vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3282)
Élő közvetítések (8238)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3503)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1415   Amalgám • előzmény1408 2019-09-30 08:20:44

Kedves Ladislav,

 

köszönöm szépen az ajánlatát, és szívesen élek is vele, bár attól tartok, hogy ilyen kritika valószínűleg nem fog születni. Mivel az orosz turnétársulat-jelenség mindig, újra és újra megérhet egy rövidebb összefoglalót, megpróbálom megvilágítani, hogy miért.

 

Használtam az előző bejegyzésemben (1406) egy talán furcsán vicces megfogalmazást, a „tisztes balettipari szakmunkások” alakjában, és nem véletlenül, illetve nem is azért, mert az orosz turnétársulatok most rossz humorom által sújtott művészeit nem tekinteném teljes értékű balettművészeknek. Kifejezetten annak tartom őket – jobb sorsra érdemes balettművészeknek, akik a világ jelenlegi balettkultúráján belül talán a legnehezebb munkát végzik, és a szóhasználatom valójában a közeg leírását célozta, amiben dolgoznak. Az a tevékenységi forma ugyanis, amit az orosz turnétársulatok képviselnek, rendszerint az iparra hasonlító módon nagyszériás termékeket hoz létre, amelyek általában ismert – és nem túl magas – minőséget képviselnek, továbbá nem sok újdonságot és izgalmat rejtenek magukban. Ezért ezekkel a kritika, illetve egy komolyabb kritikus jobbára nem foglalkozik, a hasonló társulatok pedig a szaksajtó számára gyakorlatilag érdektelen módon jönnek-mennek az országban – még ha amúgy az orosz balett általánosan jó hírnevével olykor nézők tömegeit mozgatják is meg, esetleg akár sportcsarnoknyi méretekben. A művészeik teljesítményéhez még annyit, hogy ezek a társulatok többnyire nem a legjobb balettakadémiák legjobb végzőseit tudják szerződtetni; ugyanakkor általában néhány fontos nagybalettet játszanak csak, azt viszont jelentős sorozatban, így igényesebb és ambíciózusabb táncosaiknak módjuk van a szerepeikben fejlődni, alaposabb jártasságot elérni – bár eme szerepekbe hamar bele is fásulhatnak, akár már egyazon, több előadásos napon belül is. Megeshet, hogy egy balettművész egy ilyen turnétársulatnál egy évad alatt többször játszhat el egy nagy klasszikus főszerepet, mint ahányszor arra egy sok szereposztással dolgozó, első vonalbeli európai társulat egy-egy szólistájának az egész pályafutása alatt lehetősége van – illetve hogy ebből egy alapjában véve is tehetséges művész szakmailag profitálni tud, jó alapozást jelent a számára, jó szereptudáshoz segíti. Komoly, elismertségre szert tevő balettművészek is gyakran megfordultak ebben a színházi körben, akár valamely életpályaszakaszukban – rendszerint kezdőként –, akár mellékfoglalkozás jelleggel, de az ő igazi kiválóságuk része az is, hogy tovább tudtak lépni onnan.

 

A fentiek miatt nem bízok igazából abban, hogy komoly és szakszerű – vagy akár bármilyen – kritika készül majd erről a pozsonyi eseménysorozatról, de ha ez mégis megtörténik, és annak lényegi kivonatát néhány szóban valóban megosztja velem, azért őszintén hálás leszek, hiszen én is szívesen frissítem ismereteim arról, hogy hol is tart most ez a szcéna valójában.

1408   ladislav kozlok 2019-09-20 08:51:12

Kedves Amalgám, koszonom a választ. Bevallom nem nagyon értek a baletthez, de ha meglejenik egy szakszeru  kritika, szívesen kozlom Onnel.

P.S.  Nekem csak a ROYAL- jelzovel van bajom. Nemhogy oroszkirályság de moszkvai sem volt soha, esetleg moszkvai nagyhercegség.  

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)