Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

1077 Edmond Dantes 2016-11-01 13:48:14
Molnár Ferenc halhatatlan regényét is elérte a balsors avagy a j o b b (?) sors: a Dés László-Geszti Péter szerzőpáros, Grecsó Krisztián (szövegkönyv) és Radnóti Zsuzsa (dramaturg) musicalt alkotott belőle, premier előtti előadásait a hosszú ünnepre időzítette a Vígszínház. Ahogyan nemzedékek nőttek fel, jöttek és mentek el A Pál utcai fiúk 110 éves élete alatt, megjósolható, hogy a társulat is hosszabb időre berendezkedhet a produkció előadására, amit így a fellépők közül számosan ki fognak "nőni". A regény időtlen időszerűsége vagy ha úgy tetszik, korszerűtlen korszerűsége, üzenete minden korban -divatos szóval élve- átjött és át fog jönni eztán is. Üdítő kivétel az iskolai kötelező olvasmányok között, amiknek többsége, bevalljuk vagy sem, napjainkra vagy már korábban, bizony elavult. Rácz tanár úr elmaradhatatlan Bunsen-égője azonban mindig és mindenki számára lángra fog kapni. A Vígszínház újdonsága eleinte kissé ellenállni látszik a színpad elvárásainak: bár rögtön "ott vagyunk" a nyitó jelenet kémiaóráján vagy utána a híres, édes Grundon, a színpadi ritmus számomra kissé döcögős, később a Vörösingesek színre lépésével aztán felpörög. Természetszerűleg meg kell szoknunk azt is, hogy itt és most kizárólag fiú-férfi szereplők fognak játszani-énekelni-táncolni, ami bizonyos monotonsággal jár miként -előkelő, megtisztelő hasonlat következik!- Puccini Angelica nővér-operájában a csak női hangokat megszólaltató muzsika. A hivatalos műfaji megjelölésből ("zenés játék") az első rész java inkább játék, néhány zenés betéttel, később és szünet után már több a zene. Kimaradtak a Nemecsek-szülők, így a grund őre, Janó (Gados Béla) párszavas szerepét leszámítva Fesztbaum Béla mértéktartó, érzelmesen szigorú Rácz tanár ura az egyetlen "öreg". A "fiúk" közül élre kívánkozik Józan László karcos-kemény Áts Ferije, hibátlanul hozza a figura összetett, tisztességes-rosszfiú karakterét. Wunderlich József nehezebben birkózik meg Bokával, talpig becsületes-kristálytiszta jellemű alakokat amúgy is nehezebb átütően megformálni. Csapó Attilának könnyebb s egyben bonyolultabb dolga van: áruló majd megtérő Gerébje, jellemhullámzása, -fejlődése valahogy nem ütött szíven. A főhős, csupa-nagybetűs NEMECSEK ERNŐ szerepére kicsit le kellett betegíteni-gyengíteni az általam a tévés Egynyári kalandban megismert, kisportolt Vecsei Miklóst: görnyedt tartással, kisfiús frizurával, bő ruhában többé-kevésbé sikerült elhitetnie, hogy ő a legkisebb lábú, legvéznább Pál utcai fiú, egyben a legnagyobb hős is. Király Dániel/Csónakos,Tóth András/Kolnay, Zoltán Áron/Barabás, Szántó Balázs/Weisz, Csiby Gergely/Richter, Medveczky Balázs/Csele és Kovács Olivér/Leszik nevét másoltam még ide a színlapról a Pál utcaiak közül. Jók a vörösinges Pásztorok: Ember Márk és Nádas Gábor Dávid, Szebenics kis szerepét Tóth Máté alakítja. A Vörösingesek csapatát a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium 'színész-és táncos képzésének növendékei' adják elő. Szenzációs, szinte főszerepet kap az előadásban Khell Csörsz sokfunkciós díszlete, amint iskolapadokból pillanatok alatt farakásokká vagy éppen füvészkerti híddá, üvegházzá, búvóhellyé alakul, az szinte jelkép: mind-mind a gyerekek életének kulcshelyszíneit jeleníti meg bravúrosan. Kifejezőek Benedek Mari jelmezei. Horváth Csaba táncai akkor a legjobbak, amikor a srácok testükkel-kezükkel "verik a tamtamot". Marton László higgadt távolságtartással, túlfűtöttség nélkül irányítja a népes szereplőgárdát. És a fináléban a kötelező mai üzenet sem marad el: a két csapat együtt énekel a grund (értsd: a haza) közös, minden ellenségeskedésen, viszályon felülemelkedni parancsoló szükségéről.

1076 lujza 2016-10-31 01:01:24 [Válasz erre: 1075 cviki57 2016-10-30 19:21:21]
Nagyon köszönöm! Érdekes, a BMC-ben feliratozva vetítették, nem szinkronizálva. Egyébként csak ajánlani tudom ezt a filmet.

1075 cviki57 2016-10-30 19:21:21 [Válasz erre: 1073 lujza 2016-10-26 02:33:19]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=qozsPO9Z02U;A Vezeklés a youtube-on[/url]

1074 Búbánat 2016-10-30 18:26:36
[url] http://mng.hu/programnaptar/muzeum-opera-172; Múzeum+ OPERA [/url] mng.hu 2016. november 10., csütörtök, 18.00–22.00 A Magyar Nemzeti Galéria novemberi Múzeum + estje nem véletlenül szól az operáról. A harminc év után újjárendezett 19. századi állandó kiállításunk igazán látványos keretet nyújt az operáról szóló programjainknak. Erről szól az Élő Múzeumcafé beszélgetése is. Az opera nagy korszaka a 19. század. Történelem, látványos díszletek, szerelem, dráma, szenvedély – mindaz, ami a 19. század festészetében is mindmáig annyira magával ragadja a nézőt. Tárlatvezetéseinken kalauzunk lesz az Operaház főigazgatója, közelebbről is megismerjük a 19. század világát, és a legnépszerűbb magyar operahőst, Hunyadi Lászlót. Az Aida világát egy egyiptológus előadása hozza közelebb hozzánk. Ízelítőt kapunk Alföldi Róbert új Varázsfuvola-rendezéséből és természetesen mindezek mellé tapintható tárlat, workshop, teaház, etyeki borok és zene. VENDÉG TÁRLATVEZETŐINK 18.00 ÓKOVÁCS SZILVESZTER, a Magyar Állami Operaház főigazgatója 20.00 ROST ANDREA Kossuth-díjas operaénekes

1073 lujza 2016-10-26 02:33:19
A BMC könyvtárában Tengiz Abuladze grúz filmrendező Vezeklés című filmjét vetítették, az apropót a benne szereplő Arvo Part zenék adták. Én ezt a filmet valamikor a rendszerváltás előtt láttam, és akkor nagyon megrázott. Kíváncsi voltam, ma is hat-e még, de szerencsére igen. A zsarnokságról szól, szépen, megrázóan. A kemény téma ellenére a csehekre jellemző humorral van megtűzdelve, és gyönyörű, költői álomképekkel. Ha valaki hozzá tud férni, tudom ajánlani.

1072 Ardelao 2016-10-25 11:26:07
[url] http://vasarnap.ujszo.com/2016/04/17/konnyek-nelkul-bara-margit; Könnyek nélkül - Bara Margit [/url]

1071 tiramisu 2016-10-23 16:18:21 [Válasz erre: 1070 Cilike 2016-10-23 15:26:04]
:-)

1070 Cilike 2016-10-23 15:26:04 [Válasz erre: 1069 Edmond Dantes 2016-10-23 14:54:11]
Érdekes, én is pont most néztem meg, két napja. Az az igazság, hogy másra számítottam. Nem úgy, hogy jobbra, vagy rosszabbra - másra. Azt hittem, egy vicces film lesz, amint jót kacagok. Nem ez a helyzet. Bár az éneklési jelenetek valóban nagyon mulatságosak, az egész sokkal, de sokkal emberibb, meghatóbb. Persze, lehet kérdezni:mit sajnálunk egy milliomosnőn, miért nem lehet neki megmondani, hogy nincs tehetsége az énekléshez, hogy szörnyű, amit csinál? Meryl Streepben van a titok nyitja. Ahogy ő játssza a szerepet, nem lehet nem szeretni. Pontosan meg lehet érteni, hogy a pénz nem minden. Bevallom, én sírtam, de jó értelemben, meghatottságtól, még ha tudom is, hogy idealizált történetet láttam, de a remek színészek olyan élményt tudtak adni, ami több volt, mint amire számítottam.

1069 Edmond Dantes 2016-10-23 14:54:11
Megnéztem a fórumon már szétszedett Florence Foster Jenkinsről szóló Florence - A tökéletlen hang c. filmet. Pontosabban: Florence élete utolsó hónapjainak-heteinek nagyjából valósághű, hangulatos krónikáját, Stephen Frears (rendező) és Nicholas Martin (forgatókönyvíró) munkáját. A "hangulathoz" a nézőtéri feszengés-fészkelődés, a kínos szituációkban érzett nemszeretem-érzés, inkább-elbújnék-fíling ugyanúgy hozzátartozik mint a meghatottság, szeretet, sajnálkozás vagy hahota. A film pont attól jó, hogy (miként főhősnője) sokféle érzést vált ki, kiből-kiből ízlése, egyéni alkata, értékrendje szerint. Saját utólagos tapasztalatom alapján azt tanácsolom mindenkinek, aki megnézi a filmet, hogy előzetesen legalább a wikipédián fellelhető Florence-életrajzot és az onnan kinyitható kapcsolódó oldalakat olvassa el, hogy tárgyszerűen nagyjából előre képbe kerüljön. 1944 rettenetes évét írjuk, Florence ekkor 76 éves, ismert felvétele(i) is ebben az évben (!) készült(ek), a nevezetes Carnegie Hall-beli hangverseny 1944. október 25-én volt. A szerencsére szintén csak utólag olvasott kritikákban sok a tévedés, ami miatt más = téves megvilágításba kerülhet/nek Florence -és férje- élete, személyisége, motivációja, az életpálya, benne az énekesi "karrier" mozgatórugói. Hugh Grant szinte önmagát játssza el és valóságosan önmagát múlja felül a férj-menedzser St Clair Bayfield szerepében és bár a valóságoshoz képest túlfiatalítva és kissé túljátszva szerepét, nagyon jól hozza Simon Helberg a zongorakísérő, Cosmé McMoon figuráját. Meryl Streep immár sokadik tuti szerepfilmjét kapta meg (kérte el?), alakítása ezúttal is vérprofi, hibátlan: nem kevesebb, de nem nem több. A téma iránt érdeklődőknek jó szívvel ajánlom a 110 perces darabot. PS A film végén többek közt megtudhatjuk, hogy a Carnegie Hall hangtárából mind a mai napig az említett koncert anyaga a legtöbbször kikért felvétel.

1068 Edmond Dantes 2016-10-11 19:21:22 [Válasz erre: 1067 Edmond Dantes 2016-10-11 17:39:13]
Christopher Marlowe: II. Edward CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál Budapest Music Center, 2016. október 9. 15h00

1067 Edmond Dantes 2016-10-11 17:39:13
Világirodalom-történetében Szerb Antal Marlowe-t -nyilván nagyrabecsülése jeleként- Shakespeare Keresztelő Szent Jánosának titulálja, ám ma legismertebb, legtöbbet játszott és 1991-ben Derek Jarman által meg is filmesített drámáját meg sem említi. (Ruszt József is 1991-ben vitte színpadra a II. Edwardot az akkor kivirágzó Budapesti Kamaraszínházban, Gálffi Lászlóval a címszerepben.) Most Alföldi Róbert rendezte meg a darabot a Café Budapest (lánykori nevén Budapesti Őszi Fesztivál) felkérésére, de hírek szerint a produkció túléli a fesztivál néhány előadásos szériáját és hamarosan átkerül a budai Átriumba. Marlowe nem tett se többet, se kevesebbet mint nagyjából a történtekhez híven megírta a saját neméhez (túlságos nyíltsággal?) vonzódó király és környezete történetét, s ezzel beírta magát a világirodalomba is. (A sztori Druon Az elátkozott királyok c. közismert regényében is megjelenik mellékszálként.) Reneszánsz nyíltsággal, bővérűséggel feszegeti a közhatalom csúcsán lévő(k) köz- és magánélete-magánerkölcsei összeférhetőségének-összeférhetetlenségének határait vagyis azokat a kérdéseket, amelyek, más "vetületben" ugyan, de napjainkig aktuálisak...hogy ne menjünk messzebbre, magában Angolországban is amint azt, csak két 20. szd.-i példával illusztrálva, VIII.Edward és Károly herceb&Lady Diana "esete" fényesen jelzi. A "bővérű" jelző a színpadi és valóságos történésekre is érvényes: szinte mindenki és mindenkinek az ellensége, utóda a kín- és vérpadon illetve utóbbival egyenértékű halállal végzi be földi létét, a már nem-király Edwardon kívül szerelme (Gaveston), fivére (Kent), Spencer(ék), Mortimer, a királyné tanácsadója-szeretője és mások. Izabella királyné a fia, III.Edward kegyelméből megússza egy szimpla hazaszáműzetéssel Franciaországba. Alföldi rendezésében az a meglepő - ha ez meglep valakit- hogy nincs benne semmi különösebben meglepő. Minimál- de jól működő, helyszín-csereszabatos díszletek közt, jól stilizált jelmezekben (díszlet-jelmez: Tihanyi Ildi) pereg a dráma, csupán 1-2 jelenetet éreztem kicsit hosszadalmasnak. Egyetlen jelentős kifogásom: Gavestont és a gyermek III.Edwardot azonos színész játssza, ugyan miért? Eszmei mondanivalót nem látok e szerepkettőzésben, takarékosság címén meg szerencsétlen dolog lenne. Jelentős és nem csupán "szakmai" szerepet kapnak a zenészek: Lengyel Zoltán/orgona, Szűcs Péter/klarinét-szaxofon, Zétényi Tamás/cselló, ők is "be vannak rendezve" az előadásba. Olykor "csak" gesztusokkal, olykor megszólalnak, olykor egy aktuális hullát cipelnek...és közben sokat és jól zenélnek. Fekete Ernő a tőle megszokott és elvárt magas színvonalon hozza a szerelmes és szerelmei közepette arányt tévesztő, munkakörét nem kellő alázattal ellátó/el-nem-látó királyt és a megkínzott-szenvedő trónja-fosztottat, jeles kollégái között is uralja a színt. A boldogult, egykori Alföldi-Nemzetis csapatból itt Radnay Csilla, Szatory Dávid és Makranczi Zalán alakításának örülhettünk, ahogy az "öregek" közül Jordán Tamásnak és Gyabronka Józsefnek, aki a sajnos már szintén csak egykori Krétakörben teljesedett ki színészileg. Patkós Márton, Mihályfi Balázs, Medveczky Balázs, Fábián Szabolcs és Sztarenki Dóra közreműködése tette teljessé azt az illúziónkat, hogy Alföldi Róbert úgyszólván mindig, mindenhol csapatot, együttest tud létrehozni - akár csak egyetlen produkció erejéig mint tette azt ezúttal a Budapest Music Centerben.

1066 Búbánat 2016-10-02 22:28:44
[url] http://allee.hu/esemenyek/operatorteneti_kiallitas; Operatörténeti kiállítás [/url] Ismerd meg az Operaház, a magyar operajátszás és az opera történetét! Az Allee Bevásárlóközpontba látogatók megismerkedhetnek az opera évszázadokra visszanyúló múltjával és a legizgalmasabb kulisszatitkokkal. Az ismert szerzők és előadók bemutatása mellett felidézhetjük a magyar operacsillagok legendáit. [url] http://allee.hu/esemenyek/nyerj_ketfos_luxushetveget_becsbe; Nyerj kétfős luxushétvégét Bécsbe [/url] Szeretnél részese lenni az opera varázslatos világának? Vásárolj 5000 Ft felett az Allee bármelyik üzletében október 1. és 31. között! Ha szerencsés vagy, a rengeteg értékes nyeremény mellett fődíjként kétfős luxushétvégét is nyerhetsz Bécsbe, páros belépővel a Bécsi Operaházba! A játékszabályzatot [url] http://allee.hu/communication/jatekszabalyzat_operamesek_a_kifuton.pdf; itt [/url] tudod megtekinteni. [url] http://allee.hu/esemenyek/operamesek_a_kifuton; Operamesék a kifutón [/url] Monumentális divat- és táncbemutatók az Allee-ban Világhírű operák inspirálták az Allee Bevásárlóközpont Operamesék a kifutón Divathetek idei rendezvénysorozatát. Az etióp királylány, a spanyol cigánylány vagy éppen Cso-cso-szán is megjelenik a nagyszabású és ingyen látogatható divatshowkban, ahol modellek, táncosok formálják meg a jól ismert szerepeket és mutatják be a legújabb őszi kollekciókat. A divatbemutatók 2016. október 7-8-9. és 14-15-16. között lesznek láthatók a bevásárlóközpont földszinti nagyszínpadán. A különleges showműsorhoz kapcsolódik egy nyereményjáték és egy operatörténeti kiállítás, amely segítségével a Magyar Állami Operaház régmúltjából is megtudhatunk érdekes információkat. A divatbemutatókat az Allee szakembergárdája Lukács Gabi és Lakatos Márk segítségével álmodta színpadra. Két októberi hétvégén keresztül összesen 16 fergeteges divat- és táncshow várja az érdeklődőket az Allee Bevásárlóközpontban. Az Aida, a Diótörő, a Carmen, az Álarcosbál, a Háry János, a Figaro házassága, a Szentivánéji álom, a Pillangókisasszony, a Hattyúk tava, a Rigoletto, a Traviata, vagy éppen a Sevillai borbély ihlette azokat a divatbemutatókat, amelyek 2016. október 7-8-9. és 14-15-16. között lesznek láthatók a bevásárlóközpont földszinti nagyszínpadán. Az ingyenesen megtekinthető divatbemutatók időpontjai: október 7., péntek 16:30/A 18:00/B október 8., szombat 14:00/A 15:30/B 17:00/A október 9., vasárnap 14:00/A 15:30/B 17:00/A október 14., péntek 16:30/B 18:00/A október 15., szombat 14:00/B 15:30/A 17:00/B október 16., vasárnap 14:00/B 15:30/A 17:00/B

1065 Edmond Dantes 2016-09-19 15:38:08 [Válasz erre: 1064 Edmond Dantes 2016-09-19 15:34:01]
Kohlhaas - Szkéné Színház A Szkéné Színház, a Zsámbéki Színházi Bázis és a MASZK Egyesület (Szeged) közös előadása, 2016. szeptember 18.

1064 Edmond Dantes 2016-09-19 15:34:01
Kohlhaas Mihály valóságban létező alakja Kleist elbeszélése (majd annak dramatizált változata) nyomán lett ikonikus figura, aki Szerb Antal szavaival "olyan becsületes, hogy becsületének, jussának merev védelmében rablóvezér lesz". A XX. szd. fedezte fel igazán Kleistet és életművét s lett, ismét Szerb Antalt idézve, ám az ő megállapításától ("sosem vált népszerű íróvá") teljesen eltérően, máig nagyon keresett színpadi szerző, Kohlhaas pedig számos további mű fő- és antihőse. A produkció persze nem hagyja ki a mának szóló áthallások lehetőségeit, de sem reménykedni sem aggódni nem szükséges: nem "direkt" politikai színházat látunk. A Szkéné Színház, a Zsámbéki Színházi Bázis és a MASZK Egyesület koprodukciója sikeres vállalkozás. Hegymegi Máté hivatalosan színházrendező és fizikai színházi koreográfus. E kettős végzettsége adódik össze az előadásban, aminek stiláris előképei a Krétakörben (W - munkáscirkusz stb.) már léteztek, sőt: virultak. A címszereplő, Nagy Zsolt "nagyzsoltos" fizikai képességei mellé ezúttal remek dobszólóval is előrukkol; öröm volt látni a Nemzeti Alföldi-érájában kiugrott Bánfalvi Esztert kissé sápadt kettős ("Első" kanca és Kohlhaasné) szerepében, a "másik" kancát és Kohlhaas lányát Bach Kata játszotta-mozogta. A férfi szereplők közül Nagy Norbert tronkai Vencelként nem volt igazi ellensúly, noha ténylegesen ő Kohlhaas igazi céltáblája, a lócsiszár végül már beérné a rajta venni kívánt elégtétellel. A társulat -a már említettek mellett Fehér László, Jankovics Péter, Király Attila, Kárpáti Pál, Pallag Márton, Horkay Barnabás- egységes, színvonalas produkciója elfedi az apróbb bakikat, kiegyenlíti az itt-ott észlelhető hiányosságokat. Igazi kulcsszereplő pedig őselemünk, a víz: szinte az első perctől az utolsóig benne tocsognak-locsognak, hemperegnek, küzdenek, szenvednek, élnek-halnak a közreműködők. Mi úgyis tudjuk Petőfi óta: Azért a víz az úr!

1063 Edmond Dantes 2016-07-24 12:51:25
Esterházy Péter emlékének szentelik Eötvös Péter Halleluja című oratóriumát a Salzburgi Ünnepi Játékokon. A mű szövegkönyvét Esterházy készítette, Daniel Harding brit karmester vezényletével a Bécsi Filharmonikusok adják elő július 30-án, a Magyar Rádió Énekkara közreműködésével. Az ünnepi játékok így tiszteleg a nagy európai gondolkodó, Esterházy Péter előtt. Sokan máris "Esterházy-oratóriumként emlegetik a darabot. Továbbiak itt: http://www.salzburgerfestspiele.at/concert/salzburg-contemporary-2016/eotvos/vienna-philharmonic

1062 cviki57 2016-07-24 07:33:38
AZ M3-as TV 10.25-től egy 2004-ben Alessaro Barricoval készült portréfilmet sugároz. Barrico Vértelenül című könyvéből készült a librettója Eötövös Péter Senza Sangue operájának, amelyet az Armel fesztiválon láthattunk. [url]http://concert.arte.tv/fr/partenaires/armel-opera?language=en;és itt még egy ideig[/url]

1061 lujza 2016-07-20 01:27:09 [Válasz erre: 1060 Heiner Lajos 2016-07-19 18:58:14]
Gerne!

1060 Heiner Lajos 2016-07-19 18:58:14 [Válasz erre: 1059 lujza 2016-07-19 02:52:26]
So vielen Dank für diese Information!

1059 lujza 2016-07-19 02:52:26
Németül értőket, ha érdekli, a deutschlandfunk Esterházy Péter halála alkalmából megismételt egy 2013-as adást, melyben kedves zenéiről beszél. Szombatig még meghallgatható itt: http://www.deutschlandfunk.de/am-mikrofon-der-schriftsteller-und-essayist-peter-esterhazy.827.de.html?dram:article_id=360228

1058 Haandel 2016-07-16 17:56:37 [Válasz erre: 1057 Momo 2016-07-13 23:41:26]
Columbo? Akkor, ''Just one more thing ~ csak még egy dolog'' (Columbo), illetve érdekesség: By 1835 Marie had settled down in [url]https://en.wikipedia.org/wiki/221B_Baker_Street;Baker Street[/url], London, and opened a museum.... [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds;Wikipedia[/url] & [url]https://www.madametussauds.co.uk/london/en/;The Sherlock Holmes Experience[/url] (Valami nAgyon gyanús... ;-)

1057 Momo 2016-07-13 23:41:26 [Válasz erre: 1056 Haandel 2016-07-13 20:25:24]
Igen. Most szerepelt [url]http://www.imcdb.org/i112124.jpg;a hétvégi Columbo epizódban[/url]. :-) Érdekesség, hogy nem a panoptikum [url]https://photos.tripomatic.com/photo/600x380/612664395a40232133447d33247d3832333534373936.jpg;valódi épülete[/url] szerepelt a film végi külső jelenetben. A [url]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Royal_College_of_Music_-_April_2007.jpg;Királyi Zeneakadémia[/url] homlokzatára írták ki, hogy London Wax Museum.

1056 Haandel 2016-07-13 20:25:24
[url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussaud_panoptikuma;Madame Tussaud panoptikuma[/url] Marie Tussaud (1761-1850) Anna Maria Grosholtz néven született Strasbourgban, Franciaországban. …

1055 Héterő 2016-06-28 19:48:08 [Válasz erre: 1054 Haandel 2016-06-28 18:07:47]
[url]http://admin.wagnertarsasag.hu/doc/images/hollandi.jpg;Jól mutat Wagner-illusztrációként is.[/url]

1054 Haandel 2016-06-28 18:07:47
[url]http://img04.alkislarlayasiyorum.com/images/sipsak/34390_20100705212319.jpg;Ajvazovskij[/url] [url]https://www.bing.com/images/search?q=Ajvazovskij&go=Submit+Query&qs=ds&form=QBIR;Images[/url] Wikipedia [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Aivazovsky;Ivan Aivazovsky[/url]

1053 Búbánat 2016-06-20 12:02:31
Az M3 tévé éjjeli műsorsávjában láthatjuk: 2016. június 21. kedd 00:00 - 00:55 „A Mester - 100 éve született Nádasdy Kálmán” Művészeti műsor (2004) Nádasdy Kálmán rendező, színházigazgató, színészpedagógus, műfordító. Tanítványai, színészei, opera-énekesei legendákat mesélnek róla. A műsorban néhányan felidézik varázslatos alakját, lebilincselő óráit és csodálatos rendezéseit. A mindennapjaira, felesége, Birkás Lilian operaénekes emlékezik. Rendezte: Kovács Júlia Időtartam: 55 perc Ismétlés: holnap, június 21., M3 TV, 13.40 - 14.40

1052 Edmond Dantes 2016-06-20 09:20:18
A 2016-os POSZT díjazott előadásai 2016. jún 18. szombat A szakmai zsűri díjai: Legjobb előadás: MACSKA A FORRÓ BÁDOGTETŐN Rendező: Zsótér Sándor Kecskeméti Katona József Színház Legjobb rendezés: Horváth Csaba A TE ORSZÁGOD Forte Társulat/Trafó Legjobb női főszereplő: Trokán Nóra MACSKA A FORRÓ BÁDOGTETŐN Kecskeméti Katona József Színház Legjobb férfi főszereplő: László Zsolt LEAR KIRÁLY Radnóti Miklós Színház, Budapest Legjobb női mellékszereplő: Danis Lídia MOLIÈRE: TARTUFFE Jászai Mari Színház, Tatabánya Legjobb férfi mellékszereplő: Tasnádi Bence AZ OLASZLISZKAI Katona József Színház, Budapest Legjobb jelmez: Adriana Grand VÍZKERESZT, VAGY AMIRE VÁGYTOK Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy Legjobb díszlet: Menczel Róbert LEAR KIRÁLY Radnóti Miklós Színház, Budapest Legjobb dramaturg: Szikszai Rémusz MOLIÈRE: TARTUFFE Jászai Mari Színház, Tatabánya Különdíj: A Liliomfi teátristáinak Budaörsi Latinovits Színház A közönségzsűri díja: PISZKAVAS Pécsi Harmadik Színház A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díja: Horváth László Attila TÚL ZAJOS MAGÁNY Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza A Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj: Füsti Molnár Éva PISZKAVAS Pécsi Harmadik Színház A MASZK Országos Színészegyesület és a Mozaik Művészegyesület díjai: A legjobb férfi szereplő: Szatory Dávid LEAR KIRÁLY Radnóti Miklós Színház, Budapest A legjobb női szereplő: Csombor Teréz MACSKA A FORRÓ BÁDOGTETŐN Kecskeméti Katona József Színház A Fidelio különdíja: A LILIOMFI teátristái Budaörsi Latinovits Színház

1051 Haandel 2016-06-05 09:30:28
[url]http://www.cbsnews.com/news/googles-gigapixel-camera-reveals-details-in-famous-works-of-art/;Google's gigapixel camera reveals exquisite details in famous works of art[/url] … "The capture time has been reduced drastically," Marzia Niccolai, technical program manager at the Cultural Institute, told The Verge. "Previously, it could take almost a day to capture an image. To give you an idea, now if you have a 1 meter by 1 meter painting, it would take 30 minutes." … View images in ultra high resolution [url]https://www.google.com/culturalinstitute/project/art-camera;Art Camera Images[/url]

1050 joska141 2016-05-31 06:40:36 [Válasz erre: 1048 IVA 2016-05-30 23:56:52]
Nagyon-nagyon egyetértek Önnel, Hamvai Kornél fordításait-átdolgozásait illetően. Sajnos nevezett szerző ezekkel az átdolgozásokkal teljesen meghamisítja az eredeti művek szellemiségét. Gondoljunk bele: a Madách Színházban bemutatott Feydeau fordítása-átdolgozása – Kézről-kézre – gyakorlatilag megbukott. A több színházban bemutatott Camoletti: Boeing, Boeing habkönnyű vígjáték átdolgozásában, a mobil telefonok alkalmazásával a darab alapvető – akkori technikai színvonalra épülő – komikumforrását iktatta ki. És így tovább lehetne sorolni. Érdekesség, hogy saját fordításait-átdolgozásait és újra meg újra átdolgozza, ezzel természetesen mindig közönségesebb lesz, jó példa erre a József Attila színházban bemutatott Ikrek, melyet a Madách Színházban már szájbarágósabb 1*3 néha 4 címmel játszanak. Már eljutottam oda: ha valamelyik színház Hamvai Kornél fordítást-átdolgozást hírdet, messze elkerülöm. Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet erre az Edward Albee előadásra.

1049 IVA 2016-05-30 23:58:17 [Válasz erre: 1047 Edmond Dantes 2016-05-30 08:58:37]
Az Örkény Színház közönsége nagyon szeret tapsolni az Örkény Színházban. Rossz szülő módjára szereti színházát. Mindkét beszámolód érdekes és élvezetes.

1048 IVA 2016-05-30 23:56:52 [Válasz erre: 1046 Edmond Dantes 2016-05-25 10:14:26]
A meghágás eredeti értelmében nem trágár, emberre értelmezve persze durva, viszont érzékletes. Egy másik beszámolóban azt olvastam, hogy Hamvai fordításában különben hemzsegnek a trágárságok. Ezt – pontosabban ennek már a hírét is – azért kifogásolom, mert a nyelvezet „mai köntösbe öltöztetése” ugyanúgy az eredeti mű meghamisítása, mint helyszínének, miliőjének megváltoztatása azzal az ürüggyel, hogy a darabot közelebb kell hozni a mai közönséghez. Elbert János fordításában a darab három előadását láttam. A szövegen nyilván változtatgattak a dramaturgok, rendezők. A Madách Kamara előadásában (Lengyel György rendezését kb. 1968-ban láttam) meghökkentő volt a smárolok szó Tolnay Klári szájából. Az ő Marthája, némi kertelés után, nagy nehezen nevezte meg (mert szerinte ordináré kifejezés), mi hiányzik George-ból: a szufla. (Az utóbbi szerepben Gábor Miklós remekelt. Későbbi élményeim: 1999-ben a Radnótiban Gothár Péter rendezésében Csomós Mari és Bálint András, 2000-ben a Miskolci Nemzeti Színház produkciójában, Fehér György rendezésében a Merlinben Almási Éva és Andorai Péter játszotta a főszereplő házaspárt. És persze a film. A Centrál-beli előadásról nemcsak a mű fordításának híre beszélt le, hanem a férfi főszereplő választása is, akinek színészetét nem kedvelem.)

1047 Edmond Dantes 2016-05-30 08:58:37
Mikó Csaba: Apátlanok Örkény Színház, 2016. május 27. Nem tudom, mennyit ér "az évad legjobb magyar drámája"-díj, amit 2013-ban az Apátlanok nyert el, de ez a darab szimplán c s a p n i v a l ó. Igaz, legalább en bloc csapnivaló: tartalmában, dramaturgiailag, szövegében, színpadi megjelenésében egyaránt; egy szóval: menthetetlen. "Irodalmi színpad" párhuzamos, egymást követő monológokkal, többnyire "kifelé", a közönség irányába fordulva, egymáshoz csak elvétve beszélnek a színészek, éspedig szinte mindannyian jókora bakiparádét csapva, de mindegy is. A családregény (családdráma) bejáratott műfajában ennyire elrontani valamit mint ezt az alibidarabot, nos az tényleg "művészet". A (fél)amatőr rendezés is rásegít a fullasztó unalomra a nézőtér fullasztó melegében, utóbbiról legalább nem az alkotó(k) tehet(nek), hanem az energiával (nézőtéri hűtéssel) igencsak takarékos színház. Ha már takarékoskodnak, inkább az előadás folyamán egyre több, már-már szemet vakító vetítést és a vele járó energiapazarlást foghatták volna vissza, ha időben szólnak a rendezőnek: s o k! A produkció egyetlen értékelhető eleme a díszlet, Boros Lőrinc munkája. Egy kiadós búúúzás a végén elkelt volna, de a "kötelező" (?) vastaps nem maradt el: a közönség a pénzéért ezúttal is ragaszkodott a tenyértornához. Én eltekintettem tőle. Kedves Örkény Színház: neee! Üdvözlettel: egy viszonylag gyakori látogatójuk.

1046 Edmond Dantes 2016-05-25 10:14:26
Speciális "titka" lehet Edward Albee-nak, ami bő fél évszázada írt drámáját a divatos darabok sokaságát gyorsan elkoptató és gyorsan múló idő máig életben tartja. A titok nyitja valószínűleg az, hogy a Nem félünk a farkastól szerepdarab: nem véletlen, hogy Mike Nichols klasszikussá vált filmfeldolgozásában mind a négy szereplő Oscar-jelölést kapott s közülük ketten, Liz Taylor és a mára elfeledett Sandy Dennis el is vitte a szobrocskát. Házaspárok, családok házi titkai, egymás marcangolása, élveboncolása, bilik kiborogatása újból és újból színpadi és filmes slágertéma, ám a mássága okán "igazi" házasságban sosem élő Albee jól felépített darabja máig egyfajta kályha, igazodási pont az ebben a toposzban születő újabb alkotásoknak. Ezúttal a Centrál Színház tűzte ki eme irodalmi lektűrt, Hamvai Kornél frissen szóló, ütős, telitalálatos újrafordításában. Az amerikai kisváros kissé zsúfolt polgári szalonjában (díszlettervező: Pallós Nelli) a falon diszkréten elhelyezett Virginia Woolf-fotó utal az eredeti címre (Who's Afraid of Virginia Woolf?), aminek magyar (félre?)fordítása a három kismalac-mese gyerekdalocskájára hajaz: "Nem félünk a farkastól, farkastól, farkastól! Nem bánt az, csak megkóstol..." Kóstolgatja, hogy ne mondjam (fel)zabálja egymást rendesen Martha és George, a főszereplő-házaspár és ha marakodásban, gonosz(kodó) héjanászban nem is, de másképpen: sunnyogásban, álszenteskedésben a darab folyamán "méltó" párjuk lesz a másik duó, Honey és Nick is. A poénos szócsatákkal induló, hisztérikussá fokozódó csetepaté(k) után az előadás végére mégis megérkezik a katarzis, megteremtve az előadás legihletettebb pillanatait. Básti Juli is a fináléban magaslik önmaga fölé, a színpadot mindvégig betöltő, hatalmas sörényű perszóna ekkor omlik össze esendő, szinte törékeny emberi lénnyé. Rudolf Péter fordítva építkezik: az ő azaz az általa alakított George nagy produkciója az utolsó fél óra, hogy a legutolsó pillanatban ő is asszonyához szelídüljön...aztán "holnap újból folytatjuk?" Schmied Zoltán Nickje is alakul menet közben: jól nevelt, erkölcsös tudós-férj álarcát levetve, előttünk áll a törtető ifjonc, akinek házasság vagy adott esetben a rektor öregecskedő lányának meghágása (a szó a darabban hangzik el!) nem gond, csupán 1-1 lépcső a karrierhez vezető úton. Egyedül Honey (Ágoston Katalin) marad bugyuta, "szőke nő" karakterét megtartó statikus figura, a szerepből ennyit tud kihozni. Puskás Tamás rendezése tapinthatóan Básti Marthajára épül.

1044 tiramisu 2016-05-12 22:11:15 [Válasz erre: 1043 Búbánat 2016-05-11 10:26:08]
:-)

1043 Búbánat 2016-05-11 10:26:08 [Válasz erre: 1042 IVA 2016-05-11 04:50:57]
Tegnap délután arra jártam. „Kipróbáltam”. Nekem sem tetszik annyira az átépített tér. Talán a borongós idő is közrejátszott ebben…. Mindenesetre, ahhoz képest, amilyen lehetetlen állapotok voltak ott korábban, kétségtelenül megújult. Funkcióját igazán majd a következő napokban, hetekben fogja „visszakapni” és betölteni. Félek, hogy a régi „zsibvásár” visszatelepül. Továbbá probléma szerintem, hogy újra csak a villamos síneken lépdelünk át, hogy az immár „karcsúsodott” metróépülethez vagy a villamos peronokhoz eljussunk. Viszont határozottan több a "zöld" terület, és ez jó, csak aztán jönnek az ebek is...

1042 IVA 2016-05-11 04:50:57
Az építőművészethez kapcsolódva. Még nem tudom, mennyire (nem) fog tetszeni, ha ott járok, de [url]http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kesz-a-felujitott-szell-kalman-ter/;ez is elkészült[/url].

1041 Edmond Dantes 2016-05-05 09:22:24
Egyik élő klasszikusunk nagy mondásának: "túltoltuk a biciklit" analógiájára: "túltolják a kerekesszéket".

1040 IVA 2016-05-05 03:39:11 [Válasz erre: 1039 Búbánat 2016-05-04 18:27:49]
Ne siessünk annyira előre. „A lefúrt lábú (...) énekesek (...) ideje rég lejárt” – ugye, már nem szükséges feltüntetnem, kitől való idézetből szerkesztettem ezt? Most jön a görgő, guruló énekesek kora.

1039 Búbánat 2016-05-04 18:27:49 [Válasz erre: 1038 Búbánat 2016-05-04 18:21:59]
Színpad, film után még mi jöhet...

1038 Búbánat 2016-05-04 18:21:59 [Válasz erre: 1037 IVA 2016-05-04 01:00:51]
Lásd a 2653- sz. bejegyzésemet is az "Operett mint színpadi műfaj" topicból.

1037 IVA 2016-05-04 01:00:51
Szinte már műfaj: [url]https://bummm.hu/2016/04/kerekesszeken-erkezik-a-halal-tillaval-beszeltunk-uj-filmjerol/;a „kerekes székes film”[/url]

1036 Búbánat 2016-05-03 20:51:44
[url] https://nepszava.hu/cikk/1092922-120-eves-vigszinhaz---hol-vagy-szabad-vilag; 120 éves Vígszínház - Hol vagy szabad világ? [/url] Balogh Gyula, Népszava|2016. máj 3. 05:45 Maratoni, de sok szép, személyes pillanattal teli gálaesttel köszöntötte a társulat és a népes vendégfellépők hada a 120 éves Vígszínházat vasárnap este. Az éjfél után véget ért műsorban több budapesti és vidéki együttes is kivette a részét az ünneplésből. A több mint öt órás alkalmi produkcióban helyet kaptak közéleti kiszólások is. Volt, aki a Fesztiválzenekar támogatásának csökkentését hozta szóba, más arról beszélt, hogy a jelenlegi hatalom milyen kulturális értékeket tüntet el éppen, de szerencsére a Vígszínház továbbra is a maradók között van.

1035 IVA 2016-05-02 05:18:35 [Válasz erre: 1033 Edmond Dantes 2016-04-28 12:20:24]
Én arra tippelek, hogy a darab személye nem véletlenül törökszentmiklósi szintén, hanem Monori Lili is belefolyhatott az alkotás munkájába. Pazarul díszletezett Sámson és Delila-előadások fináléjában Dágon monumentális temploma omlik össze. Annak romjait is újjá kell építeni a következő előadásra, méghozzá annak második szünetében. Ilyen a kunszt.

1034 Haandel 2016-05-01 18:27:42
[url]http://www.theguardian.com/books/2012/oct/05/kafka-was-author-unmusical-will-self;Franz Kafka: was the author completely unmusical?[/url]

1033 Edmond Dantes 2016-04-28 12:20:24
Mundruczó Kornél: Látszatélet Proton Színház, Trafó, 2016. április 27. Korábbi, nagyon erős tartalmú és erős kivitelezésű színházi munkái sorába illeszkedve, (Wéber Katával közösen) ismét szerzőként is jegyzi legújabb produkcióját Mundruczó Kornél. A Látszatélet premierje tegnap este volt a Trafóban. Amikor éppen nem filmet rendez Mundruczó, hanem színházat csinál, valójában akkor is filmet látunk. Felfoghatjuk a darabot úgy is mint két, egymást követően játszódó anya-fiú történetet. Vászonra vetített hatalmas monológgal indul az előadás, amelyben az egyik -történetesen roma származású- anya, Ruszó Lőrincné, esedékes kilakoltatása ürügyén, netán elkerülése végett meséli el saját illetve családja élettörténetét: "honnan indultam-miért/hová érkeztem" s mint utóbb kiderült, számomra ez a nyitójelenet lett a darab legütősebb epizódja. Az egyvégtében játszott, csaknem kétórás darab valójában kétfelvonásos. Szünet helyett azonban az előadás másik nagy "dobását", a színváltozást helyén maradva nézheti végig a közönség, sőt, ez a színváltozás a mű szerves részévé válik: a szegényes lakásbelsőt rejtő dobozdíszlet vagy tízperces "cigánykerékkel" 360 fokban fordul meg, közben ízzé-porrá zúzódnak egy nyomorult élet szegényes bútorai, limlomja, jelképezve a magára maradt öregasszony életének összeomlását. A második szakaszban egy másik nyomorult sors kél nyomorult életre a romokon: brutális élettársa elől menekül a bérleménybe az új bérlő, becsempészve kisiskolás fiát. Itt is látunk filmes bejátszást az előzményekről, amik a fiatal anyát és gyermekét menekülésre késztették, aminél még ez a nyomorult józsefvárosi kégli is jobb lehet, amelyben a durva színváltozás után szinte egyetlen tárgy maradt csak a helyén: a falon függő, szőke kisfiú fényképe, amit még Ruszó Lőrincné fia, Istvánka avagy "Szilveszter" talált valahol és vitt fel a lakásba, mert ő is ilyen szeretne lenni: szőke és ami a lényeg, n e m-cigány. És erre a portréra h a j a z h a t a fiatal anya valóban szőke kisfia, talán azt jelképezve: szőkén és nem-cigányként is lehet az emberfia perifériára szorult nyomorult, hátránnyal induló pária. A darab vége felé aztán megjelenik Ruszóné filmes "álomjelenetében" már látott fia, "Szilveszter" azaz Istvánka is, hogy elvigyen egy bizonyos tárgyat, aminek kilétét nem árulhatom el, mert az előadás valószínűleg fő poénnak szánt záró csattanóját lőném le vele. Mundruczó ismét erős előadást hozott létre Proton-társulatával, szinte válogatás nélkül bele- és teleszórva napjaink aktuális, fájón "divatos" témáival: cigánykérdés, szegregáció, végrehajtás-kilakoltatás, halmozottan hátrányos élethelyzet(ű)ek, családon belüli (és kívüli) erőszak és más társadalmi igazságtalanságok. Kérdések sokasága...válasz azaz megoldás úgyszólván nincs. Az erős előadás azonban kevés és szegényes írott nyersanyagra épül. A szándékoltan elnyújtott jelenetek lassúsága, eseménytelensége egy idő után fárasztóvá válik, az elnyújtottság időhúzásnak tűnik, "legyen meg az egész estés terjedelem". Pedig bőven lett volna még miről beszélni, az alkotó azonban, bízva a néző türelmében és a látványelemekben, beérte a már említett hangsúlyosan vizuális effektek felsorakoztatásával. Ágh Márton már méltatott díszlete (és kelléktára!) szinte főszereplővé lép elő, Domán Melindával közösen a jelmezeket is ő tervezte. Asher Goldschmidt zenéje hatásosan simul a műhöz. A szerző-rendező által az utóbbi években szinte újra felfedezett Monori Lili a filmes prológusban szuggesztív erővel jeleníti meg a hozzá hasonlóan -véletlenül?- törökszentmiklósi születésű cigányasszonyt, színpadi jelenlétével már inkább csak bevégzi Ruszóné drámáját. A régi Krétakörös gárdából Láng Annamária a "másik" anyát, Rába Roland a végrehajtót játssza rutinosan, nem túl sok játéklehetőségüket kihasználva. A fináléban váratlanul kulcsfigurává előlépő Istvánkát-"Szilvesztert" a végzős színihallgató Jéger Zsombor alakítja, a kisfiú gyakorlatilag néma szerepét pedig a színlap szerint Kozma Dáriusz vagy Gerendás Ruben. Az előadás után nagy munka vár a díszletezőkre és a kellékesre (Fekete Tamás): a miniatűr szemétteleppé változ(tat)ott enteriőrt a mai előadásra újra fel kell építeni, miként holnapra is, megannyi Kőműves Kelemenként. Ők azonban remélhetőleg szerencsésebbek lesznek mint a balladai Déva várának építőmestere és családja.

1032 Edmond Dantes 2016-04-25 21:36:00
Talán inkább itt lenne a helye, de az Operett, mint színpadi műfaj-topikba került: tegnap láttam egy Kálmán Imre-Rarität újdonságot az Operettszínházban és a fenti topikba írtam be az ea.-ról.

1031 lujza 2016-04-25 02:34:21 [Válasz erre: 1029 IVA 2016-04-24 00:53:52]
Érdekes blogot találtál. Egészen elvesztem benne.

1030 Kaliban 2016-04-24 10:29:51 [Válasz erre: 1029 IVA 2016-04-24 00:53:52]
És ötvenegy éve mindezt pont Shakespeare születésének és halálának napján - legalábbis a hagyomány szerinti születésének és halálának a napján - rombolták le.

1029 IVA 2016-04-24 00:53:52
[url]http://kep-ter.blogspot.hu/2012/01/volt-egyszer-egy-nemzeti-szinhaz.html;51 év múltán is megrázó képsor[/url]

1028 Ardelao 2016-04-20 14:17:52
Ma 101 éve, hogy megszületett Szeleczky Zita színésznő(1915.IV.20.). Pályafutása során, sok zenés színműben és operettben is szerepelt. (Érden, 1999.VII.19-én hunyt el).

1027 Edmond Dantes 2016-04-13 10:54:20
http://fidelio.hu/szinhaz/2016/04/12/lemondott_nemeth_kristof_jatekszin_igazgatoja/





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.