vissza a cimoldalra
2020-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4336)
Társművészetek (2067)
Plácido Domingo (930)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4103)
Operett, mint színpadi műfaj (4551)
A MET felvételei (1212)
Erkel Színház (10716)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (648)
Polgár László (269)
Sass Sylvia (480)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4743)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4929)
Simándy József - az örök tenor (669)
Franz Schmidt (3688)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2057)
Élő közvetítések (8511)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1140   Edmond Dantes • előzmény1137 2020-08-31 09:58:40

Bocsánat,  az énekhang nem azonos az énekes művészi teljesítményével. Továbbá, ne sarkítsunk. Ne állítsuk azt, hogy a mai énekesek már csak játszani tudnak (ha tudnak), hang zéró vagy alig. A közönségnek egy (szerintem csekély) része "réved a múltba". Már csak azért is, mert a többség múltban nem látta, nem hallotta a régi "nagyokat". A mai idősebb közönség egy része talán inkább a saját fiatalságát sírja vissza, nem annyira az elhunyt színészeket, énekeseket, akiket lehet visszasírni, de (még?) nem jött el a feltámadás napja és semmi nem garantálja, hogy a "régi nagyok" feltámadásukat követően is nagyok lennének, vagy egyáltalán: hogy énekesek, színészek lesznek. Az operaénekesektől nem elsősorban a jó megjelenést, remek színészi alakítást, mozgáskészséget, stb várjuk el, hanem ezeket is. Még egyszer: ne  állítsuk azt, hogy a mai énekesek már csak játszani tudnak, hang zéró vagy alig. Ld. még 1139.

1137   Klára • előzmény1131 2020-08-31 09:05:09

Bocsánat, az OPERA, mint zenés színház elsősorban énekhangra, az énekes művészi teljesítményére épül! Egy énekestől, legyen opera, operett, vagy pop-énekes, elsősorban azt várjuk el, hogy jól és szépen énekeljen. Természetesen nem árt, ha alakításban is hoz valamit, nem úgy áll a színpadon, mint egy kőszobor, de nem az az elsődleges. Ha ragyogó színészi alakításokra vagyok kíváncsi, elmegyek egy prózai előadásra.  off: a két műfaj kedvelői között kialakult egyfajta hasonlóság, ott is divat lett visszasíirni a múltat. Hol van ma egy Básti, egy Sinkovits, stb. Tehát a közönség múltba révedése, a régi szép idők visszasírása, a  semmi nem jó ami manapság van hangulat determinálja a művészi teljesítmény megítélését is. Tisztelet a kivételnek!

Ha az operaénekesektől elsősorban a jó megjelenést, remek színészi alakítást, mozgáskészséget, stb várjuk el, az az opera mint műfaj kiüresítését, megölését hozza magával! Nekem nem egy Brad Pitt, nem egy Schwarzenegger vagy valaki hasonló kell Otellónek, hanem egy remek tenorista!

1131   Edmond Dantes • előzmény1129 2020-08-30 16:42:12

Buszke vagyok ra, hogy olyasmit allitok, amit Puccini maestro is allitott, 118 eve. Kar, hogy nem tudok olyan jo (semmilyen) zeneket szerezni mint o ;-(

Azt mondanam, a 21. szd.-ban nem (csupan) dramai hangok kellenek, hanem dramai alakitasok: hangban, jatekban es hozza lehetoleg es tobbnyire a szerephez illo alkattal, mozgaskeszseggel, egyebekkel. A legkomplexebb szinpadi mufaj es a kozonseg ma mar ezt a komplex eloadoi "portfoliot" koveteli meg es varja el a muvesztol. Regi idok enekeseit valoban nem ismerjuk, de a repertoar szolamaibol eleg jol kovetkeztetni lehet, milyen  h a n g o k  lehettek. Sok opera foszerepe(i)t kimondottan 1-1 enekes hangi adottsagaira irtak. Hangi adottsagaira, de nem szineszi keszsegere, kepessegeire! Utobbiakra kesobb jelentkezett es nott meg az igeny, mikozben a szolamok nem lettek konnyebbek. Korunk osszetett szinpadi kovetelmenyeinek szerintem sokkal nehezebb megfelelni mint egykori gegeakrobataknak elenekelni az elenekelnivalot.

1129   Speranza • előzmény1121 2020-08-30 12:23:10

Én nem sóhajtoztam, hanem tényeket írtam le. Lassan elfogynak az igazi drámai hangok, szinte minden hangfajban (talán még mezzók terén legjobb a helyzet viszonylag...) De hol vannak ma igazán jó olasz hőstenorok? A hatvanas években még egymást érték, minden nagyobb operaházba jutott kettő belőlük. Most hol van akár csak egy is? Ma a világ első számú olasz hőstenorja egy német tenor. Ahogy baritonban Cappuccilli meg Bruson óta nem hallottam jót az olasz repertoárban. Szláv basszusokból is mindig volt bőven. Ma is vannak, de egyrészt sokkal kevesebben, másrészt meg hol vannak a mostaniak formátumban a pár évtizeddel ezelőttiektől? És a Wagner-szopránok, Wagner-tenorok? A 70-es 80-as években még dömping volt belőlük, mára úgyszólván kivesztek. Ezt nem lehet nem látni, lehetetlen eltagadni, mert így van. 

Az aranykorokkal kapcsolatban: való igaz, hogy a korábbi időszakok közül többre is rá lehet sütni az "aranykor" bélyeget. De ott van pl. Puccini, aki a Tosca bemutatója után két évvel egy levelében imígyen kesergett: "A Tosca szomorú korszakban született! Ma már nincsenek művészek! A jelenlegiek csak 30 százalékát adják vissza annak, amit a szerzõ elképzelt! Ez túlságosan kevés. Ma már nincsenek drámai temperamentumok, mint valamikor! Az én tévedésem tehát az, hogy olyan operát írtam, amelyet sosem fognak úgy tolmácsolni, ahogyan kellene!" Nos, ezt nem én mondom, ezt maga Puccini írta a Tosca kapcsán 118 évvel ezelőtt. Ha most élne, a mai énekesek többségére vajon mit mondana, azok hány százalékát adják visza annak, amit ő elképzelt? 

Azt, hogy a 20. századot megelőzően milyen énekesek voltak, nem tudjuk ellenőrizni, mert még nem volt hangrögzítés, nincsenek előadásfelvételek, de még a 20. század elejéről is csak igen torz, recsegő, gyér hangvisszaadású hangzó anyagok vannak, de azokból mondjuk már talán lehet sejteni valamit. Van ugyan pár felvétel az utolsó kasztrálttal, Tamagnóval az első Otellóval, Victor Maurel-lel, az első Jagóval, és Falstaffal, és másokkal is, de ezekből szerintem nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Viszont a 30-as évektől már teljes operafelvételek is készültek, a negyvenes évtizedből pedig számos élő MET-előadás hangfelvétele fennmaradt egész jó minőségben, amikből kb. sejthető, hogy ott és akkor micsoda hangok álltak rendelkezésre tucatjával! Az 50-es, 60-as és 70-es évtizedeket nyugodtan nevezhetjük az operalemezek aranykorának, hiszen már megvolt a hi-fi technika és MÉG megvoltak hozzá a formátumos, nagy énekesek. A mából visszanézve pedig még a 80-as évek is szinte aranykornak tűnik, amit a mostani helyzet nem hogy elhomályosítana, de egyenesen még jobban felértékel! A 80-as 90-es évekből pedig már rengeteg videóra felvett teljes operafelvételt találunk, melyeken szintén ellenőrizhető, mennyivel volt jobb az akkori átlagszínvonal a mainál, és mennyivel több igazán formátumos, nagy énekes volt akkor még. Illetve: akkor még voltak...

1121   Edmond Dantes • előzmény1119 2020-08-30 09:20:39

Sok aranykor volt. Mindig volt aranykor. Ket vh. kozotti idoszak is, szazadfordulo is, 19.szd. 2. fele is -amikor t.k. a Verdi-Wagner repertoar java keszult, parades hangokra- 19.szd. 1. fele is, a bel canto aranykora, de visszafele haladva, Mozart《--- Gluck 《--- stb. aranykora is. Kozos ismertetojeluk, hogy mindig mindegyik elhalvanyitotta az  e l o z o  aranykort ... ahogy a mait is el fogja halvanyitani a kovetkezo aranykor. Es mindig voltak-lesznek, akik elmult (arany)korok utan sohajtoznak.

1119   Speranza • előzmény1118 2020-08-29 23:09:04

Azt kell érteni, hogy a Millók, Pavarottik (és még sorolhatnánk a hasonló nagy neveket Corellitől Nilssonig, Cappuccillitől Gjaurovig) korszakának egyszer s mindenkorra vége, kész, elmúlt, nem jön már vissza többet. Az átlagszínvonal pedig, amiből a mai legjobbak "kiemelkednek", jóval alacsonyabb színvonalú, mint a 30-40 évvel ezelőtti, pedig már akkor is sokan visszasírták az 50-es 60-as évek aranykorát, énekesdömpingjét! Ma már nemhogy dömping nincs, hanem bizonyos hangfajok effektíve hiányoznak, kivesztek. Nincsenek már igazi hőstenorok, basso profondók, hochdramatisch szopránok, és lassan már ott tartunk, hogy bizonyos operákhoz a világ mai élgárdájából sem lehetne kiállítani egy igazán formátumosnak nevezhető, optimális szereposztást. A drámai hangfajok elképesztő mértékű hanyatlása, csökkenése, és a megfelelő utánpótlásuk hiánya vezetett oda, hogy lassan már a legprominensebb operaházakban sem lehet kiosztani a leggyakrabban játszott darabokat sem úgy, hogy a szereposztás minden pontján ha nem is szenzációs, de nagyjából adekvát legyen legalább a hangfajok szintjén, hanem mindenhol meg kell alkudni, illetve a másik fő baj, hogy a szempontok, amik alapján a szereposztások létrejönnek, azok sem egészen ugyanazok ma már, mint 30-40-50 éve voltak. Persze régen is voltak közepes és gyengébb énekesek és vannak ma is jók. De az arány gyakorlatilag szinte megfordult, ezt nehéz lenne eltagadni.

1118   Kati • előzmény1112 2020-08-29 22:05:43

Még az Urániában láttam egyenes közvetítésben, borzalmas volt valóban. Egy héttel előtte adták Millóval és Pavarottival, nem igazán értem, hogy a Met hogy adhatja le ezt utánuk.

1112   david28 2020-08-29 12:55:02

A tegnapi Ballo katasztrofa volt ugy, ahogy volt. Az ot foszereplobol egy volt ertekelheto (Stephanie Blythe mint Ulrica). Nem tudom ilyen eloadasokat minek vesznek egyaltalan dvd-re, az amerikaiak nyilvan suketek.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Rudnyiczky Tatyjana, Csáky-Bogár Rita (hegedű), Szkordilisz Emília, Farkas Anna (oboa), Radnai Róbert (brácsa), Demeter László (fuvola), Révész Márk (kürt)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András, műsorvezető: Zelinka Tamás
"Középpontban a versenyművek"
Bach: d-moll kettősverseny, BWV 1043
Marcello: d-moll oboaverseny
Stamitz: D-dúr brácsaverseny, op. 1
Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (fuvola változat), op. 64
R. Strauss: 1. (Esz-dúr) kürtverseny, op. 11

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bakonyi Anikó, Turpinszky Gippert Béla, Miksch Adrienn, Huszár Anita, Vághelyi Gábor, Kiss András, Laczák Boglárka
Sinfonietta Erudita (művészeti vezető: Tötös Krisztina)
Vörösmarty Vegyeskar (karigazgató: Gyombolai Bálint)
rendező Toronykőy Attila
Vezényel: Oberfrank Péter
Ruszalka, a vízitündér
Antonín Dvořák operája nyomán

14:30 : Budapest
BFZ próbaterme

"Kakaókoncert"
ismétlés: 16:30

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Varnus Xavér (orgona)
2021. február 17-ére halasztva
Elmarad

18:00 : Budapest
Hubay Zeneterem

Czabán Angelika - ének
Granik Anna - zongora
Detvay Mária Marcella - hegedű
Tóth Armand - fuvola
Händel: Neun deutsche Arien IX. HWV 210
Flammende Rose, Zierde der Erden (B.H.Brockes)
Schumann: Suleika dala (W. Goethe)
Holst: Négy dal (Anonym)
Poulenc: La Courte Paille (M. Caréme)
Farkas F.: Le Sylphe (P. Valéry), Pour Isabelle (Ch.
Baudelaire)
Tóth A.: Töredék-dalok (Arany J.), Álomdalok
(Gárdonyi G., T. Arghezi, Tóth A., R. M. Rilke)
Ligeti Gy.: Három Weöres dal
II.

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Jake Heggie: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking)
Elmarad
13:00 : Tállya
Művelődési Ház

Miskolci Szimfonikus Zenekar
"Kerekdomb Fesztivál nyitókoncert"
Haydn: "Az este" szimfónia No. 8
J.S. Bach: h-moll zenekari szvit, Bourrée, Polonaise, Menuet és Badinerie tételek
Mozart: Kis éji zene
Weiner I. divertimentó Op. 20

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Szutrély Katalin, Pintér Ágnes, Balogh Eszter, Bárány Péter, Megyesi Zoltán, Melkovics Zoltán, Najbauer Lóránt
Orfeo Zenekar és Purcell kórus
Vezényel: Vashegyi György
Bach: h-moll mise, BWV 232
Elmarad
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)