Bejelentkezés Regisztráció

Abbado – az ember


108 Búbánat 2014-01-28 11:24:34 [Válasz erre: 107 lujza 2014-01-28 03:11:42]
Lehel Györgynek valóban óriási érdemei voltak a Rádiózenekar élén eltöltött időszaka alatt! DE az Operaházban is többször dirigált: pld. nevéhez fűződik az 1983-as Pillangókisasszony emlékezetes felújítása. A Denevért is többször dirigálta ott.

107 lujza 2014-01-28 03:11:42
Köszönöm az információkat! Sajnos akkortájt még nem nagyon jártam koncertekre, de azt tudom, hogy a Rádiózenekar Lehel György idejében volt olyan jó, mint az ÁHZ.

106 Haandel 2014-01-27 16:35:08 [Válasz erre: 105 Haandel 2014-01-27 15:51:40]
27.01.2014 | 18:00 | [url]http://www.teatroallascala.org/en/beethoven-commemorate-abbado.html;Livestream[/url]

105 Haandel 2014-01-27 15:51:40
[url]http://www.classicalite.com/articles/5501/20140125/livestream-la-scala-will-commemorate-the-life-of-claudio-abbado-with-beethoven-concert-on-january-27.htm;La Scala Will Commemorate the Life of Claudio Abbado with Beethoven Concert on January 27[/url] Daniel Barenboim, La Scala's music director, will lead La Scala's Philharmonic Orchestra in the "Funeral March" from Beethoven's Symphony No. 3 at 6:00 p.m. in Milan. The event will be streamed live on La Scala's website and also on YouTube.

104 -zéta- 2014-01-27 13:31:02 [Válasz erre: 103 Búbánat 2014-01-27 12:18:21]
Kobzos Barátunk ott volt...:-) De Abbado ama bizonyos Verdi Requiemig volt még jó párszor. Mindjárt a bemutatkozó Brahms-est után az ÁHZ-vel két alkalommal egymás után, Mahler II. szimfóniát és egy vegyes estet 1969-ben... (Trisztán-előjáték és Izolda szerelmi halála, Berg: Három zkari darab, Beethoven: III. szimf.)

103 Búbánat 2014-01-27 12:18:21 [Válasz erre: 102 kugli 2014-01-27 11:58:36]
Persze, én sem voltam azon a koncerten ott...

102 kugli 2014-01-27 11:58:36 [Válasz erre: 99 lujza 2014-01-26 21:54:26]
Mivel nem Pesten lakom, nem voltam jelen. Csak most olvastam én is róla...

101 Búbánat 2014-01-27 11:48:01 [Válasz erre: 100 Búbánat 2014-01-27 11:43:11]
Ugyancsak Boros Attila írja könyvében, hogy 1973 nyarán Abbado a Rádiózenekart "vitte" turnézni Olaszországba, Reggio Emiliába, ahol kétszer játszottak. Luigi Nono Zongoraversenye és Beethoven III. szimfóniája volt műsoron.

100 Búbánat 2014-01-27 11:43:11 [Válasz erre: 98 kugli 2014-01-26 09:31:39]
Erről, az 1968-as Brahms-koncertről írja a következőket Boros Attila a Muzsika és Mikrofon =a Rádiózenekar négy évtizede _ Zeneműkiadó, 1983) című könyvében: "Nagy várakozás előzte meg az olasz karmester-generáció legtehetségesebb ifjú képviselőjének, Claudio Abbadónak bemutatkozását a Rádiózenekarral. Súlyos és drámai hatású egyéniséget ismert meg benne a zenekar, olyant, akivel nagyon jó együttmuzsikálni. A koncert közreműködője a később tragikusan elhunyt fiatal Ciani zongoraművész volt. Brahms első szimfóniája és a d-moll zongoraverseny volt műsoron. A próba szünetében a karmester és a zongorista helyet cserélt - mintegy kikapcsolódásként -, Ciani vezényelt, Abbado pedig zongorázott. A zenekar megállapítása szerint mindegyik értette a másik mesterségét is." A könyvben egy fotón Abbado éppen próbál, vezényel, bajuszosan körszakállasan, hosszú hajjal - fiatalon.

99 lujza 2014-01-26 21:54:26 [Válasz erre: 98 kugli 2014-01-26 09:31:39]
Köszönöm! Milyen volt? Én azt hittem, a Rekviemmel járt először nálunk.

98 kugli 2014-01-26 09:31:39 [Válasz erre: 97 lujza 2014-01-26 02:08:45]
Brahms estet dirigált az MRTV zenekar élén ( Tragikus nyitány, d-moll zongoraverseny és I. szimfónia )

97 lujza 2014-01-26 02:08:45 [Válasz erre: 95 Haandel 2014-01-25 14:50:33]
Köszi! Jó volt látni fiatalon, kár, hogy nem tudok olaszul! Tényleg: mit csinált 68-ban (szakállasan) Budapesten? Egyébként vasárnap az Arte-n 17.10-től beszélgetés vele, majd 18.10-től Mozart Requiem. A Mezzo-n pedig 20.30-tól Mahler 2. szimfónia. Mindig ennyit kellene szerepelnie!

96 Haandel 2014-01-25 14:51:12
In memoriam Claudio Abbado [url]http://www.3sat.de/programm/?viewlong=viewlong&d=20140126&dayID=ClnDaN26&cx=84;Claudio Abbado dirigiert Gustav Mahler[/url] 26.01.2014 | 10:15-11:55 | 3sat/3sat HD Programm: Gustav Mahler: 1. Satz "Adagio" aus der Sinfonie Nr. 10 Gustav Mahler: "Das Lied von der Erde" Mit Jonas Kaufmann (Tenor) und Anne Sofie von Otter (Mezzosopran) Orchester: Berliner Philharmoniker Musikalische Leitung: Claudio Abbado

95 Haandel 2014-01-25 14:50:33 [Válasz erre: 94 Búbánat 2014-01-24 13:21:09]
Rai.it Videótár [url]http://www.rai.it/dl/rai/ricerca.html?site=default_collection&getfields=*&filter=0&q=Claudio+Abbado;Claudio Abbado[/url]

94 Búbánat 2014-01-24 13:21:09 [Válasz erre: 92 Búbánat 2014-01-22 23:30:11]
[url] http://www.magyarhirlap.hu/sokan-rojak-le-kegyeletuket-abbado-ravatalanal; Sokan róják le kegyeletüket Abbado ravatalánál [/url] MHO/MTI - 2014. január 21., kedd Az olasz kormányfő is fejet hajtott Százak rótták le kegyeletüket kedden az előző nap 80 éves korában elhunyt Claudio Abbado előtt Bolognában, ahol a világhírű olasz karmester hosszabb ideje élt és dolgozott. A koporsót a karmester lakásából vitték a Piazza Santo Stefanóra, ahol a székesegyház áll. Kísérői között volt Giorgio Napolitano olasz államfő is.

93 lujza 2014-01-23 23:35:29
A digitális koncerthallban jelenleg ingyen lehet a felvételeit hallgatni!

92 Búbánat 2014-01-22 23:30:11
[url] http://mno.hu/grund/igy-emlekezik-olaszorszag-abbadora-1206598; Így emlékezik Olaszország Abbadóra [/url] MNO, 2014. január 21., kedd 19:24, frissítve: kedd 21:36 , forrás: MTI, szerző: Grund Az olasz kulturális és politikai élet is megemlékezett a 81. évében elhunyt Claudio Abbado karmesterről. „Abbadót a bolognai Szent István-bazilikában ravatalozzák fel, tisztelői kedd délután kettőtől egy napon át róhatják le kegyeletüket. Családja bejelentése szerint temetését szűk körben tartják meg. Hamvait talán a szardíniai Algheróban lévő villája kertjében szórják szét.” „A milanói Scala operaház január 27-én Ludwig van Beethoven Eroica szimfóniájának gyászindulójával búcsúztatja Abbadót. A Scala zenekarát Daniel Barenboim vezényli. „

91 Búbánat 2014-01-22 21:34:49 [Válasz erre: 89 takatsa 2014-01-22 18:08:50]
Ezért is jó lenne, ha ezt a második Requiem-előadást hosszú idő után ismét leadná a magyar tévé. Félek, hogy talán már nincs meg, esetleg letörölték... vagy jogdíj-köteles?

90 kugli 2014-01-22 18:58:38
Abbado halálával eggyel csökkent az olyan emberek száma, aki még találkozott Toscaninivel. Illetve ő zongorázott is ( az apja kamarazenekara kísérte )

89 takatsa 2014-01-22 18:08:50 [Válasz erre: 74 Búbánat 2014-01-20 23:42:27]
Kedves Búbánat! Arra a második előadásra én is emlékszem. Bár csak TV-n láttam, úgy is fantasztikus élmény volt. Akkoriban Obrazcova volt az egyik legkedvesebb operaénekesem, nemcsak a hangjáért, hanem azért a hitért is, ami sugárzott belőle (nem is értem miért utálta őt annyira Richter). Gyaurov is igen meggyőző volt a szerepében - bár ha jól emlékszem egyszer kicsit eltévedt.:) Kelen Péter pedig derekasan helyt állt. És Verrett, az a Libera me, azóta sem hallottam megrendítőbbet. És még egy élmény, amit azt hiszem, csak a TV nézők láthattak: még nem halt el az utolsó akkord, Abbado pálcája a levegőben, látni átszellemült arcát, amikor egy "zeneértő" vadul tapsolni kezdett. Ostorcsapásként suhant át Abbado arcán a fájdalom...

88 Búbánat 2014-01-22 10:43:53 [Válasz erre: 87 Búbánat 2014-01-22 10:41:53]
Lemaradt: a Berg és Schubert dalokat is Fleming énekelte.

87 Búbánat 2014-01-22 10:41:53
Abbado halálának napján, hétfőn este, műsorát megváltoztatta az Unitel Classica TV csatorna és a nagy olasz dirigens 2009-es luzerni koncertjének sugárzásával tisztelgett emléke előtt: - Alban Berg: Fünf Orchesterlieder nach Ansichtskartentexten von Peter Altenberg op. 4 – - Franz Schubert: Nacht und Träume D 827 (Orchestrierung: Max Reger), Die Forelle D 550 (Orchestrierung: Benjamin Britten), Gretchen am Spinnrade D 118 (Orchestrierung: Max Reger) – - Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7 e-Moll. Renée Fleming (Sopran), Lucerne Festival Orchestra, Leitung: Claudio Abbado. Ezt az adást ismét műsorra tűzi a csatorna január 25-én, éjjel 02:00-03:40 óra között.

86 lujza 2014-01-22 00:56:53 [Válasz erre: 85 Licht Alberich 2014-01-21 22:40:53]
Mintha megérezte volna, a Mezzo tv múlt hétfőn pont ezt a felvételt adta le. A kamera, eléggé indiszkrét módon, a végsó csend alatt Abbado arcán időzött. Így aztán még megrázóbb volt.

85 Licht Alberich 2014-01-21 22:40:53 [Válasz erre: 84 -zéta- 2014-01-21 21:41:09]
A római DVD nekem is megvan és a [url]http://www.youtube.com/watch?v=FNNOZT0GC2k;YouTube-on is fent van[/url]. A hideg kiráz, ha eszembe jut ez a koncert és az a két és fél perc...

84 -zéta- 2014-01-21 21:41:09 [Válasz erre: 83 Licht Alberich 2014-01-21 20:13:37]
Az az előadás azóta is kísért. Tavaly Abbado Mahler-lemeze kapcsán is felemlegettem egy [url]http://momus.hu/article.php?artid=6526&skey=abbado;cikkben[/url], majd néhány nappal később megkaptam egy ismerősömtől a 2004-es turné római előadásának DVD-jét... Nem merem gyakran megnézni, nehogy elkopjon... De holnap lesz két üres órám...

83 Licht Alberich 2014-01-21 20:13:37
Az alábbi sorokat zéta írta két éve egy Dudamel-koncert kritikájában. Számomra is ez a Mahler IX. volt eddig A legfantasztikusabb koncert élmény. Én ezt hallanám szívesen újra a Bartókon. Felvétel biztosan van belőle, már leadták, fel is vettem, de pont az utolsó pár perc pattog valamiért...:-( "2004. április 4-én a hallgatókkal színültig töltött Zeneakadémián zajlott a Tavaszi Fesztivál zárókoncertje. Műsoron Gustav Mahler utolsó befejezett szimfóniája, a Kilencedik. A mérhetetlenül zsúfolt színpadon a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar, a pulpituson Claudio Abbado állt. Bárki jelenlévővel beszéltem, mindannyian úgy élték meg azt a koncertet, mint én. Mint életünk egyik legfantasztikusabb hangversenyét. (...) Az olasz dirigens egészen különleges utolsó tételt vezényelt a fiatalokból álló zenekara élén a Zeneakadémián. A hatalmas hangszeregyüttes egyre csendesebb, visszafogottabb lett, az üveghangokat megszólaltató vonóskar valami ritka, éterien tiszta és transzcendens világot varázsolt elénk, megteremtve a világtól búcsúzó komponista (valós vagy csak általunk képzelt) mítoszát. Az utolsó, nagyon-nagyon halk hangok elhalását azon a hét évvel ezelőtti áprilisi estén csönd követte. Döbbent, elvarázsolt csönd. A zene viszont még mindannyiunkban ott szólt, mintha Mahler még hosszú ütemeket komponált volna a darab végébe. Mintha soha nem akarna vége szakadni. Valaki mérte az időt, két és fél perc telt el így az örökkévalóságból. Évekkel az előadás után értettem csak meg, hogy Mahler nyilván pontosan ilyen előadást képzelt el, de ezt nem merte leírni."

82 márta 2014-01-21 18:23:59
Én az első koncerten voltam, ötszörös helyárért, 50 Ft-ért az utolsó sorban. Azon Verrett, Lucia Valentini-Terrani Gulyás Dénes és Paul Plishka énekelt. A saját tenorjuk Antonio Savastano lett volna, de megbetegedett. Megrázó élmény volt. Pál Tamás továbbgondolva Abbadót hallgatva az a benyomásom, hogy ott és akkor születik meg bennem ez a zene. Mégiscsak az utolsó NAGY karmester volt. Jók maradtak, nagyon jók is, de NAGY?

81 Búbánat 2014-01-21 13:22:37 [Válasz erre: 76 lujza 2014-01-21 01:13:14]
Kérdésedre nem tudok válaszolni. A televízióban kellene érdeklődni. Erkel Színház, 1981. június 16. Shirley Verrett Jelena Obrazcova Kelen Péter Nicolai Ghiaurov Milánói Scala ének- és zenekara Claudio Abbadó Ezen az előadáson magam is ott voltam. Míg a rádió első koncertet közvetítette, a televízió ezt a másodikat felvette. Jó lenne, ha a TV újra sugározná ezt a felbecsülhetetlen értékű, Verdi- Requiem koncertfelvételét az Erkel Színházból. Erről a koncertről öt színes kép - köztük Abbadóé is - található Vámos László: A Zene bűvöletében - Fotóalbum a Zene világából (Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1982) A 70.-71. oldalon.

80 Búbánat 2014-01-21 13:01:41
Olyan szép és megható cikk, hogy átmásolom ide teljes terjedelmében: [url] http://momus.hu/article.php?artid=6675; Claudio Abbado (1933-2014) [/url] Café Momus - Pál Tamás, 2014-01-21 [ Kommentár ] Meghalt Abbado. El kell hinnünk, pedig mostanáig abban hittünk, hogy ez nem történhet meg. Hiszen visszajött egyszer a halálból, s utána jobban dirigált, mint valaha. Mi az, hogy dirigált, mi az, hogy jobban? Ott állt egy csodalény a pulpituson, s folyamatosan elárasztott minket ajándékaival. Ezekben az utolsó években egyszerre volt nagyon öreg – hisz látszottak rajta a küzdés nyomai – és megejtően fiatal, elég volt sovány, mosolygó arcára nézni, s messze szálltak a gondjaink. Most, hogy nélküle kell folytatni a harcot, nem árt elgondolkozni, hogy is csinálta, bár a végső titkokat úgysem tudjuk megfejteni. Személyisége példa arra, hogy a dirigálás művészetének első és legfontosabb része a tudás, s a tevékenység csak az után következik. Őt nézve sokat töprengtem azon, hogy műismerete miben különbözik nagy kollégáitól, Toscaninitől, Karajantól, Carlos Kleibertől. Ha a nagy olasz Maestro számára a művek, mint kőkemény gránitsziklák, ha a kistermetű nagyság megharcolt a darabokkal, s mindig győzött, ha a különc filmsztár hihetetlen kalandokba sodort mindnyájunkat, Abbado mintha azt tudta volna: miért írta meg a szerző a művét? Nemcsak betéve ismerte a partitúra összes jelét, hangokat, dinamikát, az operák rendezői utasításait és még mindent, hanem ezekbe kapaszkodva, no meg zsenialitásának sugallatára eljutott odáig, amire igazán kíváncsi volt: mi lehetett a zeneszerző szándéka, mért fogott tollat, mi az emberi, az igazán fontos ok, amiért a zene születni kezdett? Azt senki nem tudhatja, hogy interpretációi végül is mennyire közelítették a szerzők akaratát, ám előadásának mély átéltsége szinte őt magát tette alkotóvá. Őt hallgatva-nézve a sokszor hallott, s néha bizony már lekoptatott művek újraszületésének pillanatait éltem megrendülve át. Azt tudtam, hogy az Újvilág-szimfónia jó darab, de hogy lenyűgöző remekmű, azt csak Abbado és a berliniek palermói koncertje óta tudom, s tudom újból és újból, valahányszor csak meghallgatom ezt a remekmívű interpretációt. Lehet, hogy eleddig valójában nem is volt ilyen korszakos zene ez a szimfónia, de mostantól kezdve az, és ezt Abbadónak köszönhetjük. Igen, Abbado nagysága talán abban rejlik, hogy koncertjei, operaelőadásai közben nem őt, hanem a műveket csodáljuk. No persze őt is, mert azért dirigálni is nagyon tudott. Pedig attitűdjétől mi sem állt távolabb, mint a szokványos karmesteri imperatívusz. Persze, ha végiggondoljuk, a vezénylés gesztusvilága több mint egyszerű, alig áll pár mozdulatból, csak ezeknek nagyon egyértelműeknek kell lenniük. Az önmagukkal harcolva kapálódzó karmestereknek nem a dirigensi technikájával van baj, hanem sokkal inkább az indítékhiánnyal: amiről nincs elképzelésem azt nem is tudom eldirigálni. Meg aztán tétova lélekkel a legegyszerűbb mozdulatokat is nehéz megtenni a sok figyelő szempár sugarában. A legtöbb karmester a problémahalmazt a gordiuszi csomóhoz hasonlóan, karddal vágja át: a hatalmi pozíció sok mindent megold, én dirigálok, te végrehajtod, nem tudom, pontosan mit akarok, de azt határozott suhintásokkal próbálom értésedre adni. Ha a metrum, a három negyed, meg a négy negyed megszületik, az már fél eredmény: a jó zenekarokban kiváló muzsikusok ülnek, akik a többit hozzáadják a magukéból. Vagy éppen nagyon is tudom a darabot, eldirigálom az össze tempóváltást, dinamikai árnyalatot, hangsúlyt, ésatöbbi és valami mégis hiányzik. Abbadót nézve, a katarzis pillanataiban az a titok is föltárul előttünk, nem a zenét, a zenészt kell vezényelni. No persze, ezt öröm felismerni és könnyű kimondani, de megvalósulásához olyan sokoldalú zsenire van szükség, mint Ő. Nem elég a szerzővel való mély kapcsolat, a zenekari művészt, a művészembert is ismerni kell kívül-belül, meg kell őt érteni, tudni kell a nyelvükön, mindegyikőjükkel külön-külön kapcsolatot kell teremteni, le kell győzni és meg kell bocsájtani hibáikat, s úgy kell irányítani őket, hogy valamennyien azt érezzék, egyenrangúak vezetőjükkel. Ezt mind megtenni csak a zseni képes, a puszta elhatározás kevés. Abbado gesztikája csodálatos kommunikáció művésztársaival, szavak nélküli beavatás a titkokba, amit csak ő tud a zenéről, gyakran kérő, szinte alázatos, mi sem áll távolabb tőle, mint a távolságtartó fölényeskedés. Ezért aztán a zenekarok testületileg és egyénenként imádták, s az árván maradt utókor, s jómagam is igyekvő gyalogosként próbáljuk ezentúl nyomdokait.

79 Búbánat 2014-01-21 13:00:33
[url] http://mno.hu/grund/claudio-abbado-halalara-1206374; Claudio Abbado halálára [/url] MNO, 2014. január 20., hétfő 16:26 , szerző: Kiss Eszter Veronika „Minden idők egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb karmesterének nevezték Claudio Abbadót a hivatalos gyászközleményben, és ez a titulus egyáltalán nem túlzás. Az olasz karmesterek nagy generációjához tartozó Abbado repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjedt, és mindig mindent partitúra nélkül vezényelt, noha számos ritkán játszott darabot mutatott be. Múlhatatlan érdemeit, amelyet a zenei életért tett, hosszú oldalakon sorolhatnánk. Hosszú évtizedekre meghatározta egy-egy interpretációja néhány jelentős darab zenei értelmezését, a karmesteri attitűdöt, bizonyos műfajok és stílusok eszköztárát. Ugyanakkor a karmester-muzsikus viszonyt is alaposan átalakította: zenészei rajongtak érte, mert miközben szorosra fűzte a kapcsolatot velük, meghagyta a függetlenségüket. Ligeti András karmester, Abbado egykori asszisztense úgy fogalmazott: tanítványai és munkatársai művészetet és emberséget tanulhattak tőle, a zene szeretetét és szakmai alázatot.”

78 zalbarna 2014-01-21 02:17:58 [Válasz erre: 77 pizzicato 2014-01-21 02:10:00]
A kettó nem függ össze. :) Ferencsik saját bevallása szerint mindig oda volt Mozartért, mégis azt mondta egy emlékezetes riportban: " -... hetven éves koromig egyszerűen nem engedett magához..."

77 pizzicato 2014-01-21 02:10:00 [Válasz erre: 71 filemile 2014-01-20 15:28:36]
Érdekes, hogy miközben ez az anekdota híres, közben alig vezényelt Bartókot... Vagy tévednék? Én csak zongoraversenyeket és Mandarint ismerek Vele.

76 lujza 2014-01-21 01:13:14 [Válasz erre: 75 Búbánat 2014-01-20 23:54:31]
Én is ott voltam mindkét előadáson. A másodikat a tv kamerái is vették. Az előttem lévő páholyban is volt egy kamera, a monitorján közelről láthattam az énekesek arcát. Sosem felejtem el, ahogy éneklés közben folytak Verett könnyei. Vajon mi lett azzal a felvétellel?

75 Búbánat 2014-01-20 23:54:31 [Válasz erre: 72 parampampoli 2014-01-20 20:39:13]
A Milanói Scala együttese Abbado irányításával 1981. június 15-én és 16-án vendégszerepelt az Erkel Színházban Verdi Requiemjével. A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az első estén elhangzott koncert hangfelvételét: Verdi: Requiem (Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.) Valóban, itt a szomorú aktualitása, hogy a rádió ismét műsorra tűzze a legendás koncertről készült hangfelvételt.

74 Búbánat 2014-01-20 23:42:27 [Válasz erre: 73 Spangel Péter 2014-01-20 21:49:51]
Kedves Péter! Utánanéztem a dátumoknak: 1981. június 15: Gulyás Dénes 1981. június 16. Kelen Péter A Teatro la Scala - Claudio Abbado- korszak előadásainak adatai megtalálhatók a világhálón. A turnék programja is elolvasható ott. Onnan idemásoltam most ezeket: 15 & 16 giugno 1981 Teatro Erkel, Budapest Shirley Verrett (Soprano) Lucia Valentini Terrani (15 giugno) Elena Obraztsova (16 giugno) (Mezzosoprano) Denes Gulyas (15 giugno) Peter Kelen (16 giugno) (Tenore) Paul Plishka (15 giugno) Nicolai Ghiaurov (16 giugno) (Basso) Verdi Messa di Requiem Orchestra e Coro della Scala Romano Gandolfi (Maestro del Coro) Forrás: http://www.ne.jp/asahi/claudio/abbado/lascala/lascala3.html A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az 1981. június 15-i koncert hangfelvételét: Verdi: Requiem (Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.)

73 Spangel Péter 2014-01-20 21:49:51 [Válasz erre: 72 parampampoli 2014-01-20 20:39:13]
Lehet, nem emlékszem pontosan, de arra igen, hogy egyik este Gulyás Dénes, a másikon Kelen Péter énekelte a tenor szólót. Bocsánat, lehet, hogy fordított volt a sorrend.

72 parampampoli 2014-01-20 20:39:13 [Válasz erre: 69 Spangel Péter 2014-01-20 14:31:17]
Nem 1980-ban voltak? De abban, hogy csodálatosak voltak, és hogy itt a szomorú alkalom újra leadni őket, egyet értek maximálisan.

71 filemile 2014-01-20 15:28:36 [Válasz erre: 69 Spangel Péter 2014-01-20 14:31:17]
Most olvastam: Wartime deprivations notwithstanding, Mr. Abbado pursued his musical training. When other children scribbled graffiti promoting their favorite soccer teams, he was inspired to scrawl on a public wall the phrase “Viva Bartok” — for Béla Bartók, the contemporary Hungarian composer, one of his favorite musical figures. During the war, graffiti was often used in Italy for political expression. The authorities saw the foreign name and assumed Bartók was an anti-Fascist organizer. “The Gestapo came to the house to ask, ‘Who is the Partisan Bartók?’ ”

70 Licht Alberich 2014-01-20 15:27:49
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis!

69 Spangel Péter 2014-01-20 14:31:17 [Válasz erre: 68 Spangel Péter 2014-01-20 14:28:05]
1978-ban ott lehettem a zsúfolásig megtelt Erkel Színházban, ahol két Csodálatos Requiemet vezényelt. Úgy tudom, a rádió felvette az egyik előadást. Méltó lenne a rá való emlékezés ezzel a felvétellel. Örülök, hogy akkor ott lehettem a nézőtéren.

68 Spangel Péter 2014-01-20 14:28:05 [Válasz erre: 67 Búbánat 2014-01-20 14:26:42]
Nincs véletlenül teljes felvétel a koncertről?

67 Búbánat 2014-01-20 14:26:42 [Válasz erre: 66 Búbánat 2014-01-20 11:22:18]
[url] http://figaro.postr.hu/meghalt-claudio-abbado; A Figaro megemlékező cikke [/url] [url] http://figaro.postr.hu/abbado-a-nemet-angyal; Abbado természeti erőket szabadított fel [/url] /Figaro.hu/

66 Búbánat 2014-01-20 11:22:18
Café Momus is megírta a szomorú hír: "Életének 81. évében hétfőn Bolognában meghalt Claudio Abbado. Tanulmányait a Milánói Konzervatóriumban és a Bécsi Zeneakadémián végezte. 1968–1986-ig a milánói Scala karmestere, 1971-től pedig művészeti igazgatója volt. 1963-ban megnyerte a Dimitri Mitropoulos karmesterversenyt, majd 5 hónapig a New York-i Filharmonikusokkal dolgozzon. Hamarosan elismert zenekarok zeneigazgatójaként tevékenykedett: a London Szimfonikus Zenekarban, az Európai Közösségek Ifjúsági Zenekarában, a bécsi Állami Operában, a Bécsi Filharmonikusoknál, illetve a Berlini Filharmonikus Zenekarban. Rendszeresen fellépett Magyarországon, legutoljára a 2013-as Tavaszi Fesztiválon lépett fel."

65 Búbánat 2013-06-27 14:15:10 [Válasz erre: 64 Búbánat 2013-06-26 13:19:37]
[url] http://momus.hu/article.php?artid=6578; Abbado 80, azaz még egy "objektív" laudáció [/url] Café Momus, -mg-, 2013-06-26 [ Kommentár ] „Abbado szobájában nincs sem zongora, sem egyéb hangszer. „Nincs szükségem rá”. Csak saját magára, a sok évtizedes tapasztalatra, a betegség éveinek látszólagos passzivitására volt szüksége, melynek során módja volt új részleteket, dimenziókat feltárni a már sokszor eldirigált zeneművekben. Immár idős mester ő, még ha nem is a tipikus, fehér hajkoronás doyen. Az az érzésem, – és belátom, hogy sokak szemében itt bizonyára túl megyek egy határon –, hogy Abbado immár élete utáni életét éli. Úgy van ő köztünk, hogy sorskönyvében nem ez volt megírva. Az az érzés környékez, hogy Abbado kijátszotta, és mint valami népmesei hős, legyőzte a sorsát. Nem megöregedett ő, ahogy Karajan, vagy Bernstein a maga idejében, hanem itt maradt.Olyan erőt, tudást érzek benne, mintha hatalmában lenne eldönteni, hogy mikor és hogyan távozik majd el.”

64 Búbánat 2013-06-26 13:19:37
[url] http://momus.hu/article.php?artid=6577; Abbado 80 [/url] Café Momus, Balázs Miklós, 2013-06-26 [ Főtéma ] „Nyolcvan évesen, túl egy súlyos rákbetegségen is töretlen lelkesedéssel dolgozik. A tekintet, mely a korai fotóiból sugárzik ugyanaz, mint ami a mai Abbado tekintetét jellemzi. Tisztán kiolvasható a szemeiből a tűz, a fáradhatatlan elhivatottság, a lelkesedés, a zene és a muzsikálás iránti olthatatlan szeretet. Az ő útja nem a lélektelen perfekcionizmuson, hanem a részvétteljes humánum, az együttérzés parancsán át vezet a kezdő taktustól a zárlatig, az eredettől a végkifejletig. Produkciói elegánsan rugalmasak, sosem túlfeszítettek, alkalmazkodóak, meleg hangúak, emellett bensőségesek és higgadtak, valamiféle puritán belső békét és nyugalmat közvetítenek. A megtett út szépsége, egyszerisége és varázsa kínálja Abbado olvasatainak igazi, elvéthetetlen vonzerejét. És egyfajta gyermeki, szinte kisfiús rácsodálkozás, mely egész művészetét jellemzi, s munkáinak őszinteséget, nemességet és mesterséges pátosztól és öncélú modorosságtól mentes eredetiséget kölcsönöz. Abbadónak alighanem nincsenek igazi titkai. Ha van titok, mindössze annyi, hogy Abbado, az ember és Abbado, a muzsikus nem különböznek, nem válnak szét egymástól. Interpretációiban egy mélyen szociális lény, egy gondolkodó, művelt, de sosem tudálékos elme hangja szólal meg, mely folyvást keresi az ösvényét a felszínre, mely a nagy zeneszerzők, Mozart, Schubert, Verdi vagy Mahler művein keresztül artikulálódik és mutat fel folttalan bizonyosságot egy szebb, emberibb világ felől.”

63 Búbánat 2013-04-01 17:11:09
[url] http://www.momus.hu/article.php?artid=6529; Abbado és az Orchestra Mozart a Művészetek Palotájában [/url] /Momus, Matheika Gábor, 2013-03-31/

62 Búbánat 2013-03-30 00:59:51
[url] http://www.fidelio.hu/klasszikus/kritika/ilyen_nincs; „Mindegy, milyen zenekar élén áll a legendás olasz karmester, és a legkevésbé sem számít, mi a műsor.” KRITIKA [/url] („Ilyen nincs” 2013. március 29. - Rákai Zsuzsanna – Fidelio )

61 lujza 2013-03-29 01:31:33 [Válasz erre: 60 lujza 2013-03-29 01:29:57]
Ja, és az oboás egy Doráti Antal művet játszott, nem értettem, hogy mit.

60 lujza 2013-03-29 01:29:57 [Válasz erre: 59 gl 2013-03-28 07:33:34]
A Rosamunda volt mindkét részlet, szépen, hosszan, nem elkapkodva a dinamikus IV. szimfónia után.

59 gl 2013-03-28 07:33:34 [Válasz erre: 58 lujza 2013-03-28 02:27:44]
Mi volt pontosan a ráadás? Egy ismerősöm azt mesélte, hogy két Schubert szimfónia tételt adtak még elő.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.