vissza a cimoldalra
2020-01-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3416)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3642)
Palcsó Sándor (279)
Pantheon (2509)
Élő közvetítések (8351)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62058)
Miller Lajos (91)
Ilosfalvy Róbert (875)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4661)
Kedvenc magyar operaelőadók (1154)
Pályák, Szerepek (43)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1848)
Franz Schmidt (3508)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2707)
A nap képe (2177)
Bernstein- és Stokowski-szabály (35)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

819   Speranza • előzmény818 2019-08-31 12:08:22

Kíváncsi lennék, mikor volt Domingo bariton, és mely baritonszerepeket énekelte a pályája elején? Mert a Wikipédia elég részletesen felsorolja a repertoárját, az 1959-es Rigoletto-beli debütálásától kezdve, de az Borsa tenorszerepében volt, nem baritonban (zarzuelákat nem említ). Aztán jött még jópár hasonló karaktertenor szerep, de 61-ben már a Traviata Alfrédját énekli, 20 évesen. 18 éves kora előtt meg aligha lehetett színpadon működő bariton, pláne profi énekesként. Bergonzi, Vinay vagy Melchior igen, ők valóban baritonszerepekkel kezdték a profi operaénekesi karrierjüket, de Domingo bármilyen hatalmas repertoárt is énekelt végig, az 1992-es, csak stúdiólemezen elénekelt Rossini-Figarót leszámítva nem lépett fel bariton szerepben 2008 előtt - már ha lehet hinni a wikipédiának. Aztán persze idős korában valóban elkdezdett bariton főszerepeket énekelni, de kényszerűségből, mivel a tenorszerepek magasságait már nem győzte, visszavonulni meg nem akart. Ám hangszíne az idő múlásával nem sötétebb, hanem világosabb lett, és most, idősen még kevésbé tűnik baritonálisnak, mint a fiatakori felvételein. De a szó igazi értelmében Domingo soha, egyetlen pillanatig sem volt bariton, ilyen állítást még sehol nem olvastam róla. Domingo világéletében tenor volt, és az is maradt. Jelenleg bariton szerepekben fellépő tenor. (A MET éves műsorfüzete tobábbra is a tenoristák közt sorolja fel!)

818   Klára • előzmény816 2019-08-31 10:10:46

Domingo eredendően bariton volt, és a zarzuelákban startolt, nagy sikerrel, követve a szülői hagyományokat. Magas hangfekvésű, de bariton.  Viszont piszokul jó nézett ki, magas, karcsú - korabeli fényképek tanúsítják. Korai házásságát követte a második, kellett a pénz, rábeszélték, hogy magasítson, mert a tenorok jobban keresnek, amit megfogadott. (forrás: Die Bühne c. önéletírása).

Ha egész életében bariton marad, sem marad névtelen, mert tehetséges és igen jó teherbírású, símán abszolvált két nap alatt egy nem semmi operaházi fellépés után egy lemezfelvételt, vagy felénekelte egy filmfelvétel teljes anyagát, majd harmadnap ismét opera  Persze, nem lesz akkora név, mert a baritonok nem annyira "kapósak". Mondjuk, egy Svéd Sándorral, egy Melissel, vagy akár egy Hvorosztovszkyval azért nem említhető egy napon!

Jelen helyzetben az a baj, hogy már sem tenor, sem bariton! A kapacitása most sem semmi, mert az ő korában mmegtanulni egy George Germont-ot, Boccanegrát, Luna grófot (bár a salzburgi Luna nagy fiaskó volt), vagy bármit, még mindig teljesítmény. De nem az igazi! Valamint nagy siker volt a "3 tenor" - akik közül csak Pavarottinak voltak igazi magas hangjai, de akkor is. Az más kérdés, hogy az x+egyedik előadásuk már túlzás volt. Ezt csak azért írom, hogy a fan-club tagjai ne kövezzenek meg! Valamikor én is nagyon szerettem, és vadásztam a felvételeit, de mostanában már nem annyira Azért még mindig "húzónév" , megtapsolják Salzburgban, akik meg tudják fizetni az ottani árakat, és megtölti azokat a házakat, ahol esetleg évekig várták, de nem volt megfizethető. A fiatal tehetségek felkutatása, támogatása terén kifejtett tevékenysége is tiszteletre méltó volt, bár ennek nimbuszát az utóbbi hetek-hónapok negatív hírei kissé megtépázták! Sajnos, nincs egy jó menedzsere, aki megmagyarázza neki, hogy "öreg, itt az idő - hagyd abba!"

Ami a fiát illeti, nem könnyű a sikeres apa (anya) gyermekének lenni, főleg hasonló területen, erről akár hazai, akár külföldi neves művészek gyermekei köteteket mesélhetnének. Ha igazi tehetség, megmarad, na nem, elvész.

816   zöldszemű • előzmény813 2019-08-30 20:37:23

Először túlzásnak találtam a latin verdiktet, de a kaunasi fellépését meghallgatva, a végén igazat kell adnom érte. 

Domingo tenornak nagy volt, de baritonnak nem az. Szerintem.
Elénekli a bariton szerepeket, remek lendülettel, az operetteket különösen hatásosan, még az énekesnők derekát is átfogja csak úgy megszokásból, vagy hogy hátra ne essenek - de a hangjának nincs bariton zengése. 
(Gondolva pl. Svéd Sándor, vagy Melis György egyedi, senkivel nem összetéveszthető baritonjára.) 

Ezek a fellépések amolyan levezető kűrök. Még mindig imponáló jelenség a színpadon,  a közönség még mindig a tenor kedvencet ünnepli benne, és énekeljen, amit csak akar. Meg még a konyhára is jön valami.  

Azonban a fia (szerintem) a fájától messze esett alma esete. Ha más neve lenne, vajon felléptetnék-e? 

813   Klára 2019-08-30 19:29:36

Fent van a yt-n a 2019.02.16.-i kaunasi Domingo- koncert tömörített változata.

https://www.youtube.com/watch?v=JcSKx5o2Jkg

Sic transit gloria mundi!

 

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Fülei Balázs (zongora)
"Magyar szonáta"
BARTÓK: Zongoraszonáta, BB 88
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Zongoraszonáta ‒ ősbemutató
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Musica Sacra Kórus
Budapesti Vonósok
Művészeti vezető: Botvay Károly
Házigazda: Bősze Ádám zenetörténész
"Schubert közelében 1."
SCHUBERT: G-dúr mise, No. 2 D.167

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sharon Kam (klarinét), Schnöller Szabina (szoprán), Szántó Andrea (mezzoszoprán), Ninh Đức Hoàng Long (tenor), Cser Krisztián (basszus)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"mozART"
MOZART: 25. (g-moll) szimfónia, K. 183
WEBER: 2. (Esz-dúr) klarinétverseny, op. 74
MOZART: Requiem, K. 626
A mai nap
született:
1705 • Farinelli (Carlo Broschi), énekes († 1782)
1937 • Baranyi Ferenc, költő, műfordító, operai író
1951 • Szenthelyi Miklós, hegedűs
elhunyt:
1883 • Friedrich von Flotow, zeneszerző (sz. 1812)
1960 • Edwin Fischer, zongorista (sz. 1886)
2007 • Palánkay Klára, énekes (sz. 1924)