OK, rajta leszek!
Ory grófja szerintem kihagyhatatlan. Nem a darab, az szvsz zeneileg közepes, sztori gyagya, de az előadás szuper, a három főszereplő pedig szédületes. Ha mégsincs kedv vagy nincs elég idő, a tracklist-ben 34-es sz. "ágyjelenet"-tercettet mindenképpen meg kell nézni-hallgatni! Csúcs. Közönség hangosan röhög. Utána már csak pár perc a finálé. Ld. még 185 itt.
Az a Norma egy tragedia,Radvanovsky kulonosen elviselhetetlen benne
A Wozzeck zeneileg remek volt, a rendezés azonban erőszakkal vagy 90-100 évvel későbbre, az 1. világháborúba helyezte át a cselekményt. Ma estleg belenézek az Ory grófjába, viszont Donizettit ki nem állhatom, a Netrebko-féle Puritánok megvan DVD-n, a Normából meg legfeljebb mazsolázom. A MET egyébként Wagner-héttel kezdte a közvetítéseket, ezzel Wagner 10 játszott szanpadi műve közül 7 kilőve. Most, amikor fogytán a puskapor készlet, kapkodhatják a fejüket, mit raknak be az év végéig.
Naaa...elég sokban egyetértünk: gyanús lenne, ha mindenben ;-) szívesen érdeklődéssel megnézném a Wozzecket, mert nagy (?) adósságom és már többször belefogtam itt-ott. Úgy látom, MET áttért a "tematikus" hetekre: francia hét után olasz bel canto hét, aztán...?
Reménykedem is, mert a Wozzecket már leadták, márpedig az az előadás január 5-én volt, a MüPában magam is láttam. A héten a Puritánok nyilvánvaló ismétlés, amelyet azért nem nézek meg, mert ugyanennek az előadásnak (Netrebko főszereplésével) megvan a DVD-felvétele.
Reménykedem is, mert a Wozzecket már leadták, márpedig az az előadás január 5-én volt, a MüPában magam is láttam. A héten a Puritánok nyilvánvaló ismétlés, amelyet azért nem nézek meg, mert ugyanennek az előadásnak (Netrebko főszereplésével) megvan a DVD-felvétele.
Hah! Egyetértünk. (Legalábbis ebben.)
Kocsis Zoltán koncertáns Strauss-produkciói e tekintetben (is) példaértékűek voltak, függetlenül attól, hogy a "kései", mondjuk az Ariadné max. FroSch utáni darabok többségét kevéssé sikerültnek tartják. Ahogyan MüPa is hasonló missziót teljesít 1-1 ritka csemege kitűzésével. MÁO-nak kevesebb ilyen saját egyszeri-kétszeri előadást kellene kihoznia, hiszen alapfunkciója a szélesebb, még egyszer: a szélesebb operai törzsrepertoár bemutatása, karbantartása. Félreértések elkerülése végett: "szélesebb törzsrepertoár" alatt nem húsz-huszonöt opera értendő! Ha engem kérdeznének, azt tanácsolnám, hogy vagy nemzetközi koprodukció(ka)t lehetne összehozni, ahogy azt MET/1192-ben említettem vagy ami technikailag egyszerűbb, hazai koprodukció. Teszem azt, a forrásokban nem szűkölködő MÁO, MüPa, MTVA és valamelyik hazai vezető zenekar és kórus összefogásával, ahogy az pl. a Wagner-napok esetében másfél évtizede kiválóan működik. És máris jöhetnek a szólisták.
Számomra érthetetlen, hogy ez a bécsi Hérodiade -produkció nem jelent meg DVD-n; bár érthető, mert tele van naturalisztikus jelenettel, sok-sok erőszakkal és vérrel; nem beszélve a keresztény felekezeteket sértő blaszfémiával - a rendezésben. Videón is csak rövid részletek voltak elérhetők...
Lattam anno Becsben.
A trójaiak nagyon drága cucc lehet. Talán azt kellene csinálni, ami a Lajtától nyugatra egyre több operaház bevett szokása lett, egy szóban: koprodukció. Pesten nem lenne érte tolongás.
Persze, a Hollandit! :)
A MET-nek csak egy Hollandi video-felvétele van, a 2020. márciusi (Gergiev, Kampe, Skorokhodov, Nikitin, Selig). Még sokáig kell tartania a COVID-nak, hogy a legfrissebb felvételükkel előrukkoljanak, bár, ahogyan a Porgy és Besst (ami szintén 2020-as felvétel) műsorra tűzték, talán ebben is lehet reménykedni.
Egyszer már tippeltem, valószínűleg megpörgetik a rulettkereket, és amit kidob, azt sugározzák! A Les Troyens futott más májusban, és többször ismétlik a már játszottakat is, nem egyszer ugyazt a felvételt, hiszen a szorgosan feltüntetett dátum alapján nyilvánvaló.
Örülök, hogy Te is - velem együtt - kedveled a nagyszerű francia zeneszerzőt és műveit.
Most az Operában Francia évad vette kezdetét; szerettem volna ha Richard Strauss Saloméja helyett - vagy mellette -, helyet kapott volna a programban Massenet Heródiása! ("Hérodiade") - legalább egy koncertszerű előadásban! Nagyszerű zene, zenedráma. Megérné egyszer itthon is bemutatni. (Már a csonka "keresztény" évad műsorában is szívesen láttam volna e darabot.)
Emlékszem, mikor huszonöt évvel ezelőtt Bécsben előadták, mekkora visszhangot váltott ki Massenet operája (videón is elérhető volt.)
Dirigent - Marcello Viotti
Regie - Hermann Nitsch
szenische Umsetzung - Richard Bletschacher
Ausstattung - Hermann Nitsch
Jean - Placido Domingo
Hérode - Juan Pons
Hérodiade - Agnes Baltsa
Salomé - Nancy Gustafson
Phanuel - Ferruccio Furlanetto
Későbbiekben beállt a produkcióba Emil Ivanov (Jean), Georg Tichy (Hérode), Eliane Coelho (Salomé) is.
A Thais nagy kedvencem.Na de én kedvelem Massenet sok művét Valóban vannak elhanyagolható részei de összességében nagyon hatásos ,érzelmekre ható zenét írt..A Thaist konncert előadás formájában hallottam Bécsben R Fleming és az akkor még jó Th Hamson énekelték a főszerepeket..Utóbbiak énekelték a metes THAIST is,ami nézhető a Met archivumában.Ez a 2017-es előadás hangfelvétele a birtokomban volt már régen.De nem hallhgattam meg valahogy kimaaradt.De ez a szobaesti előadás a Bartókon teljesen levett a lábamról, a két csodáslatos hangú főszereplő Gerard Finley és a varázslatos szép hangon éneklő Ailyn Perez.miatt.
Kérdés a médiaklikken mióta nem szó a Bartók rádió?
Saint-Saëns - Samson et Dalila
Classica TV, Heute, 21:00 - 23:20 Uhr
2018, 140 Minuten
Sir Mark Elder leitet das Orchester der Metropolitan Opera in einem Konzert von Saint-Saëns' Samson et Dalila.
Die beliebte Oper basiert auf einem einzigen Kapitel des biblischen Buch der Richter: Samson, ein pre-monarchischer Führer der Israeliten, bekämpft tapfer die Philistinen, Erzfeinde seines Volkes, bis Delilah ihn verführt und sein Haar schert, das ihm übermenschliche Kräfte verlieh. Die Kürze des Quellenmaterials stand dem Erfolg der Oper nicht im Weg - im Gegenteil. Samson et Dalila gilt als Urbild eines Mannes, der von einer immoralischen Frau hinters Licht geführt wird.
Teil dieser meisterhaften Inszenierung der gefeierten Oper Saint-Saëns' von 2019 aus der Metropolitan Opera Hall in New York City sind die SolistInnen Elina Garanca , Roberto Alagna und Elchin Azizov
Ugyanakkor bántóan hiányzik A bolygó hollandi!!! (+Jenufa, de Az eladott menyasszonyon és a Rusalkán kívül alig játszottak cseh operákat.) Tudtommal a Mazeppát is közvetítették, de "ő" még nem bukkant fel az egyre elviselhetetlenebb kényszerszünet alatt.
Úgy látom, a MET kifogyóban van a naponta sugározandó felvételekből, mert a most kezdődő héten már csak ismétléseket adnak le - hacsak ugyanazt a darabot ugyanazzal a rendezéssel többször vették fel, miután változás következett be egyik-másik főszereplő személyében.
A MÁO dicséretes módon igyekszik ugyan változatosabbá tenni a repertoárját, de rengeteg energiát fektet 3-4-szer üres ház előtt játszott és soha többé műsorra tűzött kortárs operákba és a legtöbb zenebarátot nem érdeklő modern balettekbe. Az intézményen kívül jelenleg Fischer Iván lenne az egyetlen karmester, akiben elvben volna akarat egy ilyen projekt véghezviteléhez, de a jelek szerint sajnos nem tanúsít érdeklődést. (Pedig ha már pár éve a Rusalkát is előadta, igaz, koncertszerűen és milyen jó rendezői ötletei voltak Mozart-operákban és a Falstaffban!)
Vörös Szilviát elszipkázta a STOP. :O(
A szokásos trehányság/a megszokás diktatúrája miatt sohasem.
Egyetértek. Ha vannak, vagyunk páran, akik egy Wagnert végigülünk, lenne közönség erre is.
Áprilisban a STOP közvetítés- sorozatban láttam, illetve azt megelőzően a londoni előadást a tv-n. A STOP előadásban Joyce DiDonato, Brandon Jovanovich, Anna Caterina Antonacci, Szilvia Vörös (!), stb léptek fel. Nagyon jó előadás volt az is, és a MET-es is. Anna Caterina Antonacci nagyságrendekkel jobb volt Kassazndra szerepében, mint Deborah Vogt, de nyilván őt kellett felléptetni!
Pedig játszhatna a MÁO. Kituno opera, és lennének énekesek is.
Wagnerianuskent azt mondom, hogy Berlioztol a kevesebb tobb lett volna :D Susan Grahambol nem neztem ki, hogy egy ilyen formatumu foszerepet elvisz, de nagyon jol teljesitett es a tenor is. Kasszandra szerepe is abszolut mezzoszopran szerep, Voigt szenvedett vele csak, nem neki valo. Budai Livia aratott ezzel kulfoldon szep sikereket. Itthon nem is tudom, hogy jatszottak-e ezt valaha.
Fel Trójába, utána Karthágóba!!!
2020.09.12 19:00 - 21:20 Bartók Rádió
Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból
Jules Massenet: Thais
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Anatole France regénye nyomán - Louis Gallet írta
Vezényel: Emmanuel Villaume
Km.: New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (Karig.: Donald Palumbo)
Rendező: John Cox
Szereposztás:
Thais - Ailyn Pérez (szoprán),
Athanaël, fiatal cönobita szerzetes - Gerald Finley (bariton),
Nicias, alexandriai ifjú - Jean-Francois Borras (tenor),
Palémon - idős cönobita szerzetes - David Pittsinger (basszus),
Myrtale, rabszolganő - Megan Marino (mezzoszoprán),
Crobyle, rabszolganő - France Bellemare (mezzoszoprán),
Albine, zárdafőnöknő - Sara Couden (mezzoszoprán),
La Charmeuse, táncosnő - Deanna Breiwick (szoprán),
Nicias szolgája - Jeongcheol Cha (bariton),
Cönobita szerzetesek - Daniel Clark Smith, Patrick Miller, Marco Antonio Jordao (tenor), Edward Hanlon, Mark Sullivan (basszus)
(MET, 2017. november 11.)
Örülök, hogy nektek is tetszett ez a csodás előadás. Majd karácsonyra megpróbálok írni hozzá magyar feliratot, csak be kellene szereznem egy szleng-szótárat. :)
Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem, tényleg csodálatos volt!
Kedves takatsa, jól megjegyeztem 1117 sz.a. ajánlásodat, köszönet érte! Csak én tehetek róla, hogy nem tudtam faltól-falig végignézni, de annak a kb. másfél órányi "Querschnitt"-nek az alapján, amit láttam: megindító, sőt megrázó előadás volt. Ezt a darabot tényleg csak így, ilyen és csak ilyen hangokkal szabad(na) előadni plusz koreográfia, zenekar, kórus. Túlzás nélkül: zenetörténeti esemény, még ha nem is premier volt a MET-ben.
Nos, kedves Klára, kifejtené, hogy értsük ezt: "elgondolkodhatnak...merre hány méter...?" Mert én nem értem. De tényleg!
Visszaolvastam :D Az iróniát kérem észrevenni :D
Talán ha visszaolvasná a hivatkozott számú bejegyzést!
Nem értem, miről beszél, abszolút disztingválok itt :P
Én megfogadtam a tanácsot és megnéztem - meghallgattam! Egyébként is napirenden volt, mint nem egy előadás a MET sorozatból. Számomra felejthetetlen élmény volt! Ritkán osztom david f.társ gyakran sarkos véleményét, de jelen esetben tökéletesen igaza van! (1164). Akik pedig annak idején kinyilvánították az a bizonyos identitást, kissé elgondolkodhatnak a merre hány méter problematikáján!
Ez az egész előadás maga a csoda - az énekesek a táncosok, együttesek, nem csoda, hogy ragaszkodnak az afro-amerikai előadókhoz! Ami nagyon megfogott, az emberi kapcsolatok, a közösség, az összetartozás, együtt-élés ábrázolása. Ahogyan együtt örülnek, együtt gyászolnak, védik egymást- ami persze nem mindig sikerül, hiszen a közösség nem tudja megvédeni Besst a felbukkanó Crown-tól,éppen a kiszolgáltatottság és a gyengeség miatt! Ami védtelenné teszi őket a "fehérekkel" szemben is.
Ami viszont szó szerint letaglózott, az a befejezés! A naivsággal párosult mélységes Istenhit! Ahogyan Porgy hazajön, szembesül vele, hogy Bess elment, valahova New Yorkba, amiről azt se tudják hol van, csak azt, hogy valahol északon, messze túl a vámházon - és azonnal tudja, hogy megy és megkeresi, mert mennie kell! És az ária, a "my way" -amiben az Úr segítségét kéri, aki vezetni fogja őt - erre nincsenek szavak, ezt valaki vagy érti és érzi, vagy akár kozzá se kezdjen!
Csodálom, hogy ebben a szekularizált, majd minden értéktől elrugaszkodott világban ezt még evvel a szöveggel előadják! Csodálatos előadás volt,
2020.09.05 19:00 - 21:42 Bartók Rádió
Közvetítés a New-York-i Metropolitan Operaházból
Vincenzo Bellini: Norma
Kétfelvonásos opera
Szövegét Felice Romani írta
Vez.: Joseph Colaneri
Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Donald Palumbo)
Rendezte: David McVicar
Szereposztás:
Norma - Angela Meade (szoprán),
Adalgisa - Jamie Barton (szoprán),
Pollione - Joseph Calleja (tenor),
Oroveso - Matthew Rose (basszus),
Clotilde - Michelle Bradley (szoprán),
Flavio - Adam Diegel (tenor)
(MET, 2017. december 16.)
Újólag csak annyit tudok mondani, hogy nézzétek meg ezt a csodálatos Porgy és Besst, felejthetetlen élményben lesz részetek. :)
MÁO Porgy-ján dolgozó vagy abban játszó azt érzi, -és írásban is kinyilvánította-, hogy "identitásának elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat."
Hát ezt a Porgy és Besst látva meg elgondolkodtam, hogy ilyen előadások megtekintése után nem érzi-e a MÁO Porgy-ján dolgozó vagy abban játszó duplán, sőt triplán nevetségesnek magát?
Es Susan Graham kb sose volt olyan jo mint itt. Petersen hangilag tokeletes a foszerepre, igazi jeges vagos hang, de az alakitast mintha kicsit tul rutinbol hozta volna 18 ev Lulu utan. A karmester nehol erzelemmentesen osszecsapta a zenet, foleg a vegen, az elegge fajt azert. A darabot speciel itthon is musorra lehetne tuzni. Ralik es Komlosi tokeletesek lennenek ra es Agache is Dr. Schönként, bár o ilyen moderneket nem szokott vallalni.
Kocsis csak a Mózes és Áront vállalta, Bergre már nem ért rá. L. még közönségigény. Geschwitz grófnő pedig nagyon rokonszenves, de természetesen tragikus szereplő IS.
A leszbikus Geschwitz grófnőt ugye nem alakították át heteróvá?Talán majd nálunk :-)
A Lulu nagyon jo, érdemes megnézni.
Tótágast nem ígérhetek. Spiccet sem ígérhetek: se balettben se italban nem megy.
Nem akarok már megint izé lenni, de ha egyszer ez a véleményem, akkor ez a véleményem. Ebbe a Peter Grimes-ba berakták az összes olyan énekest, aki másra valszeg alkalmatlan lenne, mert ez modern és biztos nem hallatszik annyira (Racette a tipikus példa...). De hallatszik. Viszont Runnicles szerintem nagyon jó, izzik az egész, amúgy is ez a legjobb Brittentől magasan.
Akkor bocsánat, félreolvastam.
Pontosan ezt írtam én is, a 81-es Götz Fredrich-filmben a címszerepet énekelte, a MET-es felvételen viszont Chrysothemist, majd pedig a 90-es években, pályája utolsó évieben Klytämnestrát. Nincs elírás, jól írtam. Varnay a filmben valóban szenzációsat alakít, szintén már a pályája végén.
Friedrich filmjében Rysanek Elektra volt. :) Az a film egy zseniális mű. Várnay mint Klütaimnésztra, elképesztő.