vissza a cimoldalra
2020-04-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11475)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20453)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4738)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3775)
Élő közvetítések (8466)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62107)
A MET felvételei (134)
A nap képe (2197)
Operett, mint színpadi műfaj (4275)
Kimernya? (3521)
Udvardy Tibor (218)
Franz Schmidt (3570)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1908)
Lisztről emelkedetten (989)
Zenetörténet (281)
Kedvenc magyar operaelőadók (1162)
Wagner (2622)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3318   zalbarna • előzmény3316 2015-02-15 11:39:44
A régizenét nem látom ennyire különállónak. Egyetlen, egységes törvényszerűségekkel működő végtelen egységnek látom a zenét, a kortársat is beleértve. Ahogyan én látom, a különböző, egymást követő zenei korszakokban az előző megalapozza a következőt , de félre ne érts, ez a musica recta, a zenetudomány, a technika. A musica ficta pedig a szabad, kötelmet, szabályt nem ismerő, mindig újat hozó zenei mozgás. Minden zenei géniusz musica ficta. Minden zenetanár musica recta ( az iskolában ). Eszerint a " a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egyrészt nem badarság ( musica recta ) másrészt badarság ( musica ficta )
3316   chord 2015-02-15 11:24:14
Érteni vélem ezt a dinamikus megközelítést, a jövő alakítása/alakíthatósága, meg a lépések szükségessége, de a régizenénél kicsit más a helyzet, az egy független valami, egy statikus egész, úgymond 'állócsillag'; itt nincs 'program', nincs feladat, amit rohanva meg kell tenni a jövő érdekében; itt nincs semmiféle előfutár a későbbiekhez, a későbbi szerzőkhöz, Tallis nem előfutára Kodálynak, mint ahogyan Frescobaldi nem előfutára Chopin -nek, de még Bach -nak sem, éppúgy a botostánc nem előfutára Bartóknak; itt senki sem előzte meg a korát, maximum tehetségesebb volt, vagy jobban átlátta a rendszer zenei matematikáját, esetleg tovább jutott az alapendszer kibontásában - ebből nyilván az a képtelennek tűnő/támadható megállapítás következik, hogy a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egy badarság, persze nem az, (pedig az:))hanem csak egy másik szempont, egy másik koordináta-rendszer.
Úgy kellene elképzelni a régizenét, mint egy időjárási, vagy inkább csillagászati jelenséget; ugyan beágyazva a korba, megfigyelhető/idézhető/feldolgozható/stb., de a saját szigorú törvényei, harmóniatana és összefüggései szerint 'forog', vagy 'áll', a planéták meg a négy elem meg a Hexachord az akkor is ugyanaz a szisztéma, ha éppen Stockhausen -t hallgatunk, és teszik, és azt mondjuk, hogy, ez a 'fejlettebb' zene, mert pl. utalásai/aktualitása van a korhoz.

Na, ezért is jó lemez az 'Elements'.:)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1784 • Louis Spohr, hegedűs († 1859)
1908 • Herbert von Karajan, karmester († 1989)