vissza a cimoldalra
2019-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8128)
A nap képe (2155)
Társművészetek (1406)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Balett-, és Táncművészet (5879)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Kimernya? (3218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1762)
Erkel Ferenc (1063)
Franz Schmidt (3421)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1312   Edmond Dantes • előzmény1310 2019-07-08 08:52:34

Nézd, a helyzet az, hogy ami Beregszászon, 25 évvel ezelőtt -és azt követően- talán kiváló művészi teljesítmény volt, az, ami Debrecenben a 2000-es években talán kiváló művészi teljesítmény volt, az Budapesten a 2010-es évek közepén-végén és a bőséges fővárosi kinálat mellett talán kevés, főleg az "ország első prózai színházában" kevés. A jelek -az immár  statisztikailag is kimutatott érdektelenség- szerint biztosan kevés. Hangsúlyozom, hogy ezzel a megjegyzésemmel nem a vidéki vagy a határon túli színtársulatokat becsülöm le, a 2008-2013 közötti Nemzeti-vezetés sikereire sem hivatkozom, kizárólag a napokban közzétett hivatalos statisztikát osztottam itt meg. Nem lehet azonban elhallgatni, hogy Vidnyánszky Attila interjúiban -ellentmondásban a statisztikai adatokkal- rendre telt házakról, nagy szakmai és közönségsikerekről nyilatkozik. Hirtelenjében egy egy évvel ezelőtti interjút találtam: 95% feletti nézettségről beszélt. Nem hinném, hogy az ehhez az adathoz képest -stílszerűen szólva- drámai közönség- és bevételcsökkenés csak a most zárult 2018/19-es évadban következett volna be...

MÁO már csak azért is "szerencsésebb" a Nemzetinél, mert a fővárosban gyakorlatilag nincsen konkurenciája, a vidéki operatársulatok pedig már csak valószínűleg szerény(ebb) anyagi helyzetük és ebből is adódó műszaki-személyi lehetőségeik miatt sem versenyezhetnek "az ország első zenés színházával". Az általad igényelt felismerést nem az Operaház felől kellene várni-remélni, hanem a kulturális vezetés-kormányzat részéről, ahonnan azonban éppen az ellenkezője tapasztalható és a folyamat -pestiesen szólva: a helyzet- csak "fokozódik", nem lassan: viharos gyorsasággal.

1310   IVA • előzmény1307 2019-07-07 23:36:35

Nem egyszer, sem százszor… Százszor azért nem, de többször megjegyeztem már, hogy amikor a magyar „színházi szakma” (igazgatók, kritikusok) még nem polarizálódott ennyire, szóval a Vidnyánszky honi megjelenésekor „mértékadó” szakma nemhogy igazolta, zabálta ezt a szemfényvesztőt. Örömtelenül nézem, ahogy egyre jobban küszködnek a maguk főzte falatokkal.
Káröröm tehát nincs bennem – hogyan is lenne, amikor magam is látom a kárát, hogy nincs miért elmenni a Nemzetibe. De nagyon szeretném, ha a „szakma”, és mindenekelőtt a Magyar Állami Operaház felismerné: Vidnyánszky nincs egyedül! Tele vagyunk egyéb Vidnyánszkykkal, sőt még importálunk is belőlük, és érdemes lenne világosan látni: aki a színpadon hazudik, az a politikai és közéletben is képes erre. Vagyis közveszélyes.

1307   Edmond Dantes 2019-07-07 12:55:40

1,8 milliárdos állami támogatás mellett 150  milliós veszteség a Nemzeti Színházban: a nagyszínpadon játszott előadások nézőinek még a hivatalos jelentés szerint is csak a fele fizet a jegyért, a többi helyet vattázással töltik fel, már ha az ingyenjegyesek egyáltalán elmennek az előadásokra. (A rendszer morálisan romboló hatásáról nem szólva.) A tao-támogatások megszüntetésével -ami számos sikeres társulat működését veszélyezteti vagy lehetetlenítheti el- jól járt Vidnyánszky Attila Nemzeti Színháza, mert a tao pótlására létrehozott alapból tavaly 400 millió Ft jutott a Nemzetinek. További részletek a hvg.hu-n itt olvashatók. Érdekes lenne ugyanez a statisztika akár -amikor még nyitva volt- az Erkelt az Operaházzal együtt számítva, akár -MÁO bezárása óta- csak az Erkel Színház valós -teljes áron jegyet váltó- közönség-látogatottságára nézve, ősztől pedig Erkel és Műhelyház, főleg ha utóbbiban is (éspedig vastagon) fizetőssé válnak a produkciók.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Pesti Krisztus Király Plébánia

Mészáros Péter (ének), Bali János (furulya), Pétery Dóra (orgona)
"Concerti Ecclesiastici / Geistliche Koncerte"
Ars Sacra Fesztivál

18:00 : Budapest
Evangélikus Országos Múzeum

Szabó Balázs (orgona)
"Harmóniák harmóniumon"
Ars Sacra Fesztivál

18:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Premontrei Kántorátus
Műv. vez.: Kocsis Csaba, Farkas Domonkos és Balogh P. Piusz O. Praem. apát
Polifón vesperás
Ars Sacra Fesztivál

18:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Békefi Edina, Brassói-Jőrös Andrea, Tatai Nóra (ének), Szabó Ferenc János (zongora)
VIARDOT: 6 Chansons du XVe siècle – No. 6 Les trois belles demoiselles
KEDVES CSANÁD: Új mű (ősbemutató)
ifj. VÉGH JÁNOS: Tavaszi dal (1865)
RAFF: Frühling auf dem Lande, op. 184/3
BEISCHER-MATYÓ TAMÁS: Tószunnyadó (tercett-verzió, 2019, ősbemutató)
SZIGETI MÁTÉ: Canciones excéntricas (2018, ősbemutató)
MASSENET: 3 Mélodies, deux duos et un trio, op. 2

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Tóth-Vajna Zsombor (klavikord)
Ars Sacra Fesztivál

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
19:00 : Győr
Richter terem

Győri Filharmonikus Zenekar
vez.: Medveczky Ádám
DUBROVAY: Ünnepi zene
BARTÓK: A fából faragott királyfi - szvit, BB 74
RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Seherezade, op. 35
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)