Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


4425 diosjeno 2020-09-25 17:02:22 [Válasz erre: 4423 Corvette 2020-09-25 11:41:13]

Igen, ez igazibb, szabadabb zenélés. A hölgyé kissé programozott ehhez képest....de ez nagyon jó !

 Az első tételben azok a zenekari trillák :) 

A második tétel milyen vidám ! Régen hallottam ilyen  oldott allegro-t :)

(Eszembe jutott, hogy ha chord belehallgat, most is biztos fanyalog a "konvencionális és gúzsba kötött"  formák miatt...egy ilyen laza allegro- nál :)


4424 Corvette 2020-09-25 13:38:43

Off:

Csak tiszta forrásból...

Török gyerekdal..


4423 Corvette 2020-09-25 11:41:13 [Válasz erre: 4421 diosjeno 2020-09-25 09:20:43]

Handel folyton szivatta az oboistákat. Olyan szólamokat írt nekik, hogy majd belegebedtek.

A linkelt felvétel egész jó. Már én is belefutottam, de maradt bennem némi hiányérzet. Ha belehallgatsz ebbe szerintem te is elégedettebb leszel.


4422 chord 2020-09-25 11:26:14 [Válasz erre: 4419 Corvette 2020-09-24 23:32:49]

Az  Alpha-s bookletek olvasgatása szélesebbre nyitja a horizontot, szerintem mindenkinél. Segít esetleg mélyebbre hatolni a zenében, ha esetleg elsőre nem sikerül. Úgyhogy, klassz, tényleg a 19 eredeti, nagyon szép kiadások. Nekem 1 vagy 2 hiányzik, az első kiadásokat eléggé nehéz megszerezni.

:)

 


4421 diosjeno 2020-09-25 09:20:43 [Válasz erre: 4420 Corvette 2020-09-25 00:17:37]

Az oboát Handelnél szerettem meg. még srác koromban.

 És főleg azért, mert a hangszerelésében fontos szerepe van mindig. ( jó, ez itt solo :)

 Mindig ott az oboa, ott fecseg minden Handel zenekaros darabban. 

 Mikor kettőzi fuvolával v hegedűvel, azonnal beugrik, ja, ez Handel.

Íze van neki.

 


4420 Corvette 2020-09-25 00:17:37

Benoit Laurent


4419 Corvette 2020-09-24 23:32:49 [Válasz erre: 4415 chord 2020-09-24 22:09:53]

Le Poème Harmonique? 19 lemezem van tőlük. Tegnap akartam meghallgatni az első Alphát, csak hát az arpeggios tétel után bealudtam. Ekkor tértem át Telemannra.

Mellesleg a Le Poème Harmonique nem egy zeneszerző társaság, hanem egy együttes, érthetően nem is játszottam tőlük semmit. Mert te igen? Meghallgatnám. Ha videó van, még jobb. :)


4418 diosjeno 2020-09-24 22:43:57 [Válasz erre: 4414 chord 2020-09-24 21:55:51]

Csak élvezkedsz, amíg más dolgozik...na, szép :)


4417 diosjeno 2020-09-24 22:42:41 [Válasz erre: 4415 chord 2020-09-24 22:09:53]

Erre annyit mondanék, hogy itt semmilyen zene csillaga nem ragyog. 

De aggodalomra semmi ok.  Az őssejt teljesen ép. 


4416 diosjeno 2020-09-24 22:34:32 [Válasz erre: 4414 chord 2020-09-24 21:55:51]

Tudod, mondtam, hogy nem hallgatok annyit, mint te. A tizedét sem. Meg is indokoltam.

De ami jó, az jó :)


4415 chord 2020-09-24 22:09:53

A Le Poeme Harmonique, ha valakinek eddig kimaradt - Magyarországon vagyunk, ne feledjük, ahol Bach és Telemann csillaga a legmagasabban ragyog:) - most sem késő, ne szégyellje, nézelődjön, van mit; számos nagyszerű lemezt indítottak útnak, még hazai csapatot is tudok vagy hármat, akiket inspiráltak erősen.

Corvette, esetleg, te mi szépet játszottál tőlük? Zenész vagy, és a régizenéről ezért mindent jobban tudsz, nem? Ha videó is van, megnézném.

A la fin bergere

Óriási kedvencem.


4414 chord 2020-09-24 21:55:51 [Válasz erre: 4410 diosjeno 2020-09-24 20:39:03]

Örülök, hogy felfedezted végre..... szóval az van, hogy amíg ti Telemannal birkóztatok, én meg ilyeneket hallgattam. Egyet reggelire, egyet meg estére. Kinek mi jut, mondtam.

15 éve minimum megvan ez a lemez.


4413 chord 2020-09-24 21:51:13 [Válasz erre: 4408 diosjeno 2020-09-24 19:22:36]

Hát, hallgassátok csak Telemannt, örüljetek neki, ha valamit sikerül elpöntyögni tőle, de én maradnék annál, még egyszer, hogy egy rémisztően gyenge szerző, bármennyire is végigerőltettem ezt is, amit voltál szíves figyelmembe ajánlani. a hideg kirázott, annyira lelketlen és művi és erőltetett.... semmi belső tűz vagy melódia vagy valami bármi, ami miatt leülnék elé. A furulyás iszonyatosan kínlódik, műanyag, zéró, nulla. Rizsporos unalom. Zeneiskola-vizsga, ásítozás. Na, ehhez képest Bach is egy lánglelkű zseni, az biztos.

Ezen aztán ne vesszünk össze: nem kell mindent egyszerre szeretni.

 


4412 diosjeno 2020-09-24 20:51:53 [Válasz erre: 4411 diosjeno 2020-09-24 20:44:48]

ááá ,  jó itt az összes. 


4411 diosjeno 2020-09-24 20:44:48 [Válasz erre: 4410 diosjeno 2020-09-24 20:39:03]

Hát ez tényleg qrva jó, chord, ezt neked találták ki ! A második szám eszelősen jó !


4410 diosjeno 2020-09-24 20:39:03 [Válasz erre: 4407 chord 2020-09-24 18:08:56]

Ez a cd igen jónak tűnik...


4409 Corvette 2020-09-24 19:34:01 [Válasz erre: 4406 chord 2020-09-24 17:57:57]

Mesélj, mi szépet játszottál ezidáig Telemanntól ? Én soroljam?

Aztán meg mi alapján ítéled meg, hogy az egyik fantázia jól van előadva, a másik meg nem? Összehasonlítasz két lemezt és kivonod őket egymásból? Amelyikből több marad az a jobb?

Meg aztán, nem csak lant létezik a világon. Azt is leírhatnád, hogy hány jó lantos van a világban. Alig pár. De a nem zenészek kenik-vágják a témát. Ja.


4408 diosjeno 2020-09-24 19:22:36 [Válasz erre: 4406 chord 2020-09-24 17:57:57]

 " Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok "

----------------------------

Rájöttem, miért írsz néha ilyen sületlenségeket. 

Azért, mert nincs rálátásod a zenei korokra , különös tekintettel a köztük lévő különbségekre, amelyek a körülményekből ( dátum ! ) adódnak. 

 Ám én azt mondom, nem baj. Nem kell neked mindenre rálátni, elég, ha a reneszánsz zenét érted. A boldogsághoz az is elég. 

ha mégis belehallgatnál, itt van pár jó

 


4407 chord 2020-09-24 18:08:56

De ami az igazi abszolut nekem, a pengetős fantáziákból, azok a vihuelistáknál találhatók elő.

Fantasia del quarto tono

Ez a lemez: fantasztikus. Élőben, vihuelán, 40 cm-ről hallgatva Narvaezt, szintúgy. 


4406 chord 2020-09-24 17:57:57 [Válasz erre: 4405 Corvette 2020-09-24 17:34:32]

Rossz nyomon jársz. Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok, nem csak nekem, ez hidd el, nagyon sok zenésznek is.

A fantázia egy külön birodalom a Barokkban, és a Reneszánszban. Csuda dolgok léteznek ám.

Lantfantáziák esetleg? Persze, egy teljesen más világ. Az oboának ide nincs sok köze... így előfordulhat,hogy a nem zenészek ezt lehet, jobban leveszik, mint esetleg te....

da Milano - Fantasia 30 

da Milano - Fantasia 33

Élőben párszor volt alkalmam pl. ezeket a művet hallgatni. Tényleg más galaxis.

Érdemes a jó értelemben vett feminin jelleget észrevenni a második előadásban. És utána, hirtelen,  zsupppsz, betolni a Telemannt...mennyire üres dolog.... bár, kinek-kinek.


4405 Corvette 2020-09-24 17:34:32 [Válasz erre: 4403 chord 2020-09-24 16:41:21]

A fantáziák egy külön világ a barokkban, főként azok élvezik, akik profin játszanak valamilyen hangszeren és rendesen benne vannak a régizene világában. Ja, már megint egy dolog, amely elsősorban a zenészek élvezetéért van. Lassan nem lesz mit hallgatnod. :)

Telemann fuvola fantáziáit előszeretettel játszák más fafúvósok is. A felhozatal nem rossz. Oberlinger lemezének pl. az a különlegessége, hogy az organetto sípjait imitálja. A hangok végeit gyakran leejti, mintha elszállna a fújtatóból a levegőt. Klassz. Amúgy alapmű. 

 


4404 chord 2020-09-24 16:52:56

Csak úgy hirtelen, akkor, mi az, aminek 'van mondanivalója'?, hát, picit amarrább a térképen meg úgy 70 évvel korábban:

Overture

Kicsit semmilyen kezdés, de kb 20 mp. után valami elkezd bonyolódni, de nagyon. A viola meg elkezd beszélni. Szépen, tagoltan, érthetően...:)


4403 chord 2020-09-24 16:41:21

Tónus-kiegyenlítés.

Fantasia in G - Andante

Tökéletes?, hát engem nem talált meg. Ha vers lenne, és egy szocreál irodalomtantónéni, azt mondaná, hogy ennek a versnek nincs mondanivalója. Csak úgy megy, szépen hentereg, hogy minek meg hová, az nem derül ki.

III.o. szerző, az előadás firstclass, de kicsiholni többet ebből nem lehet.




4400 macskás 2020-09-23 19:02:48

4400


4399 takatsa 2020-09-23 18:04:04 [Válasz erre: 4392 chord 2020-09-23 15:39:22]

Lehet, hogy egy picit a hangerő gombot kell tekerned balra. :)

Ez egy icipici, 8 regiszteres korabarokk belga orgona, amely néhány évtizede a francia Solignac apátságban van. Ilyen hangja van a kicsikének, az akkori nyelvsípok (Voix humana) kicsit mekegnek.  


4398 Corvette 2020-09-23 17:26:17 [Válasz erre: 4397 macskás 2020-09-23 17:15:17]

" De a nagy tömegű átírás miért van? "

Ez volt a kiindulási pont, és erre adott a vonós kolléga két lehetséges választ.


4397 macskás 2020-09-23 17:15:17 [Válasz erre: 4396 Corvette 2020-09-23 17:14:50]

nem értem


4396 Corvette 2020-09-23 17:14:50 [Válasz erre: 4395 macskás 2020-09-23 17:11:05]

Nagytömegben?


4395 macskás 2020-09-23 17:11:05 [Válasz erre: 4393 diosjeno 2020-09-23 16:26:02]

Zenekarra is írnak át műveket...


4394 diosjeno 2020-09-23 16:36:32 [Válasz erre: 4389 Corvette 2020-09-23 13:19:48]

Ez azért bonyolultabb. 

Az " írástudók felelőssége " szerintem óriási....és az írástudók  ezt már nem érzik. Csak élni akarnak, már nem akarnak másokért meghalni.

Ezt úgy értsd, hogy már nem játszanak Vivaldit az utcán jó minőségben, ezt jelenti. Semmi dráma, csak ennyit jelent.

Ezért aztán a sznobokon meg a zenészeken kívül senki sem hallgat Vivaldit.

 "Mindenkinek joga van egyre jobban és jobban  élni. A művészetemért elkérem keményen a pénzt ! Ez ma az írástudók jelmondata. " ( Mozart mikor is mondta ezt ? ) Régen mások voltak a célok. 


4393 diosjeno 2020-09-23 16:26:02 [Válasz erre: 4388 Corvette 2020-09-23 11:50:41]

Ez így van, a személy, aki játszik, mindent visz.

De a nagy tömegű átírás miért van ?

 Szerintem egyszerűen ez a folyamat :

 

1. Átlagon felüli zenésznek megtetszik nagyon valami zenemű. 

2. nem játszik  azon a hangszeren, amire írták.

3. Átírja arra a hangszerre , amin jól játszik. 

B változat :

 1.  zseniális  zenésznek megtetszik valami

2. átírja szórakozásból mindenre, még lekvárosbödönre is. 

3. csóró követők vért izzadnak, aztán lehülyézik, mikor nem sikerül eljátszani.


4392 chord 2020-09-23 15:39:22 [Válasz erre: 4391 takatsa 2020-09-23 14:35:26]

Annyira harsány regiszterek választódtak, hogy elfedi a finomságokat, akkor is, ha igazi... Miért kell így kiabáltatni egy hangszert?


4391 takatsa 2020-09-23 14:35:26 [Válasz erre: 4390 chord 2020-09-23 13:26:26]

És ez vajon igazi, vagy mű?:)


4390 chord 2020-09-23 13:26:26 [Válasz erre: 4387 takatsa 2020-09-23 11:20:54]

Mennyire más a két hangszer....

 

Az organettós lemez-újrafelfedezése óta kicsit töröm a fejem ezen az orgona-ügyön, a fejlődés menetén, mi és hová tartott és tart; hogy mennyire kigyilkolja a zene lényegét meg elüldözi a közönséget biztonságos távolságra ez a félig-gép jelleg, ez a mesterséges hangerősítés meg a dinamika teljes és totális hiánya,  hogy a csembalón a billentés,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apollinis

az mit ad, az orgonán, ha esetleg létezik, nagyon-nagyon ritkán, mert mondjuk mechanikus traktúrás,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apillinis

akkor meg ott mit ad, meg ilyenek, a cikk félig már kész; nekem nyilván erős véleményem van ezzel kapcsolatban. Egy biztos: az orgonisták engem ezért meg fognak verni...:)


4389 Corvette 2020-09-23 13:19:48 [Válasz erre: 4371 diosjeno 2020-09-22 20:34:07]

Ez az állatok iránt érzett olthatatlan szerelem nem is olyan ritka. És hiába magyarázod az illetőnek, hogy az nem szép dolog, mert a szerelem úgy jó, ha viszonozzák is, attól ő még vágyakozva fog rájuk gondolni. 

Ez a zenehallgatásos dolog csak a mi agymenésünk. Az emberiség nagyobbik része teljesen képzetlen zeneileg és elvan nélküle. Ehhez vegyük hozzá, hogy sokszor még a nagyon magasan képzett zenészek is el-elkalandoznak a jóval könnyedebb és lenézett műfajok irányába. Miért? Mert rengeteg egymásnak ellentmondó  zenei műfaj képes egyszerre békében élni a fejekben. 

Ha én azt mondom egy előadásra, hogy jó, az képezheti vita tárgyát. Ha Holliger mondaná, szerintem senki sem vitatkozna. Érdemes volna elgondolkodni megannyi kérdésed mellett, hogy mi mennyire vagyunk tekintélyelvűek, elvtelenek és meggondolatlanok megnyilatkozásainkban. 

 


4388 Corvette 2020-09-23 11:50:41 [Válasz erre: 4385 diosjeno 2020-09-23 10:43:42]

Mit miért? Az élet nem méltányos. Vannak nagyon tehetséges és kevésbé tehetséges emberek. Meglásd, egyszer majd jönni fog egy olyan furulyás, aki érdemben el tudja játszani ezeket az átiratokat és örömünket fogjuk lelni bennük. Úgy tűnik, hogy még nem szültett meg, de az is lehet, hogy éppen tegnap íratták be egy zenesuliba. 

Emlékszem egy hazai koncertre, ahol a Párizsban élő oboista úgy fújta el Schubert Arpeggione szonátáját, hogy az előttem ülő Kapás Géza folyton a nyakát tekergette, mert látni akarta mások szemében is a döbbent csodálkozást. Soha nem hitte volna, hogy fafúvós hangszeren ez lehetséges. Hogy az átirat jobb legyen, mint az eredeti.

 


4387 takatsa 2020-09-23 11:20:54 [Válasz erre: 4382 chord 2020-09-23 09:34:14]

Ha már előkerült. Magnificat Versillos del primer tono


4386 macskás 2020-09-23 11:04:06 [Válasz erre: 4385 diosjeno 2020-09-23 10:43:42]

Azért ez árnyaltabb:)


4385 diosjeno 2020-09-23 10:43:42 [Válasz erre: 4383 macskás 2020-09-23 10:05:43]

Akkor nem látod értelmét, ha nem tetszik, igaz ?  :) Nagy selyma vagy :))

Naná, hogy nem véletlenül oda írta. Oda írta. Mindenki tudja.

De akkor végül is miért ?

 


4384 macskás 2020-09-23 10:26:39 [Válasz erre: 4380 chord 2020-09-23 09:24:09]

A reneszánszban nem nagyon jelölték meg, milyen hangszerre készültek a darabok, kivétel a kórus, meg a lant.


4383 macskás 2020-09-23 10:05:43 [Válasz erre: 4377 diosjeno 2020-09-22 21:27:26]

De, értem, miért írnak át. Csak sok esetben nem látom az értelmét. A zeneszerző nem véletlenül írt arra a hangszerre, vagy apparátusra. És ezzel az utolsó mondatodra is válaszoltam.


4382 chord 2020-09-23 09:34:14

Kicsi tónusváltás.

Ha már Cabezón előkerült.

Tiento del primer Tono

 

A lemez kiváló. Jó hifi kell, ez tény.


4381 Corvette 2020-09-23 09:24:55 [Válasz erre: 4379 chord 2020-09-23 09:13:02]

Rosszul látod. A hivatkozott átirat jelenleg kísérleti stádiumban van. Szerintem hamarosan lemezen is meg fog jelenni és onnantól kezdve lesz igazán lehetősége beépülni a zenei és előadói köztudatba.

Az előadás egy gyakorló szobában készült, a felvételt sem a prof jegyzi.... De legalább láthattad, hogy hogyan, milyen körülmények között születik meg egy-egy előadás. Gondoltam ez érdekes lehet az olyanoknak, mint te. 


4380 chord 2020-09-23 09:24:09 [Válasz erre: 4377 diosjeno 2020-09-22 21:27:26]

A kérdés jó.

Amúgy, én nem lennék átírás-ellenes, nem is lehetek, mert ez a dolog a Reneszánszban is igen-igen elterjedt volt, mondhatni természetes.

Csak a címet nézzük erősen.

'Para Tecla Arpa y Vihuela'

Semmilyen, a lejjebb vázolt probléma nem jött elő.


4379 chord 2020-09-23 09:13:02

Ja, értem, ez tényleg normális válasz. Hogy nem a közönségnek, hanem a fafúvós szakmának készült.

Csak ezzel maga a 'zene', mint objektum, mint kiterjedés, innentől nem létezik, mert akkor ez nem zene, hanem a fafúvósoknak meg a zenetanároknak egy technikai-segédkönyv-hangzó-melléklet.

Minden tiszteletem Alex Klein-é. Remélem, jövőre kézenállva-előadva is örvendezhetünk ennek e remekműnek. És eljön a MÜPA-ba. Az, hogy a többi 1699 oboista honnan fog betódulni, azt még nem tudom, de majd meglesz valahogy.

 

P.S.

Mondjuk, és a WTC esetén vagy a Die Kunst der Fuge, a helyzet erősen hasonló...:) Cak ott az 1699 zenetanár/zenetanár-unatkozó-hoozátartozója/kínlódó-tanítványok, az még összejöhet.


4378 Corvette 2020-09-23 09:01:31 [Válasz erre: 4376 macskás 2020-09-22 21:19:47]

Alex Klein únja magát és ilyen darabokkal treníroz. Ő ezzel fúj be reggel. Egy olyan átirattal, amelyet legfeljebb ha tízen játszanak el a világon.

Ez egy kuriózum előadás. Arról szól, hogy meddig lehet tágítani egy hangszer megszólalási lehetőségeit. Anno, Berio Sequenza VII c. darabja eljátszhatatlannak tűnt, mára a nemzetközi versenyek kötelező beugrója. Nem viccelek, beugrója. Szóval a nyugati világ szépen halad előre, miközben mi, magyarok összerezzenünk egy kihívásokkal teli darab láttán, és gyakorlás helyett inkább kétségbe vonjuk az értelmét, mert az kényelmesebb. Tipikus reakció, ezerszer hallottam már.

Ezt a partita átiratot a fafúvósok értik igazán, közöttük is leginkább az oboisták. Ennyire stabilan, ekkora hangon, ilyen technikával játszani pokolian nehéz. Klein már nem egy mai gyerek. Eddigi élete során minden fontos nemzetközi versenyt megnyert, sokat zsűrizik, hangszert fejleszt, több helyen tanít, kétszer volt a Chicago SO szólamvezetője, jelenleg is aktív zenekari művész Calgariban. Mióta elküldték Chicagoból csak úgy dobálja kifelé a referencia szintű szólólemezeit, újraírva vele az oboás előadói gyakorlatot. Ma nagyjából minden oboista szeme erre a palira irányul. Klein napról-napra jobb, ereje teljében van és nagyon úgy tűnik, hogy még sokáig élvezhetjük a művészetét.

Szerintem kár azon rugóznod, hogy nekem mire futja. Az a kérdés, hogy neked mire? Te vagy a tanár, neked kell példát mutatnod. 

Próbáld tartani a színvonalat. Hangszeres zenészek is vannak a pályán. :)


4377 diosjeno 2020-09-22 21:27:26 [Válasz erre: 4375 macskás 2020-09-22 21:10:58]

Azt hiiszem, nem érted, hogy egyáltalán miért írnak át. 

Kérdés : Van-e értelme átírni, igen vagy nem ?

Mi az értelme,  a kiváltó oka ?

 Nem pont az, hogy megjelenjen egy másik hangszeren is, annak a természetéhez igazítva ?

 Kérdezem.


4376 macskás 2020-09-22 21:19:47 [Válasz erre: 4374 Corvette 2020-09-22 21:06:11]

Ilyen előadástól csak lefagyni lehet. A felvételek általában a hallgatónak szólnak, nem kizárólag a fafúvós szakmának.

A szolfézs-zeneelmélet nem az előadói gyakorlattal foglalkozik, csaxólok. Hanem a darabok mélyével, beleértve sok mindent, de nem részletezem neked. Legalább ennyire futhatná, ha már felsőfokon tanultál vagy tanulsz zenét.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.