vissza a cimoldalra
2020-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4932)
Régizene (4388)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4746)
Kimernya? (3771)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4106)
Momus-játék (5889)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2059)
Franz Schmidt (3690)
Zenetörténet (294)
Társművészetek (2072)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62448)
Rost Andrea (2053)
Opernglas, avagy operai távcső... (20654)
Eiffel Műhelyház (285)
Polgár László (270)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1129   Speranza • előzmény1121 2020-08-30 12:23:10

Én nem sóhajtoztam, hanem tényeket írtam le. Lassan elfogynak az igazi drámai hangok, szinte minden hangfajban (talán még mezzók terén legjobb a helyzet viszonylag...) De hol vannak ma igazán jó olasz hőstenorok? A hatvanas években még egymást érték, minden nagyobb operaházba jutott kettő belőlük. Most hol van akár csak egy is? Ma a világ első számú olasz hőstenorja egy német tenor. Ahogy baritonban Cappuccilli meg Bruson óta nem hallottam jót az olasz repertoárban. Szláv basszusokból is mindig volt bőven. Ma is vannak, de egyrészt sokkal kevesebben, másrészt meg hol vannak a mostaniak formátumban a pár évtizeddel ezelőttiektől? És a Wagner-szopránok, Wagner-tenorok? A 70-es 80-as években még dömping volt belőlük, mára úgyszólván kivesztek. Ezt nem lehet nem látni, lehetetlen eltagadni, mert így van. 

Az aranykorokkal kapcsolatban: való igaz, hogy a korábbi időszakok közül többre is rá lehet sütni az "aranykor" bélyeget. De ott van pl. Puccini, aki a Tosca bemutatója után két évvel egy levelében imígyen kesergett: "A Tosca szomorú korszakban született! Ma már nincsenek művészek! A jelenlegiek csak 30 százalékát adják vissza annak, amit a szerzõ elképzelt! Ez túlságosan kevés. Ma már nincsenek drámai temperamentumok, mint valamikor! Az én tévedésem tehát az, hogy olyan operát írtam, amelyet sosem fognak úgy tolmácsolni, ahogyan kellene!" Nos, ezt nem én mondom, ezt maga Puccini írta a Tosca kapcsán 118 évvel ezelőtt. Ha most élne, a mai énekesek többségére vajon mit mondana, azok hány százalékát adják visza annak, amit ő elképzelt? 

Azt, hogy a 20. századot megelőzően milyen énekesek voltak, nem tudjuk ellenőrizni, mert még nem volt hangrögzítés, nincsenek előadásfelvételek, de még a 20. század elejéről is csak igen torz, recsegő, gyér hangvisszaadású hangzó anyagok vannak, de azokból mondjuk már talán lehet sejteni valamit. Van ugyan pár felvétel az utolsó kasztrálttal, Tamagnóval az első Otellóval, Victor Maurel-lel, az első Jagóval, és Falstaffal, és másokkal is, de ezekből szerintem nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Viszont a 30-as évektől már teljes operafelvételek is készültek, a negyvenes évtizedből pedig számos élő MET-előadás hangfelvétele fennmaradt egész jó minőségben, amikből kb. sejthető, hogy ott és akkor micsoda hangok álltak rendelkezésre tucatjával! Az 50-es, 60-as és 70-es évtizedeket nyugodtan nevezhetjük az operalemezek aranykorának, hiszen már megvolt a hi-fi technika és MÉG megvoltak hozzá a formátumos, nagy énekesek. A mából visszanézve pedig még a 80-as évek is szinte aranykornak tűnik, amit a mostani helyzet nem hogy elhomályosítana, de egyenesen még jobban felértékel! A 80-as 90-es évekből pedig már rengeteg videóra felvett teljes operafelvételt találunk, melyeken szintén ellenőrizhető, mennyivel volt jobb az akkori átlagszínvonal a mainál, és mennyivel több igazán formátumos, nagy énekes volt akkor még. Illetve: akkor még voltak...

1121   Edmond Dantes • előzmény1119 2020-08-30 09:20:39

Sok aranykor volt. Mindig volt aranykor. Ket vh. kozotti idoszak is, szazadfordulo is, 19.szd. 2. fele is -amikor t.k. a Verdi-Wagner repertoar java keszult, parades hangokra- 19.szd. 1. fele is, a bel canto aranykora, de visszafele haladva, Mozart《--- Gluck 《--- stb. aranykora is. Kozos ismertetojeluk, hogy mindig mindegyik elhalvanyitotta az  e l o z o  aranykort ... ahogy a mait is el fogja halvanyitani a kovetkezo aranykor. Es mindig voltak-lesznek, akik elmult (arany)korok utan sohajtoznak.

1119   Speranza • előzmény1118 2020-08-29 23:09:04

Azt kell érteni, hogy a Millók, Pavarottik (és még sorolhatnánk a hasonló nagy neveket Corellitől Nilssonig, Cappuccillitől Gjaurovig) korszakának egyszer s mindenkorra vége, kész, elmúlt, nem jön már vissza többet. Az átlagszínvonal pedig, amiből a mai legjobbak "kiemelkednek", jóval alacsonyabb színvonalú, mint a 30-40 évvel ezelőtti, pedig már akkor is sokan visszasírták az 50-es 60-as évek aranykorát, énekesdömpingjét! Ma már nemhogy dömping nincs, hanem bizonyos hangfajok effektíve hiányoznak, kivesztek. Nincsenek már igazi hőstenorok, basso profondók, hochdramatisch szopránok, és lassan már ott tartunk, hogy bizonyos operákhoz a világ mai élgárdájából sem lehetne kiállítani egy igazán formátumosnak nevezhető, optimális szereposztást. A drámai hangfajok elképesztő mértékű hanyatlása, csökkenése, és a megfelelő utánpótlásuk hiánya vezetett oda, hogy lassan már a legprominensebb operaházakban sem lehet kiosztani a leggyakrabban játszott darabokat sem úgy, hogy a szereposztás minden pontján ha nem is szenzációs, de nagyjából adekvát legyen legalább a hangfajok szintjén, hanem mindenhol meg kell alkudni, illetve a másik fő baj, hogy a szempontok, amik alapján a szereposztások létrejönnek, azok sem egészen ugyanazok ma már, mint 30-40-50 éve voltak. Persze régen is voltak közepes és gyengébb énekesek és vannak ma is jók. De az arány gyakorlatilag szinte megfordult, ezt nehéz lenne eltagadni.

1118   Kati • előzmény1112 2020-08-29 22:05:43

Még az Urániában láttam egyenes közvetítésben, borzalmas volt valóban. Egy héttel előtte adták Millóval és Pavarottival, nem igazán értem, hogy a Met hogy adhatja le ezt utánuk.

1112   david28 2020-08-29 12:55:02

A tegnapi Ballo katasztrofa volt ugy, ahogy volt. Az ot foszereplobol egy volt ertekelheto (Stephanie Blythe mint Ulrica). Nem tudom ilyen eloadasokat minek vesznek egyaltalan dvd-re, az amerikaiak nyilvan suketek.

Hírek
• Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-re tervezett évadnyitó hangversenye
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Ránki Fülöp (zongora)
J. S. Bach – Dukay Barnabás: a feltámadás dicsősége (Liebster Jesu, wir sind hier) – második strófa hangszeres conductus
Dukay Barnabás: ... és szóltam: Ki vagy Te? S Ő mondta: Te!
hangszeres motetta (ősbemutató)
Dukay Barnabás: A Végtelen pillanatai hangszeres motetták
I ...a messzeségbekiáltó...
II ...a mélységbetekintő...
Dukay Barnabás: A Nap mégis egy hajnali csillag
Introitus és Hymnus
Dukay Barnabás: Angyali Üdvözlet és találkozás a Feltámadás napján, kora hajnalban
hangköltemény motettaformában s double
Messiaen: A kerti poszáta

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szokolay Ádám (zongora), Dominik Wagner (nagybőgő)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
Webern: Im Sommerwind (Nyári szélben)
Bartók: I. zongoraverseny, Sz. 83, BB 91
Koussevitzky: fisz-moll nagybőgőverseny, op. 3
R. Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei - szimfonikus költemény, op. 28

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
"Út a zenéhez"
Ives/Bartók/Adès/Sibelius
Ives: A Central Park sötétben
Bartók: Divertimento, BB 118
Thomas Adès: Polaris
Sibelius: 7. (C-dúr) szimfónia, op. 105
Sibelius: Valse Triste
Élő közvetítés!
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)