Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


4575 diosjeno 2020-10-09 22:00:04 [Válasz erre: 4573 chord 2020-10-09 21:23:03]

 " Szebb hangú lenne a hegedű-consort? Ide kellene kilyukadni? "

----------------------

Nem kell kilyukadni  :)  Nem hallottál még élőben, tehát nem tudod.  Ennyi.

Nyilván más a hangja, De nem csak a lantnak szép a hangja, szép a vihuela hangja is.

 


4574 diosjeno 2020-10-09 21:41:06 [Válasz erre: 4573 chord 2020-10-09 21:23:03]

ÁÁ értem, vétkes tájékozatlanságod okán vagy ily magabiztos .

 A hegedűconsortban szereplő hegedűk nem ugyanazok, mint a mai hegedűk, és más hangon is szólnak. A consort-hegedű még a kora-barokk kor előtti, tehát reneszánsz eszköz. Még előbbi az első  Amati mesternél , akit a hegedű atyjának szokás emlegetni. Ez egy másik hangszer.


4573 chord 2020-10-09 21:23:03 [Válasz erre: 4572 diosjeno 2020-10-09 16:12:20]

Én arról igazán nem tehetek, hogy a viola da gamba hangja különbözik a hegedűétől; és ha ezek consortba állnak, akkor a különbség nem fog eltűnni. A hegedűt akár a csellóig is 'nyújthatjuk/nagyíthatjuk', akkor sem.

Amúgy, meg kell hallgatni a két linket, a hegedű-, ill. a gambaconsortét. Egy laptopon is lejön a döbbenetes különbség. 

Most akkor ez 'bűntény', kimondani? Mert élőben mi lenne...?
Gambaconsortot hallottam, aránylag sokszor. Savallt is. 
Hegedűt is. Consortban nem.

 

Szebb hangú lenne a hegedű-consort? Ide kellene kilyukadni?


4572 diosjeno 2020-10-09 16:12:20 [Válasz erre: 4570 chord 2020-10-09 13:08:28]

 " Egy gamba consort azért ettől még nagyon sokkal szebb hangzású, a hasonlítás ezért majdnem ízléstelen;  számomra az az egyik csúcsa a hangszeres megszólaltatásnak "

---------------------------

Ez tipikus felvétel-cápa hozzáállás, Ilyet  hangfelvételek alapján állítani.

 Európában jó ha 5 rendes  (reneszánsz ) hegedűconsort van.

 Hangfelvétel alapján meg kimondani, hogy melíik a szebb hangzású- hát az kimeríti az akusztikai bűncselekmény fogalmát.

 Ha neked pl egy felvétel nem CAB vagy CACIB, CAD, vagy RESCACIB, akkor már nem az a szép hangzás. Persze, FELVÉTELEN nem az a szép . 

 

 

 


4571 chord 2020-10-09 13:18:47

20 éve ez volt:

Mostanában meg ez:

A két felvétel ugyanaz.
Gyakorlatilag megugorhatatlan; pedig milliónyian próbálkoznak.

Az új kiadás SACD remasterelt; aki egy jó hifin meghallja, az onnantól más ember lesz.

Lachrimae Antiquae


4570 chord 2020-10-09 13:08:28 [Válasz erre: 4569 diosjeno 2020-10-08 22:59:48]

Hangzás?, az szép. Valamennyire...:) Az előadás az tényleg iskolás-ízű, de a hangzás az eléggé finom. A hegedű, számomra, itt mutatja meg magát, igazából, a consortban. Magában, egyszerűen nem áll meg, akkor sem, ha három tonna szóló hegedűművet mutattok. Meg ha ezt pont egy hegedűsnek mondom.

Hogy miért?, egyszerű, mert hiányos a tónusa. A lant, a gamba, a csembaló, azok magukban is teljes spektrumúak, a hegedű az nem.

Amúgy, a csembalónál, az a 45-49 Hz alsó frekvencia, azt nem is gondolná az ember, hogy ott figyel, ha nem hallott élőt, vagy valami extrém jó hifin egy jó lemezt.

 

Egy gamba consort azért ettől még nagyon sokkal szebb hangzású, a hasonlítás ezért majdnem ízléstelen;  számomra az az egyik csúcsa a hangszeres megszólaltatásnak.

A Lachrimae, a késő-Reneszánszban, sőt, utána is kicsit, hogy milyen gyakorisággal szólalt meg violákon, vagy hegedűkön, az attól függ, hogy ki válaszol, egy hegedűs, vagy egy gambás...:)


4569 diosjeno 2020-10-08 22:59:48 [Válasz erre: 4568 Corvette 2020-10-08 22:37:32]

 Na persze hogy a játékukat értékeled , nem a hangzást... :) amúgy igazad van.

Csakhogy azért kérdeztem, mert itt NINCS barokk cselló... NINCS  brácsa, 

 Itt van : Egy késő-reneszánsz hegedű, egy althegedű, egy tenorhegedű és egy kisbasszus hegedű. Mindegyik hegedű. 

A hegedű consort annyira elterjedt volt a késő reneszánszban, hogy  Dowland a híres Lachrimae ( Seven Tears )  kéziratot így címezte meg : " Lachrimae or Seven Tears   for 5 viols or  violin consort " . 

Szóval hagyd szegény fiatalokat békében fejlődni, a hangzásra figyelj :)

Gabrieli : Canzona


4568 Corvette 2020-10-08 22:37:32 [Válasz erre: 4567 diosjeno 2020-10-08 21:41:43]

A hangzás? Hát olyan, amilyen. Ez a két hegedű, barokk cselló, és a brácsára nem igazán emlékeztető, nyakba akaszthatós vonós hangszer szép, élvezetes, gazdag egyveleget adna. Adna, ha a fiatalok egy kicsit többet gyakorolnának. :)

Nagyon érződik az összeszokatlanságuk, ez az első nótában különösen kidomborodik. A közepe nagyon felhangosodik, és az összhang is hiányzik az első hegedűs és a csellista között. Ügyesek, de nem annyira. A második nóta sokkal bíztatóbban indul, viszont a tempó gyorsabb, mint amit én megbírok, ráadásul az egészen egy nagyfokú nyugtalanság uralkodik. A lazaság és az elegancia nagyon elkéne ide. Hogy a te szavaddal éljek, szinte csak téglát látok. Egy kis habarcs most nagyon jól jönne. 

Fiatalok. Kicsit tanácstalanok. Még idő kell nekik. Ezekhez a művekhez biztosan.  

Jól mondtam tanár úr? Hanyast kapok? :)


4567 diosjeno 2020-10-08 21:41:43

Hallottatok már ilyet ?

 Kíváncsi vagyok a véleményetekre !

 Hegedű consort, La Spagna - variáció. ( Ez a fenti link. )

 A hangzásra mit mondtok, az érdekelne.

Ghizeghem - De tous biens plaine


4566 Corvette 2020-10-08 19:20:34 [Válasz erre: 4565 chord 2020-10-08 19:11:39]

Egy kő esett le a szívemről.


4565 chord 2020-10-08 19:11:39 [Válasz erre: 4564 Corvette 2020-10-08 19:09:47]

Hát, a Fitzwilliam Virginal Book kiadásaiba eléggé tartósan beleragadt - vagyis, nem csak nekem tetszik/tetszett ennyire, abban egészen biztos lehetsz....


4564 Corvette 2020-10-08 19:09:47 [Válasz erre: 4562 chord 2020-10-08 18:52:30]

Remélem majd valakinek megtetszik ez a cudálatosz zene. Én konkrétan immunis vagyok rá. Ha van is bennem belső ajtó, hát rendesen be van ragadva.


4563 chord 2020-10-08 19:09:35

Itt van ez a dallam egy másik hangszeren.

The Fall of the Leafe - Immerseel


Szintén zseniális, ez is. Hogy miért?, mert mindkettő direkte rájátszik a hangszer adottságaira, a tónus kifejező erejére. A csembaló itt behozhatatlan tónus-előnyét csillogtatja: pont ez az, amiért a tempóban azok a 'leakadások' annyira hatásosak; egy-egy kitartott akkordnál, egy jó rendszeren hallgatva, valami észvesztően gyönyörű csengés-bongás rázza a kabinetet; a pozitív orgonán ez maníros is meg fölösleges is lenne, mert ott egyszerűen nincs annyi felhang; Ng persze nem esett kétségbe, az ő megoldása is nagyon tetszik.


4562 chord 2020-10-08 18:52:30

Itt hallatszik igazán, hogy ez a Sandokan-ükunoka micsoda érzékkel nyúlt ehhez a régi dologhoz:


valami ál-monotonitással egy atomkemény keretben tartja a dolgot, nem enged elkalandozni az érzelgősség felé, hanem valamiféle belső ajtót nyit. Hogy hová?, ha ezt nyelvileg ki lehetne fejezni, nem kellene zenét hallgatni, elegendő lenne az olvasás.

A tipikusan ártatlannak tűnő 'dallamocska' - részemről, az erejét, majdhogynem veszélyesnek tartom.

The Fall of the Leafe


4561 chord 2020-10-08 18:37:31

The Leaves bee greene

A borítón is így van; az régi angolban sok furcsaság van.


4560 joska141 2020-10-08 18:29:46 [Válasz erre: 4559 diosjeno 2020-10-08 17:14:09]

Azt hiszem egy "e" betűvel több van benne: "The Leaves be greene" YT beadása esetén több felvételt is mutat.


4559 diosjeno 2020-10-08 17:14:09 [Válasz erre: 4558 chord 2020-10-08 15:24:56]

 A "The Leaves bee greene " linket nekem blokkolja,a masinám,  nem adja. 


4558 chord 2020-10-08 15:24:56

Inkább zene...

Van ez a kétbetős-nevű maláj billentyűs, a Ng.
Kah Ming Ng. Nagyon szeretem, ahogyan játszik. Meg ahogyan az átiratokkal bánik.

A lemezeit a londoni Signum Records adja ki.

Itt eg Byrd dallam, consortosítva. Nagyon finom előadás.

Byrd - Walsingham - Charivari Agreable

Itt meg ez a titokzatos dallam, a

The Leaves bee greene


4557 Corvette 2020-10-08 13:29:26 [Válasz erre: 4554 macskás 2020-10-08 08:29:41]

  The Prodigy's 'Breathe'


4556 diosjeno 2020-10-08 11:42:54 [Válasz erre: 4555 chord 2020-10-08 10:13:46]

Azért vigyázz, a cipő csak egy hasonlat ! A hegedű nem bőrből van !. 

Amit nem értesz, az szerintem az, hogy a gisz a hegedűn EGYETLEN , ÉS EGZAKT helyen szólal meg. Mégpedig úgy, hogy egy bizonyos frekvenciát ( gisz) egy bizonyos módon vesz át. ( berezonál. )  De ezt az átvételt ( a berezonálást) A HEGEDŰ VÉGZI EL . Minden esetben elvégzi. Ha te húzod, ha én húzom, ha a kakas átsétál rajta, mindegy. Hogy mindenkinek egy sajátos módon szól a kezében a hegedű, az az eszközhasználati intelligenciájától függ.( Feje, keze )  De ez nem változtatja meg a hegedű alap-rezonancia tulajdonságait lényeges mértékben, mert a játék során zenei hangok jönnek létra, amelyeknek egzakt a tartománya, amire a hegedű egzakt módon reagál. 

 Úgy mondanék valami misztikusat...hogy végre én is érdekes lehessek...de tudom, a valóság néha nem elég..a hegedű meg pont az az eset  :)))  nem elég neki a valóság, ennek a témának...


4555 chord 2020-10-08 10:13:46 [Válasz erre: 4553 diosjeno 2020-10-07 23:09:34]

Igen, a cipő, igen, ha te hordod egy hónapig, utána, nekem fájni fog pl. a bütyköm benne. Mert igen, a cipő átformálódott, ez könnyen belátható, és arra kényszeríti, igen, kényszeríti a lábamat, hogy úgy járjak, mint te. Aztán én hordom egy hónapig, és az én formám formál. 

Igen, ettől még cipő marad a cipő, hegedű a hegedű.

A lényeg, szerintem, mint majdnem mindenben, az időfaktor. Ha ez az átalakulás hosszú idejű, amikor 'felveszi a láb sajátosságait' akkor a misztika valóság lehet, létezhet ez a 'félre-játssza' dolog. Ha nagyon rövid ez az idő, vagy nincs is, akkor tényleg csak köd az egész. Én mindkettőt hajlamos vagyok elhinni, nincs hangszerem, azt meséltek be nekem, amit akartok...:)

De amúgy, egyszerű lenne a válasz a részedről. Ha volt már kölcsönadva az a hangszered, amelyen mindig játszol, mondjuk nem egy 1 órára, és amikor visszahozták, semmi különöset nem éreztél, akkor itt valóban nem tudod alátámasztani a misztika-éhségünket


4554 macskás 2020-10-08 08:29:41

4554


4553 diosjeno 2020-10-07 23:09:34 [Válasz erre: 4552 chord 2020-10-07 22:48:50]

Ejnye. ejnye :)  Keresed a ködöt ? :)

 

 " És ugyanúgy fogod le a Ciszt vagy a giszt? Ugyanúgy nyomod, atomra ugyanazzal a pozícióval, fogással, mint Ysaÿe, Wieniawski, Rosand vagy Fornaciari? Totál ugyanolyan a kezed esetleg? " 

A hangot a hegedű adja, nem Ysaye.  A kéz amelyik lefogja a hangot, az enyém. 

 Amit játszani akarok, a  fejem, az is enyém. 

 

 Ysaye most már nincs a képben. Lehet, hogy eddig ő hordta a cipőt, ő tett bele ráncokat a sajátos lábfejmozdulataival, de a cipő most az én lábamon van. 

 Jó cipő, jó mesterek munkája. Érzékeny, felveszi a láb sajátosságait. 

 Egészen másképp járok, mint Ysaye.  Szerinted  ez a jó cipő  most hirtrelen megvadul, elveszti azt a híres érzékenységét, és bosszúból azért, hogy már nem Ysaye lábán van , arra fog engem kényszeríteni, hogy úgy járjak, mint Ysaye ? 


4552 chord 2020-10-07 22:48:50 [Válasz erre: 4549 diosjeno 2020-10-07 21:03:18]

És ugyanúgy fogod le a Ciszt vagy a giszt? Ugyanúgy nyomod, atomra ugyanazzal a pozícióval, fogással, mint Ysaÿe, Wieniawski, Rosand vagy Fornaciari? Totál ugyanolyan a kezed esetleg? 

És ha egy fából készült dolgot máshol nyomunk, akkor nem lehet, hogy másképp szól? Egy olyan érzékeny dolog, ami 5 rH% páratartalom-eltérést másmilyen hanggal jelez?

 


4551 diosjeno 2020-10-07 21:32:58 [Válasz erre: 4550 Corvette 2020-10-07 21:24:53]

Szeretik ám a ködöt fejleszteni, a misztikumot táplálni. Ezt kajálja a jónép. 

 Főleg a hegedűvel  bárkit be lehet vinni az erdőbe :))


4550 Corvette 2020-10-07 21:24:53 [Válasz erre: 4549 diosjeno 2020-10-07 21:03:18]

Köszönöm. Akkor már ketten gondoljuk ugyanazt. Szerintem Long a blogjában valamire rosszul emlékezik, rosszul idéz. 

 

 


4549 diosjeno 2020-10-07 21:03:18 [Válasz erre: 4548 diosjeno 2020-10-07 20:53:50]

 " kihallható-e egy hegedű hangjából, hogy az Ysaÿe, Wieniawski, Rosand vagy Fornaciari hangszere volt? Hogy bele tud-e ivódni a fába az előadó hangja? "

 

 Az a hegedű hangja. Cisz, vagy gisz. Hangok. Rezgésszám, hangszín. Mind a hegedűjé. Nem Wienawskié.  Ami a Wienawskié, az a fejében van. És ott is marad. Ha más tulajnál ismerősnek tűnik valami, a hegedű hangja az ismerős.


4548 diosjeno 2020-10-07 20:53:50 [Válasz erre: 4547 Corvette 2020-10-07 20:43:44]

A cipős hasonlat. Próbáld már elképzelni :)

Nem volt még rajtad olyan cipő, amit előtted más hordott ? Mennyire jártál úgy benne, mint ő ?  Mi volt benne nehéz, a beleszokásban ? Végül is te győztél, vagy a cipő ?

 

 Ha nem volt még ilyen az életedben  ( más cipőjében járni ) akkor elmesélem, velem hogy volt ... 

Más hegedűje sok volt már a kezemben, más cipője is a lábamon.

 


4547 Corvette 2020-10-07 20:43:44 [Válasz erre: 4546 diosjeno 2020-10-07 19:25:50]

Téged is jól megszállt az ihlet! Alapvetően az érdekelt volna, hogy a hangszer hangját meghatározhatja-e az, hogy előzőleg ki játszott rajta hosszú ideig? Hogy kihallható-e egy hegedű hangjából, hogy az Ysaÿe, Wieniawski, Rosand vagy Fornaciari hangszere volt? Hogy bele tud-e ivódni a fába az előadó hangja? Hogy ha pl. te játszanál rajtuk, akkor csak téged hallanálak-e, vagy az előző tulajdonost/használót is?

Vagy az a megjegyzés, hogy a hangszer hangját meghatározza az, hogy ki játszott rajta, csupán annyit jelent, hogy van, aki a hegedű összes hangján játszik és van aki csak a felén, és emiatt a fa sem rezonál úgy, mintha minden hangon be lenne rendesen járatva? Vagyis, hogy úgy mondjam, "ellustul" a hangszer, rosszul lesz "kitaposva".  


4546 diosjeno 2020-10-07 19:25:50 [Válasz erre: 4541 Corvette 2020-10-07 17:11:41]

Nem tudom, kinek mi a szisztémája, miben hisz. A sok ökörséget is OKKAL találják ki a zenészek, azt  gondolom, valahogy erősíteni próbálják magukat, támpontokat keresnek. Alapjában sztem két szemlélet van. Az egyik úgy gondolkodik, hogy a jó hangszer döntő. A másik úgy, hogy döntő a jó hangszer.  :)))

Nem, ez csak vicc. Jó hangszer kell és kész. A két szemlélet különbsége abban van, hogy a hangsúly a hangszeren van, vagy a személyen. Ami engem illet, a személyen van. De nehogy azt hidd, hogy kevesebb olyan van, akinek a hangszeren ! 
--------------- 
" egy leütött kitartott zongorahangon csinált crescendot, "...  na ez látod tipikus. A személyi bűvölete egy nagy művésznek simán el tudja ezt érni. A közönség hallja a crescendót, ami fizikai képtelenség. Mert azt  a zenét hallja, ami egyenesen az előadó fejéből jön. . A hangszer csak alibi itt.  A notórius " hangszerkeresők " ide nem jutnak el, legyenek bármilyen virtuózok. 
 De ugye az megvan, hogy ez nem arról szól, hogy nem kell jó hangszer? De, kell. Minél jobb, annál jobb. 
------------------
 " a hangszer jelenkori hangja függ attól, hogy ki játszott rajta hosszasan a nem távoli múltban."
  Gondolj a cipőre ! A hangszerre pontosan ugyanúgy igaz ez, mint a cipőre. Anyagból van. Ha valaki bejárja előtted a cipőt, azzal ugye megváltoznak a paraméterei egy vadiúj cipőhöz képest. De attól még egy jó cipő, az jó cipő egy szar cipőhöz képest !  Vagy ha előtted már használta valaki a mercit, bizony a  kuplungot egy bizonyos módon koptatta be, de azért a verda nem lesz trabant !
 De ! Amikor a kezedbe veszel egy használt hangszert ( vagy felhúzol egy használt cipőt ) minden esetben az ÁLTALÁNOS használhatóságát csekkolod, ha érted, mire gondolok. Hogy tudtok- e együtt menni valamire ( vagy a cipőben valahova :) . Kézbe veszed, és megnézed, hogy azt a háromvonalas esz-t mennyire könnyen tudod kifújni rajta. Ha semennyire, hát dehogy érdekel téged ( a jobbik esetben ) hogy maga a világ legjobbja játszott rajta,  ha neked nem  csinálja a dolgot úgy, ahogy megszoktad, nem azon fogsz játszani, hagyod a fenébe. 

---------------
 Na, eddig tartott az általános rész :)
 Aztán itt van a felső kategória a vonósoknál, a régi olasz és német mesterek.
Hogy a nagymenők csak ezzel nyomulnak. 
Volt már Stradivari a kezemben. Nem játszottam jobban rajta, mint az enyémen ( Azért azt éreztem, hogy nagyon meg tudnánk barátkozni :)) 
Mert annyira tudok csak bármin játszani, mint AMENNYIRE TUDOK JÁTSZANI ! 
De egy jó hangszer hihetetlenül inspiráló ! Úgyhogy, ha tudsz egy Stradivarit kószálni valahol, hát add nekem...

 Szóval mit tudnak ezek a hangszerek akkor ? Tudnak egyáltalán valami plusszt felmutatni ? 
 Az anyagban kell legyen a megoldás, hiszen ezek ESZKÖZÖK !
  Van valami itt a Richter kitartott hangjából azért, ha nem is olyan direkt módon: Ugyanis a fa eszközök élettartama a wikipléd szerint 80 év átlagosan. Utána elporladnak, a szerkezetük felbomlik.  Igen ám, ha nem használják, akkor. Egy jó vasvillanyél, ami mindig kézben van, na, az már kibír 150 évet is.  Nade ezek a hegedők 300 - 350 évesek ! És teljesen egyértelmű, hogy a használat az, ami kitolja az élettartamot.

 szóval úgy tűnik nekem, hogy a régi olaszok VALÓBAN a legalkalmasabb eszközök, méghozzá a hosszú éllettartamuk okán legalkalmasabbá  vált használati eszközök. 

   De !
 
Utószónak pár gondolat. Főleg a személyes összetevő fontosságáról az eszközével szemben.

 Az nem lehet úgy , hogy akinek több pénze van drága eszközre, azé a zene. 
 Vagy hogy akinek drága eszköze van, azé a zene. Nincs is úgy. Ez egy illúzió. Nem a LEGJOBB hangszer kell, csak egy jó hangszer, az már elég. 

Illúzió. 
 
Azt mondja a kínai bölcs: " A jó mester vésője mindig kicsit tompa . " 


4545 diosjeno 2020-10-07 19:25:19 [Válasz erre: 4543 Corvette 2020-10-07 17:44:58]

 

 " A MÁO koncertmestere is ezt tette nem is olyan rég.  "

-----------------

 Nem jól tette :)


4544 chord 2020-10-07 18:15:26 [Válasz erre: 4541 Corvette 2020-10-07 17:11:41]

A hifiben ez létező jelenség, hidd el. Hardcore misztika. Long egy magamfajta nagy kamugenerátor, de most jó helyen tapogatózik az utolsó mondatával.

Mivel csak komolyzenét hallgatok, és az összes hifis cuccomat használtan vettem, megfigyelhető volt az a bejáratódás, amely egy másik féle, mint amiről a hifisek beszélnek pl. egy új vezeték, vagy cső esetében, amelyet én mindig kategorikusan tagadok, és csak a rossz hang pszichés elfogadásának kereskedői erőltetésének gondolok.

Tehát, a használt hangdobozomon előtte teljesen más zenét hallgattak. Az én zenéim, így, eleinte valahogy más ízzel szólaltak meg. Hogy egy Patricia Barber vagy egy Pink Floyd után jött egy csembaló meg a korai polifónia, az, mintha egy technikai sokk lett volna a doboznak... Aztán szépen beletanult, és kb. egy hét alatt átszokott, és kezdte a titkos dolgait megmutatni.

Erre akkor jöttem rá,amikor egyszer egy operakedvelő barátomtól landolt nálam egy BBC monitor, és, ott, érdekes módon, az első másodpercben klappolt minden, és egy hét után is tökugyanúgy szólt.

Ha most ezt folytatnám a CD játszómmal, akkor a komolytalanság íze jönne elő, lehet.

 

Hangszerekhez csak egy mondat. Viola da gambánál hallottam olyat, hogy nem szívesen adná kölcsön xy-nak, mert pár nap alatt 'félrejátszaná', és aztán nehéz lenne visszahozni ... :)
És ez komolyan hangzott el.
Itt én mindent elhiszek, meg mindennek az ellenkezőjét is.


4543 Corvette 2020-10-07 17:44:58 [Válasz erre: 4542 diosjeno 2020-10-07 17:17:14]

Az emlékezetem tökéletes. :)

Én azt nem értem, hogy hogy a fenébe jut az eszetekbe pl. Csajkovszkij hegedűversenye után előhozakodni egy Bach partitával? A MÁO koncertmestere is ezt tette nem is olyan rég.  


4542 diosjeno 2020-10-07 17:17:14 [Válasz erre: 4539 Corvette 2020-10-07 16:45:58]

Nem ráadásként, rosszul emlékszel, hanem lehetőség szerint utolsónak Bachot játszunk.  Általában időrendben épül fel egy alkalom. Középkor, reneszánsz ( korai :) , aztán barokk és Bach. Bach helyett néha Purcell. Sztem a mélység miatt van így. Utána már mit ? 


4541 Corvette 2020-10-07 17:11:41

A hegedűsünket kérdem, hogy ez így korrekt, vagy akad benne téves gondolat? Thxs előre is. 

Cikk: https://longkft.hu/audioblog/napi-megvilagosodas-2/
Részlet: " A hangszerek próbájának, a beszélgetésnek “KO-ja” pedig ekkor hangzott el – nem mindegy, hogy a hangszeren ki játszik, mert a “bejátszó” zenész meghatározza a hangszer hangját. Ezt le kell írnom még egyszer – a hangszer jelenkori hangja függ attól, hogy ki játszott rajta hosszasan a nem távoli múltban."

Tényleg így van ez? A hangszeres előadók világában, akárcsak a hifisták körében, sok a misztikus és csodálatos történetre való fogékonyság és éhség. Anno én is szerettem olyan sztorikat hallgatni, hogy valaki nem csak a tüdejében tárolta a fújáshoz szükséges levegőt, de a nyakában és a halántékában is, meg hogy S. Richter amikor fellépett Debrecenben, egy leütött kitartott zongorahangon csinált crescendot, ami ugyebár fizikai képtelenség, de neki azért sikerült. És amikor az ember fia gyermeki lélekkel van megáldva, amikor számára egy magasabb művészi authoritástól hallja az ilyen és ehhez hasonló blődségeket, akkor azokat rendre el is hiszi.

" a hangszer jelenkori hangja függ attól, hogy ki játszott rajta hosszasan a nem távoli múltban."

A hegedű hangjára kihat az, hogy jó helyen van-e a lélek, milyen húr van rajta, milyen a hangszer alakja, mérete, anyaga, a lakkozása, a lakkozás repedezettségi foka, a lakk drágakő tartalma, milyen a vonó, milyen a szőr, milyen a gyanta, az, hogy mennyi gyanta kerül a vonóra, meg hogy ki játszik rajta, na de az, hogy előtte ki játszott a hangszeren hosszú ideig...azért ez így elég vad.

Egy fából készült hangszer mindig nyersen szól 0 kilométeres állapotban. Be kell járatni. Fafúvósokra, vonósokra egyaránt igaz ez. Pl. a fafúvós hangszereket fokozatosan, több hét alatt szabad csak befújni, mert a fa élni kezd, dolgozik, tágul, összemegy, repedésre hajlamos, nem fix a nedvességtartama, és szoknia kell a rezgéseket is. Első nap csak 5-10 percet játszol rajta, majd hetenként hozzácsaphatsz + 10 percet. És ez idő alatt is csak kitartott hangozol - lehetőleg hangológéppel, hogy ne hangolódjon el a hangszer. Mert bizony a rossz befújással el lehet hangolni úgy, hogy utána már nem helyrehozható a hiba. Éppen ezért használt fafúvós hangszert senki ne vegyen látatlanban! Hegedűt se. Előbb ki kell próbálni.

Egy új hegedűnél nem lehet tudni, hogy mesterhangszer lesz-e  belőle vagy sem. Sok gyakorlás után derül csak ki. Az új hangszer vásárlása emiatt kicsit a zsákbamacskához hasonlít. Elsülhet jól is, rosszul is.

Minden hangszerhez hozzá kell szokni. Hiába játszik valaki a sajátján nagyon jól, a másén csak bénázni fog. Olyat már láttam, hogy koncerten az oboista nádjáról letekeredett a cérna, jött a szóló, kikapta a 2. oboista hangszeréből a nádat, beledugta a saját hangszerébe és játszott tovább. De nem a komplett hangszert vette el! Pedig az lett volna logikus, tudván, hogy a zenekarokban figyelnek arra, hogy a fafúvósok azonos gyártók azonos típusain játszanak a hangzásvilág kiegyenlítettsége és homogenitása miatt. Tegyük fel, van 2 Lorée Royal, mindkettőhöz ugyanakkorra hosszúságú és nagyjából azonos faragású nád készül, mégis, ugyanazzal a náddal másként szól a két hangszer. De így is a nád faragásából fakadó eltérés még mindig kisebb eltérést eredményez, mint a teljes hangszer cseréje. Gondolom a hegedűkkel is ez a helyzet. Hiába játszik valaki stabilan a saját négy húrosán, egy másikon csak keresgélni fogja a hangokat és próbál majd nem borzasztóan hamisan játszani. A hegedűket is félre lehet játszani. Fa ez is, fa az is.

Éppen ezért a hegedűsök nem szeretnek más hangszerén játszani, még akkor sem, ha azt mesterhangszernek kiáltották ki.Sok időbe tellik, mire valaki átáll egy másik hangszerre és harmadik végtagjaként tekint rá. Ha egy hegedűn mondjuk Nigel Kennedy négy évig játszott, az még nem jelenti azt, hogy aki a kezébe veszi ugyanezt a hangszert, majd ő is pont olyan hangot fog tudni rajta produkálni, mint a brit punk.

Nigel Kennedy hegedűhangot Nigel Kennedy tud képezni. Ha jól szól a hangszere, az a tiszta játékának, a vonókezelésének és magának a hangszernek - saját tulajdona - köszönhető. Nem kell rajta sokat korrigálni. De aki egy gyatra hangszeren játszik és átáll egy mesterhegedűre, az megszenved vele, mert ismét meg kell tanulnia a hangok helyét. Egy brutál jó hegedűben nagy potenciál van és rengeteget ki lehet belőle hozni. Egy Stradivari, vagy egy Guarneri del Gesu, nem éppen hálás hangszer. Rengeteget kell rajtuk gyakorolni, kimondottan megizzasztják a tulajdonosaikat. Tulajdonképpen nem is a hangszer törik be ilyenkor, hanem a zenész. Neki kell megszoknia új társát a jövőbeni közös sikerek reményében.

Viszont ezek azok a hangszerek, amelyek akkora hangon és olyan hangszínnel tudnak megszólalni, amellyel nemzetközi karriert is el lehet elérni. Akinek nincs ilyen, az ráfaragott. A nemzetközi hegedűversenyek nyertesei mind-mind ilyenekkel nyomulnak, nem a verseny után kapják meg őket. Sokáig azt hittem, hogy a Stradivari ritka, mint a fehér holló, ám egy igazságügyi szakértő felvilágosított róla, hogy nem nagy szám hozzájuk jutni, ő egy hét alatt fel tudna hajtani legalább ötöt.

Szóval befolyásolhatja-e a hangszer hangját az, hogy ki játszott rajta előtte? Igen. De inkább az, hogy játszott-e rajta egyáltalán, vagy inkább csak a por lepte, meg az, hogy hogyan bánt vele. Odacsapta-e az oldalát? Repedt-e a teteje? De ennyi. Attól, hogy egy nagy név játszott korábban egy vonós hangszeren, még Pistike a 2. elemiből nem fogja tudni rajta ugyanolyan szép hangon eljátszani a "jó szántóvetőt". Egy hangszer vagy alapból jó, vagy nem. Ha nem jó, csodát nem lehet vele művelni, ha pedig mester darab, akkor értő kezek között nagyon szép pillanatokkal tud minket megajándékozni.


4540 chord 2020-10-07 16:52:00 [Válasz erre: 4538 diosjeno 2020-10-07 16:29:33]

Tényleg nagyon különleges.

Csak annyit lábjegyzetként, hogy nem szép énekhangok; valami olyan feszítést visznek be az élességükkel, ami nem bizonyos, hogy oda volt képzelve, annak idején. Ebbe a nagyon jó zenébe.


4539 Corvette 2020-10-07 16:45:58 [Válasz erre: 4538 diosjeno 2020-10-07 16:29:33]

Arról mesélj, hogy miért játszotok folyton Bachot ráadásként? Annyi klassz bravúrdarab létezik a zeneirodalomban.


4538 diosjeno 2020-10-07 16:29:33

Szépen élvezetesen Contrafactozgatunk, canonozgatunk...

...aztán úgy 1:38-nál megáll a levegő is...


4537 macskás 2020-10-07 00:29:08 [Válasz erre: 4536 Corvette 2020-10-06 23:30:13]

Ügyesen tetted.


4536 Corvette 2020-10-06 23:30:13 [Válasz erre: 4535 macskás 2020-10-06 23:06:22]

Láng György mondogatta folyton, hogy nem enni kell, hanem étkezni. Én ezt a gondolatot kiterjesztettem a zenehallgatásra.


4535 macskás 2020-10-06 23:06:22 [Válasz erre: 4533 Corvette 2020-10-06 17:45:08]

Nakérem, én még discmannel tolom:)

Utazás és takarítás közben:)


4534 Corvette 2020-10-06 18:39:16 [Válasz erre: 4531 chord 2020-10-06 13:13:51]

Ne feledjük, hogy Bach szólódarabjait nagy előszeretettel játsszák ráadásként. Ez mondjuk nem is lenne baj egy barokk tematikájú koncert esetén. A gáz az, hogy a szólisták Ravel vagy Csajkovszkij hegedűversenyei után is rendszeresen Bach partita tételt adnak elő, amely azon túl, hogy rémesen stílusidegen, de még fantáziátlan is. Mondjuk ezt követően már nem kérnek újabb ráadást...:) 


4533 Corvette 2020-10-06 17:45:08 [Válasz erre: 4532 chord 2020-10-06 13:39:48]

Nálam most ott tart a hifizés, hogy a vagyont érő hordozható lejátszóimra rákötök egy 20000 forintos Sennheiser Momentum fülhallgatót, és hadd szóljon. A nagy rendszerhez már csak a HD600-at használom. Ennyi. Valahogy elmúlt rólam a hifi-láz. 

A HD800S pántja túl nagy a fejemre, a prémium Focal fejhallgatók nehezek, egyedül a Beyerdynamic t1 2nd tetszett, de az sem annyira, hogy azonnal rohanjak érte a boltba. Maradt a HD600. A fél világ azt használja, hát nekem is megfelel. Állítólag a Sennheiser IE PRO 500-as fülmonitor nagyon jóra sikeredett. Az még izgatja a fantáziám.  


4532 chord 2020-10-06 13:39:48 [Válasz erre: 4520 Corvette 2020-10-05 20:23:02]

Én pedig ezzel az albummal kezdtem el kilábalni a sufni-hifiből. Meg Bachból. Pedig nem is volt még SACD kiadás.
És nem felejtettem el, ma is ugyanannyira lázba hoz.

Folia: Rodrigo Martinez

Jól emlékszem, pedig elég régen volt, ültünk, és az egyik zenész barát kérdezte, pont hegedűs volt, hogy de mitől jó az, hogy azt a pár akkordot ismételgeti negyed óráig. Mondom, figyelj, biztos valami komoly szöveggel ment ez akkoriban. És megkerestük a szöveget ehhez a dallamhoz, és az volt, hogy a Rodrigo Martinez tereli a libákat, és egyszer csak azt hiszi, hogy azok tehenek, hej!,

és akkor nézett rám, és forgatta a szemét csak,

és akkor éreztem azt, hogy itt az emberiség két nagy csoportra osztható...

 

Ez a megérzés később bejött, kb. 1000%-ra.


4531 chord 2020-10-06 13:13:51 [Válasz erre: 4527 macskás 2020-10-05 23:19:52]

Rászántam kis időt a Baráti Kristóf lemezére. A Bach-ra.

A Ysaÿe után, szóval, nem egy Sainte-Colombe után, a standard anti-bach-isztikus/hisztérikus észrevételeim jönnek, mint Pavlov kutyájánál, amikor a csengőt megnyomják: 

Üresség, valami riasztóan csinált dolog, hát, ha ez nem maníros, akkor semmi sem, de úgy igazán, mélyen, annyira, hogy amikor leült az asztalhoz ezt papírra vetni, nem, kiizzadni, már az sem volt őszinte, de nem a Kristóf maníros, azt hallom azért, hogy ő nagyon jó, ezerrel csinálja a halott zene újjáélesztését, olykor megmoccan, de a stabil szinusz nem áll be, és azért nem dobban meg, mert nem is volt élő soha...

Ez az 'Izáj', ebben viszont van valami nagyon élő dolog, valami rendkívül emberi, valami rácsodálkozás a világra, nincs az a görcsös harmónia-akarás, az az iszonyú szögletesség, mint Bachnál, inkább valami furcsa lazaság, valami bonyolult gördülősség, valami virtuóz-bőbeszédűség, aztán meg kicsúszás valami perifériára, ami egy szokatlan, új látkép, szóval, persze, más nyelv, mint amivel én körbeveszem magam, de nagyon jó zene, ez egészen bizonyos.


4530 macskás 2020-10-06 12:22:06 [Válasz erre: 4528 Corvette 2020-10-05 23:39:50]

Nem véletlenül Obsession :)


4529 macskás 2020-10-06 09:01:44 [Válasz erre: 4528 Corvette 2020-10-05 23:39:50]

Majd belehallgatok.


4528 Corvette 2020-10-05 23:39:50 [Válasz erre: 3861 Corvette 2020-08-22 11:34:18]

Ez az Ysaye Sonate No. 2, Opus 27 “Obsession” már járt nálunk. :)


4527 macskás 2020-10-05 23:19:52 [Válasz erre: 4518 chord 2020-10-05 19:33:56]

Baráti Kristóf Bach-lemezét hallgasd!

Az összes Ysaye-szonátát is felvette. De a legjobb felvétel asszem Zimmermanné. Most nem találom a lemezt. Halomban állnak itt-ott. Régizenések is.


4526 diosjeno 2020-10-05 23:17:15 [Válasz erre: 4524 macskás 2020-10-05 22:59:04]

Szerintem abszolút hoztad a megfejtést...de nem fogom  jobban megmagyarázni.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.