vissza a cimoldalra
2018-12-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1284)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4126)
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5565)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1200)
Balett-, és Táncművészet (5585)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3031)
A nap képe (2113)
Opernglas, avagy operai távcső... (20169)
Jonas Kaufmann (2319)
Diana Damrau (437)
Élő közvetítések (7609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1551)
Franz Schmidt (3244)
Operett, mint színpadi műfaj (3781)
Pantheon (2286)
Edita Gruberova (3066)
Kodály Zoltán (381)
Juan Diego Flórez (726)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

346   Búbánat • előzmény345 2015-05-24 11:12:35
Ezen a héten minden nap Sass Sylvia volt a Dankó Rádió operettműsorának vendége, kivel a szerkesztő-műsorvezető Nagy Ibolya beszélgetett.
Aki végighallgatta a rádióban Sass „önvallomásait”, az előtt többnyire az eddigi három könyvéből és korábbi interjúiból is már megismert énekművész és a hitvalló ember személyes portréja bontakozott ki, aki azzal, hogy eljött a Nagymező utcai rádió stúdiójába Nagy Ibolyához, a rádióhallgató még jobban megismerhette őt, kihez régen , a színpadtól való visszavonulása előtt, sok-sok emlékezetes operaélmény is fűzte. Megtudhattuk tőle, mivel telnek mindennapjai, hol és hogyan él, milyen tervek foglalkoztatják, hogyan látja napjaink zenei életét; ebben hol a mi helyünk; milyen tapasztalatokat szerez énektanítványai oktatása során, vagy az énekversenyek meghívott zsűrijében helyet foglalva meg a mesterkurzusai alkalmából milyen benyomások érik, hol a helye a magyar zeneoktatásnak a nemzetközi trendek tekintetében. Említette a nyelvtanulás fontosságát is, mert egy operaénekesnek ma már több nyelven meg kell tudnia értetnie magát; nem elegendő, ha csak a szerepét magolja be olaszul, németül, franciául vagy angolul. Kiemelte, hogy nálunk a Zeneakadémián – a melléktárgyak tekintetében - sokkal alaposabb oktatás folyik, mint Rómában, Párizsban vagy Bécsben, ezért – megfelelő tanárok keze alatt – a növendékek ebből profitálhatnak. Sass Sylvia ma is aktívan dolgozik, fellép dalkoncerteken, és ír meg fest is, utazik sokfelé a világban; jelenleg Róma az „otthona”, az ottani Magyar Akadémia tagjaként énekkurzusokat tart, festményeiből kiállításokat rendez, készül negyedik könyve, ami várhatóan az idén megjelenik, operalibrettót írt, melyhez egy spanyol komponista zenét szerzett és az operát (A Díva) várhatón még az idén bemutatják. Elismeréseit, díjait, hazai és külföldi kitüntetéseit nagy becsben őrzi. Betegségét immár legyőzte, ez felszabadulttá teszi, de továbbra is fegyelmezetten, alázatosan, a maga szabta életritmusban éli meg életét.
Jövőre ünnepli 65, születésnapját és 45 éve lesz, hogy énekel. Ebből az alkalomból itthon egy nagyszabású ünnepi koncertet szeretne majd adni.

Sass Sylviától – búcsúzóul – régi rádiófelvételei közül a Csárdáskirálynőből Sylvia belépőjét, A cigánybáróból Szaffi dalát hallottuk (mindkét részleten az MRT Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényli – 1974. évi stúdiófelvételről), meg Kodálytól a Nausikaá-dalt (zongorán Dénes Erzsébet kísért), a Parasztbecsületből Santuzza áriája is elhangzott (az MRT Szimfonikus Zenekarát Medveczky Ádám vezényli) és ismét hallhattuk tőle Wolf Péter - Fülöp Kálmán Ave Maria-kompozícióját.

Az ismétlést még meghallgathatjuk ma 18 órától a Dankó Rádióban és online az internetes elérhetőségeken.
345   Búbánat 2015-05-21 11:07:24
Sass Sylvia sok évvel ezelőtt írt egy operalibrettót, La Díva címmel, amelyet Maria Callas élete ihletett. Erről a munkájáról akkoriban úgy nyilatkozott: mindig is izgatta a magánélet és a művészi pálya között feszülő, gyakran kibékíthetetlen ellentét, és Callas tragikus életútja szinte tálcán kínálja egy opera történetének alap¬jait. A zeneszerző, Alberto Santana még készíti a hangszerelést, a librettó olasz fordítása már megvan, és két helyről már érkezett jelzés, hogy bemutatnák.

Itt a Momuson már 2005-ben elárult részleteket a készülő alkotásról.
"Ez a két esztendő rengeteg mindenben megváltoztatott" (Sass Sylvia)
R. Zs., 2005-05-25 [ Interjúk ] Momus

„Nemcsak a könyvírás érdekli, hiszen az ön ötletéből, szövegkönyve alapján született egy egyfelvonásos opera is, A Díva.

- A darab gondolata évekig foglalkoztatott, s az elképzeléseim alapján készítette el szövegét egy tehetséges, fiatal író, Kal Pintér Mihály. Az olasz fordítás Leonardo Boldrini munkája, s már négy esztendeje dolgozik rajta egy spanyol zeneszerző, Alberto Santana, aki a napokban jelezte, nyárra befejezi a darabot, utána már csak a hangszerelés lesz hátra. Egyébként már több megkeresés is érkezett, úgyhogy bízom abban, 2008-ban valóban színpadra kerül…

- A darab az énekes magányosságáról szól, a díva-lét különleges és kegyetlen állapotáról.

- Sherrill Milnes mondogatta nekem mindig, s teljesen egyetértettem vele, hogy az ember, ahogy kilép a szállodai szobájából, már nem lehet a civil önmaga. A nem megfelelő meghajlás pedig egy zseniális előadás után is lehet illúzióromboló... Talán az énekesi pálya egyik legnagyobb nehézsége az, hogy a szerepnek nemcsak a színpadon kell megfelelni… S kérdés, hogy egy díva hogyan tud létezni az egyszer elkövetkező mindennapokban… Választhat-e más utat, amelyben a saját sorsát éli…”

A Kultúra.hu portál oldalára feltett interjúban (2010. július 18. ) pedig már arról számolt be Sass Sylvia, hogy Alberto Santana zeneszerző elkészült az operával. Várja a kinyomtatott változatot, hogy végre kezébe fogja a várva várt művet. Megható lenne számára, ha elsőnek a budapesti közönség ismerné meg az alkotást, amely Maria Callas művészete előtt tiszteleg. A történet nem az ő életrajza, bár sok mozzanata ismerős lehet. Egy nagy művész vívódásairól szól, amiben sok jeles énekes magára ismerhet.

Úgy látszik, nem sietik el „A Díva” opera bemutatását. A Dankó Rádió Túl az Óperencián adásában Sass Sylvia ma is csak pedzegette, hogy az elkészült operát már idén szeretné színpadon látni…

A mai operettműsorban Sass operettfelvételei közül meghallgathattuk a Vilja-dalt (km. az MRT Énekkara) A víg özvegyből. ((km. az MRT Énekkara, a további részletekben Melis György és Koltay Valéria énekelt még egy-egy dalt); Millöcker Dubarry című operettjéből Dubarry belépőjét („Mindegy nekem, mi lesz velem…”, ebből az operettből még két felvételen Petress Zsuzsa és Palcsó Sándor illetve Mátray Ferenc énekelt részleteket.)

A sokat emlegetett Maria Callastól Lauretta áriája került bejátszásra.

A szerkesztő-műsorvezető Nagy Ibolya Kovács József opera- és operetténekesre (Budapest, 1946. május 21. – Budapest, 2010. június 26.) emlékezett felvételeinek műsorra tűzésével (Marica grófnő: Hej, cigány!; Friderika: Ó, lányka, ó, lánykám”; Granada – dal)

A mai adás, melyet 18 órától megismétel a Dankó Rádió, A víg özvegy nyitányának részletével zárult, melyet maga a komponista, Lehár Ferenc vezényelt egy archív hangfelvételen.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Takács-Nagy Gábor Kamarazene Kurzusa

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Pálfalvi Tamás (kornett), Lukács Gergely (szerpent, basszus szaxkürt), Stürzenbaum Róbert (sackbut, ventil harsona), Szepesi Bence (alt szaxofon); Dévényi Gábor (nagybőgő); Szelcsányi Ágnes (csembaló, zongora); Szabó Zsolt (viola da gamba), Magyar Bálint (ének)
Szentpáli Roland tuba DLA zárókoncert
PALAZOTTI: Montechiaro
PALAZOTTI: Vallone secco
ZUCCARO: Ricercar
FARNABY: The Old Spagnoletta
FARNABY: A Toy
FARNABY: The New Sa-hoo
DESVIGNES: Antiennes du jour des Morts
DE FESCH: B-dúr szonáta, op. 4/6
VEIT: Romance
CORBIN: Teutatès – Fantasie mystique
DEMERSSEMAN: Ave Maria
PILATI: Le serpent de village

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Ágnes (brácsa)
G. Horváth László, Kiss Enikő (hegedű), Kónya Attila (cselló)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
Horváth Ágnes brácsa diplomakoncertje
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 - 1. Adagio, 2. Fúga
BARTÓK-SERLY: Brácsaverseny, BB 128
SOSZTAKOVICS: 8. (c-moll) vonósnégyes, Op.110

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - balett
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Jónás Krisztina, Bakos Kornélia, Szerekován János, Jekl László
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál
MICHAEL HAYDN: Te Deum MH 28
MICHAEL HAYDN: d-moll szimfónia MH 393
JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII/11
A mai nap
történt:
1892 • a szentpétervári Marinszkij színházban bemutatják Csajkovszkij Diótörőjét
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1890 • Sergio Failoni, karmester († 1948)
elhunyt:
1737 • Antonio Stradivari, hegedűkészítő (sz. kb. 1644)
1869 • Louis Moreau Gottschalk, zongorista, zeneszerző (sz. 1829)
1990 • Paul Tortelier, csellista, zeneszerző (sz. 1914)