Bejelentkezés Regisztráció

A MET felvételei


704 Klára 2020-07-13 11:42:33 [Válasz erre: 702 Hangyász 2020-07-13 11:26:40]

Egyetértek, elég volt az utramodern/fantaszta rendezésekből. Éppen tegnap szörnyűlködtünk a modernizált Tosca pisztoly-párbajos jelenetén! Ami a báli jelenetet és a cipő ileti, enyhítő körülmény, hogy női szemmel néztem.


703 takatsa 2020-07-13 11:40:33 [Válasz erre: 698 Heiner Lajos 2020-07-13 09:53:27]

Pedig az itthoni előadás sem volt kutya. 


702 Hangyász 2020-07-13 11:26:40 [Válasz erre: 696 Klára 2020-07-12 20:37:48]

Karinthy Vasalógyárosa jutott eszembe, ahol fél méter (?) távolságból ágyúval lőnek egymásra. A báli jelenetre nem figyeltem, én már annak örülök, ha nem egy falanszterbe/elmegyógyintézetbe helyezik át a cselekményt.


701 Hangyász 2020-07-13 11:21:55 [Válasz erre: 694 Edmond Dantes 2020-07-12 10:53:35]

A szemüveget én az értelmiségi lét jelképeként értelmeztem. 


700 macskás 2020-07-13 10:15:53

700

Még jó, hogy észrevettem :)


699 macskás 2020-07-13 09:56:18 [Válasz erre: 698 Heiner Lajos 2020-07-13 09:53:27]

Király zene!


698 Heiner Lajos 2020-07-13 09:53:27 [Válasz erre: 682 ladislav kozlok 2020-07-11 13:44:13]

Sose felejtem el Carsen STOP-os Dei Frau ohne Schatten-rendezését, Wolfgang Bankl haverom meghívására nagyon jó földszinti helyen ültem. Az egyetlen alkalom, hogy ezt a darabot "élőben" láttam. Mellbe vágott úgy a rendezés, mint a zene.


697 Klára 2020-07-13 08:26:59 [Válasz erre: 694 Edmond Dantes 2020-07-12 10:53:35]

Kedves ED! Ha meghallgatja Lenszkij áriáját, abban egyértelműen benne van, hogy nem akar élni!  Mélységesen csalódott élete első szerelmében,  - Anyegin az opera végén 26 (!) éves, Lenszkij is abban a korban lehet.  Az opera cselekményének idején sem az ifjak, sem a leényok nem rendelkeztek - hogy is mondjam - olyan életviteli tapasztalatokkal, mely az imádott egyén vélt hűtlenségét tolerálni tudta volna! (Werther is belehal abba, hogy az imádott nő nem őt választja!) Csalódott a szeretett nőben, csalódott abban, akit barátjának vélt,  ennyi!


696 Klára 2020-07-12 20:37:48 [Válasz erre: 693 Hangyász 2020-07-12 10:20:14]

Valószínűleg a rendező ötlete, "ilyen még úgysem volt" alapon. De a 3. felvonás báli jelenetében Anyeginre adhattak volna egy lakkcipőt, mert a frakkhoz ugye az való. Ettől eltekintve, remek előadás volt, nagyon jó énekesekkel.

off. Lehet, hogy Gergijev nagy karmester, de én nem szeretnék a zenekarában játszani!


695 Edmond Dantes 2020-07-12 14:15:15 [Válasz erre: 691 telramund 2020-07-11 23:20:08]

off Fájdalom, én se vezettem naplót vagy effélét kulturális, utazási és más eseményekről sem. Ami van, az szinte mind fejben/fejből. Néha sajnálom, mert nem káptalan az ember feje.

on G. Taddeinek is csak az Erkeles fellépéseit rögzíti az egyébként hasznos és mellesleg szórakoztató Digitár. Ő élete és hosszú pályafutása három különböző szakaszában is járt itt: 1948-1964-1985 és ezek szerint a Szigeten is valamikor.


694 Edmond Dantes 2020-07-12 10:53:35 [Válasz erre: 693 Hangyász 2020-07-12 10:20:14]

Lenszkij pedig szemuveget huzott ... es nem talalt. Vagy mintha nem is lott volna. Nem akart volna elni? En is csak a slagereket neztem meg, mind a harom foszereplo remekelt es a Gremin-aria is jol szolt.


693 Hangyász 2020-07-12 10:20:14

Tegnap este kimerülten csak végigfutottam az Anyeginen, amely végre tetszett is. Az általam látottak alapján egyetlen kérdésem maradt: Miért puskával párbajozott a címszereplő Lenszkijjel? 


692 Hangyász 2020-07-12 10:14:45 [Válasz erre: 677 ladislav kozlok 2020-07-11 08:31:52]

Aztán peren kívül megegyeztek egy nyilvánosságra nem került összegben. Kérdés, fizet-e a MET Levine-nak a felvételei jelenlegi sugárzásáért.


691 telramund 2020-07-11 23:20:08 [Válasz erre: 689 Edmond Dantes 2020-07-11 21:58:50]

általában az emlékeimből idézek.,fogalmam sincs mi van vagy nincs a digitárban


690 Búbánat 2020-07-11 23:19:26 [Válasz erre: 688 telramund 2020-07-11 20:50:09]

ELENA SULIOTIS a Na­bucco női főszerepében mu­tatkozott be kétszer nálunk:

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 1973. augusztus 3. és 6-án, a Teatro di San Carlo társulatának tagjaként lépett fel Verdi operájában

Már nem tudom, hogy az első vagy a második előadás, félbeszakadt:

„Va pensiero suli ’ali dorate” kezdetű híres kórus után, amelyet a dübörgő tapsvihar megismételtetett, eleredt a zápor, dörgött, villámlott, mire a karmester, Previtali leintette a zenekart és a színpadiakat. A nézőteret zsúfolásig megtöltő közönség a művészi élmény hatására mit sem törődve a viharral, lelkesen ünnepelte a közreműködőket. A taps csak akkor maradt abba, amikor a háttérben leszakadt a díszlet. Szerencsére senki sem sérült meg. (Olvastam egy az előadásról írt beszámolóban.)

Suliotis egy évvel korábban mutatkozott be a pesti közönségnek Abigaille szerepében az Erkel Színházban (1972. június 5.)

 

A MUZSIKÁ-ban (1972. Augusztus) Kertész Iván a következő kritikát írta Elena Suliotis első pesti operafellépéséről 


Vendégénekes: Elena Suliotis

Az énekesnő görög származású — akárcsak Maria Callas, karrierjének indulásakor kritikusai ezért is emlegették nagy honfitársának utódjaként, no meg persze azért, mert Callashoz hasonlóan a nagy olasz drámai-szoprán szerepekben aratta legnagyobb sikereit. Kitűnő lemezfelvételek készültek közreműködésével — többek között éppen a Nabuccóé is. Majd később olyan híreket lehetett olvasni, hogy a nehéz szerepekbe — Abigélbe, Lady Macbethbe — rövid idő alatt belerokkant a hangja, és most már csak árnyéka önmagának.
Nos, első budapesti fellépése után megállapíthatjuk, hogy egyik szélsőséges vélemény sem bizonyult igaznak. Suliotis Callas utódjának nem nevezhető ugyan, de kitűnő képességű, nagyformátumú énekesnő, aki méltán lett állandó szereplője a világ nagy operaházainak. És az sem igaz, hogy elvesztette volna a hangját, bár orgánumában és énektechnikájában kétségtelenül felfedezhetők bizonyos furcsaságok. A hangja cseppet sem kiegyenlített, három réteg hallható ki belőle: az altszerű tömör mély regiszter fölött lényegesen gyengébb, halványabb középfekvés, a magas régiókban pedig egy sokkal világosabb színű, de igen erőteljes felső tartomány. A drámai effektusok megoldására nagyon alkalmas ez a hang, mert szélső értékei a legkifejezőbbek. Kitűnően győzte a szólam nehézségeit, mind a magasban, mind a mélyben, sőt a két fekvést összekötő egy-egy nagy ugrás technikai bravúrjában is. A kantilénák birodalma viszont a középfekvés, amely vendégünknél eléggé színtelen. Ezért a lírai dallamok megformálása tekintetében Suliotis produkciója meg sem közelíti Callasét.
A szerepet a görög énekesnő zeneileg kitűnően tudja. Éneklésének pontos ritmikájával kiemelkedett hazai partnerei közül. Elena Suliotis igen rokonszenves egyéniség, kicsit még túlságosan szimpatikus is ahhoz a gonosz nőszemélyhez képest, akinek megszemélyesítésére hangjának különleges sajátságai kijelölték.


689 Edmond Dantes 2020-07-11 21:58:50 [Válasz erre: 688 telramund 2020-07-11 20:50:09]

Digitarban nincs Suliotis, de nekem is remlik, hogy enekelt az Erkelben. Van mas kulfoldi enekes is, aki nincs a Digitarban, pedig 100% fellepett MAO-ban.


688 telramund 2020-07-11 20:50:09

Suiliotis csodás énekesnő volt többször énekelt Bp-en is az Erkel Színházban és Szigeten egy olasz társulattal a Nabucco AbigailjátTaddei partnereként.Sajnos felénél elmosta az eső.Kedvenc regénye Maugham Whisky szódával azonban rövid karriert és életet biztosított neki.Hatalmas hangú drámai szoprán volt.az összes lemezfelvétele megvan sokat hallgatom is


687 nizajemon 2020-07-11 20:15:50 [Válasz erre: 685 ladislav kozlok 2020-07-11 18:21:54]

Nagyszerű énekesnő volt.


686 Speranza 2020-07-11 19:59:39 [Válasz erre: 685 ladislav kozlok 2020-07-11 18:21:54]

Hát lehet hogy őt sem sokan, de vele azért a nagy szerepeiből készültek lemezfelvételek. Pl. Macbeth és Nabucco Gardellivel, de van vele Norma és Boleyn Anna is, illetve Santuzzát is lemezre énekelte. 


685 ladislav kozlok 2020-07-11 18:21:54 [Válasz erre: 684 Speranza 2020-07-11 16:42:21]

És ki ismeri Elena  Souliotis  muvészetét  ?....


684 Speranza 2020-07-11 16:42:21 [Válasz erre: 679 Edmond Dantes 2020-07-11 08:55:35]

Én is egyetértek "david28"-cal, Gencer valóban a meglehetősen alulértékelt drámai szopránok közé tartozik. Jómagam a Mario Del Monaco főszereplésvel készült 1958-as Trubadúr-filmben láttam és hallottam először, és bizony azóta sem sok felvétele került a kezembe, az is mind élő, kalózlemez volt. Szemben pl. Callasszal, Tebaldival, Milanovval vagy Stellával, de még Tuccit is ide sorolhatnám, akiknek a művészete nagyságrendekkel jobban van dokumentálva - hogy tízes- vagy százas szorzóval, az most mellékes is. Gencer nem volt alábbvaló a fent felsoroltaknál (sőt én a többségüknél még többre is tartom a néhány ismert felvétele alapján!), csak hát nincs akkora nimbusza megközelítőleg se, nálunk manapság szerintem legfeljebb pár tucat operalemezgyűjtő ismerheti a nevét. Nem készültek vele etalonnak, refernciaértékűnek számító stúdiófelvételek a népszerű operákból, pedig valóban világjáró énekes volt, sokfelé fellépett, szép karriert mondhatott magáénak. És mégis, alig-alig ismerik a nevét. 


683 Klára 2020-07-11 15:07:26 [Válasz erre: 682 ladislav kozlok 2020-07-11 13:44:13]

Köszönöm, azokat is megtaláltam.  Neked azért ajánlottam az audiot, mert az komplett, de a video részletek is nagyon jók! Kár, hogy a MET most ebben a sorozatban nem adja le!


682 ladislav kozlok 2020-07-11 13:44:13 [Válasz erre: 681 Klára 2020-07-11 09:49:49]

Klárika, nagyon szépen koszonom. Tudod, én nagyon szeretem Robert Carsen rendezéseit. Részletek vannak a Tubuson, MET, 2007, Onegin - Hvorosztovskij,Flemming. Szíves figyelmedbe ajánlom.


681 Klára 2020-07-11 09:49:49 [Válasz erre: 680 ladislav kozlok 2020-07-11 09:43:37]

Csak audio, de Hovorostovsky-val

https://www.youtube.com/watch?v=M-5ZKpGJeEw

 


680 ladislav kozlok 2020-07-11 09:43:37

Anyegin - jo eloadás, kár hogy a címszerepet nem Hvorostovskij énekelte.


679 Edmond Dantes 2020-07-11 08:55:35 [Válasz erre: 676 david28 2020-07-11 00:11:30]

Ugyan hol van alulertekelve?  MET kivetelevel a vilagon mindenhol mindent elenekelt. Halala utan pedig csaknem minden enekes (es mas eloadomuveszek) bekerul/nek a "forgotten singers" kategoriaba ... akkor is, ha felveteleiket itt-ott jatsszak vagy par gyujto gyujti. Szamomra teljesen ertheto, hogy -maradva a temanal- ha mar az opera mint mufaj folott megallt (n e m  eljart!!) az ido, akkor legalabb az operaenekles, -jatszas, -rendezes idorol-idore megujul. Vannak rendezes-kisiklasok, igaz. Nem minden mai enekes jo. Nem minden tegnapi enekes sem volt olyan jo mint ahogy az emlekezet orzi. De a holtakat nem lehet feltamasztani es ha netan megis feltamadnanak,egeszen maskeppen enekelnek ugyanazokat a szerepeket, amiket 40-60-100 evvel ezelott enekeltek. Es masfele rendezesben. Es sokan karcsubban is ..


678 Edmond Dantes 2020-07-11 08:40:07 [Válasz erre: 675 Klára 2020-07-10 10:58:03]

Kozlok ur alattam mar megirta, amit tegnap akartam, de nem tettem. Inkabb csak annyit kerdezek: i t t  meg nem buntetik a pedofiliat? Vagy (egyes) diplomataknak mindent szabad?


677 ladislav kozlok 2020-07-11 08:31:52 [Válasz erre: 675 Klára 2020-07-10 10:58:03]

Levine-t nem itélték el, sot a maestro beperelte a Metropolitant, hogy nem jogosan bocsájtották el.


676 david28 2020-07-11 00:11:30 [Válasz erre: 674 telramund 2020-07-10 10:32:53]

Gencer alul van ertekelve, en is nagyon szeretem.


675 Klára 2020-07-10 10:58:03 [Válasz erre: 672 ladislav kozlok 2020-07-10 10:06:06]

Ott még nem büntetik a pedofíliát? Vagy a művésznek minden szabad?


674 telramund 2020-07-10 10:32:53 [Válasz erre: 670 Edmond Dantes 2020-07-10 08:58:30]

Hogy egy hang valakinek tetszik vagy nem az szubjectiv kategória!A MET Callas idejében böviben volt nagyszerű hangoknak, valóban jobb volt,mint bármelyik operaház.Bing nem esett hasra Callas előtt, hiszen több kíváló drámai szoprán állt a rendelkezésére.Abban az időben a Scala volt a csúcs.Gondolom ismeri azt a történetet,amikor a nagy Serafin Antonietta Stellával felvette a  Travíatát lemezre,hogy  Callas mit rendezett.Vagy a nagy Tebaldira tett megjegyzései és vetélkedése.Gencer,aki számomra legalább olyan drámai,mint Callas csak akkor bontakozhatott ki igazán amikor már Callas  csillaga ,lemenőben volt.Tény a hanglemezgyárak rengeteg formában jelentették meg lemezeit főként halála után nem kellett jogdíjat fizetni.Így viszonylag olcsón lehetett megvásárolni.Rengeteg emberhez eljutott.Korszakváltó énekesnő mint már többször jeleztem,de ez nem a hangjára,hanem az előadásmódjára igaz..Utánzói voltak egy páran,akik pedig rövid karrier után befejezték a pályájukat

 


673 telramund 2020-07-10 10:24:16 [Válasz erre: 671 otello 2020-07-10 09:31:55]

és meglehetősen unalmasnak!


672 ladislav kozlok 2020-07-10 10:06:06

Z.Mehta és A.Pereira szerzodtették J.LEVINE-t a jovo évi  Maggio Musica Fiorentino-i fesztiválra. Berlioz Faust elkárhozását fogja dirigálni,


671 otello 2020-07-10 09:31:55 [Válasz erre: 662 ladislav kozlok 2020-07-09 17:38:37]

élőben még nem hallottam, de felvételről a spinto jelző kapcsán nem vagyok meggyőzve :) sokszor erőlködésnek tűnik, amit csinál (nekem)...


670 Edmond Dantes 2020-07-10 08:58:30 [Válasz erre: 666 telramund 2020-07-09 20:03:16]

Hááát ... Callasnak (sajnos) rövid ideje volt arra, hogy "sok pályatársnő karrierjét nem engedte kibontakozni". Legkevésbé MET-ben  -ha egyáltalán volt ilyen szándéka- hiszen, részben saját illetve akkori férje hibájából, csak 21 előadáson énekelt ott. És hát az a bizonyos hangszín: mi, akik csak felvételekről hallhatjuk őt, pont azért a bizonyos, senki máséval össze nem téveszthető és páratlan hatású hangszín(e) miatt szeretjük őt ... már ha szeretjük. (Én igen.)


669 Edmond Dantes 2020-07-10 08:52:38 [Válasz erre: 668 Klára 2020-07-09 21:56:20]

Kedves Klára, köszönöm! Nem a MET-ben láttam, de (ezért is) érdekel.


668 Klára 2020-07-09 21:56:20 [Válasz erre: 654 Edmond Dantes 2020-07-09 13:26:50]

Kedves ED! Július 15.-én a MET előadás sorozat keretében ismét megnézheti!


667 ladislav kozlok 2020-07-09 20:05:38 [Válasz erre: 666 telramund 2020-07-09 20:03:16]

Igen arra, koszonom a választ.


666 telramund 2020-07-09 20:03:16 [Válasz erre: 650 ladislav kozlok 2020-07-09 12:00:24]

, A kifejezés területén hatalmas jelrntősége van Callas müvészetének!

Gioconda (első),Norma, Tosca szerepében kedvelem.igazából .A hengszine nem jön be.Jelentőségét nem vitatom,bár ,ahogy Netrebko manapság anno Callas sok pályatársnő karrierjét nem engedte kibontakozni

Gondolom a Karajan dirigálta stúdióra gondolsz!?Nekem  A Stella és l Gendcer jobban bejön Leonóraként


665 telramund 2020-07-09 19:47:55 [Válasz erre: 662 ladislav kozlok 2020-07-09 17:38:37]

A londoni Normát Netrebko helyett énekelte,mert a nagy díva nem érezte elég közelinek Norma alakját magához.Münchenben a remdező miatt mondta le a Manon Lescaut.Igen ezek nagy érzelmi töltetet kívánö művek ,amiben a művésznő nem nagyon jeleskedik


664 ladislav kozlok 2020-07-09 18:33:35 [Válasz erre: 663 ladislav kozlok 2020-07-09 18:30:14]

Wagner Heroina. Lehett hogy jon a Császárné vagy a TURANDOT, majd rmeglátjuk, azt szoktátok mondani, hogy  = Végén csattan az ostor= .


663 ladislav kozlok 2020-07-09 18:30:14

Marton nekem nem Leonora volt, hanem valamilyen 


662 ladislav kozlok 2020-07-09 17:38:37 [Válasz erre: 661 otello 2020-07-09 16:50:01]

Kedves Otello, ép hogy lírai spinto, Londonban nagyon jo Norma volt, ezért írtam, hogy jo Leonora lenne.  


661 otello 2020-07-09 16:50:01

Yoncheva kommentek kapcsán: szerintem neki a barokk / lirico szerepek lennének az igaziak (pl. salzburgi Poppea), de sajnos ráállt a drámaibb szerepekre...mint Tosca vagy Manon nekem ő off. (hangja már néha erősen lebeg is)


660 david28 2020-07-09 15:19:04 [Válasz erre: 659 Klára 2020-07-09 15:18:42]

Itt is akadozott.


659 Klára 2020-07-09 15:18:42 [Válasz erre: 656 david28 2020-07-09 13:34:10]

Igen, akadnak!  De már a két nappal ezelőtti Bohémélet kapcsán is világossá vált, hogy ott sem minden tejfel.

Egy kérdés: nálam néha akadozik az adás. Másnál is, vagy az én készülékemben van a hiba?


658 david28 2020-07-09 15:17:51 [Válasz erre: 652 Klára 2020-07-09 12:52:32]

A MET-ben én meg vagyok lepve, ha az utóbbi 15 évből valami jó előadást fogok ki a mostani közvetítések alapján. Amivel meg voltam elégedve az szinte mind kortárs darab: nagyszerű volt a Marnie, a Nixon in China, az Öldöklő angyal és az Akhnaten. A Stemme-Skelton-Gubanova féle Trisztán jó volt még, de pl. a Ring is elkeserítő élmény volt. Az olasz operák nagy részéről nem is beszélve.


657 david28 2020-07-09 14:02:43 [Válasz erre: 648 telramund 2020-07-09 11:27:12]

Nekem is tetszik az a Turandot, abban még Caballé is tetszik, pedig egyébként őt nem szeretem (tudom, hülye vagyok, de akkor sem).


656 david28 2020-07-09 13:34:10

Nézi valaki a Cosit? Vannak gondok bőven....


655 Edmond Dantes 2020-07-09 13:27:59 [Válasz erre: 653 Klára 2020-07-09 12:59:31]

Ld. uezt 610 itt.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.