vissza a cimoldalra
2018-08-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61025)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7354)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6684)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1465)
Franz Schmidt (3167)
Pantheon (2248)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (990)
Alexandru Agache, a bariton (123)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (760)
Birgit Nilsson (36)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

436   Momo • előzmény433 2016-01-10 11:20:52
Ezek az anyagok kutathatók. A Hamvas Intézet kutatója is onnan dolgozik. Azt nem lehet tudni, amiről nincs meg a papír. Ha egy-egy jelentésben máshol alá nem támasztott információ van, azt meg nyilván nem szabad tényként kezelni.
433   Edmond Dantes • előzmény431 2016-01-10 10:17:26
Nekem sincs fogalmam és állást sem foglaltam.

Jelen konkrét esetben azonban a féltékenység-elüldözés feltételezés nem logikus. Svéd -ha ő lenne a féltékeny, hiú, nagy énekes", akkor a körülmények ismeretében kijelenthető, hogy ő bizony nagyon szívesen "elüldözte" volna...s a j á t m a g á t! Ám nem ő jelentett magáról, ellehetetlenítve saját távozásának lehetőségét, hanem r ó l a jelentettek. Innen már csak a szokásos kérdés? C u i p r o d e s t?

A válasz -nem csak ebben az ügyben!- jó eséllyel örökre talány marad, mivel a kartonok, anyagok évtizedekre titkosítottak és talán évtizedek múlva további évtizedekre ismét titkosítani fogják, ha akkor még érdekelne valakit.

Székely esete más, éppen fordított alapállás mint Svéd esetében. Svéd egy már létező világkarriert és létező amerikai egzisztenciát, baráti kört, nemzetközi karriert stb. veszített el azzal, hogy itthon "ragadt". Székely ellenben sohasem volt külföldön "megállapodott" státuszú énekes, ő itthon akart legelső lenni és volt legelső, külföldre különféle okokból csak alkalmanként, vendégszerepelni járt...amikor mehetett,de ő mindvégig magyar "rezidens" volt.
431   lujza • előzmény429 2016-01-10 01:39:44
Bár fogalmam sincs semmiről az ügyben, de nekem a féltékenység pont fordítva jutott az eszembe. Mindig a legnagyobb énekesek a leghiúbbak. Székelyről is rebesgették, hogy elüldözte a basszusokat.
429   Edmond Dantes 2016-01-09 12:54:54
Szóval:
ügynökfeltárás és forrása - hitelessége ügyében egyetértek IVA és -ppp- véleményével.

Másrészt besúgók mindenhol voltak, vannak, lesznek. MÁO-ban is, ráadásul kiemelt hely (volt, van, lesz), nálunk pláne: az "udvar" és mindenkori vezetője mindig kiemelt helyként kezelte a Házat, ha nem is feltétlenül látogatásai gyakoriságával: Ferencz József, Horthy, Rákosi, Kádár és újabban a maiak ismét = vissza a múltba/jövőbe...

Besúgók tehát természetesen ott is voltak. Svéd (és más körülmények miatt/között, de Székely) itthon-ragadása, közismerten, ahogy MÁO'100 évkönyv kb. fogalmaz: nem egészen saját elhatározásából. Mivel a cikk szerint is nyilvánvaló, hogy ki/vissza akart jutni nyugatra és vezető (művész)egyéniség volt, nem meglepő, hogy rá extra ügynököt állítottak. Hogy kit? A cikk két nevet említ ebben a (lehetséges ügynök) "szövegkörnyezetben".

Fráter Gedeon: számomra csupán egy név, balettelőadásokat sokkal ritkábban látogattam és balettelőadások többnyire nem a karmesterről "szólnak", Bartók, Sztravinszkij és néhány hasonló kivételével, ha élő zenekar húzza a talpalávalót.
A témát-személyt érintő másik cikk itt olvasható:
http://caruso.blog.hu/2015/07/06/fedoneve_czegledi_egy_karmester_kettos_elete
Az, hogy " mindenki által kedvelt, hallatlanul szeretetreméltó úr volt," semmit nem bizonyít, nem cáfol és semmit nem zár ki. Nem foglalok állást. Életrajza/életútja https://hu.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A1ter_Gedeon nem zárja ki és/de nem is bizonyít(hat)ja az ügynökvád megalapozottságát.

Melis György: nos itt sokkal kényesebb terepre érkeztünk. Egy 2.-3. vonalbeli karmesterrel szemben a Ház (és a művészvilág) egyik legformátumosabb személyiségéhez. Pályája éppen a tárgyalt "kényes" években ívelt fel. Szólamtárs-státusza bizonyos olvasatban egyáltalán nem zárja ki, ellenkezőleg, erősítheti a gyanút: motívum lehet a fiatalabb kolléga becsvágya a nagynevű idősebb rovására. Nem tudhatta, hogy pár év múlva Svéd ismét lelép/het. Fiatal korától kezdve -amúgy jogosan- sztárolt vezető baritonja a Háznak és amint lehetett, nemzetközi karrierje is felfuthatott. Tudjuk: nem mindenkinél volt/lehetett ez így, a tehetség sem feltétlenül számított!! Az állami művészközvetítő koncertügynökség íróasztalai (és munkatársai!!) valószínűleg sok mindenről mesélhetnének...meg más íróasztalok aktái is, amik az említett helyről kerültek évtizedeken át a "megfelelő" hely(ek)re...de nem fognak "mesélni".
Közismert másságát is nagylelkűen "elnézte" a hatalom...nem mindenkiét.
Minden megkaphatót megkapott. Művészileg rá is szolgált, de mint feljebb: nem mindenki kapott meg mindent, amire rászolgált volna.

Ahogy Fráter esetében: nem foglalok állást.

Egyetértek -ppp- "Pokorni úr papájára" vonatkozó célzásával is. És még nagyon is nagylelkű és visszafogott -ppp-, mert hosszú listát sorolhatna(nk) a "másik" oldalról is.

Ám most Csiki Gábor konkrét felvetését szálazzuk, és nem a komplett témát.
Műsorajánló
Mai ajánlat:

10:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Kamara Akadémia Kurzus zárókoncertje a mentoráltakkal

11:00 : Kismarton
Esterházy-kastély, Haydn Terem

Avi Avital (mandolin)
Haydn Filharmónia
HAYDN: 45. (fisz-moll) szimfónia, Hob. I:45 (Búcsú)
PAISIELLO: Esz-dúr concerto mandolinra, vonósokra és csembalóra
ROSSINI: 1. (G-dúr) szonáta
VIVALDI: C-dúr concerto mandolinra, RV 425
WOLF: Olasz szerenád
HAYDN: Allegro a G-dúr hegedűversenyből, (mandolin átirat) Hob. VIIa:4

17:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Ránki Dezső szólókoncertje
HAYDN: B-dúr szonáta Hob XVI/41
SCHUBERT: B-dúr szonáta D 960

20:00 : Sárospatak
Rákóczi-vár udvara

Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Zsoldos Bálint (cseleszta, zongora)
A Magyar Állami Operaház Zenekara
Vezényel: Medveczky Ádám
"Zempléni Fesztivál"
ERKEL: Ünnepi nyitány
DOHNÁNYI: Szimfonikus percek
BARTÓK: Öt magyar népdal énekhangra és zenekarra
WEINER: Concertino zongorára és zenekarra, op. 15
KODÁLY: Galántai táncok

21:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest zárókoncert"
A mai nap
született:
1881 • George Enescu, zeneszerző († 1955)
1965 • Johan Botha, operaénekes († 2016)
elhunyt:
1975 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1929)