Bejelentkezés Regisztráció

Giacomo Puccini


40 egy kívülálló 2011-09-12 11:45:47 [Válasz erre: 39 Licht Alberich 2011-09-12 11:27:52]
Azt a bakelitet, amiből ez a részlet is van, Lukács Miklós vezényli. Valóban részleteket vettek csak fel ekkor, de korábban a rádió rögzített egy teljes Turandotot is a stúdióban, részben azonos szereposztásban (Takács, Simándy), de Vaszy vezényletével.

39 Licht Alberich 2011-09-12 11:27:52 [Válasz erre: 38 -zéta- 2011-09-12 10:35:15]
Szerintem Erdélyi Miklós. Egy bakelit lemeznyi részlet van otthon, de költözés miatt bedobozolva, úgyhogy nem tudom megnézni, de szinte biztos, hogy Erdélyi...

38 -zéta- 2011-09-12 10:35:15 [Válasz erre: 36 jukiguni 2011-09-12 10:00:06]
Erdélyi Miklóst gyanítom, esetleg Vaszy Viktort...

37 jukiguni 2011-09-12 10:01:03 [Válasz erre: 36 jukiguni 2011-09-12 10:00:06]
A youtube-on kb. öt részletet találtam meg belőle.

36 jukiguni 2011-09-12 10:00:06
[url]http://www.youtube.com/watch?v=o4JHB_oxhto&feature=related;Nem tudja, itten ki vezényel?[/url]Az opera teljes felvétele eme szereposztásban ugye nem érhető el sehol? Esetleg nem is vették fel az egészet?

35 Momo 2010-09-21 23:14:18
[url]http://www.opera-vilag.hu/hirek_teljes.galaxis+utikalauz+puccini+rajongoknak-827.html;Galaxis útikalauz Puccini-rajongóknak[/url] „Alapvetően rajongó típus vagyok, szeretek megmerítkezni az általam nagyra tartott művészek szülő- és alkotóhelyeinek atmoszférájában, Puccinit illetően pedig sok-sok éve vágyom rá, hogy azokra a macskakövekre léphessek, amelyeken a Maestro elindult meginni a délutáni kávéját. Amikor felmerült egy esetleges Toszkán túra lehetősége, kapva kaptam az alkalmon: itt az ideje, hogy megnézzük azokat a macskaköveket! Ha esetleg bárki hasonló fejlövéssel küzd, és útnak indulna, jól fog jönni az alábbi kis útmutató – ami persze egy elborult Puccini-hívő élménybeszámolója is.” Csepelyi Adrienn írása az Opera-Világon…

34 frushena 2009-12-30 20:23:36
Most megy a DUNA TV-n a Tosca - Olasz Tévéfilm, 1992

33 frushena 2009-10-28 01:20:02 [Válasz erre: 32 frushena 2009-10-28 01:18:09]
az - az ma!

32 frushena 2009-10-28 01:18:09
Sírva fakadok a MÁO-s Manonon? Holnap elrángattak rá. Informálódnék! Köszi előre is.

31 Ilike 2009-07-26 20:19:58 [Válasz erre: 29 Cilike 2009-07-26 18:04:07]
Szerintem irigység fogja a tolladat. Tudsz úgy énekelni mint Ő? Úgy "recsegni"?

30 Robesz 2009-07-26 19:44:20 [Válasz erre: 28 Parlando 2009-07-26 17:05:00]
Ez jó!:)

29 Cilike 2009-07-26 18:04:07
Juj, de gonosz vagy. Egyébként az az érdekes, hogy amikor zenekari ülőpróbán hallottam, a Jókai utcában, ott nem hallatszik, hogy mennyire elmegy a hangja felfelé. Ott egész épnek hallatszott a hangja. Színpadon viszont sajnos kb g'' felett egyszerűen eltűnik a matéria, marad a recsegés.

28 Parlando 2009-07-26 17:05:00 [Válasz erre: 27 Alvaro 2009-07-26 15:32:16]
Ha csöndben marad.

27 Alvaro 2009-07-26 15:32:16
Tokody Ilona még mindíg tud örömet okozni a hallgatóságnak!

26 Pancoletti 2009-07-24 19:07:19 [Válasz erre: 24 Cilike 2009-07-24 15:07:07]
így van. :)

25 Pancoletti 2009-07-24 19:06:57 [Válasz erre: 23 bcn 2009-07-24 13:08:52]
az sem jobb, amikor Berkes énekel Tücsivel... :( most éppen Cavaradossit nyomott. :( jövőre Wendler váltja. egyik jobb, mint a másik... :(

24 Cilike 2009-07-24 15:07:07 [Válasz erre: 22 popkornos 2009-07-24 00:51:59]
Már bocs, de Manon apja nem szerepel a darabban. Kis B. elég szörnyű volt. Lukács meg, akármilyen jó énekesnő, nem Manon. Ez az egész szereposztás tévedés volt, szerintem.

23 bcn 2009-07-24 13:08:52 [Válasz erre: 22 popkornos 2009-07-24 00:51:59]
nekem sajnos szörnyű volt hallgatni, azt hittem megfullad a magasságokban - a magas hangjait nem bírtam hallgatni..., és olyan volt mintha két kiöregedett énekes énekelne (DesGrieux-Manon). Hangsúlyozom fogalmam se volt, milyen közvetítés megy, ezért volt utána "megdöbbentő" - valójában azért nem lepett meg a dolog... Én tényleg sajnálom, hogy így gondolom, de évek óta képtelen vagyok az Operaházba járni. OKé, így kimarad egy két ínyencség is esetleg, ami kivételesen jó lenne, de nagy általánosságban nem bírom. Most komolyan: Tokody Ilona még mindig Mimit énekel???? Semmi bajom Tokody Ilonával, de kb 5-6 éve volt az utolsó pillanat hogy hallgatható volt. Meg ilyen idősen Mimit???? azért a közönségben is kijár az illúzió....

22 popkornos 2009-07-24 00:51:59 [Válasz erre: 21 bcn 2009-07-22 10:56:13]
Miért lett volna annyira szürnyú a Kiss B Attila? Szerintem elég jó volt. Nem értem ezeket a szélsőséges megnyilatkozásokat, bár szeretném érteni. Lukács se volt rossz szerintem. A darabbéli apját éneklő énekes volt számomra kellemetlen a nemigen behízelgó hangjával.

21 bcn 2009-07-22 10:56:13 [Válasz erre: 15 partitúra 2009-07-21 18:33:21]
tegnap véltetlenül bekapcsoltam a Bartók rádiót este 8-9 körül. Nagyon megörültem, hogy a Manon Lescaut ment. Viszont azt nem tudtam, melyik operaház, vagy hogy milyen énekesek, mert nem tudtam megnézni a műsort. Úgyhogy elkezdtem odafigyelni, hátha felismerem az énekeseket... Viszont ahogy egyre jobban odafigyeltem, elszörnyedtem. Főleg a 3. 4. felvonást hallottam. Manon még csak csak, de DesGrieux (SZŐŐRNYŰŰŰ volt)!!!!!!! LÉnyeg annyi, hogy anélkül, hogy tudtam volna kik énekelnek, úgy gondoltam, hogy ez egy fostalicska és hogy lehetett élvezni egyáltalán ezt az előadást????!!!! Nem beszélve az intermezzo áthelyezéséről, ami teljességgel elfogadhatatlan. Szóval mondjon bárki bármit is, nagyon örültem, hogy így látatlanban hallottam ezt az előadást, mert így sokkal jobban meg lehet bizonyosodni dolgokról, amit amúgy eddig is tudtam. És Lukács Gyöngyi nem volt jó Manon. Szerintem. KissB-t minősíteni se tudnám.

20 daunerni 2009-07-22 09:22:51 [Válasz erre: 18 bermuda 2009-07-21 21:24:01]
Már pénz, kapcsoló, rajikam, rajika, rajongasokkal, stb. neveken is kitiltottam - a korábbi neveit hadd ne soroljam.

19 tiramisu 2009-07-22 00:00:19 [Válasz erre: 18 bermuda 2009-07-21 21:24:01]
Asszem én is....

18 bermuda 2009-07-21 21:24:01
Megjött a soknevű!!!

17 pénz 2009-07-21 21:02:18
Tudom, hogy az eredeti nyelven énekelt előadás ma a trendi, de nem lenne baj néha magyarul se énekelni. Talán többen megértenék.

16 pénz 2009-07-21 20:25:56 [Válasz erre: 15 partitúra 2009-07-21 18:33:21]
Tezszik eddig a felvétel. Kivéve: Káldi Kisst.

15 partitúra 2009-07-21 18:33:21
Ma este 19:35 perckor az MR3-Bartók Rádión Puccini Manon Lescaut-ját közvetítik: Közvetítés a Magyar Állami Operaházból Puccini: Manon Lescaut - négyfelvonásos opera Szövegét Prevost nyomán Luigi Illica írta Vezényel: Győriványi Ráth György, közreműködik: a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Szabó Sipos Máté) és Zenekara Rendező : Valló Péter Szereposztás: Manon Lescaut - Lukács Gyöngyi, Lescaut - Káldi Kiss András, Des Grieux - Kiss B Attila, Geronte de Ravoir - Tóth János, Edmondo - Mukk József, Fogadós - Martin János, Táncmester - Laczkó András, Zenész - Simon Krisztina, Lámpagyujtogató - Gerdesits Ferenc, Hajóskapitány - Clementis Tamás (Magyar Állami Operaház, 2008. november 22.)

14 Sesto 2009-07-21 16:38:51
G. Puccini, Edgar * VÁRADY JÚLIA * Mary Ann McCormick * Carl Tanner * DALIBOR JENIS * Carlo Cigni Maitrise de Radio France - Choer de Radio France - Orchestre National de France - Yoel Levi (Naive - live - 2002)

13 Sesto 2009-06-03 10:08:48
G. Puccini, Tosca * Marton * Aragall * Paskalis etc. STOP Énekkar - Zenekar - Erede (live - 1977)

12 bermuda 2009-01-10 11:04:26
Aki a múltkor lemaradt az EDGAR elejéről,és érdekli, 17-én ismétli a MEZZO. 20.30-at irnak kezdésnek de jó lesz már egy órával elöbb résen lenni;-)

11 bermuda 2009-01-10 10:49:54
Ma a Müpa moziban Puccini La Rondine ,c. művét láthatjuk, Alagna-Gheorghiu főszereplésével. Egész héten hallgattam-Moffóval(nagyon jó), kellemes kicsit operettes-opera, néhol igen dallamos...néhol picit unalmas. Remélem jó formában lesznek;-)Gheorghiunak nagy szerepe van-kiváncsi vagyok még nem láttam "élő"ben.

10 Fabricius 2009-01-07 09:19:27 [Válasz erre: 8 Búbánat 2009-01-05 16:14:22]
Jól látom? Nyári Zoltán mint Cavaradossi?

9 Búbánat 2009-01-06 19:44:09
Életöröm, emberség, szeretet Marton Éva a százötven éve született Pucciniről (Új Ember, 2008.december 21-28.) A Zeneakadémia legendás 10-es termében, ahol annyi nagyszerű magyar énekes tanult, még tart az óra; később kiderül, éppen egy ötnapos Puccini-szimpózium közeledik a végéhez. Marton Éva tanszékvezető tanár a Gianni Schicchi részletét magyarázza az idén felvételizett hallgatóknak. Szól a helyes olasz kiejtésről, a felnőtté válásról, a zene és a szöveg rejtett, mégis magától értetődő jelentéséről. Miután a fiatalok elbúcsúznak, a témát tekintve „átállás nélkül" kezdhetjük el a beszélgetést. - Az utolsó nap volt az elsősöké. Sok mindenről volt szó, komolyan dolgoztunk, és egy kicsit bátorítani is akartam őket. Az elmúlt napokban az énektanszakos hallgatókkal végig vettük Puccini életművét. Néztük, hallgattuk, elemeztük... A szimpóziumot elsősorban azért szerveztük, mert a müncheni zeneakadémiával közös Bohémélet- produkciót tervezünk csupa ifjú énekessel. Nyolc diákot választottam ki, akik most kimennek előéneklésre. A premier 2009 júliusában lesz, a müncheni Prinzregenten Theaterben, aztán szeretnénk az előadást itthon is bemutatni. Arra gondoltam, jó lenne, ha a fiatalok közelebbről is megismernék Puccini gondolkodásmódját, stílusát. Bemutattam, annak idején hogyan énekeltem Manont, Toscát, Turandotot. Két filmet vetítettünk, beszélgettünk a darabokról. Ez nagyon feldobta őket, úgy érzem, az ázsióm is megnőtt, hiszen a gyerekek közül soknak szerintem fogalma sem volt arról, hogy ki is Marton Éva. Csak azt látták, hogy szigorú vagyok, következetes, de azt nem, azelőtt mit csináltam. - A statisztika szerint Toscát 224, Turandotot 191 alkalommal, Manont pedig 27-szer énekelte a világ különböző színpadain. A Tosca-, és Turandot- CD-k, DVD-k mellett Puccini-áriákból és -románcokból is készített lemezt, illetve felvette A Nyugat lányát, ami a mű első teljes, húzás nélküli kiadása... - A Nyugat lányából valóban csak lemez készült, pedig már volt egy szerződésem a Metropolitannel, de végül adódott egy probléma, ami miatt részemről meghiúsult az előadás. Puccini végig velem volt, hatvanévesen még énekeltem Toscát és Turandotot, sőt akkor, hosszú kihagyás után Frankfurtban elővettem a Manon Lescaut-t is. Megdöbbentem, hogy menynyire könnyen ment. Sokat köszönhetek Puccininek. Egy fellépésem kapcsán Torre del Lagóban megnéztem a házát. Szép természeti környezetben, egyszerűen élt. Végakarata szerint ott, a villában kialakított kápolnában temették el. A virágot, amelyet előző este az előadás után kaptam, letettem a sírjára, imádkoztam, és megköszöntem azokat a szerepeket, amelyeket tőle kaptam. - Mi fogta meg leginkább Puccini életművében? - Szívesen nyúlok Puccini zenéjéhez tanárként is, különösen akkor, amikor látom, hogy valakit lelkileg, érzelmileg nem tudok megmozdítani. Puccini számomra az érzelmek, az érzékek királya. Gyakran félreértik. Egyesek szeretik a veristák közé sorolni, pedig nem az, talán csak annyiban, hogy operái közül több is hétköznapi emberekről szól. Énektechnikailag azonban egészen mást kívánnak, mint a verizmus. Engem sokat gazdagított Puccini zenéje. Nagy értője és megértője volt a léleknek. Meggyőződésem, hogy minden hősnőjébe halálosan szerelmes lehetett. Csodálatos a zenei világa. Az, ahogy a zenekarban mindig megjelenik valami új, vagy éppen emlékezésként vissza-visszatér egy-egy dallam... Használta a vezérmotívumokat, akárcsak Wagner. Végtelenül áttetsző a zenéje, ezért nem szeretem, ha túlságosan „vastagon" játsszák. Hangszerelése inkább a franciákra, Debussyre, Ravelre emlékeztet. Csillogó, fényes, mozgékony, mindenre reagáló... - Sokan vetik fel kritikaként melankóliáját és szentimentalizmusát... - Nem szabad szentimentálisan játszani. A szentimentalizmus jegyei benne vannak ugyan, de előadóként abszolút „konkrétan" kell megformálni a figuráit. Annyira „túlcsorduló", annyira magával ragadó az érzelmek változása, sziporkázó zeneisége. Az énekesnek alkalmat ad arra, hogy a hangjával fessen, azzal vigye fel a színeket. Puccini nagyon közvetlen, mindig érthető és átérezhető. Az embernek szinte nincs is ideje arra, hogy magához térjen, mert rögtön ott a következő gyönyörűség. Ha csak a Manon Lescaut harmadik felvonására gondolok, akár éneklem, akár a közönség soraiban ülök, mindig megkönnyezem. Milyen zseniális, ahogy egy könnyűvérű, rossz útra tért lányt képes a negyedik felvonásban a halálával „felemelni", tiszta emberré tenni. Manon akkor döbben rá: mit veszített, milyen magas árat fizetett. Aztán ott a Bohémélet, ahol Puccini még a hóesést is megzenésítette. Ebben az operájában a fiatalságnak állít emléket. „Felelőtlen" szereplői olyanok, amilyenek mindannyian szerettünk volna lenni. Aztán külön tanulmányt érdemelne, hogy Puccininél éppen ki a mozgató, a kísértő figura. Manon sorsát például bátyja tartja a kezében, végül is miatta tér rossz útra a jobb sorsra érdemes lány. Milyen izgalmas Tosca bátorsága, aki szerintem úgy keresi fel Róma rendőrfőnökét, hogy ügyében győzni fog, de a rideg, számító Scarpia ellenáll, hiszen számára az ember, a lélek egyáltalán nem fontos. Nem véletlenül kezdődik az opera éppen az ő motívumával. Puccini nagyon beszédes megoldásokkal élt. Figyeljük meg Turandot nagyáriája végén, amikor Kalaf „beszáll"; elhatározását, döntését a zenekar erősíti, mintha csak bátorítaná: menj, vállald a próbatételt! Többször gondolkodtam azon, hogy Turandot a kérdések előtt vajon minden kérőjének elmondta ősanyjának tragikus történetét, vagy csak az ismeretlen hercegnek? Miért ez az őszinte kitárulkozás...? Puccini pontosan tudta, hogyan építse fel az egyes karaktereket, de abban, hogy Turandotnak milyen sorsot szánt, nem lehetünk biztosak. Erről csak vázlatai maradtak fenn. Szerintem Puccini igazából nem tudta vagy nem is akarta befejezni a művet. Olyan, mint amikor valaki nagyon szeret valamit vagy valakit, és nem tud tőle megválni. Nyitva hagyta, mintha csak azt üzenné: fejezzétek be ti, ahogy gondoljátok. - Amikor megérkeztem, éppen egy áriát magyarázott a fiataloknak... - Ha megfigyeljük, a Puccini-áriák általában fent kezdődnek, a „semmiből" indulnak el, és szinte mindig valahol a középregiszterben vagy alsó hangon zárulnak, aztán legtöbbször rögtön tovább is viszi a jelenetet. Tosca imája valójában csak egy sóhajtás: „Istenem, ki segít ki ebből a helyzetből?" Nem valódi fohász, hiszen abban a drámai szituációban az események sodrása nem is engedi, hogy Tosca szellemileg, lelkileg igazán közel tudjon kerülni az Istenhez. A Puccini-áriáknak nincs ideje és tere, exponált lelkiállapotok, amelyek mintegy kiszakadnak a valóságból. Mintha filmet néznénk, és megállítanák a képet. Egy premier plán. Ő egyébként más szerzőkhöz képest a halált, az agónia egyes stációit is jobban kidolgozta - Tokody Ilona nemrég megjelent interjúkötetében úgy fogalmazott, hogy Verdi elsősorban a lélekhez szól, Puccini az érzékekhez; Puccininél a halálábrázolás elsősorban humánus, Verdinél inkább spirituális... Az Angelica nővér zárójelenete viszont minden idők egyik legcsodálatosabb megváltászenéje. Hívő lélekkel hallgatva fantasztikus tapasztalatok forrása... - Nem is kell hozzá hívőnek lenni, aki hallgatja, azzá válik. Olyan, mint Poulenctől A karmeliták párbeszédei. Misztérium. - Márciusban New Yorkban járt, ahol Franco Zeffirellit köszöntötték nyolcvanötödik születésnapja alkalmából. 1987-ben híres Turandot-rendezésének címszerepét énekelte a Metben. - Azokat a művészeket hívták meg, akik Zeffirelli-produkciók premierjeiben szerepeltek a Metropolitanben. A Turandot monumentális előadás, 260-270 ember mozog egyszerre a színpadon, tán azóta sem készült ehhez fogható kiállítású darab. Boldog vagyok, hogy benne lehettem. Zeffirelli elkényeztetett rendező volt a Metben, rajongtak érte New Yorkban, minden kérését teljesítették. Most a Bohémélet szünetében, a színpadon köszöntöttük. A páholy felé tartva szembe jött velem, nagyon megörült, két kezébe fogta az arcomat: - Kedves Évám! Hát itt vagy?! - Franco, tudod, miért jöttem? - kérdeztem tőle. - Hogy még egyszer a szemedbe nézhessek. A tekintetedet akarom magammal vinni... - Visszatérve Puccinire. Mennyire tartja aktuálisnak, hogyan „ajánlaná" őt? - Ma, amikor az érzelmek annyira háttérbe szorulnak, amikor nem tudunk közösen örülni, legfeljebb olyan kis közösségben, mint a család, ő mindenkinek életörömet, gyönyörűséget tud sugározni. Még a tragédiát is úgy tudta megírni, hogy az megrendít, de nem fáj. Nem szenvtelenül nézi és közli az életet és a halált, hanem részvéttel és szeretettel. /Pallós/

8 Búbánat 2009-01-05 16:14:22
Tosca 2009. január 12., 19.00 Művészetek Háza Miskolc, Rákóczi u. 2. Népszerű Zenei Esték Bérlet Sümegi Eszter, Nyári Zoltán, Kálmándi Mihály, Gárday Gábor, Cser Krisztián Miskolci Szimfonikus Zenekar, Miskolci Cardinal Mindszenty Kórus Vezényel: Marco Balderi

7 Haandel 2008-12-26 11:16:14
[url]http://www.3sat.de/;Puccini - Magier der Leidenschaften[/url] 2008-12-27, 22:10-22:55, 3sat [url]http://www.3sat.de/;Puccini und Lucca[/url] 2008-12-26, 12:05-13:00, 3sat

6 Cantabile 2008-12-25 20:07:05 [Válasz erre: 5 egy kívülálló 2008-12-24 02:33:57]
Esetleg?? "Tornate a casa, ed io gli parlerò; poi tutto vi dirò."

5 egy kívülálló 2008-12-24 02:33:57 [Válasz erre: 4 Heiner Lajos 2008-12-23 08:19:28]
1.) Arturo Toscanini és a Bohémélet 2.) Mimi és Marcel kettősének végén eredetileg ez áll: "Or rincasate Mimi. Per carita, non fate scene qua!" Ehelyett a felvételen ez hallható: "Ora andate a casa, per or gli parlero, poi tutto vi diro!" 3.) Ezt sajnos nem tudom :-)) Ez szép karácsonyi kérdés, elévgre karácsonyi operáról szólt. Boldog karácsonyt mindenkinek!

4 Heiner Lajos 2008-12-23 08:19:28
Találós kérdések sora, egyetlent belőlük nem hiszem, hogy bárki megválaszol. 1. Világhírű dirigens, praktikusan 50 évvel az általa vezényelt ősbemutató után ismét eldirigálta - koncertszerűen - az operát. Ki volt, és melyik operáról van szó? 2. Noha a dirigenst a kotta hű követőjeként tartják számon (ami azért nem teljesen igaz...), egy helyen megváltoztatta a librettot. Hol? 3. Miért?

3 Momo von Hofmannsthal 2008-12-22 22:48:55
Lássunk egy körkérdést: Ki, miért szereti (vagy nem szereti) Puccinit...?

2 Momo von Hofmannsthal 2008-12-22 22:47:52
[url]http://www.dc-opera.org/experience/accessinitiatives/images/Puccini.jpg;ime a mester[/url]

1 johanna 2008-12-22 22:44:28
Íme, Momo kérésére...:-) Kellemes társalgást kívánok!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.