vissza a cimoldalra
2019-10-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Jonas Kaufmann (2422)
Erkel Színház (10337)
Erkel Ferenc (1067)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4588)
Simándy József - az örök tenor (632)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3458)
Élő közvetítések (8204)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1781)
Franz Schmidt (3437)
Gioacchino Rossini (1027)
Kimernya? (3253)
Lisztről emelkedetten (965)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4401)
Balett-, és Táncművészet (5897)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (275)
Polgár László (268)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1318   Edmond Dantes • előzmény1317 2019-07-14 14:21:10

Előző beírásom (ez alatt) három nappal korábbi mint az érintett médium, hvg.hu újabb, "Nem tudta cáfolni a Nemzeti Színház a HVG-t" című írása és lényegét tekintve is hajaz rá(m): "nem tudja cáfolni, (ti. e cikk megállapításait-ED) hiszen azok saját közhasznúsági jelentésükből származnak". Félreértéseket elkerülendő, egyáltalán nem vagyok ettől boldog:

a) én csak egy szerény mezei néző és mezei kommentelő vagyok, "társadalmi munkában" = semmi "hasznom" az igazamból, az igazságból és ami ennél sokkal fontosabb

b) a Nemzeti Színház főcsővezetője vezérigazgatója immár második ciklusában folytatja elszabadult hajóágyú-dúlását a nemzet színházában és azon kívül is, a színházi, tágabban a kulturális élet egyre több területén, amit csak hosszabb idő elteltével heverhetnek ki -majd egyszer?- az érintettek: szakma, színház, társulat, színészoktatás, színházi szövetség...közönség. A friss, tegnapi cikk itt olvasható.

1317   Edmond Dantes • előzmény1316 2019-07-10 13:58:47

A cikk illetve a közlemény a hvg.hu cikkének egyetlen megállapítását sem cáfolja. Nem is cáfolhatja, hiszen a hvg.hu írása nem ún. véleménycikk, hanem a Nemzeti Színház által közzétett statisztika -ha nem is átfogó- összefoglalása. Akár 108%-os nézettség mellett is -amit pl. a Katona József Színház produkált az elmúlt évadban, ám valószínűsíthetően eredményesebb gazdasági-bevételi mutatókkal mint a Nemzeti- lehet veszteséget termelni. Sajtóetikailag erősen vitatható eljárás, hogy a közlemény és az azt közreadó médium (origo.hu) nem jelöli meg a "hazug támadás" forrását: sem az azt közreadó médiumot sem pedig magát a Nemzeti Színházat mint a hvg.hu-cikk alapjául szolgáló éves jelentés készítőjét. Ellenben még egy lapáttal rátesz a közlemény, amikor elmarasztalja a színház korábbi vezetését, állítva, hogy utóbbi "az épületben felhalmozódott műszaki hibák kijavítására és a színházi eszközpark korszerűsítésére nem fordított figyelmet." (Kiemelés tőlem. ED) Ez utóbbi toposz ebben a közleményben nagyjából úgy került a cikkbe mint a Nemzeti Színház János vitézének csizmája az Nemzet  Alaptörvény Asztalára.

1316   joska141 • előzmény1315 2019-07-10 11:29:03

Idézek az alábbi helyen található, mai közleményből:

https://www.origo.hu/kultura/20190710-2002-ota-az-idei-evadban-volt-a-legtobb-nezoje-a-nemzetinek.html?utm_source=hirkereso

„A Nemzeti Színház az alábbi sajtóközleményt adta ki az ellenzéki médiumok hazug támadásai miatt:

Az elmúlt napokban a Nemzeti Színházat negatív színben feltüntetni szándékozó írás járta körbe az ellenzéki médiumokat. Fontosnak tartjuk egyértelműen leszögezni az alábbiakat.
A Nemzeti Színház előadásainak az elmúlt, 2018/19-es évadban több nézője volt, mint valaha, amióta az intézmény a Duna parton áll. 140 ezer nézőnk a budapesti épületben és soktucatnyi hazai és külföldi vendégjáték során volt szemtanúja előadásainknak.”

A közlemény még foglalkozik – „Az elmúlt nyolc év - Gyurcsány” fogalmának megfelelő adaptálásával az új vezetés előtti öt év hátrahagyott hiányosságaival, melyek felszámolása, hasonlóan „az elmúlt nyolc évhez”, még most is tart.

Mindenesetre örülök, hogy Vidnyánszky Attila napokban küszöbön álló első operettrendezésével kapcsolatos elfoglaltságai mellett időt tudott szakítani, hogy határozott állásfoglalással megfelelő helyre tegye az – idézem – „az ellenzéki médiumok hazug támadásait”

1315   Búbánat • előzmény1314 2019-07-08 21:38:49

Ennyi adattal szolgálni nem csekélység, okfejtéseid igazán irigylésre méltók!; a kommentár-hozzáfűznivalóid nem különben, ráadásul cseppet sem unalmasak, és igen olvasmányosak.

A témában újabb keletű cikkek íródnak, azokat is érdemes lesz majd szemléznünk – a mindkét oldal nézőpontját megismertetni.

1314   Edmond Dantes • előzmény1313 2019-07-08 14:13:05

Bocsánat, 1307-ben írottak nem az én mondandóm, hanem a Nemzeti Színház hivatalos statisztikája. Az én mondandóm az, hogy egy színház: színház. Ha jóhiszeműen -értsd: naivan- fogalmazok, akkor azt mondom, hogy egy színház, lett légyen az "a nemzet színháza", előadóművészeti intézmény, nem pedig az iskolai oktatás kiegészítésének-kiterjesztésének terepe. Bennünket is elvittek annak idején néhány színházi előadásra, de -maradva a Nemzetinél- a szinház(ak) még a Kádár-korszakban sem szolgált(ak) kihelyezett iskolai tagozatnak, a Nemzeti sem. Elég nyilvánvalónak tűnik, hogy azokra a darabokra tömik meg diákokkal a nagyszínházat, amikre nem fogynak a jegyek és valamiképp rájuk lehet (rájuk lehet??) húzni a „Nemzeti a diákokért” szlogent. Az, hogy "hat-hétezer diák van feliratkozva hónapokra előre ezekre az előadásokra": egyáltalán nem jelent valós közönség- de még valós diákközönség-igényt sem. Az iskolák és nem a (tanuló)"nézők" iratkoznak fel ezekre a darabokra. A János vitéz esetében minek alapján feltételezi a Főigazgató, hogy azok fizetős jegyek mellett telt házzal mennének? Az Egri csillagokra sem a diákok iratkoz(hat)nak fel, hanem az iskolák ld. feljebb. Nem tudom, milyen jegyárat állapítanak meg ezekre az előadásokra.És honnan tudható, hogy az előadásokra elvitt diákok mekkora hányada nem tudná megfizetni "az alacsony jegyárat"?  Azt is valószínűsítem, hogy amikor a Nemzeti a "vele járó terheket vállalja" az azt jelenti, hogy az így ...khm... "kieső" bevételét kiszámlázza, ha nem az iskoláknak, akkor a fenntartónak. Vagy ha nem számlázza ki, akkor más forrásból és sokszorosan kipótol(tat)ja pl. mint hvg.hu cikkéből is kiderül, a megemelt állami támogatásból. Nincs ingyen ebéd, tartja a régi mondás.

Ha pedig kevésbé vagyok naív jóhiszemű, akkor azt mondom: a tao-támogatások megszüntetése, amiről az általad belinkelt cikk jelentős része szól, tehát a tao-támogatások megszüntetésének élharcosa sem véletlenül volt éppen Vidnyánszky Attila. Két legyet ütött egy csapásra: 1) a saját csekély jegybevétele után járó csekély tao-bevétel helyett immár százmillió-számra, számolatlanul ömlik be a Nemzetibe a kontrollálatlan állami támogatás ld hvg.hu-cikk  2) a tao kinyírása a bukdácsoló Nemzeti javára és/de más színházak, társulatok anyagi ellehetetlenítéséhez, esetenként megszüntetéséhez vezet(het). Az ugyebár már csak puszta képzelgés, hogy e társulatok műsorpolitikája, netán értékrendje-szellemisége nem felel meg a hatalomnak és elsorvadásuk még "hasznos" is arrafelé? De biztosíthatok mindenkit: a tao-támogatástól való megfosztással kinyírásra itélt nehéz helyzetbe került színházak, társulatok produkciói helyett a kutya sem fog Vidnyánszky Nemzetijébe járni, de még a közelébe menni sem.

1313   Búbánat • előzmény1307 2019-07-08 11:41:15

Mondandódat kissé árnyalja:

„az olyan előadásokat, amiket bármikor, bármilyen körülmények között el tudnánk adni, és tudnánk vele bevételt csinálni, elkezdtük a „Nemzeti a diákokért” program keretében ingyen játszani. Ebben a Csongor és Tünde, az első világháborús Fekete ég – A fehér felhő és az 56-os Tóth Ilonka mellett a János vitéz is szerepel. Ezzel magunkra zúdítottunk egy hatalmas problémát: hat-hétezer diák van feliratkozva hónapokra előre ezekre az előadásokra. Havonta átlagosan 3-4-szer adjuk a János vitézt – vagyis havonta 1800-2400 jegy árbevételéről mondunk le ezzel, mert fontosabbnak tartjuk, hogy olyanok is eljöhessenek színházba, akik ezt alacsony jegyár mellett sem tudják megtenni.

A Nemzeti ezt feladatának tekinti, a vele járó terheket vállalja. És amikor erre valaki azt mondja, hogy persze, ezért van teltházunk, az téved, mert az Egri csillagokat pénzért játsszuk, és ott is hétezren vannak feliratkozva. Vagyis nem minden áron törekedtünk a jegyárbevétel növelésére,”

https://szinhaz.hu/2019/01/29/vidnyanszky_attila_nem_az_volt_a_jani_aki_lopott_hanem_az_aki_nem

Vidnyánszky Attila: „Nem az volt a Jani, aki lopott, hanem az, aki nem”

/www.szinhaz.hu/

1307   Edmond Dantes 2019-07-07 12:55:40

1,8 milliárdos állami támogatás mellett 150  milliós veszteség a Nemzeti Színházban: a nagyszínpadon játszott előadások nézőinek még a hivatalos jelentés szerint is csak a fele fizet a jegyért, a többi helyet vattázással töltik fel, már ha az ingyenjegyesek egyáltalán elmennek az előadásokra. (A rendszer morálisan romboló hatásáról nem szólva.) A tao-támogatások megszüntetésével -ami számos sikeres társulat működését veszélyezteti vagy lehetetlenítheti el- jól járt Vidnyánszky Attila Nemzeti Színháza, mert a tao pótlására létrehozott alapból tavaly 400 millió Ft jutott a Nemzetinek. További részletek a hvg.hu-n itt olvashatók. Érdekes lenne ugyanez a statisztika akár -amikor még nyitva volt- az Erkelt az Operaházzal együtt számítva, akár -MÁO bezárása óta- csak az Erkel Színház valós -teljes áron jegyet váltó- közönség-látogatottságára nézve, ősztől pedig Erkel és Műhelyház, főleg ha utóbbiban is (éspedig vastagon) fizetőssé válnak a produkciók.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Doktorandusz koncertek 1."
POULENC: Szonáta
Ács Dominika (fuvola), Király Ádám (zongora)
BRAHMS: 1. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 78
Kondorosi Karolina (hegedű), Matsunaga Minami (zongora)
BBERLIOZ: Nyári éjszakák, op. 7
Kronauer-Vida Anikó (ének), Szabó Ferenc János (zongora)
J.S. BACH: G-dúr triószonáta, BWV 1039
Bán Máté, Simon Dávid (fuvola), Dani Imre (zongora)
BEETHOVEN: 26. (Esz-dúr) zongoraszonáta, op. 81a („Les Adieux”)
Szalai Éva (zongora)
SCHUMANN: Meseképek, op. 113
Bor Péter (brácsa), Homor Zsuzsanna (zongora)

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Farkas Gábor (zongora)
"Liszt Születésnap Zárókoncert"
CHOPIN: Asz-dúr impromptu, op. 29
CHOPIN: Fisz-dúr impromptu, op. 36
CHOPIN: Gesz-dúr impromptu, op. 51
CHOPIN: cisz-moll impromptu, op. 66 („Fantaisie-impromptu”)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN–LISZT: Hat lengyel dal – 5. Meine Freuden
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio, 2. Il Penseroso
LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 4. A Villa d’Este szökőkútjai
LISZT: Zarándokévek, Első év: Svájc – 9. Genfi harangok
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sebastian Küchler-Blessing, Fassang László (orgona)
műsorvezető: Dobszay Péter, Tóth Árpád
"Orgona-párbaj Liszt emlékére"



19:30 : Budapest
Erkel Színház

Bogányi Gergely (zongora)
Házigazda: Szinetár Miklós
Videók: Bori Tamás
Rendező: Aczél András
"Zongoraáriák – Liszt209"
LISZT: Szerelmi álmok No. 3
WAGNER-LISZT: Izolda szerelmi halála
LISZT: Csárdás Macabre
LISZT: A Villa d’Este szökőkútjai
LISZT: Rákóczi induló
LISZT: Csárdás Obstiné
SCHUBERT-LISZT: Winterreise – részletek
LISZT: I. Mefisztó-keringő

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Budapest Bach Consort:
Lachegyi Róza (hegedű), Szabó Zsolt (viola da gamba), Szokos Augustin (csembaló)
Händel, Jones, Playford, Purcell és Stanley művek
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Drahos Béla, Drahos Rebeka fuvola, Kovács Anikó hegedű
Weiner - Szász kamarazenekar
vez.: Drahos Béla
"Liszt Fesztivál"
BACH: 4. brandenburgi verseny
BACH: E-dúr hegedűverseny
SCHUBERT: 4. Szimfónia
A mai nap
történt:
1937 • Sosztakovics V. szimfóniájának bemutatója (Leningrád)
született:
1912 • Solti György, karmester († 1997)
1917 • Dizzy Gillespie, jazz-muzsikus († 1993)
1921 • Malcolm Arnold, zeneszerző († 2006)