Fejezd be kérlek!
Te vagy visszataszító és írigy! Hagyd már a szájtépést. Domingo mostani szereplései különbek sok imádott “sztárénál”! Ilyen stílusban csak egy elvetélt énekes, vagy egy szánalomraméltó outsider nyilatkozik. Te melyik vagy?
Tisztelt Beatrice!
Mindig érdeklődéssel és tisztelettel olvastam kommentjeit, beszámolóit, de úgy érzem, ez a hozzászólása félresiklott.
Pro primo: Kozlok Laci - zéta - a bariton Domingoról szóló cikkrészletéhez szólt hozzá, Ön -zéta - írásának morális vetületét boncolgatja.
Nem konzekvensen.
Miért nem viszi konzekvensen végig gondolatmenetét? Miért csak Domingo?
Vegyük elő, húsz évre visszamenőleg, az összes doktort, aki ilyen-olyan ígérettel elcsábított, esetleg presszionált egy nővérkét, és szankcionáljuk őket, tiltsuk el foglalkozásuktól.
Az egész világon leállna a gyógyítás.
Tegyük meg ugyanezt a tanárokkal/tanárnőkkel - és megszűnne az oktatás.
- zéta - írásának zenei részére - talán - válaszolok, részletesen, később.
Pro secundo: üljön le egyszer beszélgetni Kozlok Lacival. Nem ismerek operabarátot, aki annyira lelkesedne Gruberováért, mint ő. Biztosan lennének közös témáik.
És végül: figyelmébe ajánlom az ÉS szept. 20-i számának 16. oldalán Neumann Ottó Selejtezés c. írását.
Kézcsókkal
Heiner Lajos
Lá,ni amcsi beszámolókon a ME:OO nevében megvesze.. hölgyeke..Az ember a fejé. a kezébe .eme.i.
Nem elbaga.ellizálva....buzgón köve..e a "szaporodja.ok és sokasodja.ok" parancsá.
Emberként egyébként rendkívül visszataszító, hogy buzgó katolikusként azért össze-vissza feküdt másokkal is a feleségén kívül. Ennyit a nagy vallásosságról - mondjuk ilyeneket garmadával tapasztalok mindennapjaimban is. A nagy konzervatív keresztények sokszor a legnagyobb paráznák.
Domingo már csak egy baritonként szerencsétlenkedő tenor - egy tenor, aki bariton szerepeket énekel, mert már nincsenek egyáltalán meg a tenor fachoz kellő magasságai. Akinek ez művészi élmény az hallgassa. Én az igazi baritonokat szeretem a bariton szerepekben, nem a kiörgedett tenorokat.
Mennyire releváns info az,hogy Domingo mondjuk 1980-ban lefeküd. egy ifjú reménységgel? Aki kilibben. a színpadra,és vagy elénekel.e az elénekelnivaló.,vagy belesül. . Aki mos. pálcá. .ör,jelen vol.? Igen? akkor miér. vár. 20-30-40 éve.? Ese.leg azér. mérges,mer. ő kimarad. a ke.ymepüpüből? Bosszú? Mi van akkor,ha épp abban az időszakban hál.ák el a nász.,amikor a .ermésze. ősi szabályai szerin. az. el kelle.. hálni??Ezerfelől is megközelí.ha.ő,nagyon nehéz .erep ez.Mi a re.ekér. ju.o.. ez egyszerre eszébe minden nőnek? Nem lehe. kölcsönös vonzódás egy nő és egy férfi közö.. beosz.ás.ól fögge.lenül? Mer. a szerepe. el kell énekelni a mézes órák u.án is. Apropó...ME:OO (és i.. bocs,nem bán.ás köv) akik a legjobban harsogják,puszi a kevés kivé.elnek,úgymond nem annyira szép hölgyek.Mondha.ni. a vasorrú bába Csipkerózsikának képzelhe.i magá. melléjük állva. Őke. mi mo.iválja? Öngyülöle.? Boldog.alanság?A szexhiénákkal bör.önbe,a józan észnek meg vissza.érni volna az ideje.
Nekem viszont nagyon is tetszett Zéta írása. Arról persze lehet vitatkozni, hogy a mai Domingo által nyújtott művészi élmény — ebben vagy abban a szerepben — megéri-e a ráfordított anyagiakat, de az írás tartalmával nagyon is egyetértek. Szerintem is szükséges, hogy a hatalmi helyzettel való visszaélésnek igenis legyen következménye, akár hosszú idő után is, mert csak az bír visszatartó erővel.
Nem tetszett Zéta írása Domingotol. Kár, hogy nem látta a salzburgi Miller alakítását. Amerika kidobta Domingot, szerencsére Europa normális, lásd Domingo fellépéseit 2020 ban. Minden nagy europai operában énekel.
operabase.com
Engem csak az érdekel, igaz-e az a városi legenda, hogy a Metben csak az lehet műszaki, aki...
Akkor minden szex ügyvéd/közjegyző/a szabad-kölcsönös akarvány,lepapír.....nincs a baromságnak ha.ára .(
Tehát a kórustagnak nem sikerült magára húznia Grigolót. Hja, a repülés nem veszélytelen.
Menjen minden "METOO" kommandós a p..ába!
Mai hírek az ATV internetes felületéről, csak idézetek egy hosszabb cikkből.
„A szexuális zaklatás gyanújába keveredett Domingo távozott a New York-i Metropolitan operaházból.”
„Domingo visszalépése egyben azt is jelenti, hogy már a szeptember 25-én, szerdán tartandó Macbeth-bemutatón sem énekel. Verdi operájának címszerepét Zeljko Lucic szerbiai születésű bariton veszi át.”
„Peter Gelb kedden bejelentette azt is: a londoni operaház vizsgálatának lezárultáig felfüggesztik Vittorio Grigolo operaénekest. Az olasz tenort kedden a londoni operaház szintén felfüggesztette, mert állítólag a társulat múlt heti japán turnéja alkalmával szexuálisan zaklatott egy kórustagot.”
Ven egy ilyen Puccini-levél is. Ez a Leoncavallo se nem leon, se nem cavallo, csak egy asino.
Egy régi Film színház muzsikában azt olvastam, az ifjú, bariton-Domingo egy vizsgán Leoncavallo Bajazzókjånak Prológját énekelte. Amikor befejezte, tanára mosolyogva így fordult hozzá : "Nos, Placido, a ló (cavallo) nyerítését hallom a hangodban, de az oroszlán (leon) bömbölését nem, úgyhogy legyél inkább tenor!" Nem tudom, igaz-e, de se non e vero, e ben trovato.
Szintén a szegedi előadáshoz, szintén nem a zenei megvalósításhoz, annál inkább operakritikus mai A tenor nem bariton, de Domingo az Domingo írásához, annak is végső kicsengéséhez, miszerint "És hogy egy 13 milliárdos aréna megér-e egy bronzkori Domingót."
Önmagában "egy bronzkori Domingót" bizonyára nem.
De van ott még más is, igaz, nem kifejezetten zene. Bár később feltehetően zenei programoknak is lesz helye a rendezvénycsarnokban.
A Szeged-Csanádi Egyházmegye kulturális, szabadidős és sport központja, a Szent Gellért Fórum 10 hektáros területen létesült.
Részei:
- 8.000 férőhelyes labdarugó stadion,
- multifunkciós rendezvénycsarnok,
- három fűtött labdarúgópálya,
- három teniszpálya,
- gyermekjátszótér és felnőttedzőpark,
- egy mini amfiteátrum,
- valamint egy műanyag borítású grundfocipálya
- és egy háromsávos, 100 méteres futópálya.
A fedett rendezvénycsarnokban helyezkednek el az öltözők, az edzőtermek, az orvosi- és edzői szobák, a kondicionáló terem, a technikai helyiség, a szertárak és a büfé. Az épület az edzések mellett kosárlabda -, kézilabda, tollaslabda és futsalversenyek lebonyolítására is alkalmas.
A Szeged-Csanádi Egyházmegye 84 saját fenntartású köznevelési intézményében tízezer diák tanul, s további négyezer állami gondozásban élő gyermek és fiatal ellátásáról gondoskodnak.
A Szent Gellért Fórum a multifunkciósális, fedett csarnokban – a sportesemények mellett – az egyházmegye intézményeinek tanulói, valamint az állami gondozásban élő fiatalok regionális eseményeinek is teret biztosít. (Idézetek az internetes weblapokról)
Így már egészen más, ugye?
Nem tudom, hogy jó helyre írok-e, de a ma központi helyen megjelent recenzióra akarok reflektálni, viszont nem tudom, hogy ott vagy másutt közvetlenül van-e erre lehetőség, viszont fölfedeztem ezt a Domingo-rovatot.
Sietek hozzátenni, hogy nem a recenzió zenei részére akarok kitérni (magam ott sem voltam a megnyitóünnepségen), hanem annak egyéb - szerintem ezen a helyen szükségtelen, ráadásul ismételten hangoztatott és tárgyi tévedéseket is tartalmazó rélszeivel nem értek egyet.
Az építkezést nem a szegedi püspök "vezényelte", bár kétségtelen, hogy az egész ötlete és föltehetően a legtöbb munka is hozzá kapcsolható.
Az sem lehet vitás, hogy ilyen létesítmények létrehozása nem tartozik a püspökség "profiljába". Azt viszont régen lehet(=ne) tudni, hogy nem is a püspökség ill. az egyház, főleg nem a hívek egyházi anyagi
hozzájárulásából (pl. "perselypénz"vagy "egyházi adó") létesült - ezt Kiss-Rigó László már sokszor és sok helyen elmondta ill. megírta, többek között a szegedi Toronyirány c. ingyenes egyházi magazin ovasói levelekre válaszoló rovatában is.
Hogy kell-e Szegednek nyolcezres stadion, akármennyiért is? Ismereteim szerint Felcsútnak még kétezer lakosa sincs, s ott is csökken a lakosságszám, de utalhatnék a létesülése óta "dögrovásra" került akasztói stadionra is. Elég sajnálatos, hogy az állami és önkormányzati szervek tétlensége mellett a korábbi stadion már olyan állapotban van, hogy alig használható valamire, pedig ott évtizedekig elsőosztályú, sőt nemzetközi és esti mérkőzések is voltak. Ami most Szegeden elkészült (határidőre és egy évnél gyorsabban - gondolom, ez Magyarországon még most is elég tűrhető tempó...), az nemcsak stadion, aminthogy a neve sem az -jónéhány kiegészítő létesítménye van, s a tervekben kezdettől szerepelnek családi sportolási és egyéb lehetőségek, de a fiatalság mind hatékonyabb bevonása is. Mindez se az egyházi, sem a társadalmi érdekekkel nem ütközik tudtommal.
A recenzens szóhasználatával élve "olcsó" poénnak tartom, hogy nem a szegedi püspök vezényelte a zenekart.
Az nem lehet kérdés, hogy megérte-e ezt létrehozni egy "bronzkori" Domingóért - nyilvánvalóan nem, de szerintem a minimálisan tájékozódó előtt legalább annyira nyilvánvaló az is, hogy nem ezért létesült.
Ezzel csak egyetérteni tudok. Nekem sem jött be egyszer sem, mindig tenort hallottam magasságok nélkül.
Ebben tökéletesen egyetértünk, Domingo jelen helyzetben szorgosan rombolja azt a nimbuszt, amit több évtizedes kemény munkával felépített. (lásd 818.)
Bocsánat nem olvastam az előzményeket. Most sokan fognak fújni rám, de szerény véleményem szerint semmit nem vesztettünk volna, ha Domingo visszavonul és nem válik szép lassan egykori önmaga paródiájává a baritonszerepekkel. Amikor mindenfelé énekelte a Boccanegra címszerepét, már akkor úgy éreztem: semmit se tesz hozzá ehhez a szerephez, egy magaságait vesztett tenor énekli ugyan profin és jó színházi érzékkel, de nem igazi bariton hangon ezt a nagyszerű baritonszerepet, ennek következtében túl sok újat nem tudott mondani a szerepről és engem nem igazán fogott meg, mert a baritonszólamokat baritonokkal szeretem hallgatni, azokkal szoktam meg.Tenorként voltak emlékezetes alakításai, de baritonként nekem egyszer sem jött be - bár élőben nem volt alkalmam baritonszerepben hallani, de azért felvételről többször próbálkoztam megszeretni Domingót, a baritont - nem ment.
Igen, valóban létezik, alább én is megemlítettem már, mint Domingo LEGKORÁBBI ellenőrizhető bariton-produktumát, csakhogy azt 1992-ben vették fel, azaz Domingo tenorista pályafutásának 33. évében! Én az 1959-es Borsa-debütálásánál KORÁBBAN elénekelt operai baritonszerepekre lennék kíváncsi, olyanokra, amelyek a kotta szerint basszuskulcsban vannak. Tehát pl. Yamadori nem ér, mert az violinkulcsos szerep, tenor és bariton egyaránt énekelheti.) És nem érnek a zarzuelák sem, mivel azok nem elenőrizhetően baritonhangra íródtak, hiszen az operett-népszínmű jellegből adódóan a hangfaji megkötés ott kevésbé pregnáns ill. szigorú.
Azt hiszem létezik egy Figaro felvétel, ahol Domingo énekli a címszerepet - és ezt egyszer, pár éve, leadták a Bartók rádión is.
Semmilyen szócséplés és kötekedés nincs és nem is volt. Az volt a kérdés mindössze, hogy milyen bariton HANGRA ÍRT szerepeket énekelt Domingo a tenor debütálása ELŐTT. Aki ismeri a művész nyilván minden apró de fontos részletre kiterjedő önéletrajzát, talán választ kaphatott erre. Nos, ilyen lista nincs, mert nyilván nem volt ilyen szerep sem. Domingo azt állítja magáról, hogy baritonként kezdte a pályáját, de állítása bizonyítására nem sorol fel egyetlen olyan baritonszerepet sem, ami vitán felül bariton hangra íródott volna, ergo, az állítás nem igazolható a szóban forgó önéletrajz segítségével, különben már megtették volna azoik, akik olvasták. Pont. A vita lezárva.
Placido Domingo felesége, Marta Domingo társaságában a Szent Gellért Fórum ifjúsági és sportcentrum szerdai nyitókoncertjének főpróbája idején.
http://www.vasarhely24.com/esemeny/kedd-este-erkezett-meg-szegedre-placido-domingo
"ennyire "töményen" és ily sok szépet ritkán kaptam." - írtad - ezt még olvasni is nagyon jó! :-)
Kedves smaragd, kedves Mindnyájan!
A fórumokon kapott hozzászólásokra, és privát levelekre is válaszolva: részletesen írok majd salzburgi élményeimről, ha nincs senki ellenére, kiállításokról, kulináris élményekről is.
1990 óta látogatom a Fesztivált, két vagy három év maradt ki - de ennyire "töményen" és ily sok szépet ritkán kaptam.
Ezzel én is egyetértek. Mégis érdekel, mi volt a lelkesültséged oka, néhány szóval is beérem... :-) illetve hogyan értelmezzük ezt a mondatot (eltekintve a szállástól)?
Nem tudom elfelejteni a aug.25.-kei Domingo az oreg Miller alakítását. Mindent elhittem neki, egyáltalán nem zavart, hogy nem bariton. Kulonben is az énekesek nem a kollégáknak énekelnek, de a kozonségnek.
szíves figyelmetekbe ajánlom 1 kritikát az aug.31,-kei eloadásrol -
onlinememerker.com/219518-2/
Miért kérded? Élőben inkább baritonnak hangzik, mint a felvételeken, közvetítéseken? Nyilván nem változik meg a hangfekvése attól, hogy élőben hallod vagy felvételről. Egyébként pedig - néhány felvétel és közvetítés meghallgatásából okulva - jelenleg már kizáró körülménynek tekintem. Ha ő énekel, akkor én azt az előadást kerülöm. Nagyon sajnálom egyébként, mert szinte kikerülhetetlen, túlteng mindenhol. Ráadásul jó partnerekkel, akik jobbat - értsd: igazi baritont - érdemelnének.
Ja, das ist richtig. Das ist zmb. mein Styl, aber du bist ein JOURNALIST.
Ja, das ist richtig. Das ist zmb. mein Styl, aber du bist ein JOURNALIST.
Ja, das ist richtig. Das ist zmb. mein Styl, aber du bist ein JOURNALIST.
Mikor és hol hallottad Domingot élobrn ?
Bariton szeretett volna lenni de az okos igazgatobacsi jo irányba terelte a világ egyik legjobb tenorját.
Kedves Franca, a muvész urnak kell hinni. OVassatok ,,,,,.
..ezt követően kárpótlásul a való életben lett Don Juan Don Giovanni és az már való volt neki ;-)
Így igaz. Egyébként zárjuk/zárják rövidre a vitát, irány a Szabó Ervin Könyvtár, tessék kikökcsönözni és elolvasni az általam javasolt művet! A többi szócséplés és kötekedés.
Azt honnan lehet tudni, hogy a zarzuelákat bariton hangon énekelte? Szerintem Domingo soha nem énekelt bariton hangon, mert tenor hangja van. Most is. Én úgy tudom - de arra már nem emlékszem, hol olvastam -, hogy tanulmányai(?) során egyszer próbálkozott Don Giovannival, de rögtön leállították, hogy nem neki való, mert nem bariton.
In der Kürze liegt die Würze.
Zarzuellákat énekelt bariton hangon + 187 My Fair Ladyt. Baritonként jelentkezett a Mexicoi Operába, az opera vezetosége pedig tenornak szerzodtette.1959-ben.
Eloszor tenor con-primario szerepeket kapott.
Ennyi volt a beszámoló?
Amikor 1987-ben Pesten járt, nem látszott 46 évesnél idősebbnek. Ezt persze Tokody Ilona jobban tudhatja: ő közelebbről látta.
Most értem a salzburgi szállásomra egy olyan előadás után, koncertszerű ugyan, ami egy operabarát életében ritkán adatik meg...
Én is hallottam olyan pletykát, miszerint pár évet letagad a korából, tehát valójában nem is 18 éves volt, amikor debütált. De ez igazából mindegy is, a kérdésem arra vonatkozott, hogy milyen (operai) baritonszerepeket énekelt a tenor debütálása előtti időben. Merthogy erről sehol semmilyen adatot nem találtam. Az, hogy a szülei zarzuelát énekeltek, önmagában még nem bizonyítja, hogy Domingo baritonszerepekkel kezdett volna, a zarzuelákat meg nálunk amúgy se ismerik, így elég nehezen lehetne a szerepeket beazonosítani hangfaj szerint. De ez is mindegy, hiszen nincsen felsorolás Domingo baritonszerepeiről továbbra sem, a legkorábbi a 92-es Figaro, de ekkor Domingo már 33 éve volt a pályán tenoristaként.
Ön szerint korábban, vagy később született? Nem tudom eldönteni.
amikor előzör volt Bp-en azt írták, hogy szülei zarzuela énekesek voltak ,Domingo pedig Izraelben énekelt ezekben a daljáték szerű művekben
Azt az 1941-es születési évszámot én némi fenntartással kezelném.... ;-)