizetik őket, ebből élnek. A közönség viszont azért fizet, hogy "a rendező koncepcióját megértő és elfogadó"  énekeseket megnézzék, meghallgassák. És ezt a pénzükért elvárhatják. Ha a közönség nem érti, nem fogadja el a rendezést stb., akkor nem megy el az előadásra, lábával szavaz. Ha netán az énekes nem akarja, nem tudja  "megérteni és elfogadni a rendező koncepcióját", akkor ne vállalja el a szerepet. Ha elvállalta, akkor viszont csinálja meg/végig, értse, fogadja el. Nem olyan bonyolult.

2282   Klára • előzmény2281 2018-12-07 13:33:19

Egyetértek, nálam is elég nehezen esett le a tantusz, pedig volt szerencsém először a november 23.-i rádiós közvetítés, majd pedig a dec. 2.-i a tv közvetítés szünetében meghallgatni a rendező hölgy "koncepcióját". Amit inkább nem kommentálnék..

Elina Garanca írja Wirklich wichtig sind die Schuhe c. önéletírásában az alábbiakat (nem szó szerint):  ha a rendezőnek több hét próbaidőre van szüksége ahhoz, hogy az énekesekkel megértesse és elfogadtassa koncepcióját, hogyan várhatja el, hogy a nézők az előadás 2-3 órás  időtartama alatt azt megértsék  és értékelni tudják?

2281   vasmacs100 2018-12-07 09:06:41

Mindazoknak, akik meg tudták nézni a december 2-i egyenes adásban Verdi Otellóját: egy kritika, amely nem csak kritika, de egyben értelmezése is a rendezésnek, amely előtt kissé értetlenül álltam... 

Az egyenes adást követő 24 órában még vagy ötször megnéztem a darabot, mert hangilag az egyik legszebb volt, amit valaha hallottam, mert Petrenko csodát művelt (ismét), és ... bevallom, azért is, mert nem értettem a rendezői koncepciót. Voltak részek, amelyek megvilágosodtak előttem, de globálisan ez a "kritika" hozta meg számomra az "aha" élményt. Hozzátéve: nem gondolom, hogy egy rendezői koncepciónak annyira nehezen követhetőnek kéne lennie, hogy sokszori megnézés- meghallgatás után is csak szakértő magyarázattal lehessen felfogni. De ha valakit érdekel, ime (angolul és magyarul). 

 

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=338843230236915&id=283767802411125&__tn__=K-R

 

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Emilio Aversano, Agnese Durante (zongora)
MÁV Szimfonikusok Vonósnégyese
TIZIANO CITRO: Reminiscenze medievali per pianoforte e quartetto d’archi
TIZIANO CITRO: Quartetto per archi mi re la
BACH: Concerto per due pianoforti, BWV 1060
SCARLATTI: Sonate per pianoforte

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Érdi Tamás (zongora)
SCHUBERT: 14. (a-moll) zongoraszonáta, D. 784
SCHUBERT: Négy impromptu, D. 899
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Camille Thomas (cselló), Kruppa Bálint (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
BARTÓK: I. rapszódia, Sz. 86, BB 94a
BARTÓK: II. rapszódia, Sz. 89, BB 96a
DOHNÁNYI: Ruralia Hungarica, op. 32
BUTTERWORTH: A Shropshire Lad
ELGAR: e-moll csellóverseny op. 85
A mai nap
történt:
1816 • A sevillai borbély bemutatója (Róma)
született:
1953 • Riccardo Chailly, karmester
elhunyt:
1626 • John Dowland, zeneszerző (sz. 1563)
1961 • Percy Grainger, zeneszerző (sz. 1882)
1963 • Fricsay Ferenc, karmester (sz. 1914)
1969 • Ernest Ansermet, karmester (sz. 1883)
1996 • Toru Takemitsu, zeneszerző (sz. 1930)