vissza a cimoldalra
2020-10-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4568)
Régizene (4776)
Jacques Offenbach (484)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2081)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4965)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4148)
Momus-játék (5927)
Kimernya? (3827)
Lehár Ferenc (727)
Pantheon (2744)
Társművészetek (2196)
Erkel Színház (10734)
Hibajelenségek - fejlesztési napló (35)
Franz Schmidt (3710)
Kolonits Klára (1184)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1454)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

4587   diosjeno • előzmény4586 2020-10-11 14:41:15

Ha csak tiszta bélhúr van , na meg hangszál...

4586   diosjeno • előzmény4585 2020-10-11 09:51:12

Erre csak bólintani tudok. Főleg az utolsó mondatra.

------------------------

4585   Corvette • előzmény4584 2020-10-11 02:05:03

Nehéz dolog ez. A citera első ránézésre nem valami komplikált hangszer, a nép egyszerű fiai is könnyen elboldogulnak rajta, gondolom innen fakad a sikere. A furulyázás sem kíván sokat az előadóktól, népszerű hangszer ez is, szinte minden háztartásban akad belőle egy. Aztán jön egy szint, amely felett már minden hangszer nehéz, és ekkor válik nélkülözhetetlenné a rendszeres gyakorlás.

Nem vagyok meggyőződve arról, hogy Lajkó Félix rendeltetésszerűen használja a citerát, de kétségtelen, hogy hatásos a játéka. Ki tudja, talán ez a játékstílus is beépül majd egyszer a citerások előadói gyakorlatába. A hangszerek megszólaltatási képességének a tágítása napjainkra világméretet öltött, és aki nem tud felmutatni valami új effektust, valami új, eddig ki nem játszott hangot vagy hangszínt, szinte érdektelen is. 

Nagyon keskeny az a határ, amely elválasztja a valódi előadó művészt az öncélű extravaganciától.

4584   diosjeno • előzmény4583 2020-10-10 23:57:33

Hát igen, vannak nagy meglepetések. 

Azért azt mondanám, hogyha nem egy standard hangszerről van szó ( amit pl zeneiskolákban is tanítanak ) akkor at ELŐADÓ SZEMÉLYE rendkívüli mértékben meghatározó. 

 Én pl évtizedekig nem értettem, miért hangszer a citera...harangoznak rajta egy hangon, ok..de mi a pláne benne..hogyhogy fennmaradt ?  Ez addig tartott, amÍg a Lajkó Félixet nem hallottam-láttam  citerázni.

A zene a citerából jön.

Ok, ott vannak a többiek is, de a lényeg a citera.

4583   Corvette • előzmény4578 2020-10-10 23:31:01

Te kis történész, te! Hát igen, ezt a tételt én is oboán ismertem sokáig, mert hát eredetileg ez egy oboaversenyből van. 

A tekerőlant nagyon elfelejtődött az idők folyamán, pedig a barokk kor egyik legnépszerűbb hangszere volt. Corrette is szívesen komponált rá, és az orgonadarabjaiban is előszeretettel utánozta ezt a virtuóz hangszert.

Tobie Miller valóban nagyon másként játszik ezen a parasztzongorán, mint a többiek.  

Matthias Loibnerről hallottál-e? Ki ne hagyd!

4578   diosjeno • előzmény4576 2020-10-10 10:45:02

Hát ez tényleg jól szól ! Még nem hallottam így.

4576   Corvette • előzmény4575 2020-10-10 03:16:38

Én a tekerőlant hangját is nagyon szeretem. 

4575   diosjeno • előzmény4573 2020-10-09 22:00:04

 " Szebb hangú lenne a hegedű-consort? Ide kellene kilyukadni? "

----------------------

Nem kell kilyukadni  :)  Nem hallottál még élőben, tehát nem tudod.  Ennyi.

Nyilván más a hangja, De nem csak a lantnak szép a hangja, szép a vihuela hangja is.

 

4573   chord • előzmény4572 2020-10-09 21:23:03

Én arról igazán nem tehetek, hogy a viola da gamba hangja különbözik a hegedűétől; és ha ezek consortba állnak, akkor a különbség nem fog eltűnni. A hegedűt akár a csellóig is 'nyújthatjuk/nagyíthatjuk', akkor sem.

Amúgy, meg kell hallgatni a két linket, a hegedű-, ill. a gambaconsortét. Egy laptopon is lejön a döbbenetes különbség. 

Most akkor ez 'bűntény', kimondani? Mert élőben mi lenne...?
Gambaconsortot hallottam, aránylag sokszor. Savallt is. 
Hegedűt is. Consortban nem.

 

Szebb hangú lenne a hegedű-consort? Ide kellene kilyukadni?

4572   diosjeno • előzmény4570 2020-10-09 16:12:20

 " Egy gamba consort azért ettől még nagyon sokkal szebb hangzású, a hasonlítás ezért majdnem ízléstelen;  számomra az az egyik csúcsa a hangszeres megszólaltatásnak "

---------------------------

Ez tipikus felvétel-cápa hozzáállás, Ilyet  hangfelvételek alapján állítani.

 Európában jó ha 5 rendes  (reneszánsz ) hegedűconsort van.

 Hangfelvétel alapján meg kimondani, hogy melíik a szebb hangzású- hát az kimeríti az akusztikai bűncselekmény fogalmát.

 Ha neked pl egy felvétel nem CAB vagy CACIB, CAD, vagy RESCACIB, akkor már nem az a szép hangzás. Persze, FELVÉTELEN nem az a szép . 

 

 

 

4570   chord • előzmény4569 2020-10-09 13:08:28

Hangzás?, az szép. Valamennyire...:) Az előadás az tényleg iskolás-ízű, de a hangzás az eléggé finom. A hegedű, számomra, itt mutatja meg magát, igazából, a consortban. Magában, egyszerűen nem áll meg, akkor sem, ha három tonna szóló hegedűművet mutattok. Meg ha ezt pont egy hegedűsnek mondom.

Hogy miért?, egyszerű, mert hiányos a tónusa. A lant, a gamba, a csembaló, azok magukban is teljes spektrumúak, a hegedű az nem.

Amúgy, a csembalónál, az a 45-49 Hz alsó frekvencia, azt nem is gondolná az ember, hogy ott figyel, ha nem hallott élőt, vagy valami extrém jó hifin egy jó lemezt.

 

Egy gamba consort azért ettől még nagyon sokkal szebb hangzású, a hasonlítás ezért majdnem ízléstelen;  számomra az az egyik csúcsa a hangszeres megszólaltatásnak.

A Lachrimae, a késő-Reneszánszban, sőt, utána is kicsit, hogy milyen gyakorisággal szólalt meg violákon, vagy hegedűkön, az attól függ, hogy ki válaszol, egy hegedűs, vagy egy gambás...:)

4569   diosjeno • előzmény4568 2020-10-08 22:59:48

 Na persze hogy a játékukat értékeled , nem a hangzást... :) amúgy igazad van.

Csakhogy azért kérdeztem, mert itt NINCS barokk cselló... NINCS  brácsa, 

 Itt van : Egy késő-reneszánsz hegedű, egy althegedű, egy tenorhegedű és egy kisbasszus hegedű. Mindegyik hegedű. 

A hegedű consort annyira elterjedt volt a késő reneszánszban, hogy  Dowland a híres Lachrimae ( Seven Tears )  kéziratot így címezte meg : " Lachrimae or Seven Tears   for 5 viols or  violin consort " . 

Szóval hagyd szegény fiatalokat békében fejlődni, a hangzásra figyelj :)

Gabrieli : Canzona

4568   Corvette • előzmény4567 2020-10-08 22:37:32

A hangzás? Hát olyan, amilyen. Ez a két hegedű, barokk cselló, és a brácsára nem igazán emlékeztető, nyakba akaszthatós vonós hangszer szép, élvezetes, gazdag egyveleget adna. Adna, ha a fiatalok egy kicsit többet gyakorolnának. :)

Nagyon érződik az összeszokatlanságuk, ez az első nótában különösen kidomborodik. A közepe nagyon felhangosodik, és az összhang is hiányzik az első hegedűs és a csellista között. Ügyesek, de nem annyira. A második nóta sokkal bíztatóbban indul, viszont a tempó gyorsabb, mint amit én megbírok, ráadásul az egészen egy nagyfokú nyugtalanság uralkodik. A lazaság és az elegancia nagyon elkéne ide. Hogy a te szavaddal éljek, szinte csak téglát látok. Egy kis habarcs most nagyon jól jönne. 

Fiatalok. Kicsit tanácstalanok. Még idő kell nekik. Ezekhez a művekhez biztosan.  

Jól mondtam tanár úr? Hanyast kapok? :)

4567   diosjeno 2020-10-08 21:41:43

Hallottatok már ilyet ?

 Kíváncsi vagyok a véleményetekre !

 Hegedű consort, La Spagna - variáció. ( Ez a fenti link. )

 A hangzásra mit mondtok, az érdekelne.

Ghizeghem - De tous biens plaine

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

"Doktorandusz koncertek 1."
Janáček: Hegedű-zongora szonáta
Kökény Eszter (hegedű), Várallyay Kinga (zongora)
Gounod: „Ah! Je ris de me voir si belle” – Margit ékszeráriája a Faust című opera harmadik felvonásából
Csajkovszkij: „Otcsevo eta prezsgye ne znála” – Jolanta ariosója a Jolanta című opera első felvonásából
Bede Blanka (ének), Szabó Ferenc János (zongora)
Hindemith: Brácsa-zongora szonáta, op. 11/4
Enescu: Koncertdarab
Bor Péter (brácsa), Dani Imre (zongora)
Gershwin: „My man’s gone now” – Serena siratója a Porgy és Bess című opera első felvonásából
Bede Blanka (ének), Szabó Ferenc János (zongora)
Bartók: 1. hegedű-zongora szonáta, BB 84
Osztrosits Eszter (hegedű), Dani Imre (zongora)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kovács Csilla, Balogh Eszter, Varga-Tóth Attila, Christian Immler
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
Werner: Der Gute Hirt (1739) - Introductio
Werner: c-moll Salve Regina (1762)
Werner: Holoferne & Judith (1742) - Introductio
Albrechtsberger: c-moll Salve Regina
Werner: Die allgemeine Auferstehung (1745) - Introductio
J. S. Bach: Ich will den Kreuzstab gerne tragen - kantáta, BWV 56
Werner: Der verlorne Sohn (1747) - Introductio
Werner: g-moll Salve Regina (1729)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kelemen Barnabás (hegedű), Claudio Bohórquez (cselló), Nagy Péter (zongora)
"Kamarazene nagyteremre"
Brahms: 1. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 78
Brahms: 2. (F-dúr) cselló-zongora szonáta, op. 99
Brahms: 1. (H-dúr) zongoratrió, op. 8
Élő közvetítés!
A mai nap
történt:
1893 • Csajkovszkij VI. ("Patetikus") szimfóniájának bemutatója (Szentpétervár)
elhunyt:
1755 • Joseph Bodin de Boismortier, zeneszerző (sz. 1689)
1973 • Gyurkovics Mária, énekes (sz. 1913)