vissza a cimoldalra
2020-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2055)
A MET felvételei (1208)
Régizene (4301)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4735)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (179)
Erkel Színház (10706)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3072)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62446)
Eiffel Műhelyház (284)
Simándy József - az örök tenor (667)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4101)
Franz Schmidt (3687)
Momus-játék (5886)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (626)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2055)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7367)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

37   Búbánat • előzmény36 2018-04-23 10:01:26

Köszönöm az észrevételed: egyszerűen a képgalériában "mellé nyúltam": rossz linket raktam be.  

Kérem a T. szerkesztőket a képet innen törölni.

36   IVA • előzmény35 2018-04-22 21:59:33

Miért Déry Gabriellát látjuk a képmellékleten?

35   Búbánat 2018-04-22 17:24:03

Ma négy éve hagyott itt bennünket Komlóssy Erzsébet (1933. július 9. – 2014. április 22.) Kossuth- és Liszt-díjas opera-énekesnő (mezzoszoprán)

 

  • Film Színház Muzsika Évkönyv, 1977
  • „A nagy dráma az én világom"

    (Komlóssy Erzsébet)

    A mikor a tizenhat éves, copfos, vékonyka salgótarjáni kislány, édesanyja kíséretében, megjelent László Géza tanár úrnál, a magyar énekoktatás legendás professzoránál, joggal volt hihető, hogy — ő kíséri az édesanyját, s a mama jelentkezik énekes növendéknek.
    No te kis csirke, gyere — mondta László Géza bácsi kedvesen, miután kiderült a félreértés. — Mit akarsz énekelni?
    — Azt, hogy: Szegény vagyok, szegénynek születtem.
    Vagyis Örzse dalát Kodály Háry Jánosából.

    Amikor aztán KOMLÓSSY ERZSÉBET, a hajdani varkocsos kislány, befejezte énektanulmányait, 1955 márciusában Kodály Zoltánnal is debütált: a Székely fonó Háziasszonyát énekelte a Szegedi Nemzeti Színház színpadán. (Meg a Parasztbecsület Lucia nénéjét, ugyanaznap este.)
    Izgulni nem szabad a színpadon! — oktatta növendékét László Géza tanár úr. És ebben az intelemben az volt a bájos, hogy ő, aki valamikor ugyancsak operaénekesnek készült, éppen azért búcsúzott el a színpadtól már a kezdet kezdetén, mert olyan izgulós volt.

    A huszonkét esztendős Komlóssy Erzsébet, ott, Szegeden, azért nem kis izgalommal nézett premierjei elé. Rubányi Vilmos volt akkor a szegedi operaegyüttes vezető karnagya, a kiváló fölfedező és nagyszerű pedagógus. Igen sokat lehetett tanulni tőle. Komlóssy Erzsébet is vallja: tőle kapta a legfontosabbat, az alapokat.
    Három évig volt Szegeden, de vendégként később is vissza-visszajárt, például az Anyegin Olgájaként. Olyan szerepek, mint a Pillangókisasszony Kate-je, a Lakmé Mallikája, a Hoffmann meséi Miklósa természetesen mutatták egy fiatal alténekesnő útját az első igazán nagy feladat, Az álarcosbál Ulriká- ja felé. Különös főszerep ez! Az operának mindössze egyetlen képében van jelen; taktusszám szerint nem is hosszú a jósnő énekelnivalója. Mégis: a drámában elfoglalt helye és súlya szinte megtöbbszörözi fontosságát. Komlóssy Erzsébet talán ezt énekelte a legtöbbször, nemcsak magyarul, de külföldön olaszul is, németül is.
    Már az Állami Operaház tagja, amikor 1959-ben a Pécsi Nemzeti Színház meghívására náluk, Paulusz Elemér vezényletével először énekli el a Carmen címszerepét. (Ilyen „szerepkipróbálás” színhelye még kétszer volt Pécs: Amnerisként, és Cipraként is ott állt közönség elé először.) Az Operában csak valamivel később került sor Carmenre; ugyancsak nevezetes szerep előzte meg 1960-ban: Gluck Orfeusza.
    Alténekesnő lévén, úgy érzi, Amneris a „határszerepe”. Éppen ezért tartja legnehezebbnek A végzet hatalma Preciosilláját: az már túl van egy-két lépéssel a határszerep fogalmán.
    Komlóssy Erzsébet pályafutásának egyik legfontosabb pillanata 1964-ben a Vérnász című Szokolay Sándor-opera premierje. Az anya alakjával a modern magyar operaéneklés és operajátszás egyik kiemelkedő teljesítményét köszönthette a közönség és a műbírálat. Federico Garda Lorca nem álmodhatta volna a maga prózai színpadára különbül a monumentális nőalakot. A két lábon járó, eleven tragédia ez az anya. Minden idegében hordozza a kigyászolhatatlan gyászt: férje halálát, és ott van minden rebbenésében, minden szemevillanásában fia készülődő tragédiájának biztos tudása, nemcsak megsejtése.

    A nagy dráma az én világom — mondja Komlóssy Erzsébet. — Régóta éneklem például a Falstaff Mrs. Quickly szerepét, és azt mondják, jó humorral alakítom. Hozzám még sem áll közel. A tragédiákban érzem magam otthon, ahol életre- halálra megy a játék. Ezért szeretem annyira a Bánk bán királynéját, A trubadúr Azucenáját, Carment, és a legutóbbit, az Elektra Klytemnestráját. Richard Strauss drámai világa különösen is izgatott, új volt nekem. Hiszen valaha csak a Salome apródját énekeltem. Talán ez a Klytemnestra az eddigi legbonyolultabb szerepem. Belső vívódása: félelmetes!

    Legújabb szerepében, egy statikusnak látszó figurában is azzal találkozik Komlóssy Erzsébet, ami az ő világa, a nagy drámával. Hiszen a Pikk dáma grófnőjének múltjában és sorsában sűrűn az rejlik.
    És amit szeretne?
    Ha még egyszer felújítanák, Saint-Saëns operáját s ő másodszor is elénekelhetné, immár sokkal több tudással és tanulsággal a tarsolyában, a Sámson és Delila forró leheletű Deliláját...
Hírek
• Elmaradnak az Operaház előadásai
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

G. Horváth László (hegedű)
Váray-Major Zsófia (zongora)
Debussy: Prelűdök, 1. kötet – 8. A lenhajú lány
Debussy: La plus que lente
Debussy: Bergamaszk szvit – 3. Clair de lune
Bartók: Andante, BB 26b
Vecsey: Valse triste
Kreisler: Schön Rosmarin (Szép rozmaring); Liebesleid (Szerelmi bánat)
Rahmanyinov: Tizennégy románc, op. 34 – 14. Vocalise
Csajkovszkij: Hat darab, op. 51 – 6. Valse sentimentale
Smetana: Otthonról
Dvořák: Négy romantikus darab, op. 75
Fauré: Három dal, op. 7 – 1. Après un rêve
Boulanger: Nocturne
Massenet: Thaïs – Meditáció

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kelemen Barnabás (hegedű)
J. S. Bach: 3. (E-dúr) hegedűpartita, BWV 1006
J. S. Bach: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Richard Strauss: Salome

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Kolonits Klára, Váradi Zita, Megyesi Zoltán, Bátki-Fazekas Zoltán (ének), Kovács Zalán László (tuba), Winkler Balázs (trombita), Biró Zsófia (fuvola), Bartal László (csembaló)
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez.: Bartal László
"Bach születésnap"
Thomas Stevens: Variations in Olden Style
Bach: Jauchzet Gott in allen Landen, BWV 51
Kávékantáta, BWV 211

19:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Németh András (zongora), Klenyán Csaba (klarinét), Horváth Béla (oboa), Tóth Ramóna (fagott), Szitás Tamás (szaxofon), Szatzker Zsanett (harmonika)
Vezényel: Kedves Csanád
Kedves Csanádm Matkó Tamás és Szigeti Máté szerzői estje
Matkó Tamás:
Kedves Csanád: Natural Machine*
Szigeti Máté: Heat*
Matkó Tamás: 18:30 ZULU*
Kedves Csanád: A little bit now*
Szigeti Máté: St. Kilda Variations*
Matkó Tamás: Sottofondo musicale-per Giuseppe Tartini*
Kedves Csanád: Árnyékszürke – gondolatok a távolban*
*ősbemutató

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kelemen Barnabás (hegedű)
(tavaszról elhalasztott koncert)
J. S. Bach: 3. (E-dúr) hegedűpartita, BWV 1006
J. S. Bach: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004
Élő közvetítés!
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Baráth Emőke (szoprán)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Vass András
Mozart: A pásztorkirály — bevezető és Amintasz áriája: Intendo amico rio
Mozart: A pásztorkirály — Tamirisz áriája: Di tante sue procelle
Mozart: D-dúr induló, K.335, No.1
Mozart: Mitridate, Pontus királya — Sifare áriája: Soffre il mio cor
Mozart: Exsultate, jubilate — motetta
Haydn: Aki hűtlen, pórul jár — Sandrina áriája: È la pompa un grande imbroglio
Haydn: A Teremtés — recitativo és ária: Nun beut die Flur das frische Grün
Haydn: Esz-dúr „Üstdobpergés” szimfónia, Hob.I:103
Haydn: Scena di Berenice, Hob.XXIVa:10
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)