vissza a cimoldalra
2018-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4098)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7523)
Franz Schmidt (3226)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2624)
Kurtág György Szeretete (53)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1159)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (784)
Operett, mint színpadi műfaj (3764)
Kimernya? (2839)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1530)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2995)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

389   Búbánat • előzmény387 2018-02-12 21:24:08

Kapcs. 387. sorszám alatti bejegyzéshez

1974. február 25., Kossuth Rádió, 19.40 – kb. 21.30

Kapcsoljuk a 6-os stúdiót

Offenbach-est

Vezényel: Breitner Tamás

Közreműködik:

Ágay Karola, Barlay Zsuzsa, László Margit, Sass Sylvia,

Berkes János, Korondy György, Melis György,

az MRT Szimfonikus Zenekara és Énekkara. Karigazgató: Sapszon Ferenc

1. Hoffmann meséi

a.) Bevezető és a diákok kara (férfikar)

b.) Olympia áriája (Ágay, énekkar)

c.) Dappertutto áriája (Melis)

d.) Közjáték és Barcarola (Barlay, Sass, énekkar)

2. Szép Heléna

a.) Páris dala (Korondy)

b.) Öltöztető kar (női kar)

c.) Heléna románca (László)

d,) Álomkettős (László, Korondy)

3. Eljegyzés lámpafénynél

a.) Nyitány

b.) Veszekedő-kettős (László, Sass)

4. A varázshegedű – Rondó (Melis)

5. A gerolsteini nagyhercegnő – A nagyhercegnő dala (Sass)

6. A sóhajok hídja – A galamb és a héja (Berkes)

7. A 66-os szám – Házaló-dal (Melis)

8. Fortunio dala – Lauretta és Valentin kettőse (Ágay, Berkes)

9. Kakadu – Barcarola (Korondy, énekkar)

10. Orfeusz az alvilágban – Nyitány

 

Idézem ismét Sass Sylvia szavait a rádióközvetítésre (is) visszatekintve:

  • Változik-e a helyzet egyenes adásnál?
  • Úgy hiszem, az élő adás minden művész számára a legnagyobb félelem, ám ha közönség is van a stúdióban, a légkör már sokkal kedvezőbb. Ilyen nyilvános koncert volt az Offenbach-est, melynek felvételeivel később tévéfilm készült. A tévéstúdióban már szerencsére bőven kiélhettük mozgás és játékigényünket – különösen az Eljegyzés lámpafénynél veszekedés-kettősében. Szerencsére a zenei felvételen egyáltalán nem érződött hogy szűkebb, kötöttebb formák között készült, hanem azonos hangulatú volt a játék felszabadult, vidám légkörével.
387   Búbánat 2018-02-09 10:07:22

1974. szeptember 16 – 22. RTV Újság

Sass Sylvia

Ízig-vérig színpadi egyéniség. Legsajátabb közege az Operaház, az operaszínpad, legfőbb kifejező eszközei a zene, a mozgás, a játék. Pályája jelentősebb sikereit mégis végigkísérte a televízió vagy a rádió, itthon, sőt külföldön is.

  • Hogyan tudja önmagát megvalósítani, milyen „közérzettel” mozog a mikrofonok és kamerák világában?
  • Első rádiófelvételeimen rettentő félelem töltött el a teljesen új „közeg” – a tudat, hogy egy ária közben nem járkálhatok kedvemre, ahogyan a színpadon megszoktam, de még a fejemet sem fordíthatom félre, mert akkor torz hang kerül a szalagra. Sok időbe telt, amíg rájöttem, hogyan lehet a stúdió adta kötöttségeket megtartva belülről „lazítani”, hogy a teljes koncentráltság nem váljon a spontaneitás, a folyamat közvetlensége kárára. A rádiófelvételek különleges varázsa, ami egyben legnagyobb veszélye is: hogy megmarad. Egyegy jólsikerült színházi előadás örömébe gyakran vegyül szomorúság amiatt, hogy ez az élmény elszáll és legfeljebb csak foszlányok maradnak meg belőle a közönség emlékezetében. A rádiófelvétel azonban nemcsak a jó produkciót örökíti meg; felveszi és visszavonhatatlanná teszi a hibákat is. Ezért ha egy felvételemet visszahallgatom, fennáll az a veszély, hogy hangról hangra „kivesézem”, s a végén semmi sem fog tetszeni belőle. Később erről szerencsére leszoktam, mert rájöttem, hogy a hallgató sem steril „letisztított” produkciót akar hallgatni, és ha valami belső fűtöttségből, átérzésből születik, az a készüléken is „átjön”. Ma már bátrabban állok mikrofon elé, de ez kettős folyamat eredménye is: nemcsak én szoktam meg a stúdiót, bizonyára a technikai stáb is „hozzám edződött”. Úgy látszik, az is idő kérdése, amíg kitapasztalják, hogy melyik hangnak milyen felvételtechnika felel meg a legjobban. Persze az is lehet, hogy csak nekem tűnik ma már természetesebbnek a szalagról saját hangom, mint legelőször, amikor döbbenten hallgattam felvételeimet…
  • Változik-e a helyzet egyenes adásnál?
  • Úgy hiszem, az élő adás minden művész számára a legnagyobb félelem, ám ha közönség is van a stúdióban, a légkör már sokkal kedvezőbb. Ilyen nyilvános koncert volt az Offenbach-est, melynek felvételeivel később tévéfilm készült. A tévéstúdióban már szerencsére bőven kiélhettük mozgás és játékigényünket – különösen az Eljegyzés lámpafénynél veszekedés-kettősében. Szerencsére a zenei felvételen egyáltalán nem érződött hogy szűkebb, kötöttebb formák között készült, hanem azonos hangulatú volt a játék felszabadult, vidám légkörével.
  • Az elmúlt hetekben a moszkvai Csajkovszkijverseny megnyerésével kapcsolatban emlegették legtöbbet. Első nagy versenygyőzelme azonban a televízióhoz fűződik: itt nyerte a Kodály-dalverseny nagydíját, sőt egy különdíjat is…
  • Itt valahogy nem jelentettek külön problémát a kamerák és mikrofonok; a fő izgalmat maga a versenyzés okozta. A közönség jelenléte pedig nagy segítség volt. A tévéközvetítések egyedülálló varázsára a díjkiosztáson döbbentem rá. Amikor a legönfeledtebb pillanatban Antal Imre megkérdezte tőlem, hogy boldog vagyoke, én spontán kirobbanó örömmel vágtam rá: „hát az nem igaz!” Ekkor jöttem rá, hogy nem baj, sőt szerencsés, ha az ember nem valami előre beállított merev pózban áll a kamera elé, hanem oldottan és önfeledten tud beszélni. Úgy vélem, a közönség számára is sokkal rokonszenvesebb, ha természetes, őszinte megnyilvánulásnak lehet tanúja.
  • Nemrég egy másik versenyen k ö z r e m ű k ö d ö k é n t került a kamerák elé.
  • A karmesterverseny középdöntőjén Medveczky Ádám vezényletével énekeltem az Otellóból a fűzfadalt. Ez volt talán eddigi pályám legösszetettebb izgalma, a kettős felelősség; saját produkciómon túl az érte való szurkolás. Nagy öröm, hogy részem lehetett sikerében!

/Korda Ágnes/

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)
Vashegyi György (orgona)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"A megérthető zene"
A zeneirodalom mérföldkövei
J.S. BACH: „Jesu meine Freude” – motetta, BWV 227

15:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Megyesi Zoltán (tenor), Viviane Hagner (hegedű), Rohmann Ditta (cselló), Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
Üveggyöngyjáték
Schubert: Esz-dúr notturno, D. 897
Schubert: Hattyúdalok, D. 957

16:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Alexander Dimcevski (hegedű), Botos Veronika (mélyhegedű), Hegedűs Katalin (zongora), Baráti Eszter (cselló), Csongár Péter (klarinét)
MOZART: G- dúr duó, KV 423
MOZART: Kegelstatt trió, KV 498
JOACHIM JÓZSEF: Héber melódiák
MOZART: Esz - dúr Sinfonie concertante, KV 364
MOZART: Esz - dúr Divertimento (részletek), KV 563

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kávézó

kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
Nyolszemközt - beszélgetés irodalomról, filmről és zenéről
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
Vendégek: Enyedi Ildikó és Wilhelm Droste
Közreműködik: Anthony Marwood (hegedű)

17:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Capella Cracoviensis

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Csalog Gábor (zongora)
Fazekas Gergely (zenetörténész)
Dialógusok (a) zenével I.
COUPERIN: Pièces de Clavecin - részletek
DEBUSSY: Metszetek - részletek
DEBUSSY: Prelűdök - részletek

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán), Viviane Hagner, Andrea Hallam, Anthony Marwood (hegedű), Jürg Dähler (brácsa), Christoph Richter, Rohmann Ditta (cselló), Pivon Gabriella (fuvola), Vigh Andrea (hárfa), Roman Rabinovich, Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
DEBUSSY: Szonáta fuvolára, brácsára és hárfára
MOZART: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, K. 493
LISZT: Orpheus – szimfonikus költemény (Camille Saint-Saëns átirata)
RAVEL: Madagaszkári dalok
FAURÉ: 1. (c-moll) zongoranégyes, op. 15

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Pavlovits Dávid (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Varga Donát (ének), Fuchs Diána (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Vass Lajos Kamarakórus (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Vezényel: Guido Mancusi
KECSKÉS D. BALÁZS: Zsoltártöredék
MOZART: 9. (Esz-dúr) zongoraverseny, K. 271 („Jeunehomme”)
PROKOFJEV: 7. (cisz-moll) szimfónia, Op. 131

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vadim Gluzman (hegedű)
Nemzeti Filharmonikusok
vez.: Hamar Zsolt
SCHUBERT: Rosamunde-nyitány
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr hegedűverseny, Op.35
BRAHMS: II. (D-dúr) szimfónia, Op.73

21:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

KÓDA
kamara.hu /6
Moderátor: Mona Dániel
Beszélgetőtársak: Simon Izabella, Várjon Dénes
16:00 : Székesfehérvár
Sóstói Stadion

Alba Regia Szimfonikus Zenekar
vez.: Kollár Imre
"Stadion Nyitány"
Trónok harca, West Side Story, Gladiátorok bevonulása, Vivaldi, Kardtánc

19:00 : Szolnok
Szolnok Városi Sportcsarnok

Operát az Operából! – Belföldi turné
PUCCINI: Turandot

19:00 : Veszprém
Petőfi Színház

Operát az Operából! – Belföldi turné
Klasszikus és modern Balett-est
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)