vissza a cimoldalra
2018-12-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4129)
Társművészetek (1284)
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9503)
Lehár Ferenc (649)
Balett-, és Táncművészet (5586)
Momus-játék (5565)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1200)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3031)
A nap képe (2113)
Opernglas, avagy operai távcső... (20169)
Jonas Kaufmann (2319)
Diana Damrau (437)
Élő közvetítések (7609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1551)
Franz Schmidt (3244)
Operett, mint színpadi műfaj (3781)
Pantheon (2286)
Edita Gruberova (3066)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2224   Klára • előzmény2221 2018-05-03 14:06:15

Kedves Lujza!

Ebben is igaza van, Frontali az előadás folyamán egész jól "beénekelte" magát, lehet, hogy kicsit korábban kellett volna kezdeni! Az a mód, ahogyan Frontali betegségét bejelentették, azt jelzi, hogy valami csakugyan nincs teljesen rendben a STOP körül! Nem mondom, hogy fanfárok között jelentsenek be egy ilyen dolgot, de minimum várják meg, míg a nézőtér elcsendesül, és mondják be normálisan. (Persze, lehet, hogy kicsi leragadtam a múltbeli szokásoknál.) A barcelonai Gerard nekem is tetszett, de a neve nem maradt meg a fejemben, Pedig meg is állapítottam, hogy Antonenko halvány Otellója mellett igen jó Jago volt, sokkal jobb, mint a ROH Vratogna!

Kaufmannal kapcsolatos korábbi véleményét, hogy ti. nem a másoktól megszokott hangerővel énekel, és néha kottát is olvas, csak megerősíteni tudom. Lásd  a  Celeste Aida utolsó hangjai, amit évtizedek óta orditva szoktunk meg. Egyébként K. több alkalommal elmondta, sőt önéletírásában meg is írta, micsoda meglepetés volt számára a pl.  Lohengrin aprólékos tanulmányozása során a kottában szereplő sok piano,  sőt pianissimo. 

Egyébként Welser-Möstöt újabban egyre többen sírják vissza.

 

2221   lujza • előzmény2215 2018-05-03 01:12:32

Kedves Klára!
Valóban kiállt valaki a függöny elé az előadás előtti zsivajban, és eldarált valamit. Ha Frontali betegségét, ez az elején tényleg látszott, de a 3. felvonásra egész jól összeszedte magát. Ezzel együtt hiányzik egy igazán jó Gerard, tán Alvarez az volt Barcelonában.

Egyébként én is már sokszor visszasírtam az egykor kicsit lesajnált Welser-Möstöt.

2215   Klára • előzmény2214 2018-05-02 08:52:59

Kedves Lujza!

Több állításával egyetértek.

A karmester kétségtelenül nem állt a helyzet magaslatán, nem az énekesek hibája, hogy helyenként szétmentek, és az sem, hogy helyenként szinte túlharsogták az énekeseket.  Armiliatonak voltak ennél sokkal jobb napjai! Sajnos, az énekesek manapság nincsenek abban a helyzetben, hogy bizonyos dolgokat szóvá tegyenek - hamar magkapják a "nehezen kezelhető" titulust. Főleg a rendezőktől, de a karmesterektői ls.

Frontali betegségét a kezdetkor csakugyan bemondták, de olyan halkan és gyorsan, hogy szinte alig lehetett érteni. Nekem is csak az tünt fel, hogy valaki civilben megjelent a függöny előtt, mondott pár zór, majd eltűnt. Sajnos, sem a londoni (szerintem a háromból a legjobb),  sem a müncheni, sem a bécsi Gerard nem érte el a Harteros - Kaufmann szintet, így még gyengébbnek tünnek, mint valójában.

Harteros teljesítményét mindenképpen kicsinyíteni kell, mert veszélyezteti az isteni Anna nimbuszát. A müncheni bemutató után szakavatott kritikusok állítottak párhuzamot Harteros La mamma morta és Callas La mamma morta áriája között! Azonkívül - szintén nem mellékesen a Tosca 2016-os párizsi bemutatóját  - Harteros - M. Alvarez, B.Terfel  felléptével -  a legjobb Tosca előadásnak minősítették, Callas és Tito Gobbi legendás Tosca fellépte óta. Nem mi, hanem a külföldi kritikák!

A Kaufmannról írt kritikák kapcsán a kívülállóban felmerülhet a kérdés, tud-e ez a szerencsétlen egyáltalán énekelni, vagy csak egy jól megcsinált figura? Az a sok energia, amit a leszólásába fektetnek, arra enged következtetni, hogy valakiknek evvel szívességet akarnak tenni. Egyszer szólná le valaki......Na, ezt inkább nem!

A rendezés mai szemmel nézve valóban kicsit fantáziátlan, az eredeti bemutató idején valószínűleg csak a szereplőkre, énekesekre koncentráltak, ma már más igények vannak. (ezt el lehet mondani a STOP Tosca színpadképére és rendezésére is!) Ami az utolsó mondatát illeti, űgy általában a szereplők kiválasztására vonatkozóan,  a STOP hajdani Generalmusicdirektor-ja rapid felmondásának egyik indokaként éppen azt adta meg, hogy a vezetőség az énekesek kiválasztásában őt tökéletesen mellőzte! Ez azért elárul valamit!

PS. Végre valaki, akinek eszébe jutott a JK topicban Kaufmannról és általában az előadásról írni! Külön köszönet érte!

 

 

 

2214   lujza 2018-05-02 00:11:09

Kaufmannak sikerült kivételesen azonosulnia a szerepével. Mint Andrea Cheniert, Carlo Gerard késői követői, őt így vádolják:
- Nem csúnya és dagadt = szépfiú;

- Nem üvölt, mint a fába szorult féreg = mikrofonhang;

- El is játssza a szerepét = magamutogató;

- Más technikával énekel = természetellenes;

- Nehéz állásokat is meg tud oldani = gépészkedik;

- Stb. tetszés szerint.

Persze Harteros is megkapja a magáét, hiszen akaratlanul is Netrebko babérjait veszélyezteti a közös szerepeikben.

Bájos, hogy olyanok szidják őket, akik ott se voltak az előadásokon!

Én ott voltam, pont 29-én. És nem tetszett eléggé. Visszasírtam a müncheni Cheniert, amit szintén élőben láttam-hallottam. A bécsi egy gyenge rendezés. Nem azért, mert régi, hanem mert fantáziátlan és semmitmondó. Egyetlen előnye, hogy az áriáknál hagyja előrejönni a szólistákat. Aztán egy középszerű karmester időnként majd szétverte az előadást. Csodáltam, hogy a Bécsi Filharmonikusok időnkét olyan hangzást produkált, mint egy rezesbanda. Persze, aki csak a hangerőt szereti, az akár élvezheti is ezt. Armilliato nem nagyon figyelt az énekesekre, pláne nem segítette őket. Nem is értettem, hogy a szólisták miért nem reklamálnak ezért.

Akiket érdemes volt mégis hallgatni, az a főszereplő páros volt. De egy jó karmester mellett ők is többet tudtak nyújtani Münchenben. És bár az ottani rendezéssel kapcsolatban voltak fenntartásaim, de az sokkal több lehetőséget adott a szerepeik átélésére, az érzelmek kifejezésére.

Én nem hallottam, hogy bemondták volna Frontali betegségét. Mindenesetre az elején nagyon nem tetszett, úgy tűnik, ritka a jó Gerard. A 3. felvonásra azért összekapta magát, az áriája egész jól sikerült. A kisebb szerepekben se nagyon brillíroztak, az egy Boaz Danielt kivéve. Nekem úgy tűnt, a STOP beérte azzal, hogy egy híres párost hívott meg a főszerepekre, a többivel nem törődött. Csakugyan hanyatlanak ők is?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Takács-Nagy Gábor Kamarazene Kurzusa

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Pálfalvi Tamás (kornett), Lukács Gergely (szerpent, basszus szaxkürt), Stürzenbaum Róbert (sackbut, ventil harsona), Szepesi Bence (alt szaxofon); Dévényi Gábor (nagybőgő); Szelcsányi Ágnes (csembaló, zongora); Szabó Zsolt (viola da gamba), Magyar Bálint (ének)
Szentpáli Roland tuba DLA zárókoncert
PALAZOTTI: Montechiaro
PALAZOTTI: Vallone secco
ZUCCARO: Ricercar
FARNABY: The Old Spagnoletta
FARNABY: A Toy
FARNABY: The New Sa-hoo
DESVIGNES: Antiennes du jour des Morts
DE FESCH: B-dúr szonáta, op. 4/6
VEIT: Romance
CORBIN: Teutatès – Fantasie mystique
DEMERSSEMAN: Ave Maria
PILATI: Le serpent de village

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Ágnes (brácsa)
G. Horváth László, Kiss Enikő (hegedű), Kónya Attila (cselló)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
Horváth Ágnes brácsa diplomakoncertje
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 - 1. Adagio, 2. Fúga
BARTÓK-SERLY: Brácsaverseny, BB 128
SOSZTAKOVICS: 8. (c-moll) vonósnégyes, Op.110

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - balett
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Jónás Krisztina, Bakos Kornélia, Szerekován János, Jekl László
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál
MICHAEL HAYDN: Te Deum MH 28
MICHAEL HAYDN: d-moll szimfónia MH 393
JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII/11
A mai nap
történt:
1892 • a szentpétervári Marinszkij színházban bemutatják Csajkovszkij Diótörőjét
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1890 • Sergio Failoni, karmester († 1948)
elhunyt:
1737 • Antonio Stradivari, hegedűkészítő (sz. kb. 1644)
1869 • Louis Moreau Gottschalk, zongorista, zeneszerző (sz. 1829)
1990 • Paul Tortelier, csellista, zeneszerző (sz. 1914)