vissza a cimoldalra
2020-01-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10440)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3630)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62043)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1383)
Plácido Domingo (920)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4659)
Milyen zenét hallgatsz most? (25049)
Lehár Ferenc (682)
Társművészetek (1575)
Operett, mint színpadi műfaj (4202)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1845)
Franz Schmidt (3505)
Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3046)
Élő közvetítések (8348)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

36   IVA • előzmény35 2018-04-22 21:59:33

Miért Déry Gabriellát látjuk a képmellékleten?

35   Búbánat 2018-04-22 17:24:03

Ma négy éve hagyott itt bennünket Komlóssy Erzsébet (1933. július 9. – 2014. április 22.) Kossuth- és Liszt-díjas opera-énekesnő (mezzoszoprán)

 

  • Film Színház Muzsika Évkönyv, 1977
  • „A nagy dráma az én világom"

    (Komlóssy Erzsébet)

    A mikor a tizenhat éves, copfos, vékonyka salgótarjáni kislány, édesanyja kíséretében, megjelent László Géza tanár úrnál, a magyar énekoktatás legendás professzoránál, joggal volt hihető, hogy — ő kíséri az édesanyját, s a mama jelentkezik énekes növendéknek.
    No te kis csirke, gyere — mondta László Géza bácsi kedvesen, miután kiderült a félreértés. — Mit akarsz énekelni?
    — Azt, hogy: Szegény vagyok, szegénynek születtem.
    Vagyis Örzse dalát Kodály Háry Jánosából.

    Amikor aztán KOMLÓSSY ERZSÉBET, a hajdani varkocsos kislány, befejezte énektanulmányait, 1955 márciusában Kodály Zoltánnal is debütált: a Székely fonó Háziasszonyát énekelte a Szegedi Nemzeti Színház színpadán. (Meg a Parasztbecsület Lucia nénéjét, ugyanaznap este.)
    Izgulni nem szabad a színpadon! — oktatta növendékét László Géza tanár úr. És ebben az intelemben az volt a bájos, hogy ő, aki valamikor ugyancsak operaénekesnek készült, éppen azért búcsúzott el a színpadtól már a kezdet kezdetén, mert olyan izgulós volt.

    A huszonkét esztendős Komlóssy Erzsébet, ott, Szegeden, azért nem kis izgalommal nézett premierjei elé. Rubányi Vilmos volt akkor a szegedi operaegyüttes vezető karnagya, a kiváló fölfedező és nagyszerű pedagógus. Igen sokat lehetett tanulni tőle. Komlóssy Erzsébet is vallja: tőle kapta a legfontosabbat, az alapokat.
    Három évig volt Szegeden, de vendégként később is vissza-visszajárt, például az Anyegin Olgájaként. Olyan szerepek, mint a Pillangókisasszony Kate-je, a Lakmé Mallikája, a Hoffmann meséi Miklósa természetesen mutatták egy fiatal alténekesnő útját az első igazán nagy feladat, Az álarcosbál Ulriká- ja felé. Különös főszerep ez! Az operának mindössze egyetlen képében van jelen; taktusszám szerint nem is hosszú a jósnő énekelnivalója. Mégis: a drámában elfoglalt helye és súlya szinte megtöbbszörözi fontosságát. Komlóssy Erzsébet talán ezt énekelte a legtöbbször, nemcsak magyarul, de külföldön olaszul is, németül is.
    Már az Állami Operaház tagja, amikor 1959-ben a Pécsi Nemzeti Színház meghívására náluk, Paulusz Elemér vezényletével először énekli el a Carmen címszerepét. (Ilyen „szerepkipróbálás” színhelye még kétszer volt Pécs: Amnerisként, és Cipraként is ott állt közönség elé először.) Az Operában csak valamivel később került sor Carmenre; ugyancsak nevezetes szerep előzte meg 1960-ban: Gluck Orfeusza.
    Alténekesnő lévén, úgy érzi, Amneris a „határszerepe”. Éppen ezért tartja legnehezebbnek A végzet hatalma Preciosilláját: az már túl van egy-két lépéssel a határszerep fogalmán.
    Komlóssy Erzsébet pályafutásának egyik legfontosabb pillanata 1964-ben a Vérnász című Szokolay Sándor-opera premierje. Az anya alakjával a modern magyar operaéneklés és operajátszás egyik kiemelkedő teljesítményét köszönthette a közönség és a műbírálat. Federico Garda Lorca nem álmodhatta volna a maga prózai színpadára különbül a monumentális nőalakot. A két lábon járó, eleven tragédia ez az anya. Minden idegében hordozza a kigyászolhatatlan gyászt: férje halálát, és ott van minden rebbenésében, minden szemevillanásában fia készülődő tragédiájának biztos tudása, nemcsak megsejtése.

    A nagy dráma az én világom — mondja Komlóssy Erzsébet. — Régóta éneklem például a Falstaff Mrs. Quickly szerepét, és azt mondják, jó humorral alakítom. Hozzám még sem áll közel. A tragédiákban érzem magam otthon, ahol életre- halálra megy a játék. Ezért szeretem annyira a Bánk bán királynéját, A trubadúr Azucenáját, Carment, és a legutóbbit, az Elektra Klytemnestráját. Richard Strauss drámai világa különösen is izgatott, új volt nekem. Hiszen valaha csak a Salome apródját énekeltem. Talán ez a Klytemnestra az eddigi legbonyolultabb szerepem. Belső vívódása: félelmetes!

    Legújabb szerepében, egy statikusnak látszó figurában is azzal találkozik Komlóssy Erzsébet, ami az ő világa, a nagy drámával. Hiszen a Pikk dáma grófnőjének múltjában és sorsában sűrűn az rejlik.
    És amit szeretne?
    Ha még egyszer felújítanák, Saint-Saëns operáját s ő másodszor is elénekelhetné, immár sokkal több tudással és tanulsággal a tarsolyában, a Sámson és Delila forró leheletű Deliláját...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Operavizsga Fesztivál"
A Drezdai Zeneművészeti Főiskola előadása
MILHAUD: Le pauvre matelot
PUCCINI: Gianni Schicchi

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Rácz Ottó (oboa), Kovács Zoltán (fagott), Soltész Ágnes (hegedű), Pólus László (cselló), Kiss Sándor (klarinét)
Magyar Állami Operaház Zenekara
vezényel: Stefan Soltész
PROKOFJEV: I. (D-dúr, „Klasszikus”) szimfónia, Op. 25
HAYDN: B-dúr sinfonia concertante, Hob I:105
WEBER: f-moll klarinétverseny (op.73)
HINDEMITH: Szimfonikus metamorfózisok Carl Maria von Weber témáira

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szappanos Tibor (tenor), Tekula Endre (kürt), Tóka Ágoston (orgona)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Kovács János
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
BRITTEN: Szerenád
SAINT-SAËNS: 3. (c-moll) szimfónia, op. 78 („Orgona”)


19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

LUX:NM:
Ruth Velten (szaxofon), Florian Juncker (harsona), Silke Lange (harmonika), Sebastian Berweck (zongora), Zoé Cartier (cselló), Martin Offik (hangmérnök)
"Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020" - Anamorphoses
LAURA MELLO: Pidg In Note Out
JUDIT VARGA: Anamorphoses
LISA STREICH: MOLE’S BREATH
SARAH NEMTSOV: Journal
OXANA OMELCHUK: 5 Widmungen an die verborgenen Empfänger

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre, Hegedűs Katalin (zongora)
J.S. BACH: C-dúr zongoraverseny II. tétel, BWV 1061
MOZART: D-dúr szonáta, K. 448
CHOPIN: C-dúr rondó, op. 73
CHABRIER: España
RACHMANINOV: Románc (II. szvit), op. 17
BRAHMS: Változatok egy Haydn témára, op. 56b.

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
BIBER: Battalia (A csata) „Sonata di marche”
BEETHOVEN: c-moll vonósötös, op. 104 (a szerző átirata a c-moll op. 1, No. 3 zongorás trióból)
SOSZTAKOVICS: Kamaraszimfónia op. 110a (Rudolf Barshai átirata a 8. vonósnégyesből)
A mai nap
született:
1935 • Balassa Sándor, zeneszerző
1951 • Fischer Iván, karmester
elhunyt:
2014 • Claudio Abbado, karmester (sz. 1933)