Bejelentkezés Regisztráció

A MET felvételei


854 Klára 2020-08-01 12:08:13 [Válasz erre: 853 Hangyász 2020-08-01 11:58:20]

Azt nem tudom, hány centi, de azt igen, hogy a londoni Fidelio előadás végén őt is megtapsolták. Egyébként azt hiszem, első lenne a tornasorban, még a magas sarkú cipő nélkül is.    https://www.youtube.com/watch?v=qcDM_a_kYkw

Az előadás egyébként nagyon jó kritikákat kapott, de sem centiméter, sem egyéb ilyen jellegű észrevétel nem szerepelt bennük


853 Hangyász 2020-08-01 11:58:20 [Válasz erre: 852 Klára 2020-08-01 07:37:38]

És akkor még nem ejtettünk egy szót sem a 198 (??) centi magas Lise Davidsen norvég (Wagner-)énekesnőről!


852 Klára 2020-08-01 07:37:38 [Válasz erre: 851 lujza 2020-08-01 01:09:31]

Kedves Lujza!

Egyetértünk, én csak a Kaufmann -Westbroek közötti fél fej magasságot felfedező fórumtársnak válaszoltam. Én nem a magasságot méricskéltem, fel sem tünt!  Tudom, hogy Kaufmann-nak a hölgyek a  kedvenc partnernői, valamelyik német tv adón elcsíptem egy Harteros - portréfilmet, melyben többen méltatták művészetét, Kaufmann volt az egyik. Csodálatosan nyilatkozott róla. A müncheniek nem ok nélkül tartják álompárosnak őket!  Én nem igazán tudtam választani az Andrea Chenier müncheni és londoni változata között, mintkettő csodálatos, mind énekesi mind színészi teljesítményt tekintve.Harteros La Mamma morta áriája korszakos!  A toronymagas szopránokról a cipőt a rendezőnek kellene levennie, nem a partnernek.

Annak idején Budapesten láttam del Monaco-t többek között Otellóként, és Sámsonként, hátborzongató volt. Az, hogy magasított talpú csizmát viselt, évekkel később egy fotón tűnt fel, de akkor sem volt jelentősége. Alagna magasított sarka engem az Aidában rettenetesen zavart, de egyúttal arról is árulkodott, hogy énekesi teljesítményével nem tudott lenyűgözni!  (Bocs!) A londoni Fideliót én is nagyon sajnálom, sokért nem adnám, ha hozzá lehetne jutni valahogy! 


851 lujza 2020-08-01 01:09:31 [Válasz erre: 845 Klára 2020-07-31 08:57:26]

Kedves Klára! :)))

Úgy látszik manapság a kiváló szopránok igen magasra nőnek, és nem átallnak még magassarkú cipőt is felvenni néha. Harterossal közelről találkoztam, és jócskán fel kellett néznem rá, de nemcsak a művészete miatt. Westbroek se kicsi, ráadásul ő még terebélyesebb is. De nem hinném, hogy Kaufmannt zavarná ez az itt hangsúlyozott különbség. Mindkét nő a legkedvesebb partnere, Westbroekkel álomi ikerpár voltak a Valkürben, drámai romantikus szerelmespár az Andrea Chenierben, és szenvedélyes amerikai pár a Nyugat lányában. Engem jobban zavart  Alagna magasított sarka a Rómeó és Júliában. De azt nagyon sajnálom, hogy a londoni Fidelióról lemaradtunk, és így nem láthattuk azt se, hogy Leonóra tényleg egy fél fejjel magasabb Florestannál.


850 Klára 2020-07-31 11:45:26 [Válasz erre: 846 ladislav kozlok 2020-07-31 09:16:02]

Valamikor egy részét láttam a Mezzo tv közvetítésében (műsorujság nem lévén, későn fedeztem fel), akkor is nagyon tetszett.Csak fél órája kezdtem nézni, de biztosan remek lesz. Minden szereplő top kategóriás (nálam legalábbis)


849 Heiner Lajos 2020-07-31 10:45:33 [Válasz erre: 848 Edmond Dantes 2020-07-31 10:04:42]

A legkecsesebb, legtörékenyebb, nádszálvékony szoprán Gertude G-P. volt!


848 Edmond Dantes 2020-07-31 10:04:42 [Válasz erre: 845 Klára 2020-07-31 08:57:26]

Örömmel olvasom Lujzának írt sorait, üdv a jelenben s remélhetőleg még sokáig a jövőben :-) ... ami jelen lesz, mert mint a dalból tudjuk: ma lesz a holnap tegnapja.  Igen, Kaufmann, ha nem is fél fejjel, de kb. fél "számmal" kisebbnek tűnt mint holland partnernője A Nyugat lányában (neki mindent elnéznek!), de ez mint már írtam, mit sem von(t) le teljesítményükből. Azért az nem mai keletű törekvés, hogy ha lehet, nagyjából hasonló alkatú énekeseket párosítanak, főleg szerelmespár tenor-szoprán/mezzo szerepekben.Nemrég egy MET-Trisztán kapcsán is bátorkodtam megjegyezni, hogy két hegyomlás énekelte a két címszerepet a talán legszexibb zenedrámában ... most hozzáteszem, elég vicces lett volna az is, ha az egyik hegyomlás, a másik két számmal kisebb lett volna. Aligha véletlen, hogy így rakták őket össze. Tetszik vagy nem: a vizuális élmény jó ideje nem elhanyagolható mértékben igenis hozzátartozik a komplex operai élményhez, ahogyan a rendezés, díszlet, jelmez és világítás is. Ha egyszer axióma, hogy az opera "a legkomplexebb színpadi műfaj", akkor ehhez kell tartania magát a kivitelezőknek. Egy régi mondást ehhez igazítva: nem elég komplexnek lenni, annak is kell látszani.


847 Edmond Dantes 2020-07-31 09:51:11 [Válasz erre: 844 lujza 2020-07-31 01:42:18]

Csatlakozom, de ezen valszeg senki nem lepődik meg :-) egyfajta küldetésnek tekintem annak az, úgy látszik, nem mindenki által ismert vagy inkább tudomásul nem vett ténynek az ismételgetését, hogy mindannyian halandók vagyunk, előtte pedig, ha (ha!) szerencsénk van, visszavonulva aktív pályafutásunk tevékenységétől, éljük "civil" életünket. Kijelenthetem, hogy nincs ez másként az előadóművészek esetében sem. Persze ha valaki meg azt jelenti ki mint néhányan (sokan?) fórumunkon és máshol, hogy "ezeket a maiakat" nem nézi, nem hallgatja, inkább nem megy el a "mai" előadásokra, hanem hallgatja otthon a sok évtizedes felvételeket a "régi nagyokkal": szíve joga. Az élő élményt kedvelőknek pedig szíve joga "ezeket a maiakat" hallgatni-nézni, közben természetesen nem elfeledkezve, nem leszólva "a régi nagyokat" ... csupán másként kezelve múltat s jelent ... és remélhetőleg sokáig még a jövőt :-)


846 ladislav kozlok 2020-07-31 09:16:02

A  Trubadúr szerintem nagyon jo.  Radvanovsky/Leonora/ tisztességesen mindent  el és ki énekelt, nem hagyott ki semmit. Hvorosztovskij  grandiozus Luna. 


845 Klára 2020-07-31 08:57:26 [Válasz erre: 844 lujza 2020-07-31 01:42:18]

Igen, Kedves Lujza! Az én Nagyim is avval kezdte, hogy "ezek a fiatalok", egészen addig, míg a Dédi (a Nagyi anyukája, aki közel 80 évig élt), rá nem szólt, hogy drága gyermekem, ti is ezt hallottátok annak idején, és nagyon nem szerettétek hallani!:))

A témához: lehet keseregni a múlt nagyjain, én is szívesen visszaemlékszem párra közülük, de nem térnek vissza. Plusz lehet, hogy a mai kor követelményei, elvárásai  mellett nem is lennének olyan nagyok! Egy hajdanvolt remek tenorista, akinek a körmérete túlszárnyalta a magasságát, a mai nézők nagy részének optikailag már nem felel meg, inkább nevetséges lenne, mint sikeres. (kivételek vannak, de erősítik a szabályt.) Egy fórumtárs pár napja lelkesen méltatta a La Fanciulla MET-beli előadását, Westbroek és Kaufmann teljesítményét, de nem mulasztotta el megjegyezni, hogy Kaufmann fél fejjel alacsonyabb, mit partnernője. Amit én speciel nem vettem észre, igaz, én az alakítást és éneklést figyeltem, nem a centiket! (Ha Kaufmannt zavarná, felvenne egy magasított sarkú lábbelit, ez valamikor bevett szokás volt, de pl. del Monaco nem a magasított sarkú cipője miatt volt remek Otello, hanem úgy egyébként!)


844 lujza 2020-07-31 01:42:18

De sokat hallottam a nagymamámtól, hogy "ezek a mai fiatalok, bezzeg az én időmben". Úgy látszik, itt most néhány nagymama összejött! :))

Lehet sopánkodni, de én inkább hallgatom most azokat, akiket lehet. A múlt az elmúlt, és persze meg is szépült, de akit Reménynek hívnak, az jobb, ha nem kesereg rajta. Siegfried nem egyszerű ügy, valóban kevesen tudják tisztességesen elénekelni. Stuart Skelton és Stephen Gould igen, és talán Schager is. Lance Ryanben én csalódtam, baromi ronda hangja van. Azzal nem értek egyet, hogy Franz kevés lett volna hozzá, tudom, ez nem szempont, de a MET-ben is énekelte. A Müpában pedig csodás volt, és minden szempontból illúziókeltő, az utána jövők (Hunter Morris, Vinke, Behle) nem értek a nyomába.


843 Klára 2020-07-30 12:21:09 [Válasz erre: 842 ladislav kozlok 2020-07-30 10:40:18]

Hálás köszönet a figyelmeztetésért, az egész MET sorozatot  jókor előjegyeztem magamnak! Egyébként pár előadás kivételével - a nyaralás során csak a mobiltelefonomon volt elérhető a MET közvetítés - mindegyiket végignéztem, bár a telefon vonatkozásában inkább csak hallgattam. Az ugyenezekkel az énekesekkel felvett Traviata is nagyon tetszett, lényegesen jobban, mint a múlthavi Yoncheva - Fabiano változat.

 


842 ladislav kozlok 2020-07-30 10:40:18

Térjunk vissza a MET felvételeihez. Klárika, ez a RIgoletto biztos, hogy tetszeni  fog Neked. /1977, Ileana Cotrubas, Placido Domingo, Cornell Macneil/.


841 david28 2020-07-29 20:30:59 [Válasz erre: 840 Speranza 2020-07-29 16:05:16]

Lance Ryan abszolut nincs meg, ugyhogy hallgatom majd, koszonom a tippet. :)


840 Speranza 2020-07-29 16:05:16 [Válasz erre: 839 david28 2020-07-29 15:56:47]

Igen, abszolút, Gerhard Siegel Mimeként is hősibb hangon szólalt meg mellette... De nekem hasonlóan Mime-hang volt pl Christian Franz vagy Wolfgang Schmidt is - utóbbi énekelt is Bayreuthban Mimét, de korábban ő is Siegfried, Tannhäuser és Trisztán volt - horribile  dictu! Sőt Muti Scalás Ringjében is ő volt Siegfried, egyszerűen nem hittem a fülemnek! (Franz-ról jópár éve a MűPás Ring kapcsán itt egy elég parázs vitába keveredtem, de a véleményem mellett természetesen kitartottam és kitartok most is, hiszen hallom, hogy nem az szól, aminek szólnia kéne és elég sok JÓ Wagner-tenort hallottam már ahhoz, hogy azért akármit ne fogadjak el HELYETTE!)

Pozitív példaként megemlíteném még Lance Ryan-t, akit a valenciai Ring DVD-jéről ismerek, élőben Pesten Otellót hallottam vele, és Barenboim új Scala-beli Ringjében is ő volt Siegfried (megvan Blu Ray-en). Nem egészen az a tipusú hang, mint Gould, de nem rossz. De ő nem kifejezetten Wagner-specialista, hiszen sokminden mást is énekel, olaszokat, Sámsont, Peter Grimest, stb.)


839 david28 2020-07-29 15:56:47 [Válasz erre: 837 Speranza 2020-07-29 15:18:21]

Mélyen egyetértek, azért írtam oda a fiatalabbakhoz, mert még szerencsére aktív :) Jay Hunter Morris egy vicc volt mint Siegfried. Mime hang.


838 Klára 2020-07-29 15:28:29 [Válasz erre: 836 david28 2020-07-29 15:14:00]

Westbroek nagyon jó volt! Pár éve a La Fanciulla ment a STOP-ban, szintén Jonas Kaufmann, mellette Nina Stemme és Tomasz Konieczny szereplésével.  A MET előadás lényegesen jobb volt! (Számomra egyébként a MÁO előadása a Házy - Ilosfalvy párossal az etalon!)


837 Speranza 2020-07-29 15:18:21 [Válasz erre: 834 david28 2020-07-29 15:12:22]

Ha Stephen Goluldhoz fogható Wagner-tenort keresünk a múltban, nagyjából a 70-es évekig, Jess Thomasig kell visszamennünk, Karajan Siegfriedje pl ő volt, de énekelt Bayreuthban is többmindent. Gouldot az ő egyetlen mai plauzibilis örökösének és utódjának tartom, nem tudok még egy hozzá mérhetőt ebben a fachban, legalábbis az elmúlt 20 évben én nem hallottam (a MET Siegfriedje, Jay Hunter Morris pl meg se közelíti). Kivételesen szép színű, ún. "aranyfényű" hőstenor matéria, melyet azonban líraian is tud árnyalni ha kell, egyszóval ESZMÉNYI Wagner-tenor! De sajnos már ő sem egészen fiatal, ki tudja, meddig lesz még aktív? Tudtommal Siegfriedet már nem is vállal többet... 


836 david28 2020-07-29 15:14:00 [Válasz erre: 833 Edmond Dantes 2020-07-29 14:09:27]

A Nyugat lánya személy szerint a kedvenc Puccinim. Westbroek hangját nem szeretem, de pl. Sieglindeként voltak jó pillanatai. Nem zárom ki, hogy itt is.


835 david28 2020-07-29 15:12:34 [Válasz erre: 834 david28 2020-07-29 15:12:22]

De amúgy abban sem.


834 david28 2020-07-29 15:12:22 [Válasz erre: 831 otello 2020-07-29 12:01:26]

Skelton egy orkán élőben. A Wagner-napokon tavaly olyan Siegmundot énekelt, hogy dörgött az ég. Én lepődtem meg legjobban. Vinke Siegfriedje tisztességes voceval szólt, de Skelton után még ő is kevés volt, pedig ő is jó. És nem elfelejteni Stephen Gouldot! Vogt az max Michael Jackson-ban lenne tuti....


833 Edmond Dantes 2020-07-29 14:09:27

Zsenge ifjúkorom óta nem játszotta az Operaház A nyugat lányát, így az kimaradt korábbi operai életemből. Úgy tíz éve megnéztem egy koncertáns-felejtős előadást a MüPában, nem kimagasló énekesekkel és kivitelben, ennyi. Annál kiváncsibban, majdnem szűz szemmel-füllel ültem a tévéhez hétfőn: és nem csalódtam, sőt! Nem vagyok Puccini-fan, "csak" szeretem legtöbb művét, de csatlakozom azokhoz, akik ezt a kevésbé ismert darabját is a legjobbjai közé sorolják. A Puccininál máshol  is előforduló, hangulatkeltő-hangulatfestő, kicsit "tébláboló" kezdés után egyszer csak (meg)sűrűsödik a levegő, kibomlik a dráma. A jól érthető angol szövegű felirat segítségével szinte hangról-hangra, szóról-szóra követhető cselekmény, zene és a kettő hibátlan szintézise. Még úgy is, hogy ebben az operában nincs sok jó öreg = "igazi" Puccini-dallam, fütyülős sláger. (Jómagam csak a 3. felvonás rövid tenoráriáját ismertem fel.) Méltó színvonalon hozta ki a MET az ő legnagyobb büszkeségét, a leghíresebb ott bemutatott dalművet. Eva-Maria Westbroek-ot láttam már a Parasztbecsületben, a tenyeres-talpas Santuzza alakja szerintem jobban passzolt alkatához mint a szexi, mindenki által vágyott korcsmároslány, de hangja és játéka engem teljesen meggyőzött. Át tudott lényegülni és ez a fontos: aki ilyen szenvedélyesen és -noha már nem is annyira fiatalon, de- fiatalosan alakítja Minnie-t, annak elhisszük, hogy a marcona aranyásókat és a rablóvezért is megszelidíti. A cca. fél fejjel alacsonyabb, megfiatalított Jonas Kaufmann sem okozott csalódást. Hangján kívül mimikája, gesztusai is szépen kidolgozottak, átéltek voltak. Zeljko Lucic derekasan, hatalmas voce-val énekelte el Puccini valószínűleg legterjedelmesebb baritonra írt szerepét. Nem tehet róla, ha az ember őt látva úgy gondolja: ha én Minnie volnék, inkább egyedül élnék akár egy lakatlan szigeten is... Egyébként az ő nemlétező szerelmi háromszögük mintha távoli rokona lenne a Tosca triójának, azzal a nem csekély különbséggel, hogy a seriff -szemben Scarpiával- állja a szavát. Jutalma, hogy búsan bár, de élve távozik a színről. Ha nem is egyenként fölsorolva őket, de muszáj megemlíteni, hogy a sok-sok comprimario szereplő mindegyike dicséretet érdemel. Igen, ezt az operát csak így lehet, csak így, ilyen színvonalon szabad előadni! Érvényes ugyanez a (férfi)kórusra és a tényleg ezer színben csillogó zenekarra is, Marco Armiliato vezénylésével. Teljesen el- és befogadtam Giancarlo del Monaco régi rendezését. "Nemzeti" operával, ami  A nyugat lánya (is), csínján kell bánni. Ott is, máshol is.


832 Speranza 2020-07-29 13:14:09 [Válasz erre: 830 ladislav kozlok 2020-07-29 11:30:23]

Egyetértek, Vogt számomra olyan mértékben távol áll a Wagner-szerepek által megkövetelt (tehát nélkülözhetetlen) hangmatériától és énekstílustól, hogy ha most kiválasztanánk találomra 3, Wagner szerepet még sosem énekelt Mozart-tenort (lírai tenort), és rábeszélnénk őket, hogy térjenek át a Wagner-fachba, kettőt biztosan jobban el tudnék fogadni nála, Vogt-ot viszont még a Mozart-tenor szerepekhez is túl férfiatlannak tartanám, nemhogy Wagnerben! Számomra tökéletesen érthetetlen a nemzetközi karrierje, és szerintem sokan vagyunk vele így, ez tényleg megmagyarázhatatlan anomália, főleg azért, mert nála jobbak vannak jópáran, ha nincs is akkora tülekedés ebben a fachban, mint 30-40 évvel ezelőtt. Lohengrint egyébként énekelte pl az operettbonviván Rudolf Schock, az ezen kívül szinte csak lírai szerepkörben működött Nicolai Gedda, vagy a Rossini-tenorként indult Francisco Araiza. Nyilván egyikük sem volt az a par excellence Wagner-hang, de hogy fényévekkel jobbak voltak Lohengrinnek IS, mint a ma élvonalbeli Wagner-tenornak számító Vogt, az biztos. Itt tart ma a világ.

A Wagner-tenor fach valójában két fachra osztódott az idők során. Míg a korábbi nagy Wagner-énekesek az egész szerepkört a maga teljességében felvállalták és énekelték, addig ma másképpen van. Loge szerepe teljesen a karaktertenorok privilégiuma lett (általában a Siegfried Miméje énekli), holott korábban azt is olyanok énekelték, mint Set Svanholm vagy Wolfgang Windgassen. Stolzingi Walther, Parsifal, Lohengrin, és alighahem a megtévesztő "Tavaszi dal" miatt még Siegmund szerepe is kifejezetten a lírai tenorok által meghódítható terület lett, ezekben ma már egyre ritkábban hallunk igazi Wagner-hangokat. És ott van persze a súlyosabb Wagner-tenorfach, azaz Tannhäsuer, Trisztán és a két Siegfried, ezeket azok éneklik, akik el tudják énekelni - és egyre kevesebben vannak, mondanom se kell... Hogy újabb 20-30 év elteltével hogy lehet majd élőben játszani a Wagner-darabokat, hogy fogják tudni kiosztani a szerepeket, jobb bele se gondolni...


831 otello 2020-07-29 12:01:26

Azért nem csak Vogt van ma sem (szerencsére). Andreas Schager, Stefan Vinke, Stuart Skelton...felvételről nekem sokkal jobbnak tűnnek, mint Vogt.


830 ladislav kozlok 2020-07-29 11:30:23

Sajnos nincsenek drámai férfihangok, mint ahogy kevés férfias énekes .  Valamikor azt írtam  Vogt-rol, hogy úgy énekel mint egy eunuch. Parampampoli igazat adott nekem.


829 Klára 2020-07-29 11:04:10 [Válasz erre: 827 Edmond Dantes 2020-07-29 10:10:07]

Így igaz,  de Polgár László (is) kivételes egyéniség volt, nem hiába futott be több évtizedes ragyogó nemzetközi karriert!

off: Lehet, hogy valakinek a tyúkszemére lépek, de kissé szégyenletesnek tartom, hogy a wikipédia magyar nyelvű oldalán az életpályáját és munkásságát bemutató fejezet rövidebb, mint a német vagy az olasz nyelvű oldalon. (igaz, a szerepeit itt is felsorolják, de elfért volna mellette még egy-két pozitívum, csak a német oldalt kellene lefordítani!)

 

 


828 Edmond Dantes 2020-07-29 10:23:46 [Válasz erre: 826 Speranza 2020-07-28 13:20:09]

Jó összefoglalója a lényegnek: voltak nagy énekesek, de ők már visszavonultak, elmentek. Mi viszont szerencsére még itt vagyunk :-) és többségünk szeret élő előadásokra eljárni, azokat élő énekesekkel megnézni, meghallgatni. (Zárójelben: lehetőleg "élő" értsd: a mának is szóló színpadi interpretálásban.) Lehet, szabad, de nem szerencsés, mondhatnám: értelmetlen a halványuló vagy akár eleven régebbi emlékeinket összehasonlítani a jelenkor előadásaival, előadóival. Az előadóművészet (és a közreműködők) diszkrét bája, sőt: izgalma pont az, hogy időről-időre változik, vátoznak, megújul(nak). A fölsoroltak közül én is lelkesen tapsoltam pl. Jerusalem pesti Lohengrinjének ... úgy 40 éve. De ő már 80...szívesen tapsolnék Kaufmann Lohengrinjénak, de sajnos Pesten nem énekli, ide mostanában nem "divat" megasztárokat szerepre szerződtetni. De 40 év múlva ki szeretne Kaufmannak tapsolni? Még ő se szeretné :-) remélem világos vagyok. És ha nincs jobb mint Klaus Florian Vogt, akkor igen: őt szerepeltetik, neki tapsolnak. Mert ő:  v a n. És mások is vannak. Megint mások (a többség): már nincsenek.


827 Edmond Dantes 2020-07-29 10:10:07 [Válasz erre: 825 Klára 2020-07-28 10:51:44]

Felejthetetlen, bár szabályt erősítő kivétel volt a mi életünkben pl. Polgár László Gurnemanza.


826 Speranza 2020-07-28 13:20:09 [Válasz erre: 824 Edmond Dantes 2020-07-28 09:40:09]

Nem bántom én Groissböcköt, énekeljen, ahova hívják! De már elnézést, Klaus Florian Vogt "schedule"-ja is évek óta elég jól fest, a legnagyobb házakban és fesztiválokon énekel vezető Wagner-tenor szerepeket. És akkor ebből most az következik, hogy egyenrangú énekes mondjuk Stephen Goulddal, Jerusalemmel, James Kinggel, Jess Thomasszal, Suthausszal, Kollóval vagy Windgassennel? Naná, hogy nem! Azt jelenti, hogy immár akkora a hiány igazi hőstenorokból, Wagner-énekesekből, hogy még a legprominensebb helyeken is engedni kell az igényekből, és meg kell alkudni bizony elég sokszor. A közönség pedig lassan kiöregszik, kihalnak azok, akik még ahhoz voltak szokva, hogy igazi nagyságok énekelték a főbb szerepeket, a most operába járók pedig azokat szokják meg, akik most vannak helyettük, és nekik ők lesznek az "igazi nagyok". Optikai csalódás. Persze ott a CD, DVD, YouTube, mementónak, hogy nem is olyan régen még VOLTAK nagy énekesek, de élőben a maiakat kell illetve lehet CSAK hallgatni. Ezt is értem. Én pl sokáig minden nyáron hallgattam a rádióban a bayreuthi élő közvetítéseket, zongorakivonatból követve az előadásokat, és nagyon élveztem, aztán egyszer csak hallottam egy Siegfriedet, melynek első felvonásában két Mime-hang vívott ádáz küzdelmeket a szólamukkal, azóta nem hallgatok bayreuthi közvetítést.


825 Klára 2020-07-28 10:51:44 [Válasz erre: 823 Edmond Dantes 2020-07-28 09:24:48]

A mély hangfekvésű énekesnél sajnos előfordul, hogy valós életkoruknál jóval idősebb szerepekben kell fellépniük, esetleg debütálniuk, ami nem minden esetben sikeres. A  szerephez valóban fel kell nőni, magyarul bele kell öregedni, ehhez pedig idő kell. Kurt Moll megérdemelten lett vezető énekes! Az ő Gurnemanz alakítása kapcsán merült fel bennem először a kérdés, hogy az az opera miért is Parsifal néven fut? Wagneriánusok, bocs!


824 Edmond Dantes 2020-07-28 09:40:09 [Válasz erre: 818 Speranza 2020-07-27 18:26:56]

A "csillagászati távolság" akár pozitívum is lehet :-) Kurt Moll sem a topon kezdte ld. ez alatt, az ő hangfaja többnyire nem 40 körül van a topon. Évek óta elég jól fest Groissböck schedule-ja, amiben még nem látszik pl. Fiesco és Fülöp, amikre már felkérte a MET és nyilván csomó egyebe is van. (Honlapja most nem nyílik ki.) Nem söpörjük a korábbiakat a szőnyeg alá, de ne söpörjük a maiakat se oda ... annál is inkább, mert ma (és holnap) ők énekelnek nekünk, nagyérdeműnek. Aztán holnapután majd jönnek a még újabbak és pl. Groissböcköt és másokat már mint "régieket" nem fogjuk a szönyeg alá söpörni.


823 Edmond Dantes 2020-07-28 09:24:48

Láttam Kurt Mollt Pesten a Szöktetésben. Még fiatal voltam, ami nem volt baj, de a szerephez még ő is fiatal volt, ami már nagyobb baj volt. Nekem nem tetszett. Aztán belenőtt a hangja és a kora a szerepkörébe + kihaltak a szólamtársak és vezető énekes lett. Aztán ő is elment. The show opera must go on...


822 Speranza 2020-07-27 20:52:08 [Válasz erre: 820 takatsa 2020-07-27 20:41:41]

Igen, például abban is nagyszerű volt, de elsőrangú Osmin, Sarastro, Hunding, Marke király, és sok más szerepben is kiválót nyújtott (ezeket mind láttam is vele DVD-n). A Gottlob Frick utáni időszak legkiválóbb német basszistája volt, méltó utódja pedig egyelőre nem nagyon van. (Hans-Peter Königet én inkább Josef Greindl utódjának hallom...) Általánosságban elmondható, hogy egyre kevesebb az igazán formátumos énekes, a basszus fachban pedig talán a legfeltűnőbb a hiány, nem mintha bariton vagy tenor sokkal több volna, legalábbis a drámaibb fachokban...


821 takatsa 2020-07-27 20:42:29 [Válasz erre: 819 Klára 2020-07-27 19:25:00]

Mivel bejelentették, hogy decemberig nem nyit a MET, ezért logikusnak tűnik a gondolatom.


820 takatsa 2020-07-27 20:41:41 [Válasz erre: 818 Speranza 2020-07-27 18:26:56]

Én is nagy Moll rajongó vagyok, Gurnemanz alakítása is felülmúlhatatlan.


819 Klára 2020-07-27 19:25:00 [Válasz erre: 814 takatsa 2020-07-27 11:51:00]

"De decemberig bőven van idő arra, hogy minden sorra kerüljön."Te már tudsz valamit?

 


818 Speranza 2020-07-27 18:26:56 [Válasz erre: 817 Edmond Dantes 2020-07-27 18:23:54]

A 2010-eset nem láttam, de Günther Groissböck Osch bárója minden szempontból csillagászati távolságokra van a Kurt Moll-étól, ezt ki merem jelenteni. És még fel tudnék sorolni jópár Oschot, akiktől úgyszintén. Értem én, hogy ez a mai MET-színvonal, de azért ne söpröjük már a korábbiakat egy mozdulattal a szőnyeg alá ha lehet... :)


817 Edmond Dantes 2020-07-27 18:23:54 [Válasz erre: 816 Speranza 2020-07-27 15:20:33]

Jelenlegi = 2010  vagy 2017?


816 Speranza 2020-07-27 15:20:33 [Válasz erre: 814 takatsa 2020-07-27 11:51:00]

Örülök, hogy szóba került a Kurt Moll-féle 1982-es előadás, jómagam még két további video- illetve DVD-felvételt ismerek Mollal a darabból. Van egy salzburgi, Karajannal (Baltsa, Tomowa-Sintow, Perry, stb) illetve egy bécsi, Carlos Kleiberrel (Von Otter, Lott, Bonney). Egyik jobb, mint a másik, ha mégis dönteni kéne, talán a bécsi egy fokkal veri a salzburgit, de ez már ízlés kérdése. A MET jelenlegi Rózsalovagja mindenesetre a poros nyomába nem ér egyiknek sem, különösen az Ochs bárója nem! :)


815 Edmond Dantes 2020-07-27 12:47:25 [Válasz erre: 813 Klára 2020-07-27 11:25:18]

...amihez hozzájárulhatott, hogy 2010-ben még az ősöreg Nathaniel Merrill-féle rendezésben játszották a darabot. 2017-ben, Fleming búcsúfellépésére új rendezésben (Robert Carsen) hozták ki. Garanca jobb lehetett a címszerepben és G. Groissböck atletikus Ochsa is új értelmet adhatott az elnyűtt, sablonos, potrohos báró szerepének. Így néz ki és így énekli a ragyogó keringő-jelenetet: https://www.youtube.com/watch?v=49LM4opBff8  Ugye, milyen más? A teljes (új) MET-rendezés megtekinthető itt: https://www.youtube.com/watch?v=2v8TBpIKVqQ Már a kosztümök látványa üdítőbb az elcsépelt rokokó habos-babosoknál, amilyenek a szintén kőkorszakból itt felejtett bécsi előadásban tudtommal még megvannak.


814 takatsa 2020-07-27 11:51:00 [Válasz erre: 813 Klára 2020-07-27 11:25:18]

Nekem sohasem volt kedvencem ez az opera, de ha már erről van szó, akkor van sokkkal jobb produkciója a MET-nek, az 1982-es (Levine, Kanawa, Blegen, Troyanos, Hammond-Stroud, Moll). Szerintem valami véletlen-generátorral találják ki a Nightly stream programot, korántsem a legjobb előadások kerülnek közvetítésre. De decemberig bőven van idő arra, hogy minden sorra kerüljön.


813 Klára 2020-07-27 11:25:18 [Válasz erre: 795 david28 2020-07-26 21:12:16]

Még éppen elcsíptem tegnap este, így igaz. Fleming még elment, de a többiek? Sajnos, a hét előző darabjai kimaradtak az életemből, nem tudom, mit vesztettem, de ennek a MET stream sorozatnak alapján rá kellett jönnöm, hogy "nem mind arany, ami fénylik!" Boldog ifjabb koromban a MÁO ennél különb előadásokat és szereposztásokat produkált.

 


812 Heiner Lajos 2020-07-27 09:27:08 [Válasz erre: 810 Speranza 2020-07-26 23:37:16]

Kire gondolt a DGG eredetileg mint a felvétel Almavivajára?


811 Edmond Dantes 2020-07-27 08:41:50 [Válasz erre: 795 david28 2020-07-26 21:12:16]

Ehhez képest még a (2010-es) felvétel után hét évvel, a 2017-es új Rózsalovag-produkcióban is Fleming énekelte a Marschallint.  Búcsúszerepnek ezt szánhatták neki vagy ő magának.


810 Speranza 2020-07-26 23:37:16 [Válasz erre: 809 david28 2020-07-26 23:24:52]

Domingóval van egy teljes Sevillai borbély-felvétel, gyakorlatilag világosabb hangszíne van Figaróként, mint az Almavivát énekelő Frank Lopardónak. :) Az meg, hogy sorozatban énekli a nagy Verdi-hősbariton szerepeket közel a nyolcvanhoz...  hagyjuk is tényleg...


809 david28 2020-07-26 23:24:52 [Válasz erre: 807 Speranza 2020-07-26 23:17:24]

Persze, ő teljesen tenor, akinek elvesztek a fiatalon is bajosan meglett magasságai. De klasszikus sztár és az opera pater familias-a. A jóságos Lenin apó a klasszikus műfaj csillagos egén.


808 david28 2020-07-26 23:23:25 [Válasz erre: 807 Speranza 2020-07-26 23:17:24]

Ő is eszembe jutott... Semmiben sem jön be nekem sem.


807 Speranza 2020-07-26 23:17:24 [Válasz erre: 806 david28 2020-07-26 23:15:08]

Hát ha baritenor, akkor nekem Thomas Hampson ugrik be legelsőnek.  És mekkora sztár! Számomra elfogadhatatlan hősbariton szerepekben, de még Mozartban is erős fenntartásokkal. És hát amit mostanában Domingo művel... no comment... ő még csak nem is baritenor, hanem egy VOLT tenor!


806 david28 2020-07-26 23:15:08 [Válasz erre: 805 Speranza 2020-07-26 23:13:31]

Viszont baritonként végzett az Akadémián, persze azt nem tudjuk, milyen lett volna baritonként végül. Neveket ne? Onnantól lett volna izgalmas. :P


805 Speranza 2020-07-26 23:13:31 [Válasz erre: 804 david28 2020-07-26 23:10:34]

Joviczky sötét hangú Wagner-tenor volt, soha nem énekelt bariton szerepeket tudtommal. De inkább ne soroljuk a neveket, mert kínos lesz... :) Amúgy meg egyerértünk a témában! :)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.