Bejelentkezés Regisztráció

Marton Éva


610 smaragd 2015-04-05 10:54:28
Abban biztosak lehetünk, hogy Marton Éva művésznő átgondolta ezt a döntését. Én azt hiszem, hogy remekül meg fogja oldani, csodálkozhatunk majd... Minden bizonnyal megérintette őt ez a szerep, egyébként első olvasatra engem is nagyon meglepett.

609 parampampoli 2015-04-05 10:28:01 [Válasz erre: 606 IVA 2015-04-05 00:22:17]
Más eset a Turandot ária, és más a Tosca-ima, egyébként majdnem 10 év időeltolódással. A Vissí d'arte helyett szerintem nem kellett volna semmi mást választania, az ária üzenete volt a lényeg, és az, hogy azt az egyetlen csúcshangot leszámítva olyan csodahangon énekelte (milyen agresszivitásról beszélünk???), amely abszolút méltó volt fényes pályájának egészéhez. Martontól soha nem állt semmi távolabb, mint kerülje a kockázatot. Egész életében felvállalt minden veszélyt, attól is volt olyan, amilyen: olyan óriás.

608 parampampoli 2015-04-05 10:23:46 [Válasz erre: 607 IVA 2015-04-05 08:30:40]
Az operett más eset, az egész műfaj maga egy illúzió, olykor egy hamis, sose létezett világ illúziója. Rost esetében semmi gondom nem volt a korával, mikor Neddát énekelte, ahogy azzal se, mikor Gruberova 64 évesen a 18 éves kis Luciát, színpadon. Az operett azonban más... legalábbis nekem más.

607 IVA 2015-04-05 08:30:40 [Válasz erre: 601 parampampoli 2015-04-04 13:18:03]
Te is tudod, kedves Parampampoli, hogy a zenés színpadon ez nem így működik. Cso-cso-szán 15 éves az első felvonásban, R. A. mégsem az anyját énekli. Az Aidában is vannak, a West Side Storyban is lesznek olyan szerelmesek, akiknek már unokájuk is lehetne. Különben a prózai színházakban is visszatérőben van az „idős szereposztások” divatja.

606 IVA 2015-04-05 00:22:17 [Válasz erre: 602 parampampoli 2015-04-04 13:19:50]
Igen, volt mit megmutatnia. Az említett esten Turandot áriáját erőből, nagy, de töredezett hangon énekelte – miközben hallottuk magunkban, hogyan adta elő régebben, fénykorában. Tosca imája is hangprodukció volt. Egy Ortrud bosszújára elegendő agresszivitással, gondolom, ezért futotta az ária csúcshangjának csupán a megérintésére, ami után el is mosolyintotta magát, mint aki elnézést kérve széttárja karjait. Választhatott volna olyan áriát, vagy dalt, amellyel nem kockáztat.

605 Búbánat 2015-04-04 18:08:54 [Válasz erre: 598 IVA 2015-04-04 03:27:48]
A véleményedhez nincs hozzáfűzni valóm.

604 smaragd 2015-04-04 18:00:31 [Válasz erre: 591 tollnok 2015-04-03 15:19:57]
Eddig néhány operaénekes lépett fel az Operettszínházban, most a színház megy utánuk.

603 Búbánat 2015-04-04 17:51:32 [Válasz erre: 596 kugli 2015-04-03 19:39:55]
Ugyanarról beszéltünk; az 1954-es átdolgozást ismerem csak.

602 parampampoli 2015-04-04 13:19:50 [Válasz erre: 599 IVA 2015-04-04 03:35:48]
És meg is mutatta. A Tosca-imában csodálatosan, gyönyörűen. Felejthetetlen élményem volt és marad is örökre. Neki ugyanis még akkor is volt MIT megmutatnia! Mások próbálkoznak 30 évvel fiatalabban, és mit mutatnak meg? Azt...

601 parampampoli 2015-04-04 13:18:03
Mint Marton Éva művészetének elkötelezett rajongója azt gondolom, hogy lehet, hogy ő nem lesz se olyan, mint Honthy Hanna, se olyan, mint Németh Marika, se egyáltalán hagyományosan operettes. DE: valamilyen lesz! Biztosan érdekes. Egy ekkora művészi formátum nem tud nem érdekes lenni. Engem sokkal inkább elgondolkoztat Rost Andrea mint Szilvia. Bocsánat, de lassan ő is inkább már Cecília-korban van, mint egy kis fiatalka chansonettében.

600 telramund 2015-04-04 10:43:07
Marton Éva olyan prívát lesz Ceciliaként,hogy az csak na.Ha valakinek nincs humora,hát az Ő.Ezt pedig ,ha megpróbálja átlépni erős ripacséria leszen sajnos! Rost Andrea pedig nem Netrebko.Igaz utóbbi csak a zenei kersztmetszetben mutatta meg magáűt a szerepben.És Ő jól is tette!A többi nem igazán ment volna.Operettet játszani külön téma!Amikor operaénekes laza akar lenni,akkor lesz a legmerevebb Nem véletlen,hogy legfeljebb lemezen viselem ,ha operaénekes operettet énekel. Egy kivételt hallottam,de az a művész is teljes operettben csak egyszer lépett színpadra!Mert stílusa az volt,hiába csábítgatták ide-oda!A nagy Honthy is azt mondta rá egy riportban,hogy kiruccanhatna néha a Fővárosi Nagyoperett Színházba. De ez csak hakni szinten jött össze az is csak fiatal éveiben!

599 IVA 2015-04-04 03:35:48 [Válasz erre: 595 Pristaldus 2015-04-03 17:01:00]
Az, hogy Marton Éva a Kongresszusi Központban (nem emlékszem, mikor) megrendezett Operacsillagok-gálára Turandot bemutatkozó áriáját, majd az operaházi Marton70 koncertre Tosca imáját választotta, számomra azt a tapasztalatot hozta, hogy az énekesnőben erősebb volt a megmutatom, mekkora hang vagyok még ambíció, mint az önkontroll.

598 IVA 2015-04-04 03:27:48 [Válasz erre: 592 Búbánat 2015-04-03 15:27:46]
A „leszálló ág” kifejezéssel esetleg egyetértek, ám a „hangja nincs” jelző általánosításával nem. Az 1950-es évekre problémát jelentett az Operettszínháznak, mit kezdjenek Honthy Hannával, aki jócskán 50 felett jár, elvesztette karcsúságát, ezért – ha népszerűsége és énekelni tudása töretlen is még – nem oszthatják már rá a felújítani kívánt operettek, A csárdáskirálynő és a Luxemburg grófja primadonnaszerepeit. Gáspár Margit vezetésével, Kellér Dezső és mások ötleteivel kialakították a személyére szabott „idősödő primadonna” szerepkört, s ennek jegyében növelték főszereppé a Cecíliára átnevezett anyafigurát. A csárdáskirálynőnek ennek az 1955-ös, Szinetár Miklós rendezői sikerével is fémjelzett előadása idején, és a változat jóval később készült rádiófelvétele idején is, Honthy Hanna még jelentős énekesi erényekkel is rendelkezett. Bársonyos színű hangja, kristálytiszta éneklése a közép- és felső regiszterben még érvényesült, emellett természetes, tisztán érthető szövegmondás is jellemezte. Megkopott, eltérő színben képzett hangjait ugyanakkor beépítette egy kissé modoros affektálásba, amely azonos volt a figura beszédmodorával, illetve a negatív hősnők (a rangkóros, gőgös, kissé undok hercegnő; a számító, élősködő Fleury) portréjába. Tette mindezt mégis kedvesen és szerethetően, és kicsit saját imázsához is felhasználva. Emiatt – irigyei, illetve akik hajlamosak a színpadi alakot azonosítani a színésszel – sokan nem szerették. Láttam A csárdáskirálynőt akkor is, amikor Németh Marika mutatkozott be Cecília hercegnő szerepében. Már szintén testesebb, de még ragyogó színpadi megjelenéssel és élvezhető hangi, énekesi állapotban. Ő is nagyon népszerű volt, mégsem válhatott Cecília-alakítása olyan sikeressé és legendássá, mint a Honthyé. Hiszen ugyanazon a módon, ugyanazzal az ötlettel már nem alkalmazhatta a szerepben időskori adottságait (fogyatékosságait), mint Honthy, nem is vetemedett az utánzására. Feltételezem, hogy a másik szereposztásban Petress Zsuzsának, egy későbbi felújításban Zentai Annának is volt még hangja, de alakításukat nem láttam. A szubrett szerepkörből Cecíliává előlépett operettszínészek közül Mednyánszky Ágit láttam a szerepben. Mivel az ő művészetének legfőbb összetevője korábban sem a csillogó énekhang volt, nem is lehetett elvárni tőle „lemezképes” alakítást, szerepelődeinél kétségtelenül halványabbnak bizonyult. Legutóbbi Csárdáskirálynő-élményem (vagy inkább -traumám) a Kerényi Miklós Gábor rendezte változat televíziós közvetítéséhez fűződik. Nem tudom, hogy a rendezői vagy színészi ízléstelenség, vagy mindkettő eredményezte-e, hogy az újból Anhilte nevet viselő hercegnő megformálásában zavarba ejtő ripacsériát láttam Kállai Boritól, akinek egyéniségét, megjelenését és elsősorban táncolni és ruhát viselni tudását korábban igen kedveltem. Jó két évtizeddel ezelőtt szintén a televízió közvetítette A csárdáskirálynőt Kaposvárról, annak a Mohácsi Jánosnak az átdolgozásában és rendezésében, akinek Aida-rendezését éppen ma mutatja be az Erkel Színház. A jó énekesi adottságú Molnár Piroska bizonyította Cecília szerepében, hogy színjátszás és éneklés, sőt még tánc terén sincs leszálló ágban. Színészként máig sem. Veiszer Alindának adott interjújára és egyéb nyilatkozataira emlékezve úgy vélem, Marton Éva tónusában előfordul olyan elem, amelyet egyéni módon beépíthetne egy karakteres Cecília-alakításba. Ebben persze tévedhetek, hiszen egy művész mégoly privát szereplése a tévében és egy színpadi szerep megalkotása két különböző dolog.

597 IVA 2015-04-04 03:15:30 [Válasz erre: 591 tollnok 2015-04-03 15:19:57]
Nehezen vagyok meggyőzhető arról, hogy egy nagyoperett díszletes, jelmezes előadása – még ha felvétel készül is róla – egyetlenegy alkalommal nem pazarlás. Olyan darabok egyikéről van szó, amelyek Magyarországon mindenkor a legnagyobb kasszasikert hozták, és talán a német nyelvterületen sem voltak veszteségesek. Lehet, hogy olyan felemelt helyárakat készülnek szabni, amellyel hat előadás bevételét bekas(s)zálhatják?

596 kugli 2015-04-03 19:39:55 [Válasz erre: 592 Búbánat 2015-04-03 15:27:46]
Kedves Búbánat! Mindig örömmel olvasom megjegyzéseidet, beírásaidat. Egyetlen egy dologgal nem értek egyet: "utólag betoldott szerep". Az eredetiben is volt, de nem Cecília néven hanem Anhilte. Persze akkor sokkal kisebb szerep volt és mellékszereplő. Kellérék az 1954-es bemutatóra dolgozták át.

595 Pristaldus 2015-04-03 17:01:00 [Válasz erre: 591 tollnok 2015-04-03 15:19:57]
Jajjj! A Rost Andrea se tudja már, hogy mit énekeljen. A Marton elénekelte egyszer évekkel ezelőtt egy koncerten a Marica belépőjét olyan siralmasan, hogy csak szégyent hozott a saját fejére. Erőlködni szabad, de kérdés, hogy megéri-e!

594 tollnok 2015-04-03 15:38:21 [Válasz erre: 593 telramund 2015-04-03 15:30:41]
Nekem is ez jutott eszembe, de a jelek szerint meg fog valósulni.

593 telramund 2015-04-03 15:30:41 [Válasz erre: 591 tollnok 2015-04-03 15:19:57]
Nem kellene!

592 Búbánat 2015-04-03 15:27:46 [Válasz erre: 591 tollnok 2015-04-03 15:19:57]
Honthy Hanna után bárkit is láttam Cecíliaként a színpadon csak az ő paródiájaként hatott; kétségtelen a magyar Csárdáskirálynő-változatban (utólag betoldott szerep ez) minden "leszálló" ágban lévő, "hangja nincs" egykori kiválóságok számára "jutalom" lehetőség a Cecília eljátszása... Garantált a siker és a taps! Viszont Marton Éva megmutathatja, hogy még "van hang" - de mekkora?, ráadásul, egy eddig idegen, "komika" szerepkörben is kipróbálhatja magát. Meglátjuk. Meghalljuk.

591 tollnok 2015-04-03 15:19:57
Marton Éva a következő évadban fellép majd az Operaház egyetlen egy alkalommal elhangzó Csárdáskirálynő produkciójában. 2015. november 13. 19:00 Erkel Színház Kálmán Imre: Csárdáskirálynő Rendező: Szinetár Miklós Díszlettervező: Horgas Péter Jelmeztervező: Velich Rita Koreográfus: Venekei Marianna Szereposztás: Cecília - Marton Éva Szilvia - Rost Andrea Stázi - Molnár Ágnes Edwin - Nyári Zoltán Bóni - Haja Zsolt Kereks Feri - Busa Tamás Miska - Rácz István Lepold - Vida Péter Tábornok - Szüle Tamás Az Operaház partnere a műsorkalendárium szerint az Operettszínház, az MTVA és a Manda. Az előadást fel is veszik és a tervek szerint DVD-én is megjelentetik majd.

590 ladislav kozlok 2015-01-08 13:42:43
En Marton Evat 1988 oszen hallottam eloben eloszor.A muveszno egy ariaesttel unnepelte, hogy 20 eve a szinpadra lepett. Ez egy gyonyoru, felejthetetlen est volt. 20 evvel kesobb Pozsonyban enekelt es mindenkit elkapraztatott. O volt a sajat fachjaban A KIRALYNO.

589 Alvaro 2015-01-08 10:29:41
szívesen :)

588 telramund 2015-01-07 18:08:34 [Válasz erre: 586 Alvaro 2015-01-06 17:24:27]
Köszönöm a linket!

587 Búbánat 2015-01-06 17:27:53
Ma este a Bartók Rádió sugározza: 19.00 - 19.35 Összhang - a zenei élet aktualitásai A Nemzet művésze - Színházművészet kategória 1. Marton Éva énekművész 2. Miller Lajos énekművész Riporter: Selmeczi Borbála. Szerkesztő: Ménes Aranka (Ism. holnap, 9.30)

586 Alvaro 2015-01-06 17:24:27
http://archives.metoperafamily.org/archives/frame.htm

585 Alvaro 2015-01-06 17:22:29
Nem, nem... először Ortrud volt 1984 szeptemberében az éveadnyitón Domingo és Anna Tomowa Sinto partnereként, és a dvd az később 1986 - ból... akkor volt Elsa, Hoffmann és Rysanek partnereként. Tehát először Ortrudot énekelt a METben... 1976 - ban debütált Metben, utolsó fellépée ott a Tosca volt 1999 novemberében.

584 parampampoli 2015-01-06 12:00:38 [Válasz erre: 583 telramund 2015-01-06 11:18:53]
Igen, abból a Hoffmannal csinált Lohengrinből született a csodálatos dvd. Ugyanabban a rendezésben énekelte később Ortrudot, Elsa Tomowa-Sintow volt. És következő évben még énekelte ott Elsát, de aztán áttért véglegesen Ortrudra.

583 telramund 2015-01-06 11:18:53
Szabadna azt a Met archivum linket ide beírni! Marton a Metben először Elsat énekelte Peter Hoffmannal és Rysanek volt Ortrud.Ortrudot csak jóval később énekelte.Egyébként a Metbe Évával debütált a Mesterdalnokokban még a 7o-es évek végén!

582 parampampoli 2015-01-06 09:59:35 [Válasz erre: 578 Alvaro 2015-01-06 02:04:21]
Köszönöm a pontosítást, én nem néztem utána a MET archívumban, most csak a memóriámra hagyatkoztam, meg arra, amit Marton mesélt erről a szerepváltogatásról egy négyrészes rádióműsorban. Ezek szerint rosszul. De az biztos, hogy a pesti Lohengrinben 2004-ben Ortrud volt, nem Elsa.-

581 Alvaro 2015-01-06 09:59:02
"Tokody valhol vidéken tanít"... Pécs ez a vidéki hely...

578 Alvaro 2015-01-06 02:04:21
1988 - ban nem énkelte egyik szerepet sem a Lohengrinben a METBEN. Abban az évadban a Trbadúr Leonóráját énekelte. 1984-85-86 folyamán énkelte Ortrudot, majd Elsát. lásd a Metropolitan Opera archívumát

577 -zéta- 2015-01-05 21:54:21 [Válasz erre: 572 telramund 2015-01-05 20:16:39]
És volt egy Walkűr-Brünnhilde, azt hiszem, összehoztuk az egész itthoni pályáját...;-)

576 parampampoli 2015-01-05 21:52:36 [Válasz erre: 575 joska141 2015-01-05 21:42:45]
Ortrud. Elsa utoljára a Met-ben volt 1988-ban. De már abban az évben is Ortruddal felváltva.

575 joska141 2015-01-05 21:42:45 [Válasz erre: 571 parampampoli 2015-01-05 19:50:30]
Abban az ominózus Katharina Wagner féle Lohengrinben Elza vagy Ortrud volt? Sajnos már nem emlékszem rá.

574 Cilike 2015-01-05 21:13:40
A Toscán is ott voltam, Dvorsky volt a partnere. A Turandotban meg én voltam az egyik sleppvivője. :-)

573 parampampoli 2015-01-05 20:55:06 [Válasz erre: 572 telramund 2015-01-05 20:16:39]
Igen, a Don Carlos volt az első 1976-ban. Gertrudot először 1993-ban, de akkor még jó volt. Sokan ugyan már akkor se szerették benne, de nekem nagyon tetszett. Mondom: én imádtam mint énekesnőt. Egyébként az igaza, hogy eddig nem sok tehetséges tanítványa volt, de azért Vörös Szilvián kívül most van két nagyon tehetséges növendéke, egy kínai tenor és egy magyar szoprán. Hátha belőlük születik majd meg a csoda!

572 telramund 2015-01-05 20:16:39
És egy Don Carlos Erzsébet királynét.

571 parampampoli 2015-01-05 19:50:30 [Válasz erre: 570 joska141 2015-01-05 17:30:43]
Marton kétszer vagy háromszor énekelt Santuzzát. Egyszer Tannhausert, egyszer Gicondát, kétszer Végzetet. A 70-es évek végén hirdetve volt egy csomó előadásra: Trubadúr, Aida, Tosca, Manon, lemondta mindet. (A fene evett a méregtől, mert mindre volt jegyem.) 1977-ben Elsát énekelt volna Kónya Sándorral, de mivel azt a tenor mondta le, két Tosca lett helyette, amit utána jó tíz évvel újra énekelt.) Marton a pályájáért megérdemelte szerintem a Kossuth-díjat, de azzal mélységesen egyetértek, hogy ha ő is, és még inkább Rost Andrea is megkapta, akkor Sass Sylviának ugyanúgy kijárt volna. Talán még nem késő...

570 joska141 2015-01-05 17:30:43 [Válasz erre: 564 Heiner Lajos 2015-01-05 12:06:48]
Volt még Santuzza - világon először énekelte - nálunk a régi Erkel Színházban. Majd néhány éva - sajnos - az Operában Gertrud. (Brrr...)

569 Búbánat 2015-01-05 13:25:29 [Válasz erre: 568 Fabricius 2015-01-05 12:49:26]
Egy fiatal énekművésznő nevét említhetem: A Zeneakadémián Marton Éva osztályában tanult [url] http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/hirek/magyar_nagydij_az_i_nemzetkozi_marton_eva_enekversenyen; Vörös Szilvia [/url] nyerte meg a 2014. szeptember 20-án este zárult I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny tizenötezer euróval járó nagydíját. Vörös Szilvia 2013-ban végzett Marton Éva osztályában a Zeneakadémián. Már tanulóévei alatt fellépett Budapest nagy koncerttermeiben. Részt vett Marton Éva, Meláth Andrea, Leonardo de Lisi, Alberto Gazale, Nicholas Clapton kurzusain. 2011-ben Gundel-díjat, 2012-ben Junior Príma-díjat kapott. 2013 júniusában Marton Éva 70. születésnapi gálahangversenyén Eboli áriáját énekelhette a Magyar Állami Operaházban. Marton Éva a következőképpen beszélt Vörös Szilvia győzelemről: "Borzasztóan érdekes, hogy a zsűri az első naptól fogva szinte ragaszkodott az első helyéhez; én nem pontozhattam, mert valamikor a növendékem volt. A versenyre már nem én készítettem föl, hiszen egy éve már egyedül dolgozik, önálló művész" - mesélte. [url] https://www.youtube.com/watch?v=ySb8yTjy784; Sass Sylvia Liszt Ferenc-díjas szoprán opera-énekes, a Magyar Művészeti Akadémia tagja [/url] 2014. április 23. és 25. között énekművészeti mesterkurzust tartott a Vigadóban. A meghívott Vörös Szilvia énekesnő a bejátszott videón több helyen is énekel és vall magáról, a pályáról, szerepekről: a 2:58- 4:56; 7:12 - 8:23; 8:48 – 9:40

568 Fabricius 2015-01-05 12:49:26
Nagy büszkeséggel beszél mindig a tanításról és a tanítványairól. Jöttek ki említésre méltó énekesek a keze alol? Én nem tudok róla. Kiket tanított és kiket tanít? Érdekelne, mert mint tanárt nem hallottam, hogy dicsérték volna. Ő saját magát persze.

567 takatsa 2015-01-05 12:29:38 [Válasz erre: 566 Cilike 2015-01-05 12:20:05]
Igen, énekelt Végzet-Leonórát az Erkelben, egy alkalommal. Néhány hónappal előtte is meg volt hirdetve egy Végzet előadása, de ezt az utolsó pillanatban lemondta, mivel eltörte a lábát.

566 Cilike 2015-01-05 12:20:05
Egyszer még évekkel a Turandot előtt jött volna a frankfurti operával, ha minden igaz, a Trubadúr Leonórájára, de megbetegedett. Viszont 91-ben talán énekelt Végzet-Leonórát.

565 Heiner Lajos 2015-01-05 12:08:13 [Válasz erre: 564 Heiner Lajos 2015-01-05 12:06:48]
De gondoltam, hogy talalok valakit az "En haromszor" bejegyzesemmel, aki elkezd okoskodni, ill. arnyekra vetodni.

564 Heiner Lajos 2015-01-05 12:06:48 [Válasz erre: 563 telramund 2015-01-05 11:47:29]
Mondom, en haromszor. Eletemben eloszor, utoljara, es soha tobbet. Sajnos. Lattam meg a Jenufaban, es Szegeden a Szabadterin Gertrudkent, de ezek mar a palya utolso szakaszaban voltak.

563 telramund 2015-01-05 11:47:29 [Válasz erre: 557 martuni 2015-01-05 08:34:05]
2 Turandot előadást énekelt itthon.

562 martuni 2015-01-05 10:32:13 [Válasz erre: 559 daunerni 2015-01-05 10:24:30]
Talán rossz kifejezést alkalmaztam, de nem rossz indulattal írtam. Tudjuk, hogy nem azon múlik, hogy ki milyen énekes volt, vagy megbecsülték- e. A dolgok ennél valószínű, hogy sokkal bonyolultabbak és átláthatatlanabbak

561 Heiner Lajos 2015-01-05 10:28:20 [Válasz erre: 560 ferocissimoato 2015-01-05 10:27:45]
En haromszor.

560 ferocissimoato 2015-01-05 10:27:45 [Válasz erre: 557 martuni 2015-01-05 08:34:05]
Marton Èva egyetlen Turandotját a nyolcvanas évek közepén én kétszer is láttam.

559 daunerni 2015-01-05 10:24:30 [Válasz erre: 558 zalbarna 2015-01-05 09:05:06]
Másrészt - amire ritkán gondolunk - a "nyüzsgés" már egy egészen más szakma! Van énekművész, akinek ez is jól megy. Van például olyan, aki első szakmája mellett nagyszerű keramikus, és van, aki visszavonulása után tanít, és van aki szervez és igazgat. Ez nem feltétlenül azon múlik, hogy ki milyen volt énekesként, és mennyire becsültük meg.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.