Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

2030 Edmond Dantes 2020-09-12 16:34:33 [Válasz erre: 2027 Klára 2020-09-12 15:35:52]

Kedves Klara, feladom. Vagy azert, mert teljesen mas hullamhosszon vagyunk vagy azert, mert on mint azt elozo (Sulyokos) beirasa alapjan velni lehet, nem tartja Karsai Gyorgyot "profinak" a  s a j a t  teruleten, mivel o "makog". Megjegyzem, ha igy van, ahogy on iteli meg, akkor a szegeny jo Vidnyanszky szakmai iteletevel-velemenyevel (ld.lejjebb) is szembemegy.


2029 Edmond Dantes 2020-09-12 16:28:08 [Válasz erre: 2021 joska141 2020-09-12 10:45:33]

Kedves joska141, csak most latom, hogy delelott szinte egyszerre kuldtunk uzenetet tisztelt Klara forumtarsunknak = iras kozben nem lat(hat)tam, hogy on mar csaknem azonos tartalmu uzenetet irt. A baj az, hogy mindhiaba ... makogtunk itten.


2028 Klára 2020-09-12 15:40:50 [Válasz erre: 2025 Héterő 2020-09-12 11:50:24]

Meghallgattam! No comment!

Egyébként valóban  szomorú, mondhatnám tragikus az a szerecsenmosdatás, ami itt pár bejegyzésben megjelent!


2027 Klára 2020-09-12 15:35:52 [Válasz erre: 2024 Edmond Dantes 2020-09-12 11:34:13]

Kétlem, hogy Sulyok Mária valaha is vállalta volna annak az oktatását, amiben nem volt profi! De ha vállalta volna, biztosan nem makogott volna! Rossz hasonlat!


2026 joska141 2020-09-12 12:32:06 [Válasz erre: 2023 Klára 2020-09-12 11:21:13]

Tisztelt Klára! Köszönöm hozzászólásomra küldött, gyors reagálását, ami szintén tartalmaz megszívlelendő, gondolatébresztő, vitára késztető mondatokat. Ahogy tetszett tapasztalni, teljes mértékben politikamentes volt hozzászólásom, igyekszem most is ilyen lenni, Önhöz hasonlóan.

Ismét idézem Önt: „Nekem - és gondolom rajtam kívül pár ezer embernek - tökéletesen mindegy, ki minek a szakértője, professzora, ha katedrára áll, vagy mikrofon elé ül, beszéljen helyesen és érthetően!

Nem tudom, hogy a véleményem mennyire egyezik további pár ezer ember véleményével, de szerintem szegényebb lett volna a világ tudományos élete, ha például Stephen Hawking-st nem engedik katedrára és mikrofon elé, tekintettel a korlátozott beszédkészségére.

Ellenkezőleg: az emberi szellemet kellene csodálnunk és tisztelnünk, hogy emberek, pontosan annak ellenére és tudatában, hogy valamiben korlátozottak, mégis mindent megtesznek, hogy a bennük felhalmozott tudást átadják másoknak, katedrán vagy mikrofonon keresztül.

Az Ön gondolatmenetéből elég sok minden következik. Ha már zenei fórumon vagyunk: néhány idős karmestert úgy kell a pódiumra támogatni, van, aki már alig lát is és mégis…Akkor ők vonuljanak el?


2025 Héterő 2020-09-12 11:50:24

A 2000 alatti link ezúttal technikailag könnyítetten, azaz: közvetlenül meg lehet hallgatni.

Filmrendező (!) értékeli a nemrég bemutatott, hazafias tartalmú (tehát ördögtől való...), ötperces Magyarország-filmet (41 perc). Jelzői igazán gazdag szókincsről tanúskodnak.

Ez a nyelvgyalázás tanárnál, filmrendezőnél elfogadhatatlan, bármennyire igyekeznek itt mentegetni őket.

Orvos nem lehet, aki nem jeleskedik a biológiában és fizikában.
Mérnök-aspiránsnak bizonyítania kell, hogy járatos a matematikában és fizikában.
Tanítónak magyarból, énekből felvételiznie kell.

Dadogó, nyögő, "ö"-ző, "e..e..e.."-ző, mekegő-makogó színészhallgató és tanár – némelyek szerint – rendben van. Milyen feltételek teljesítésével kerültek oda?

Valóban rendben van? Dehogy.


2024 Edmond Dantes 2020-09-12 11:34:13 [Válasz erre: 2023 Klára 2020-09-12 11:21:13]

Úgy látszik nagyon bonyolult voltam, egyszerűsítek: Karsai György  klasszika-filológus, színháztörténész, irodalomtörténész ...  1996-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskola antik színháztörténet tanára, 2003 óta egyetemi tanára. (forrás: wikiNem szép beszédet tanít(ott) ott és ha makogva tanítja a  köz és VA megelégedésére az antik színháztörténetet, akkor makogva tanítja. Sulyok Mária pl. szépen beszélt, beszédművészetet tanított ugyanott ... és/de nem antik színháztörténetet. Utóbbit valszeg "makogva" tanította volna. Így már érthető?


2023 Klára 2020-09-12 11:21:13 [Válasz erre: 2022 Edmond Dantes 2020-09-12 10:49:36]

Kedves Ed, és Kedves Jóska141!

Nekem -  és gondolom rajtam kívül pár ezer embernek - tökéletesen mindegy, ki minek a szakértője, professzora, ha katedrára áll, vagy mikrofon elé ül, beszéljen helyesen és érthetően! A szép magyar beszédet, nyelvet gyermekeink hallják a szülőktől, nagyszülőktől, tanulják óvodáskortól kezdve, majd az iskolában, stb. Kicsit humoros, hogy éppen a SZFE - ahol ugye a  jövő színészeit képezik, akik színpadon állva sok ember előtt beszélnek - tekint el ettől a követelménytől!

Én senkinek a vallásáról, politikai és egyéb nézeteiről nem nyilatkoztam, és nem Vidnyánszky Attila szavai befolyásoltak, nem is ismertem az Ön által idézetteket. A saját véleményemet fogalmaztam meg! Lehet, hogy ez sokaknak új és meglepő, de én már csak ilyen vagyok!

off: Dr. Müller Cecília országos tisztifőorvos asszony valóban nem a szavak embere,  nyilván tartott előadást szakmabeliek,munkatársak előtt, de nem volt a tv nyilvánosságához szokva!  Az Operatív Törzs napi megszólalásaikor több sajtóorgánumnak, tv csatornának az volt a legfontosabb gondja, hogy elég szépen, tagoltan beszél-e, érthető-e az "Utca embere" számára amit elmond. (vagy az volt a legfőbb téma, hogy milyen a ruhája, frizurája). Akkor ugyanez a követelmény miért nem jelenik meg azokkal szemben, akiknek ez a foglalkozásuk?

 


2022 Edmond Dantes 2020-09-12 10:49:36 [Válasz erre: 2020 Klára 2020-09-12 10:28:49]

Kedves Klára, ha tanácsolhatm, ne legyen pápább a pápánál, már csak azért sem, mert a Johanna papissáról szóló legendát leszámítva nem tudunk női pápáról = Vidnyánszkynál se legyen Vidnyánszkybb Karsai Györggyel kapcsolatban, akiről ön ezt írja: "Ha a hallgatókat ilyen oktatók tanítják, régen rossz!" Karsai György tudtommal nem szép beszédet tanít(ott) SZFE-n. És felhívom figyelmét arra is, hogy Vidnyánszky Attila nemcsak bocsánatot kért Karsaitól utóbbinak a vallására tett és szerinte (VA szerint) "félreérthető megjegyzéséért" magyarul: antiszemita ki- vagy beszólásáért, hanem szakmailag is elismerően szólt róla, imígyen: "Lehet, hogy nem volt szerencsés az a néhány mondat...Amennyiben félreérthető volt és megbántottam Gyurit, akkor bocsánatot kérek tőle, hozzátéve, hogy tisztelem őt és egy rendkívül felkészült szakembernek tartom." forrás itt. Lehet, hogy Karsai makogva tanít(ott), de "rendkívül felkészült szakember". Nem énszerintem, hanem Vidnyánszky szerint (is).


2021 joska141 2020-09-12 10:45:33 [Válasz erre: 2020 Klára 2020-09-12 10:28:49]

Tisztelt Klára! Gondolatébresztő, vitára serkentő hozzászólásának csak egyetlen bekezdésére szeretnék reagálni. Idézem:

"Ha jól értettem az első hozzászóló - hozzámakogó - nevet, Karsai György úr, ő úgy tudni, tanár volt az SZFE-n. Ha a hallgatókat ilyen oktatók tanítják, régen rossz! Ezért nem tudnak normálisan megszólalni!"

Karsai György – a Wikipédia szerint – „1996-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskola antik színháztörténet tanára” Miért baj, ha az antik színháztörténetről szóló előadásokon nem igazán a legszebb bemondói beszéd hallható az előadótól? Az ilyen tárgyak előadóinál inkább a leadott ismeretek mélysége számít, nem az anyag leadási módja. Nem ők a beszédtechnika tanárai.

Hivatkozom Hegedűs Gézára, aki – a Wikipédia szerint – „1945–1973 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola művészetelméleti tanszékvezetője” volt. Néhai Hegedűs Géza híresen raccsoló, beszédét alig érthető előadó volt, de amit az adott témából Ő nem tudott, azt már nem is volt érdemes tudni. Ő sem a beszédtechnika tanára volt, mégis színész generációk nőttek fel az Ő előadásai hallgatásával.


2020 Klára 2020-09-12 10:28:49 [Válasz erre: 2017 Héterő 2020-09-11 21:57:02]

Köszönöm a feltöltést, én végighallgattam, több szempontból felháborító és gyomorforgató volt! Egyúttal tanulságos is lenne, ha valaki venné a fáradságot és bizonyos következtetéseket levonna a hallottakból. Nem vagyok ennyire naív!

1. Ha jól értettem az első hozzászóló - hozzámakogó - nevet, Karsai György úr, ő úgy tudni, tanár volt az SZFE-n. Ha a hallgatókat ilyen oktatók tanítják, régen rossz! Ezért nem tudnak normálisan megszólalni!

2. Sajnálom a túrisztikai ágazat és az abból élők megroppanását, de a járvány nem fog megszűnni, ha felvonulnak a Miniszterelnöki Hivatal előtt. Talán egyeztetni kellene az egészségügyi szakemberekkel, akik a jelenlegi intézkedésektől is szigorúbbakat javasolnak, nem a korlátlan nélküli utazás lehetőségének ismételt megteremtését követelni. (eddig  nem tudtam,hogy a túrisztikai szakemberek a járványügyhöz is értenek) Meg kellene próbálni más területen munkát keresni, ez nem könnyű, de nem ők az első ágazat, akiknek a helyzete megromlott, vagy sajnos a munkahelye megszűnt.

Valamikor a rádió - tv bemondók Fischer Tanárúrhor jártak beszédtanórára. Még a nagyon szépen beszélő Takáts Marika, Varga P. József stb is. A mai tv-személyiségek nagy része messze van ettől a színvonaltól. Tisztelet és megbecsülés azoknak, akik még a magyar nyelv megtartásán, ápolásán, helyes alkalmazásán dolgoznak.

Tegnap kénytelen voltam megnézni, meghallgatni a tv-ben a Kormányinfót. Már ment a műsor, mikor bekapcsolódtam, az újságírói kérdések voltak soron. Kb. hasonlóan katasztrofális volt. Újságírók - tehát talán tudnak írni, olvasni, és nyilván készülnek arra, hogy ott beszélni fognak. Makogás, dadogás, "csak azt szeretném kérdezni" töltelékszöveg, papírból olvassák a kérdést, vagy az okostelefonba temetkeznek, és ennél rosszabb. Tisztelet a nagyon kevés kivételnek. Valamikor az újságírói szakma is bizonyos színvonalat képviselt!

Nyilván minden újság, tv csatorna, stb jelenlevő képviselője szóhoz szeretne jutni, többnyire jut is, de annyi önkontrollja lehetne, hogy a mások által már feltett kérdést nem ismétli meg, nem tér vissza a többszörösen kivesézett témához! Vagy ez is naív feltevés?


2019 Klára 2020-09-12 09:50:44 [Válasz erre: 2016 ladislav kozlok 2020-09-10 18:29:14]

Köszönöm!


2018 smaragd 2020-09-12 08:24:57 [Válasz erre: 2017 Héterő 2020-09-11 21:57:02]

Ha, ha, ha... bocsánat, ezen csak röhögni lehet, közröhej tárgya lehet ez az adás!!!!!! Kb. 60 másodpercig bírtam, köszönöm a letöltést, feltöltést.

Makognak, mint egy kecske, bár bevallom rég halllottam kecskét  makogni, és lehet, hogy megsértődne!

Nevetséges, szégyen, hogy semmi önkontroll nincs a hallható egyénekben és senki nem figyelmezteti őket... Régen, a XX. század végéig, egy kis baki miatt is fizetni kellett a rádióban, tévében, úgy tudom. A büntetésnél nagyobb csapás volt a belső szégyenérzet... kabarétréfák tárgya volt az a pár kis baki, amit titokban tartottak és így került a nyilvánosság elé.

Magyar nyelvünket igen szerencsésnek tartom, egyrészt megmaradt, másrészt a többség igyekszik szépen beszélni, azaz még van tartása. Számos külföldit ismerek, aki sok szeretettel és kitartással próbálja meg a "lehetetlent": meg akar tanulni magyarul!


2017 Héterő 2020-09-11 21:57:02 [Válasz erre: 2001 Edmond Dantes 2020-09-09 14:24:18]

Rádióadás ma. (Vágatlanul a rádió podcastján.)
Rövidített, közvetlenül hallgatható, 12 perces változat

No comment.

A..a.. "világhírű" rá..rá..dió mű..mű..sorvezetője ö..ö.. ma..ma interjúkat készí.. készített, és ki..ki..kihozott némi ö..ö.. tanulságot.
É... Érdemes fi..fi..figyelni, ezúttal nem a..a..a..a mondanivalót, hanem azt, hogy miként..miként..miként be..be..beszél ő maga, és..és..és..és miként a riportalanyai.

1 A Színház- és Filmművészeti Egyetem professzora, klasszika-filológus, a doktori iskola vezetője
2 Turisztikai szakember
3 Politikus

Az adás alatt mintegy 8000 hallgató kapcsolódott interneten. Nem túl nagy szám, mégis eljut külföldre is, hogyan őrzi és oktatja szerencsétlen magyar nyelvünket az eddig elzavarhatatlan csapat.


2016 ladislav kozlok 2020-09-10 18:29:14 [Válasz erre: 2013 Klára 2020-09-10 14:13:26]

Brava , Brava, kedves Klára.


2015 Edmond Dantes 2020-09-10 14:37:38 [Válasz erre: 2012 Búbánat 2020-09-10 12:22:59]

Magam is emlékszem rá, Schilling Árpád(ék), Bodó Viktor(ék) és néhányan már vagy 20 éve is bankot színházat akart(ak) "robbantani", elavultnak tartottak régi struktúrákat, SZFE-n kívül is. Jó hír, hogy origo.hu, az általa "konzervatívnak nehezen nevezhetőnek" dícsért Színház című folyóirat cikkét végre megtalálta és a cikkből tömör egyszerűséggel azt a következtetést vonja le, hogy "Tanulságos. Valamennyien ugyanazt mondták korábban, mint most Vidnyánszky Attila." Hajrá! Egy platformon Schilling és Vidnyánszky! Össze kellene őket hozni. Szeretnék egymást, az tuti. Kár, hogy Schilling, Bodó és mások (köztük Kovalik) már rég messze járnak, külföldön koptatják a flasztert világot jelentő deszkákat. Kár, hogy Vidnyánszky meg még nem.


2014 Edmond Dantes 2020-09-10 14:20:25 [Válasz erre: 2013 Klára 2020-09-10 14:13:26]

...vagy akár Shaw, Ibsen. Pirandello vagy akár Puccini, Bartók, Kodály vagy akár Nádasdy Kálmán, Hevesi Sándor, Németh Antal, Várkonyi, Major Tamás Vidnyánszky Attila korában...;-)


2013 Klára 2020-09-10 14:13:26 [Válasz erre: 2008 Corvette 2020-09-09 19:36:18]

Nem tudom, hogy "ostoba nőcske" vagyok-e, egyébként kösz a bizalmat! De a jelek szerint nem csak én! Mert aki nem tud különbséget tenni egy adott kottából, karmester vezénylete mellett  játszó hangszeres művész tevékenysége, és egy  a modern nézeteket valló, a korral haladó színjátszás és rendezés  oktatási követelménye  között, az legalább olyan ostoba, mint én! A kotta nem változik 50 év alatt, de a szinházi rendezés, játék, stb jelentősen. Éppen ezen a fórumon és a MET fórumon feszegettük pár hete, hogy ma már nem lehet úgy játszani, előadni színdarabokat, operákat, stb, mint Shakespeare, Moliére, vagy akár Mozart korában!


2012 Búbánat 2020-09-10 12:22:59

Schilling Árpád: Ha valaki rendet akarna tenni a Színművészetin, akkor nulláról kellene kezdenie, mert a bűn beleivódott a falakba

https://www.origo.hu/itthon/20200909-szfe-szinhaz-folyoirat.html

ORIGO - 2020.09.10. 11:58

Mint ismert, az Innovációs és Technológiai Minisztérium modellváltásról döntött - sok más egyetem mellett - a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Míg a többi egyetemen ez nyugodtan ment, eredményesen, a régi színművészetis tanárok nem fogadták el a változást. És főleg, nem fogadták el, hogy a kuratórium elnöke a Nemzeti Színház igazgatója, Vidnyánszky Attila. A baloldali politikusok, és elsősorban Gyurcsány Ferenc nyílt támogatását maguk mögött érezve, az egyetemet uraló Ascher Tamás és Máté Gábor (alapvetően egyetlen színház, a Katona József Színház régi és jelenlegi vezetői) a nekik kiszolgáltatott hallgatókat az új vezetőség ellen próbálták, próbálják manipulálni, így akadályozni a tanévkezdést. Jellemző: a velük még nem találkozó, tehát általuk nem befolyásolt, új egyetemisták 95%-a már beiratkozott, és el akarja kezdeni nyugodtan a tanévet. Vidnyánszky Attila az első pillanattól arról beszélt: a változtatás egy szakmai kérdés. Hiszen évtizedek óta súlyos szakmai problémák vannak a Színművészetin. Nézzük meg, hogy (mások mellett, mert másoktól is fogunk idézni) a változás ellen most fellépő színészek, rendezők mit mondtak korábban a Színművészetiről. Tanulságos. Valamennyien ugyanazt mondták korábban, mint most Vidnyánszky Attila.


2011 Edmond Dantes 2020-09-10 10:29:25

Vidnyánszky: Annyi a felelősségem, hogy meg mertem lépni azt, amit eddig senki - a Népszava interjúja

A piros fehér szalagok mellé zöldet rakna Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, az alapítvánnyá vált Színház-és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának elnöke, akivel kedden reggel beszélgettünk. A kuratóriumi elnök bocsánatot kér Karsai Györgytől, az egyetem tanárától, akire félreérthető megjegyzést tett.

A Színház-és Filmművészeti Egyetem körül kirobbant botrány olyan lavinát indított el, amelyben megkerülhetetlen világsztárok foglaltak állást, gyakorlatilag ön ellen, mint Cate Blanchett, Helen Mirren színészek, Salman Rushdie író és Peter Brook rendező. Szembenézett ezzel?

Ezekből a sztármagaslatokból ön szerint megítélhető a színművészeti ügye?

Nehéz kérdés, de az nem mondható, hogy Cate Blanchett ne tudná, kicsoda Ascher Tamás, hiszen rendezte őt, de Helen Mirren és Peter Brook is járt Budapesten, rendelkeznek itteni szakmai kapcsolatokkal.

Lehet, de legalább ilyen illusztris aláíráslista született, amikor idejöttem a Nemzetibe. Ha most először történne ez meg velem, akkor a szívemhez kapnék.

Minden helyzet más, a mostani tiltakozási hullámot nem lehet nem figyelembe venni.

Erre azt kell mondanom önnek, hogy sajnálom. Ezt válaszoltam a Berliner Ensemble igazgatójának is, amikor értesített, hogy lemondják a MITEM-en való szereplést. Az kezdettől fogva világos volt, hogy mást gondolunk a bevándorlásról, a nyitott társdalomról, a sajtószabadságról, de mindannyian úgy véltük, hogy kellenek olyan platformok, ahol képesek vagyunk ütköztetni a véleményünket, vagy bizonyos értelemben ezeken túllépni, és műalkotásokban megfogalmazott gondolatainkat egy fesztivál keretében bemutatni a közönségnek. Ilyen volt a MITEM. Ezzel a lemondással, ők léptek ki a párbeszédből.

A színművészeti ügye tehát épp a párbeszédet rombolta szét, úgy látszik teljesen. Amit a MITEM-nél sikerült elérnie, miért nem sikerült az SZFE esetében?

Sok oka van, egyáltalán nem örülök annak, ami történt.

Önnek mekkora a felelőssége ebben?

Évtizedes, lappangó konfliktus került napvilágra és nekem annyi a felelősségem, hogy én, illetve mi, megmertük lépni azt, amit eddig senki. Ez sok fájdalmat és indulatot váltott ki. Nekünk abban van az igazságunk lényege, hogy egy végtelenül zárt rendszeren akartunk változtatni. A mostani SZFE gyakorlatilag a Katona József Színház iskolájaként működött. Az nem életszerű, sőt nem demokratikus és nem is etikus, hogy egyetlen – kétségtelenül színvonalas és fontos – szellemi műhely ennyire egyeduralkodó legyen egy képző intézményben, amely az adófizetők pénzéből működik. Meg kell találni a módját annak, hogy a képzés sokszínű legyen, és tükrözze a társadalom sokszínűségét is.

Csakhogy az erről szóló vita nem zajlott le, hanem most ott tartunk, hogy barikádon keresztül szeretnék erővel elfoglalni az egyetemet. A tárgyalásig sem jutottak el.

A felsőoktatási modellváltásnak része az SZFE átalakítása is, több egyetemmel párhuzamosan történt meg ugyanez ebben az időszakban Soprontól Miskolcig. Ez a kuratórium kapta a megbízást az átalakítás levezénylésre. Ez a történet egyik oldala, a mások pedig az, hogy az egyetem tanárai és hallgatói nem akarnak szembesülni az évtizedes szervezeti, oktatásszervezési problémákkal.

De a politikai támogatottság és az ebből következő erőfölény az alapítványnál, illetve a kuratóriumnál van.

Mégis ők viselkednek agresszíven. Nem igaz, hogy nem kezdeményeztünk velük egyeztetést, számos ilyen volt. Például itt a Nemzetiben egy nem sajtó nyilvános fórumot is tartottunk, amelyre sok egykori és jelenlegi kaposvári és színművészetis diák is eljött. Akadtak, akik meghallották a mi szavainkat, mások a tőlük eltérő gondolatok elől elbarikádozták magukat. És mostanra a barikád, a bezártság már fizikailag is megvalósult. Ha csak az utóbbi két hónapot vizsgáljuk, akkor van, amiben a SZFE-nek igaza van, ezt nem tagadom, de ez a folyamat jóval korábban kezdődött. Továbbra is azt mondom, miközben elindul az oktatás az egyetemen, párhuzamosan folytassunk le egy széles körű egyeztetést a szakmai reformokról.

De ezt időben nem fordítva kellett volna, előbb egyeztetni, azután elfoglalni?

A kuratórium nem foglalt el semmit. A felsőoktatás modellváltásáról ezt állítani: felelőtlenség. Másrészt az egyeztetések lehetőségével sem élt az egyetem szenátusa. Ez nem lehetőség, hanem egy felsőoktatási intézmény vezetőinek kötelessége tárgyalni a fenntartóval – jelenleg a kuratóriummal. Azzal, hogy a szenátus lemondott, ellehetetlenítik a folyamatot és veszélyeztetik az oktatás folyamatosságát. A tanárok felmondanak, a diákok pedig elfoglalták az egyetemet! Én mást gondolok a tanári felelősségről, és mást a tanuláshoz való jog érvényesítéséről.

A radikális fellépés radikális válaszreakciót gerjesztett.

Mit nevezünk radikálisnak? Megszűnt az állami fenntartás, és ez egy rugalmasabb, korszerűbb intézményi struktúra közös kialakításának a lehetőségét kínálja. A diákoknak joguk van tüntetni, de az lenne a jó, ha elindulna végre az oktatás. Az egyetem felmondási idejét töltő vezetése pedig úgy döntött, hogy jogszerűtlenül halasztja a tanévkezdést.

Ezt ön látja így. Nagy vitát váltott ki az egyetem tanárára, Karsai Györgyre vonatkozó nyilatkozata. Többen elhatárolódtak ettől és azt kérik, korrigálja a kijelentését, mások azt mondják ezt korrigálni sem lehet, mert az antiszemitának minősül.

Lehet, hogy nem volt szerencsés az a néhány mondat. Csak annyit szerettem volna mondani, hogy bizonyos fogalmakról mást gondolunk Gyurival. Ezekkel kapcsolatban ő tett fel kérdéseket korábban, ezeket idéztem. De a gondolatmenet második részét nem akarta már senki meghallani: hogy az világnézeti különbségek ellenére szakmai vitákat tudunk folytatni, és erre kellene törekedni. Aki picit ismer, az tudja, hogy tőlem mennyire távol áll az antiszemitizmus, aki látta a Borbély Szilárd művéből készült rendezésemet, a Halotti pompát, nem mondhat ilyet komolyan. Ez a vád olcsó megúszása egy valós vitának. Amennyiben félreérthető volt és megbántottam Gyurit, akkor bocsánatot kérek tőle, hozzátéve, hogy tisztelem őt és egy rendkívül felkészült szakembernek tartom. A mondadóm szakmai részét továbbra is fenntartom, a vádat visszautasítom.

Koltai Róbert tette fel a kérdést valahol, hogy miért gondolják önök, hogy az SZFE-n nem volt szó mondjuk a hazaszeretetről.

Akkor én azt kérdezem, hogy a Színművészeti hány vizsgát szentelt Trianonnak a századik évforduló esztendejében? Hány fesztivált szerveztek a leszakított területeken lévő színiskolások részvételével is?

A vádaskodás helyett beszéljünk az esetleges megoldásról. Ha sürgősen nem történik megállapodás, akkor óhatatlanul szétszakad az egyetem. Önök hajlandók eleget tenni a hallgatók követeléseinek, például módosítják az alapítvány alapdokumentumait?

Kell találnunk közös nevezőt, de ehhez az egyetemnek is el kell fogadnia az alapítványi formát, minket kurátorokat. Ez ma a törvényi felállás, amiről a kormány, a minisztérium döntött.

Ez a történet a társadalmi ellenállás szimbólumává vált, még Gobbi Hilda szobrára is kerültek, igaz csak egy ideig, piros fehér szalagok.

Ezután nem szedetem le ezeket a szalagokat, hanem melléjük tetetek egy zöldet, mint a szabadság és a nyitás jelképe.

Így rögtön nemzeti lesz…

Igen a piros fehér zöld számomra egy szimpatikus színösszeállítás.

Azzal miként néz szembe, hogy Egri Márta, Bánsági Ildikó, aki felállt a Nemzetiből, Nagy-Kálózy Eszter, illetve Udvaros Dorottya a Nemzeti tagja együtt tüntet a színművészetisekkel és együtt ülnek egy fényképen a Duna parti élőláncos tiltakozáson?

Sajnálom. Szívük joga kifejezni a véleményüket.

Szász János sem rendezi meg az Ivanovot a mostani helyzetben a Nemzetiben.

Fáj, hogy János is beállt ebbe a játékba. Évek óta rendez a Nemzetiben, sikere van, sokat beszélgettünk, bizalmas viszonyban dolgoztunk együtt. Neki is, ahogy mindenkinek, elmondtam nem egyszer, hogy a jelenlegi oktatók és az osztályok a diplomájukig a meglévő tantervek szerint ugyanúgy dolgozhatnak tovább, mint eddig.

A színművészetiről olyan ikonok is távozták, mint Zsámbéki Gábor, Székely Gábor, Ascher Tamás és Máté Gábor.

Egyikőjüket sem küldte el a kuratórium. Sehol nem mondtam róluk egy rossz mondatot sem. Mindannyian megkerülhetetlen figurái az elmúlt évtizedek magyar színházi életének. Az oktatásban rájuk is szükség volna.

Mit gondol arról, hogy bizonyos színházakban a tapsrendben megjelentek tiltakozó színművészetis diákok?

Szerintem ezt nem volna szabad tenni. A színpad szent, azt nem szabad bepiszkítani.

A politika sok mindent bepiszkít.

Mindenkit használ a politika, mert ez a természete. Végre őszintének kellene lennünk egymáshoz.

Ehhez viszont bízni kellene egymásban, de ettől nagyon távol vagyunk.

Mind a két fél bizonyítási kényszerben van. Nekünk bizonyítanunk kell a szakmai indítékainkat, a másik oldalnak pedig, ha azt hirdeti magáról, hogy nyitott és sokszínű, akkor ennek jelét is kell adnia. A legjobb bizonyítás erre a tanárok és a diákok részéről is az együttműködés.

Nem gondolt arra, hogy kiszáll?

Úgy gondolom, hogy ezzel még dolgom van. Szeretném, ha szakmai, színházi, oktatási kérdésekben tudnánk eszemét cserélni. Ez volna mindannyiunk igazi terepe. 


2010 Héterő 2020-09-09 19:51:30 [Válasz erre: 2008 Corvette 2020-09-09 19:36:18]

Úgy tűnik, nem erősséged a tapintatosság, kedves Corvette (chord, perempe, diosjeno, piszli,...).


2009 Edmond Dantes 2020-09-09 19:36:20

Khm ... van élet az Európai Unión origo.hu-n, mno.hu-n, "köz"- és Hír TV-n kívül is avagy kis bejátszás Németh Gábor: Ássuk el a csatabárdot, mondja a cowboy a halott indiánnak c. hosszabb írásából: (A szerző író, az SZFE szenátusának volt tagja.)

"Vidnyánszky Attila nem könyörög.

Csak kér. Szépen, nyugodtan. Azt kéri, hogy higgyünk neki. Csak a javunkat akarja. Nem lesz itt semmi baj. Mindenki végigviheti az osztályát. A hallgatók megkapják azokat a tanárokat, akikhez jelentkeztek. Igaz, teszem hozzá én, lett néhány kivétel. Zsámbéki Gábor, Gáspár Máté, Székely Gábor, Enyedi Ildikó, Ascher Tamás, Máté Gábor már felállt, most már, ha akarná, sem tudná őket elküldeni. Bagatell. Majd megoldjuk valahogy. A többieket sem küldi el, akik még itt maradtak. Vidnyánszky Attila szabad elvonulást enged. Föltehetően ezt értheti tanszabadságon. Most pedig ássuk el a csatabárdot, mondja a cowboy a halott indiánnak. Annyira cuki vagyok, hogy ide, melléd fogom eltemetni."


2008 Corvette 2020-09-09 19:36:18 [Válasz erre: 2007 Héterő 2020-09-09 19:33:01]

Mert ugye Klára egy ostoba nőcske, akinek meg kell mondani, hogy mit írjon.


2007 Héterő 2020-09-09 19:33:01 [Válasz erre: 2005 Klára 2020-09-09 17:22:39]

Kedves Klára, privátban szívesen elmondom, mit kell tenned.


2006 Corvette 2020-09-09 19:26:57 [Válasz erre: 2005 Klára 2020-09-09 17:22:39]

Hogy mennyire lehet naprakész egy 70 éves művész?

Adolph "Bud" Herseth 1948-tól 2001-ig volt a Chicagói Szimfonikus Zenekar szólamvezető trombitása. Ez 53 szezon. 80 évesen vonult szakmai nyugdíjba. 

 


2005 Klára 2020-09-09 17:22:39 [Válasz erre: 2004 Héterő 2020-09-09 15:45:47]

Nem windows 10-et használok, nem működik, sajnos.

Nem tudom, ki mindenki tanít az SZFE-n, de mikor azt olvastam, hogy XY úr/elvtárs - nem kívánt törlendő - 50, nem tévedés, ötven év után kénytelen megválni az ottani katedrájától, bennem megállt az ütő! Kis hazánkban ugye van egy törvényes nyugdíjkorhatár, aminek betöltáse után csak külön spec engedéllyel lehet tovább dolgozni. Orvosoknak, gyógyszerészeknek, stb igen indokolt esetben. Persze, vannak egyesek és vannak kettesek. Ezen túlmenően, aki ennyi ideje tanít, az ugye minimum úgy 70 körül lehet, már amennyiben nem óvodás kora óta áll azon a bizonyos katedrán. Mennyire tud naprakész lenni, mennyire tudja a modern irányzatokat követni, már ha akarja egyáltalán! Mit jelent a neves rendező nyilatkozatának alábbi mondata: "a mi egyetemünk pillanatnyilag, minden üldöztetés ellenére is jobb és sikeresebb is, mint a riválisé."   Ki az a mi? Kinek a pénzéből tartják fent, ki fizeti a költségeket, stb? Netán hitbizománynak képzelték, képzelik az egyetemet?


2004 Héterő 2020-09-09 15:45:47 [Válasz erre: 2002 Klára 2020-09-09 15:05:20]

Látván, hogy a forrásul szolgáló rádióadó (első link) kétes hitelesítést használ, letölthetően is belinkeltem az anyagot.
Ö_Ö_Ö -club 200908.aac (28.5 MB)

Bárki nyugodtan, vírusmentesen letöltheti a második linkről ezt a picike aac-file-t a  "Direct Download"-ra kapcsolva, néhány perc alatt lejön a műsor; meghallgatni például a vlc-vel lehet. A letöltött anyag kivánságra gombnyomással törölhető.

É..é..rdemes me..e..gha..ha..hallgatni, ki..ki..ki tanítja a szí..szí..né..né..szeket szép magyar ööööö... be..be..be..szédre.


2003 smaragd 2020-09-09 15:14:07 [Válasz erre: 2002 Klára 2020-09-09 15:05:20]

Előzmények: 2000, 2001, 2002 számú bejegyzések

Letöltöttem, működik, köszönöm a 2000 számú bejegyzést. Meg fogom hallgatni - kellő idegállapotban - amikor a nyegle beszéd felületes befogadására felkészítem magam.

Beszédtechnikát a pedagógiai szakokon is tanítottak, hogy a tanulók helyesen beszéljenek magyarul, a tiszta magyar kiejtést és hangsúlyt tanulják meg pedagógusaiktól. Nem ezt tapasztaltam a tavalyi évnyitón, elrettentően hangsúlyozott a globalizációban felnőtt nyolcadikos, stb. azaz nem csak a művészet terén vannak bajok. Túl nagy a lazaság, mindent szabad, jelenleg nem "sikk" (trendi, stb.) művelődni…

A filmmel kapcsolatban az a véleményem, röviden, hogy nagy szükség van a gyulladt sebek kezelésére, ami sokszor fájdalmas és hosszan tartó is lehet. Spot-szerű képek, nem lehetett könnyű eldönteni, hogy mi és hogyan kerüljön bele ebbe a néhány percbe…. Elszoktunk a nemzettudat őszinte és természetes megélésétől, elszoktunk az igaz szavaktól, érdemes lassan visszatalálni önmagunkhoz, mindenki saját fénylő énjéhez. Sajnos, sokak számára szinte felvilágosító jellege van a képsorozatnak, remélem eljut hozzájuk.

Hozzáteszem még, hogy általánosításom a műveletlen tömegekre vonatkozik, mert sajnos újra létezik ez a társadalmi réteg. És széles rétege van, maradt a klasszikus műveltséget, értékrendet követőeknek is.


2002 Klára 2020-09-09 15:05:20 [Válasz erre: 2000 Héterő 2020-09-09 13:24:18]

Meghallgatni nem engedi, letöltve sem működik, pedig érdekelne!

Egyetlen észrevétel: Akik eddig verték a dobot, hogy megalázó az SZFE-n folyó rendszer, metoo esetek fordulnak elő, stb, stb, azok most hol vannak? Már a felvételi vizsgán bemutatni kívánt produkció - ha jól emlékszem, helyzetgyakorlat -  miatt panaszkodott neves színésznőnk, hogy milyen megalázó módon bántak a lányával, aki sírva szaladt ki - remélem, mgára ismer! - azok most melyik sarokban hallgatnak? Akik elmondták, hogy az anyagi helyzet áttekinthetetlen. lásd Számvevőszéki vizsgálat, azok most hol vannak?

Ami a magyar nyelv "használatának" terén történik, az valóban  büntetendő cselekmény! Éneklő beszédmód, helytelen hangsúlyozás, alany-állítmány egyeztetésének problémái, hogy csak a legsúlyosabbakat említsem, ez  egy magára valami adó rádió, vagy tv csatorna műsorán nem fordulhatna elő! A riportalanyok dadogása, az ö-ö-ö sorozatok sem válnak senki díszére. Aki elvállal egy nyilvános szereplést, annak tisztában kell (kellene) lennie avval,  miről akar beszélni és mit akar mondani.Készüljön fel rá megfelelően!  Hiszen nem az utcasarkon nyomják az orra alá a mikrofont, hanem előre egyeztetett időpontban és adott témában kell megnyilvánulnia!

 


2001 Edmond Dantes 2020-09-09 14:24:18 [Válasz erre: 2000 Héterő 2020-09-09 13:24:18]

Meghallgatni nem engedi, letölteni nem akarom a linke(ke)t, de látatlanban és hallatlanban egyetértek azzal, hogy a szép, a mai értelemben és mai kornak megfelelően szép beszédet tanítani kell. Azok számára különösen, akik abból (is) élnek. Büntetendő bűnténynek nem nevezném, de egy vélhetően nyelvekben és irodalomban  (is?) utazó tevékenykedő fórumtárstól ez a költői túlzás igazán átviszi a lécet :-) ...

...azonban a kulturális kormányzat nem ezt hozza föl érvül, hanem bolsevikozik, libernyákozik, "nemzetietlenezik", politikai erők és nemzetközi háttérhatalom ármánykodására hivatkozva "teszi a dolgát" SZFE-en. "Ha javítani kíván a színész- és újságíró-oktatáson." mint írod, akkor: tegye! És talán megállapodhatnának arról az érdekeltek, ki mindenki alkalmas erre ma: korra, nemre, vallásra, bőrszínre való tekintet nélkül, múltjától és értékrendjétől függetlenül.


2000 Héterő 2020-09-09 13:24:18

Sajátos álláspont:

- ha az egyik oldal készít propagandafilmet, az rendben van;
- ha a másik oldal készíti, akkor az pedig (idézem):
szörnyű, borzalmasan ízléstelen, háborús uszítás, explicit fasiszta üzenet, nagyon aljas manipuláció, megdöbbentő, veszélyes, ízléstelen, aljas, avitt, ostoba, romlott, szánalmas, uszító; a nemzeti keresztény = bullshit; mindenki tisztességtelen, aki részt vett ennek az uszító propagandaterméknek az elkészítésében

Hallgatható itt.

Letöltésre is alkalmas változat itt.

Nyögdécselő filmrendező-igazgatótanár és Ö-Ö-zésben hozzáillő műsorvezető épületes társalgását halljuk – az idézett jelzőáradattal színesítve.

A magyar nyelv súlyos rongálását büntetni kellene, főleg akkor, ha filmesek és rádiósok követik el ezt a galád bűntényt. Érthetetlen, hogy a kulturális kormányzat miért nem hozza föl érvül, ha javítani kíván a színész- és újságíró-oktatáson.


1999 Edmond Dantes 2020-09-09 13:19:28 [Válasz erre: 1994 Hangyász 2020-09-09 12:14:34]

Privátban.


1998 Edmond Dantes 2020-09-09 12:52:03 [Válasz erre: 1996 Hangyász 2020-09-09 12:23:57]

Még nem késő, link: 1991. A Salomés beírásom egy kacsintós szmájlival végződik, ilyennel ;-)


1997 Edmond Dantes 2020-09-09 12:46:14 [Válasz erre: 1995 Hangyász 2020-09-09 12:17:39]

SZFE Einstandjáról átvételéről van szó és az zajlik, nem a Nemzetié. De ha már Nemzeti: hogy Alföldi mit kapott mandátuma utolsó, mellesleg legsikeresebb három Nemzetis évében (2010-13), azt le sem írnám, mert jelentős része nem tűrné a szerkesztő-moderátor(ok) türelmét, de még a nyomdafestéket sem. Valszeg nem nagyon bánta volna, ha csak annyit "kap" legitim igazgatóként a fejére és -virtuálisan- máshová mint most VA, akinek még SZFE-legitimitását  is vitatják hausintern = a hallgatók.


1996 Hangyász 2020-09-09 12:23:57 [Válasz erre: 1991 Edmond Dantes 2020-09-08 14:20:18]

Revideálnom kell önmagamat: 2018-ban láttam ennek a filmnek az előzetesét és nem késztetett arra, hogy megnézzem. A címe teljesen kiment a fejemből, a neten rákeresve találtam meg a plakátját, amelyet tegnap óta jól a fejembe véstem. Emlékszem, hogy a hirdetőoszlopokon anno szemembe ötlött, én meg bosszankodtam rajta az előzetesben látottak alapján. Most sem érdekel. A Salome viszont a zeneirodalom remeke, a témája felháborító LEHET ugyan, de szintén világirodalmi rangúnak tekintem.


1995 Hangyász 2020-09-09 12:17:39 [Válasz erre: 1993 Edmond Dantes 2020-09-08 14:29:55]

Álnaivként elfelejted megemlíteni, mit kapott Vidnyánszky a médiától és a "szakmától", amikor átvette Alfölditől a Nemzeti Színházat. Az átvétel mikéntjéről most ne nyissunk vitát.


1994 Hangyász 2020-09-09 12:14:34 [Válasz erre: 1992 Edmond Dantes 2020-09-08 14:28:02]

Inkább nem személyeskedem


1993 Edmond Dantes 2020-09-08 14:29:55 [Válasz erre: 1988 Hangyász 2020-09-08 13:52:48]

Tyúk vagy tojás? Nem emlékszem, hogy SZFE kezdte volna el őt szidni.


1992 Edmond Dantes 2020-09-08 14:28:02 [Válasz erre: 1989 Hangyász 2020-09-08 13:57:54]

Na, az tuti, hogy VA nem egy kivénhedt 68-as! Ő egy trendi, fiatalos 2020-as. Szegény 2020...


1991 Edmond Dantes 2020-09-08 14:20:18 [Válasz erre: 1990 Hangyász 2020-09-08 13:59:17]

Becsszó: jó film. Őszinte, szókimondó, mai, emberi alkotás (házas)párkapcsolatról, női szemmel. Én nem mennék/járnék el swinger klubba (na, hányan tudják, mi az? én sem tudtam a filmig), de ez egy létező világ, létező életforma. És olyan jól megcsinálták, mintha nem is magyar földön termett volna. Következésképp nem mindenki szeret(het)i. Farizeusok, hipokriták kerüljék! Akit érdekel, itt megtekinthető. Ja és nem (igazán) obszcénabb mint pl. a Salome ;-)


1990 Hangyász 2020-09-08 13:59:17 [Válasz erre: 1986 Edmond Dantes 2020-09-08 09:11:26]

Becsszó, én csak most értesültem ennek a filmnek a létezéséről. Mit mondjak: A klip nem késztet arra, hogy bepótoljam a hiányt.


1989 Hangyász 2020-09-08 13:57:54 [Válasz erre: 1985 Edmond Dantes 2020-09-08 08:50:35]

Minden országban kivénhedt 68-asok vagy azok tanítványai nyilatkoztatják ki, melyik film/színházi előadás/könyv/ képzőművészeti alkotás a "menő". Vidnyánszky tényleg nem a szívem csücske, de amit Csáki Juditról és Tompa Andreától mondott, azt helytállónak tartom.


1988 Hangyász 2020-09-08 13:52:48 [Válasz erre: 1984 Edmond Dantes 2020-09-08 08:29:52]

Vidnyánszky korábban olyan hm... bírálatokat kapott az ellenoldaltól, hogy érthető módon nem akar egyezkedni.


1987 Edmond Dantes 2020-09-08 10:50:52

„A mi szakmánkban most kezdődik a rendszerváltás” – Vidnyánszky Attila a Mandinernek

(ED) Már a címhez sem kell kommentár. Ennyit a "szakmaiságról", ami mint Csurka óta tudjuk, illetékes helyen ma is vallják, bolsevista trükk és ennyit az interjúalany és a mögötte álló döntéshozók által folytonosan emlegetett "modellváltásról". Modellváltás = rendszerváltás? 


1986 Edmond Dantes 2020-09-08 09:11:26 [Válasz erre: 1983 Héterő 2020-09-08 00:54:23]

A -szerintem igen jól sikerült- Nyitva 2018-ban készült, Andy Vajna filmügyi biztossága idején. Az "emlékezetes klip" pedig 2019-ben..Vajon változtat-e bármelyik bejátszás azon, amit a két színész ír Vidnyánszkyval kapcsolatos 2013-as (!) "élményéről"? Milyen varázsgömbben látta Vidnyánszky a jövőt, a két színész jövőbeni tevékenységét, legyen az bármi? Megmondom. Nem a tutit, csak a véleményemet. Abban a varázsgömbben, ami azt mutatta, kik a tagjai Alföldi 2013-as társulatának. Szét is verte rendesen úgy, hogy a fal adta a másikat. Voltak maradók is, tudom. Egy részük időközben lépett le, van, aki éppen most lép le. Lesz, aki eztán lép le. És lesznek maradók. Mindig, mindenhol vannak "maradók". Ki ezért, ki meg azért.


1985 Edmond Dantes 2020-09-08 08:50:35 [Válasz erre: 1982 Hangyász 2020-09-07 22:18:50]

Ezt Vidnyánszky is mondhatta volna, lehet, hogy mondja is avagy savanyú a szőlő. Eddig úgy tudtam, Magyarország, a magyar kultúra,  a magyar színházi kultúra a nyugati, nyugat-európai kultúrkörhöz tartozik. Tudtommal még az orosz kultúra, az orosz színház is (a) nyugat felé tájékozódik úgy Nagy Péter, de legkésőbb Nagy Katalin óta, kivéve a kommmunista időket. Ha mi netán a keleti, türk, kipcsak, piréz, "félázsiai", neadj'Isten a sztálini kultúra, benne színház felé tájékozódnánk, arrafelé akarnánk "sikert, dicshimnuszt elérni":  s z ó l j a n a k!


1984 Edmond Dantes 2020-09-08 08:29:52 [Válasz erre: 1981 Hangyász 2020-09-07 22:12:04]

"Káel bizonyára mindenkivel jóban akar lenni/maradni": lehetséges, majd kiderül. Ha ő vagy a fenti tulajdonságokkal bíró másik személy lenne pl. SZFE kuratóriumi elnöke (rektora?), már ha mindenáron és csakis kifejezetten kormányközeli személy kaphat stallumot, talán könnyebben megegyezhettek volna. Vidnyánszky azonban egy ezzel ellenkező személyiségjegyeket viselő álláshalmozó. Felhalmozott állásaiban vagy többségükben is inkább kudarcosnak bizonyult. Ugyan miért remélhető ezek után még jóhiszeműen is, hogy éppen annak az intézménynek (kuratóriumának) az élén fog helytállni, amit évek óta ostoroz? Éspedig nem valódi szakmai alapon mint már írtam lejjebb, hanem kifejezetten és csakis politikai-ideológiai alapon?! Semmilyen szakmai víziót nem lehet tőle hallani, bolsevikozást, ballibezést, komcsizást annál inkább. Ez volna a szakmaiság? A "modellváltás"?


1983 Héterő 2020-09-08 00:54:23 [Válasz erre: 1980 Edmond Dantes 2020-09-07 17:18:30]

Ebben a művészi filmben játszik Radnay Csilla, akiből harapófogóval és néhány leszbi csókkal kell kihúzni a „jócsajt”.

Egyébként a "Rings a bell" angol idióma elé írásban ki kell tenni, hogy mi az, ami. Különben csak egy hibás mondat, nem egyéb.

Itt van Szabó Kimmel Tamás emlékezetes klipje, amit a momus zeneileg képzett közönsége nyilván magas színvonalúnak tart, különös tekintettel a biciklirajongó gitárkísérő személyére. Budapestből nem lesz Felcsút-Alsó, tudjuk meg a dalból, így persze nem csodálkozhatunk V.A.-hoz írt, politikailag teljesen független (?) levelén. De vajon van-e erkölcsi alapja ostorozni a propagandát? Ugyan már...


1982 Hangyász 2020-09-07 22:18:50 [Válasz erre: 1974 Edmond Dantes 2020-09-07 13:09:56]

Manapság Ny-Európában bárhol sikert (="szakma"/kritika/médiamaffia dicshimnusza) lehet elérni Schilling-szerű produkciókkal. Koltayról alkotott véleményünk pedig gyakorlatilag megegyezik. ;o)


1981 Hangyász 2020-09-07 22:12:04 [Válasz erre: 1973 Edmond Dantes 2020-09-07 12:44:45]

Káel bizonyára mindenkivel jóban akar lenni/maradni - az e területen uralkodó viszonyok miatt. Az idő fogja eldönteni, beválik-e a taktikája.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.